Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dressuur518 schreef:Dus waar kan ik het beste mee beginnen? Ik wil het heel graag leren om mijn paard zo goed mogelijk te helpen soepel te worden, maar het is voor mij een beetje een raadsel hoe!
Alvast bedankt!
en tussendoor wel veel 'rust' gegeven om alles een beetje te verwerken
! Dus in het begin 1 a 2 keer per week een lichtelijk longeren op een goede bodem en dit gaan uitbouwen! aerdenhout1 schreef:Een paard enkele maanden wegzetten heeft nooit verdere schade aangericht! Het maakt vaak de "Geest"schoon van alle onderzoeken van de dierenarts en "voelen, proberen" van de eigenaar die vaak elke dag wil zien of er verbetering in zit.
2 of 3 maanden helemaal niets, dan opnieuw beginnen, maar wel met hulp van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.
Ik had het zelf ook in dit tijdsbestek gedaan, als mijn paard KS had
Anne_GTI schreef:Ik ken verschillende instructeurs die je wsl. Met de teugels in een hand gaan laten rijden. Dan moet je het wel met je zit en benen oplossen. Wat ik nu op het filmpje zag was heel veel gedoe met de binnenhand.
Babootje schreef:Als een paard extreem scheef is, is dat echt niet met zit en benen alleen op te lossen. De weg daarnaar toe zul je altijd wat extra hulp nodig hebben.
Anne_GTI schreef:Ben ik niet met je eens. Het duurt alleen langer maar dan gebeurt het wel correct.

Anne_GTI schreef:Tja, als jullie denken dat je een paard met je handen recht rijdt en de meeste mensen zijn die mening toegedaan dan snap ik wel waarom er zoveel osteopaten en fysiotherapeuten zich met paarden bezig houden.
Alle verschillende soort hulpen hebben een eigen rol. Je kan er niet zomaar eentje weglaten. Zonder handen rijden is niet iets 'verhevens' ofzo. Je hoort gewoon met correcte (vriendelijke) teugelhulpen te rijden. 
Anne_GTI schreef:Ik raad iedereen aan om elke keer als je rijdt halsstrekken in alle gangen mee te pakken. Een paard wat niet correct de hals strekt is niet goed aan de hulpen. Is een hele simpele controleoefening of je je paard goed voor elkaar hebt. Niveau maakt dan niets uit.
Anoeska schreef:Het lijkt tegenwoordig wel of je alleen nog maar met je handen op je rug mag rijden. Alle verschillende soort hulpen hebben een eigen rol. Je kan er niet zomaar eentje weglaten. Zonder handen rijden is niet iets 'verhevens' ofzo. Je hoort gewoon met correcte (vriendelijke) teugelhulpen te rijden.
Air schreef:Op het moment dat een paard zich scheef houdt, daardoor de rug gespannen, kan niet halsstrekken. Dan zul je hem toch echt eerst rechter moeten stellen voor je dat kan verlangen.
dressuur518 schreef:vraagje, waar is het paard meer rechtgericht, filmpje 1 of 2?
Filmpje 1:http://www.youtube.com/watch?v=ALSENkILw04
of
Filmpje 2:http://www.youtube.com/watch?v=sRoRWZ9LxMo
Elisa2 schreef:dressuur518 schreef:vraagje, waar is het paard meer rechtgericht, filmpje 1 of 2?
Filmpje 1:http://www.youtube.com/watch?v=ALSENkILw04
of
Filmpje 2:http://www.youtube.com/watch?v=sRoRWZ9LxMo
Qua rechtrichten kan ik het niet zien op de filmpjes {te ver weg} maar op filmpje 2 zie ik een paard die al veel beter loopt! veel actiever en losser door het lijf.
Air schreef:Op het moment dat een paard zich scheef houdt, daardoor de rug gespannen, kan niet halsstrekken. Dan zul je hem toch echt eerst rechter moeten stellen voor je dat kan verlangen.
hwn schreef:En als je verder wilt in de dressuur, maar je houdt echt van paarden, dan zou ik eerder es het plaatje gaan bekijken van klassieke ruiters, paarden zoals Spaanse rijschool en zo, je zal er (jammer maar helaas, zolang de jury geen kaas gegeten heeft van biomechanica van de paarden) geen hoge toppen mee scoren op wedstrijd, maar je kan wel 20 jaar genieten van hetzelfde paard.
Elisa2 schreef:Air schreef:Op het moment dat een paard zich scheef houdt, daardoor de rug gespannen, kan niet halsstrekken. Dan zul je hem toch echt eerst rechter moeten stellen voor je dat kan verlangen.
Maar rechter stellen kan weer niet zolang je paard niet genoeg nageeflijk is..want als ie niet wil nageven heb je ook geen controle over de schouders..en een paard wil de hand pas volgen naar beneden als ie echt goed nageeflijk is.
Daarom staan ontspanning en aanleuning ook voor het rechtrichten in het skala der ausbilding.