Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:58

goldenarrow schreef:
Als je met s&t rijdt en je paard doet zijn mond open, dan moet je er gewoon een sperriem omheen doen. Dan kan hij zijn mond niet meer open doen :j

(Dit vertelde een instructrice mij met volle verbazing nadat ze bij de bijscholingscursus was geweest.)

Wij hebben iemand op stal gehad die met s&t en sperriem reed. Met wedstrijden haalde ze m er af. Reden: "ze moet leren dat ze dr mond niet open doet"

:')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:59

eenitraM schreef:
Gypsy schreef:
Je moet elke pas je paard aansporen.

Eh nee dat doen we dus maar even niet.

Dat dus!

Ik vertik het. Met het gevolg dat al mijn paarden zo gevoelig zijn dat als en een propbloed door mijn aderen stroomt in mijn voeten de paarden al beginnen te versnellen. Zo gevoelig stel ik die beesten altijd af.

Mag je met die van mij dan ook proberen. Mij lukt dat ( in de bak) niet }:0

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:00

Joolien schreef:
Malyma schreef:
Oei! Ik schreef net dat er gelukkig veel veranderd is maar lees net dat dat nog niet altijd helemaal het geval is..

Nop. Vorige week nog op een verenigingsles gezien, (ik kon niks horen, zat ik de kantine), alle paarden moesten aan de voorkant in de krul. Datr er eentje constant in verzet ging en achter over sprong en er voor uit sprong deed nog geen idee geven dat dat niet helemaal de bedoeling was...

Hm dan heb ik me dus nog zacht uitgedrukt. En het klopt wat je zegt, denk dat als ik hier naar de dichtstbijzijnde rijvereniging zou gaan, me echt het één en ander zou afvragen..

Niet dat ik nou zo'n geweldige ruiter ben, verre van dat, maar de laatste keer dat ik bij een rijvereniging was snapte ik niet waarom er zo tegenstrijdig les werd gegeven. Maar ja, dat was in mijn ogen en of dat wat wil zeggen weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 30-01-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:01

Aan de teugels trekken tot het paard nageeft. Oftewel, je paard aan de teugel trekken.

Sturen met de teugels, links is links, rechts is rechts, trekken is remmen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:05

eenitraM schreef:
Dat dus!

Ik vertik het. Met het gevolg dat al mijn paarden zo gevoelig zijn dat als en een propbloed door mijn aderen stroomt in mijn voeten de paarden al beginnen te versnellen. Zo gevoelig stel ik die beesten altijd af.

Ik hoop niet dat er echt een bloedprop door je aderen stroomt...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:06

Ik heb menig meisjes over de hoefslag door zien draven met paardliefs hoofd bijna tegen hun knie..

Die ging echt geen volte op tenzij je je buitenbeen aan lag/begrensde met buitenhand. _O-

Maargoed.. ik heb nu een paard die weigert van de poetsplaats mee te lopen naar stal als ze los staat. Die gaat pas mee als ze dr halster om heeft :)

Je kan ze vanalles leren :P

Slechte opmerking (17 jaar geleden)
"we gaan van hand veranderen in middendraf, als je pony door moet lopen doe je piepen als een muis (bedenk je een IEEEEH IEEEH IEEEH geluid) EN NIET KLIKKEN! De jury denkt dan dat je zadel piept". (verenigingsles met eigen pony's)

_Dracarys

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:07

Omg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:12

S_en_Z schreef:
Ik heb menig meisjes over de hoefslag door zien draven met paardliefs hoofd bijna tegen hun knie..

Die ging echt geen volte op tenzij je je buitenbeen aan lag/begrensde met buitenhand. _O-

Maargoed.. ik heb nu een paard die weigert van de poetsplaats mee te lopen naar stal als ze los staat. Die gaat pas mee als ze dr halster om heeft :)

Je kan ze vanalles leren :P

Slechte opmerking (17 jaar geleden)
"we gaan van hand veranderen in middendraf, als je pony door moet lopen doe je piepen als een muis (bedenk je een IEEEEH IEEEH IEEEH geluid) EN NIET KLIKKEN! De jury denkt dan dat je zadel piept". (verenigingsles met eigen pony's)

Dat was vast een grapje right? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:12

haha briljant _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:15

"Als je nu je tenen niet naar binnen draait bind ik je voeten vast"

(wat ook vaker is gedaan)

"Rechtop zitten, als een prinses. Anders pak ik de zweep"

(die ging achter mn rug en ellebogen. Spierpijn.. plus het heeft me jaren gekost om het achterover zitten af te leren)

"Als ie niet stopt dan moet je m gewoon een paar rukken geven, hij heeft niets te willen"

(met als gevolg een paard die niet meer stil wou staan omdat ie dan in de bek gerukt werd)

zitles:
Instructrice bind paard met hoofd tussen voorbenen vast
ik: "is dat echt nodig?" instr: "ja dan komt ze over de rug"
ik zonder teugels en beugels op de volte.. instructie jaagt paard op om te draven.. paard voelt tegendruk van de slof en slaat door t lint. Steigeren, 4 benen tegelijk de lucht in.

Over de rug.. jaja.. we waren al snel gestopt.. en de eerste twee weken wou ze niet meer naar mn hand dalen.

"ze moeten lekker explosief zijn aan je been dus als ze niet direct reageert por je spoor er dan maar een paar keer flink in vlak achter je singel net Zolang tot ze achter goed aantrekt"

met als gevolg dat ze zo explosief reageerde dat ze al aan de andere kant van de bak was als ik met van hand veranderde op t goede been ging lichtrijden. (en dan was ik nieteens streng genoeg volgens haar _O- )

Ik heb heel wat foute instructrices gehad hahahaha.. Van in travers slaan (wat ik nog ergens op film heb ook toen ik jaar of 15 was) tot "als je paard hangt moet je hem lange teugel geven" (dat paard wou juist een lange teugel daarom hing die zo :+

1 ding scheelt, van fouten maken leer je!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-01-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:17

Jolien, was dat maar waar..

Ik heb het nooit gedaan, maar het staat wel gemarkeerd in mn hoofd omdat ze zon pokkestem had _O-

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:21

Maakt niet uit hoe het rijden voelt, als het er voor het oog maar goed uit ziet :(

Anoniem

The_Stig schreef:
Maakt niet uit hoe het rijden voelt, als het er voor het oog maar goed uit ziet :(

Zo rijdt half Nederland rond helaas.

amyz

Ik moest mn 2,5 jaar jonge hengst maar flink gaan longeren met bijzet want 'dat doen ze met kwpn hengsten ook'.

En jaren geleden reed ik een jong paardje bij. Compleet verkeerd beleerd en daarna verkocht. Dier stond 24/7 op stal, zo jolig als wat natuurlijk. Dus ik gooide hem voor het rijden altijd eerst los zodat ie zn ei kwijt kon en hij zich tijdens het rijden kon concentreren. Grote onzin vond men dat, of ik er soms niet op durfde? Ook moest ik hem maar een flinke ruk in zn bek geven als hij vervelend was. Arme dier had gewoon geen goede basis gehad en snapte het allemaal niet...
uiteindelijk moest ik er vrij snel mee stoppen want de eigenaren hadden iemand gevonden die hem wel in zn mond wilde trekken (letterlijk zo gezegd) -O-
Een jaar later stond ie te koop, van top tot teen stuk -O-

Op de manege had ik redelijk goede instructie en altijd jonge paarden te rijden dus een hoop van die ellende is me gelukkig bespaard gebleven :=
Laatst bijgewerkt door amyz op 30-01-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:22

Ik reed Western en mijn paard vond het erg lastig om los te laten in haar kaak nek gewricht, kon ook wel doordrammen (ho = nog twee stapjes verder). Instructrice nam een shank bit mee, daar moest ik maar mee gaan rijden.

Op mijn eerste les op een Western manege kreeg ik direct sporen om, terwijl ze niets wisten van hoeveel ervaring ik had. "Dat hoorde erbij"

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:27

EliseXJoelle schreef:
spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden :(:)

in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden |(
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.

Die had ik ook ja..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:27

Ik weet er ook nog wel eentje. Ik zit altijd vrij kort, maar ik heb dan ook korte benen. Maar dat kon volgens mijn instructrice (van de manege) echt niet en moesten mijn beugels langer. En als ik klaagde deed ze ze nog een gaatje langer. Op ten duur kwam ik in stap al niet meer bij mijn beugels zonder op mijn tenen erin te gaan staan, maar dan moest ik mijn been maar nog langer af laten hangen. Yeah right...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:28

Oja die mensen die denken dat als het paard met het hoofd naar de borst loopt het dan automatisch over de rug loopt |o

Ben er ook een keer vanaf gevallen door slechte judgement van instructeur. Ik moest blijkbaar op een volte galopperen maar m'n paard had moeite met de lengtebuiging en maakte de volte erg klein. Hierdoor verzamelde ze heel erg maar ik moest wel aangalopperen. M'n paard redde dit niet, kwam behoorlijk uit balans en kon zichzelf nog net redden maar ik ging eraf. Mijn paard was opleidingstechnisch nog helemaal niet in staat om die oefening aan te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Sjira op 30-01-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:30

3 Jarige, net onder het zadel en vervolgens vragen: "waarom loopt hij niet aan de teugel?"

uuuh..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:31

Wijken naar rechts? Op rechts gaan zitten :,)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:31

miramii schreef:
3 Jarige, net onder het zadel en vervolgens vragen: "waarom loopt hij niet aan de teugel?"

uuuh..

Haha gewoon zeggen "ik heb er toch een teugel aan"!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:32

Francieen schreef:
Wijken naar rechts? Op rechts gaan zitten :,)

Ojaaaaaaaaaaaa en als de achterhand niet meekomt moet je die aantikken met de zweep. Dus ik tikte bij voorbaad al aan met de zweep, dan kwam die achterhand sws wel mee.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:33

Gelukkig nooit van die rare dingen meegemaakt.

Wel een keer een meisje die bij de jury op het matje moest komen na haar proef. Die kreeg even gepeperd te horen dat ze niet op een houtzagerij werkte. Jury had er helemaal gelijk in. Kind deed niks anders als zagen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:34

'Draaf maar aan hoor, het is zomer, dan hoef je niet in te stappen want het is niet koud dus de spieren zijn ook niet koud'

4,5 jarig groot, lang, slap paard in de verenigingsles na een kwartier ofzo. 'Nou pak de teugels maar korter, stel hem maar hoger in want hij mag best al wat meer in oprichting lopen' Sowieso was de enige opmerking die ik kreeg in die les 'teugels korter, meer contact, want je moet meer druk hebben om dressuur te kunnen rijden'. Paard had zo'n onwijs fijne mond....Gelukkig ben ik heel oostindisch doof.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:40

Ik dacht mijn paard netjes lang en laag te rijden, bleek ze volledig uit elkaar te lopen/vallen. Instructrice zei tegen anderen; laat haar maar, merkt ze vanzelf wel een keer..........