Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:54

Als je het niet ziet zitten om te veranderen van instructrice, zou ik het eerst op de grond beginnen door middel van grondwerk. Als je dit probleem al zo lang hebt en je niet verder kunt, dan lukt het duidelijk niet om dit ineens in het zadel op te lossen. Grondwerk kan al (deels) door een gedeelte zelfstudie via o.a. internet of boeken, maar ik zou ook aanraden van 1 of enkele malen een goede instructeur te laten meekijken, want je paard loopt wel heel erg over je hulpen heen.
Een goed programma waarmee je eventueel deels zelf aan de slag kan (en waarover veel terug te vinden is) is Parelli. In principe heb je daar geen extra materiaal voor nodig, al kan een touwhalster en een stick wel handig zijn.
Als je paard goed aan de hulpen is bij het grondwerk, en ze precies in het tempo loopt dat je wil en op de plaats waar je dat wil, dan zal dit automatisch ook beter gaan tijdens het rijden.

Misschien is het een optie om iemand in de buurt te zoeken als trainingsmaatje, zodat jullie van elkaar kunnen leren en eventueel elkaar kunnen filmen om achteraf je eigen fouten te zien? Dit is gratis en kan je naast je gewone lessen doen. (Maar toch : begin met 1 of enkele goede lessen, zodat je precies weet waarop je moet lettten!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:24

Shanna schreef:
Daarbij ben ik erg tevreden over mijn huidige instructrice dat ik niet naar een andere ga zoeken.

Nu wek je wederom mijn nieuwsgierigheid.
WAT maakt dat je zo tevreden bent over je huidige instructrice?
Een instructrice heb je om je te leren rijden toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:31

Als je tevreden bent over je instructrice, waarom ga je hier dan om advies vragen :? .

Als ik na zo lang lessen bij een bepaalde instructeur/instructrice nog geen vooruitgang heb geboekt. Is het bij mij :evaw: .

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:34

Simpelman schreef:
Je opent jullie probleem naar een oplossing naar alle waarschijnlijkheid als je je paard overdadig gaat belonen wanneer het NIET naar de hoefslag gaat.
Jij vraagt het naar de hoefslag te gaan, je paard doet het niet, jij beloont overdadig en stopt met je vraag.
Geen gedrukt en gewring, gewoon een simpele, zachte, rustige, gevoelige vraag, verkeerd antwoord, beloning.
Klaar.

Hiemee neem je het initiatief op een intelligente manier over en ga je langzaam met gevoel en geduld verder werken.
Iedere dag een heel klein stukje en stop.
Je paard leert zo voor beloning werken in plaats van voor druk wijken.
Het is net toveren....

Snap ik het nu goed? Belonen als ie niet doet wat je vraagt? Lijkt me niet helemaal de bedoeling!

Soms moet een paard gewoon doen wat je zegt imo. Ik probeer het ook altijd vriendelijk, ben heel geduldig, zoek de fout altijd bij mezelf als iets niet lukt. Maar soms moet het paard gewoon, als het met geduld en tact niet werkt dan maar met de iets hardere hand (en dan ben ik nog steeds een softie hoor). Het kan helpen om het paard echt iets duidelijk te maken, tot hier en niet verder!

Dit bedoel ik niet in het specifieke geval van ts hoor, maar gewoon in het algemeen.

Ik het verhaal van ts heb ik al eerder (rijtechnische) tips gegeven en daar laat ik het bij

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:35

Instructie is er niet om je even leuk bezig te houden, instructie is er niet om gezellig te kunnen kletsen, instructie is er niet om jou te vertellen wat je graag zou horen, ........
Instructie is er eigenlijk om jou beter te leren rijden, om jou te leren hoe afspraken te kunnen maken met jouw paard, om jou te leren hoe je nieuwe dingen kan vragen aan je paard, om begrip te krijgen over hoe paarden denken en leren en hoe ze reageren op vragen en op onduidelijkheden, .....
Dit is bij ieder paard uiteraard een tikkeltje anders, hangt af van het temperament en de gevoeligheid van het betreffende paard.
Ik begrijp best dat je niet de financiële middelen hebt om grote investeringen aan je paard te besteden, je bent daar zeker niet de enige in, zo zijn er echt velen, toch is de vraag of je dan niet ver boven je stand leeft heel reëel, een paard kopen kost eigenlijk niet echt zo heel centen, maar dan begint het pas, weide, stalling, voeder, algemeen onderhoud, hoefsmid, vaccinaties, ontworming, ...... dit zijn de normale vaste kosten die er dan bijkomen en natuurlijk ieder jaar opnieuw.
Stel dat je paard ziek wordt, er is voor paarden geen ziektewet die tussenkomt in de kosten, dus eens een paard ziek wordt of een speciale behandeling moet krijgen, of speciaal aangepast beslag of , ......
tjaaa dan kunnen de kosten heel erg oplopen.
Iedere ruiter is niet als ruiter geboren, dat moet je dus leren, jij ondervind nu dat dit niet zo makkelijk gaat dan je eerst wel had gedacht, paardrijden is veel moeilijker dan het er uitziet, als iets niet lukt is dit echt nooit de fout van het paard, je moet dus altijd de fout bij de mens zoeken, en dit is bijna altijd iets dat de betreffende mens niet graag wil horen, die komt dan altijd af met excuses en verzinsels, van het andere paard bracht mijn paard in verwarring en er stond zo veel wind en er sprong ineens een regenboog gekleurd konijn te voorschijn en andere prietpraat, .......
Het is de mens , de ruiter die dit allemaal moet leren en de rust moet brengen naar het paard, tegelijkertijd ook voldoende leiding en een doel stellen voor het paard, wederzijds vertrouwen en tegelijkertijd ook rekening houden met de reële gevaren die bij het omgaan met paarden horen, .....
Een boek lezen , vragen stellen via een forum, manege lesjes en oefenen , en dan pas begint het echte leerproces pas echt, een mensenleven is eigenlijk te kort om echt goed het paardrijden te leren, maar natuurlijk iedereen doet het op het niveau dat hij kan, maar als er dan problemen naar voren komen blijf dan wel bewust van het feit dat je onvoldoende in jezelf hebt geïnvesteerd , en dit kan zelfs tot gevaarlijke situaties leiden.
Bij iedere sport is meer les en veel meer oefening de sleutel tot een hoger niveau, bij skieën heb je de witte en de rode en de blauwe en de zwarte pistes, en dan heb je nog het extremere in onbekend gebied gewoon buiten de pistes, als je dat zonder de nodige ervaring (les) doet is dat je einde , dan verongeluk je.
Paardrijden is niet anders, je mag echt van geluk spreken , je hebt een super braaf paard, het lukt jou nu echter niet controle te krijgen over hoe het paard zich beweegt die fout zit bij jou zelf en bij de opleiding van het paard, les is de enige oplossing, en met les is er altijd een kosten plaatje dat altijd meetelt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:38

ik was trouwens 18 euro voor een uur priveles kwijt. Was een goede instructrice, mocht tot m2 niveau les geven.
In het geval van ts zou je twee keer per maand les kunnen nemen. Is echt waardevol hoor

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:07

max66 schreef:
Simpelman schreef:
Je opent jullie probleem naar een oplossing naar alle waarschijnlijkheid als je je paard overdadig gaat belonen wanneer het NIET naar de hoefslag gaat.
Jij vraagt het naar de hoefslag te gaan, je paard doet het niet, jij beloont overdadig en stopt met je vraag.
Geen gedrukt en gewring, gewoon een simpele, zachte, rustige, gevoelige vraag, verkeerd antwoord, beloning.
Klaar.

Hiemee neem je het initiatief op een intelligente manier over en ga je langzaam met gevoel en geduld verder werken.
Iedere dag een heel klein stukje en stop.
Je paard leert zo voor beloning werken in plaats van voor druk wijken.
Het is net toveren....

Snap ik het nu goed? Belonen als ie niet doet wat je vraagt? Lijkt me niet helemaal de bedoeling!

Soms moet een paard gewoon doen wat je zegt imo. Ik probeer het ook altijd vriendelijk, ben heel geduldig, zoek de fout altijd bij mezelf als iets niet lukt. Maar soms moet het paard gewoon, als het met geduld en tact niet werkt dan maar met de iets hardere hand (en dan ben ik nog steeds een softie hoor). Het kan helpen om het paard echt iets duidelijk te maken, tot hier en niet verder!

Dit bedoel ik niet in het specifieke geval van ts hoor, maar gewoon in het algemeen.

Ik het verhaal van ts heb ik al eerder (rijtechnische) tips gegeven en daar laat ik het bij

Je hebt het goed begrepen.

Met belonen voor herhaald fout gedrag neem je het initiatief over en zo leidt je je paard naar gewenst gedrag.
Toveren....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:21

TS privé les hoeft echt geen 25€ te kosten. Ik geef les aan 15€ per half uur. Ik zal heus niet de enige zijn die dit bedrag vraagt en dan kun je 1 les per twee weken nemen. Als die persoon jou kan helpen met je huidige problemen dan zijn die toch een stuk beter besteed als die groepslessen die jou momenteel niet vooruit helpen.
Wel vind ik het jammer dat je niet meer tijd voor je paard kan vrijmaken. 1 à 2x per week is echt heel weinig voor een onervaren paard. Daarmee krijg je niet je paard genoeg in conditie voor jouw doeleinden. Ik vind het dan logischer om een paard te nemen die alles al kent en aan zijn wekelijkse onderhoudsrondje genoeg heeft.
Is een ervaren bijrijder dan geen oplossing ? Dan wordt je paard toch een beetje beter doorgereden en heb je er zelf ook meer plezier van.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:52

Wat simpelman bedoelt is dat ts de regie moet nemen, eerst belonen voor fout gedrag zodat het kwartje gaat vallen bij het paard dat hij invloed heeft op het krijgen van beloning (rust) in dit geval dus. Daarna is het simpeler om het 8m te buigen naar belonen voor gewenst gedrag omdat het paard er meer open voor staat.
Op dit moment rijdt de ts, probeert het paard maar te sturen en het paard denkt dat het niet veel uitmaakt wat hij doet omdat hij geen enkele beloning krijgt, hij krijgt alleen maar onplezierige signalen die hem uit balans halen. Verwoord ik het zo goed?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:55

piezze schreef:
Wat simpelman bedoelt is dat ts de regie moet nemen, eerst belonen voor fout gedrag zodat het kwartje gaat vallen bij het paard dat hij invloed heeft op het krijgen van beloning (rust) in dit geval dus. Daarna is het simpeler om het 8m te buigen naar belonen voor gewenst gedrag omdat het paard er meer open voor staat.
Op dit moment rijdt de ts, probeert het paard maar te sturen en het paard denkt dat het niet veel uitmaakt wat hij doet omdat hij geen enkele beloning krijgt, hij krijgt alleen maar onplezierige signalen die hem uit balans halen. Verwoord ik het zo goed?

;)
Heerlijk, mensen die nadenken....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:57

Ik heb alleen de berichten van TS doorgelezen. En ik denk dat ik niet veel meer aan kan vullen dan wat al gezegd is.

Als je niks kan/wil veranderen en helemaal tevreden bent over deze instructrice, welke tovermiddelen verwacht je dan via internet?
Om rijtechnische tips uit te kunnen voeren, moet je ze ook snappen, aanvoelen en op het goede moment uit kunnen voeren. Dat gaat je niet lukken zonder begeleiding, als je zelf al aan geeft niet de meest talentvolle ruiter te zijn.

Natuurlijk moet een paard normaal over een hoefslag kunnen lopen, maar het is nu een soort bevestigd spel tussen jullie, dus laat die focus los. Je komt bijna over als een drammend kind die perse iets wil, ongeacht hoe het tot stand komt. Maar je zal eerst een paar flinke stappen terug moeten doen en in de basis moeten investeren. Of wat iemand al opperde, wie weet ziet je paard minder goed en zijn de schaduwen/schimmen bedreigend?

Waarschijnlijk is het vooral een rijtechnisch probleem. Voor 15 euro is er echt wel priveles te vinden van een capabel iemand. Losrijden en uitstappen kun je zelf, dan is een half uur een op een werken voldoende. Dan heb je elke twee weken ook les.
Wat heb je te verliezen, tot nu toe ben je ook geen stap verder gekomen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:14

Je moet eens lekker gaan rijden en je voornemen om de hele tijd niet met je teugels te sturen. Eerst laat je je paard een paar rondjes zelf bepalen hoe hij loopt. Wel in beweging houden natuurlijk. Vervolgens ga je proberen om met je lichaam invloed uit te oefenen op de richting die hij gaat. Probeer gewoon eens wat en leer waar je paard op reageert. Elk paard is toch weer iets anders. Met je teugels alleen werkt zowieso niet, dat heb je al geprobeerd maar met je zit en je gewicht kan je veel. Je moet leren voelen en ervaren hoeveel invloed jouw manier van zitten en gewichtsverdeling boven je paard heeft op de manier van gaan op het paard. Daarnaast moet jouw beestje plezier krijgen om met jou te werken want echt, er is niets mooiers dan samenspel tussen mens en paard, vooral als je niets af wil dwingen. Paarden willen zo graag met je werken maar je moet zo met ze communiceren dat ze je snappen. Probeer eerst je paard en zijn manier van doen te begrijpen voordat jij serieus iets kan vragen van jouw paard. Dat is zoals ik het zie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:14

Een heel sterk voorbeeld van bovenstaande:

Een manegepaard, een grote vrolijke, sterke, robuuste ruin, type tuigpaard, 3 uur werk per dag, 6 dagen per week, dus 18 wisselende ruiters per week.
Het paard is al tenminste 6 maanden niet meer één bepaalde hoek van de manege ingegaan, hij steekt de hoek met minimaal 6 meter af, er in nooit, bij druk gaat hij er vandoor, gaat steigeren of laat zich achterover vallen.
Een dergelijk paard is onbruikbaar in een manege dat kun je je voorstellen, maar het is ook een heel goed paard...
Vele tientallen ruiters en alle manegeinstructeurs hebben kun kunde en kennis op dit paard toegepast.
Een aanzienlijke hoeveelheid geweld is uitgeprobeerd.
Het resultaat is: geen resultaat.

De oplossing:
Naar de betreffende hoek gaan tot zover het paard wil, uitbundig belonen, omkeren en hetzelfde nogmaals doen, nog uitbundiger belonen, veel strelen, afstappen, klaar voor vandaag.
Volgende dag hetzelfde maar 10 cm verder, 10 cm is te doen voor een paard...., herhalen, afstappen en nog 10 cm verder aan de hand, klaar, uitbundig belonen.
Volgende dag.......! paard gaat de hoek in, schoorvoetend en nog te bevestigen, maar de hoek in.
Echt gebeurt.

Dit manegepaard ging vervolgens uitsluitend de hoek in met vriendelijke, rustige, zachte ruiters die hem even de tijd gaven om te beslissen.
Het was een kwestie van vertrouwen.

Met straffen verlies je het vertrouwen, met belonen win je het.
Paarden doen alles als ze vertrouwen hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:26

Volgens mij hebben alle jonge paarden wel een periode dat ze een deel van de bak willen vermijden. Ik negeer dat altijd en rijd gewoon door. Ik ga niet vechten maar ontwijk het ook niet. Als het paard opzij stapt o.i.d. houd ik wel desbetreffend binnenbeen eraan maar blijf zoveel mogelijk de binnenstelling vragen. Maakt het paard het te bont zet ik hooguit iets meer gewicht in mijn buitenstijgbeugel, maar ga echt geen gevecht aan. In de loop van tijd vergeet het paard volgens mij gewoon dat hij dat deel van de bak wou mjjden. Ik heb er echt nooit meer problemen mee, ook niet in vreemde bakken. Gewoon kwestie van veel kilometers maken en veel afwisseling in je oefeningen aanbrengen. Dit is nog maar het eerste begin. In elke fase van de training van jullie, zullen nieuwe uitdagingen naar voren komen. Instructie gaat je een eind op weg helpen maar veel zul je echt zelf moeten uitvogelen want als ruiter ben je de enige die echt kan voelen wat er onder je gebeurt.

edit, spelfoutjes

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:30

Ik snap je frustratie maar ik denk niet dat je het op gaat lossen op de wijze waarop je nu bezig bent.

Hoe goed het ook klikt met deze instructie raad ik je toch aan om op zoek te gaan naar iemand anders.
Ik heb ook ooit een probleem gehad met mijn vorige paard en ik kwam gewoon niet verder, tijdens de les dacht ik dat het super ging, maar op wedstrijd ging het bagger en ook mijn vrienden zagen dat we voor geen meter verder kwamen. Uiteindelijk overgestapt en ik ging in ene met sprongen vooruit.

Dat betekende niet dat mijn instructie geen goede was, maar zij was niet in staat om het probleem op te lossen. Soms heb je echt een andere aanpak nodig om verder te komen.
Je probeert het nu al een tijdje op deze wijze, maar je komt niet verder, tijd om verder te kijken.

Enne, voor €15 per half uur is echt wel iemand te vinden die je kan helpen, persoonlijk zou ik liever om de week priveles willen dan 1x per week een groepsles.
Je rijd niet al te veel, dus die frequentie is prima, het fijne van de prive les is dat alle aandacht bij jouw is, de instructie hoeft niet met een schuin oog naar de anderen te kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:35

Wanneer je een jong paard van het begin af aan de gelegenheid geeft om zélf te beslissen of het verder gaat dan leert het het best en kom je het snelst bij je einddoel, voldoende vertrouwen in de ruiter hebben om diens aanwijzingen blindelings op te volgen.
Laat het paard dus naar het gevaar kijken, dwing het er niet naar toe of er voorbij maar stel hem op zijn gemak.
Wacht tot het klaar is met het inschatten van het gevaar en zelf kan beslissen om verder te gaan.
Hij heeft nu iets geleer en zijn zelfvertrouwen neemt zo toe.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:44

Hm dat vind ik ook wel verschillen per paard hoor, als je dat te lang doet willen sommige nergens meer langs want je bevesyigt wel een beetje dat het iets griezeligs is. Ik heb een merrie die regelmatig bevroor voor iets. Uit eindelijk liet ik haar het object achterwaarts passeren. Na een keer of 10 kreeg ze of vertrouwen dat ik echt wel weet dat het niet eng is, of ze kreeg de pest in het achteruitlopen, geen idee, maar ze doet het nog maar zelden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:49

Ts jullie zijn stuurloos. Paard en ruiter begrijpen elkaar niet. Een soort Apple en android. Praat met je instructeur hier over als je niet bij haar weg wil. Hoor je alles wel wat ze zegt? Niet dat je doof bent maar misschien dat niet alles bij je binnenkomt tijdens het stoeien. Dit moet niet te lang duren anders gaat het paard denken dat het zo hoort.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:57

Ik heb niet alles gelezen, alleen de openingstopic. Het eerst waar ik aan denk. Paard is scheef, niet in balans en gebruikt zijn achterhand niet/onvoldoende om dit te bereiken.
Neem les van een instructrice die op basis van rechtrichten les geeft. Dan komt het goed.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:02

Dat lesgeven op basis van rechtrichen is zo een makkelijke open deur similtan... TS heeft een gewone goede instructeur nodig- gewoon goede instructeurs geven les nav het scala.. Daar is het recht gericht gaan een onderdeel van- basis-

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:51

Paar vraagjes:
-Heb je een idee waarom het thuis beter gaat dan op de manege? Wat is er dan anders aan de omstandigheden? (Ander soort bak, andere paarden, andere manier van rijden door jou, etc...?)
-Doet ze het (dus naar binnen willen vallen, zo noem ik het maar even) ook als je zonder omheining, bijv. op een grasveld rijdt?
-Maakt het nog wat uit of er andere paarden in de buurt zijn? (Omdat je bij het eerste filmpje zegt dat ze wel in de buurt van C wil komen omdat daar dan een ander paard is.)

Ik ga mee met de rest dat je beter (bijv.) 2 x privéles in een maand kan hebben dan elke week groepsles.
Verder raad ik je het boek 'The truth about horses' aan van McLean (of als je Engels niet graag leest, het boek 'Denkwerk' van Inge Teblick, maar het boek van McLean is iets meer gericht op praktijkoplossingen). Je kan daarin lezen hoe je paarden nieuw gedrag (bijv. rustig over de hoefslag stappen of draven) aan kan leren. (Het beste is het natuurlijk om dat onder begeleiding te doen, maar bij gebrek aan (veel) privéles kan inzicht in hoe paarden leren jou wellicht al een eind op weg helpen. (Je kan ook kijken op ingeteblick.be, daar staat ook al veel info, gratis en voor niets, zie bijv. http://www.ingeteblick.be/wetenschap/le ... itioneren/ en klik door.)
In dat kader is het denk ik ook van belang niet te lang door te gaan met wat je nu doet. Hoe langer je zo bezig bent, hoe meer dit gedrag inslijt en hoe moeilijker het eruit te krijgen is. Als je zegt dat het thuis beter gaat, rij dan voorlopig alleen nog maar thuis, totdat het daar 100% goed gaat, en ga dan pas weer naar de manege.

De oplossing zal waarschijnlijk zijn stap voor stap het paard 'aan je hulpen zetten'. Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen, afhankelijk van wat de mogelijke oorzaak van dit gedrag is (gewoon niet geleerd wat de bedoeling is, angst, etc.) moet je de aandacht op andere aspecten richten.

Dan ga ik er wel vanuit dat er geen medische reden is voor dit gedrag. Het kan natuurlijk zo zijn dat dit gedrag je paard iets oplevert, bijv. rust (misschien dat als de volte zo klein wordt, je weer teruggaat naar stap een paar passen en daarna pas weer verder galoppeert bijv.) of dat het een uiting is van ongenoegen. (Zo vertoonde mijn paard vroeger het omgekeerde gedrag, namelijk aan de bakrand kleven. Soms werd mijn been geplet en dan hield ik dus vanzelf een paar seconde halt. Daar kon ik haar wel 'doorheen rijden', maar achteraf bleek ze een beengebrek te hebben en was dit haar manier om rust te krijgen/ongenoegen te uiten en had ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik het 'rijtechnisch' heb willen oplossen. Dit even als voorbeeld ter verduidelijking van wat ik bedoel.)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:12

Er is al heel veel aan tips en opmerkingen gegeven waar genoeg mee te doen is. Ik even een aanvulling in jip en janneke taal. Jij trekt zn kop naar rechts, hij buigt zn nek in, jij duwt zn lijf naar buiten. HOE in hemelsnaam kan hij dan netjes over de hoefslag door de bocht heen. Je stelling is gewoon echt omgekeerd.. klinkt heel stom maar misschien moet je je teugels een keer kruisen. Linkerteugel in rechts, rechterteugel in links. Dan voel je wat er gebeurt met stelling de andere kant op. Kan een eyeopener zijn. Wanneer je dan weer de neiging hebt om aan de verkeerde kant te komen, zit je dan aan de juiste teugel. Verder zou ik haar gaan longeren met touwtjes oid zodat ze buiging in haar lijf gaat krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:30

Ik snap ook niet zo goed waarom je huidige instructrice zo goed bevalt. Alleen aardig zijn lijkt me niet voldoende. Daar gaat het ook niet om met het paardrijden. Beter 1 keer in de maand goede les, dan aan blijven modderen en iedere week hier les hebben, dat werpt duidelijk z'n vruchten niet af.

Je schopt zelfs je paard naar voren, als dat is wat je leert van je instructrice, dan heb je dus echt geen goede instructie en kun je beter vandaag dan morgen wisselen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:48

Shanna schreef:
Helaas hebben wij geen €15 per maand over, anders was het zeker een optie geweest. 1 x per maand zou leuk zijn als ik niet zo aan het kloten was, maar zeker nu (laten we zeggen in het begin) is dat voor mij niet genoeg.

Goede instructrurs/ instructrices zijn nou eenmaal erg lastig te vinden, en erg duur. Ik wil namelijk geen instructie die met allemaal hulp-middelen aan komt sjouwen, en ook geen instructie die bang is om zelf op mijn paard te stappen (helaas ook ervaring mee) als ik helemaal vast loop..

Ik heb grotendeels het topic gelezen. Ik begin mij een klein beetje te ergeren. Je lest wel elke week. Zal denk ik ook niet gratis zijn. Van dat geld kun je dan toch 1x per maand een prive les nemen ipv elke week in de groep?

Verder verbaas ik me over het feit dat je zo goed als alle aanwijzingen teniet doet. Steeds is het de schuld van het paard ipv jezelf. Als je je dan zo ergert met rijden, rijdt er dan helemaal niet meer op en ga dan op de paarden rijden waar het dan wel goed gaat. Zoveel eerlijker naar je paard toe, Verder is ze, denk ik, zo scheef als een hoepel waardoor balans en evenwicht ook niet optimaal is. Klim er voorlopig niet meer op, ga met haar aan de hand werken. Word de leider ipv gelijke of mindere tov haar en die instructrice die je hebt, zou ik persoonlijk heel rap de laan uitsturen. Al zo lang bezig en nog steeds niet opgeschoten. Dan zit er echt iets niet goed in haar manier van lesgeven aan jullie als combinatie.

Misschien kom ik hard over, maar ben liever duidelijk dan half om half en ja en amen te roepen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:47

Ik denk dat je niet durft te zeggen tegen je les geefster dat ze niet meer hoeft te komen.