Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:52

Ts is inmiddels ( al weer ) een nieuw topic begonnen met de vraag wat ze moet doen. Bijna iedereen zegt dat ze door moet gaan met haar eigen pony, maar ze blijft neigen naar de andere optie = "gewoon even" je paard inruilen.......
En dat mag natuurlijk. Maar waarom dan al die topics ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:05

dressuur518 schreef:
Dus waar kan ik het beste mee beginnen? Ik wil het heel graag leren om mijn paard zo goed mogelijk te helpen soepel te worden, maar het is voor mij een beetje een raadsel hoe!
Alvast bedankt!

Het beste begin je door een paard dat KS heeft een paar maanden weg te zetten en dan helemaal opnieuw te beginnen met africhten, dus eerst longeren, dan pas belasten en als dat goed gaat pas gaan vragen om spieren op te rekken.
Ik heb het filmpje bekeken en had je daar les??? Zo ja, dan in elk geval deze instructeur/trice niet nemen .

knetterhard

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:55

Waar kan ik het filmpje zien? Die aanpak had ik ook gedaan, maar ik had toch wel eerder begonnen met longeren (Ik weet niet hoeveel maanden je eigenlijk bedoelt?), omdat het paard in de weide waarschijnlijk nog steeds op een verkeerde 'eigen' manier loopt :j en tussendoor wel veel 'rust' gegeven om alles een beetje te verwerken :)! Dus in het begin 1 a 2 keer per week een lichtelijk longeren op een goede bodem en dit gaan uitbouwen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:06

Een paard enkele maanden wegzetten heeft nooit verdere schade aangericht! Het maakt vaak de "Geest"schoon van alle onderzoeken van de dierenarts en "voelen, proberen" van de eigenaar die vaak elke dag wil zien of er verbetering in zit.
2 of 3 maanden helemaal niets, dan opnieuw beginnen, maar wel met hulp van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:17

aerdenhout1 schreef:
Een paard enkele maanden wegzetten heeft nooit verdere schade aangericht! Het maakt vaak de "Geest"schoon van alle onderzoeken van de dierenarts en "voelen, proberen" van de eigenaar die vaak elke dag wil zien of er verbetering in zit.
2 of 3 maanden helemaal niets, dan opnieuw beginnen, maar wel met hulp van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.

Helemaal mee eens :) Ik had het zelf ook in dit tijdsbestek gedaan, als mijn paard KS had :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:08

Anne_GTI schreef:
Ik ken verschillende instructeurs die je wsl. Met de teugels in een hand gaan laten rijden. Dan moet je het wel met je zit en benen oplossen. Wat ik nu op het filmpje zag was heel veel gedoe met de binnenhand.

Babootje schreef:
Als een paard extreem scheef is, is dat echt niet met zit en benen alleen op te lossen. De weg daarnaar toe zul je altijd wat extra hulp nodig hebben.

Anne_GTI schreef:
Ben ik niet met je eens. Het duurt alleen langer maar dan gebeurt het wel correct.

Hoe lang wil je het laten duren _O- _O- _O- _O- _O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:09

Tot je weer moet afstappen omdat het paard kreupel begint te lopen. :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:18

Tja, als jullie denken dat je een paard met je handen recht rijdt en de meeste mensen zijn die mening toegedaan dan snap ik wel waarom er zoveel osteopaten en fysiotherapeuten zich met paarden bezig houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:26

Raar toch juist dat er paarden mee gerevalideert worden ;)
Hoe wil je uberhaupt rechtrichten zonder gebruik van de teugels? En nee, gebruik van de teugels houdt geen getrek in maar begrenzen bij de schouders.
Maar je kan de voorhand niet voor de achterhand plaatsen met je zit of benen. Gezien je daarmee alleen het midden en de achterhand te pakken hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:41

Anne_GTI schreef:
Tja, als jullie denken dat je een paard met je handen recht rijdt en de meeste mensen zijn die mening toegedaan dan snap ik wel waarom er zoveel osteopaten en fysiotherapeuten zich met paarden bezig houden.

Je hebt je handen wel nodig..maar imo is een van de grootste fouten die gemaakt wordt..dat er met de handen houdingen afgedwongen en geforceerd en er niet goed/genoeg van achter naar voor naar de hand gereden wordt.
Waardoor je dus nooit de buiging van achteruit kan pakken en dus ook de schouders niet mee kan nemen daarin..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:56

Het lijkt tegenwoordig wel of je alleen nog maar met je handen op je rug mag rijden. :? Alle verschillende soort hulpen hebben een eigen rol. Je kan er niet zomaar eentje weglaten. Zonder handen rijden is niet iets 'verhevens' ofzo. Je hoort gewoon met correcte (vriendelijke) teugelhulpen te rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:19

De meeste ruiters rijden ook met veel teveel hand en durven voor ook niet los te laten. Ik raad iedereen aan om elke keer als je rijdt halsstrekken in alle gangen mee te pakken. Een paard wat niet correct de hals strekt is niet goed aan de hulpen. Is een hele simpele controleoefening of je je paard goed voor elkaar hebt. Niveau maakt dan niets uit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:37

Anne_GTI schreef:
Ik raad iedereen aan om elke keer als je rijdt halsstrekken in alle gangen mee te pakken. Een paard wat niet correct de hals strekt is niet goed aan de hulpen. Is een hele simpele controleoefening of je je paard goed voor elkaar hebt. Niveau maakt dan niets uit.

Een tip met een heel hoog 'open deuren gehalte' :O

Anoeska schreef:
Het lijkt tegenwoordig wel of je alleen nog maar met je handen op je rug mag rijden. Alle verschillende soort hulpen hebben een eigen rol. Je kan er niet zomaar eentje weglaten. Zonder handen rijden is niet iets 'verhevens' ofzo. Je hoort gewoon met correcte (vriendelijke) teugelhulpen te rijden.

Precies. Het gaat om de juiste afstemming tussen hand, been en zithulpen. En dat is nou net het moeilijkste wat er is; die juiste afstemming vinden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:43

Op het moment dat een paard zich scheef houdt, daardoor de rug gespannen, kan niet halsstrekken. Dan zul je hem toch echt eerst rechter moeten stellen voor je dat kan verlangen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 23:24

vraagje, waar is het paard meer rechtgericht, filmpje 1 of 2?

Filmpje 1:http://www.youtube.com/watch?v=ALSENkILw04
of
Filmpje 2:http://www.youtube.com/watch?v=sRoRWZ9LxMo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:54

Air schreef:
Op het moment dat een paard zich scheef houdt, daardoor de rug gespannen, kan niet halsstrekken. Dan zul je hem toch echt eerst rechter moeten stellen voor je dat kan verlangen.

Maar rechter stellen kan weer niet zolang je paard niet genoeg nageeflijk is..want als ie niet wil nageven heb je ook geen controle over de schouders..en een paard wil de hand pas volgen naar beneden als ie echt goed nageeflijk is.

Daarom staan ontspanning en aanleuning ook voor het rechtrichten in het skala der ausbilding.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 27-07-13 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:58

dressuur518 schreef:

of

Qua rechtrichten kan ik het niet zien op de filmpjes {te ver weg} maar op filmpje 2 zie ik een paard die al veel beter loopt! veel actiever en losser door het lijf.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:00

Elisa2 schreef:
dressuur518 schreef:

of

Qua rechtrichten kan ik het niet zien op de filmpjes {te ver weg} maar op filmpje 2 zie ik een paard die al veel beter loopt! veel actiever en losser door het lijf.

echt? dat tweede filmpje is namelijk deze week gemaakt, die ander toen ik haar net twee weken had ofzo. dat zou betekenen dat van al dat leren over rechtrichten toch nog wat nuttig is geweest?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:10

Wat ik me ineens bedacht, misschien kunnen we in dit topic beter plaatjes of filmpjes gebruiken om te laten zien wat je bedoeld, zo`n verhaal is namelijk heel goed als uitleg, maar het is nog duidelijker als je er ook een beeld bij hebt? Of niet dan? Net als ik net met mijn filmpjes, graag jullie mening daarover!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:47

Super bezig TS, ga je het paard houden? En ga je het toch proberen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:43

Air schreef:

Heb intussen de filmpjes gezien, en ik zie dat het paard (bijv. bij overgang naar stap) wel de hals kan strekken. Wat ik op de filmpjes zie, past echter helemaal niet in het plaatje van rechtrichten/klassieke/academische dressuur, ik zie een paard dat vooraan te kort gehouden wordt (en het hoofd kantelt), daardoor in de krul loopt (negatief bedoeld), en als gevolg erg op de voorhand dukelt, bekken kantelt in de verkeerde richting, de ideale manier om een paard helemaal om zeep te helpen. Als dat revalidatietraining is, dan ben ik een eend (en ik kan niet eens zwemmen, dus...).

Dus ik herzie mijn mening, en ik raad je aan om - in het belang van het paard - het paard niet te houden, want het dier heeft er helemaal geen lol in, zie je aan de constant zwiepende staart, en je hebt heel veel geluk dat ie zo braaf is, ik ken er heel wat die al lang zwaar in verzet zouden gegaan zijn.

En als je verder wilt in de dressuur, maar je houdt echt van paarden, dan zou ik eerder es het plaatje gaan bekijken van klassieke ruiters, paarden zoals Spaanse rijschool en zo, je zal er (jammer maar helaas, zolang de jury geen kaas gegeten heeft van biomechanica van de paarden) geen hoge toppen mee scoren op wedstrijd, maar je kan wel 20 jaar genieten van hetzelfde paard. Aan jou de keuze...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:57

Air schreef:

Een paard wat 'niet spoort' maar wel nageefelijk is kan prima zijn hals strekken hoor. En een paard wat iets scheef gaat kan evengoed de rug ontspannen hebben. Problemen ontstaan pas als je het paard meer wil gaan verzamelen, meer wil laten dragen van achter en zijgangen wilt gaan rijden. Daarom ligt de focus in het skala en ook in de opbouw van de dressuurklassen zoals wij die kennen ook eerst op aanleuning, ontspanning, takt en impuls en daarna pas op rechtgerichtheid en verzameling.

Er wordt altijd zo spastisch gedaan over de natuurlijke scheefheid van paarden. De eerste fasen van de africhting kun je prima doorlopen als een paard nog niet volledig spoort. Het wordt pas een probleem als je die stappen overslaat en meteen gaat 'rechtrichten' dmv het paard steeds maar te laten buigen en willen dat het ondertreedt. Dat is beginnen in de Z terwijl je de B nog niet eens fatsoenlijk hebt doorlopen.

hwn schreef:
En als je verder wilt in de dressuur, maar je houdt echt van paarden, dan zou ik eerder es het plaatje gaan bekijken van klassieke ruiters, paarden zoals Spaanse rijschool en zo, je zal er (jammer maar helaas, zolang de jury geen kaas gegeten heeft van biomechanica van de paarden) geen hoge toppen mee scoren op wedstrijd, maar je kan wel 20 jaar genieten van hetzelfde paard.

En dit slaat echt nergens op. Op de spaanse rijschool rijden ze met lippizzaners. Die kunnen prachtig verzamelen, maar , wellicht op een uitzondering na, niet goed uitstrekken. (en niemand weet hoeveel exemplaren de spaanse rijschool weer via de achterdeur verlaten) Dat komt omdat barokke paarden in het vierkantsmodel staan. En die spaanse rijschool traint ze daar ook niet goed op. Ik ken een aantal ruiters die met barokke paarden in de subtop rijden en die ervaren ook helemaal gaan 'jurynadeel'. Zij beseffen ook dat hun paarden gewoon niet goed zijn in bepaalde onderdelen (zoals taktmatig draven/galopperen, uitstrekken etc en doordat ze kort in het lijf zijn tonen ze vaak ook veel minder souplesse in de lengtebuiging). Zij hebben dan 8 en 9 op hun protocol voor de verzamelde onderdelen, maar 3 en 4 voor de andere onderdelen (die in de meerderheid zijn, want een dressuurproef is meer dan een beetje verzameling laten zien). De meeste warmbloeden kunnen dan weer niet zo goed piafferen als een barok paard, maar de rest van de 36 onderdelen die doorgaans getoond worden kunnen ze van nature dan wel beter. Als je een beetje verstand had van de voor en nadelen van een bepaald exterieur, dan zou je die verschillen beamen. Maar je kunt natuurlijk ook lekker vaag blijven doen en 'de jury' de schuld geven van het feit dat ze niks snappen van 'biomechanica'. Met een goede training kun je een paard verbeteren. Wil je echt scoren op wedstrijd, dan heb je ook een paard nodig met het nodige talent en aanleg. Dressuur is namelijk het verder ontwikkelen van de natuurlijke aanleg van een paard. En als een paard van nature weinig aanleg heeft, dan valt er ook niet zoveel te ontwikkelen. En dus kun je dan de jury niet of minder goed tonen in hoeverre jij in staat bent een paard dressuurmatig af te richten. Omdat je dan tegen de grenzen van het paard aanloopt. Dus met een draver hogere dressuur willen rijden is in de regel kansloos omdat zo'n dier ongetalenteerd is voor dressuur. Het zal nooit echt goed gaan galopperen. En je krijgt van de meeste jury's nu eenmaal geen respijt onder het mom van dat het best goed is 'voor een draver'. Iedereen wordt tegen dezelfde meetlat gehouden, ongeacht met wat voor ras/type je rijdt. (alhoewel interpretatieverschillen natuurlijk wel blijven). Als je wil dat je paard 20 jaar meegaat, dan moet je goed kijken naar zijn natuurlijke aanleg, en het dier inzetten waar het geschikt en/of gefokt voor is en je doelstellingen daarop aanpassen. En dat heeft in beginsel verder helemaal niets met dressuur te maken.

Op een een of andere manier lijkt het wel alsof het rijden van een goede piaffe het 'ultieme' bewijs van een goede dressuurafrichting is. Als voorbeelden van 'klassieke' ruiters worden aangehaald, of de spaanse rijschool, dan zijn dat altijd 'piaffe' voorbeelden. Maar met een paard wat van nature heel goed kan piafferen een piaffe rijden is geen kunst. De moeilijkheidsgraad ligt veel meer in het rijden van overgangen tussen passage, piaffe, verzamelde en uitgestrekte draf (en galop)en weer terug en het naadloos aaneenbreien van de verschillende opgaven. Daaruit kun je veel meer afleiden in hoeverre een paard echt goed is afgericht en getraind, of het atletisch vermogen optimaal is ontwikkeld.

Nog niet zo lang geleden heb ik een afvaardiging van de SRS gezien en ik vond het bar tegenvallen. Veel spanning, veel staartgezwiep, knarsetanden en een hoop gedribbel. Ze doen dat dan wel allemaal weer keurig in het gelid, dat dan weer wel. Maar dressuurtechnisch werd ik er niet echt heel warm van. Het is een beetje vergane glorie.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:18

Elisa2 schreef:
Air schreef:

Maar rechter stellen kan weer niet zolang je paard niet genoeg nageeflijk is..want als ie niet wil nageven heb je ook geen controle over de schouders..en een paard wil de hand pas volgen naar beneden als ie echt goed nageeflijk is.

Daarom staan ontspanning en aanleuning ook voor het rechtrichten in het skala der ausbilding.

Skala der ausbilding is geen stappenplan a stap 1, 2, 3 etc. Het komt allemaal bij elkaar samen. Een paard wat al naar beneden duikt terwijl ie nog te scheef is om de rug daadwerkelijk te kunnen ontspannen heeft alleen maar een vals krulletje.

Tegen de hand in is weer heel wat anders dan nageven, daar zit ook nog genoeg tussenin.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:31

Ik zie overigens nergens een paard wat los door het lijf is... juist een paard wat zich strak houdt en gedwongen in een krulletje loopt.
Daarnaast zie ik dingen op het tweede filmpje gebeuren waarvan ik denk, uh hallo? Paard is aan het revalideren! Daarnaast ligt er ook hetzelfde zadel op incl bontje... ik geloof dat het advies van de DA ook was om naar het zadel te laten kijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:21

@Air, ben het helemaal met je eens, had er trouwens niet op gelet van dat zadel, en die bontjes zijn meestal ook nergens goed voor.

@jasmijn, ben blij dat je zelf het voorbeeld van "uitstrekken" aanhaalt. Wat jij (en helaas met jou ook de dressuurjury) een mooi plaatje vindt, is een ver naar voor strekkend voorbeen. Maar kijk maar es hoe ver het achterbeen naar achter blijft hangen, en hoe hol de rug wordt. Het plaatje van Edward Gal hier op Bokt is een mooi voorbeeld hiervan (jaja, het klinkt erg pretentieus van mij om hier een kampioen af te breken, terwijl ik zelf maar een simpele recreatieruiter ben), en ook zijn passage en zo vind ik verre van zittend, en ook met holle niet dragende rug.

En wat je zegt over natuurlijke aanleg, klopt idd voor de hedendaagse dressuur, je paard moet al verdomd correct gebouwd zijn om de huidige (ongezonde) dressuur lang aan te kunnen. In de klassieke en academische dressuur heb je echter tal van voorbeelden van paarden met 0,0 dressuuraanleg of afgeschreven wegens fysieke problemen die tot en met piaffe hertraind worden. Zegt ook al veel, nietwaar? Helaas komen de meeste mensen maar in dat circuit terecht als het met hun paard al erg gesteld is, en krijgen weinig paarden van in het begin de juiste kansen.