What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:12

Goedzo! En nu voorlopig van die rem afblijven. Ik hoor nog een echo van een instructeur "hij moet ALTIJD voorwaarts denken, zelfs in het achterwaarts "

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 06:16

Ook ik denk aan een medisch probleem, iets wat niet snel door een DA zal worden opgemerkt.
Misschien kan je eens een magnetiseur laten komen, die bekijken het paard vanuit een andere invalshoek. Mijn paard laat ik af en toe door zo iemand nakijken, nu heeft mijn merrie verder niets, maar ik zie/lees altijd verbluffende resultaten met paardjes die deze magnetiseur behandelt.
Kan je wel gegevens geven, al heb ik geen idee of zij jou kant op kan komen, maar misschien kan ze je dan naar iemand verwijzen.

Sterkte ermee!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:32

Maagzweren is idd wel iets om even te onderzoeken. Als ik het zo lees heeft jouw paard wel alle factoren in zich om snel maagzweren te ontwikkelen (verleden, stressy karakter en luchtzuigen).
Verder zou ik gewoon het advies van de dierenarts opvolgen. Niet neuzelen maar aan het werk. Uitvinden hoe je die chinese handleiding vertaald krijgt. Toen ie met 3 werd ingereden heeft ie zich waarschijnlijk nog laten overbluffen. In die anderhalve jaar rust heeft ie alle tijd gekregen om zijn sterke karakter te ontwikkelen en in te zetten om zijn zin te krijgen. Je kunt alle standaard regeltjes van hoe je losrijdt en opbouwt wel willen blijven toepassen, maar op niet standaard paarden passen geen standaard regeltjes.

En misschien is ie inderdaad een beetje autistisch. Het feit dat ie vaste patronen en geen vreemde accepteert, niet zo'n hele rare gedachten. Misschien kan ie gewoon in zijn hoofd de omschakeling van ontspanning naar werk niet maken. Is rijden werken, en raakt ie in de war als rijden eerst ontspanning is en daarna toch werken. Als voor jou het beste werkt om meteen op te pakken en aan het werk te gaan, ipv lang en laag losrijden, dan doe je dat toch gewoon. Niet gaan modderen of twijfelen, over of het wel goed is voor het lijf. Ga je eerst op die manier aan de slag net zo lang tot je daarin weer een fijn berijdbaar en bewerkbaar paard hebt. Als je daar eenmaal bent (hoeveel maanden dat ook mag kosten) kun je eens wat gehoorzaamheidsoefeningen doen op die stukjes basiswerk die ie nu niet wil aanpakken. Eest gewoon dat paard weer in een goede routine en mindset krijgen en vooral, jij je plezier in het rijden van hem terugkrijgen. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt hem bv eerst in een stapmolen te zetten, dat ie daarin kan losstappen? Dan is het meteen aan het werk zetten ook minder belastend. Zo niet, nou dan is het maar even zo voor nu. Met de mijne kon ik ook in het begin niet normaal stappen om los te rijden. Wou juist wel naar voren, maar dus niet stappen of halt. Omhoog keren, als een dolle door de bak. Stappen aan een contactteugel vind ze gewoon heel erg moeilijk. Ging ook tegen alle ideeën die ik altijd heb gehad over een training opbouwen in, maar als het zo is, dan is het zo. Eerst een kwartiertje in de stapmolen, daarna zadelen en meteen aandraven en galopwerk en weer uitstappen in de stapmolen of aan de hand. Na ongeveer een jaar ongeveer kon ik in (halverwege) mijn training stukjes stap inbouwen. Nog steeds veel protest en praats, maar hanteerbaar en uitgebreid beloond. Nu, na drie jaar kan ik redelijk (zeg maar voor een voldoende) stappen op elk gewenst moment, en kan ik halthouden waar ik wil. Zal altijd een werkpunt blijven, ze vind stappen en halthouden ook gewoon echt moeilijk en bouwt als je niet uitkijkt daar enorm veel spanning in op. Het is een dier waarbij mijn geduld en doorzettingsvermogen tot het uiterste op de proef gesteld wordt, maar telkens komen we een stukje verder en ik zou haar voor geen paard ter wereld willen ruilen. Is ook een paard dat heel goed kan bewegen (en springen), als haar karakter makkelijker zou zijn je zo door alle klassen mee knalt. Maar door haar karakter, kost het heel veel tijd en geduld. Ik vind mijn uitdaging in het oplossen van de puzzel en ben er van overtuigd dat alles wat ik er nu aan tijd en rust in investeer, zich over een aantal jaar dubbel terugverdiend en dat dat moeilijke karakter dan in mijn voordeel gaat werken. Want het is wel een wereldbeest :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:58

Benen en voeten zijn perfect in orde. Bloedonderzoek is prima. Klinisch is er geen enkele reden om dit paard te verdenken van medische problemen. Hij is glanzend, fit, beweegt soepel, reageert niet op toucheren.

Niet om je bang te maken, maar dit stak mij ook ;

Dit is jaren over mijn pony gezegd namelijk, ik ben zelfs beschuldigd van het hebben van munchausen by proxy, door pensionmanagers, bleek ze toch maar mooi i.r. en cushing te hebben...

Dat van die maagzweren zou ik ook wel serieus nemen, want hij klinkt wel alsof hij daar het prototype voor zou kunnen zijn en die zijn redelijk simpel te voorkomen, door onbeperkt hooi in slowfeeders aan te bieden, zodat de maag en zuur aan de gang blijft...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:34

dat filmpje van simpelman, dat werkt dus echt he!! Scheelt je trouwens ook bakken met geld, voor die rottige endoscopie, waarvoor ze eerst moeten vasten, dus als ze al nog geen zweren hebben, hebben ze die dan naderhand bijna op zeker wel. Dat geld kun je dan beter in de abprazole stoppen (omeprazol voor paarden)...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:41

Heb je zijn nekwervels weleens laten controleren? Op jouw clinicfoto's zie ik een 'valse' knik, dat kan natuurlijk een momentopname zijn t.b.v. de clinic.
Een vroegere kennis reed haar paarden altijd zo. Uiteindelijk is bij twee van haar paarden een serieus probleem in de nek geconstateerd en bij haar derde paard een probleem met nek en voorbenen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:55

@simpelman bedankt voor de link naar dit filmpje! Heel interessant!

@ts respect voor het plaatsen van dit topic het is me nogal een verhaal :(:) ook ik denk in de richting van een maaagzweer...

En wat je zegt over dat je paard een beetje autistisch lijkt... Dat kan best hoor... Een paard doet dit soort dingen simpelweg niet omdat hij je graag wil pesten... Er is gewoonweg iets aan de hand met hem... En als er niets lichamelijks te vinden is. Zal er toch ergens geestelijk niet helemaal lekker zitten en ziet hij werk als werk en niet als een beetje ontspannen vwnw hobbelen. In dat geval zou ik lekker buiten losstappen aan de hand (uit je verhaal begreep ik dat hij dat wel ok vond maar erop niet?) en daN gewoon echt aan het werk met hem om weer uit te stappen aan de hand. Wellicht wordt hij door het buiten lopen ook nog wat minder leip buiten.

Succes in ieder geval :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:58

Een valse knik, vermeerderd met achter de loodlijn gaan veroorzaken heeel vaak o.m. KS, pijnlijke halsproblemen, arthrose in de rug en hals, hoefkatrolontsteking (door foute landing), enz..
Dat komt de kalmte van het paard niet ten goede....

Vandaar dat het telkens weer zinnig is, voor iedereen, om zich aan de kaders en het systeem van de Klassieke Dressuur te houden.

In dit specifieke voorbeeld: de nek is altijd het hoogste punt in de hals en het is niet toegestaan een paard achter de loodlijn te rijden.
Zich hieraan houden is moeilijker dan het in de krul rijden, het kost meer tijd, vraagt meer zelfbeheersing en meer nadenken van de ruiter.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:28

Pandora2 schreef:
Als het geen medisch probleem is, denk ik dat dit paard het bakwerk gewoon heel erg beu is...
Ik las waar je naartoe zou willen in de toekomst...draai dat om...6 dagen de hei op en 1 dag bakwerk in plaats van 6 dagen in de bak en 1 dagje buiten. Of nog beter gewoon een hele poos niks in de bak en alles buiten... Als je dit zelf niet kan/durft, is het misschien een optie om even aan te kloppen bij een eventing- of enduranceruiter...
Gewoon het paard een aantal maanden tot een jaar zijn hoofd laten leegmaken en compleet wat anders doen...
Misschien vind je dit een waardeloos advies en is het waarschijnlijk niet het doel geweest waarom je dit paard gekocht hebt, maar als ik het zo lees, is het nu toch ook niet leuk voor je om met 'm te werken en dat schiet ook niet op zo....

Misschien ook een idee ? om op het weiland te rijden of inderdaad aan een andere ruiter mee te geven?
Lastig dit , is hij recent nog nagekeken op een maagzweer ?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:33

Wat betreft de maagzweer, medische molen etc heb je denk ik wel genoeg reacties en tips gehad. Wat mij interesseert is de spanning die jouw paard heeft op het moment dat je ''simpel'' werk vraagt.

Je schrijft dat dag 2 van lol met je knol project jou enige vooruitgang gaf. Ik las ergens dat je wel wilt buitenrijden maar met een bomproof begeleidend paard.
Als ik het goed begrijp is hij snel van de kaart wanneer er andere prikkels zijn. Wat dan bij mij op komt is een basis in schriktraining. En dan niet 1 dag een heleboel maar iedere keer 1 onderdeel tot je paard zich daar relaxter bij gaat voelen. Schijnbaar ontspant hij als jij het hogere dressuurwerk van hem vraagt. Dat vindt hij leuk en daar kan hij zijn ei in kwijt. Maar ik begrijp goed dat jij bang bent hem hierin te overbelasten. Heb je wel eens oefeningen gedaan mbt over zeiltjes rijden etc? Ik rijd zelf western en bij ''ons'' is het hee gebruikelijk om je paard nog voor het inrijden kennis te laten maken met de meest idiote dingen. Nu kan het best zijn dat jij hier wel tijd in hebt gestoken, maar misschien kan je hier wat mee? Ik begrijp jouw band en liefde voor jouw paard erg goed en zou zelf ook niet klakkeloos afscheid nemen van mijn maatjes. Houdt je ons op de hoogte van eventuele vorderingen en/of tegenslagen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:59

complimenten dat je je verhaal hier op bokt zet. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je nu door het bomen het bos niet meer ziet. Want waar moet je beginnen?

Ik ken jou en je paard niet, maar als ik naar je foto's kijk dan (clinc bij Sander Marijnissen) dan zie ik een paard met een valse knik en een holle rug. Het kan inderdaad een moment opname zijn, maar hij heeft een "dip" vlak achter het zadel. Wat voor mij een indicatie is dat hij zijn bovenlijn niet heeft ontwikkeld. Op de laatste foto die je plaatste zie ik een paard met een doffe vacht en weinig bespiering.

Heb je misschien een filmpje van je paard als je hem rijdt?

Een paard gaat met een reden in de staak. Ik zelf denk ook aan een maagzweer. Dat kan door stress komen. Je geeft al aan dat je paard erg snel gestrest is. Kan ook door pijn komen of doordat hij het rijden als niet prettig evaart.

Door een paard met een holle rug te rijden maakt hij adrenaline aan. Rijd je hem met een bolle rug lang en laag dan maken ze endorfine aan. Vaak noemen ze dat ook een paard loopt in "the zone". Daar worden ze rustig van.

Kijk eens op het youtube kanaal van Artoride (vooral de filmpjes over Bailador kan ik je aanraden.
https://www.youtube.com/watch?v=ms7sETZH25Y
https://www.youtube.com/watch?v=zGVXSW0L7WA
https://www.youtube.com/watch?v=RCtewr0-dO0

Deze meneer heeft veel paarden op stal gekregen die compleet in de staak zijn gegaan en zelfs gevaarlijk zijn. Vaak door verkeerd rijden (pijn in hun rug en nek). Hij begint helemaal opnieuw met die paarden. Vanaf de basis. Eerst longeren, lang en laag en daarna pas rijden. Lang en laag. Begin bij stappen. Krijg je hem daar correct lang en laag, probeer het dan in draf. Je geeft aan dat hij dan terug komt in tempo en niet meer wil lopen. Mijn evaring is dat ze dan gewoon niet sterk genoeg zijn in hun rug om hun rug te bollen en hun hals correct te strekken om zo hun bovenlijn te trainen.

Maar nogmaals, petje af dat je dit op bokt hebt gezet!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:13

Ik wil mijn ervaring en verhaal niet voor iedereen openbaar. Je krijgt een PB.

Simpelman schreef:
Een valse knik, vermeerderd met achter de loodlijn gaan veroorzaken heeel vaak o.m. KS, pijnlijke halsproblemen, arthrose in de rug en hals, hoefkatrolontsteking (door foute landing), enz..

Simpelman, heb je al wel eens bedacht dat ook het omgekeerde waar kan zijn? Dat een paard de valse knik opzoekt of kort wordt in de hals om ondanks KS, artrose in de hals of andere medische problemen toch het werk voor zijn ruiter te kunnen doen? Dat is namelijk mijn ervaring. Dat het paard al het mogelijke doet om binnen het kader van zijn nog niet opgemerkte medische beperking toch het werk voor de ruiter te kunnen doen. Tot het echt niet meer wil, het dier gaat staken, de DA erbij komt en het probleem boven water komt.

Zonder degelijke wetenschappelijke onderbouwing kan je mijn inziens niet beweren dat dit soort problemen veelal komen omdat de ruiter het paard kapot heeft gereden. Daarmee veroordeel je ruiters, althans zo voel ik dat wel, die je helemaal niet kent en nog nooit hebt zien rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:40

Roodvos schreef:
Simpelman, heb je al wel eens bedacht dat ook het omgekeerde waar kan zijn? Dat een paard de valse knik opzoekt of kort wordt in de hals om ondanks KS, artrose in de hals of andere medische problemen toch het werk voor zijn ruiter te kunnen doen? Dat is namelijk mijn ervaring. Dat het paard al het mogelijke doet om binnen het kader van zijn nog niet opgemerkte medische beperking toch het werk voor de ruiter te kunnen doen. Tot het echt niet meer wil, het dier gaat staken, de DA erbij komt en het probleem boven water komt.

Lastig.... het is vaak een cirkel die zich sluit. Een soort kip en ei verhaal. Medische problemen kunnen ook onstaan door verkeerd rijden. Maar ook door KS, Atrose of een ander medisch probleem. Ik herken het wel. Mijn paard deed ook super zijn best. Ondanks dat hij een zere rug en zijn bekken scheef stond. Maar hij kroop wel achter de loodlijn om zo zijn rug niet te hoeven gebruiken. Ik ben toen helemaal opnieuw begonnen. Terug naar de basis. Lang en laag rijden. Chiro heeft hem behandeld, de rugpijn is weg en hij loopt nu weer in verbinding met het bit en niet achter de loodlijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:53

Simpelman denkt maar simpel.
Wanneer men voortdurend paarden ziet waarbij dit soort van problemen voorkomen, die zichtbaar verkeerd gereden worden en die wonderbare genezingen doormaken wanneer ze correct gerden worden dan heb ik simpel als ik ben daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig.
Alleen boerenverstand.

Paarden worden niet geboren met arthrose, problemen in de hals en KS, dit komt ook heel weinig voor als ze zadelmak gemaakt worden.
Het ontstaat kennelijk erna.

Kijk even rond in een willekeurige rijschool of op een willekeurig wedstrijdterrein, de grootste helft loopt met weggedrukte rug, in de krul, achter de teugel.

Steeds minder mensen weten nog wat losgelatenheid en aanleuning zijn.

En verder "wie de schoen passe trekke hem aan".

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:08

Even een gek idee tussendoor. Lang en laag loswerken aan de lange lijnen/teugel. Geeft hem denkwerk, je kunt allerlei oefeningen vragen, hem alvast voowaarts zetten, en eenmaal warm kun je na het opstappen zo wegdraven zonder bang te hoeven zijn voor blessures. Extra rompslomp is het niet, gewoon de lijnen door de stijgbeugels naar het bit.

Mijn merrie kan erg nukkig worden bij te veel (lees 2 keer in de week) van hetzelfde, maar toen ik dus opeens achter haar liep was ze compleet verrast, ze moest echt even goed nadenken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 11:45

Is ook een leuke :j
Ga verder later nog reageren hoor, maar vanmorgen veulentje geboren dus mijn aandacht zit daar.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:58

Poeh wat een lastig verhaal zeg! Als ik in jouw profiel kijk, dan vind ik het paard ook niet fijn/happy ogen. Zo te lezen heb je er al van alles aan gedaan om achter de oorzaak te komen... Wat ik nog wel wil aangeven, jij gaf aan dat de dierenarts naar aanleiding van de klinisch onderzoek niet nodig vond om de rug op de foto te zetten. Ik heb dit vaker meegemaakt en door zelf toch een foto te eisen bleek er wel iets in de rug mis te zijn. Dus ik zal het niet helemaal uitsluiten ;-)

Wat ik zou proberen bij dit paard (maar daar moet je wel de mogelijkheid voor hebben). Om te kijken wat er gebeurd als je hem helemaal uit zijn huidige omgeving haalt.
Dus hem ergens anders neer te zetten (liefst lekker op weiland met gras), andere ruiter, andere omgeving etc. Iemand die er helemaal neutraal instaat en lekker afwisselend met hem aan het werk gaat. En dan even de tijd geven en kijken hoe die reageert.

Ik hoop voor je dat jullie er samen uit komen, want dit levert voor beide weinig plezier op -O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:03

Oh wat leuk, gefeliciteerd, maken moeder en kind het goed?

Ik vind het zelf ook leuk om te doen. :D Het is ook denkwerk en afwisseling voor mij hihi.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:03

Simpelman, bedankt voor het filmpje. Bij mijn paard heb ik ook vermoeden van een maagzweer,ik ga zeker uitproberen wat in het filmpje wordt verteld.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:24

Da's die een idee van de eigenaar wegwuiven,wuif ik zelf inmiddels gewoon uit:-).Beetje da kent zijn klant en weet snel genoeg of deze verstand van zaken heeft,jouw da zou blij moeten zijn met jou als meedenkende klant.Quarterruin van vriendin werd ook maar niet goed,maar nee,de rug kan 't niet zijn...tot hij op 'n dag zelfs spierbevangen stond van de pijn in zijn lijf,opgeladen,uitgebreid onderzoek kliniek en jawel,zwakke plek op de lendenen en vooraan net achter de schoft KS.Dus ik zou als ik jou was met 't filmpje van Simpelman checken op maagzweren,dan ook een paar dagen maagcompositum geven,dat helpt enorm,en is een stressvrije redelijk betaalbare manier om te achterhalen of het idd maagzweren kunnen zijn, en daarnaast op de foto of door de scan.Gefeliciteerd met je veulen,geniet ervan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:41

Gefeliciteerd met je veulen.

Ik zou ook nog steeds iets medisch niet uitsluiten. Wat er mij nog te binnen schoot is dat het een ruintje is. Veel ruinen hebben last van het castratie litteken. De paarden kunnen ondermeer last van het bekken of de lage onderrug hebben. Het lijkt dan dat het probleem in de rug zit, maar eigenlijk zit het probleem daar beneden. Ze blijven erg achter in de bespiering, hebben een slechte vacht etc. Heb je al eens daar gevoeld? Het hoort normaal gesproken een zacht "zakje" te zijn zonder knobbels en niet gevoelig.

http://www.paardvisie.nl/2015/02/pijn-d ... castratie/

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 11:55

Simpelman schreef:
[ Video ]

Vond ik heel interessant, bedankt voor het delen!
Hij reageerde helemaal niet.

Vanmorgen eerste rit op de hei gaan maken, spannend, maar het ging goed.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:41

Eerder plaatste ik een linkje naar deze site http://devijfelementen.nl/html/frameset.php, misschien heb je het tussen de vele reacties over het hoofd gezien (of je vindt het flauwekul :+ ). Het gaat om het type 'water'.
Wij hebben nu zo'n elf jaar een grote E pony die vergelijkbaar gedrag heeft met jouw paard. Niet zulke kwaliteiten, maar het paard kan alles. Hij heeft me vaak een geweldig gevoel gegeven. Maar.... hij doet het niet op commando, en zeker niet als je er teveel druk op zet of de omstandigheden zijn spannend (zoals bij een wedstrijd). Hij is meestal niet vooruit te branden en reageert nauwelijks op een zweepje. Hij reageert extreem op spanningen van de ruiter, kan dan enorm explosief worden en vervelend bokken. Het paard moet lang losgereden worden, en anders dan de heersende theorie moet je hem eerst rond rijden en zeker niet gelijk voorwaarts. Als je hem dan goed aan het werk zet (overgangen, figuren) en veel geduld hebt, wordt hij meestal vroeger of later werkwillig, voorwaarts en heel fijn aan de hulpen. Bij regelmatig werk duurt deze periode korter. Als hij een paard dagen niet heeft gedressuurd, kan je van voor af aan beginnen.
Aan de hand kan hij staatsgevaarlijk worden. Hij is erg slim en weet zich makkelijk los te trekken als je niet oplet. Als hij dan boos is kan je een bok na verwachten. Hij heeft geen spanning op de trailer, maar hij wil niet van zijn kudde weg waardoor hij thuis moeilijk te laden is (terug naar huis is nooit een probleem). Dit heeft al eens tot gevolg gehad dat mijn dochter een enorme bok tegen haar borstbeen heeft gekregen.

Onze Sammy was oorspronkelijk mijn paard. Ik was te angstig voor hem. Hij is vervolgens naar mijn vriend gegaan, een no-nonse recreatieruiter zonder ambities qua rijden. Dat gaat eigenlijk heel erg goed. Mijn dochter heeft hem bij vlagen ook gereden. Ondanks dat ze ook goede resultaten hebben geboekt is zij veel te ambitieus en legt teveel druk op hem. Dat accepteer hij niet.
Al met al ben ik na elf jaar tot de conclusie gekomen dat Sammy angstig en slim is, en zich niet gemakkelijk aan mensen onderwerpt. Uiteindelijk worden ruiter en paard denk ik het gelukkigst als je je bij de karaktereigenschappen van het paard neerlegt en het gebruiksdoel daar op aanpast.

Toen ik de typering 'water' las in het linkje, zag ik heel veel overeenkomsten met ons paard. De tips bij de hoofdstukken 'training' en 'partner' kunnen handvatten voor je zijn. En o ja, ik ben in het dagelijks leven geen 'natural', maar probeer zoveel mogelijk te leren van anderen, te kijken naar mijn paarden en vervolgens mijn eigen gezonde verstand te gebruiken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:45

Ik heb laatst een stuk ergens gelezen over een amazone met een heel goed maar zeer sensibel paard. Zij heeft toen iemand erbij gehad die ook haar coachte, qua ademhaling en hartslag. Misschien zou je daar ook nog eens naar kunnen kijken, paarden pikken soms meer op dan je denkt.