Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:39

Pipo schreef:
Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden?

3 keer in 2,5 jaar tijd om precies te zijn, ik stap gewoon weer op.
Ook al was het de laatste keer na een val van het paard, dat hakte er niet dieper in als de andere verplichte rijstops.

Maar goed, als voor mij het zadelmak maken geregeld (en betaald Haha!) zou worden, zou ik het ook niet afslaan in jouw situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:44

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:
Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden?

3 keer in 2,5 jaar tijd om precies te zijn, ik stap gewoon weer op.
Ook al was het de laatste keer na een val van het paard, dat hakte er niet dieper in als de andere verplichte rijstops.

Maar goed, als voor mij het zadelmak maken geregeld (en betaald Haha!) zou worden, zou ik het ook niet afslaan in jouw situatie.
[/quote]

Sjuim, ik stap zo op! Op een paard wat ik ken en wat gewoon gereden is. Maar een driejarige hengst die niet zadelmak is?
Al had ik het wel gedaan als ze niet hadden gezegd dat ze het zouden regelen. Want mijn trots is sterker dan mijn onzekerheid Haha!

Maar dit wordt geregeld en betaald. Dus ik vind het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:47

Natasha schreef:
Je wordt idd ook ouder.
En het scheelt wel als je een begeleider hebt met enorm veel overwicht op t paard; en op jou..

Dat was ook een probleem, ik had niemand die mij kon helpen. Een begeleider met overwicht wil ik overigens niet, want meestal heb ik meer ervaring dan de begeleider Haha! En het gebeurd zoals ik het wil, en niet anders Haha!

Maar waarschijnlijk is het inderdaad de leeftijd. Toen ik een paar jaar jonger was riep ik altijd. Jesus wat een mietjes dat ze onzeker worden voor zadelmak maken. Pfff. dat zal mij niet gebeuren hoor!

Hmm.......de 28 nadert en ook ik krijg er last van. Vriendin van mij gaf hetzelfde toe vanmiddag. En die springt wekelijks ZZ parcoursen. Maar ook zij schijnt voorzichtiger te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:54

Ja hoor, een keer een tijdje niet gereden omdat ik een rugblessure had nadat ik van een groene volbloed was gebroncood tijdens het zadelmak maken, na een paar maanden ben ik toch weer op dat paard gaan zitten, maar met zadelmak maken was ik wel klaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-04 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:56

Pfff......ik heb het ook niet over een paard wat al gereden is. Want vorige week ben ik zonder probleem op een totaal vreemd paard gaan zitten, en gewoon weggereden.

Maar ik vind het wel een probleem om een jonge hengst zadelmak te maken.

Maar ik zal wel de enige zijn die daar last van heeft, en begrijp dat iedereen altijd gewoon op wildvreemde paarden durft te stappen die ze niet kennen en geen historie weten.

Ik ben zuinig op mijzelf.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:04

Nee hoor Piep, je bent niet de enige.
Nadat ik terug was uit Duitsland was ik er gewoon klaar mee, behalve de paar keer dat ik ergens ging soliciteren, reed ik niet. Toen ging ik bij die bedrijven ook niet zomaar op de jonge paarden zitten. Veel plezier, maar als ik m'n nek zou breken kon ik nérgens meer soliciteren, laat staan werken. Dat heb ik toen ook gewoon gezegd, konden ze gelukkig begrijpen, al hadden ze graag gezien hoe ik me op een jong dier zou redden. Tja......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:32

Lovely schreef:
Ja hoor, een keer een tijdje niet gereden omdat ik een rugblessure had nadat ik van een groene volbloed was gebroncood tijdens het zadelmak maken, na een paar maanden ben ik toch weer op dat paard gaan zitten, maar met zadelmak maken was ik wel klaar.

Paarden die zadelmak gemaakt worden zijn toch altijd groen? Of was het de kleur van het setje wat hij droeg?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:34

Pipo"]
[quote="Natasha schreef:
Je wordt idd ook ouder.
En het scheelt wel als je een begeleider hebt met enorm veel overwicht op t paard; en op jou..

Dat was ook een probleem, ik had niemand die mij kon helpen. Een begeleider met overwicht wil ik overigens niet, want meestal heb ik meer ervaring dan de begeleider Haha! En het gebeurd zoals ik het wil, en niet anders Haha!

Maar waarschijnlijk is het inderdaad de leeftijd. Toen ik een paar jaar jonger was riep ik altijd. Jesus wat een mietjes dat ze onzeker worden voor zadelmak maken. Pfff. dat zal mij niet gebeuren hoor!

Hmm.......de 28 nadert en ook ik krijg er last van. Vriendin van mij gaf hetzelfde toe vanmiddag. En die springt wekelijks ZZ parcoursen. Maar ook zij schijnt voorzichtiger te worden.
[/quote]
Toch zou het fijn zijn als je dan iemand had ter begeleiding, die er NOG MEER kaas van gegeten hebt als jij.
Voel je je toch veiliger.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ik kom zulke mensen ook zelden tegen.....
Scheve mond

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:37

Lovely schreef:
Owjoh, heb jij ook veel zadelmak gemaakt? Wat was jouw methode dan? Tenslotte gaat daar hier het topic over.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:39

Natasha schreef:
Toch zou het fijn zijn als je dan iemand had ter begeleiding, die er NOG MEER kaas van gegeten hebt als jij.
Scheve mond

Nee dat valt wel mee. Ik wil iemand erbij die HEEL goed vasthoudt. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Want iemand die me gaat vertellen hoe het moet, daar heb ik weinig behoefte aan. Klinkt arrogant, maar na zoveel zadelmak gemaakt te hebben dan weet je het wel. En het gaat maar om een ding, zorgen dat je blijft zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:41

Steef"]
[quote="Lovely schreef:
Owjoh, heb jij ook veel zadelmak gemaakt? Wat was jouw methode dan? Tenslotte gaat daar hier het topic over.....
[/quote]
Niet zo idioot veel, niet aan de lopende band in ieder geval. De methode was het aanraken, longeren, zadelen, hangen, zitten en hopen dat ie niet te hoog bokken zal.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:56

Pipo"]
[quote="Natasha schreef:
Scheve mond

Nee dat valt wel mee. Ik wil iemand erbij die HEEL goed vasthoudt. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Want iemand die me gaat vertellen hoe het moet, daar heb ik weinig behoefte aan. Klinkt arrogant, maar na zoveel zadelmak gemaakt te hebben dan weet je het wel. En het gaat maar om een ding, zorgen dat je blijft zitten Haha!
[/quote]
Ja, juist, ik ben dus meestal de vasthouder!!!Ik laat niet zomaar los, maar heb in de loop der jaren al veel meegemaakt, en ik kan je zeggen:
als je ernaast staat en je kunt niks meer doen, heb je t nog slechter als degene die erop zit.Omdat je je zorgen maakt of de ruiter t wel redt.

Maar ook ben ik door mijn vasthouden al wel eens bijna verongelijkt, met een paard dat boven mij bleef gillen en bokken, terwijl de berijder al "veilig"meters weg eraf lag......( ik lag dus ook op de grond haha)
Ik wil maar zeggen: vasthouden kan minstens zo eng zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:04

Ja ik ga ook liever zitten dan dat ik vasthoudt.

Behalve die ene keer dat de vasthouder het niet meer hield, en ik op een paard met singeldwang door de baan ging met longe achter mij aan. Ik wist dat ik eraf ging, alleen welke hoek en welk rondje wist ik nog niet Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:09

Ja erg is dat hahahaha!
Maar laat t zadelmak maken aan jonge, lenige meiden, of aan die handige jongen over Piep, zorg dat je hierdoor niet bang wordt.
Rijd liever een paard door dat al wat kent, en begeleid de jonge garde in t zadelmak maken.
Straks rijd je helemaal niet meer.Net als ik. Huilen
Dat moet je voorblijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:14

Meld zich............ er is toch niet iemand die denkt dat ik met mn 34 jaar, goede baan en gezin, mn nek ga breken om als eerste op een jong paarde te stappen he Haha!........ ikke niet, vond ik leuk zo tussen mn 16de en 24ste maar naarmate de leeftijd kwam, kwam ook het besef dat je toch best heel gemakkelijk je nek breekt..........

Ik ben dus ook de grondwerker........... ik zorg er hoofdzakelijk voor dat het paard zoveel vertrouwen heeft, en zo bezig is met mij op de grond dat de ruiter er zonder al te veel kleerscheuren op kan gaan zitten. Ik moet zeggen dat ik het me niet kan herinneren dat ik een paard los heb gelaten......... Ik laat ze altijd tandje harder lopen Haha! En ik zorg ervoor dat de ruimte waar ik de eerste paar keer in werk ongeveer zo groot is als een longeerbak. Later als eea bevestigd is dan gaan we naar de gewone bak en tja dan is denk ik het meest belangrijke dat je zo een dier naar voren houd.

Ik ben dus grondpersoon, laat zitten aan de jongere generatie over

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:20

Je hebt gelijk Kim!!!!!!!!!!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:23

Maar een tandje harder laten lopen, hoe doe je dat als je ze vasthoud?
Daarna komt t probleem van gaan lopen met de ruiter erop, en dan moet je gauw in je longeerpositie kunnen gaan staan, om ze voorwaarts te houden.
Dit moment kan wel eens iets te laat komen........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:33

Ik weet niet Natas.......... ik weet het echt niet..... Zonder zweverigheid....... ben geen zwever.... Ik voel ellende altijd een soort van aankomen....... anders gezegd ik zie de tekens die een paard geeft en mijn interpretatie van die tekens is (negen van de tien keer) de juiste, waardoor je vaak al een paard redelijk voor kan zijn. Het enige paard (de salvador, waar ik het in het begin over had) die ik echt niet zadelmak kreeg was ook een paard zonder een soort van lichaamstaal.... en daarnaast werd ie levensgevaarlijk op het moment dat de ruiter erop zat, maar dan uit het totale niets. Daar kan ik dus niks mee........

maar ik ben dus heel intensief met het paard bezig, eigenlijk ben ik alleen maar gedrag aan het observeren om de volgende stap voor te zijn........ en een stukje paardengevoel helpt daar ook wel bij Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:38

Tja paardengevoel, ik denk dat ik dat wel heb, maar als je er meer doet op een week , doe je t vaak ook wat sneller, dat zal wel, maar hoe dan ook, ze kunnen je verrassen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:40

Absoluut......... das zeker en die verrassingen zijn vaak verre van aangenaam............ Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:45

Zeg dat wel! Haha! Cool Schijnheilig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:27

Pipo schreef:
[
Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden? En was je dan ook niet even wat onzeker? Als mensen dan tegen je zeggen, joh maak die hengst ff zadelmak.........dan vraag je ook of je tijdelijk even een ander beestje mag rijden voor het gevoel lijkt mij!

Of ik wordt gewoon oud Haha!
[/quote]

Nope, nooit meegemaakt. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat maakt dat ik ook niet zo vlot op een jong paard stap hoor.

en ouder worden doen we allemaal. Met het gevolg dat we banger worden. Jij noemt het subtiel voorzichtiger, maar ik zeg het zoals het is, ook al vinden we het niet leuk: BANG!

Maar om je voorzichtig te noemen omdat het niet in je eentje aandurft als niemand er is om bijvoorbeeld de longe vast te houden... nee, eerder idioot bijna als je dat wel zou doen.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:25

Er worden hier in het topic een aantal dingen door elkaar gehaald o.a. door mij Haha! Het is natuurlijk van belang wat je in de toekomst van plan bent met dat paard. Als het net dat ene paard is waar je samen een toekomst mee wilt opbouwen of een paard dat je rijdt voor een eigenaar of een paard wat voor de handel is en alleen de knoppen erop te zetten en klaar en wegwezen en 1 van de de ... is.

Verder is het gewoon zo dat je er ook ervaring in moet hebben of gewoon wel eens gezien hebt.

Sommige mensen zijn niet dagelijks met jonge paarden bezig of hebben het geduld gewoon niet of de kunde. of willen gewoon het risico om geblesseerd te raken niet nemen. Dan is het makkelijk; breng hem dan gewoon weg !

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:35

Pipo schreef:
Ja ik ga ook liever zitten dan dat ik vasthoudt.

Ik ben meestal degene die gaat zitten, behalve als ik iemand help die het eigenlijk 'zelf' had willen doen en genoeg lef heeft Haha!
Ik laat dus NOOIT los, dat is mij ook zo geleerd.
En als ik degene ben die gaat zitten, val ik er NIET af, als degene die vasthoudt maar niet loslaat!
Dat vind ik ook belangrijk, dat je het samen doet met iemand die je 100% vertrouwt. Ik ga totaal zonder angst of onzekerheid zitten, als ik erop vertrouw dat mijn vastouder ook vasthoudt en weet waar hij/zij mee bezig is.
Das ook belangrijk Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:02

Pipo schreef:
Pfff......ik heb het ook niet over een paard wat al gereden is. Want vorige week ben ik zonder probleem op een totaal vreemd paard gaan zitten, en gewoon weggereden.

Maar ik vind het wel een probleem om een jonge hengst zadelmak te maken.

Maar ik zal wel de enige zijn die daar last van heeft, en begrijp dat iedereen altijd gewoon op wildvreemde paarden durft te stappen die ze niet kennen en geen historie weten.

Ik ben zuinig op mijzelf.

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb ook mijn paard weggebracht.
Heb geen goede hulp erbij en ik zie gewoon niet in waarom ik me daaraan zou wagen voor een paar euro's. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als je niet 100% zeker bent van jezelf, het paard dat ook merkt waardoor het uiteindelijk allemaal veel meer tijd en moeite kost dan je vantevoren had voorzien. Nu wist ik dat hij braaf was en kon ik onbevangen op stappen.