Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
timokyana schreef:Ik vind het een interessante discussie en herken ook wel enkele dingen.
Ik ben echter heel benieuwd wie er als 'goed'aangeschreven staat qua lesgeven in de klassieke dressuur?
Qua AR is er genoeg aanbod te vinden.
Echter hoe filter je? Mensen die voor het eerst kennismaken met Ar of KLassiek.
timokyana schreef:Ik vind het een interessante discussie en herken ook wel enkele dingen.
Ik ben echter heel benieuwd wie er als 'goed'aangeschreven staat qua lesgeven in de klassieke dressuur?
misskrisss schreef:Ik las ook nog ergens dat je je ergens in verdiept moest hebben om erover mee te mogen praten, zoals ik in mijn eerste bericht aangaf, ik heb les gehad van een toen nog 4e graad rechtricht instructrice, ongeveer een jaar lang, waarna mijn paard een jaar lang last van een schouderblessure heeft gehad wat gekomen is door de halsbuiging die gereden wordt met AR ipv stelling. Dit is bevestigd door de dierenarts en de revalidatiearts.
Ik neem geen enkel risico meer en ik weet nu weer het verschil tussen stelling, buiging en halsbuiging.
Wat ik (onder andere) geleerd heb in de klassieke dressuur is een paard wat gaat in een eerlijke aanleuning, zelfhouding. Dit wordt ook wel relatieve oprichting genoemd. De graad van de verzameling bepaald de oprichting, de houding van de hals komt dus vanuit het paard zelf.
xmarliez schreef:Dit is wat mij betreft nou echt dressuur.
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 7666458736
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 8219018346
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 4307045407
ina_1994 schreef:timokyana schreef:Ik vind het een interessante discussie en herken ook wel enkele dingen.
Nou ik ben daar dus ook wel benieuwd naar.
Aangezien ik mij aan het oriënteren ben en ook daad werkelijk een goede instructie wil hebben.
Maar hoe filter je nou goede instructrices zowel voor AR als Klassiek???
Waar kijk je naar? Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar papiertje wel....
xmarliez schreef:Of dit: http://www.youtube.com/watch?v=xscvU2Oh5Hw
Hoeveel paarden zie jij hier die werkelijk stralen en trots zijn? En hoeveel ruiters zie je die hebben leren zitten, en dan maar nog niets te zeggen over het harnachement.
Die oefeningen, wat hebben die op deze manier voor doel?
Ik ben daar zó benieuwd naar juist omdat ik les heb gehad van mensen die samen met Marijke van allerlei plannen aan het opstellen zijn met allerlei andere dingen er tussen 'zitcursussen' etc. Allemaal leuk maar hoe kun je een zit verbeteren als je niet eens leert rijden?
pien_2010 schreef:Ik heb nu klassiek les nadat ik jaren modern les heb gehad en vroeger werd met behoorlijk veel spierballen, dus druk en zeer diep instellen de paarden gereden. Mijn merens ruin heeft zelfs tijdens mijn vakantie de toenmalige instructrice in het ziekenhuis gebokt, want dat oer ras pikt dus die moderne manier van rijden niet. .
chikohaa schreef:pien_2010 schreef:Ik heb nu klassiek les nadat ik jaren modern les heb gehad en vroeger werd met behoorlijk veel spierballen, dus druk en zeer diep instellen de paarden gereden. Mijn merens ruin heeft zelfs tijdens mijn vakantie de toenmalige instructrice in het ziekenhuis gebokt, want dat oer ras pikt dus die moderne manier van rijden niet. .
Je hebt gewoon heel slecht les gehad, dat heeft niets met het systeem te maken. Ik rijd al 30 jaar in een combi van modern met klassiek ( ik noem het altijd, gewoon normaal paardrijden) en bovenstaand heb ik nooit meegemaakt.
Mijn inziens heb je maar 2 soorten manieren van rijden, goed rijden en slecht rijden. Goed rijden is vreselijk moeilijk en helemaal met de huidige belabberde instructie, aangezien iedere gek op de hoek van de straat zijn orun kan halen, of zijn klassieke rijkunst diploma of zijn AR diploma en dan maar mag vertellen hoe een ander het moet doen, terwijl ze zelf amper wat kunnen.
xmarliez schreef:Ansie schreef:
Ik vind het jammer dat mijn post op blz 3 blijkbaar niet goed gelezen is. Daar beschrijf ik heel duidelijk waar je als ruiter op moet letten, niet per se binnen de AR maar ook in algemeenheid. Waaronder het werk leuk houden. Wie zegt dat je ellenlang de sbw op de lange zijde moet oefenen. Dat is gewoon geestdodend. Ook dat van de losse teugels. Ik heb geleerd om met aanleuning te rijden om zo de energie in het paard te houden, naar de hand toe te rijden. Ook dat past binnen de AR, hoewel er daarna meer vanuit gegaan wordt dat het paard in zelfhouding loopt en de aanleuning voornamelijk op zit- en beencontact gebeurd aangevuld met de hand. En dat is wat je volgens mij vaak op de filmpjes ziet. Dat kan je mooi of nuttig vinden of niet.
Verder wil ik niemand aanvallen maar ik stel wat bescheidenheid wel op prijs, excuses als dat wat bot over is gekomen.
Hoe kun je naar de hand toerijden als je enkel op een blanke stang en kaptoom rijdt?
chikohaa schreef:pien_2010 schreef:Ik heb nu klassiek les nadat ik jaren modern les heb gehad en vroeger werd met behoorlijk veel spierballen, dus druk en zeer diep instellen de paarden gereden. Mijn merens ruin heeft zelfs tijdens mijn vakantie de toenmalige instructrice in het ziekenhuis gebokt, want dat oer ras pikt dus die moderne manier van rijden niet. .
Je hebt gewoon heel slecht les gehad, dat heeft niets met het systeem te maken. Ik rijd al 30 jaar in een combi van modern met klassiek ( ik noem het altijd, gewoon normaal paardrijden) en bovenstaand heb ik nooit meegemaakt.
Mijn inziens heb je maar 2 soorten manieren van rijden, goed rijden en slecht rijden. Goed rijden is vreselijk moeilijk en helemaal met de huidige belabberde instructie, aangezien iedere gek op de hoek van de straat zijn orun kan halen, of zijn klassieke rijkunst diploma of zijn AR diploma en dan maar mag vertellen hoe een ander het moet doen, terwijl ze zelf amper wat kunnen.
xmarliez schreef:listiglistje schreef:
Allemaal geldklopperij, makkelijk geld verdienen over de rug van andermans onkunde/onwetendheid....
Als je je paard fatsoenlijk rijdt en gymnastiseert, dan heb je die hele rataplan aan geldzuigers niet nodig![]()
ik snap ook niet waarom die AR lessen ook zoveel geld moeten kosten vergeleken bij regulier/klassieke instructie...
en er dan ook nog een hele commerciële handel naast voeren met boekjes, cursussen, clinics, materiaal ed.
En niet vergeten het forum waar je een fortuin moet neertellen in het jaar... Tja ze willen geen mensen van buitenaf, ze willen enkel mensen die ja knikken en niks zeggen.
chikohaa schreef:Je ziet het al aan de bespiering van het eerste paard, die is er niet! Een paard wat op het nivo qua oefeningen M2 loopt, zoals je ziet in de oefeningen, moet veel beter in zijn bespiering zitten. Deze is zo arm bespierd. Vreselijk!!! Daarnaast is impuls nog steeds een noodzaak voor verzameling en buiging en ook dat is in de verste verte niet aanwezig bij deze combinatie.
Zulke mensen zouden helemaal geen trainingen mogen geven.
Abacab schreef:xmarliez schreef:
Allemaal geldklopperij, makkelijk geld verdienen over de rug van andermans onkunde/onwetendheid....
Als je je paard fatsoenlijk rijdt en gymnastiseert, dan heb je die hele rataplan aan geldzuigers niet nodig![]()
ik snap ook niet waarom die AR lessen ook zoveel geld moeten kosten vergeleken bij regulier/klassieke instructie...
en er dan ook nog een hele commerciële handel naast voeren met boekjes, cursussen, clinics, materiaal ed.
En niet vergeten het forum waar je een fortuin moet neertellen in het jaar... Tja ze willen geen mensen van buitenaf, ze willen enkel mensen die ja knikken en niks zeggen.
Paperboy schreef:[
Het eerste paard die donkere, die loopt er zeer ontspannen bij. Ik zie onder het zadel ook niets wat het paard niet aan kan. Het feit dat jij praat over M2 oefeningen geeft al aan dat je niet veel snapt van de AR.
Dat is het eerste wat je los moet laten als je de AR wilt gaan leren, die vastgelegde kunstjes.
Een travers etc. kan een paard prima leren in het begin van de opleiding, vooral omdat bij de AR het onbelast aangeleerd wordt. Het is een gewone gymnastische oefening en geen "kunstje" zoals het gebracht wordt in de "gewone dressuur". Door het oefenen aan de hand krijgt het paard de tijd en gelegenheid om die spieren te leren gebruiken en de juiste buiging en stelling etc. te leren zonder een extra gewicht of storende ruiter op zijn rug. Hij leert in deze oefeningen zijn balans te vinden, sterker en soepeler te worden. Als het aan de hand goed gaat ga je erop en het in stap oefenen. De paarden leren zo heel vanzelfsprekend deze oefeningen te doen en worden hier beter van in hun lijf...
Als een kind moet leren lezen en schrijven begin je toch ook met leren van de letters van het alfabet.......
Dus nee, geen M2 kunstje maar gymnastiseren.
In de AR is de oefening er voor het paard en niet het paard voor de oefening. In AR denk je dus niet in hokjes van B, L1, L2 etc. In de AR ben je bezig om je paard op een paardvriendelijke rustige manier te trainen, met als doel een paard te krijgen wat soepel, lenig en in balans is zowel in zijn lijf als in het koppie!