Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. larahartje schreef:Als ze braaf stilstaat belonen en gewoon weer gaan stappen. En als ze gaat steigeren met 1 hand een pluk manen pakken en je andere hand opzij doen, en natuurlijk oppassen dat je geen kopstoot krijgt!

pmarena schreef:Ha Romylover, mijn mening:
Met jouw lengte ben je wel erg aan de lange kant aan het worden, maar qua gewicht moet je nog wel lekker wat rond kunnen hobbelen hoor zolang het voor jullie beiden goed voelt en je goed kritisch bent op het plezier dat je pony er in heeft
Zadeltje is voor het mooie wat fors, maar je zal toch voldoende ruimte moeten hebben om comfortabel te zitten (zowel voor jou als voor de pony!) en dan is zo'n type zadeltje helemaal prima zolang je zelf op de juiste plek op de rug zit, niet op de cantle zit en je geen last krijgt van schuurplekjes achteraan het zadel enzo.
Zie je veel liever op dit zadeltje dan op het zadeltje in je oude filmpje waar je duidelijk op de achterkant zit. Die kan dan wel korter zijn maar zal door het achterop zitten zeer zeker een heel stuk minder comfortabel voor het beestje zijn geweest
Wat betreft je nieuwe filmpjes: samen met je verhaal erbij zie ik daar gewoon een pony die "not amused" is omdat ze lekker wil galopperen, en het maar stom vindt dat jij stil wilt staan.
Wanneer je er nu niet direct voor kan zorgen dat je met minder energie op die plek aankomt, en het steigeren gewoonweg echt iets is dat gebeurt als je stilstaat, dan zou ik dat stilstaan fijn even voor gezien houden en een gulden middenweg kiezen: met lange teugel lekker stevig doorstappen op dat stuk.
Dat zou bij die hittepit van mij het beste werken
Van daaruit kun je dan de gewenning opbouwen dat dat stuk gewoon lekker vlot doorstappen wordt, en dan zal die energie niet meer zo vantevoren opgekropt worden, en kan je ook stilstaan en weet je maar wilt gaan oefenen daar zonder dat het meteen van kwaad tot erger gaat omdat die energie er toch linksom of rechtsom uit moet
romyloverrr schreef:Mijn instructrise zegt dat ik aan de grote kant ben en mijn instructeur zegt ook dat het nog voor een paar maanden kan, maar niet langer!
Helaas is mennend schapendrijven niet mogelijk.
En moet erg steile hellingen op en af, die niet te remmen zijn met de koets of sulky.
Ik hoop ook binnen een paar maanden (in de lente) de andere pony die 20 a 25 cm hoger is zover te hebben dat het kan!
Geryon schreef:Het schrapen moet al voorkomen worden. Gewoon het hele gedoe. Dus niet stilstaan. Je bouwt er alleen maar spanning mee op en verder heb je er niets aan.
Carolaaxxxx schreef:Ik wou net zeggen, waarom ga je stilstaan? Dat is juist steigeren, schrapen en dat soort dingen uitlokken. Altijd voorwaarts blijven. Dus als je niet wil galoperen, ga je draven of stappen als je weet dat stilstaan dit uitlokt.
Ga eerst eens het stuk draven en dan stappen. Zo bouw je je eigen gewoonte af, door afwisseling. Als jij galop wil, ga je galoperen. Als jij stap wil, ga je stappen. Overgangen rijden, schakelen. Je paard weet dus nooit wanneer hij zelf mag galoperen en zal dus naar jou moeten luisteren.