Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:15

Poehee,....wat een sch*bok.

Ja TS laat het zich gebeuren. Maar dit dier is niet het prototype werkwillige paard.

Ik weet niet hoe lang je het al met hem probeert,...maar ik was er snel klaar mee geweest.

Vooral dat 2e filmpje hier :x Niet alleen met paarden in de wei er naast(lopen die daar altijd zo te rennen?) hij is altijd zo vervelend.

Ik zou hem een half jaar wegbrengen....de andere optie zal ik maar niet uitspreken.

beaversrun

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:20

Hihi Draakje!! Eindelijk eens een paard met humor en lol,grinnik :+
Heerlijk beest.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:21

Je moet mijn reactie niet verkeerd opvatten, dat je t allemaal doet omdat t grappig is. Maar ik denk dat t vanuit daar wel is begonnen. Ik geef toe, de eerste paar keren is her grappig! Maar net als met een klein kind, gaat hij door als je erom lacht en op een gegeven moment is het zover dat jij de macht verliest. Hij is groter dan jou, sterker dan jou. Dus het is geen eitje om t er zo even uit te krijgen..
ik hoop dat je t niet verkeerd opvat. Maar ik denk dat je her zo een beetje moet bekijken en vanuit hier een oplossing moet bedenken met de gekregen tips

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:27

Rijden door een ander heeft naar mijn idee geen zin.
Die paarden zijn niet elke dag de hele dag door aan het rennen, dus ik kan wel iemand laten komen, maar als die paarden niks doen is er ook niks aan de hand.
Het zelfde als met les, ik kan moeilijk m'n instructeur de hele dag op n krukje naast de bak zetten, wachtend tot de paarden gaan rennen.
Dit is dus echt iets wat ik zelf moet gaan oplossen met de tips die ik krijg.

En de reacties over dat een een kl*te bok is enz. zijn ook een beetje onnodig.
Het is verder een super lief paard, dat hij zo heftig reageert op andere paarden is zeker geen goed gedrag maar dat maakt hem niet gelijk een kl*te bok.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:30

Marshmellow: zeker aan de longe zou ik dan gewoon ook iemand met longeerzweep in de wei zetten die de pony's laat lopen. Confrontatie dus echt opzoeken op momenten dat jij het heft in handen hebt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:32

Lijkt me toch makkelijk te organiseren. Ruiter op jouw paard, en dan in de wei 1 iemand die even 1 zwaai met een longeerzweep geeft, in de handen klapt of met een plastic zak zwaait.

Punt is dat ik denk dat dit probleem nu al zo lang bestaat, dat je zelf niet meer in staat bent om dit er uit te rijden. Het is je in anderhalf jaar niet gelukt ( sterker nog: het is erger geworden) dus wat doet je denken dat het je nu wel zal lukken?. Ik heb hier in het topic eigenlijk geen enkele tip gezien die "briljant" was in de zin dat het iets opzienbarend nieuws was. Je moet je paard, hoe moeilijk ook, inderdaad veel meer gaan rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet al lang tegen je gezegd is.

Dus; simpelweg in de heropvoeding, en dan jezelf op je keurig heropgevoede paard laten begeleiden door de persoon die je paard heropgevoed heeft, anders heb je het probleem direct weer terug...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:36

marshmellow schreef:
Rijden door een ander heeft naar mijn idee geen zin.
Die paarden zijn niet elke dag de hele dag door aan het rennen, dus ik kan wel iemand laten komen, maar als die paarden niks doen is er ook niks aan de hand.
Het zelfde als met les, ik kan moeilijk m'n instructeur de hele dag op n krukje naast de bak zetten, wachtend tot de paarden gaan rennen.
Dit is dus echt iets wat ik zelf moet gaan oplossen met de tips die ik krijg.

En de reacties over dat een een kl*te bok is enz. zijn ook een beetje onnodig.
Het is verder een super lief paard, dat hij zo heftig reageert op andere paarden is zeker geen goed gedrag maar dat maakt hem niet gelijk een kl*te bok.

Ik zou hem niet simpelweg door een ander laten rijden.

Hij moet naar een andere stal om echt goed gereden te worden. En dan denk ik echt aan de methode die listiglistje omschreef. En niet een weekje,...daar gaat wel wat meer tijd over heen.

Hij moet aan het been worden. Dus voorwaarts gaan als jij been geeft. En ho is ho.

Ja,...het is niet leuk te horen natuurlijk. Jij bent gek op hem. Maar laten we elkaar geen mietje noemen. Hij wil niet graag aan het werk.

Het gaat ook niet om die paarden in de wei. In dat andere filmpje waren geen paarden in de wei. In het bos en tussen de hindernissen is ie ook zo.

Hij moet naar de hulpen gaan luisteren. Dan zijn die paarden in de wei ook het probleem niet meer.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:37

Misschien is het al genoemd, maar ik zou vooral naar voren rijden (lees rammen). Bokken kan hij alleen als hij in de remmen gaat, pak maar een zweep en ram hem bij de eerste bok naar voren. Aandacht bij jou graag...

Respect voor je zit!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:38

pien_2010 schreef:
Een aantal zaken vallen me op. Je zit heel erg goed. Chapeau!
Je paard bokt overal en heel gemakkelijk. Het lijkt een dominantie probleem. Hij is niet met jou bezig en heeft de concentratie van ene garnaal.
Ongeacht of je paard wel of niet bokt zie ik geen verschil in rijden. Ik zie dat je hem behoorlijk met je binnenhand rijdt en dat je met beiden handen erg streng en hard bent. Als hij bokt kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar als hij niet bokt, krijgt hij geen beloning middels zachte hand verder rijden. Tevens als hij bokt, blijf je er goed opzitten (knap) maar het lijkt dat je niet boos wordt. Die van mij krijgt echt wel op zijn minst met woorden op haar of zijn sodemieter. MAAR dan is braaf gelijk braaf.
Ik begrijp niet als hij braaf is dat je de hele bak blijft gebruiken en zelfs naar de paarden toe rijdt. Blijf gewoon eens in een hoek aan de overkant een wat kleinere volte draaien. Paard braaf, laat hem dat merken met stem, gelijk met hals laten strekken en ben dan gelijk ZACHT met je handen. Ik vind je stevig rijden en je stelt zijn hoofd behoorlijk diep in. Vindt hij echt niet fijn, daar komt hij van in protest en dat begrijp ik.
En dan na één braaf rondje gelijk stoppen. BRAAAAAF, prijs hem de hemel in, gooi hem bij zijn vriendjes want het is speeltijd.
Is hij stout, dan ben jij vervelend en moet hij door. Totdat hij braaf is. Dus veel groter verschil tussen gedrag van jou in het reageren van braaf zijn of stout.
Ik denk ook dat je in het begin 's avonds moet gaan rijden. En ook daar geldt overal en altijd er wordt gewoon niet gebokt. Is hij helemaal gek. Stout zijn is werken, niet stoppen. Braaf zijn is beloning, geprezen worden, een appeltje etc.

Dit is al zover gegaan TS en je vindt het zelf veels te grappig zo lijkt. Dus moeilijk zal het zijn om dit te doorbreken.

Andere goede tips die ik zag zijn:
Terug in het voer zetten en ander voer. Meer hooi.
Longeren van te voren.
's Avonds rijden.
Grondwerk met hem doen zodat hij respect voor je krijgt. Ga eens heel veel met hem doen. Ben consequent, duidelijk, streng, poets niet te veel. Zet hem eens in de achteruit. Braaf is braaf en gelijk super belonen. Jullie moeten uit deze spiraal naar beneden. Sterkte hé TS. Ik vind dat je wel een gaaf paard hebt, die ALS hij voor je gaat dan ook tot en met het gaatje voor je gaat.
MAAR er is nog werk aan de winkel voordat het zover is.

Helemaal mee eens.

Ook de tip die iemand gaf van een bokriempje vind ik goed. Als je minder hard in de mond inwerkt als ie gek doet, zal ie wss ook minder bokken. Zeker ook zorgen dat je neus- en sperriem los genoeg zijn (2 vingers tussen), want dat geeft ook spanning.

Doet ie het ook als je hem longeert in de bak? Zoniet, dan kan je van daaruit opbouwen: eerst gaan rijden aan de longe, en dan los. En neem er desnoods een helper bij die op zo'n moment eventjes de andere paarden aan het lopen brengt. EDIT: zie net dat iemand dit al voorgesteld heeft.

Je zou hem ook kunnen afleiden door balkjes, kegeltjes... in de piste, zodat ie daar zijn hoofd over kan breken. Kan me niet voorstellen dat ie er plots zo vandoor kan gaan als je aan het slalommen bent tussen kegeltjes.

Zelfs mocht je hier niet gepost hebben dat je er al osteo bij hebt, zou er geen haar op mijn hoofd eraan denken om die te adviseren. Als die niet los in zijn lijf is, dan weet ik het niet meer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:44

@NatasjavE: helemaal eens met je!!

( Maar raakte wat geirriteerd door de opmerking van TS dat ruiter/instructie geen zin heeft omdat het probleem zich dan niet voor doet. Dan denk ik "hoe makkelijk is dit niet gewoon te organiseren"... )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:45

Ik gooi het even over een heel andere boeg hoor: is er misschien iets te doen aan de onrust in de kudde?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:46

Laten heroepvoeden lijkt me niet de oplossing, al was het maar omdat hij het zonder paarden naast de bak niet doet.. dikke kans dat je ergens laat trainen met een binnenbak of een ander soort baksituatie dan hier en dan is er niks aan de hand.

Ik zou dan eerder denken aan beginnen te rijden zonder afleiding (andere paarden dus op stal) en dan iemand met één van de paarden naast de bak in de wei te laten werken, aan de longe misschien. Kijken hoe dat gaat en dan opbouwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:47

@Corelli: Vast wel... alleen daarmee omzeil je het probleem in plaats van het op te lossen.
Bovendien doet het paard het in veel meer situaties. TS noemt zelf dat hij het tijdens het springen niet doet, omdat hij dat leuk vind...maar daar zie ik toch ook een aantal onacceptabele bokkesprongen..

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:47

Hij is niet het hele jaar zo.. Alleen -zoal in de OP ook staat- nu het kouder word begint het weer.
Als in de zomer de paarden zo gaan rennen doet hij ook wel even onnozel maar dan is het ook vaak snel weer over.
Ook is hij in het bos dan gewoon braaf en kan iedereen er in galop langs als ze willen.

Ook zijn het niet mijn paarden in die wei, dus ik ga ze ook niet expres lopen opjagen.
Toestemming aan de eigenaar van die paarden vragen kan ik ook wel vergeten.
Longeren mag helaas niet in de bak, dat moet in de paddock maar vanuit daar kan hij de paarden niet zien.

Flink vooruit rijden ga ik zeker proberen, uit reflex trek ik hem altijd meteen op de rem, terwijl hij dan idd juist nog meer de kans krijgt om te bokken..

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:47

Corelli, alsnog, of de kudde rustig is of niet het paard mag dit niet doen. Straks ben je een keer op buitenrit of wat dan ook en je komt langs een kudde galopperende paarden in een ander land, je wilt niet dat dit paard dan weer zo hysterisch gaat doen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:50

Volgend jaar niet laten scheren? :Y)
zal ook een deel frisheid weghalen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:51

sallandval schreef:
Laten heroepvoeden lijkt me niet de oplossing, al was het maar omdat hij het zonder paarden naast de bak niet doet.. dikke kans dat je ergens laat trainen met een binnenbak of een ander soort baksituatie dan hier en dan is er niks aan de hand.

Ik zou dan eerder denken aan beginnen te rijden zonder afleiding (andere paarden dus op stal) en dan iemand met één van de paarden naast de bak in de wei te laten werken, aan de longe misschien. Kijken hoe dat gaat en dan opbouwen.

De paarden in de bak zijn het probleem helemaal niet.
Heb je het 2e filmpje gezien? Daar waren geen paarden en was ie ook vervelend.

Hij moet gewoon op het been reageren met voorwaarts. Dat doet ie nu niet....hij gaat nu bokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:52

Punz schreef:
@Corelli: Vast wel... alleen daarmee omzeil je het probleem in plaats van het op te lossen.
Bovendien doet het paard het in veel meer situaties. TS noemt zelf dat hij het tijdens het springen niet doet, omdat hij dat leuk vind...maar daar zie ik toch ook een aantal onacceptabele bokkesprongen..

En een onvrijwillige landing in het zand.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:53

Paardjuuh01 schreef:
Corelli, alsnog, of de kudde rustig is of niet het paard mag dit niet doen. Straks ben je een keer op buitenrit of wat dan ook en je komt langs een kudde galopperende paarden in een ander land, je wilt niet dat dit paard dan weer zo hysterisch gaat doen

Klopt ook, maar ik zie het gedrag misschien als symptoom van een onstabiele kudde. Als dit tenminste zijn kudde is TS? Zo niet, dan gaat deze theorie niet op..

Even er vanuit gaande dat het inderdaad de kudde is waar het paard van TS in staat, dan denk ik dat daar een mogelijke oorzaak aangepakt kan worden. Ga onderzoeken wat maakt dat hij hier zo dol van wordt? Wat maakt dat hij dit niet kan negeren?
Is hij misschien de leider en kan hij dat niet loslaten op het moment dat er gereden moet worden? Of is hij juist onderdanig en volgt hij blindelings zonder na te denken?
Misschien kalmeert hij als de kudde stabiel is, omdat hij zich er dan niet meer mee hoeft te bemoeien

Meer in zulke termen... En het koude weer en het krachtvoer dragen ongetwijfeld ook bij

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:54

Maar ook dit staat in je OP TS:
Citaat:
Ook als hij een paard over de straat hoort lopen word hij helemaal knetter gek.

Evenals de tekst dat hij altijd wel moeilijk is, alleen in de winter nog erger...

Punt is: de rennende paarden zijn het probleem niet. Het probleem is dat als je paard vind dat hij iets 'leukers' te doen heeft dan aan het werk zijn.... hij dat gewoon gaat doen, ongeacht of jij op zijn rug zit of niet.
En hij zal met dertig graden best rustiger zijn, maar dat neemt het probleem niet weg... namelijk het feit dat je op een paard zit wat zich in essentie ( nog) niet laat rijden als er afleidende prikkels zijn..

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:56

Sorry hoor maar wat heeft dat 2de filmpje hier in hemelsnaam mee te maken?
Daar weigert hij een paar keer voor een sprong, doet een keer een sprongetje in het bos, en ja ik donder er af door een stuur fout van mijzelf na de sprong.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:00

Ik geloof dat mijn posts iets uitgebreider waren dan alleen een verwijzing naar een filmpje.
TS; ik ben echt bang dat je dit niet in je eentje opgelost krijgt, en dit is gewoon ook niet goed voor je paard. Nog even en het heeft het stempel "onhandelbaar".. en kan het een keer richting slager. Vind het gewoon niet helemaal eerlijk.
Je krijgt een best serieus probleem gewoon zelf niet helemaal onder controle. Daar is niets mis mee, maar handel dan adequaat en breng je paard weg naar een échte prof ( en geen zelfbenoemde koning) zodat het dier een eerlijke kans krijgt...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:07

Ik heb weinig op in te brengen hoe je dit oplost, behalve dat ook ik denk dat voorwaarts wel eens zou kunnen helpen.Ik heb alleen niets om dit op te baseren.

Maar wat mij opvalt, is dat je ook na het bokken hem echt naar beneden rukt.. zeer onprettig.
Dat je streng bent in je hand kan ik me natuurlijk wel voorstellen met die bokkesprongen.
Ook zie ik dat hij op sommige moment voorwaartse energie heeft, (na het bokken) dan houd je hem weer tegen, en geef je hem notabene nog een schop. Ik heb zelf het gevoel daardoor dat er hier ook veel miscommunicatie speelt.
Ik heb wel respect voor je dat je dit paard nog niet hebt opgegeven, en een oplossing zoekt. Goed bezig! Ergens moet een begin zijn.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:12

Wat een onopgevoed monster en ts jij blijft hem (en jezelf) verdedigen.
hij is veel vaker lastig dan alleen met de paarden naast hem in het weiland. ik vind het onvoorstelbaar dat je met dit ongeleide projectiel (hij is letterlijk ongeleid) naar buiten gaat.
Stoppen met krachtvoer en zet hem aan het werk. ik snap dat je die sprongen moet uitzitten en dat je in een reflex aan de teugels trekt. Wat zegt je instructie dan na het zienvan de filmpjes? zij/hij heeft toch wel tips?
De winter moet nog beginnen en nu al zo gek. Het is hobby hè, het moet geen straf worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:14

frensje schreef:
.
De winter moet nog beginnen en nu al zo gek. Het is hobby hè, het moet geen straf worden.

+:)+ ...en veilig blijven want je hebt maar een lijf.