Paard heel erg traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:34

Napie, dat weet ik wel zeker. Dit is een foto met mijn verzorgster ernaast en zij is 1.50m. Afbeelding
Ik ben zelf 1.76m, maar ik heb hele lange benen. Op de foto in mijn profiel is trouwens wel duidelijk te zien dat ik kleiner ben dan de schoft hoor.
abc, dat ga ik zeker ook vragen. De tandarts is in januari geweest en toen was alles goed, er moesten maar een paar dingetjes bijgevijld worden. Ontwormen is denk ik niet nodig, ik kom er net achter dat hij wel ontwormd is dit jaar. Ik was het alleen vergeten. Ik weet zeker dat mijn osteopaat heel goed is. Zij is al vaker geweest en heeft heel goed werk gedaan. Ja, ik stop denk ik wel met rijden. Ik luister naar wat de dierenarts zegt. Er is sowieso een manege bij stal waar je ook paarden kan leasen. Ik denk dat ik daar naar ga kijken. Ik ga pas dingen bijvoeren na overleg met de dierenarts. Anders zit ik straks met 88 zakken voer waar ik niks aan heb :')
Cowgirl, dat denk ik niet. Ik heb Oreo van mijn toenmalige instructrice gekocht. Zij heeft mij nog lang lesgegeven. Ik bedenk me net dat ik niet kan zijn opgelicht, omdat ik Oreo heb laten keuren toen ik hem kocht. Hij was toen helemaal goed, behalve een klein hartruisje dat weg ging na arbeid.
Ygritte, ik had er al heel vaak op gereden voordat ik hem kocht. Hij was mijn lievelingspaard van de manege. Maar de laatste keer dat ik reed voordat ik hem kocht was hij veel energieker. Ook veel blijer.
geerke, ja, ik denk dat ik dat ook misschien wel ga doen. Daar wordt hij namelijk heel vrolijk van. Maar eerst eens kijken wat de dierenarts zegt.
janouk, dat heb ik inderdaad al gedaan, na eerdere tips in dit topic. Ook zal ambiosco erbij zijn als de dierenarts komt, zodat ik niet alleen sta.
Kelly, oh zo! Ik voer hem niet zelf, maar ik ga overleggen met de stalhouders of dat mogelijk is. Bedankt voor het compliment!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:40

Ik vind hem op alle foto's ook een beetje triest ogen. Kan het zijn dat hij wat mist? Bijvoorbeeld vriendjes, weidegang of iets anders? Ik heb namelijk wel vaker meegemaakt dat paarden op een bepaalde stalling stonden weg te kwijnen omdat ze geen contact hadden met andere paarden of omdat ze alleen in de paddock stonden en niet op de weide.

Nog even een vraag over het hooi, wat krijgt hij echt droog hooi of voordroog uit van die pakken met plastic er om heen? Als het dat laatste is dan krijgt hij te weinig hooi. Bij droog hooi moet je zo'n 1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht rekenen bij voordroog is dit 2 tot 2,5 kilo per 100 kilo. Er van uitgaande dat je paard bij een gezond gewicht zo'n 700 tot 750 kilo weegt (als ie echt zo groot is) dan is 10 kilo te weinig.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:42

Hij gaat elke dag in de wei met zes andere paarden. Hij kan het goed met ze vinden en staat vaak te kroelen met eentje. Dus dat kan het niet zijn.
Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik denk droog hooi. Maar ze voeren bij mij op stal, dus ik doe het niet zelf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:48

Kimmie25501 schreef:
Hij gaat elke dag in de wei met zes andere paarden. Hij kan het goed met ze vinden en staat vaak te kroelen met eentje. Dus dat kan het niet zijn.
Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik denk droog hooi. Maar ze voeren bij mij op stal, dus ik doe het niet zelf.

Ok misschien is dat nog iets om even na te kijken :) kan dus zijn dat ie gewoon te weinig ruwvoer krijgt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:52

Ik bedenk me trouwens net dat het wel droog hooi is. Want ik heb het een keer binnen zien komen op grote wagens (achter een tractor) en het was niet in plastic verpakt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:06

TS , wat een leuk paard heb je . Ik vraag me wel af of je paard echt 20 is , het paard lijkt me veel ouder.
Hooi is altijd droog en zit dus niet in plastic verpakt , anders krijg je voordroog. Wat en waar heeft je paard gestaan en gedaan voordat je paard bij jou kwam ? Is er wedstrijd mee gereden of stond hij op een manege of is er alleen mee buiten ritten mee gereden ? Schreef jijzelf dat als jullie buiten rijden dan je paard dan vlugger loopt ? ( volgens mij heb ik dat eens gelezen)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:16

Als hij de laatste keer dat je hem reed toen hij nog manegepaard was veel vrolijker en energieker was, dan is er dus iets veranderd nadat hij verhuisd is, waarschijnlijk in voerbeleid. Hij is daarna immers ook sterk vermagerd. Kun je de manege niet bellen en vragen wat voor voer hij daar kreeg? Misschien kreeg hij daar meer (vette) brokken, of slobber omdat z'n tanden het niet zo goed meer deden?

Edit: het is trouwens helemaal niet raar om de oude eigenaar, in dit geval een manege, te bellen met vragen als "hij valt hier zo snel af, wat voor eten en weidegang kreeg hij bij jullie?" Zij kennen hem inmiddels ook vele jaren en sommige maneges kennen hun individuele paarden erg goed. :j Je kunt vandaag zelfs even rustig bellen, dan weet je meteen hoe het voerbeleid verschilt !
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 10-08-16 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:20

ik denk dat het vooral met eten en voer te maken heeft.
overleg met je stalhouder en instructrice, vraag desnoods de vorige eigenaar wat zij hem te eten gaf.
hij oogt inderdaad "leeg" maar naar mijn idee vooral omda thij energie mist.
meer hooi, en krachtvoer met een hoog gehalte ruw vet en ruw eiwit, hiermee bouw je spieren vet en energie op.

mijn paard is nu 18, een paar jaar geleden werd hij ook erg stijf en traag, dat is met voer helemaal goed gekomen.
toen
Afbeelding

afgelopen winter
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:26

Op de foto lijkt hij idd. een stuk ouder,meer in de richting van 26 jaar,maar dat verschilt ook per paard.
Ik heb er een van 28 en die oogt ook 28,is ook wat grijs op zijn hoofd,net als dit paard.Ik heb er ook een van 29 jaar en die oogt weer 18 jaar oud. Sommige paarden zien er oud uit en sommige weer niet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:31

Ik zou ook even niet meer rijden totdat hij weer wat meer vlees en spieren heeft. Zijn rugspieren zijn helemaal weg (ruggegraat is als een dakje).
Ik zou een seniorenslobber gaan voeren. Zoals seniores van subli of seniorenslobberbrok van masters. Je zou je dierenarts kunnen vragen of zijn bloed wil nakijken. Ik vind hem ook wat triest uit zijn ogen kijken (pijn, ongemak?). Hij lijkt ook veel ouder dan 20.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:36

Het klopt inderdaad dat er heel veel verschil zit in hoe oudere paarden eruit zien. Toevallig gisteren nog een spontane foto gemaakt van mijn 24 jarige draver. :+ .. Aardig rond... kan hij goed gebruiken voor de winter straks :D
Afbeelding

Ik vind dat je heel goed bezig bent TS. Ik was er alleen echt fel op tegen dat je nog ging rijden op je paard. Maar daar lijk je nu toch ook op terug te komen. Dus top! Ik ben erg benieuwd wat de DA morgen zegt en wat voor advies diegene geeft.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:37

of hij er nu ouder uitziet, of uitgeblust... als je niets meer hebt om bij te zetten heb je gewoon geen energie, dan zie je er niet op je paasbest uit.

TS is 15, ze merkt dat er wat mis is met haar paard, haar ouders luisteren niet naar haar gevoel, ze vraagt om hulp. Ik denk dat je erg goed bezig bent ts. blijf het belang van je paard voorop stellen, ga in overleg met mensen die jou hierin kunnen bijstaan en je ouders kunnen uitleggen wat nodig is (stalhouder, instructie, dierenarts).

ik denk dat je dit wel weer goed krijgt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:41

Ik denk ook dat er weinig geks aan de hand is en dat er gewoon even een kleine aanpassing nodig is qua voer en bijvoorbeeld een keer goed ontwormen/zandkuur. Qua rijden, tja stilzetten is ook niet altijd de beste oplossing omdat ze dan nog wel een stijf worden. Ga er van uit dat TS wel goede raad krijgt van de dierenarts.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:47

Super dat je de dierenarts eerder laat komen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 10:47

Jansje, ik weet zeker dat hij 20 is. De dierenarts heeft hem een jaar geleden ook gekeurd en toen kwam er ook uit dat hij (toen) 19 was. Oreo heeft vroeger Z gelopen en ik weet niet precies wat er daarna met hem is gebeurd. Ik weet alleen dat hij op zijn 16e op een manege is gekomen en daarna bij mij. Het was wel een hele kleinschalige manege met maar 8 paarden waar hij niet heel veel hoefde te lopen. In het bos loopt hij inderdaad wel door. Ik heb gisteren voor de laatste keer een bosritje gemaakt en hij liep echt ontzettend door en was heel erg blij.
Ygritte, Hij kreeg daar gewoon hooi volgens mij, want ik heb daar een paar keer stage gedaan en niet gezien dat ze hem iets anders gaven, maar ik zal eens vragen. De manege bestaat overigens niet meer.
damian, de dierenarts komt donderdag en ik ga kijken wat die zegt wat ik moet voeren.
Marjan, ontwormen zal niet nodig zijn. Dat is al gebeurd en hij heeft geen wormen. Verder ga ik gewoon luisteren naar de dierenarts.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:07

TS, wat heb je veel over voor je paard en wat blijf je rustig onder alle opmerkingen. Complimenten en ik hoop enorm dat het goed komt! Ik zou ook echt kijken naar de kwaliteit van het ruwvoer... Ruwvoer is de basis en heel belangrijk. Ik heb ook wel eens een mager paard op stal en de eerste remedie hier is altijd ontwormen, pot Opkikker van de Paardendrogist en héél veel goed ruwvoer er in. Dat kan gras, hooi of kuil zijn - maar de kwaliteit is wel belangrijk.
Veel paarden worden snel dik en daarom wordt er vaak ruwvoer gegeven met geringe voedingswaarde. Voor magere paarden is dat natuurlijk niet zo handig. Ik snap dat het op een pensionstal lastig is om ander ruwvoer te geven, maar misschien kan het in overleg...

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:16

Hm, je zegt dat je paard als manegepaard enkel hooi kreeg. Voor manegepaarden die vele uren per dag hard werken is dit in mijn ervaring niet standaard? (Maar misschien hebben anderen andere ervaringen) "Mijn" manegepaarden kregen de hele dag door hooi en 's ochtends en 's avonds laat een schep brok. Maar het kan natuurlijk, een (werk)paard houden op alleen maar kwaliteitsruwvoer.

Vragen is in elk geval verstandig, als je zowel voer-advies hebt van de oude eigenaar als van de dierenarts dan kan het alleen maar beter worden! :) Het komt echt helemaal goed TS, Oreo mag blij zijn met een eigenaar die zo goed wil ingrijpen wanneer hij zich niet helemaal lekker voelt !

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:36

Kimmie25501 schreef:
terpetijn, ik ga ook echt minder rijden. Maar ik ga wel nog soms naar het bos met hem. Morgen zal ik dat ook gaan doen. Dat vindt hij namelijk echt heel erg leuk!
Sure_lee, misschien wel. Maar ik begin nu even met de maislijnzaadbrok en dan ga ik even kijken hoe dat gaat werken.
Shirley, maar hij heeft al een paar weken rust gehad. Overigens kan ik echt niet driemaal daags naar stal. Dan heb ik geen sociaal leven meer. Ik heb heel veel over voor mijn paard, maar niet alles.
janouk, volgens mij niet. Het is me niet opgevallen. Ik zal vragen of hij dat inderdaad ook kan doen. Hij heeft helaas pas tijd over drie weken, want hij gaat eerst op vakantie.
No_No, Ik ga zijn bloed sowieso laten onderzoeken. En daarna ga ik weer verder kijken.
pleiada, hij krijgt 10 kilo hooi. Dat eet hij allemaal op.
Pandora2, ik zal wat minder gaan rijden. Maar helemaal stoppen ga ik wss niet doen.
Babootje, oke bedankt. Dat ga ik doen!

Ik had het er ook nog even met mijn moeder over en die dacht ook dat het aan mijzelf kan liggen. Ik heb op een of andere manier de neiging om elke pas aan te sporen. Ik kan er niks aan doen, het gaat vanzelf. Zelfs als ik denk dat ik mijn been er helemaal vanaf heb, dan doe ik het nog. Dat werkt natuurlijk ook niet mee.

10 kg hooi is veel te weinig voor zo een groot paard. Mijn tinker kreeg al bijna 15 kg op een dag en die was 1.50. als hij niet meer op kan dan dat zal je idd een extra ruwvoer vervanger bij moet voeren zoals een seniores priores. Dat kan ook 1 keer per dag. Het is duidelijk dat het dier iets te kort komt.
Als je al een bosritje maakt doe je dier dan een plezier en stap alleen.
En ik zou zeker geen lessen meer rijden met hem. Daar is hij niet goed genoeg voor.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:25

Ik wil toch nog even vermelden dat een gewone ontworming NIET helpt tegen bloedwormen. Dus is het toch goed mogelijk dat hij dat heeft, ondanks dat hij ontwormd is. Als er toch bloed getrokken wordt, kunnen ze dat ineens nakijken. Enkel equest pakt ook bloedworm aan, de andere ontwormingen enkel andere soorten wormen. Dus toch mee laten testen, dan ben je zeker, want bloedwormen zijn hele enge vieze beestjes die een paard serieus kunnen doen aftakelen. En als hij het niet blijkt te hebben, dan ben je ook gerust daarover.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:57

abc schreef:
Ik wil toch nog even vermelden dat een gewone ontworming NIET helpt tegen bloedwormen. Dus is het toch goed mogelijk dat hij dat heeft, ondanks dat hij ontwormd is. Als er toch bloed getrokken wordt, kunnen ze dat ineens nakijken. Enkel equest pakt ook bloedworm aan, de andere ontwormingen enkel andere soorten wormen. Dus toch mee laten testen, dan ben je zeker, want bloedwormen zijn hele enge vieze beestjes die een paard serieus kunnen doen aftakelen. En als hij het niet blijkt te hebben, dan ben je ook gerust daarover.

Ivermectine helpt wel maar alleen tegen de volwassen bloedwormen,inderdaad niet tegen de ingekapselde.Lintworm komt ook regelmatig voor,die krijg je haast alleen dood met pramox.Een relatief dure wormkuur die zelden gegeven word op pensionstallen.Tenminste het soort pension stal waat TS op staat :+ Waar iedereen het doodnormaal vind dat er een paard rondloopt die er niet goed uitziet...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:18

Beste TS, wat goed dat je een dierenarts gebeld hebt. En wat beleefd dat je iedereen die van alles roept zo netjes antwoord.

Met bloedonderzoek weet je waar je aan toe bent en is het niet zo duur. Wij hebben een pensionstal met een paar 'bejaarden', ze krijgen Pavo PodoLac omdat daar extra eiwit in zit (op advies paardenkliniek). Verder onbeperkt en véél gras. Laat je niet gek maken en heel veel succes met je paard!!

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:46

Vanuit mij ook een dikke pluim dat je de dierenarts erbij haalt!
Ooit heb ik net zo gezeten als jij, had een super mager paard wat bij haar oud eigenaren alleen maar binnen in de stal stond. Kreeg 6 kilo aan haver en 6 kilo aan sportbrok en werd nooit gebruikt. Hooi at ze een paar hapjes van en bij elkaar stond daar een super ongelukkig en ongemotiveerd paard om ook maar iets te doen.

Omdat ik net als jij erg jong was, mijn ouders niet echt veel verstand hadden van paarden en iedereen een andere mening had heb ik alleen geluisterd naar mijn dierenartsen.
Ondanks alle verwachtingen van iedereen heb ik van haar een gezond, blij en vooral energiek paard gemaakt en heb ik haar nog 6 jaar bij mij mogen hebben.

Jouw dierenarts zal vast wat bloed afnemen, naar jouw verhaal luisteren en het paard bekijken.
Misschien kan hij nog wel even in zijn mond een kijkje nemen.

Vraag de dierenarts ook wat hij het beste qua voer kan hebben, ik zelf heb goede ervaringen met seniores priores. Dat is niet duur en de meeste paarden zijn er gek op. Het gras groeit nu overal vol op, laat hem lekker buiten!

En over het rijden, ineens geen beweging kan ook funest zijn voor zo'n paard.
Maar ben het wel eens met mijn voorgangers er niet meer op te gaan rijden als hij zelf al aangeeft dit niet meer te kunnen.
Wellicht is een wandeling leuk?

Succes met je paard ts!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:58

Ik kom nu pas in dit topic omdat ik zag dat er zoveel reacties waren.
Ik heb net je foto's gezien ts.
Ik heb met je te doen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat jou lieveling 20 is. Als ik het grijze bij zijn ogen zie. De diepe kuilen boven zijn ogen. En zijn magere lijf dan denk ik dat hij 10 jaar ouder is.
Een paard dat niet lui is.
Maar niet meer meer kan dan hooguit een stapritje.
Ga je grote vriend maar lekker knuffelen en wandelen. Maar verwacht niet meer fanatiek te kunnen rijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:04

Benieuwd naar wat de dierenarts zal zeggen. Laat je zeker niet te snel afschepen, heb het hier ook al voorgehad dat ik de dierenarts 3x moest laten komen omdat die telkens beweerde dat er niets aan de hand was. Uiteindelijk vertelde het bloedonderzoek toch een heel ander verhaal.

Ondanks dat ie ontwormd is, zou ik toch wormen niet helemaal uitsluiten, al heeft ie niet het typische model van een paard met wormen (die zijn meestal schraal op de rug, maar wel dik van buik). Hij kan altijd met een niet geschikte soort ontwormd zijn, of een deel van de pasta uitgespuwd hebben.

Qua voer ziet het er wel goed uit vind ik, heb die Pavo 18+ es bekeken, heeft een ideale samenstelling voor zo'n paarden (veel eiwitten en vetten). En als hij zijn hooi al niet meer op kan, dan zal de hoeveelheid ook voldoende zijn. Let er wel op dat je het hooi lang genoeg laat liggen, is niet omdat ie eventjes stopt met eten, dat ie binnen een uur niet weer honger heeft. Maar er zijn natuurlijk veel soorten hooi, zonder analyse kan je onbewust heel mager hooi geven. In dat geval zou ik als ruwvoer luzerne (bijv. van Hartog) gaan bijvoederen.

De periode dat je nu eventjes niet rijdt en hem op krachten laat komen, kan je nog altijd met hem in het bos gaan wandelen aan de hand en zo, of bijvoorbeeld wat gymnastiserend grondwerk doen, blijft ie ook soepel van zonder dat ie zich moet vermoeien.

En als je er weer mee aan de slag kan, hoop ik dat je genoeg bosritjes kan/mag maken, aangezien ie dat leuk vindt. Je kan dan altijd bijv. op een open plek in het bos wat dressuuroefeningen rijden, mss is ie daar wakkerder.

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van de anderen: je komt heel verstandig over voor een 15jarige, geeft eerlijk toe dat je niet alles weet, en je hebt een open mind naar de adviezen die je krijgt, zonder dat je klakkeloos de ene dag dit, en de andere dag dat probeert. Je verdient het dat je nog lang kan genieten van je paardje.

@bruintje123, paard heeft papieren, de geboortedatum staat hierop vermeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:07

Het zal niet de eerste zijn die papieren en chip van een ander heeft gekregen.
Vergeet niet dat chippen zo lang ook weer niet bestaat.