Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:25

Misschien inderdaad een idee om Jacobien ook te laten rijden, wellicht kunnen we een kleine besloten clinic te organiseren mbv Solange?
Ik ben best bereid er een bedrag voor te betalen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:03

Lijkt mij niet meer dan redelijk om een bedrag te betalen Lachen. Je hebt al snel je locatie, onkosten (broodjes Vingers aflikken) en noem maar op.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:16

astridh schreef:
Wouter rijdt toch LDR, misschien wil hij zich erbij voegen.

Volgens mij zijn er maar weinig 'klassieke ruiters'zo extreem tegen ldr als aq8 en qqqq die van mening zijn dat de nadelen al werken als je je paard gedurende een langere tijd dan een paar seconden achter de loodlijn laat lopen. Ik denk dat veel mensen die in een variatie op LDR rijden al in die categorie vallen maar ook veel klassieke ruiters stellen hun paard wel eens een rondje of meer wat ronder (achter de loodlijn) in en zijn dan al volgens hun op de verkeerde manier bezig (of heb ik dingen nu verkeerd geinterpreteerd Verward _ ).

Ik denk dat men nog steeds teveel in vakjes denkt. " LDR" kan toepasbaar zijn. Geldt ook voor het zgn " klassieke" rijden.

Ik wordt een beetje kriegelig van het zwart-wit denken van sommige personen. Het is na tig pagina's nog steeds of of ipv en en...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:37

Lijkt jou dat wat Tyrza?
Jij en Jacobien die rondrijden en Solange die het één en ander uitlegt en toelicht?

Als dan Nistria (ik dacht alleen dat jij in het verleden ook wel LDR hebt getraind? Weet niet of je het nog steeds wel eens toepast?) en Aqua ook rijden en een 'vertegenwoordiger' uitnodigen die kan toelichten waarom je volgens zijn/haar opinie niet achter de loodlijn hoeft te trainen om hetzelfde resultaat te bereiken als Tyrza en Jacobien

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:10

Volgens mij was Eleonoor al bezig een clinic te organiseren met Solange dus misschien moeten jullie haar dan even erbij betrekken. Solange heeft het razend druk dus 2 clinics lijkt me een beetje veel van het goede.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 11:19

Wat verwacht je precies te gaan zien met zo'n clinic, eigelijk?
En waarom is het zo onmogelijk om te beredeneren wat de LDR houding nou als extra bijdraagt bovenop het klassieke skala van oefeningen? Alle klassieke oefeningen zijn te beredeneren en terug te voeren op anatomie etc (zie site Theresa), net als veel van de genoemde nadelen van LDR. Met de voordelen loopt het echter steeds vast.

Zoals Lov al zegt, gaat de discussie over "echt" LDR (neus op borst, dus zoals een Anky&Sjef, maar ook een Tineke traint) versus klassiek.

Of het meer dan eventjes achter de loodlijn rijden (fysiek) schadelijk is of niet, kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat hangt af van de validiteit van de conclusies van het Weiler onderzoek, en daar had mijn (anti-LDR) dierenarts ook zo z'n twijfels bij (vanwege het post-mortale karakter van het onderzoek).
Het NUT van deze oefening is echter mijns inziens ver te zoeken en als het zo ver achter de loodlijn wordt dat het LDR is, is het naar mijn mening tenminste een aanslag op de psyche van veel paarden.

Het lijkt mij, dat dit zaken zijn die best vanachter de PC bediscusseerd kunnen worden.

Het vergelijken van verschillende, verschillend opgeleide paarden onder verschillende ruiters is denk ik heel moeilijk goed te doen (om dezelfde rede dat een zeer grote steekproef nodig is voor de eerder voorgestelde voortzetting van het Weiler onderzoek).
Als er experts als Solange bij gehaald gaan worden, zou er ook een tegenhanger bij moeten zijn, anders wordt het te eenzijdig belicht. En of deze mensen ook werkelijk KUNNEN komen...?
(en ik dacht dat Sprintje of Jippie zich als organisatie had opgeworpen... Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:27

In het gesloten topic heb ik er al iets over gezegd.
In dit topic gaat het over de 'meer'waarde van het LRD rijden, met name de effecten op de verschillende spiergroepen etc. Wat er hier naar voren gebracht wordt, gaat nog steeds uit van het groter effect in trainingswaarde dat deze trainingsmethode op het paard zou hebben. In mijn ogen is dan de sloopwaarde ook navenant groter. Met sloopwaarde bedoel ik de schade die je je paard toebrengt als er foutjes worden gemaakt en de spiraal die dat teweeg kan brengen.

Jippie zou de clinic toch organiseren???

Mijn veearts is trouwens ook niet zo heel erg enthousiast over het LRD rijden.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:37

QQQQ schreef:
Zoals Lov al zegt, gaat de discussie over "echt" LDR (neus op borst, dus zoals een Anky&Sjef, maar ook een Tineke traint) versus klassiek.

Zo zijn er maar echt héél weinig die zo trainen dan zal je Anky zelf moeten uitnodigen ....

Het gaat er juist om om de variaties te tonen die mogelijk zijn van LDR. De variant van Anky & Sjef op LDR is niet dekkend voor de LDR ruiters en zeker niet voor mensen op bokt, het gaat juist om een variant van LDR die voor meerdere is na te rijden anders heb je een veel te beperkte doelgroep !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:39

Ik wil niets organiseren,
ik gooi alleen een idee in de groep en vraag of daar interesse voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:42

Jacobien, dingen lopen soms zo door elkaar heen, want de ene keer is Anky het lichtende voorbeeld met haar medailles, op de voet gevolgd door Edward, waarbij de woorden van Sjef Jansen alsmaar aangehaald worden, de paarden van bovenstaande mensen geroemd worden om hun atletische vermogen...

... en nu zeg jij dat LRD eigenlijk iets heel anders is en dat je eigenlijk moet afdalen langs de kennelijk glijdende schaal...

...het wordt er niet inzichtelijker op.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 11:44

jacobien schreef:
Het gaat er juist om om de variaties te tonen die mogelijk zijn van LDR. De variant van Anky & Sjef op LDR is niet dekkend voor de LDR ruiters en zeker niet voor mensen op bokt, het gaat juist om een variant van LDR die voor meerdere is na te rijden anders heb je een veel te beperkte doelgroep !

Dat is denk ik het probleem met zo'n clinic, omdat het "grijze gebied" zo groot is. Je moet ergens een lijn kunnen trekken...en als iedereen z'n eigen lijntje trekt, kom je niet veel verder en blijft het onduidelijk.
Op een forum als dit kan je de meer zwart/wit tegenstellingen bespreken om de voor- en nadelen te belichten.
Die conclusies die daar uit naar voren komen kan dan iedereen zelf meenemen en van daaruit z'n eigen 'lijntje' trekken.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:53

Het gaat juist om de variaties van LDR die voor jij en ik interessant zijn, toch ?
Ik denk dat het gemiddelde niveau hier rond de L zit dan is het toch niet interessant om te weten hoe Anky LDR traint Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:57

jacobien schreef:

Dan rijd dus bijna iedereen LDR, alleen de anderen noemen het of gewoon paardrijden of richting klassieke. Ik stel ze vaak zat ronder in, of aan de longe of onder het zadel.

Maar ik noem dat gewoon paardrijden, en wat ronder in stellen. LDR is in mijn ogen het kin op de borst systeem.

Dus wat ik tijdens het andere topic en tijdens andere topics al vaker heb geopperd. Wat is de definitie voor iedereen van LDR rijden, want daarmaa gaat de discussie keer op keer de mist in.

De een vind iets ronder instellen al LDR en roept dan heel hard: IK rij LDR, terwijl een ander dat nog wat meer klassiek vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:57

Nee, maar de discussie gaat wel degelijk heel vaak over de manier waarop Anky's systeem in elkaar zit. Of er wordt in ieder geval heel vaak verwezen naar het fantastische rijden van Anky, enzovoort (zie vorige post).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:00

LRD is in mijn ogen Rollkur. Iedereen die beweert 'in het Anky-systeem' te trainen, of in ieder geval refereert aan Anky, rijdt imo ook LRD. Als ik een soort Anky-taaltje voorbij zie komen, dan weet ik al genoeg.

Een keer een tikkie naar je toe halen zodat ie even achter de loodlijn komt, is geen LRD als je het mij vraagt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 12:00

jacobien schreef:
Het gaat juist om de variaties van LDR die voor jij en ik interessant zijn, toch ?
Ik denk dat het gemiddelde niveau hier rond de L zit dan is het toch niet interessant om te weten hoe Anky LDR traint Verward

Nee, maar net zoals het goed is te weten hoe de gehele klassieke training inwerkt op het paardenlichaam (om te weten waar je nou eigelijk naar toe werkt en zodat je begrijpt of bepaalde varianten van een oefening het voor de gehele training gewenste effect zullen hebben), lijkt het mij juist nuttig om te weten hoe het extreme LDR (om het zo maar even te onderscheiden...) z'n goede werk zou moeten doen.
Als dat duidelijk is, kan je gaan kijken naar de tussenvormen. Je hebt die info dus echt wel nodig voor de totale beeldvorming.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:05

Zo train ik ongeveer LDR, misschien niet zo extreem, maar zeker wel achter de LL.
Misschien meer LR Haha!

Afbeelding

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 12:07

jacobien schreef:
Zo train ik ongeveer LDR, misschien niet zo extreem, maar zeker wel achter de LL.
Misschien meer LR Haha!

Dat noem ik gerust LDR: veel ruimte tussen hoofd en borst is er niet over...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:08

Ik probeer in dezelfde trainingshouding als Jacobien te trainen.

Anoniem

Oke Jacobien, dat is dus duidelijk. Dat noem ik geen LDR namelijk. Gewoon iets ronder instellen.

Iemand nog een fototje van Anky?

jacobien

Gelukkig, was al bang dat ik niet op de clinic mocht komen Haha!

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:12

QQQQ"]
[quote="jacobien"]Zo train ik ongeveer LDR, misschien niet zo extreem, maar zeker wel achter de LL.
Misschien meer LR Haha!
[/quote]

[/quote]

[quote="Pipo schreef:
Oke Jacobien, dat is dus duidelijk. Dat noem ik geen LDR namelijk. Gewoon iets ronder instellen.

Ja wat is het nu Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:15

jacobien"]
[quote="QQQQ"][quote="jacobien"]
Misschien meer LR Haha!
[/quote]

[/quote]

[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Het hele probleem in de gehele discussie. Geen een persoon die dezelfde definitie heeft van LDR rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 12:55

jacobien schreef:

Heel duidelijk meer dan 'iets' achter de loodlijn geplaatst (loodlijn van de neus omhoog komt duidelijk achter de oren uit), nek is LAAGSTE punt van de hals, duidelijk geval van rond & diep.
Ik neem aan dat dit langer dan enkele seconden wordt toegepast?

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:36

Sjuimpje schreef:
Als dan Nistria (ik dacht alleen dat jij in het verleden ook wel LDR hebt getraind? Weet niet of je het nog steeds wel eens toepast)

Klopt, bij mijn vorige trainer heb ik ook LDR gereden, ik train mijn Zep nogsteeds op deze manier maar in overleg met Ton de Ridder en Dhr Peeters ben ik met Nistria toch overgestapt op het "klassieke". Maar af en toe moet ik haar toch weer wat ronder instellen.
Bij Marlies train ik altijd op haar manier en thuis vind ik het zelf nog erg moeilijk als ik alleen ben, ligt dan ook een beetje aan de merrie hoe ik haar instel.