Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:52

Inderdaad activeren. Al werkt het waarschijnlijk ook bij alle andere dingen omdat je paard er dan ook echt op dat moment iets mee kan en niet eerst een pas moet wachten.

Yvon

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:11

Doen alsof je de diagonaal opgaat bij het inzetten van een schouderbinnenwaarts. Had altijd zo'n moeite met die oefening inzetten. Pas toen mn juf de tip gaf om de helft van mn paard de diagonaal op te sturen en m dan vanuit daar door te rijden toen viel er een kwartje :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:51

Beste houdingtip die ik gekregen heb, komt van een bokker (Simpelman). Doe of je hoofd moet balanceren op een stokje. Door mij dit in te beelden, ga ik niet alleen meer voor mij uit kijken ipv naar mijn paard, maar krijg ik zonder krampachtig recht te willen zitten, veel meer lengte in mijn lichaam. Werkt voor mij perfect!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:58

met springen; vooruit kijken naar waar je heen wil. Zodra je boven de hindernis hangt al kijken naar de volgende hindernis. Dit vooral bij dubbelsprongen.
Mijn verzorgpony vond dubbelsprongen heel moeilijk. Als ik naar de hindernis keek, concentreerde ik me niet goed genoeg op de 2e, en dan weigerde ze altijd. Tot ik over de hindernissen keek ipv ernaar. Dit hielp me zo goed :)

Verder is een persoonlijke tip dat ik erg op mijn bekken moet letten. Deze moeten wat meer 'open' (naar voren) en dit verbeterd mijn hele houding. Moet er alleen wel veel op letten en vind het erg moeilijk om vast te houden :/

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:03

laraxXxemma schreef:
Verder is een persoonlijke tip dat ik erg op mijn bekken moet letten. Deze moeten wat meer 'open' (naar voren) en dit verbeterd mijn hele houding. Moet er alleen wel veel op letten en vind het erg moeilijk om vast te houden :/

Denk dat er zonnetjes in je liezen zitten die moeten stralen. Klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk debiel, want dat vond ik ook toen ik de tip voor het eerst hoorde :') Maar voor mij werkt het!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:30

Amaryllis schreef:
laraxXxemma schreef:

Denk dat er zonnetjes in je liezen zitten die moeten stralen. Klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk debiel, want dat vond ik ook toen ik de tip voor het eerst hoorde :') Maar voor mij werkt het!

Ik gebruik die voor mijn schouders/sleutelbenen. Op die manier open ik mezelf meer en zit ik rechterop(heb enorm de neiging, schouders naar voren toe af te ronden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:31

Ah dat is dan weer een tip waar ik iets mee kan als een echte Kromme Henkie :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:34

Geen stappen overslaan in de africhting/aanleren van de oefeningen :) beste tip ever! Veel instructeurs gaan hieraan voorbij...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:23

"Ontspan je gezicht", riep mijn instructrice altijd. En niet omdat mijn gespannen kop er zo onvriendelijk uit zag, maar omdat als je je gezicht werkelijk ontspant (dus niet een of andere grimas, maar echt ontspannen) de rest van je lijf automatisch mee gaat. Werkte perfect en tijdens het rijden nu hoor ik het haar nog af en toe roepen.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:40

Wat een gouden topic, stipje :)
De tip die ik mij van zo'n 5 jaar geleden nu nog kan herinneren was inderdaad het voorwaarts drijven wanneer je paard schrikt. Werkt als een trein.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:46

"Vergeet je singel niet"

Veruit de beste tip die ik ooit heb gekregen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:54

Kruimeltje86 schreef:
Neuriën tijdens het doorzitten :)) zo blijf je ademenen, krijg je niet te kans om te verkrampen en kun je beter in het zadel blijven zitten.

Wat een leuke tip ga ik morgen meteen proberen!

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:21

salamaleque schreef:
Kruimeltje86 schreef:
Neuriën tijdens het doorzitten :)) zo blijf je ademenen, krijg je niet te kans om te verkrampen en kun je beter in het zadel blijven zitten.

Haha, ik ga het morgen meteen uitproberen!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:27

je gewicht in de beugels meer op je kleine teen hebben dan op je grote teen! opeens had ik geen kapstokjes meer!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:58

Voorwaarts oplossen!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 03:57

Shoulders like a princess, hips like a whore :j

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 04:39

Ik heb wel een rijtje..

1. Duwen met je teugels, nooit trekken.

2. Koplampen op je borst. Paard gaat waar je je koplampen naartoe schijnt.

3. Idd heupen volgen de beweging van je paard. Dit is niet voorwaarts, maar *omhoog*. Denk aan een 8 vorm tussen je beide heupen in en laat de energie in die vorm vloeien. Dit werkt ook in draf maar een stuk sneller. Als je het niet goed voelt, ga zonder zadel en laat je paard langzaam (maar met energie) draven en doe even bewust de beweging mee. Als je alleen het paard volgt in de beweging zul je hem juist in de weg zitten. Iedereen die al langer paardrijdt en geen spanning of blokkades in de heupen heeft doet deze beweging helemaal vanzelf goed.

4. Als je weet dat je iets vastzet: ga het bewust mee laten bewegen. Om de zo veel minuten dus even het rijtje langs: spanning in mijn nek? spanning in mijn schouders? etc. Niet proberen te strekken maar gewoon mee laten doen.

5. Hulpen moet je altijd geven op het moment dat het paard er iets mee kan. Een been dat op de grond staat kan hij niet bewegen. Hulpen die je langer nodig hebt gaan dus in pulsen, elke keer op het moment dat het been in de lucht is. Nooit constant volhouden.

6. Lengte in je bovenlijn. Net als je paard (en denk je dan ook goed in waar hij met zijn schoft/hals/hoofd naartoe gaat). Deze tip werkt niet voor mensen die graag diep/rond rijden..

7. De kant waar je de teugel naartoe beweegt is de kant waar het gewicht van het paard naartoe gaat. Het paard moet dit zelf opvangen door gewicht naar het *buiten*achterbeen te brengen. Als je paard dit zelf nog niet doet (en dus op de binnenschouder valt), help hem door druk te geven van binnenschouder naar buitenachterbeen (met teugel, zweepje of neckrope)

8. Nadenken en plannen vóórdat je erop gaat zitten. Tijdens het rijden gewoon rijden en als je nog iets moet overdenken, dan neem je even pauze!

9. Nooit harder werken dan het paard

10. Blijf altijd denken aan dat ene woordje wat zo belangrijk is in de dressuur: zelfgedragenheid (self-carriage). Een paard wat je in de houding moet duwen en trekken kan nooit zichzelf dragen.

11. En het allerbelangrijkste: rijtechnische problemen kunnen ook vanaf de grond opgelost worden. Goed werk aan de hand is net zo nuttig en net zo moeilijk als goed rijden. Voor mij begint basis in het rijden al op de grond. Gaat er iets mis? Van je paard af en terug naar de basis dus.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:18

Dat soms het tegenovergestelde wel werkt...

In plaats van meer vragen even loslaten, lukt het niet linksom probeer het dan eerst rechtsom en soms is een stapje terug naar de basis juist een teken van vooruitgang! :j

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:32

Gisteravond weer 1 van mijn instructrice! Omdat mijn paard op dit moment erg aan het groeien is en haar tanden aan het wisselen is (4 jaar) zet ze zich erg vast in haar nek. Daardoor werd ze ook wat slechter aan het been. Ik heb haar toen erg voorwaarts door de bak moeten rijden met een los teugeltje en ze was na een half uurtje weer heerlijk ontspannen en lang en laag!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:32

Eigenlijk wat Boompje1985 zegt! Lukt het even niet? Dan even lekker loslaten en een stapje terug.

Samcky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:58

eentje die ik altijd zal onthouden aangezien deze tip me heel hard heeft geholpen tijdens de wedstrijden :D

doe alsof er een ballon onder je poep ligt 8-)

zo ga je jezelf beter ontspannen en maakt het allemaal veel aangenamer voor je paard of pony :)
(helpt ook tegen opgetrokken schouders *\o/* )

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:09

Als je iets spannend vind je paard naar voren rijden. Ik rijd een PRE bij die ontzettend gevoelig is voor mijn angsten. Zodra ik naar een eend kijk en denk: ow help, hij kan schrikken, schrikt hij. Drijf ik hem aan en besteed ik er amper aandacht aan, dan loopt hij er langs alsof er niks aan de hand is.
En altijd blijven lachen!

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:36

"Wees consistent."
"Laat je niet in de maling nemen, een paard is niet zielig."

Ik was te lief en vergevingsgezind voor de manege paarden, waardoor ze me nog wel eens in de maling namen en niet veel respect gaven.
Ik gaf onhandige correcties omdat ik dat zielig vond en werd nooit eens boos, maar juist daardoor bleven die correcties nodig.
Inmiddels krijg ik meer respect en luisteren ze beter naar de hulpen door de verandering in houding en consistenter zijn.

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:02

DaisyDarling schreef:
Mijn beste tips kwamen uit de paar lessen die ik van Jesse Teune kreeg.
Áltijd vooruit en je kunt niets zonder een goede basis.
Als ik weer eens te snel wilde en teveel van mijn merrie vroeg zonder te belonen, mocht ik afstappen, belonen, rondje rennen en weer opstappen. Om helemaal opnieuw te beginnen. In het begin heel vervelend, maar ik pas het nog steeds toe :)

eigenlijk pcies wat wij andersom onbewustsoms/ bewust doen!!!

als het paard iets te snel en te veel wil ....

Ik vind het wel een super goeie!!! zo leer je respect oor je paard te krijgen!!! top! Echt top!!!

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:16

*\o/*
Laatst bijgewerkt door 4kids op 12-09-14 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt