Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:22

Ik vind het een interessante discussie en herken ook wel enkele dingen.
Ik ben echter heel benieuwd wie er als 'goed'aangeschreven staat qua lesgeven in de klassieke dressuur?
Qua AR is er genoeg aanbod te vinden.
Echter hoe filter je? Mensen die voor het eerst kennismaken met Ar of KLassiek.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:27

timokyana schreef:
Ik ben echter heel benieuwd wie er als 'goed'aangeschreven staat qua lesgeven in de klassieke dressuur?

Nou ik ben daar dus ook wel benieuwd naar.
Aangezien ik mij aan het oriënteren ben en ook daad werkelijk een goede instructie wil hebben.
Maar hoe filter je nou goede instructrices zowel voor AR als Klassiek???
Waar kijk je naar? Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar papiertje wel....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:48

timokyana schreef:

Geen idee hoe je dat zo zou moeten weten, ik denk naar aanleiding voornamelijk van ervaring van mensen die daar meer kennis van hebben en ook bekend zijn met instructeurs op dat gebied... Of zo iets :Y)

Zo zou ik voor klasieke dressuur bijvoorbeeld Anne van Diemen kunnen aanbevelen (http://www.annevandiemen.nl)
En voor AR Astrid van der Ploeg (http://www.dressuurnatuurlijk.nl)

Maar goed ook daar zul je weer verschillende meningen over hebben dus het blijft lastig...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:17

misskrisss schreef:
Ik las ook nog ergens dat je je ergens in verdiept moest hebben om erover mee te mogen praten, zoals ik in mijn eerste bericht aangaf, ik heb les gehad van een toen nog 4e graad rechtricht instructrice, ongeveer een jaar lang, waarna mijn paard een jaar lang last van een schouderblessure heeft gehad wat gekomen is door de halsbuiging die gereden wordt met AR ipv stelling. Dit is bevestigd door de dierenarts en de revalidatiearts.

Ik neem geen enkel risico meer en ik weet nu weer het verschil tussen stelling, buiging en halsbuiging.

Wat ik (onder andere) geleerd heb in de klassieke dressuur is een paard wat gaat in een eerlijke aanleuning, zelfhouding. Dit wordt ook wel relatieve oprichting genoemd. De graad van de verzameling bepaald de oprichting, de houding van de hals komt dus vanuit het paard zelf.

Wat die hals betreft: bij mijn merrie was het omgekeerd: die kon door haar stijfheid en blokkades geen stelling meer nemen, en na enkele maanden academisch werk aan de hand was ze spectaculair verbeterd hierin. Mijn lesgeefster had trouwens voordien ook les gehad van Antoine De Bodt, dus mss maakte ze zelf wel al een mix van beide systemen, ze is ook bewust niet gecertificeerd in de AR.

Dat de houding vanuit het paard zelf moet komen, ben ik helemaal mee eens (zie ik helaas maar zelden). Ook hiervan is mijn merrie een goed voorbeeld: terwijl ze vroeger liep als een lama of een kameel, en ze met scherp bit gereden werd omdat ze te snel ging (gewoon uit onbalans bleek achteraf) kan ze nu met een los teugeltje netjes voorwaarts neerwaarts gaan, en met heel licht teugelcontact heb je al een mooie hoofd-hals houding.

Ik denk dat het ook erg verschilt van instructeur tot instructeur: je kan wel schouderbinnenwaarts en travers gaan aanleren, maar als je als lesgever geen "oog" hebt voor de fysieke en/of mentale toestand van je paard, dan loopt het wel eens mis, of je nu academisch of klassiek rijdt of boscrosser bent. Mijn enige ervaring in de klassieke dressuur beperkt zich tot een paar manègelessen rechtrichten (in een groep van 9 man met manegepaarden kan je natuurlijk geen wonderen verwachten) en één les van Antoine De Bodt, waarbij ik zo snel moest draven dat ik er bijna afviel, het paard liep duidelijk met heel erg weggedrukte rug, had er totaal geen goed gevoel bij.

Ik sta open voor alle meningen, maar ik merk dat ik bij problemen of een slechte dag van mijn paarden toch snel teruggrijp naar de academische basisoefeningen, en met succes.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:24

Qua lesgevers is Leandra Theunissen ook wel goed denk ik, al kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen na 2 lesjes dubbele longe en een halfuur rijles (bijna enkel stap dan nog, was te heet om veel te draven).

Maar de beste lesgeefster die ik nog gehad heb is squire in de AR Ylvie Fros, was echter geen les AR maar centered riding, maar de paarden gingen vanzelf super lopen door haar tips, jammer dat ze zo ver woont en dat de lesdag hier weer niet volgeboekt raakt.

Florien De Graaf, overgestapt van academisch naar klassiek, is ook zeer goed, al kon ik me meer vinden in haar methode toen ze nog academisch werkte, maar da's een persoonlijke mening, ze kon de paarden ook super doen lopen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:39

xmarliez schreef:

Wil me toch ook in deze discussie mengen omdat ik met mijn 4 jarige ook aan het speuren ben naar waarmee we gaan beginnen.
Erg interessant topic trouwens.
Even over de filmpjes;
Naar mijn mening zie ik op de eerste 2 filmpjes wat ik zelf niet graag zie. Iemand die, zo lijkt het, veel te veel bezig is met het in de krul werken van het paard.
Juist lees ik hier van de zogenaamde ¨voorstanders van klassiek¨ dat er van achter naar voor gereden wordt, voorwaarts stuwend, en dat de halshouding dan vanzelf komt. Dit stemt voor mij niet met de eerste 2 filmpjes.
De 3e daarentegen, daar word ik wel wat meer blij van. Deze meneer lijkt te zweven met zijn paard, te communiceren via gedachtes. Alhoewel paardje toch nog wel veel kauwt en zijn mond open heeft. Maar dit beeld heb ik voor me als ik denk aan klassieke dressuur.
Die eerste 2 gaan naar mijn idee toch meer richting de moderne dressuur, en dat is niet waar ik achter sta.

Vandaar ook dat ik me gevoelsmatig meer aangetrokken voel tot de AR, maar het is goed om hier verschillende meningen te lezen zodat ik het ook van andere kanten kan bekijken.
Ik blijf volgen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:27

Sorry JennOdv ik vind dat je een vergelijking maakt die je niet kunt maken. Het derde filmpje is een paard dat al zo geschoold is en al zo ver in de opleiding zoals je ook aan zijn bespiering kunt zien. Voor mij zit je dan al dicht bij het volmaakte.
Het tweede paard is een jong paard dat nog alles moet leren. Als je de derde ruiter op het tweede paard zet krijg je ook een totaal ander beeld want paard kun je in dat moment van opleiding nog niet zo subtiel rijden.
En het eerste filmpje is ook anders als het gaat om niveau van paarden en ruiters. Daar moet ook nog zoveel geleerd worden.
Wat jij schrijft over het kauwen en mond open doen in het derde filmpje dat is juist wat we graag willen, namelijk loslaten van de kaak en op het moment dat mond open gaat geeft de ruiter na. Nageven is een belangrijk onderdeel van de halve ophouding. zonder halve ophouding kun je gewoon een paard niet correct rijden. Dus wat je ziet is gewoon zoals het hoort. Een paard dat helemaal niet kauwt op het bit houdt kaak vast en onderhoudt niet het contact met zijn ruiter, of ruiter onderhoudt niet contact met zijn paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:36

ina_1994 schreef:
timokyana schreef:

Nou ik ben daar dus ook wel benieuwd naar.
Aangezien ik mij aan het oriënteren ben en ook daad werkelijk een goede instructie wil hebben.
Maar hoe filter je nou goede instructrices zowel voor AR als Klassiek???
Waar kijk je naar? Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar papiertje wel....

gewoon eens gaan kijken op subtop wedstrijden naar mensen die hun dier echt fijn voor elkaar hebben en hier en daar eens rondvragen

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:16

xmarliez schreef:
Of dit: http://www.youtube.com/watch?v=xscvU2Oh5Hw
Hoeveel paarden zie jij hier die werkelijk stralen en trots zijn? En hoeveel ruiters zie je die hebben leren zitten, en dan maar nog niets te zeggen over het harnachement.
Die oefeningen, wat hebben die op deze manier voor doel?

Ik ben daar zó benieuwd naar juist omdat ik les heb gehad van mensen die samen met Marijke van allerlei plannen aan het opstellen zijn met allerlei andere dingen er tussen 'zitcursussen' etc. Allemaal leuk maar hoe kun je een zit verbeteren als je niet eens leert rijden?

Je ziet het al aan de bespiering van het eerste paard, die is er niet! Een paard wat op het nivo qua oefeningen M2 loopt, zoals je ziet in de oefeningen, moet veel beter in zijn bespiering zitten. Deze is zo arm bespierd. Vreselijk!!! Daarnaast is impuls nog steeds een noodzaak voor verzameling en buiging en ook dat is in de verste verte niet aanwezig bij deze combinatie.

Zulke mensen zouden helemaal geen trainingen mogen geven.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:21

pien_2010 schreef:
Ik heb nu klassiek les nadat ik jaren modern les heb gehad en vroeger werd met behoorlijk veel spierballen, dus druk en zeer diep instellen de paarden gereden. Mijn merens ruin heeft zelfs tijdens mijn vakantie de toenmalige instructrice in het ziekenhuis gebokt, want dat oer ras pikt dus die moderne manier van rijden niet. .

Je hebt gewoon heel slecht les gehad, dat heeft niets met het systeem te maken. Ik rijd al 30 jaar in een combi van modern met klassiek ( ik noem het altijd, gewoon normaal paardrijden) en bovenstaand heb ik nooit meegemaakt.

Mijn inziens heb je maar 2 soorten manieren van rijden, goed rijden en slecht rijden. Goed rijden is vreselijk moeilijk en helemaal met de huidige belabberde instructie, aangezien iedere gek op de hoek van de straat zijn orun kan halen, of zijn klassieke rijkunst diploma of zijn AR diploma en dan maar mag vertellen hoe een ander het moet doen, terwijl ze zelf amper wat kunnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:26

chikohaa schreef:
pien_2010 schreef:
Ik heb nu klassiek les nadat ik jaren modern les heb gehad en vroeger werd met behoorlijk veel spierballen, dus druk en zeer diep instellen de paarden gereden. Mijn merens ruin heeft zelfs tijdens mijn vakantie de toenmalige instructrice in het ziekenhuis gebokt, want dat oer ras pikt dus die moderne manier van rijden niet. .

Je hebt gewoon heel slecht les gehad, dat heeft niets met het systeem te maken. Ik rijd al 30 jaar in een combi van modern met klassiek ( ik noem het altijd, gewoon normaal paardrijden) en bovenstaand heb ik nooit meegemaakt.

Mijn inziens heb je maar 2 soorten manieren van rijden, goed rijden en slecht rijden. Goed rijden is vreselijk moeilijk en helemaal met de huidige belabberde instructie, aangezien iedere gek op de hoek van de straat zijn orun kan halen, of zijn klassieke rijkunst diploma of zijn AR diploma en dan maar mag vertellen hoe een ander het moet doen, terwijl ze zelf amper wat kunnen.

+1 _/-\o_

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:45

xmarliez schreef:
Ansie schreef:

Ik vind het jammer dat mijn post op blz 3 blijkbaar niet goed gelezen is. Daar beschrijf ik heel duidelijk waar je als ruiter op moet letten, niet per se binnen de AR maar ook in algemeenheid. Waaronder het werk leuk houden. Wie zegt dat je ellenlang de sbw op de lange zijde moet oefenen. Dat is gewoon geestdodend. Ook dat van de losse teugels. Ik heb geleerd om met aanleuning te rijden om zo de energie in het paard te houden, naar de hand toe te rijden. Ook dat past binnen de AR, hoewel er daarna meer vanuit gegaan wordt dat het paard in zelfhouding loopt en de aanleuning voornamelijk op zit- en beencontact gebeurd aangevuld met de hand. En dat is wat je volgens mij vaak op de filmpjes ziet. Dat kan je mooi of nuttig vinden of niet.
Verder wil ik niemand aanvallen maar ik stel wat bescheidenheid wel op prijs, excuses als dat wat bot over is gekomen.

Hoe kun je naar de hand toerijden als je enkel op een blanke stang en kaptoom rijdt?

Kan prima op kaptoom hoor, pak Steinbrecht er maar bij voor wat klassieke theorie er achter.
Misschien heb je dat zelf nooit zo (kunnen) ervaren doordat je altijd met losse teugels rondgesjokt hebt, althans dat is jouw ervaring met AR.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:16

chikohaa schreef:
pien_2010 schreef:

Niet slechter als velen andere hoor, want mijn toenmalige instructrice reed verschillende paarden met succes in st prix george en had regelmatig clinics bij Anky waar ze heel enthousiast over was. Er werd LDR met rollkür gereden en dat gebeurt op veel meer plaatsen. Ik had toen echt niet door dat het niet goed was wat we deden want paardje was succesvol in de sport ook nog (mocht M2 starten en dat voor een merens). Wij waren toen echt niet de uitzondering die de regel bevestigden want zovele reden tijdens wedstrijden in het zelfde systeem als waar wij in reden.
Daarnaast zie ik als ik in NL mensen zie paardrijden 95% met valse knik of achter de teugel of met kin op de borst rijden. Ook filmpjes hier op BOKT word je veelal niet vrolijk van. Het is allemaal van voor naar achteren de uitzondering nagelaten.
Wel ben ik het eens met de opmerking dat correct rijden verschrikkelijk moeilijk en subtiel is, maar als het lukt is het ook echt gaaf. Voelt zo fijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:41

xmarliez schreef:
listiglistje schreef:

Allemaal geldklopperij, makkelijk geld verdienen over de rug van andermans onkunde/onwetendheid....

Als je je paard fatsoenlijk rijdt en gymnastiseert, dan heb je die hele rataplan aan geldzuigers niet nodig :7

ik snap ook niet waarom die AR lessen ook zoveel geld moeten kosten vergeleken bij regulier/klassieke instructie...
en er dan ook nog een hele commerciële handel naast voeren met boekjes, cursussen, clinics, materiaal ed.

En niet vergeten het forum waar je een fortuin moet neertellen in het jaar... Tja ze willen geen mensen van buitenaf, ze willen enkel mensen die ja knikken en niks zeggen.

Zo lang je het met iedereen eens bent en lekker gelijkgestemd meekletst is het allemaal heel gezellig. Maar wanneer je een kritische vraag hebt en nog wat extra uitleg of illustratie wilt wordt je ineens genegeerd. Dan krijg je verwijten dat je niet echt wilt, dat je niet begaan bent met je paard. De theorie van de AR is zo mager. Dat is niet zo gek. De AR is uitgevonden door Banderup. Het skala daarentegen doet al meer dan 200 jaar dienst.

Een goede trainer gaat een stevige discussie niet uit de weg. Kan zijn verhaal onderbouwen op verschillende manieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:44

chikohaa schreef:
pien_2010 schreef:

Hahahha, ja, mee eens. :D :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:02

chikohaa schreef:
Je ziet het al aan de bespiering van het eerste paard, die is er niet! Een paard wat op het nivo qua oefeningen M2 loopt, zoals je ziet in de oefeningen, moet veel beter in zijn bespiering zitten. Deze is zo arm bespierd. Vreselijk!!! Daarnaast is impuls nog steeds een noodzaak voor verzameling en buiging en ook dat is in de verste verte niet aanwezig bij deze combinatie.

Zulke mensen zouden helemaal geen trainingen mogen geven.

Het eerste paard die donkere, die loopt er zeer ontspannen bij. Ik zie onder het zadel ook niets wat het paard niet aan kan. Het feit dat jij praat over M2 oefeningen geeft al aan dat je niet veel snapt van de AR.
Dat is het eerste wat je los moet laten als je de AR wilt gaan leren, die vastgelegde kunstjes.
Een travers etc. kan een paard prima leren in het begin van de opleiding, vooral omdat bij de AR het onbelast aangeleerd wordt. Het is een gewone gymnastische oefening en geen "kunstje" zoals het gebracht wordt in de "gewone dressuur". Door het oefenen aan de hand krijgt het paard de tijd en gelegenheid om die spieren te leren gebruiken en de juiste buiging en stelling etc. te leren zonder een extra gewicht of storende ruiter op zijn rug. Hij leert in deze oefeningen zijn balans te vinden, sterker en soepeler te worden. Als het aan de hand goed gaat ga je erop en het in stap oefenen. De paarden leren zo heel vanzelfsprekend deze oefeningen te doen en worden hier beter van in hun lijf...

Als een kind moet leren lezen en schrijven begin je toch ook met leren van de letters van het alfabet.......

Dus nee, geen M2 kunstje maar gymnastiseren.

In de AR is de oefening er voor het paard en niet het paard voor de oefening. In AR denk je dus niet in hokjes van B, L1, L2 etc. In de AR ben je bezig om je paard op een paardvriendelijke rustige manier te trainen, met als doel een paard te krijgen wat soepel, lenig en in balans is zowel in zijn lijf als in het koppie!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:17

Maar Paperboy, dat is niet alleen maar in de AR hoor. In de Klassieke Dressuur hou je ook niet vast aan die niveaus en vastgelegde volgordes. Ik ben ook bezig met SBW, travers en meer, maar mijn paard is nog niet stabiel genoeg in houding en balans om überhaupt een B-proef te lopen. Op haar goede momenten absoluut wel, maar die momenten moeten langer en langer gaan worden natuurlijk.

En verder in het algemeen:
In de KD kun je ook prima aan de hand werken, dus dat is geen verschil met AR. Het ligt er echter aan of je instructrice er ervaring mee heeft of niet. Ook wordt er in de KD net zo goed gewerkt aan oefeningen in stap en daarna pas in draf of galop als het goed gaat. Dus daar wederom weinig verschil. De verschillen liggen in het technische deel, het hoe en waarom. I.m.o. werk je in AR veel aan buiging en loslaten en te weinig aan het voorwaartse. Natuurlijk is het belangrijk, maar mijns inziens gaat het in de KD toch in een veel logischer volgorde. Voorwaartse drang is één van de belangrijkste dingen. Ook gaan ze in AR meer uit van rotatie van het lijf in plaats van laterale en lengtebuiging. Die rotatie van het lijf is iets wat altijd in meer of mindere mate aanwezig is, maar in de KD wordt dat niet gestimuleerd, omdat het 't lijf niet ten goede komt (het maakt de boel instabieler en zorgt niet voor een paard wat over de rug loopt).

Academische Dressuur komt trouwens gewoon voort uit het Franse Klassieke Dressuur. Echter heeft Branderup denk ik onvoldoende kennis om dit naar een hoger level te tillen, zoals hij nu wel probeert. In de Franse dressuur rij je ook heel veel 'terug' en 'op de achterhand' en werk je veel met hand liften, 'verzamelen' (expres tussen haakjes) en dergelijke. Onvoldoende voorwaarts naar mijn mening. Vergeet niet dat de oorsprong van een dressuurtak veel te maken heeft met het soort paarden dat er is. Compacte barokke paarden zijn makkelijker 'terug' en 'vanaf achter' te rijden dan de lange KWPN'ers die we vaak hebben.

Naast al dit vind ik het gebruik van de kandare enorm onnodig. Je kan eenvoudigweg geen goede contactteugel hebben, vanwege de enorme hefboomwerking. Dus heb je altijd een ruisje in de communicatie. Je voelt de mond onvoldoende en via de mond kun je ook de achterbenen voelen van een paard (en natuurlijk voel je die ook met je zit). Ook kun je nooit een even kleine ophouding geven als met een trensje, wederom vanwege de hefboomwerking. Laat staan dat je je hand gaat liften, wat, zoals al genoemd is, een hartstikke grote hulp is! Dat er daarnaast vaak een kaptoom gebruikt wordt voor de buiging geeft voor mij al aan dat de kandare too much is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:19

Abacab schreef:
xmarliez schreef:

Allemaal geldklopperij, makkelijk geld verdienen over de rug van andermans onkunde/onwetendheid....

Als je je paard fatsoenlijk rijdt en gymnastiseert, dan heb je die hele rataplan aan geldzuigers niet nodig :7

ik snap ook niet waarom die AR lessen ook zoveel geld moeten kosten vergeleken bij regulier/klassieke instructie...
en er dan ook nog een hele commerciële handel naast voeren met boekjes, cursussen, clinics, materiaal ed.

En niet vergeten het forum waar je een fortuin moet neertellen in het jaar... Tja ze willen geen mensen van buitenaf, ze willen enkel mensen die ja knikken en niks zeggen.

Zo lang je het met iedereen eens bent en lekker gelijkgestemd meekletst is het allemaal heel gezellig. Maar wanneer je een kritische vraag hebt en nog wat extra uitleg of illustratie wilt wordt je ineens genegeerd. Dan krijg je verwijten dat je niet echt wilt, dat je niet begaan bent met je paard. De theorie van de AR is zo mager. Dat is niet zo gek. De AR is uitgevonden door Banderup. Het skala daarentegen doet al meer dan 200 jaar dienst.

Een goede trainer gaat een stevige discussie niet uit de weg. Kan zijn verhaal onderbouwen op verschillende manieren.[/quote]

De AR is niet uitgevonden door Branderup, geen idee hoe je daar bij komt?
De rijkunst is idd een academie die al heel lang bestaat, dat BB met die naam in verband word gebracht kan, maar hij heeft de rijkunst niet uitgevonden, hij is hem aan het onderzoeken , vanuit oude boeken en schilderijen, miss eens met die man gaan praten.
Hij staat ook niet voor een ding, zegt ook dat je zeker overal moet gaan kijken en doen wat het fijnste en het beste bij jou en je paard past.
Het moet klikken met je instructeur en als dat niet het geval is dan moet je zeker verder zoeken, maar niet zeggen zoals ik eerder heb gelezen dat die of die dan gelijk niet weet waar ze het over hebben, de een is beter dan de ander zeker, maar miss leer jij meer van die ene die net iets minder is omdat daar nu eenmaal de klik mee is.
Maar als je geen klik hebt met de beste hoe kun je daar van leren dan?
En wie is de beste? dat is ook voor iedereen verschilden, ik heb graag les van BB , ik kan nog heel veel van hem leren, en dat zijn tarief hoger is , ik heb het er voor over, dus ja wat goedkoop is voor mij kan duur zijn voor een ander.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:43

Ik vind het een interessant topic.

Al jaren ben ik bezig met een mix van verschillende trainingsmethodes, en kijk daarbij gewoon naar het paard zelf.
Maar altijd kom ik weer uit bij de basisbegrippen van de klassieke dressuur!
Dat gezegd, ik hou er echt van om aan de hand te werken.
Ik kan nog niet goed voelen wat er allemaal gebeurt, en ik kan het wel beter zien.

Het probleem is vaak dat meeste mensen ergens middenin beginnen, in plaats van te beginnen bij het begin.
Een fout die ikzelf ook heb gemaakt.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is instructie, wie word er nu echt beschouwd als een goede lesgeven van de klassieke dressuur?
Ik hik al jaren tegen het probleem aan dat ik geen goede lesgever kan vinden :')

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:53

Mooi gezegd Midgie, het is inderdaad wat je er voor over hebt en dan is het ieder cent waard.

Rianne11_42 Ik ben ook helemaal niet tegen Klassiek, ik vind dat iedereen moet doen waar hij / zij zich prettig bij voelt... juist fijn dat er zoveel verschillen leerscholen zijn, is er voor iedereen wel iets.

Ik zag ook dat er in het Klassieke met de hand werd gewerkt maar ik lees daar verder weinig over hier in het topic, jammer want blijkbaar is dat dus ook bij Klassiek niet vreemd!

De kandare en kaptoom hebben beide een hele andere werking en een heel ander doel. Door de kaptoom kun je een mooie buiging en stelling vragen en blijf je dus van het bit af. De kandare is echt niet zo onvriendelijk hoor zeker omdat het contact minimaal is. Het is een gewoon stangbit met kinketting, iets wat in veel meer disiplines gebruikt wordt zoals het idee bij Western, mennen en stang en trens in de dressuur waar nb 2 bitten in de mond zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:53

Het ligt er een beetje aan waar je zit en of je beschikking hebt over een trailer.
In mijn omgeving Randstad is het vaak zo dat op de meeste stallen het niet is toegestaan om iemand van "buiten" te laten lesgeven. Dus zul je een trailer moeten hebben om naar de gewenste instructeur te rijden.
Ik vind dat echt een gemis en ik snap het ook niet zo. Zolang je er maar een flink prijsverschil tussen legt (bijvoorbeeld te betalen bakhuur voor de instructeur van "buiten" zal heus niet iedereen bij die dure instructeur gaan lessen. En zo verdient de manege er ook nog aan. Maar er is dan wel een keuze en dat vind ik een meerwaarde.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:59

@Sonador: Ik ben zelf reuze tevreden over Tessa Roos. Ze zit in Noord-Holland en heeft uit allerlei hoeken les gehad. Van bekende namen als Bastiaan de Recht en Maestro Giorgio Mereu Pes, maar ook van buitenlandse namen als Rosalie Harper en Wendy Murdoch (en ongetwijfeld nog wel meer namen). Daarnaast specialiseert ze zich in houding en zit d.m.v. Centered Riding, Feldenkrais en meer. Ze blijft ook steeds maar bij leren. Er gaat bijna geen maand voorbij waarin ze niet weer een cursus gedaan heeft oid.

Ik ken verder niet zoveel namen, maar Suzanne Nederlof, Angele van Tilburg, Rosalinde van der Pol.. en zo zijn er nog een paar, zijn volgens mij Klassieke instructrices. Toch verschilt het enorm nog, hoor, per instructrice. Er zijn namelijk nogal wat verschillende takken van de KD (Italiaans, Duits, Frans, Engels) en ook verschil in opleiding natuurlijk.

@Paperboy: ja, maar het werkt wel een beetje twee kanten op. Je KAN ook maar minimaal contact hebben, omdat het bit zo'n hefboomwerking heeft. Meer contact is gewoon niet prettig voor het paard. I.m.o. is een trens (of een ander 'gewoon' bitje) vriendelijker (mits de hand ook vriendelijk is uiteraard). Ik zie de meerwaarde van de kandare gewoon niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:09

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:16

Paperboy schreef:
[

Het eerste paard die donkere, die loopt er zeer ontspannen bij. Ik zie onder het zadel ook niets wat het paard niet aan kan. Het feit dat jij praat over M2 oefeningen geeft al aan dat je niet veel snapt van de AR.
Dat is het eerste wat je los moet laten als je de AR wilt gaan leren, die vastgelegde kunstjes.
Een travers etc. kan een paard prima leren in het begin van de opleiding, vooral omdat bij de AR het onbelast aangeleerd wordt. Het is een gewone gymnastische oefening en geen "kunstje" zoals het gebracht wordt in de "gewone dressuur". Door het oefenen aan de hand krijgt het paard de tijd en gelegenheid om die spieren te leren gebruiken en de juiste buiging en stelling etc. te leren zonder een extra gewicht of storende ruiter op zijn rug. Hij leert in deze oefeningen zijn balans te vinden, sterker en soepeler te worden. Als het aan de hand goed gaat ga je erop en het in stap oefenen. De paarden leren zo heel vanzelfsprekend deze oefeningen te doen en worden hier beter van in hun lijf...

Als een kind moet leren lezen en schrijven begin je toch ook met leren van de letters van het alfabet.......

Dus nee, geen M2 kunstje maar gymnastiseren.

In de AR is de oefening er voor het paard en niet het paard voor de oefening. In AR denk je dus niet in hokjes van B, L1, L2 etc. In de AR ben je bezig om je paard op een paardvriendelijke rustige manier te trainen, met als doel een paard te krijgen wat soepel, lenig en in balans is zowel in zijn lijf als in het koppie!

Waarom denk jij dat in de normale rijderij het een M2 kunstje is? Daarin wordt het ook als gymnastiserende oefening meegenomen. Echter wordt het wel op wedstrijd getoetst of je aan de juiste criteria voldoet ( het skala).

In de normale wedstrijdsport is de oefening er ook voor het paard en niet voor de oefening, ik weet niet waar je al die vooroordelen vandaan haalt, want het slaat werkelijk nergens op.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:18

@paperboy: Ik begrijp de werking van de kandare, maar zie er nog steeds de toegevoegde waarde niet van in voor de dressuur. Een kandare gebruiken voor verzameling en de kaptoom voor buiging vind ik onlogisch. Een kandare doet niks magisch met een paard, waardoor verzameling ineens beter mogelijk is, maar werkt gewoon al snel sterker in. Doordat je met een trens (of soortgelijk) iets meer contact kunt nemen (net wat paard fijn vindt) heb je een meer stabiel contact en communicatie en kunnen paard en ruiter meer en subtieler van elkaar voelen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.. ;)

Ik vind dit een leuke, interessante discussie trouwens :)