Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VanHuisUit schreef:Citaat:En zoals Oji zegt: afstappen is de meest ultieme beloning. Dat doen wij ook vaak. Als ons paard goed heeft gewerkt, stappen we af, gooien alles los, zadel eraf, en stappen aan de hand uit.
totaal mee oneens. Afstappen doe je als het goed is in een training ook zo af en toe, al is het alleen al om bijv hindernispalen neer te leggen of stel dat je wedstrijd hebt om even kopje koffie te drinken of wat dan ook. Sterker gesteld: als je je paard goed traint hoort dat af en toe tussendoor op en afstappen erbij. Er zijn heel veel paarden op wedstrijd en in trainen die denken dat zodra je eraf stapt en je beugels opsteekt alles voorbij is maar je moet ze juist leren dat ze altijd op elk moment weer verder met je moeten. Duszzz.
Citaat:Bij elke gebeurtenis ben ik uiteindelijk terug opgestapt! Ook toen ik tijdens de buitenrit afstapte nadat hij gesteigerd had! Wie kan hier zeggen dat hij op een buitenrit, waarop hij/zij ALLEEN was en waarbij het paard gevaarlijk hoog steigerde nog bleef zitten na het steigeren! Dat is gewoon gevaarlijk! En afstappen en spanning afbouwen door wat oefeningen op de grond, of gewoon door er te zijn voor je paard noem ik 'Ik help jou even want je hebt het moeilijk he, maar daarna gaan we toch gewoon weer aan het werk'. Wie is er zo gek om een paard dat steigerd en zich daarbij volledig afsluit te gaan slaan! Dat is gewoon vragen om ongelukken!
Lepeltje schreef:Ik ben het toch wel met Babootje eens, en ik denk niet dat ze bedoelt dat je dit paard met sporen, zweep en een pak slaag een lesje moet leren. Het paard moet het vertrouwen terugkrijgen, en dat gaat niet als je hem 'breekt', maar het lukt ook niet met een onzekere ruiter.
CharlotteJay schreef:wat een gepoedersuiker weer over dat afstappen.... naar mijn mening is afstappen een beloning wanneer het paard pijn heeft en dus van de pijn ontdaan word.. of wanneer het paard je eraf probeert te gooien uit gemeen zijn ..
TS, probeer een beetje rust te houden hoor ... je krijgt maar 1 lichaam waarmee je het zal moeten doen![]()
sneeuwpop schreef:CharlotteJay schreef:wat een gepoedersuiker weer over dat afstappen.... naar mijn mening is afstappen een beloning wanneer het paard pijn heeft en dus van de pijn ontdaan word.. of wanneer het paard je eraf probeert te gooien uit gemeen zijn ..
TS, probeer een beetje rust te houden hoor ... je krijgt maar 1 lichaam waarmee je het zal moeten doen![]()
Je bedoeld dat het paard schreeuwde naar de ruiter, dat het niet goed gaat.
Dus dat hij pijn heeft of dat hij de ruiter zo zat is, dat hij terug gaat "vechten"??
Ik ken gelukkig geen paarden die de ruiter er zonder goede reden af willen hebben.
(Een onzekere ruiter kan imo ook een goede reden zijn die passen niet op elk soort paard)
astridklomp schreef:Bruintje, Babootje en Oji, nogmaals, op die manier zoals jullie beschrijven werkt 80% van de ruiters (ik ook 25 jaar lang, laatste 15 jaar heb ik andere inzichten gekregen) en het komt voort uit hoe wij hebben leren paardrijden. 'Jij bent de baas', 'Geef het paard zijn zin niet', 'Hij moet naar jou luisteren'. En inderdaad, bij veel paarden werkt dat, die stevige en strenge (en simpele) aanpak, dus heel logisch dat je dan denkt dat dat de (enige) manier is. Ook de manier waarop jullie naar paarden kijken: 'waardoor het paard het lef heeft om dat gedrag te vertonen', 'met die kenau boven op me valt niet te sollen dus laat ik me maar gedragen'. Ik herken het wel hoor, zo was ik eerst ook. Reed de moeilijkste paarden, als iemand problemen had met zijn paard ging ik er wel even op en liet het paard even merken dat er naar mij toch 'echt geluisterd moest worden'. Steigerde een paard, dan sloeg ik met de teugels tussen de oren reed 'm ferm door. Wat je eigenlijk doet is altijd een soort van gevecht aan gaan met het paard als het niet doet wat je vraagt. Ik stapte never nooit af, wat er ook gebeurde. Ik 'vocht' net zo lang totdat ik het paard ergens langs liep waar het bang voor was. Desnoods achterwaarts en op de achterbenen als het niet meer voorwaarts wilde. Vluchtte het paard weg dan draaide ik om en moest en zou 'm er langs krijgen, want anders had het paard gewonnen en zou er nooit meer langs gaan. Nog langer geleden was ik altijd met mijn pony (dressuurmatig) in gevecht, ze wilde d'r hoofd echt niet laten zakken. Dus maakte ik een halstertouw vast aan de singel en aan het bit (hulpteugels waren er toen nog niet, behalve de martingaal), want dat hoofd moest en zou naar beneden gaan. En inderdaad, het werkte. Kon na een tijdje het touw eraf halen en het hoofd bleef mooi omlaag. En als je merkt, zie je dat werkt, dan denk je dat dat de methode is.
Maar op een gegeven moment zag ik op evenementen dat het ook anders kon, en dat had toen nog de naam Natural Horsemanship. Ik vond het in het begin maar een flauw gedoe, leuk als je niet kan rijden, een beetje spelen met je paard. Maar toch raakte ik er op een gegeven moment in geïnteresseerd en ben me er meer in gaan verdiepen. Je hebt heel veel verschillende stromingen en methodes, maar komen toch allemaal wel op hetzelfde neer: communiceren met je paard op een manier die een paard van nature begrijpt. En toen kwam ik erachter dat je helemaal niet in gevecht hoeft met een paard, en juist veel meer bereikt met een paard als je paard je begrijpt.
Mijn paard Roxy is daar een heel goed voorbeeld van. Ze is een Cutting gefokte Quarter merrie en heel sensibel. Ze kan heel heet en gespannen worden en dan heb je een bommetje onder je waarvan je niet weet wat ze gaat doen. Ik heb een tijd een bijrijder gehad en bij haar was Roxy altijd heet en snel en niet echt meewerkend. Ze deed wel wat de ruiter vroeg, maar altijd met met wat spanning. Hoe meer druk ze erop zette, hoe meer spanning Roxy kreeg. Hard worden in de mond en beetje wegvluchten. Ik heb mijn bijrijdster proberen te helpen maar helaas gaf ze het op na 2 jaar. Zodra ik erop ging, was de spanning bij Roxy weg, werd ze rustig, relaxed en zacht in de mond (op 1 pink te rijden). Het mooiste voorbeeld was tijdens een Trailwedstrijd. Deze zou mijn bijrijdster met Roxy rijden en ik met mijn andere paard Sassy. Een dag voor de wedstrijd werd Sassy ziek en besloot ik op Roxy mee te doen. Waar ik overigens nog nooit een trail parcours mee gereden had, mijn bijrijdster wel. Bij haar was roxy nerveus, snel en gespannen in het parcours en weigerde om door het poortje te gaan. Bij mij was Roxy relaxed, ontspannen en deed alles wat ik van haar vroeg. In de pauze probeerde ze roxy door de poort te 'dwingen', want ze vond dat het flauwekul en aanstellerij was dat ze er niet door ging, want andere keren ging ze er wel doorheen namelijk. Ik zei 'ga je gang, probeer het op jou manier maar die gaat niet werken'. Na 10 minuten pushen zei ik, 'stop maar, laat mij het proberen'. Ik ging niet op Roxy zitten maar ernaast op de grond, en liet haar stapje voor stapje zien wat ik van haar wilde, rustig naast de poort staan en erdoor (ik vertel niet de details want dat is een te lang verhaal). Na 5 minuten liep roxy probleemloos door de poort. Na de pauze liep ze het 2e trailparcours probleemloos door het poortje met ruiter op de rug.
Met roxy kwam ik erachter dat wij vaak veel te moeilijk doen. Als je Roxy op de juiste manier vraagt om iets te doen, op een manier die zij snapt, dan doet ze alles. En dat met heel weinig druk en inspanning. Op het moment dat je haar iets vraagt en ze snapt het niet, dan komt er bij haar spanning. Vraag je dan door terwijl ze het nog steeds niet snapt, dan raakt ze steeds meer in de stress. Ook bij oefeningen die ze al vaker gedaan heeft. Vraag je het net iets anders en met net teveel druk, en dat hoeft maar 1 andere spieraanspanning bij jou te zijn, dan raakt ze al in de war. Maar, als je het voor elkaar krijgt om het op de juiste manier te vragen, dan is het magisch. Dan heb je een paard onder je die bijna zweeft en alles doet wat je vraagt met de minste aanwijzingen. Dan heb je door, dit is echt een 'next level' (vandaar de naam van mijn blad 'Level Up'.)
En dat is nu precies wat ik meer mensen zou willen laten ervaren, dan gaat er echt zo'n andere wereld open. Ik hoop dat over een jaar of 30 alle paardenmensen tot dit inzicht zijn gekomen, dat maakt het omgaan met paarden zoveel fijner en mooier. Niet alleen voor ons maar ook voor de paarden.
jojoni schreef:De individuele proef kwam eraan dus weer opgezadeld. Een en al spanning. Hij sloot zich weer af. In stap ging het redelijk goed, in draf ging hij overal waar hij niet heel moest (hard, hoofd omhoog, bochten heel groot maken,...) en de galop hoefde ik nog niet aan te denken. De mensen van mijn ruitervereniging kwamen helpen. Hij was niet braaf, maar het ging al beter dus ben ik aan de proef begonnen. Echt, voor het binnenkomen en de 3 onderdelen daarna zou ik zweren dat we een 8 kregen. Echt zo goed, zo netjes, alles..
Toen kwam de rechtergalop en ging het helemaal mis. Hij sprong links aan, netjes teruggenomen, nog eens proberen. Weer links, weer teruggenomen en toen blokkeerde hij helemaal. Hij ging stilstaan en ik voelde de bui natuurlijk hangen. Als de mensen van de ruitervereniging er niet waren geweest was ik waarschijnlijk afgestapt, maar ze waren er nu wel. En ze riepen dat ik moest volhouden, wachten tot hij weer ging, zijn hoofd naar rechts moest houden dan kon hij niet steigeren... Ik bleef staan, ik bleef wachten, ik hield zijn hoofd wat naar rechts.. En hij steigerde.. Ik bleef zitten, wat was ik opgelucht, maar de tranen stonden ook in mijn ogen. Ik wou roepen dat iemand hem even moest vasthouden, mee moest wandelen maar voordat we allemaal weer konden nadenken ging hij nog eens omhoog. Dit keer gebeurde het.. We vielen achterover.. .
bruintje123 schreef:Astrid
Je komt een soort van uit de hoogte met dat mensen het eens ervaren moeten hebben.
Wij hebben het ervaren.
Maar omdat we niet meteen op de grond staan slaan we er paard er ook niet doorheen.
Wel geven we door doortastend te zijn. Overtuigend te rijden en ja ook met lef een paard het gevoel dat het veilig is.
Ook dat je leider bent.
Maar helemaal niet op de negatieve draai die jij er aan geeft.
Maar misschien moet je dat ook ervaren hebben.
Slacht. Het idee alleen al.
Omdat hij steigert op een moment in een situatie dat de ruiter (begrijpelijk) onzeker is en dat overbrengt.
Dat is een gedachte die ik niet kan volgen.