Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:04

bubbels schreef:
Je had het met wat meer geduld ook zelf op kunnen lossen. Een paard dat je respecteert doet dat niet, zijn bit vastbijten. Als je dat met een slof moet bereiken heb je les nodig en moet je nodig wat boeken gaan lezen.

sommige dingen kun je niet leren uit boeken.....een heleboel dingen zelfs....ieder paard reageert anders op bepaalde situaties...die kun je niet uit een boekje leren!!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:43

livo schreef:
punt een... een paard krijgt niet vanzelf respect soms moet je dat afdwingen.... en je kan heel geduldig gaan zitten zijn maar als je je pony niet onder controle hebt en dat weet hij is het gevaarlijk...
punt twee.....wat is nou het probleem...ik geloof best dat het misschien OOK anders had gekund...maar heb ik de pony kwaad gedaan om een poosje met slof te rijden..???? heb ik m verpest?? mishandelt??? denk je dat ie een trauma heeft opgelopen???
NEE!!!! wat is dan het probleem...Ik heb het op aanraden van een dierenarts gebruikt...het heeft me geholpen en het paard geen kwaad gedaan...waarom is het dan geen goede oplossing?????

Een goede ruiter hoeft wederzijds respect niet af te dwingen, zeker niet met hulpmiddelen. Je paard zal uiteindelijk naar beneden gaan lopen, maar dan is jouw definitie van respect wel heel anders dan die van mij.
En een dierenarts die een slof aanraadt? Daar hoef ik verder geen adviezen meer van te hebben, zo'n persoon moet weten dat je door paard in een houding te dwingen meer problemen kunt krijgen dan je al had.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:25

jij snapt nog steeds niet dat het ging om een pony die het kunstje kende om het bit vast te pakken...dat leer je hem niet af zonder te voorkomen dat ie dat gaat doen..in dit geval met een slof......jullie hebben wel een bult kritiek maar ik heb nog geen betere oplossing van jullie kant gehoord.....alleen maar woorden als geduld en respect maar een oplossing komt niet vanzelf aanwaaien.....paarden die slechte manieren hebben aangeleerd gaan zich niet vanzelf goed gedragen....

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:44

patos schreef:
Een goede ruiter hoeft wederzijds respect niet af te dwingen, zeker niet met hulpmiddelen. Je paard zal uiteindelijk naar beneden gaan lopen, maar dan is jouw definitie van respect wel heel anders dan die van mij.
En een dierenarts die een slof aanraadt? Daar hoef ik verder geen adviezen meer van te hebben, zo'n persoon moet weten dat je door paard in een houding te dwingen meer problemen kunt krijgen dan je al had.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:45

livo schreef:
jij snapt nog steeds niet dat het ging om een pony die het kunstje kende om het bit vast te pakken...dat leer je hem niet af zonder te voorkomen dat ie dat gaat doen..in dit geval met een slof......jullie hebben wel een bult kritiek maar ik heb nog geen betere oplossing van jullie kant gehoord.....alleen maar woorden als geduld en respect maar een oplossing komt niet vanzelf aanwaaien.....paarden die slechte manieren hebben aangeleerd gaan zich niet vanzelf goed gedragen....

oh, dus moet je hem lekker met zn kop tussen zn voorbenen trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:31

een bit vastpakken los je op door los te laten op het juiste moment en vast te pakken op het juiste moment
niet door een slof Lachen
heb je idd wel wat vlieg(uh)rij uurtjes voor nodig om dat correct aan te voelen.
Maar zeker weten dat het lukt zonder slof Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:42

mijn pony pakte ook altijd het bit vast, maar NO WAY! dat er een slof omgaat ook als ze even niet aan de teugel wilt lopen...

voor het bit zou een slof trouwens niet helpen ook....
maar geduld is een schone zaak, dat was het bij mij ook....Lachen
heb dan wel eens een gevecht gehad... maar mn pony pakt het bit niet meer vast..

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:19

Ik weet niet wat jij verstaat onder het bit vastpakken maar dat was niet een kwestie van niet netjes in de krul lopen waar jullie het nog steeds iedere keer over hebben maar over bit vast kop omhoog en in vollegalop ervan tussen.....gevaarlijke situaties dus en niet een kwestie van in de krul of niet !!!!!!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:22

Cow_horse schreef:
mijn pony pakte ook altijd het bit vast, maar NO WAY! dat er een slof omgaat ook als ze even niet aan de teugel wilt lopen...

heb dan wel eens een gevecht gehad... maar mn pony pakt het bit niet meer vast..

Een gevecht met een pony die het bit vastpakt win je bij voorbaat al niet...... dus ik weet niet hoe je dat hebt gedaan en daar krijg ik ook nog steeds geen uitleg over........

iedereen heeft het iedere keer over geduld...maar een pony die jouw de baas is omdat hij het truukje van bit vastpakken kent (niet tegen de hand lopen dus!!!!!!!!! maar bit VAST!!!!) ziet niet ineens het licht en stopt daarme...dat is een kwestie van weten wie de baas is.....en als een pony dat niet weet moet je hem op een bepaalde manier te slim af zijn...)

Ik heb nog steeds van niemand een betere oplossing gehoord...ook van jou niet alleen maar dat het over is gegaan met geduld...een pony doet niet jouw zin omdat jij geduld hebt maar omdat hij vindt dat jij de leider bent!!!!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:49

Ok... Livo, denk jij dat je pony jou als leider gaat zien door een slofteugel? Want daar ligt het probleem volgens jou...

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:39

Justy schreef:
Ok... Livo, denk jij dat je pony jou als leider gaat zien door een slofteugel? Want daar ligt het probleem volgens jou...

ja wel in het opzicht dat hij er niet zomaar van tussen kan knijpen...maar jullie hebben met zijn allen alleen maar kritiek maar geen oplossing..het is al jaren geleden hoor, maar ik was wel nieuwsgierig naar de idealisten onder jullie...maar goed die dragen dus geen oplossingen aan maar zeiken alleen andere oplossingen af..... OK dan! goed bezig jongens Verward

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:46

Cow_horse schreef:

mijn pony pakte trouwens ook het bit niet meer vast hoor!! Dus t had wel degelijk geholpen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:47

Ik heb zeker een oplossing, laat die hulpteugels lekker in de kast liggen en neem goede les. Een pony pakt niet voor niets het bit vast, en zelfs als het een trucje is, dan kun je hem/haar prima zonder slofteugel te slim af zijn. Misschien dat je pony dan ooit weer een beetje plezier krijgt in rijden, door het gebruik van een slofteugel krijgt ie dat iig niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:59

Ik denk dat iedereen voor z'n eigen problemen, z'n eigen oplossing moet zoeken. Ik heb het idee dat Livo met de slof het probleem heeft opgelost, en er nu niet meer mee rijdt. Lijkt mij goed gebruik van de slof. (korte termijn oplossen van problemen en er dan niet meer mee rijden)

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:19

Ja want zoals ik al zei was dit een pony die ik denk ik al 4 of vijf jaar geleden reed...het probleem was inderdaad binnen twee weken opgelost.....het was meer om een voorbeeld te noemen.
Maar goed er zijn dan mensen die wel reageren maar de helft niet lezen dat is jammer....ik ben niet dol op een slofteugel maar heb er wel dit probleem toentertijd mee opgelost. ik snap niet dat mensen zo extreem tegen een slofteugel zijn...want dat is puur principekwestie....
Hoezo zou een pony nooit geen lol meer aan rijden kunnen beleven als je hem twee weken met een slofteugel rijdt Verward Verward Verward

Dat is toch onzin...enneuh alles leuk en aardig maar bij mij doet mijn paard ook wat ik wil en niet wat hij of zij leuk vind...er kan er maar een de baas zijn denk ik dan!!!

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:32

marloezzke schreef:
mijn paard werd er alleen nog maar langer van in zijn lijf

Wat is dan in godsnaam jouw doel in je rijden???
Dat ís toch om je paard lang te maken, rek erin te rijden, zich te laten strekken in zijn lijf, om vervolgens zijn achterhand erbij te rijden zodat ie zich opvult achter het zadel?????

Dan kun je nog zo geen slof gebruiken, dan mankeert er imo gewoon iets aan je rijden...

joyce84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:53

hohoi

Misschien helpt het als je paard zo lastig is eens even de tuegels wat langer te laten zodat die niet op je hand kan gaan hangen en flink voorwaarts rijden. Hierbij moet je van de teugels afblijven totdat je op een gegeven moment voelt dat je paard je hand op gaat zoeken en dan kun je hem/haar iets op gaan pakken en proberen te gaan rijden. Het kan goed zijn dat je de hele les alleen je teugels losser moet laten en alleen voorwaarts rijden want je paard word losser in de hand als die zijn eigen gaat dragen daarna kan je veel overgangen gaan rijden.
veel succes ermee.

auklen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:57

als je paard aan een kant vast zit moet je toch ontdekke hoe dat komt he? Scheve mond
goed gaan longeren op de moeilijke kant ... natuurlijk ook wel op de ander hand anders heb je straks een duizelig paard Schijnheilig
en binnen en buitenwaarts laten lopen goed de nek laten buigen...enz

maar de slof wijs ik je ook niet aan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:23

livo schreef:
Een gevecht met een pony die het bit vastpakt win je bij voorbaat al niet...... dus ik weet niet hoe je dat hebt gedaan en daar krijg ik ook nog steeds geen uitleg over........

Livo, loslaten Haha! Haha! Haha! Een pony kan alleen maar vastpakken wat jij hem aanbied, loslaten dus voor. Op het moment dat hij vastpakt doe je je hand naar voren om vervolgens in combinatie met je been een ophouding te maken. Maar als jij strak bent in je rug, schouders en armen zal het niet werken. Vastpakken is een puur rijtechnisch probleem, alleen op te lossen door zelf anders te gaan rijden en zeker niet door een slof.

Enuh ik ben zeker niet anti slof, wel tegen verkeerd gebruik van welke hulpteugel dan ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:07

OK dan!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:56

Ehhh ok los laten..
ben ik het helemaal met jullie eens!
Als paard rug wegdrukt, hals vast zet (ja ja Haflingers hebben dan een bonk spieren in die hals....) en vooral eens onbestuurbaar door de bak heen vliegen...
Los laten dus...
Ehhh hou van het leven dus ik vertik dat gedeeltelijk, laat wel los maar kneed flink (dus niet zagen..) in die teugels om die hals er weer doorheen te krijgen..
Ik zal nooit en ook maar nooit een paard in de krul trekken dus dat doe ik ook niet (enkel gebruik ik weleens de slof wanneer hij dus plotseling geen rem meer heeft..dan kan ik hem nog een beetje door de bak sturen zonder in de problemen te raken..)
Let wel: in stap en draf loopt meneer super, goed door zijn lijf, juiste stelling kauwend op zijn bitje en goed op het been. (ook zonder slof!!)
Draagt zichzelf steeds meer en wordt heerlijk licht in het handje.
Dan de galop sorry maar om hem dan een beetje in toom te kunnen houden gebruik ik wel eens de slof, netjes in een boogje geen druk, totdat ik hem nodig heb.

Indien goed gebruikt kan een slof goed werken, helaas zie je inderdaad mensen die zo rijden van :"kijk mij eens" en ondertussen geen druk meer op de teugel.
Ik was er ook tegen totdat mijn instructeur mij les heeft gegeven met slof om het "gevoel" te krijgen hoe het hoort.
Zijn zoveel paarden in de top die een punten halen en ook nog wel eens met een slof gereden worden...dus echt slecht zal het in de juiste handen niet zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:00

Wat ik hieruit lees is dat jouw paard het helemaal voor elkaar heeft.

Ik ga hard, baasje stopt met rijden en draagt ook nog eens mijn hoofd Haha! Haha! Haha!

Klasieker, echt waar........

Ik zou eerst werken aan het werken onder het zadel en dan pas me zorgen maken over die krul Haha!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:33

PriscaZ schreef:
Als je er meerdere weken elke dag mee wilt gaan rijden is het naar mijn mening geen hulpteugel meer, maar vast harnachement geworden. Lijkt me geen goede oplossing, want dan zit je over een paar weken met het probleem dat de slof er weer af moet. Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat dat nog niet zo makkelijk is...

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik denk dat je de slof als hulpmiddel zou moeten zien....
Je kan heb best een paar keer achter elkaar er mee rijden maar om het nou een paar weken te doen je moet uiteindelijk weer zonder

In iedergeval Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 09:02

gijsenkim schreef:
Wat ik hieruit lees is dat jouw paard het helemaal voor elkaar heeft.

Ik ga hard, baasje stopt met rijden en draagt ook nog eens mijn hoofd Haha! Haha! Haha!

Klasieker, echt waar........

Ik zou eerst werken aan het werken onder het zadel en dan pas me zorgen maken over die krul Haha!

idd echte klassieker
los laten is juist je leven redden Lachen
loslaten betekend niet teugel weggooien, mar los als het moet, weer vast als het moet en weer los als het moet
kan seconden werk zijn.
Maar daat leer je aanvoelen door het doen.

Dus je bent niet de enige met zo'n paard, dus denk niet dat wij niet weten wat je bedoeld, heel erge klassieker, wat idd vaak " opgelost' word door de slof.
maar dat is helemaal niet nodig.
Verder heb je paarden die zo slim worden dat ze het met slof niet meer doen, maar meteen weten wanneer hij weg is en het wel weer doen.
jij hebt echter dan niet geleerd hoe het zonder slof op te lossen en je bent niet verder dan je voorheen een tig maanden terug begonnen bent Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:31

Ik sluit me helemaal bij GK en RK aan.
Vermijd levensgevaarlijke situaties door in een goed omheinde bak te gaan rijden, dan kan je veilig loslaten, mits je een beetje onafhankelijk kunt zitten, natuurlijk...
Voor dat juiste gevoel leren aanvoelen met die slof, mag je instructeur best een slof gebruiken van mij, maar niet in jouw handen maar als correcte bijzet aan de longe! Zodat je voelt hoe het goedgaande paard aanvoelt.