Waarom meteen boos als...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:47

hahah, je gaat inderdaad niet jezelf de schud geven. maar dat zou af en toe wel eens moeten gebeuren bij sommige denk ik.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:38

Jaaa, dat zijn vaak ook de mensen die altijd de dupe zijn van een azijnpisser van een jury, in plaats van dat ze door hebben dat ze beter nog even thuis kunnen trainen voor ze op wedstrijd gaan..

Wel jammer dat al die mensen niet reageren hier...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:31

Ben het volledig met je eens RK. Zulke mensen lopen misschien ooit nog tegen de lamp, maar in de meeste gevallen leren ze het nooit.

Mijn ervaring is dat aangezien ze toch geen hulp of advies aannemen ze niks tot weinig leren. Dat is imo, hoe jammer het ook is voor het paard, tijd en energie verspilling. Dan help ik persoonlijk liever mensen die wél bereidt zijn wat aan te nemen en te leren.

margriet11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:26

Ik vind dat Runningkawa helemaal gelijk heeft, maar toch ga ik zelf vaak in de fout.
Als er iets helemaal mis gaat tijdens het rijden heb ik vaak als reactie om boos te worden, maar vaak meteen daarna denk ik: "Margriet! waarom doe je dat nou!". Dat je als een reactie op wat er mis gaat toch boos wordt op je paard herken ik wel. Maar ik verzeker je ik probeer er echt wat aan te doen. Vaak ga ik dan maar gewoon wat eerder uitstappen en er eens goed over nadenken hoe ik het de volgende keer wel moet doen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:36

Ik ben het helemaal met Runningkawa eens. Zelf dacht ik altijd dat ik wel "aardig" kon rijden. Ja, idd op een vast manegepaard, oke dan reed ik best wel netjes hoor, maar dat paardje snapte wel wat ik wilde ook al gaf ik de hulpen niet precies. Hester is gewoon zo netjes gereden (altijd zelfde eigenaar gehad) dat ik het correct moet vragen anders doet ze het gewoon niet. Een super leerpaard dus. Nou, ik heb wat afgescholden toen ik haar net had. Op een gegeven moment ben ik de fouten toch maar bij mezelf gaan zoeken Schijnheilig Als iets niet lukt vraag ik me af of ik het wel goed gedaan heb. Oké, ook zij heeft wel eens geen zin, maar meestal ligt het toch echt aan mezelf hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:41

ik zoek altijd het probleem bij mezelf als het niet wil..
tenslotte ben ik degene die het paard alles leert...en hij leert mij geen schouderbinnenwaarts..
dus als het fout gaat, dan ben ik toch echt degene die het fout doet..Haha!

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:43

Ik ben het ook helemaal met je eens.
Ik heb gelukkig nooit mijn paard de schuld gegeven maar altijd mezelf.
Momenteel heb ik les van een goede instructrice en idd ik moet heel veel afleren maar leer daardoor ook weer veel bij en dat is zo fijn.
Ig wil bv niet zijn hals strekken... dus ze heeft het uitgelegd hoe, wat, waar en vooral wanneer en wat denk je.... ja hoor, hals strekken. Niet ver maar hij deed het wel, nouja hebben we weer iets om mee te gaan oefenen.
Verder zit ik veel relaxer en doe het allemaal niet meer zo gehaast...
Ik zeg altijd, op de manege heb ik leren rijden en zij zet nu de puntjes op de i..... en dat is heel fijn.

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:25

Ik deed deze mening totaal met je.... paard wordt gereden en loopt niet uit zich zelf goed en ontspannen... dus ja het ligt meestal aan de ruiter hoe moeilijk dat voor sommige mensen ook te begrijpen en te accepteren is!

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:25

sorry ik deel deze mening... ahum

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:30

ellepel schreef:
ik zoek altijd het probleem bij mezelf als het niet wil..
tenslotte ben ik degene die het paard alles leert...en hij leert mij geen schouderbinnenwaarts..
dus als het fout gaat, dan ben ik toch echt degene die het fout doet..Haha!

leert hij jou geen eens sb??? Verward

Haha! Tong uitsteken

ik zeg altijd maar zo dat 99% van de problemen bij de ruiter ligt, maar mensen zoeken het probleem zo vaak bij het tuig, pony enz ze zouden een schop onder hun kont moet hebben...
en dan als het wel goed gaat vreselijk naast hun schoenen gaan lopen en zeggen dat zij het zo goed doen...ipv van het 2tal, pony en ruiter Bloos

yellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:40

Heerlijk om die verhalen te horen.Ik zoek ook eerst de schuld bij mezelf en niet bij mijn paard.Toch krijg je gauw te horen dat je je paard vooruit moet schoppen of slaan.Die van mij galoppeerd niet echt maar ik denk dat dat door mijn houding komt,te gespannen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:54

Meestal al ik tegen een probleem aanloop, moet ik iets aan mezelf veranderen, soms kan het wel een week duren voor dat ik in de gaten heb waar het probleem bij mij zit!
Laatst nog, paard was heel druk, wat bleek week daarvoor bijna eraf gevallen, en ombewust mijn bovenbenen iets te veel gespannen houden. Het rijden is echt een heel week k*t gegaan. zodra ik wist waar het probleem lag en ik mij weer goed kon ontspannen was het over.
En ja heel soms heeft hij gewoon een tikkie nodig Haha!
Ik denk er dus niet ander over als RK, het is heel jammer dat veel mensen niet hun eigen fouten kunnen en willen zien. Ook als ik een video van mijzelf zie zie ik veel fouten, waar dan weer veel aangewerkt gaat worden. Men zo meer moeten denken, logisch dat mijn paard het niet doet, als ik zo zit!

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:45

Het blijkt maar weer dat de ruiter vaak schuld is:
Op wedstrijden was Minouk altijd kei sloom en langzaam in de proef. Vanaf dat we bij A binnenkwamen, was het boem terug in tempo en ze liep voor geen meter meer (voor mijn gevoel) de punten bleven toch komen.
Vandaag ervaren dat ik haar losser moet laten.. Ik hield haar voor te strak vast, kneep mezelf in het zadel vast (L2 doorzitten) en maar benen geven, dat werkt natuurlijk niet Bloos Vandaag dan voor het eerst heerlijk een proef gereden Knipoog

Alleen jammer dat het zo lang heeft geduurd, voordat ik het zelf besefte/heb kunnen veranderen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:11

reddytobias schreef:
leert hij jou geen eens sb??? Verward

Haha! Tong uitsteken

ik zeg altijd maar zo dat 99% van de problemen bij de ruiter ligt, maar mensen zoeken het probleem zo vaak bij het tuig, pony enz ze zouden een schop onder hun kont moet hebben...
en dan als het wel goed gaat vreselijk naast hun schoenen gaan lopen en zeggen dat zij het zo goed doen...ipv van het 2tal, pony en ruiter Bloos

Ben ik met je eens, maar je zou ze de kost moeten geven die wel vrolijk doorrijden met een zadel met gebroken boom of een paard met haken op de kiezen. En als het dan niet wil lukken gaat er gewoon een slof oid om . Voorzichtigheid wanneer rijtechnische problemen opduiken vind ik dus wel belangrijk.
Dat IK IK IK van veel (vooral wedstrijd)ruiters vind ik echt ernstig. Ik mag nu net Z starten, en toen ik gister de stal in liep had ik echt zoiets van; dat hebben WE maar weer mooi geflikt. Zonder paard ziet zo'n Z proef er namelijk nogal banketstaaf uit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:46

Citaat:
Zonder paard ziet zo'n Z proef er namelijk nogal banketstaaflig uit

Zou je denken Haha!

ik wil je wel een keer voorlezen zonder paard Tong uitsteken Clown

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:56

RK ik heb alleen je 1e stukje gelezen dat je plaatste en ik heb het helemaal met je eens

zoveel mensen die het probleem bij hun paard zoeken, en idd als het paard t bij een andere ruiter ook niet meteen goed doet, dan staan ze te roepen 'zie je wel, t ligt aant paard' waarbij ze even vergeten dat je een verreden paard niet in 1x rijden goed hebt....

vind dit net zo storend, als mensen die hun eigen frustraties op t paard afreageren dmv de zweep, kies dan voor een andere sport als je je zelf niet kan beheersen Boos! een paard doet geen dingen expres fout, een paard doet precies wat hem geleerd is, en als er iets fout gaat dan moet je dat met geduld en met goed les proberen te verbeteren

maar helaas zijn er maar weinig mensen die hun eigen fouten toe durven te geven Scheve mond

aa_yslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:26

nou ik geef echt vaak toe dak ut fout doe hoor! maar soms is het echt zo dat het paard het fout doet! maar soms ook de ruiters hoor, en ik geef zelf ook toe dak weleens een foutje maak Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:35

runningkawa schreef:
Zou je denken Haha!

ik wil je wel een keer voorlezen zonder paard Tong uitsteken Clown

Haha! deal, wat zal de jury zitten te kijken zeg...
Ik moet nog wel even oefenen op mn uitgestrekte draf en het apuyeren, ik lig elke keer ondersteboven.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:45

Eerst even mijn mening, dat daar geen misverstanden over ontstaan en dat ik geen boze mailtjes krijg omdat men denkt dat ik een reactie geef omdat ik gefrustreerd ben:
Maar mijn idee kunnen er verschillende oorzaken waarom een oefening/proef mislukt:
* Door het karakter van het paard: het paard schrikt bijvoorbeeld, en het gaat mis. Daar kun je als ruiter niets aan doen, het paard kan er niks aan doen, dus dat moet je gewoon accepteren (bij mn verzorgpony lach ik er zelfs om, hij is zo cute. Mn verzorgpaard is wat minder cute, daar denk ik: ach zeurpiet en ik rij door.) Als je daar boos om wordt moet je je paard maar verkopen en een suffe sukkel kopen of een flinke zak geld investeren in een duur knopjespaard.
* Het paard heeft het talent niet of hij mankeert wat, waardoor de oefening niet alleen mislukt, het gaat je dan ook nooit lukken (tenzij de eventuele kwaal opgelost wordt) Hier geldt ook weer: als je paard het talent niet heeft kun je daar bar weinig aan doen, of geduldig trainen, of verkopen en wederom een zak geld investeren in een knopjespaard. * Maar als je paard gezond is en (genoeg) getalenteerd is, dan ligt het gewoon aan de ruiter. Als ik met een rotgevoel van een paard afstap (gelukkig is dat niet meer zo vaak, ik ben uit mn chronische dal), dan heb ik dat rotgevoel omdat ik dan denk: wat ben ik een een kluns, ik kan niet eens fatsoenlijk rijden want als ik dat wel had gekund was het niet mislukt. Dat lijkt mij ook de beste houding.

Maar eigenlijk vind ik dit een beetje een nutteloos topic. Wat is de reden dat je dit topic plaatst of dat je reageert: laten zien dat je een goede ruiter bent, want je bent nooit boos op het paard maar op jezelf? En dan de mensen die zeggen wel boos op hun paard te zijn lekker af kunnen zeiken, want jij bent beter dan zij?
Ik heb geen tijd en zin om het hele topic te lezen, maar er zijn veel mensen die bevestiging nodig hebben dat ze goed zijn, zo te zien (6 pagina's!!)
Ik ben het dus wel met je stelling eens, maar als het goed is is iedereen dat. De eerste vereiste voor een discussie of betoog is, dat het over een controversieel onderwerp gaat (dat betekent dat er verschillende meningen over het onderwerp bestaan) Maar iedereen is het er wel over eens dat je nooit je eigen klunzigheid in de schoenen (of hoefijzers? flauw, flauw) van je paard moet schuiven. Dus (als het goed is) bestaat er maar een mening over, dus is dit gewoon een nogal nutteloze topic voor mensen die bevestiging nodig hebben.
Zo, dat vind ik ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:59

En ik vind het een vrij nuttig topic, hopelijk een eye openener voor mensen die meteen naar scherpe bitten grijpen, want het is een k.. knol
mensen die meteen hun paard afmeppen, want hij luister niet goed.
Want idd in dit topic reageerd iedereen braaf amen (en ja dat heb je niet gelezen, dat had ik ook al verwacht en gezegd X pagina's terug Lachen )
Maar toch zie je heel vaak om je heen, dat er andere dingen gebeuren.

En als je dan ziet hoe ze rijden?
Ze trekken in die mond, raar dat hij niet luisterd, geven onduidelijk signalen, raar dat hij er niet op reageerd.
Kijk naar jezelf, leer van je fouten en word beter ruiter.

En als je bedoeld dat ik denk beter te rijden als anderen, nee absoluut niet.
Maar ik weet wel dat eerlijk ben naar het paard toe en dat vind ik wel erg voornaam.
En ja, ik heb en maak nog steeds flinke fouten, maar probeer daar wel wat mee te doen en er wat van te leren, maar je hoort mij niet schreeuwen dat het een takke knol is, want ik weet dat het ergens vandaan komt.
Angst, onbegrip, karakter waar ik niet genoeg ruiter voor ben enz enz.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:09

Nou ik ben af en toe ok wel kwaad en dan vliegen er ook wel een paar woorden uit dat je denkt van, oefff. Maar ja dan kom ik ook direct op mijn nummer want dan gaat pearl direct staken *LOL* Dus dan leer je het wel af *LOL* Je ziet ook dat zagen een uitting van frustratie is, paard wil niet nageven dan maar op die manier. Of idd ze knopen er direct een ander bit in zoals pessoa en noem de andere dingen er maar bij op..

Mijn mening en de mening van veel anderen is neem goed les.

Mijn eigen ervaring is sinds dat ik elke week privee les heb loopt het paard beter, en ga ik dingen beter beseffen. Ik krijg nu de uitleg waarom ze dingen doet, dan leer jij je paard beter begrijpen..

Ook wil ze sinds ik goed les neem en lekker aan het rijden ben opeens de trailer op, volgens mij is dit een beloning voor de betere omgang met haar en het vertrouwen wat ze in mij heeft gekregen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:13

ff terverduidelijking
je paard een keer terecht op zijn plaats zetten, dat bedoel ik niet bij meteen boos, want dan is het gewoon terrecht, anders krijg je een verwende knol.

maar die mensen die uit de ring komen en hun paard nog ff nameppen, mensen die nooit eens bedenken dat een paard iets niet doet doordat ze zelf tegenstrijdige hulpen geven en dan het paard maar verrot meppen.

En als je idd goede les hebt, dan krijg je wel ff te horen hoe idioot je bezig bent Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:45

Tja, ik vind dat ook vreselijk dat gemep altijd maar en die jankende prestatie geobsedeerde meisjes op wedstrijden. En ben het met je topic onderwerp ook zeker eens. Bijna alles komt omdat een paard zich ergens niet goed voelt, ergens pijn heeft maar vooral verkeerd is gereden of opgevoed.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:50

ja, maar zijn er egt zoveel mensen die dat doen???
Maar ik ben niet tegen het gebruik van hulpmiddelen, die door anderen wel eens als slecht en teken van zwakte gezien worden. Bijvoorbeeld tegen een slof ben ik niet, MITS die goed gebruikt wordt! Maar zelfs een gewone bit is gemeen in de handen van iemand die hem niet goed gebruikt. Maar als je een slof, of pessoa-bit, of stang en trens (als je paard bijvoorbeeld veel te sterk is) goed gebruikt, is daar dan iets op tegen? Als je een sterk paard hebt en je gerbuikt een stang of scherper bit, dan is dat toch vriendelijker dan dat je hem veel aan zijn mond moet trekken? Of scherpere sporen gebruiken als je paard slecht op stompe reageert, is toch niet zo erg? Want die scherpere sporen hoef je (als je er goed mee omgaat) minder vaak te gebruiken?
Kijk, naar scherpere dingen grijpen als je gefrustreerd bent, dat moet je nooit doen. Maar weldoordacht gebruik van 'hulpmiddelen' als tijdelijke oplossing, als je al langere tijd aan het modderen bent MET INSTRUCTIE, vind ik geen zwakheid, en daar ben ik niet tegen.
Hier kun je wel een discussie over houden!!! Knipoog Kom maar op dus!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:55

Ik geef 99 vd 100 keer mijzelf de schuld.

Als ik niet duidelijk ben in mn hulpen, of het dier is niet anders gewend, ligt de schuld bij mij.

En moet ik eerder boos zijn op mijzelf, als op het dier.