Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:11

Is er niet een paard dat je meer vertrouwt dan de andere paarden? Dat je vraagt of je wat vaker daar op mag. Het kan zo en zo wel helpen om een poosje op hetzelfde paard te rijden. Dan weet je beter hoe het paard op je reageert. Ook weet je dan beter hoe zijn galop voelt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 16:41

Ninetales schreef:
Is er niet een paard dat je meer vertrouwt dan de andere paarden? Dat je vraagt of je wat vaker daar op mag. Het kan zo en zo wel helpen om een poosje op hetzelfde paard te rijden. Dan weet je beter hoe het paard op je reageert. Ook weet je dan beter hoe zijn galop voelt.

Dat doe ik al. Behalve gisteravond dan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:59

Ik lees eigenlijks twee dingen.
Ik moet van mijzelf naar de galop, maar ik durf / kan dit nog niet.
En: ik rij nu al zolang, dat het nu nog "onzin" is dat ik dit niet durf.

Ik zeg altijd er bestaat geen moeten, maar juist willen. Er zijn maar een aantal dingen wat moeten en daar hoort galop niet onder.
Bij sommige ruiters is het "willen" veranderd in "moeten", door er zo op te gaan focussen en te malen. Zodra je in dit stadium beland bent, wordt de drempel naar galop zo hoog, dat de drempel van wijze spreke een hindernissen van twee meter is geworden.
En als ik jouw verhaal zo lees is de verhouding tussen willen en moeten de verkeerde kant op geslagen.

Bij mijn ruiters die niet bang zijn, ben ik echt van, geen gel#l, gaan met die banaan. Echter werkt deze aanpak bij mijn angstige ruiters juist averechts. Angstige ruiters benader je echt via een omweg, uiteindelijk bereik je hetzelfde doel, maar wel met meer geduld en meer begeleiding.

Galopperen bij mijn angstige ruiters doe ik juist zo lang mogelijk aan de longeerlijn, net zo lang dat ze zelfstandig hun paard van stap, draf, galop kunnen brengen en weer van galop, naar draf en stap.
En daarna tussen de gangen zelfstandig kunnen schakelen, dus aangalopperen en weer terug naar draf en nog een keer naar de galop. Daarnaast is het de bedoeling dat ze zelfstandig hun paard in galop kunnen houden.

Wat ook nog wel eens wil helpen is, de bak tijdens privéles te halveren zodat je een kleine ruimte krijgt, hierdoor zal je lespaard op de volte blijven en heeft hierdoor minder ruimte om zijn eigen weg te gaan zoeken, zodat jij je meer kan concentreren op je hulpen en houding.

Maar nogmaals kijk eens naar de verhouding "willen" en "moeten", zodra je de druk van moeten af haalt en weer instelt op willen, dan kom je er wel.
Daarnaast zeg ik altijd tegen mijn ruiters, paardrijden moet leuk blijven, je doet het voor je ontspanning en plezier. En grote angst hoort niet bij ontspannen en plezier, natuurlijk zijn nieuwe dingen aanleren spannend, maar dit zijn gezonde spanningen.

Caroline52

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:39

Vraagje heeft het zadel waar op je rijd niet een bok riempje? Doe die er anders aan vast je kan het eerst teksten door door te zitten en je riempje vast te houden dan merk je hoe goe je jezelf dan vast kan zetten. Doe dan ook nog je beugels een gaatje of 2 korter zodat je dubbel zo stevig zit. En dan met binnenland riempje vast en teugel op nette maat en andere hand buiten teugel iets strakker. En dan gewoon gaan met die banaan :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:47

Dilan93 schreef:
JorineV schreef:
Aangalopperen vanuit stap kan ook heel prettig zijn. Gaat net wat kalmer en als je normaal last hebt van onbalans bij het doorzitten, heb je daar zo ook geen problemen van.

Als je een paard hebt dat dit beheerst wel. Maar dan moet je ook een ruiter hebben die hier handig in is ;) niet iedere manegeruiter en manegepaard kunnen zo even een overgang van stap naar galop rijden

True! Maar hopelijk kan de instructeur daar mee helpen :)* (welk paard, extra uitleg hulpen)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:08

Waarom niet terug aan de longeerlijn?

Ik ben 48
Rij vanaf mijn 8ste ( ok...rond mijn 20ste/30ste een tijd niet en vervolgens herintredend)

Heb mijn eigen paardjes
Start inmiddels wedstrijden..

En kwam een half jaar geleden tot de conclusie dat mijn zit niet onafhankelijk genoeg ( meer) was, en met name inderdaad in de galop werd het wat ploeteren.

Actie nav deze conclusie:
Paar keer op een makkelijk zittend paard aan de longe, zitles.
Daarna: 3 maanden lang 3 x p week tijdens het rijden op mijn pony me alléén geconcenteerd op mijn eigen houding en zit... en pas sinds een week of vier weer meer aan het 'rijden"..

Wat ik hiermee wil zeggen: Niet direct denken "die stap/ die fase ben ik voorbij"

Je gaat zover terug naar de basis als moet, blijft daar zolang als nodig... om dan ineens met spróngen vooruit te gaan.

Dus:
- Zitles aan de longe totdat je in drie gangen onafhankelijk zit en longeur de overgangen regelt
- Rijden aan de longe: zelf rijden in stap, draf en galop, inclusief overgangen, terwijl longeur paard op
volte houdt
- Zelf op volte stappen, draven, galopperen
- Zelf door bak stappen, draven, galopperen

En pas dan in de groep gaan / willen galopperen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:34

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:18

Ts, je bent juist dapper dat je toegeeft een beetje bang te zijn! Daar is een briljante strip over gemaakt door Jan Kruis...Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:40

Ik meld me! En dat is ook direct de reden waarom ik ga stoppen met paardrijden... Galopperen vond ik altijd leuk, maar plots heb ik er angst voor. Ik zie de hele les op tegen de galop (wat het paard voelt) en daardoor voel ik me net een beginner. Ik krijg paarden die normaal voorwaarts zijn amper in draf en als het aan mij (en de pony) ligt stappen we de hele les. Een tikje met de zweep is ook niet mijn favoriete ding, omdat ik doodsbang ben dat de pony daarop bokt of er vandoor gaat. Tja... Ik ben een beetje een idioot en sla dus nu de galop over, terwijl ik het wel de leukste gang vind.

Als we met zijn allen gaan galopperen, heb ik er ook geen last van, maar dat doen we niet zo vaak... (Er rijden vaak ongeveer 13 mensen in mijn les)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:10

Is het geen idee om een kleiner paard of pony te rijden? :)* fjord of haflinger ofzo?

Hebben kortere benen. Waardoor je niet zo hoog zou vallen (en dus zachter!), en die korte beentjes gaan niet zo hard als die grote paarden. :D

Weet niet of het wat is hoor. Ik rij de laatste jaren alleen nog maar op mijn eigen pony (1.40) en galop is voor mij ook een struikelpunt omdat pony te vaak wat heeft uitgespookt. Laatste tijd pakken we het wel weer heel voorzichtig op. Dus net een paar pasjes galop. En dan is het weer klaar...

Moest ook een keer wisselen in de les.. Toen zat ik op een paard van 1.70-1.80... Zijn stap tempo was al mijn draf tempo. En galop vond ik echt vre-se-lijk. afschuwelijk. Met een paar sprongen ben je al aan de andere kant van de bak. Moet er niet aan denken hoe dat op buitenrit zou moeten gaan....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:18

_Sillebil schreef:
Ik meld me! En dat is ook direct de reden waarom ik ga stoppen met paardrijden... Galopperen vond ik altijd leuk, maar plots heb ik er angst voor. Ik zie de hele les op tegen de galop (wat het paard voelt) en daardoor voel ik me net een beginner. Ik krijg paarden die normaal voorwaarts zijn amper in draf en als het aan mij (en de pony) ligt stappen we de hele les. Een tikje met de zweep is ook niet mijn favoriete ding, omdat ik doodsbang ben dat de pony daarop bokt of er vandoor gaat. Tja... Ik ben een beetje een idioot en sla dus nu de galop over, terwijl ik het wel de leukste gang vind.

Als we met zijn allen gaan galopperen, heb ik er ook geen last van, maar dat doen we niet zo vaak... (Er rijden vaak ongeveer 13 mensen in mijn les)

Jij lijkt mij wel... :o Zo herkenbaar!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:29

Ik zou eens zonder zadel een les nemen, want man wat ben je dan blij als je even mag galopperen, het gevoel dat je steviger zit is dan niet in draf, maar in galop het geval. Dit heb ik in mijn les ook bij iemand gemerkt en zij is nu totaal niet bang meer om te galopperen :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 13:44

_Sillebil schreef:

Niet te snel roepen dat je gaat stoppen. Leren paardrijden gaat vaker als de processie van Echternach (na vijf sprongen vooruit meteen weer drie achteruit, zodat het lijkt of het alleen maar slechter wordt). Misschien tijdelijk terug naar de privéles om de galop aan te pakken? Op een paard dat nooit bokt, althans niet van een simpel tikje op de kont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:42

Ik rijd al telkens op pony's, maar het probleem van de manege waar ik rij is dat alle pony's waar ik me vertrouwd op voel weggaan en daarvoor in de plaats komen driejarigen die nog niet eens zadelmak zijn.
Zonder zadel een les nemen zou zeker een optie kunnen zijn. Helaas mogen wij dat niet zo vaak en als het mag, doe ik het liever niet. Dat komt omdat ik twee keer zonder zadel heb geprobeerd te galopperen, en er twee keer vanaf ben gevallen.

Aan privelessen heb ik zeker een tijd lopen denken! Het is dan wel duurder, maar ik rijd liever één keer per maand een enorm leuke les, dan elke week een les waar ik niet zoveel plezier aan beleef. Helaas geeft de manege waar ik rij geen privelessen en er zitten niet echt andere maneges in de buurt.

Ik ben een beetje hopeloos aan het worden... Hoe raar dat ook klinkt.
Sinds ik mijn verzorgpony's heb (een shet en een welsh, dus ik kan er niet op rijden), merk ik dat ik het rijden helemaal niet meer het belangrijkste vind. Ik geniet de laatste tijd veel meer van lekker borstelen en wandelen.
Toch hoop ik dat ik over een tijd kan zeggen dat ik toch weer paardrijd, want ik denk dat ik het zeker ga missen. Helaas vind ik het te duur voor mijn ouders om er mee door te gaan terwijl ik er tegen op zie.

(Een reden dat ik ook een pauze in ga lassen is omdat het buitenrijseizoen weer gaat beginnen. Dat is bij de manege waar ik rij zo ongeveer de hele zomer naar buiten toe en dan flinke stukken rengalop. Dat zie ik niet zo zitten.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:01

Ik rij al jaren en als ik eens ergens een zitles van een half uur kan volgen, doe ik dat met veel plezier.

Jouw verhaal laat je wel heel erg klinken als iemand die nog niet ver staat qua rijden. Ik kan me niet voorstellen dat je sb vanuit je zit en been correct kan rijden als een volte niet lukt? De volte is de voorbereiding ervan.

En dan zijn er drie mogelijkheden: je hebt absoluut geen talent, je rijschool is slecht of een combinatie van beide zo'n beetje :D

Ik heb amper talent (naja geen), geen aangeboren gevoel en ik was ook echt een bange ruiter. En dan komt het toch echt aan op goede les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:05

Gaat dit over mij poes? Dan snap ik het niet helemaal geloof ik. Ik heb volgens mij nergens gezegd dat een volte niet lukt? Of gaat het over het verhaal van de TS? :)

Sorry als ik het verkeerd begrijp! :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:15

Ik heb het tegen de TS :) het klinkt uit de Posts gewoon als heel sukkelig rijden. Kan dat dat niet zo is hoor. Maar als het zo is, ligt dat toch echt meer aan de kwaliteit van de les.

Ik vind ook dat dingen als zitles alleen maar goed zijn, en een voorrecht. Het is moeilijk te vinden maar je leert er zoveel van.

Verder kan galopperen in een manege groepsles wel een gedoe zijn. Vaak weten de paarden veel te goed wat er gaat gebeuren en gaat het mis. Maar nogmaals: ook dat ligt aan de kwaliteit van de rijschool. Er zijn genoeg plaatsen waar het er anders aan toe gaat.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:17

Hele rare tip wellicht; meeste mensen zijn bang om te vallen. Galop gaat hard en voelt ongecontroleerder . Dus ben je dan bang om te vallen.

Leer dus eerst vallen. Op turnen /judo leer je vallen. Turnen op het paard: voltige. Met voltige leer je zitten én vallen. Je wordt er zekerder en onafhankelijker van. En dat geeft je weer voordeel op het paard.

Verder kan ik me volledig vinden in de tips van Ibbel op de 1e pagina.

Heel veel succes iig

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:17

Is er niet een rustiger groepje of toch kijken bij een andere rijschool.Zelf heb ik ook niet zoveel talent.Doordat de manege sloot bij een ander gekomen en daar werd heel veel op de zit gelet.Die was niet goed en daardoor werd ik onzeker in de galop.Nu een paar keer priveles gehad puur voor de zit en mijn zelfvertrouwen is een stuk groter.Ook ben ik begonnen op een ouder langzamer paardje die vooral bij de kinderlessen meeloopt := en dat was voor mij beter dan een snel paard.Vooral niet stoppen en ga ervoor +:)+
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 03-04-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:19

Ik heb niet alles doorgelezen, want ik moet eigenlijk werken. Dus misschien is deze tip al gegeven. Wat bij mij heel goed werkte was dat ik op een paard reed dat vanuit stap kon aangalopperen. Dat gaf me een veel groter gevoel van vertrouwen en beheersing. En je galoppeert ook niet zo snel, althans niet de eerste sprongen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:20

Dat vind ik dan weer een fout gevoel van controle. Een paard is een pak braver als hij aan je been is. Voor onervaren ruiters is het kwestie van dus goed aan je been voorwaarts te gaan, niet terug denken!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:26

Wat herkenbaar allemaal :)
Ik ben ook zo'n risico avers type dat spanning opbouwt met als gevolg dat
- paard 1 het vertikt de galopperen (ruiter bang -> ik blijf op de A C lijn staan)
- paard 2 narrig wordt en gaat bokken (wat wil die muts nu?!)
- paard 3 gaat racen (dat doet de rest ook en die tante op mijn rug is niet duidelijk met haar hulpen)

Wat mij helpt is;
-om mij heen kijken. Klinkt raar, maar als je op je omgeving let, dan word jezelf en je paard ook rustiger
- probeer rustig adem te halen. Is moeilijk, in noodgevallen, binnenmonds woorden spellen.
- als je een k*t dag hebt gehad, gewoon niet galopperen.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:33

Poes, het gaat om zelfvertrouwen. Na een paar keer galoppeerde ik gewoon aan vanuit draf. Dus zolang je niet blijft hangen op die stap, vind ik het niet verkeerd. Het is een zetje in de goede richting.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:52

poes schreef:
Ik rij al jaren en als ik eens ergens een zitles van een half uur kan volgen, doe ik dat met veel plezier.

Jouw verhaal laat je wel heel erg klinken als iemand die nog niet ver staat qua rijden. Ik kan me niet voorstellen dat je sb vanuit je zit en been correct kan rijden als een volte niet lukt? De volte is de voorbereiding ervan.

En dan zijn er drie mogelijkheden: je hebt absoluut geen talent, je rijschool is slecht of een combinatie van beide zo'n beetje :D

Ik heb amper talent (naja geen), geen aangeboren gevoel en ik was ook echt een bange ruiter. En dan komt het toch echt aan op goede les.

Mijn manege is niet slecht, dat weet ik vrij zeker. In jouw logica heb ik dus "absoluut geen talent". En tja, dan kan ik er beter mee stoppen.

Ik ga dat woensdag maar zeggen. "Sorry, ik kan er geen donder van. Ik heb 0,0 talent. Weet ik dankzij Poes uit Gent van Bokt. Ja instructrice, jij zegt iets anders, maar Poes zal het wel beter weten."

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:53

Weet je, ik ga er niet vanuit dat het meteen aan je talent zou liggen, maar met de houding die je hier telkens in het topic toont zal je iig niet ver komen :+