Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:16

Klopt, over je benen heb ik niet gezegd maar is al beter geworden.

Fijn dat je de rest wel ok vind :)

Leuk paard, hoop dat je met juiste begeleiding het helemaal goed tussen jullie gaat komen.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:30

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar een filmpje dat je paard het in vrijheid doet, aangezien je zegt dat hij je paard het ook doet als ze los loopt. Als jou paard dit gedrag ook continu laat ik zeggen 3x in de wei doet zonder aanwijsbare reden dan ligt het probleem echt niet in jou rijden maar dan heeft je paard ergens last van een DA laten beoordelen is dan wel raadzaam

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:34

Hij doet het in vrijheid niet constant, het is niet zo erg dan wanneer ik erop zit. Eigenlijk doet ie het enkel wanneer hij 'gek' aan het doen is, dus wanneer hij pas buiten is. Daarna gaat ie gewoon wat rustig rondneuzen. Ook wanneer ik erop zit doet hij het totaal niet wanneer ik lange teugel geef, maar enkel wanneer ik mijn teugels opneem en dus contact heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:00

het probleem is dat je een erge onrustige hand hebt...dat doe je natuurlijk niet expres ;)
Dus zodra je de teugels aanneemt of er maar ook een beetje contact heb zit je hem tegen te werken in zijn mond.Daar reageert hij, vermoed ik,op.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:03

Zou het dan niet kunnen dat hij gewoon extreem gevoelig is in zijn mond? Ik had laatst uitgelegd aan een verkoper in de winkel waar ik mijn bitten ging uittesten hoe hij reageerde met dat schudden en toen zij die meneer al dat dat eerder klonk als een paard dat gewoon heel gevoelig is in zijn mond..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:07

dat zou kunnen,maar nieteen paard vind het fijn als je een onrustige hand hebt hoor.Op manege paarden na dan.Die voelen het niet meer.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:12

Het kan misschien wel het headshaking syndrome zijn, heb zelf ook zo een paard gekend die dit had en allergisch was aan het zonlicht en stof. Zijn neus was ook altijd rood (vooral in de zomer). Als dit het geval is zou ik hier misschien eens naar laten kijken en ligt het probleem zeker niet bij jouw.

Ik merk ook op dat je kneepjes om hem rond te rijden niet kort en snel genoeg zijn. Probeer je handen ook iets rustiger te houden en hem meer aan het been te krijgen.
Het is maar een tip, maar probeer hem los te maken is zijn mond, dus een beetje te spelen met het bid. (niet trekken of extra gewicht nemen) gewoon een paar grammetjes op je beide teugels houden en dan die kleine korte kneepjes geven om zo in de mond te werken. Vergeet je been niet zodat hij vooruit blijft aan de hulpen. Schudden kan ook altijd het gevolg zijn van achter het been blijven of het blijven plakken.

Maar je hebt wel een super leuk paard, zoek een gepaste instructeur of praat met je instructeur hierover en ga er zeker mee aan de slag, ik ben zeker dat je je paard op een goed dressuur niveau kunt krijgen na veel tijd!
Ik rij zelf ook met een bonte waar ze vaak van zeiden dat ze niets ging kunnen en ... (allemaal zever in mijn ogen xD) en ik rij nu niveau L met haar dus alles kan met veel geduld en training! (Ik zeg niet dat elk paard de sterren van het dak kan lopen, maar moet dat dan? ;) )

Veel succes!!

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:14

headshaking syndrome kan vaak verholpen worden door met een netje voor de neus of voor heel het hoofd te hangen. Alleen mag dit niet bij elke vereniging gebruikt worden (op wedstrijd bedoel ik hier dan mee).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:19

Maar hij heeft nooit last van een rode neus of jeuk of wat dan ook. Ik heb net ook enkele filmpjes wezen kijken van paarden met headshaking en die doen het allemaal veel extremer dan hij.
Vandaag had ik ook niet de bedoeling om hem rond te rijden, ik wou vooral oefenen met hem aan het been te krijgen, daarom dat ik aan de voorkant niet te veel wou vragen..
Dankjewel voor het compliment! Ik ga hier inderdaad met mijn instructeur over praten, ik heb al veel bijgeleerd bij deze meneer en ga hem dus ook niet zomaar even vervangen :')

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:22

Wat voor zadel heb je erop liggen (vz of dr)?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:23

Veelzijdigheid, maar meer gericht naar dressuur.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:25

Het kan natuurlijk in het lijf zitten.. absoluut.

Bij gevoelige paarden kan t vanalles zijn.. denk aan bit te dik.. teveel druk achter de oren van t kopstuk. Zelfs een te losse keelriem heb ik eens geïrriteerd langs zien komen.

typisch is dat jouw paard t gaat doen als je m achter aan t werk zet. Kan een slappe knieband zijn. Kan een rug of halsprobleem zijn. Kan zelfs in een schouder zitten...

Konden ze maar praten!

Denk echter wel dat je je niet enkel op of voor of achterkant moet focussen. Maar vooral op veel afwisselend werk.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:26

headshaking syndrome heb je in verschillende vormen.

& praat er zeker met haar over, als je veel wilt oefenen moet je tussen je oefeningen door vaak proberen een pasje naar voor te rijden, gewoon testen of je dit kan. Dit kan 1 pas zijn, 2 passen maar als je voelt dat deze niet aan het been is een lange zijde. Veel testen, zo maak je hem fijn aan de hulpen.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:26

Ok. Kon het niet goed zien. Ik heb meer verstand van dressuurzadels, dus vergeef me als ik iets verkeerds zeg... Ligt dit zadel teveel over de schouder?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:30

Wat zou het leven zoveel makkelijker zijn konden dieren inderdaad praten! _/-\o_
Ik ga het in ieder geval overleggen met mijn lesgever en binnen twee weken ga ik hem onder de pijnstillers rijden om toch zeker zijn van een medisch probleem te kunnen uitsluiten.. Dus we zullen zien hoe hij daarop gaat reageren. het blijft echter een mysterie voor mij, ik weet eigenlijk ook niet goed hoe ik moet reageren als hij zo doet. Proberen met losse teugel stilletjes op te pakken werkt niet altijd; beide teugels tegenhouden en nadrijven werkt, maar dan dwing je hem natuurlijk en dat is niet fijn.. Sommigen zeggen dat het gewoon een dominantieprobleem is of dat ie onder het werk probeert uit te komen, anderen denken ook dat het gewoon een tik zou kunnen zijn omdat ik hem hier nooit op gecorrigeerd heb.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:31

ellen83 schreef:
Ok. Kon het niet goed zien. Ik heb meer verstand van dressuurzadels, dus vergeef me als ik iets verkeerds zeg... Ligt dit zadel teveel over de schouder?

Neen, zadel is onlangs nagekeken, die ligt goed. Ik heb ook een speciale onderlegger die ik zelf kan opvullen naargelang mijn zadel.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:34

Mooi dat je er iemand naar hebt laten kijken.

Ik zou wel proberen om hem meer tempowisselingen te laten doen en op moment dat hij schudt: naar voren rijden.
Teugels ook oppakken. Contact zoeken , niet slap laten hangen. Het moet voelen als elastiekjes, dus meebewegen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:52

Jeetje wat een lastig probleem, een tijdje geleden ( aantal jaren) hadden wij ook een paard bij ons op de manege die enorm met zijn hoofd schudden zowel in draf stap en galop, dat was alleen zo extreem dat ze zo hard haar hoofd schudde dat je op moest passen dat je geen bloedneus van haar kreeg.

En ik snap dat iedereen wat zegt over de Ts haar handen en houding.. maar geloof me het is echt heeeel lastig om op een paard te rijden dat zo onrustig met zijn hoofd is, zelfs als je je best doet netjes verbinding te houden als ze onverwachts schudden ben je soms helaas net te laat.

Paard op de manege toen maakte trouwens ook bij elke hoofdschud een hupje... dus werd je nog een stukje gelanceerd ook lol Gelukkig doet die van jou dat niet. '
Baal nu een beetje dat ik niet weet wat dat paard op de manege had, hij is natuurlijk heel snel verkocht nadat hij kwam want het as niet echt lekker rijden, voor zowel paard als ruiter.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:58

Erg leuke pony hoor!
Maar even eerlijk,kijk eens goed naar het achterbeen gebruik van de pony.
Totaal geen kracht,en de manier van beenzetting......
Ook zie ik op de voltes totaal geen buiging in het lijf.
Ik zie dit geen dressuurpony worden,en dit bedoel ik niet banketstaaf want hij is hartstikke leuk.
Met deze ga je jou doel nooit bereiken.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:59

waarom er nu banketstaaf staat...????
Bedoel : niet banketstaaf

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 01:01

ittheclown schreef:
Jeetje wat een lastig probleem, een tijdje geleden ( aantal jaren) hadden wij ook een paard bij ons op de manege die enorm met zijn hoofd schudden zowel in draf stap en galop, dat was alleen zo extreem dat ze zo hard haar hoofd schudde dat je op moest passen dat je geen bloedneus van haar kreeg.

En ik snap dat iedereen wat zegt over de Ts haar handen en houding.. maar geloof me het is echt heeeel lastig om op een paard te rijden dat zo onrustig met zijn hoofd is, zelfs als je je best doet netjes verbinding te houden als ze onverwachts schudden ben je soms helaas net te laat.

Paard op de manege toen maakte trouwens ook bij elke hoofdschud een hupje... dus werd je nog een stukje gelanceerd ook lol Gelukkig doet die van jou dat niet. '
Baal nu een beetje dat ik niet weet wat dat paard op de manege had, hij is natuurlijk heel snel verkocht nadat hij kwam want het as niet echt lekker rijden, voor zowel paard als ruiter.

Het is inderdaad ook enorm lastig en vermoeiend om op zo'n paard te rijden, dat ook nog eens op ongelijke grond waar je sowieso al door elkaar geschud wordt :').
Meestal rij ik hem wel rond, maar vandaag heb ik hem met opzet niets gevraagd zodat jullie ook kunnen zien hoé hij reageert.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 01:04

fortuna126 schreef:
Erg leuke pony hoor!
Maar even eerlijk,kijk eens goed naar het achterbeen gebruik van de pony.
Totaal geen kracht,en de manier van beenzetting......
Ook zie ik op de voltes totaal geen buiging in het lijf.
Ik zie dit geen dressuurpony worden,en dit bedoel ik niet banketstaaf want hij is hartstikke leuk.
Met deze ga je jou doel nooit bereiken.

Hoevaak mensen me dat ondertussen wel gezegd hebben, ik trek mij hier niets meer van aan ;)
Nogmaals, ik heb hem vandaag met opzet niets gevraagd aan de voorkant. Kracht in zijn achterbenen heeft ie ook niet (heb ik trouwens al uitgelegd hier), hij heeft zijn achterhand nooit correct leren gebruiken door dat gekanteld kruisbeen. We doen ons best ;)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:12

Ik zou eerst afwachten wat de pijnstillers gaan doen, dan zou ik pas verder kijken al hoewel het van alles kan zijn. Ik heb verder geen ervaring met paarden die zo schudden met het hoofd, dus op dat gebied zou ik het ook niet weten.

Ik zou in ieder geval wel proberen om dmv rechtrichten zijn achterhand en spieren sterker te maken, wellicht dat het hier door al een stuk minder wordt.
Laatst bijgewerkt door _Cher op 12-02-14 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:13

Het komt op mij over alsof je paard bang is voor contact met de mond. Op het eerste stapfilmpje zie je heel duidelijk dat jij je handen netjes stil houdt en je paard zodra er contact is direct begint te schudden met zijn hoofd.
Maar ook als hij niet met zijn hoofd schud maakt hij een vrij grote beweging met zijn hoofd, en vrij in het begin stap je over de lange zijde richting camera en zie je daardoor flapperende teugels waarop het schudden weer begint. Ik denk dat je moet beginnen met deze beweging volgen ipv je handen stil houden. Dus in het ritme van je paard beide handen stukje vooruit en terug, proberen constant hetzelfde contact te houden, of dat nu 5 of 500 gram is. Op het moment dat dat lukt denk ik dat het flapperen ook stukken minder zal worden. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
Succes met hem, leuke pony!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:14

Snollygoster schreef:
Ik heb filmpjes!
Deze twee hier zijn van begin september, dus voordat ie helemaal gekraakt was, tanden nagekeken en zadel opgevuld.
http://www.youtube.com/watch?v=wIUhGJAs3I0
http://www.youtube.com/watch?v=0Jl6I2qFWm8
Als ik zo terugkijk vind ik toch wel dat ik met momenten te streng ben met mijn binnenhand.

Deze zijn van vandaag. Ik heb echt totaal niets gevraagd aan de voorkant, heb zelfs geen druk op mijn teugels gezet. Ik heb vandaag echt geoefend op hem aan het been te krijgen en hem niet meer vooruit proberen te duwen met mijn zit (wat overigens erg moeilijk is want als ik 2 seconden niet oplet ben ik weer bezig :=). Ik heb er ook op proberen te letten om hem niet meer bij elke pas aan te sporen, en enkel wanneer dat nodig was. Ik denk dat deze video's wel een goed beeld geven van het probleem, want zoals jullie kunnen zien heb ik totaal geen druk op mijn teugels en toch doet ie zo met zijn hoofd.
Zoals jullie ook kunnen zien is de "bak" in een vrij slechte staat, de grond is erg ongelijk, er is een brokstuk afgevallen en het probleem is dat de grond deels uit klei bestaat waardoor alles spekglad wordt. Ik durf Yutah hierdoor niet altijd vooruit te duwen uit angst dat ie gaat uitglijden, hij struikelt ook regelmatig door de ongelijke grond.
http://www.youtube.com/watch?v=YbW9HTiGuWQ
http://www.youtube.com/watch?v=Wn9nucSrvJM
http://www.youtube.com/watch?v=OI0Ci2clDuA

Wees alsjeblieft vriendelijk, ik weet dat het er niet mooi uitziet, maar ik ben volop de knopjes aan het zoeken. Ik voel me echter toch wel een beetje verloren dus ik ga deze week ook eens overleggen met de clubleraar en mijn eigen leraar :)

Dit is gewoon een gevoelig paard wat van jou geen duidelijkheid krijgt. Edit, gevoelig in de mond bedoel ik.
Op de eerste 2 filmpjes is hij niet aan het been, moet actiever en met meer impuls, hij kukelt bijna op zijn neus. Je bent daar teveel bezig met hem in de houding krijgen en je paard irriteert dat, je rijd hem van voor naar achter om het zo te zeggen.
Ophouden met rommelen aan de voorkant, handen stilhouden en actief rijden, hij moet vóórwaarts en je moet veel meer bezig zijn met figuren rijden. Hij is totaal niet aan je been, buigt ook nauwelijk in de wendingen, goed te zien wanneer je de bak oversteekt.
Je paard kan pas aan de hand als hij aan het been is, niet andersom.

Tweede 2 filmpjes gooi je het helemaal over een andere boeg; je gooit de teugels los en laat het hem zelf uitzoeken. Dat is ook niet de bedoeling, hij heeft wel leiding nodig. Kijk eens naar de teugels; ze hangen door en staan strak, om en om, daarom schud je paard hier zo met zijn hoofd. Zelfs goed opgeleidde paarden doen dat; voorwaarts rijden, teugels oppakken en probleem is verholpen.
Alleen bij jouw paard ontbreekt de basis, dat voorwaartse, daar moet je eerst mee bezig. Is ook de reden dat hij veel struikelt, hij is teveel op de voorhand en sloft er maar een beetje bij.
Want je probeert het misschien, maar hij is hier niet vlotter dan in de andere 2 filmpjes, je moet er echt met een zweepje bij en even goed vooruit tikken als hij niet reageert op je been. Probeer je been verder goed stil te houden, wel eraan, maar niet steeds porren en duwen.
Als hij eenmaal voorwaarts is pak je hem rustig op en ik denk dat hij dan zonder moeite zakt in aanleuning.
Wat overigens goed te zien is als je in verlichte zit galoppeert (waarbij je automatisch betere beenligging hebt); jij zet je hand vast op het zadel en hij is meteen rustig met zijn hoofd.

Overigens vind ik dat je verder helemaal niet zo slecht rijd, je zit alleen op een punt waar je vastloopt en daar heb je hulp nodig. Als je je instructeur al langere tijd hebt en hij kan je hiermee niet helpen is het tijd om die aan de kant te zetten en een ander te zoeken. Dit is weinig bijzonders en zou je geen maanden voor nodig moeten hebben.

Maar ik denk dat het beste is je paard een paar weken in training te zetten bij iemand en daarna bij die persoon verder te lessen. Een kundige ruiter lost dit in een week voor je op.