Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:11

Omdat een sportpaard anders minder waard is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:14

Geryon schreef:

Dat vind ik een minder goede stelling. Ik heb liever een sportpaard dat net een niveautje lager loopt omdat hij de tijd heeft gekregen.
Dan een paard dat op het "juiste" niveau loopt maar er gewoon nog basis problemen zijn.

Als je te snel gaat, krijg je vroeg of laat ergens toch wel een keer problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:17

alice0cullen schreef:
Geryon schreef:

Dat vind ik een minder goede stelling. Ik heb liever een sportpaard dat net een niveautje lager loopt omdat hij de tijd heeft gekregen.

Helemaal mee eens. Ik vind de opmerking "dan is een paard minder waard" echt vreselijk... Dus het draait allemaal om geld? :\ 'Groot' verschil dan nog, met de rensport waar hier iedereen zo over valt ;)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:28

ik vind dat je het heel goed doet!! Laat je niks wijsmaken door diegene, want wie is zij om over jou manier van voorbereiden te oordelen! Paarden moeten niet te vroeg ingereden worden, want ze groeien tot ongeveer hun 8e door. En als dit jou 1e keer is, doe er alleem maar goed aan. Er komt echt heel veel bij kijken, en dat er dan zo makkelijk gelachen wordt over dit?! Dat zegt echt veel meer over deze dame dan over jou hoor! Blijkbaar nogal een betweter <<)
Ik zeg, take iT easy. En vooral ENJOY! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:41

Ja het draait allemaal om geld in de sport, in de handel. En een normaal sportpaard (niet veel potentie ofzo) levert nou eenmaal minder op als het niet 'op niveau' is. Ik zou daar zelf niet naar handelen, maar zo werkt het helaas wel.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:00

Geryon schreef:
Ja het draait allemaal om geld in de sport, in de handel. En een normaal sportpaard (niet veel potentie ofzo) levert nou eenmaal minder op als het niet 'op niveau' is. Ik zou daar zelf niet naar handelen, maar zo werkt het helaas wel.

klopt hoor, alles wat hoog in de sport zit is geld mee gemoeid, zo werkt het nou eenmaal. Jammer, maar het zij zo. En als je er je beroep van wil maken zul je daarmee moeten kunnen Leven :D gelukkig kan je dus idd als het 'alleen' je hobby is zolang de tijd nemen als je wil, en dat is ook fijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:10

alice0cullen schreef:
Dan een paard dat op het "juiste" niveau loopt maar er gewoon nog basis problemen zijn.

Maar dat een paard vroeg ingereden is betekent toch niet dat het geen goede basis heeft, of dat het te snel is gegaan? :+ Het kan net zo goed zijn dat het bij die van 6 allemaal veel sneller is gegaan 'omdat die er toch wel klaar voor is'.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:13

Schande dat je 3-jarige nog niet beleerd is... Kom ik aan met m'n 8-jarige. Moet je dan de verhalen eens horen, inmiddels kan ik er flink om lachen. ;) Ik verbaas me er vooral over waarom mensen zich zo druk maken om andermans zaken, ieder zijn eigen ding toch. :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:20

Wat ik een schande vind, is dat gebemoei op stal van niks.
"Je rijdt m te laat in." Is er inderdaad 1tje.

En zo zijn er nog meer van die dingetjes, waarvan ik denk "Heb jij hem betaald en betaal jij mijn stalling? Hmmmm toch niet.... Mag ik het dan lekker zelf doen? Dankjewel!!!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:26

Deetjeeuh schreef:
alice0cullen schreef:

Maar dat een paard vroeg ingereden is betekent toch niet dat het geen goede basis heeft, of dat het te snel is gegaan? :+ Het kan net zo goed zijn dat het bij die van 6 allemaal veel sneller is gegaan 'omdat die er toch wel klaar voor is'.

Deetjeeuh bedoeld volgens mij dat ze liever een paard heeft dat onder het "gewenste niveau" loopt, dan een paard wat wel op het "gewenste niveau" loopt maar nog basisproblemen heeft omdat hij/zij te snel naar dit niveau gereden is, zodat hij/zij aan de 'standaard' voldoet. :o
Ging om de vergelijking 'te vroeg ingereden - te snel doorgereden'. Want ik ben het met beide niet eens. Hier gaat het nu vooral over het vroeg inrijden, maar het veelte snel door willen rijden kan net zoveel "schade" aanrichten. We zouden is moeten stoppen met naar die 'gewenste standaard' te luisteren maar naar de paarden te luisteren. Per paard, per tact vd sport en per manier van trainen moeten kijken wat het beste is voor het betreffende paard. Niks meer niks minder, simple as that. Want uiteindelijk willen we toch allemaal een happy athlete ;)

En verder, ben ik alleen maar blij dat paard lekker bij iemand aan huis staat en ik geen bemoeizuchtige stalgenootjes heb :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:43

@saddledancer: eigenlijk geef je in je laatste post precies aan waar het zit..Wil je meekomen in de topsport of je werk maken in de paarden moet je het wel accepteren. Jammer vind ik dat.

Over slungelige pubers: aan het werk is wat anders als topsport leveren voor die jonkies. Het is gewoon een geldkwedtie en vaak ook een oude gewoonte kwestie. Traditie noemen ze dat. Heb hier ook een rassen waar ze vanwege traditie nogal vreemde gewoontes op nahouden. Voel me zeker niet verplicht hieraan mee te doen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:43

Snollygoster schreef:
Nogmaals, mensen die op Saddledancer zitten te zeiken, met mijn paard zijn ze ook rond die leeftijd aan de slag gegaan en die is nog steeds in perfecte conditie met zijn 14 jaar. Geen rugproblemen, beenproblemen, niks. Er is nog steeds geen concrete evidentie over de leeftijd van het inrijden, dus hou het wel netjes aub.
Zelf ben ik hier geen voorstander van, maar ja, zo zie je maar dat vroeger inrijden niet per se wilt zeggen dat het altijd een negatief effect op het paard heeft.

Ze beginnen daar met 1,5 jaar.
Jou paard was dus wel een jaar ouder.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:53

Niks aantrekken van wat anderen zeggen! Het is jou paard, als jij hem later leert dan is dat jou beslissing. Zij hebben daar toch geen last van...

Mensen staan helaas altijd te snel klaar met oordelen en je zeggen hoe je met je paard moet omgaan... Word er ook gek van, deze week nog over uitgevlogen. Mijn merrie werd ineens staatsgevaarlijk, ben grondwerk gaan doen, werd alleen nog maar erger. Was onder begeleiding van zeer ervaren instructrice.
Ondertussen is er een hormoonopwekkende tumor verwijderd, vandaar het gevaarlijk gedrag. Enige dat ze nog doet is trappen naar de DA, mij doet ze ondertussen niks meer. Heb daar op .be over geklaagd omdat DA altijd risico loopt, zelfs met praam, omdat ik vrees dat als ze iets erg krijgt we haar moeten platspuitdn voor we iets terug kwamen doen. En direct hele reactie via PB, grondwerk dit, grondwerk dat, had dat niet goed gedaan voor de operatie, moest ervaren begeleiding zoeken (die ik al had)
Euhm, wie ben jij om mij te veroordelen terwijl ik net alles bijeen 1500€ heb neergeteld om mijn paard beter te maken? Had het zelf gedaan he, paard was door die hormonen zo vals als wat. Maarja vanop afstand vingertje wijzen is makkelijk natuurlijk...

Ik heb echt een hekel aan zo'n mensen!!! Geef tips en opbouwende commentaar als de eigenaar dat wenst, en als die dat niet wilt laat het zo. Tenzij het echt nadelig is voor het paard... Maar doet het het paard geen kwaad, laat het dan en hou je mond.

Ik heb net ZEER veel respect voor je dat je hem laat uitgroeien! Zo moeten er meer baasjes zijn!!!
Mijn paard is door de vorige eigenaresse pas op haar 6 zadelmak gemaakt en is normaal een zeer stabiel, braaf, vriendelijk rijpaard. Die hormonen bij die tumor kon ze nu eenmaal niet aan doen

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:01

Deze 'discussie' was dus de bedoeling van dit topic, ik vind de verschillende meningen wel interessant. Van alle meningen die hier zijn genoemd ben ik het denk ik vooral eens met de 'puppy af' (mentaal en fysiek) mening. Al moet ik zeggen dat ik misschien zelf ook wel wat 'gebrainwashed' ben door die 'magische' 3 jarige lijn (in de zin van, paard inrijden voordat die dik drie jaar is zou ik zelf niet doen, puppy af of niet). Wat een ander doet is niet mijn zaak en ik wil hier niet betweterig over doen, zeker niet omdat ik zelf nog zoveel te leren heb.

@saddledancer: Ik ben het dan misschien het niet eens met paarden te beginnen rijden op 20 maanden, vind het wel gedurfd dat je dit hier zegt! Ik ben ook wel benieuwd naar de manier waarop jij je paarden zadelmak maakt? :)

@Muzefee: oh god, ik kan me al voorstellen hoe vaak jij zo'n opmerkingen te horen krijgt!

Verder vind ik de paardensport ook zo'n aparte discussie… Zeker ook interessant en zou er wel meer van willen weten. Ken er niet genoeg van om er echt een mening over te kunnen vormen maar het lijkt me inderdaad dat alles er heel geldgebonden is en niet altijd in het voordeel van het paard (en ik wil hiermee niet iedereen over één kam scheren!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:12

Ik snap dat ook nooit zo goed waar in het dagelijkse leven op bv stal die mensen last van hebben; wat maakt hun dat uit dat je paard later inrijdt of wel bij 3 of 4 jaar :? Niet hun dier, niet hun zorg. Je kan nooit de hele wereld tevreden stellen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-06-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:12

Ach mijn 4 jarigen staan met hun hoeven in hun neus niks te doen. Echt helemaal niks behalve eten, drinken, spelen en slapen. De ontwikkeling van het dier heeft nu eenmaal tijd nodig. Laat nu net de rug als laatste ontwikkelen. Daar wil ik nog niet op gaan zitten dus.

Mensen vroegen mij ook altijd zijn ze al zadelmak? Inmiddels is het duidelijk dat ik doe wat ik wil en al ga ik er nooit op zitten, who cares? Mijn paarden mijn geld :) al wil ik er wel graag op hoor maar geduld is een schone zaak!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:21

Ik vind 3 jaar ook veel te vroeg. De mijne is nu ruim 4 en is er aan toe. Was ze jonger geweest had ik er nog niet opgezeten. Had ze er echt nog heel puppy uitgezien nu.. dan ook niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:40

Esaqar, van binnen is een 4jarige gewoon nog puppy :) mijn beer van >1.80 zal zelfs nog langer nodig hebben om volwassen te worden :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:13

Amber7777 schreef:
@Muzefee: oh god, ik kan me al voorstellen hoe vaak jij zo'n opmerkingen te horen krijgt!

Laat ik zeggen dat ze inmiddels het ene oor in en het andere direct weer uit gaan. :P Ben doofstom op die momenten. Overigens heb ik 2 veulens bij haar gefokt, dus die jaren krijg je dan geen 'commentaar'.

Nu is er alleen commentaar op de manier waarop, ik neem nu liever goed de tijd en doe het op een manier die voor mij goed aanvoelt. Het gaat immers om het resultaat en mijn gevoel moet goed zijn, op de grond en er op straks!

Gek ook dat de mensen waar ik het meeste commentaar van te horen krijg over mijn aanpak de vreemdste problemen hebben met hun paarden. :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:16

Ik kreeg van de hoefsmid te horen dat paarden alleen maar sterker werden in de loop der jaren. Dat was dan al een reden om ze op 3-jarige leeftijd te beleren.

Dus daar concludeer ik uit dat het alleen maar om fysieke kracht gaat en daar gaat het bij mij al mis. Immers een paard is fysiek altijd sterker, zelfs een veulen kan je al ondersteboven lopen. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:17

Als alles bij jezelf goed loopt, dan let je volgens mij ook minder op de ander in negatieve zin.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:43

Vorig jaar, toen die van mij 3 werd, heb ik ook een aantal keer de vraag gehad: 'Hij is 3 toch? Dús je gaat hem inrijden?' Nu had ik inderdaad het idee om hem met 3,5 zadelmak te maken en dan in de winter weer een aantal maanden op rust. Alleen zag ik in maart vorig jaar al dat hij er dat jaar nog niet klaar voor zou zijn dus nu is hij 4 jaar en bijna 3 maanden en is hij net 1 maand zadelmak. Ik merk aan hem dat hij het makkelijk oppakt en ook al redelijk balans heeft voor de tijd dat hij onder het zadel is. Ik denk zelf dat hij het vorig jaar 'zwaarder' gevonden zou hebben.

Hij staat hier door omstandigheden al sinds zijn 2e al op een pensionstal en wat ik in die 2 jaar gedaan heb? Verkeersmak gemaakt, schriktrainingen gedaan, een paar keer met de trailer naar vreemd terrein gegaan, basisbeginselen grondwerk aangeleerd, stemhulpen aangeleerd, laten wennen aan een longeersingel etc.. Heb er vorig jaar 2x op gezeten in juli en augustus zonder zadel maar dat was 5 minuten. Het is van zichzelf al een nuchter paard maar door al deze voorbereidingen weet ik dat hij niet in één keer opeens alles moest leren tijdens het inrijden maar dat hij lekker lang de tijd hiervoor heeft gehad. Ik vond het alleen maar leuk om al die dingen met hem te doen! Je werkt onwijs aan je band met elkaar :j Ik had dit echt niet willen missen!

Ik heb hem in principe ook voor de wedstrijden gekocht maar ik zit er niet zo mee dat hij straks op zijn 5e pas B gaat starten. Maar in de echte paardenbusiness is het natuurlijk wel: tijd is geld. En dan liever het geld dan het paard de tijd geven. Wat wel zo is, is dat de meeste profs ook wel paarden hebben met een dusdanige potentie dat zij (bij wijze van spreken) maar 2x in de week hoeven te rijden en dan nog steeds succesvol M starten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:32

vuurneon schreef:
Ik snap dat ook nooit zo goed waar in het dagelijkse leven op bv stal die mensen last van hebben; wat maakt hun dat uit dat je paard later inrijdt of wel bij 3 of 4 jaar :? Niet hun dier, niet hun zorg. Je kan nooit de hele wereld tevreden stellen.

Dit dus :D
En wat -clau- ook zegt, je kunt ze zoveel leren voor je ze gaat inrijden. En daar heb je dan weer zo ontzettend veel gemak van, ook vooral voor de dressuurprikkers in paardenland :D Die enkele keer dat ik een wedstrijd aanschouw verbaas ik me over het bizarre gedrag van sommige ruiters, woest zijn op toeschouwers met paraplu's want paard is daar bang voor, paard is bang voor bloembak, paard is bang voor auto van de jury etc.etc.etc. Oefenen tot je er bij neervalt op een B, L of M proef maar niet de moeite nemen om al die andere dingen, die je gewoon thuis of op stal kunt doen en waar je in veel situaties gemak van hebt te oefenen. Ik snap daar werkelijk niks van.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:40

Als ik een paard zou inrijden zou ik rond z'n 2de beginnen met halster omdoen, voorzichtig een borsteltje over z'n vacht, zulke dingen. En rond z'n 3de zou ik beginnen met grondwerk, rustig aan wat vrijheidsdressuur de kleine oefeningen(jambette, voet op blok) en wat longeren proberen. Rond z'n 4de levensjaar begin ik met een dekje erop leggen, en dat langzaam uitbouwen tot een zadel op de rug en longeren. En dan rond z'n 4,5de zou ik ongeveer langzaam, heeel langzaam aan beginnen met aan de longe erop, en dit ook echt niet direct maar helemaal langzaam uitbouwen e.d. En rond z'n 7de pas zou ik beginnen met wedstrijden, eerst de basis er zelf inrijden(dus of t 7/8/9 is weet ik dan ook niet, ligt aan de vordering die we dan maken) en dan op 9jarige leeftijd pas gaan springen.

Maargoed, ik weet van mezelf dat ik geen paard ga inrijden, daar moet ik nog heel wat jaartjes voor rijden(rij nu 10 jaar) en veel ervaringen voor opdoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:48

OneAndOnly, het is goed dat je een paard de tijd wilt geven, dat doen wij ook. Maar dat vind ik toch echt te langzaam. Met 2 beginnen met het halster? Die moet je er de eerste paar dagen al meteen om doen en zorgen dat je die zonder problemen om kan krijgen. Vanaf een jaar beginnen met meelopen, poetsen en hoefjes optillen. Beetje over het erf heen stappen etc.

Dat moet je dan echt geen uren per week doen, maar 2x per week 10 minuutjes aan de slag kan best. De kleine hier vind die aandacht heeerrrrlijk! Vooral het in de wei knuffelen haha. Dat doen we dus ook langer dan 10 minuutjes. Maar dat is ook niet super vaak.

Grondwerk daar ben je altijd al mee bezig. Daar valt ook onder dat je hoefjes kan optillen, je paard stilstaat, mee kan lopen etc. VD is iets heeel anders. Ik zou juist eerder beginnen met oa schriktraining en dekjes dan met VD. Gewoon wandelen, verkeersmak maken, balonnen etc. juist lekker vroeg mee beginnen. :+ En dan bedoel ik met vroeg rond 2,5/3. Niet pas met 5. Dan verwacht ik dat je paard dat allemaal allang kent.

Maar he, dat is mijn mening. :P Moet zeggen dat ik het even vlug heb geschreven, en hangt ook af van je paard, maar zo zou ik het globaal doen. Natuurlijk als het tempo van je paard anders is, volg je die.