Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Je opent jullie probleem naar een oplossing naar alle waarschijnlijkheid als je je paard overdadig gaat belonen wanneer het NIET naar de hoefslag gaat.
Jij vraagt het naar de hoefslag te gaan, je paard doet het niet, jij beloont overdadig en stopt met je vraag.
Geen gedrukt en gewring, gewoon een simpele, zachte, rustige, gevoelige vraag, verkeerd antwoord, beloning.
Klaar.
Hiemee neem je het initiatief op een intelligente manier over en ga je langzaam met gevoel en geduld verder werken.
Iedere dag een heel klein stukje en stop.
Je paard leert zo voor beloning werken in plaats van voor druk wijken.
Het is net toveren....
max66 schreef:Simpelman schreef:Je opent jullie probleem naar een oplossing naar alle waarschijnlijkheid als je je paard overdadig gaat belonen wanneer het NIET naar de hoefslag gaat.
Jij vraagt het naar de hoefslag te gaan, je paard doet het niet, jij beloont overdadig en stopt met je vraag.
Geen gedrukt en gewring, gewoon een simpele, zachte, rustige, gevoelige vraag, verkeerd antwoord, beloning.
Klaar.
Hiemee neem je het initiatief op een intelligente manier over en ga je langzaam met gevoel en geduld verder werken.
Iedere dag een heel klein stukje en stop.
Je paard leert zo voor beloning werken in plaats van voor druk wijken.
Het is net toveren....
Snap ik het nu goed? Belonen als ie niet doet wat je vraagt? Lijkt me niet helemaal de bedoeling!
Soms moet een paard gewoon doen wat je zegt imo. Ik probeer het ook altijd vriendelijk, ben heel geduldig, zoek de fout altijd bij mezelf als iets niet lukt. Maar soms moet het paard gewoon, als het met geduld en tact niet werkt dan maar met de iets hardere hand (en dan ben ik nog steeds een softie hoor). Het kan helpen om het paard echt iets duidelijk te maken, tot hier en niet verder!
Dit bedoel ik niet in het specifieke geval van ts hoor, maar gewoon in het algemeen.
Ik het verhaal van ts heb ik al eerder (rijtechnische) tips gegeven en daar laat ik het bij
piezze schreef:Wat simpelman bedoelt is dat ts de regie moet nemen, eerst belonen voor fout gedrag zodat het kwartje gaat vallen bij het paard dat hij invloed heeft op het krijgen van beloning (rust) in dit geval dus. Daarna is het simpeler om het 8m te buigen naar belonen voor gewenst gedrag omdat het paard er meer open voor staat.
Op dit moment rijdt de ts, probeert het paard maar te sturen en het paard denkt dat het niet veel uitmaakt wat hij doet omdat hij geen enkele beloning krijgt, hij krijgt alleen maar onplezierige signalen die hem uit balans halen. Verwoord ik het zo goed?
Shanna schreef:Helaas hebben wij geen €15 per maand over, anders was het zeker een optie geweest. 1 x per maand zou leuk zijn als ik niet zo aan het kloten was, maar zeker nu (laten we zeggen in het begin) is dat voor mij niet genoeg.
Goede instructrurs/ instructrices zijn nou eenmaal erg lastig te vinden, en erg duur. Ik wil namelijk geen instructie die met allemaal hulp-middelen aan komt sjouwen, en ook geen instructie die bang is om zelf op mijn paard te stappen (helaas ook ervaring mee) als ik helemaal vast loop..