Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 14:55

Wauw, die is echt heel erg mooi! <3 <3

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:47

Waarom met slof? Jonge paarden hebben vaak moeite met hun balans, eerst vooruit, sturen, balans en dan eens gaan denken aan nageefelijk

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:03

Als dochter zal ik daar even op antwoorden.
In overleg met de fysio is hiervoor gekozen, alles gaat in overleg met de fysio. De slof hangt er alleen bij voor ondersteuning en hangt meer los dan dat er spanning op staat. Paard wordt absoluut niet gedwongen of in de krul getrokken.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 09:02

Zo denk ik er ook over. Heb dit topic trouwens ook niet aangemaakt voor het gediscussieer over hoe het wel of niet moet. Gewoon om de vorderingen bij te kunnen houden van jezelf en anderen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:34

Hier gaat het super! Ben nu op vakantie dus kan even niet rijden.
Ik pak haar de laatste tijd soms een beetje meer op omdat ik denk (en aanvoel) dat ze dat wel kleine stukjes aan kan. (Wat dan natuurlijk gefilmd moet worden)
En wat ze dan gaat showen zeg, tegenover normaal! Wel vindt ze het moeilijk op de loodlijn te lopen, maar ik ga ook niks overvragen. Als ze nu nog gemakkelijk loopt net wat achter de loodlijn, dan laat ik haar daar fijn lopen. Ze gebruikt haar rug super als ik haar zo oppak dus ik denk dat ik het steeds een beetje meer mee ga nemen in de training.
Zo zijn we een beetje aan het proberen en het gaat nog steeds hard vooruit!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook galop gaat steeds beter!

Afbeelding

Ik ben ook erg benieuwd naar de rest!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:04

Helaas kan ik er door de buikpijn van Kim nog steeds niet op. Ik ben dus maar aan het rechtrichten begonnen op mijn gemakje. Ze snap nu het principe van het veranderen van hoofd houding behoorlijk dus nu mag ik het in beweging gaan proberen.
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:07

Leuk topic!

Ik heb een Alexandro P x Jazz hengst van 2 jaar en 4,5 maand. Het is echt een heel leuk beest, hij is overal waar ik ben :+ Hij is eigenlijk heel rustig en nuchter, maar ook heel vlug. Hij leert makkelijk en snel, is ook heel nieuwsgierig.

Dit is de meest recente foto (vorige week):

Afbeelding

Vanzelfsprekend doet hij nog niet zo veel, de belangrijkste commando's kent hij al wel, hij is beter opgevoed dan mijn 11-jarige en verder laat ik hem zien dat enge dingen niet eng zijn, dat is het wel.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:14

ik meld mij ook....

ik heb een 3,5 jarige Tinker merrie die nu 10x onder het zadel is geweest.
zelf ingereden en de 6e x was ik al op vreemd terrein en los _/-\o_
ik ga nu 1x per week de bos in met mijn moeder en onze andere tinker,
zodat ze wat meer andere dingen ziet en leert dat ze niet eng zijn :')
de rest van de week rent en bokt ze lekker door de wei heen....

Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:13

Wat een leuk topic! Ik ben nog niet officieel aan het beleren, want m'n mini is nu 1,5 jaar, maar ben al wel met de voorbereidingen bezig. Toen ik haar met 9 maand oud kreeg, was ze bang, kende helemaal niks en had veel achterstallig onderhoud. Als je bij haar in de buurt kwam wist ze niet hoe snel ze weg moest komen en had gewoon geen vertrouwen in de mens.

Afbeelding

Pony ding woog toen een kilo of 50 en heb haar in de eerste 14 dagen bij mij meteen de vuurdoop gegeven. Zo is ze eerst geschoren omdat haar vacht helemaal vervilt was. Paar dagen later kwam de hoefsmid want haar hoefjes krulde al omhoog en weer een paar dagen later gewassen met sebacil omdat ze onder de luizen zat. Wormenkuurtje erin en klaar was ze.

Afbeelding

Vanaf die tijd hoe gek ook, komt ze naar me toe als ik het land in kom. Inmiddels ben ik haar de basis dingen aan het leren. Voetjes geven, mee wandelen, schriktraining enzovoort. Eind vd zomer langs de weg gaan wandelen maar dat doen we nu even niet omdat het zo snel donker is en ik overdag gewoon werk. Afgelopen week heb ik een longeersingel gekocht en deze heb ik gisteren opgelegd. Gaatje voor gaatje wat strakker en na elk gaatje wat brokjes als beloning. Toen ze hem om had zijn we 7 meter naar de berm op het erf gelopen en mocht ze daar met singel om lekker grazen. Zo wordt de singel wat leuks (hoop ik dan maar) als ze eraan toe is wil ik gaan lang lijnen met haar, gewoon rechte stukken. En over een paar jaar mag ze dan voor je kar.

Afbeelding

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:32

Azmay schreef:
Helaas kan ik er door de buikpijn van Kim nog steeds niet op. Ik ben dus maar aan het rechtrichten begonnen op mijn gemakje. Ze snap nu het principe van het veranderen van hoofd houding behoorlijk dus nu mag ik het in beweging gaan proberen.
[ [url=m/FYkD14.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah onwijs balen en beterschap. Ik zou zorgen dat ze wel wat meer bespiering krijgt wat je ook gewoon kan doen. Aangezien ze een beetje een holle rug heeft. Maar wat een leuk beest!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:22

Afbeelding
Zo staat ze dan lekker aan d'r singeltje te wennen

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:11

Wat leuk de nieuwe reacties! Succes met alles waar jullie mee bezig zijn! :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:34

He mag ik me ook melden? Ik ben momenteel bezig met een jonge merrie van quality time. Prachtig beest, echter wel een met een karakter. In omgang is het de grootste knuffel die er is, wanneer ze aan het werk moet dan is ze vaak wel lastig. Ze is niet gemeen, maar ze is heel onrustig met haar hoofd. Ze is bij de tandarts geweest recentelijk want ze had wel wat scherpe randjes, maar het hoofdschudden is niet veel minder geworden. Ik vind het nu dus erg lastig om te beslissen wat te doen nu. Ik rij nu dan ook even met een slof die lekker loshangt, maar wanneer ze weer eens vervelend doet dan heb ik net iets meer te zeggen. Zonder slof dan rijdt zij met mij, ipv ik met haar.

De eigenares maakt paarden zadelmak als werk en is meer van niet zeuren, gewoon doorlopen. Ik ben meer van de rust erin brengen en proberen zo vriendelijk mogelijk alles op te lossen.

Maar verder gaat t heel goed, zal eens kijken of iemand eens wat foto's kan maken van hoe het nu gaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:51

Renskexb schreef:
Azmay schreef:
[ [url=m/FYkD14.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah onwijs balen en beterschap. Ik zou zorgen dat ze wel wat meer bespiering krijgt wat je ook gewoon kan doen. Aangezien ze een beetje een holle rug heeft. Maar wat een leuk beest!

Dat is de bedoeling inderdaad. Ben nog niet zo ervaren in het echt trainen vanaf de grond dus we gaan het samen uitvinden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:09

Mag ik me hier ook melden? Ik ben ook (tijdelijk) bezig met een merrie van 3 jaar door te rijden. De ruiter die er eerst mee bezig was heeft haar been gebroken en ligt er gedurende enkele maanden uit, dus nu heb ik het overgenomen. De merrie zelf is van mijn staleigenaar, ze is deze zomer uit Zwitserland geïmporteerd en is puur springgefokt. Ik ben haar nu al zo'n drie weken aan het rijden en ze is echt ontzettend fijn! Kijkt absoluut nergens naar, maar is heel sensibel op de hulpen, een perfecte combinatie! :)
Echter begint ze nu wel haar grenzen bij mij op te zoeken, zo durft ze me in de stal wel eens tegen de muur op te duwen, of onder het zadel eens een klein bokje te geven bij het aanspringen in draf of galop. Maar ze begint ook wel rustiger in haar hoofdhouding te worden en mijn hand op te zoeken, toen ik er voor het eerst op kroop panikeerde ze al als ik nog maar contact nam met de teugels.
Ik ben benieuwd hoe ze verder gaat evolueren, volgens mij gaat dit zo'n ontzettend fijn paard worden. Ik vind het wel jammer dat ik niet helemaal vrij spel met haar krijg, de eigenaar en ik komen niet altijd overeen qua rijden, maar ja, het is dan ook maar tijdelijk :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:17

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn topper van bijna 3. 1 maart word hij 3.

Ben langzaam bezig met hem de dingen te leren. Zadel hoofdstel. Longeren gewoon los in de longeerbak en de stemhulpen er bij. Dit heb ik nu 5 keer gedaan en hij begint de stemhulpen nu te begrijpen. Het duurt wel even voor hij reageert maar doet het wel. Bak verkennen met zadel en dan ineens schrikken en er vandoor gaan hahaha hij wist gelijk hoe het zadel voelde en kwam gelijk weer naar mij toe voor steun. Heb al over hem heen gehangen en dat soort dingen.dit doe ik nu een week of 8 en gewoon 2 a 3 keer per week wat. De ene keer longeer ik hem dan gooi ik het zadel er op dan hang ik weer eens even dan een weekje niets en alles laten verweraken. Lekker relaxed aan en alles.op zijn tempo. Als het zover ia dat ik er op kan heb ik gelijk begeleiding want de staleigenaresse beleert zelf ook paarden en begeleid mij hier dan in. Dus gelijk les vanaf het eerste moment. Eerst 2 keer per week misscjien 10 minuten en dat langzaam aan gaan uitbouwen. Maar voor nu totaal geen haast en alles op zijn tempo en dat gaat heel goed

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:49

De 3 hengsten waar ik mee bezig ben hebben nu 3 weekjes vakantie. Ik ben in nederland en als ik terug ben pak ik ze weer op :j

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:57

Afbeelding

Mijn 3,5 jarige had liever een rendier willen zijn deze kerst _O-

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:14

Zou ik me ook mogen Melden:D

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:57

MachoPablo schreef:

Natuurlijk! Ik ben benieuwd!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:03

Ik wil me ook wel melden :D Ik heb onlangs een 3-jarige gekocht en ben net begonnen met beleren! Heel spannend om zelf te doen en ook bijzonder om te merken dat ik als instructrice anderen altijd goed op weg kan helpen, maar nu ik met een eigen paard aan de slag ga, ik opeens aan mezelf twijfel. Overigens krijg ik wel hulp van een instructeur die zelf erg ervaren is in het zadelmak maken en beleren van paarden.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:05

Mag ik me hier ook melden?

Ik ben momenteel bezig met een 12 jarige NRPS merrie waar nooit wat mee gedaan is. Super lief paard, doet geen vlieg kwaad. Ze probeert zo haar best te doen om het te begrijpen, maar ze snapt het net niet. Echt een fijn karakter heeft dit paard :)

Bij haar vorige eigenaren werd er nooit wat met d'r gedaan. Ze stond maar wat in een landje te niksen.
Nou is ze gekocht bij mij op de manege (niet als manege paard), en is me nu gevraagd of ik haar verder wil doorrijden. Misschien dat ik in dit topic ook nog wat dingen leer, of handige dingen kan toepassen :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:17

louka69 schreef:
MachoPablo schreef:

Natuurlijk! Ik ben benieuwd!

Ik doe het voor me werk dus heb verschillende jongen paardjes die ik mag beleren,
zal binnenkort is foto's maken :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 02:14

*\o/*
Afbeelding
Geen enkel probleem meer met Quincey 'ponying' (leiden vanaf een ander paard). Stap, draf, buitenkant, binnenkant, alles prima. Luister perfect naar t halster als ik op een ander paard zit. En ook vindt hij t niet eng meer als ik geluid of bewegingen maak als ik op m zit. Daarnaast ook paar keer op m gereden, zonder dat iemand hem leidt. Draf maakt m ook niet uit :j

Mud doet t ook super. Zoals je ziet heb ik Mud gebruikt om Quincey te trainen. Zo goed doet hij zn best <3 neckreining+ sturen met benen zit er ook helemaal in bij m. Kan zonder teugels rijden (wel gewoon teugels om, maar niet gebruiken).
Enige met hem is, is dat ik niet te streng moet zijn. Dan stresstie omdat hij t niet verkeerd wil doen. Met hek openen (als ik op m zit natuurlijk) probeertie me altijd te helpen met zn tanden+ neus om t hek te openen of dicht te doen :') zo schattig.
Vandaag weer galopje, dit keer bareback én bitloos (touwhalster), buiten in een open veld :D eerste keer bareback galop op m.
Afbeelding

Afbeelding

Toppertjes :D zo trots <3

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:51