Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Ik kan er een heel eind in meegaan in dat de term "grondwerk" vandaag de dag aan behoorlijke inflatie lijdt. Tegenwoordig is paardje mee leren lopen, leren vaststaan en voetjes geven en kunnen longeren al "grondwerk". Ja het is werk vanaf de grond maar dat hoort bij mij tot de basisopvoeding. Grondwerk is in mijn ogen: paarden vooruit, achteruit kunnen zetten en stapje naar links en naar rechts kunnen laten maken, en daarbij de kleinste poging belonen. En op het moment dat jij, vanaf de grond, dit kunt doen, verdwijnen de meeste problemen die je in het zadel tegenkomt als sneeuw voor de zon.

R12312 schreef:Cassidy schreef:Ik kan er een heel eind in meegaan in dat de term "grondwerk" vandaag de dag aan behoorlijke inflatie lijdt. Tegenwoordig is paardje mee leren lopen, leren vaststaan en voetjes geven en kunnen longeren al "grondwerk". Ja het is werk vanaf de grond maar dat hoort bij mij tot de basisopvoeding. Grondwerk is in mijn ogen: paarden vooruit, achteruit kunnen zetten en stapje naar links en naar rechts kunnen laten maken, en daarbij de kleinste poging belonen. En op het moment dat jij, vanaf de grond, dit kunt doen, verdwijnen de meeste problemen die je in het zadel tegenkomt als sneeuw voor de zon.
Ja ik wordt er nu lacherig over, want dat is mijn inziens geen grondwerk, maar juist basisopvoeding. Maar goed, ik vind het grootste gedeelte grondwerk gewoon basisopvoeding en boerenverstand.
R12312 schreef:Waratje schreef:Ik heb ondertussen al teveel resultaten gezien van die veulenopfokken waar alleen maar leeftijdsgenoten zijn, wordt je niet vrolijk van.
Ik doe het al 30 jaar zo en heb nooit problemen. Dus ik vind jou opmerking wat te kort door de bocht.
Cassidy schreef:Het is een ding om een veulen wat basis bij te brengen.
Het is een tweede om het veulen daarna met rust te laten, omdat het risico zeer zeker aanwezig is dat ze te vrij worden naar de mensen toe.
En een derde heel belangrijk punt is dat een veulen een hierarchie moet leren kennen in een groep met veulens van gelijke leeftijd, zodat ze niet alleen Nonkel en moeder hoeft te terroriseren maar ook eens lekker kan ravotten met andere veulens.
Wat zijn je plannen voor haar na het spenen?
ze moet ook van ouderen leren en daar zijn de twee nonkels prima voor!
maar dit is wel heel erg off-topic.
ik wil haar hoe dan ook in een groep met diverse leeftijden, niet enkel leeftijdsgenoten. Hetzij bij mij, hetzij elders, ben me aan het oriënteren.