Ei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

De ei methode met steigeren, wel of niet?

Wel
15 (12%)
Niet
53 (45%)
Dit is echt gevaarlijk!
17 (14%)
Werkt altijd
Geen stemmen
Goeie ervaring mee
8 (6%)
Werkt absoluut niet
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117

Cassidy

Re: Ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:48

Het is een ding om een veulen wat basis bij te brengen.
Het is een tweede om het veulen daarna met rust te laten, omdat het risico zeer zeker aanwezig is dat ze te vrij worden naar de mensen toe.
En een derde heel belangrijk punt is dat een veulen een hierarchie moet leren kennen in een groep met veulens van gelijke leeftijd, zodat ze niet alleen Nonkel en moeder hoeft te terroriseren maar ook eens lekker kan ravotten met andere veulens.
Wat zijn je plannen voor haar na het spenen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:15

Niks groep veulens van gelijke leeftijd voor zoeentje, een groep met gemengde leeftijden zodat er genoeg paarden zijn die hoger in rang zijn dat dat veulen. In een groep met alleen maar leeftijdsgenoten is het risico groot dat ze leert dat ze de baas is, paarden worden veel prettiger in de omgang als dat niet zo vanzelfsprekend voor ze is..... Hierarchie leren paarden sowieso beter in een gemengde groep.
Ik heb ondertussen al teveel resultaten gezien van die veulenopfokken waar alleen maar leeftijdsgenoten zijn, wordt je niet vrolijk van. :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:19

Ik heb teveel verhalen gehoord van veulens in een groep met gemengde leeftijden die een trap hebben gekregen waardoor een been brak en het dier afgemaakt moest worden.

Vanaf jaarling tot aan beleren vind ik het een ander verhaal. Maar een net gespeend veulen in een gemengde groep zou ik zelf nooit doen.

En idd, inscharen in een grote groep, en niet met maar een maatje erbij thuis bijv. Dan leren ze nog de hierarchie niet.

Maar we gaan nu hier vreselijk offtopic, en daar is ts niet mee geholpen.

TS, ik zou een prof inschakelen die je kan helpen om dit probleem bij je paard aan te pakken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:45

Cassidy schreef:
Ik kan er een heel eind in meegaan in dat de term "grondwerk" vandaag de dag aan behoorlijke inflatie lijdt. Tegenwoordig is paardje mee leren lopen, leren vaststaan en voetjes geven en kunnen longeren al "grondwerk". Ja het is werk vanaf de grond maar dat hoort bij mij tot de basisopvoeding. Grondwerk is in mijn ogen: paarden vooruit, achteruit kunnen zetten en stapje naar links en naar rechts kunnen laten maken, en daarbij de kleinste poging belonen. En op het moment dat jij, vanaf de grond, dit kunt doen, verdwijnen de meeste problemen die je in het zadel tegenkomt als sneeuw voor de zon.

Ja ik wordt er nu lacherig over, want dat is mijn inziens geen grondwerk, maar juist basisopvoeding. Maar goed, ik vind het grootste gedeelte grondwerk gewoon basisopvoeding en boerenverstand.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:48

Waratje schreef:
Ik heb ondertussen al teveel resultaten gezien van die veulenopfokken waar alleen maar leeftijdsgenoten zijn, wordt je niet vrolijk van. :n

Ik doe het al 30 jaar zo en heb nooit problemen. Dus ik vind jou opmerking wat te kort door de bocht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:50

R12312 schreef:
Cassidy schreef:
Ik kan er een heel eind in meegaan in dat de term "grondwerk" vandaag de dag aan behoorlijke inflatie lijdt. Tegenwoordig is paardje mee leren lopen, leren vaststaan en voetjes geven en kunnen longeren al "grondwerk". Ja het is werk vanaf de grond maar dat hoort bij mij tot de basisopvoeding. Grondwerk is in mijn ogen: paarden vooruit, achteruit kunnen zetten en stapje naar links en naar rechts kunnen laten maken, en daarbij de kleinste poging belonen. En op het moment dat jij, vanaf de grond, dit kunt doen, verdwijnen de meeste problemen die je in het zadel tegenkomt als sneeuw voor de zon.

Ja ik wordt er nu lacherig over, want dat is mijn inziens geen grondwerk, maar juist basisopvoeding. Maar goed, ik vind het grootste gedeelte grondwerk gewoon basisopvoeding en boerenverstand.

Er zijn heel veel mensen die niet van kinderschoenen aan in de paarden zitten, op latere leeftijd de kans krijgen om toch een paard aan te schaffen en geen kennis hebben van paarden opvoeden en ook het boerenverstand niet met de paplepel hebben meegekregen. Voor deze gevallen (en dat zijn er steeds meer) is het leren hoe je grondwerk met je paard doet echt zo verkeerd niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:18

R12312 schreef:
Waratje schreef:

Ik doe het al 30 jaar zo en heb nooit problemen. Dus ik vind jou opmerking wat te kort door de bocht.

Wat is er kort door de bocht aan het aangeven wat MIJN ervaringen zijn? :?
Fijn voor jou dat jij al 30 jaar een andere ervaring hebt.

anneliesdj

Re: Ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:02

Als ze bij je in de opfok staan heb je er ook geen last mee, dat merk je pas als ze daarna in training komen.
Maar ook in een groep met leeftijdsgenootjes kan er maar één de baas zijn natuurlijk.
Ik ben ook voor een gemengde groep maar ben het wel met Cassidy eens dat je een jong veulen niet zomar in een vreemde groep zet. Bij ons stonden ze vanaf veulen af al in de groep en ging mam er op een gegeven moment uit ipv andersom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:21

Cassidy schreef:
Het is een ding om een veulen wat basis bij te brengen.
Het is een tweede om het veulen daarna met rust te laten, omdat het risico zeer zeker aanwezig is dat ze te vrij worden naar de mensen toe.
En een derde heel belangrijk punt is dat een veulen een hierarchie moet leren kennen in een groep met veulens van gelijke leeftijd, zodat ze niet alleen Nonkel en moeder hoeft te terroriseren maar ook eens lekker kan ravotten met andere veulens.
Wat zijn je plannen voor haar na het spenen?

Rêve mag na het spenen twee nonkels en haar moeder terroriseren. Ik hoop nog een jonkie voor haar te vinden om mee op te groeien. Maar alleen leeftijdsgenoten vind ik voor haar geen goed plan. Die gaat ze overheersen vrees ik. :) ze moet ook van ouderen leren en daar zijn de twee nonkels prima voor! :) maar dit is wel heel erg off-topic. :D ik wil haar hoe dan ook in een groep met diverse leeftijden, niet enkel leeftijdsgenoten. Hetzij bij mij, hetzij elders, ben me aan het oriënteren.:)