Is zijn rug al eens op de foto gezet? Of is er een MRI van de rug gemaakt? Ik denk net dat het 'gewoon zijn manier van doen is' aangezien hij eerst de achterbenen er nog meer onder zette en dat beter werd na loswerken van de rug. Dan lijkt het toch dat hij onderstaand is om ergens pijn te ontlasten.
Als hij sabelbenig is of iets overbouwd kan dat de stand wel kunnen verklaren. Misschien een goede standfoto maken?
ChocooPrins
Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-15 13:41
Neen rug is nog nooit op de foto gezet geweest. Omdat er ook geen aanleiding is toe geweest. Vroeger voor ik ermee reedt en hij nog onbehandeld was stond echt met alle benen zoveel mogelijk naar het midden toe. Nu is dit eigenlijk bijna niet meer. Enkel gaat hij nog altijd achterover leunen bij stress. Maar staat ook normaal hoor. Ook eerder tijdens het rijden, bij halthouden enzo staat hij gewoon normaal op zijn benen. Is eerder als hij gebonden staat, dat vind hij ook spannend, vooral bij nieuwe borstel halen enzovoort. Of dus beenbeschermers aandoen en dergelijke.
Ik denk eerder niet dat hij iets anders ontlast, zoals ik het zie. Maar echt zijn manier van doen bij opbouwen van spanning.
Sizzle hij is iets overbouwd dat wel. Ik kan waarschijnlijk wel een standfoto vinden. Even zoeken
Ik heb ook een iets overbouwd paard, die staat daardoor ook vaak met de achterbenen vrij ver onder het lichaam. Past ook wel bij het ras trouwens. Je ziet wel vaker dat ze snel gewicht op het achteebeen nemen aangezien dat bij het fokdoel past. Aan de voorkant onderstandig heeft vaak te maken met een iets stijlere schouder. Dat kun je met training duidelijk beter krijgen als ze dan soepeler zijn.
ChocooPrins
Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-15 18:18
Hier enkele beetje suffe weidefoto's. Geen echte standfoto's maar je kan wel de vorm van het achterbeen zien. Het is wel veel verbeterd, dus puur aan de stand van het achterbeen zal het niet liggen. Vroeger was het echt precies een berggeit
Hier kan je goed zien dat hij ze er beetje onder zet.
Mungbean
Geplaatst: 01-06-15 18:56
Dat is de bouw. Stijle schouder, kort kruis en licht overbouwd geeft berggeiten in ongetrainde toestand
ChocooPrins
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-15 13:50
Sizzle schreef:
Dat is de bouw. Stijle schouder, kort kruis en licht overbouwd geeft berggeiten in ongetrainde toestand
Haha . Misschien daarmee dat me het nu weer begint op te vallen..
En nog een update. Dierenarts was voor een ander paard op stal. Ik mag erop en stappen. Mag tot 45 min stappen. En nog voor 3 a 4 weken. Staat nog iets gezwollen, maar dat vond hij niet onrustwekkend. Dus zal nog even langer aquatrainer worden. Ipv 14 dagen zeker een maand 3x per week.
ChocooPrins
Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-15 10:55
Vervolg!
Het gaat goed, de zwelling is helemaal weg! ik zit er nu 2 x per week op gewoon stappen, nog niet draven. Zelfs al een eerste keer een buitenrit gedaan zomaar, zat er toen voor de eerste keer op! Heel braaf, geen bokken, niets wegrennen! Gewoon genieten! (best wel trots op mezelf ook )
De aquatraining is afgesprongen, wegens het niet nakomen van de afgesproken dagen door het revalidatiecentrum. Ik heb nu zaterdag een afspraak in een ander revalidatiecentrum, zonder paard. Gewoon om te bespreken wat de opties zijn. Met de fysio daar bespreken wat ze voor ons kan betekenen.
Maar nu komen er toch nog wat andere dingen aan het licht. Als hij net de blessure had, en de vee-arts kwam langs om uit te verdoven. Zag hij dat hij een rare wrong maakte met zijn knie. Hij heeft voor de zekerheid de knie helemaal onderzocht, maar niets raars gevonden, ook nog een rx gemaakt. Zat ook niet warm of dik ofzo, ook geen echte kreupelheid. Nu dat hij helemaal uit conditie is is die rare beweging erger geworden. Het lijkt alsof hij linksachter thv die knie gewoon heel slap is. Zet zijn linker achterbeen ook iets wijder open. Iemand ervaring met een paard die wat te slap is thv de knie? Aangezien ik toch nog de aquatraining overweeg, zou dit kunnen helpen?
AstridJ
Geplaatst: 19-06-15 13:16
Fijn dat het de goede kant op gaat!
Bedoel je echt het kniegewricht wat boven in de bil zit of bedoel je het spronggewricht? Ik denk dat je dat laatste bedoeld. Het kan ook best hoger zitten, in de knie bv (die dus bij de bil zit). Daar lopen zoveel bandjes en pezen waar iets mis mee kan zijn.
Even een plaatje met de namen erbij, dat maakt het iets duidelijker.
Ik bedoel wel degelijk de knie. Dus op het plaatje thv de knieschijf
Ik herinner me nog dat ik zei tegen de staleigenares (nog voor de blessure ontdekt was , en net iets voor hij begon te bokken) dat ik vond dat hij een rare beweging maakte vanuit zijn knie. Maar niet echt duidelijk, nu dat alle spieren weg zijn vind ik het wel duidelijk. Draait precies naar buiten weg. Waardoor hij zijn been wel 10 cm naast het spoor van de voorbenen zet. Ik begin te denken dat daardoor de sprong overbelast is geraakt. Bij het nieuw revalidatiecentrum zal alles onoder leiding van een fysio en da gebeuren. Dus zal dan wel eens navragen.
ChocooPrins
Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 20:47
En nogmaals vervolg!
Ik mocht terug beginnen draven, maar ik vond hem niet goed. Onder het zadel was hij zelfs stokkreupel! Dus kliniek gebeld, gerenomeerde kliniek voor been/rug/rij problemen. (Equisound). Gisteren geweest, en eindelijk duidelijkheid! Helemaal onderzocht. Hij was enkel kreupel buigproef rechtsachter. Echo gemaakt van beide knieën. Verdict: Ontsteking beide kniegewrichten. Rechts erger dan links. Geen schade aan ligamenten en dergelijke. Dus beide knieen behandeld en binnen 3 dagen licht werk. En over 3 weken terug op controle. Het wijdbeens lopen kwam ook van de knieën. Dus hij heeft de ontsteking op de knieën al zo lang ik hem ken... Ik denk zelfs dat hij de overbelasting van de bursa links heeft opgelopen omdat hij compenseerde voor de rechterknie. En de da van de kliniek dacht er hetzelfde over. Wat een bikkel dat paard! Gewoon (bijna) niets laten merken. In het vervolg indien hij nog iets voorheeft, direct naar die kliniek! Echt top geholpen geweest. Puzzelstukjes vallen in elkaar. En vanaf dinsdag terug rijden! Helemaal gelukkig.
Jeetje, wat fijn eindelijk duidelijkheid! Maar idd een bikkel, hij mag zich gelukkig prijzen met een baasje zoals jij, die voelt dat er meer aan de hand was..
Heel goed dat je het verder hebt laten onderzoeken! En eigenlijk 'fijn' dat hij het nu goed liet zien dat er echt iets niet goed was. Paarden zijn vaak hard voor zichzelf en tonen niet direct pijn door kreupel te lopen maar wel op een andere manier die wij vaak over het hoofd zien, of als vervelend gedrag bestempelen. Zoals zovelen in je omgeving en hier in dit topic die zeiden dat het dominant gedrag was en dat je hem harder moest aanpakken en moest laten castreren. Zelf de osteopaat herkende het niet als pijn maar als dominant gedrag. En dit gebeurt helaas zo vaak.... Als een paard ineens ander gedrag vertoont en in verzet komt, dan is er iets aan de hand. En vaak is het dan juist iets wat niet heel makkelijk te vinden is.
Jou paard is wel een bikkel maar wel een gevoelig en eerlijk paard. Hoe meer hij gepusht werd (tijdens het rijden en bij de osteopaat) hoe harder hij probeerde duidelijk te maken dat hij pijn had en het gevraagde lichamelijk niet kon. Hij werd er zelfs boos om en snapte niet waarom jullie hem niet begrepen.
Jou paard mag heel bij zijn met jou als baas, ik zou willen dat elke paardeneigenaar zo was.
Wel eigenlijk toonde hij het volgens de kliniek nog niet eens voldoende om uit te verdoven.. En tijdens de buigproef kon je het miniem zien. Maar ik vond hem eigenlijk wel kreupel. Je voelde het terug eerder aan zijn manier van doen onder het zadel. En nu herken ik het meteen!
Hij is inderdaad zo'n eerlijk dier, heb gewoon de jackpot gewonnen denk ik. En vind het heel leuk dat jullie mij een goede paardeneigenaar vinden. Ik doe erg mijn best om zo eerlijk mogelijk met mijn paard om te gaan.
En dan nog een update. Het gaat relatief goed. Hij draaft correct. Galopperen vanaf morgen meenemen. Maar toch blijft hij in het begin heel slordig zijn benen zetten. Zit dan geen vooruit in. En wil in elke hoek aangalloperen en hupsen, en wordt ook wel nukkig daardoor. Voel hem gewoon spannen rug weg en hupsen maar. Hij heeft dat altijd wel beetje gehad, en ik heb hem daar gewoon iedere keer doorgereden. Hij loopt wel niet meer wijdsbeens. Dus dat is wel een teken dat de ontsteking daar al zat van voor ik hem kocht... En dat het nu beter is. Want het is werkelijk de eerste keer dat we hem normaal weten stappen achteraan. Dusja ik weet niet. Gelukkig mogen we volgende week donderdag al terug op controle.
Misschien is hi ondertussen "werken" met pijn gaan associëren. En zet hij daarom uit voorzorg zijn benen nog steeds een beetje raar neer. Als jij maanden met een ontstoken knie loopt, ben je de eerste tijd echt nog wel voorzichtig met lopen. Je bent bang dat het terug komt. En zijn spieren die het gewricht ondersteunen, hebben natuurlijk ook een klap gehad en werkte net ff wat anders dan normaal tijdens zijn pijn. Dat moet ook weer opgebouwd worden. Heeft tijd nodig denk ik.
Ja misschien wel. Hoop dat hij snel terug vertrouwen krijgt. Durf hem ook niet echt aanpakker erop. Hups gewoon beetje mee en vraag telkens opnieuw een overgang naar draf. Nu wel handig op de kliniek zal er een fysio aanwezig zijn, denk dat hij wel wat oefening nodig zal hebben om terug op weg te raken. Hij is ook al zijn spieren kwijt...
Ik heb hem eergisteren voor de zekerheid toch even aan de longe gezet. Wou hem eens zelf zien lopen. En waauw! Echt een verschil, hij draafde altijd al sterk door vanachter, maar nu zit er precies een veer op. Had ik nog niet gezien bij hem. Dus duidelijk beterschap. Onder het zadel durft hij niet zo vlot lopen als aan de longe. Hij zal inderdaad te lang pijn hebben gehad. Voor ik hem had was hij ook daarbij heel vast in de rug. De osteo zei dat hij nog nooit zo'n vast paard had gevoeld. Voetjes geven was gewoon onmogelijk. Dus inderdaad, lange weg nog denk ik. Maar gewoon ook genieten. Want hij doet wel hartstikke zijn best, en dat maakt het natuurlijk wel leuk. Bouw ook op op de galoppiste, dat is zo goed als constant rechtdoor, en dan heeft hij geen hupsneigingen precies. Maar echt werken op soepelheid is wel moeilijk omdat hij nogal stressy en kijkerig is daar. En mag geen oefeningen rijden a la sb of wijken. Dus afwisselen met pistewerk voorlopig. Ben benieuwd naar donderdag, de controle.
Update! Gisteren naar de kliniek geweest. Het hupsen was dramatisch erg geworden, kon geen enkele hoek door. Kon eigenlijk zelfs geen stelling vragen, of hij begon al. Dan toch de staleigenares erop gezet (die hem voor ik hem kocht reedt voor de verkoop), nou na enkele hupsen reedt ze hem gewoon door alle hoeken, kleine volte, grote volte, galopje erbij... We hadden het op film (van moment dat ik erop zat). Dus zo naar de kliniek vertrokken. Wetende dat ik hem zou moeten rijden. Had voorgesteld om de staleigenares er eerst op te laten. Wou nu weten heeft hij het lastig in het begin, of heeft hij een slechte gewoonte opgenomen, en heb ik hem zijn gang laten gaan (ik durfde hem ook niet onder druk zetten, bang dat die knieeën nog pijn deden). Dusja zo gezegt zo gedaan, staleigenares erop. Na enkele hupsen niets aan de hand, en lopen dat hij deed veel beter dan dat hij ooit heeft gedaan. Daarna ik erop, eerst ok maar al snel begon hij weer. De assistente die goed kan rijden, en daar ook rijtechnische problemen onder de loep neemt. Ze helpte mij erdoor. En heb dan wel een fijn rondje kunnen rijden. Dus heb ik hem toch teveel zijn gang laten gaan, toch zeker de laatste 3 weken. Dat was ook de conclusie van de kliniek. Hij is braaf en eerlijk, maar het blijft wel een hengst, ik moet onder het zadel gewoon echt meer mijn punt maken. Knieën voor de zekerheid wel gecontroleerd, geen onsteking meer te zien op de echo. Dus paard is nu helemaal correct. Wel nog een nabehandeling gekregen zodat hij niet hervalt. En over 3 maand terug controle, en eventueel nog nabehandelen. De bedoeling is nu dat hij de kans krijgt om sterker te worden zonder dat er kans is dat er terug ontsteking komt.
Ben daar eigenlijk heeeeel blij mee. Ben helemaal klaar met de medische kant van het verhaal. Zal voor mij nog wat bloed zweet tranen kosten, en echt tandenbijten kwestie van door die moeilijke momenten door te komen. Maar daar kan ik aan werken. Zal nog wel een hoop overwinningen moeten hebben om mijn zelfvertrouwen terug te hebben. Maar zal onder begeleiding rijden voorlopig, dus komt vast wel goed. Zo heeft iedereen nog zijn gelijk gekregen