pien_2010 schreef:Een aantal zaken vallen me op. Je zit heel erg goed. Chapeau!
Je paard bokt overal en heel gemakkelijk. Het lijkt een dominantie probleem. Hij is niet met jou bezig en heeft de concentratie van ene garnaal.
Ongeacht of je paard wel of niet bokt zie ik geen verschil in rijden. Ik zie dat je hem behoorlijk met je binnenhand rijdt en dat je met beiden handen erg streng en hard bent. Als hij bokt kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar als hij niet bokt, krijgt hij geen beloning middels zachte hand verder rijden. Tevens als hij bokt, blijf je er goed opzitten (knap) maar het lijkt dat je niet boos wordt. Die van mij krijgt echt wel op zijn minst met woorden op haar of zijn sodemieter. MAAR dan is braaf gelijk braaf.
Ik begrijp niet als hij braaf is dat je de hele bak blijft gebruiken en zelfs naar de paarden toe rijdt. Blijf gewoon eens in een hoek aan de overkant een wat kleinere volte draaien. Paard braaf, laat hem dat merken met stem, gelijk met hals laten strekken en ben dan gelijk ZACHT met je handen. Ik vind je stevig rijden en je stelt zijn hoofd behoorlijk diep in. Vindt hij echt niet fijn, daar komt hij van in protest en dat begrijp ik.
En dan na één braaf rondje gelijk stoppen. BRAAAAAF, prijs hem de hemel in, gooi hem bij zijn vriendjes want het is speeltijd.
Is hij stout, dan ben jij vervelend en moet hij door. Totdat hij braaf is. Dus veel groter verschil tussen gedrag van jou in het reageren van braaf zijn of stout.
Ik denk ook dat je in het begin 's avonds moet gaan rijden. En ook daar geldt overal en altijd er wordt gewoon niet gebokt. Is hij helemaal gek. Stout zijn is werken, niet stoppen. Braaf zijn is beloning, geprezen worden, een appeltje etc.
Dit is al zover gegaan TS en je vindt het zelf veels te grappig zo lijkt. Dus moeilijk zal het zijn om dit te doorbreken.
Andere goede tips die ik zag zijn:
Terug in het voer zetten en ander voer. Meer hooi.
Longeren van te voren.
's Avonds rijden.
Grondwerk met hem doen zodat hij respect voor je krijgt. Ga eens heel veel met hem doen. Ben consequent, duidelijk, streng, poets niet te veel. Zet hem eens in de achteruit. Braaf is braaf en gelijk super belonen. Jullie moeten uit deze spiraal naar beneden. Sterkte hé TS. Ik vind dat je wel een gaaf paard hebt, die ALS hij voor je gaat dan ook tot en met het gaatje voor je gaat.
MAAR er is nog werk aan de winkel voordat het zover is.
Helemaal mee eens.
Ook de tip die iemand gaf van een bokriempje vind ik goed. Als je minder hard in de mond inwerkt als ie gek doet, zal ie wss ook minder bokken. Zeker ook zorgen dat je neus- en sperriem los genoeg zijn (2 vingers tussen), want dat geeft ook spanning.
Doet ie het ook als je hem longeert in de bak? Zoniet, dan kan je van daaruit opbouwen: eerst gaan rijden aan de longe, en dan los. En neem er desnoods een helper bij die op zo'n moment eventjes de andere paarden aan het lopen brengt. EDIT: zie net dat iemand dit al voorgesteld heeft.
Je zou hem ook kunnen afleiden door balkjes, kegeltjes... in de piste, zodat ie daar zijn hoofd over kan breken. Kan me niet voorstellen dat ie er plots zo vandoor kan gaan als je aan het slalommen bent tussen kegeltjes.
Zelfs mocht je hier niet gepost hebben dat je er al osteo bij hebt, zou er geen haar op mijn hoofd eraan denken om die te adviseren. Als die niet los in zijn lijf is, dan weet ik het niet meer.