vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:03

We kunnen alleen niet gaan bepalen wat vaak voor zijn leeftijd is.
Er zijn paarden van 21, die nog internationaal lopen en paarden van 16 die al met pensioen moeten.
Een paard is niet te vergelijken met een mens.
We moeten reëel blijven en alleen feiten als argument aandragen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:04

te vaak voor zijn leeftijd, mijn god, houd aub gewoon je mond als je de pony nog nooit hebt zien lopen en genieten van het rijden, en als je nog nooit hebt gezien in hoe een goede conditie ze is.
Hier kun je gewoon echt niet over oordelen.Kijk eens hoe ze eruitziet, dit is echt geen versleten knol!
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PVC6BCZS.jpg

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:16

Hey, ik heb niet heel het topic gelezen maar alleen jou reacties.

Ik heb een tijdje een pony gereden die soort van hetzelfde deed als ze alleen was, zij had heel erg verlatingsangst. als ik dan mezelf ontspande, dan ontspande zij zich ook weer.

De kunst is dus dat jij moet ontspannen en de voorkant moet loslaten, en je pony moet vertrouwen dat ze niet gaat galopperen. Waarschijnlijk komt ze zo omhoog omdat ze niet weet welke kant ze op moet. Als je pony dan toch even in galop schiet is dat helemaal niet erg, dan neem je haar gewoon rustig terug naar stap. en dan beloon je haar als ze stapt. Als het niet lukt om haar terug te nemen, dan rij je gewoon rustig terug naar het begin en probeer je het opnieuw. Jou pony denkt dat ze moet galopperen en vind dat zelf ook leuk, het kwartje moet gewoon even vallen dat ze ook kan stappen op dat stuk. Gewoon met heel veel geduld benaderen. Jij hebt àlle tijd ;).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:18

Bedankt voor de tips Tendance.
Maar moet ik dan zoveel halthouden op dat stuk of ook gewoon tijdens het rijden?
En schrapen, moet ik dat wel toestaan of ook niet? Mij lijk t van niet?

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:27

Als ze braaf stilstaat belonen en gewoon weer gaan stappen. En als ze gaat steigeren met 1 hand een pluk manen pakken en je andere hand opzij doen, en natuurlijk oppassen dat je geen kopstoot krijgt!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:28

Daar pas ik wel mee op ja, dat is mij een tijdje gelden gebeurd waardoor ik even de weg kwijt was en viel.
Toen heb ik ruim 3 maanden niet meer kunnen rijden en met een brace moeten lopen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:33

larahartje schreef:
Als ze braaf stilstaat belonen en gewoon weer gaan stappen. En als ze gaat steigeren met 1 hand een pluk manen pakken en je andere hand opzij doen, en natuurlijk oppassen dat je geen kopstoot krijgt!

????? Heb je teveel westernfilms gezien? ;)

Heb alleen de eerste pagina gelezen en ben het eens met diegene die zegt dat het komt omdat je altijd voorwaarts gaat op dat stuk, hetzij in galop, hetzij in draf.
Je hebt de pony geconditioneerd en als het opeens anders is dan komt er protest.

Mijn dochter heeft er ook weleens last van. Als ze in de startbox staat voor de cross en de stater gaat aftellen dan gaat haar paard omhoog want die weet dat hij bijna mag vertrekken. Prijsuitreiking te paard idem dito, als de handen geschud zijn wil hij vertrekken voor de ere ronde.

Inderdaad stukje voorlopig vermijden en er zeker een tijd niet meer aandraven of galopperen. Succes!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:35

Schrapen doet hij ook pas na een aantal seconden. Ook dat moet je voorkomen. Zorg dat je weer stapt voordat hij schraapt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:42

Ha Romylover, mijn mening:

Met jouw lengte ben je wel erg aan de lange kant aan het worden, maar qua gewicht moet je nog wel lekker wat rond kunnen hobbelen hoor zolang het voor jullie beiden goed voelt en je goed kritisch bent op het plezier dat je pony er in heeft :)

Zadeltje is voor het mooie wat fors, maar je zal toch voldoende ruimte moeten hebben om comfortabel te zitten (zowel voor jou als voor de pony!) en dan is zo'n type zadeltje helemaal prima zolang je zelf op de juiste plek op de rug zit, niet op de cantle zit en je geen last krijgt van schuurplekjes achteraan het zadel enzo.

Zie je veel liever op dit zadeltje dan op het zadeltje in je oude filmpje waar je duidelijk op de achterkant zit. Die kan dan wel korter zijn maar zal door het achterop zitten zeer zeker een heel stuk minder comfortabel voor het beestje zijn geweest :)

Wat betreft je nieuwe filmpjes: samen met je verhaal erbij zie ik daar gewoon een pony die "not amused" is omdat ze lekker wil galopperen, en het maar stom vindt dat jij stil wilt staan.

Wanneer je er nu niet direct voor kan zorgen dat je met minder energie op die plek aankomt, en het steigeren gewoonweg echt iets is dat gebeurt als je stilstaat, dan zou ik dat stilstaan fijn even voor gezien houden en een gulden middenweg kiezen: met lange teugel lekker stevig doorstappen op dat stuk.

Dat zou bij die hittepit van mij het beste werken :)

Van daaruit kun je dan de gewenning opbouwen dat dat stuk gewoon lekker vlot doorstappen wordt, en dan zal die energie niet meer zo vantevoren opgekropt worden, en kan je ook stilstaan en weet je maar wilt gaan oefenen daar zonder dat het meteen van kwaad tot erger gaat omdat die energie er toch linksom of rechtsom uit moet :=

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:45

Bedankt voor de tips Pmarena!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:46

pmarena schreef:
Ha Romylover, mijn mening:

Met jouw lengte ben je wel erg aan de lange kant aan het worden, maar qua gewicht moet je nog wel lekker wat rond kunnen hobbelen hoor zolang het voor jullie beiden goed voelt en je goed kritisch bent op het plezier dat je pony er in heeft :)

Zadeltje is voor het mooie wat fors, maar je zal toch voldoende ruimte moeten hebben om comfortabel te zitten (zowel voor jou als voor de pony!) en dan is zo'n type zadeltje helemaal prima zolang je zelf op de juiste plek op de rug zit, niet op de cantle zit en je geen last krijgt van schuurplekjes achteraan het zadel enzo.

Zie je veel liever op dit zadeltje dan op het zadeltje in je oude filmpje waar je duidelijk op de achterkant zit. Die kan dan wel korter zijn maar zal door het achterop zitten zeer zeker een heel stuk minder comfortabel voor het beestje zijn geweest :)

Wat betreft je nieuwe filmpjes: samen met je verhaal erbij zie ik daar gewoon een pony die "not amused" is omdat ze lekker wil galopperen, en het maar stom vindt dat jij stil wilt staan.

Wanneer je er nu niet direct voor kan zorgen dat je met minder energie op die plek aankomt, en het steigeren gewoonweg echt iets is dat gebeurt als je stilstaat, dan zou ik dat stilstaan fijn even voor gezien houden en een gulden middenweg kiezen: met lange teugel lekker stevig doorstappen op dat stuk.

Dat zou bij die hittepit van mij het beste werken :)

Van daaruit kun je dan de gewenning opbouwen dat dat stuk gewoon lekker vlot doorstappen wordt, en dan zal die energie niet meer zo vantevoren opgekropt worden, en kan je ook stilstaan en weet je maar wilt gaan oefenen daar zonder dat het meteen van kwaad tot erger gaat omdat die energie er toch linksom of rechtsom uit moet :=

Helemaal mee eens :)

lvdgraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:49

Sommige opmerkingen vind ik erg onaardig. Bokkers verlagen zich tot een niet al te hoog niveau.
Zelf denk ik ook dat het gedrag van de pony meer uit de verandering van de gewoonte komt, en niet zozeer uit pijn. Hoewel het natuurlijk nooit kwaad kan om voor de zekerheid dierenarts/hoefsmid/osteopaat langs te laten komen, want ookal is de osteopaat twee maanden geleden langs gekomen, er kan altijd iets zijn gebeurd in die afgelopen tijd. Ik vind je ook wat aan de grote kant (al helemaal als je je beugels op goede hoogte doet), maar dat is je eigen keus. Hoop dat de pony zich weer goed kan voelen!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:50

Ts ik kan niet beoordelen of je te groot bent maar als he te groot bent kun je ook mennend de schapen drijven? Of noem maar op en als je et gewoon op past misschien dat stukje even overslaan?

Veder loop eens met je instructeur dit topic door er zitten echt goede adviezen tussen.

Je hebt trouwens les maar wat zegt je instructeur van je lengte?
Laatst bijgewerkt door Apple op 12-09-14 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:53

Mijn instructrise zegt dat ik aan de grote kant ben en mijn instructeur zegt ook dat het nog voor een paar maanden kan, maar niet langer!

Helaas is mennend schapendrijven niet mogelijk.
En moet erg steile hellingen op en af, die niet te remmen zijn met de koets of sulky.
Ik hoop ook binnen een paar maanden (in de lente) de andere pony die 20 a 25 cm hoger is zover te hebben dat het kan!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:55

romyloverrr schreef:
Mijn instructrise zegt dat ik aan de grote kant ben en mijn instructeur zegt ook dat het nog voor een paar maanden kan, maar niet langer!

Helaas is mennend schapendrijven niet mogelijk.
En moet erg steile hellingen op en af, die niet te remmen zijn met de koets of sulky.
Ik hoop ook binnen een paar maanden (in de lente) de andere pony die 20 a 25 cm hoger is zover te hebben dat het kan!

Oké ik zou gewoon luisteren naar je instructeur die hebben het in het echt gezien.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:04

Rij je alleen buiten? Hoe vaak rij je in de week? Staat het paard buiten of op stal? Heb je de mogelijkheid om iemand met een stabieler paard voorop te laten rijden voorlopig?
Het is absoluut geen schande om iemand om hulp te vragen of toe te geven dat het je op dit moment nog niet lukt.

Een paard houd je een spiegel voor en laat je kennis maken met jezelf, vaak zitten dit soort storingen eigenlijk in hele kleine dingen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:08

Wat ik alleen niet begrijp is waarom je op je filmpjes van nu niet ingrijpt? Je zegt zelf dat ze eerst gaat schrapen en dan gaat steigeren. Waarom voorkom je dat steigeren dan niet?

Voor de rest bemoei ik me er niet mee, er zijn al nuttige tips gegeven en ik hoop dat je daar wat aan hebt! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:09

Het schrapen moet al voorkomen worden. Gewoon het hele gedoe. Dus niet stilstaan. Je bouwt er alleen maar spanning mee op en verder heb je er niets aan.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:12

Geryon schreef:
Het schrapen moet al voorkomen worden. Gewoon het hele gedoe. Dus niet stilstaan. Je bouwt er alleen maar spanning mee op en verder heb je er niets aan.

Dat dus. Daarom ook mijn vraag waarom ze het steigeren dan niet voorkomt. Aangezien ze het opbouwen van spanning eigenlijk al had moeten zien te voorkomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:12

Ik wou net zeggen, waarom ga je stilstaan? Dat is juist steigeren, schrapen en dat soort dingen uitlokken. Altijd voorwaarts blijven. Dus als je niet wil galoperen, ga je draven of stappen als je weet dat stilstaan dit uitlokt.
Ga eerst eens het stuk draven en dan stappen. Zo bouw je je eigen gewoonte af, door afwisseling. Als jij galop wil, ga je galoperen. Als jij stap wil, ga je stappen. Overgangen rijden, schakelen. Je paard weet dus nooit wanneer hij zelf mag galoperen en zal dus naar jou moeten luisteren.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:06

Waarom wil je zo lang stilstaan? Wat is daar t nut van? Ik snap heel goed waarom jouw pony zo doet...

En dat zadel... Ik heb me wel verdiept in boomloos (lees mn vorige reactie) en het past echt niet. Ja, jij past waarschijnlijk niet in een kleinere maat, maar dat is wel de maat die jouw pony nodig heeft. Zegt mij genoeg.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:12

Carolaaxxxx schreef:
Ik wou net zeggen, waarom ga je stilstaan? Dat is juist steigeren, schrapen en dat soort dingen uitlokken. Altijd voorwaarts blijven. Dus als je niet wil galoperen, ga je draven of stappen als je weet dat stilstaan dit uitlokt.
Ga eerst eens het stuk draven en dan stappen. Zo bouw je je eigen gewoonte af, door afwisseling. Als jij galop wil, ga je galoperen. Als jij stap wil, ga je stappen. Overgangen rijden, schakelen. Je paard weet dus nooit wanneer hij zelf mag galoperen en zal dus naar jou moeten luisteren.

Mee eens.
Je hebt je paardje zelf aangeleerd dat er daar altijd gegaloppeerd mag worden en nu opeens niet?
Dat is vragen om onbegrip die zich in dit soort gedrag uit...
Het ligt niet aan je paardje, maar aan jou.

Carolaaxxxx geeft een mooie oplossing aan en daar moet je aan werken. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:45

Over het zadel kan nu wel opgehouden worden. Het is aan de lange kant, maar past wel. Dit is ook gezegd door pmarena en haar mening is nou niet bepaald gebaseerd op niets, zie haar onderschrift.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:40

En nogmaals, boomloos kan zeker voor problemen zorgen, zelfs als het past. Ik denk niet dat in deze situatie het gedrag door het zadel komt (te specifiek op 1 plaats, bepaald moment en met reden), maar dan nog is het iets om in de gaten te houden. Ook vind ik het een bevestiging voor ts dat ze inderdaad te groot is voor haar pony. Zij heeft deze maat zadel nodig, haar pony een kleinere maat. Is geen mening, maar een feit. Ik ben hierdoor van mening dat ts beter niet meer kan rijden, ook denk ik dat zij dit gedrag versterkt. Ik ben dan ook benieuwd hoe de pony het onder een andere ruiter doet.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:10

Toen ik twaalf was was ik ook tot de conclusie gekomen dat ik te groot was voor mijn welsh pony. Kostte me heel veel moeite om me daar bij neer te leggen, maar ik heb toen nog een strandritje gemaakt en ben er daarna niet meer opgestapt. Hoe graag ik ook zou willen. Te groot is te groot. Ze staat hier nu nog steeds en wordt meerder malen per week bereden door een meisje van 8.

Zoek een leuk ander ruitertje voor haar. Ik zag op je profiel dat je ook dressuurpaarden kon rijden, dan kan jij daarop lekker verder.

Dat is denk ik gewoon de beste oplossing, ga zelf het gevecht niet meer aan.