Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMathilde

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:00

En degene die wel degelijk proberen te helpen met bit keuze en vragen stellen reageert ze niet op..
Succes verder, hopelijk komt het allemaal uiteindelijk goed.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:04

Citaat:
Ik heb even het topic doorgelezen en het gaat wel alle kanten op zeg.

Tussen de regels van TS door lees ik dat er weinig met beenhulpen gereden kan worden omdat het paard anders nog heter zal worden. Begrijpelijk, maar anderzijds is het wel zo dat een paard moet reageren voor het been zelfs als deze al heet zijn. Kijk bijvoorbeeld eens of het lukt om tijdens het draven een rondje (of 2, 3) lukt om middendraf vast te houden. Lijkt eng, maar alleen op die manier is te testen of zij uiteindelijk echt voorwaarts voor het been te rijden is. Kijk ook eens of er wat gebeurd als je zijwaartse druk aanvraagt, volgt ze dit wel of iets anders? Kun je in stap bijvoorbeeld wel goed schakelen met beenhulpen?

In mijn ervaring is het zo dat bij deze paarden het ook echt zinvol is om hen dit bij te brengen: door te vermijden bevestig je alleen maar jouw negatieve gedachtenpatroon over de tempobeheersing van je paard. Ik denk dat dit wellicht iets voor je kan zijn, afgezien van een ander bit te gebruiken. Daar ligt je probleem waarschijnlijk namelijk niet, maar meer in het lichaam en tussen de oren van zowel jou als je paard.

Op de foto's lijk je ook vrij gespannen te zitten, wat terug te zien is in je schouders, armen en onderbenen. Je houding bevestigt wederom het volgende gedrag: het paard gaat verder aan de wandel en jij krijgt de bevestiging in het verliezen van de tempocontrole. De slof is in jouw geval niet slecht, maar probeer dit wel zoveel mogelijk af te bouwen om eigenlijk de momenten die vaak voor problemen zorgen toch wel iets vaker op te gaan zoeken. Wanneer je dat niet doet, zul je er ook nooit volledig aan kunnen werken.

Dank je wel!!!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:07

onkeltje schreef:
Het wordt hier steeds mooier...
Mijn paard 'de dupe'... waarvan??
Mijn paard is een maand lang 6 dagen gereden / gelongeerd.. en weet je wat er toen gebeurde???
Ze draaide dr kont naar me toe.. ze werd gemeen.
Het was allemaal teveel voor haar!
En ook de arts heeft dat bepaald!
Dus 4 en soms 5 dagen in de week zijn voor mijn paard meer dan voldoende!
Dan is ze mijn mooie lieve Elbrichje weer...
Ieder paard is anders.

En dat ik niks wil proberen???
Waarom open ik dan dit topic?? om advies en tips te krijgen.
Maar advies en tips kunnen ook in kleine dingen zitten... en hoeven niet meteen het einde van de wereld te kosten.
Mijn paard de dupe ervan... moet niet gekker worden.
Ik ben 7 dagen in de week bij mijn paard.. mijn paard heeft zomer eczeem en als je de foto's bekijkt heb ik dat onder controle met haar mooie manen en staart...
Maar ook dat vergt tijd en geld en onderhoud...
En ik vind het dan ook erg belangrijk dat mijn paard jeukvrij door de zomer gaat... misschien wel belangrijker als het rijden zelf!
Net of ik me paard hier loop te verwaarlozen zeg...
Oneerlijk tegenover mijn paard.... wat is oneerlijk???
Paarden die 7 dagen in de week binnen staan met de poten in de stront.. .dat is oneerlijk!!

Maar het is niet snel goed in de paardenwereld...
En als je dan met kleine dingen iets wilt proberen dan gaat dat maar ten koste van je paard??

Geef alsjeblieft nuttig en fijn advies waar ik om gevragen heb.
Kun je dat niet... ga dan naar een ander topic.
Ik vraag hier om tips en advies en daarvan kan ik misschien leren of kan ik misschien dingen gaan proberen.
That's it!!!

Ts, het is niet omdat ik dingen zeg die niet in je straatje passen, dat je zo moet reageren.
Het is even goed bedoeld als andere tips.
Je gaat altijd genoeg voorbeelden vinden van paarden die het slechter hebben als de jouwe, en ruiters die slechter rijden als jijzelf.
En of je het nu graag hoort of niet,ja, je paard is de dupe van jouw beslissingen als eigenaar!! Zowel van de goede beslissingen, als de slechte.
Ts : ik laat het hierbij. Ik wens je veel succes en wijsheid, want dat zal je nodig hebben...

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:08

Ik sluit me volledig aan bij VogeltjeM. Met spanning bereik je geen ontspanning. Je kan ook niet in 1x in de spagaat gaan zitten. Geef je paard alsjeblieft een keus ipv haar zo in een houding te dwingen. Een houding waar je niet eens wat mee bereikt.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:09

Citaat:
Ik kan het met anderen eens zijn, een simpel bitje en verder zelf durven toe steken. Slof er af en martingaal er aan. Zo blijf je contact houden met de mond.
De slofteugel maakt haar alleen maar sterker en geeft geen ontspanning. Ik zou ook met haar terug naar de basis gaan, eerst ontspannen en dan weer opbouwen. Wat ook kan helpen voor jullie beide, is voor het rijden even tien minuutjes aan de longe, kan ze haar te veel aan energie kwijt.
Wat ik doe als mijn paardje "heet" is, is juist naar voren rijden, hup de benen er aan en door drijven. Vergeet alleen de teugels aan te nemen, wel contact, maar zeker geen steun. Als ik het dan zat ben, dan rijd ik op mijn zit terug. Werkt veel beter dan extra druk op het bit geven.
Er zijn in de regio best andere instructeurs te vinden (en waarschijnlijk ook andere stallen).

Hopelijk kan je hier iets mee.

Dank je wel!! heb er zeker wat aan.
Zijn inderdaad zat andere stallen, maar ik sta op een hele fijne goede stal. Dus ga er niet weg :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:11

Ik heb de reacties half gelezen.

(ben al ziek, en dit word er niet beter op. Niet door de TS ofzo...)

Even ter duidelijkheid.
Mensen tegen een myler bit? Ga eerst alles eens uitzoeken en vraag aan mensen die die bitten juist adviseren waarom ze hem WEL adviseren.

Daarnaast voor de TS.

Ten eerste is het heel belangrijk dat je een paard kan rijden, zelfs zonder bit, zelfs zonder teugels.
Kan je dat niet....Zoek een bak op, met omheining. Zoek een ervaren persoon met paarden met trauma's.
Leer eerst het paard eens weer rijden op je zit, en op je benen.

Laat die aan de teugel zijn voor wat het is.
Geen ontspanning. Geen achterhand. Geen achterhand, geen nagevelijkheid.
Wie ook maar beweerd dat nagevelijkheid vanuit de hals komt? Moet zelf eerst maar eens gaan kijken naar het biomechanika van het paard.
Ben je van voren bezig? Zal je altijd de achterhand missen, de correcte bespiering gaan missen (voor over bespierd en achter onderbespierd.) En je paard in een valse krul gaan lopen.
Het paard drukt zijn achterhand weg en de benen worden STUWEND. Je wilt juist streven naar een DRAGEND achterhand. Anders dan worden de spieren in de rug hol, en omdat de rug, samen met de knieen en gewrichten van het paard het zwakste zijn, zoek maar eens op, hoe slecht dat is.

Mijn tips: Opnieuw beginnen.
Jij als ruiter op een ander paard, en leren zitten in je paard. Leer wat je paard onder jou doet met jou houding en bewegingen (John Swaab, zoek maar eens op)
Het paard een ontzettend kalme, ervaren ruiter geven, die het paard opnieuw "wil en kan" inrijden.
Zodat de trauma uit het paard gehaalt kan worden.

Ik ga niet zeuren over slofteugel, of andere hulpteugel.

Dit paard....Heeft gewoon een nieuwe start nodig.
Achteren naar voren. Rijden op zit.

Wat voor bit??
Ik zou eerst helemaal GEEN doen, met de juiste ruiter.
En dan iemand erbij die een bit kan adviseren. Een tand arts met ruiter ervaring in praktijk.
Een mond deskundige, een bitten deskundige. En dan pas het paard opnieuw leren om de hand te vertrouwen.

Zonder vertrouwen, gaat ze ook niet geven.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:12

Mijn Fries (toen 3,5 jaar) was ook een angstrenner toen ik hem kocht. Ik was zelf een bonk zenuwen, en dat werkte natuurlijk dubbelop. Heb hem daarna twee maand door mijn instructrice laten rijden. Met Thiedemann teugel, want als de kop omhoog ging was er geen houden meer aan. Ben blij dat ik het zo gedaan heb. Mijn instructrice heeft EN heel veel ervaring (ook met jonge paarden) EN ervaring met Friezen.

Het belangrijkste is vertrouwen geven, zodat je ontspanning krijgt. Na een maand kon bij mijn Friesje de Thiedemann een gat losser, en na zes weken er helemaal af. Hij had het bit leren aannemen en de hand leren volgen naar ontspanning.
Dat moet jouw paard duidelijk ook leren.
Ik gebruik een K&K ultra dubbelgebroken watertrens. Ben het met je eens dat een bit wel kan bijdragen aan een (betere) ontspanning. Maar dan moet je wel het juiste kiezen. Niet iets met kinkettingen of hefboomwerking. Denk dat dat bij jouw paard averechts gaat werken.

Zoek goede hulp. Je bent imo al veel te lang bezig me die slofteugel. Op zich niet zo heel verkeerd, als ze daarmee leert ontspannen. Maar op de foto's is ontspanning ver te zoeken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:12

onkeltje schreef:
Citaat:
Ik kan het met anderen eens zijn, een simpel bitje en verder zelf durven toe steken. Slof er af en martingaal er aan. Zo blijf je contact houden met de mond.
De slofteugel maakt haar alleen maar sterker en geeft geen ontspanning. Ik zou ook met haar terug naar de basis gaan, eerst ontspannen en dan weer opbouwen. Wat ook kan helpen voor jullie beide, is voor het rijden even tien minuutjes aan de longe, kan ze haar te veel aan energie kwijt.
Wat ik doe als mijn paardje "heet" is, is juist naar voren rijden, hup de benen er aan en door drijven. Vergeet alleen de teugels aan te nemen, wel contact, maar zeker geen steun. Als ik het dan zat ben, dan rijd ik op mijn zit terug. Werkt veel beter dan extra druk op het bit geven.
Er zijn in de regio best andere instructeurs te vinden (en waarschijnlijk ook andere stallen).

Hopelijk kan je hier iets mee.

Dank je wel!! heb er zeker wat aan.
Zijn inderdaad zat andere stallen, maar ik sta op een hele fijne goede stal. Dus ga er niet weg :)

:wow:

*PATS*

Sorry, nu breekt echt mijn klomp.
Ik gaf aan dat ik niet meer wilde reageren, maar ik kan het niet laten. Heb je dan echt zo'n blok beton voor je hoofd?
alles op een rijtje wil je:

- Je paard nageeflijk laten lopen door middel van een ander bit.
- Je paard heeft veel te weinig beweging, maar dat vind je prima want je vind dit een fijne stal. (maar wel klagen dat je paard zo heet is, en als oplossing knup je er een slof aan??)
- Geen tips aan nemen, maar daar vraag je wel om. :?
- Geen lessen, want daar heb je geen tijd voor.

Kortom, Je wilt geen oplossing. Maar als er hier tips en adviezen komen wat nou eenmaal de juiste manier zou zijn, dan is dat totaaaaaaaal buiten jou straatje en word dat afgewimpeld.

TS; Waar ben je mee bezig en wat wil je nou bereiken? Ik snap je echt niet. :n

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:17

Niemand heeft hier wel/geen schuld aan. Het gaat hier gewoon om de verkeerde aanpak en hoe TS ervoor kan zorgen dat de problemen die zij nu heeft opgelost kunnen worden.

TS, ik heb een vijfjarige merrie, nu bijna een maand van mij. Ik heb ook de slofteugel-fout gemaakt, dan wel een paar keer en geen twee jaar... Ik heb de knoop doorgehakt om haar volledig opnieuw in te rijden.

1. ritme
2. balans
3. rechtrichten
4. nageeflijkheid (komt vanzelf als bovenstaande onderdelen er zijn)

Met deze stappen ben ik aan de slag gegaan, zonder hulpteugels, enkel gebroken koperen bustrensje en weg waren we. Gewoon nemen wat je krijgt van je paard, niet overvragen. Ik wissel nog steeds af met gecombineerde neusriem en lage neusriem, dit doet ook al heel wat ;) Probeer oplossingen te zoeken waar je ook nog vanaf kan stappen. Afwisseling is ook erg belangrijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:18

Giolli: ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier waarop tips gegeven worden. Als ik het persoonlijk mis heb, maar mij wordt dat duidelijk gemaakt door erg aanvallende reacties, schiet ik ook in de verdediging. Terwijl als iemand mij rustig uitleg waaróm ik het mis heb, ik er misschien wel iets van leer. Zo'n aanvallende reactie als jouw laatste gaat bijvoorbeeld echt niks goed teweeg brengen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:21

VogeltjeM schreef:
Giolli: ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier waarop tips gegeven worden. Als ik het persoonlijk mis heb, maar mij wordt dat duidelijk gemaakt door erg aanvallende reacties, schiet ik ook in de verdediging. Terwijl als iemand mij rustig uitleg waaróm ik het mis heb, ik er misschien wel iets van leer. Zo'n aanvallende reactie als jouw laatste gaat bijvoorbeeld echt niks goed teweeg brengen.

Ben het eens met Giolli. VogeltjeM, ik heb TS tips gegeven en vragen gesteld op een vriendelijke manier en probeer haar te helpen. Maar als zij daar niks mee doet en geen antwoord op geeft, ja wat kan ik dan nog doen?
Ze zou zich beter eens richten op het positieve commentaar en tips dan al het negatieve een weerwoord/excuus geven. Ze wil dat het paard beter te berijden is, maar tegelijk wil ze niks veranderen.

Het gaat niet vanzelf, dat is duidelijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:22

Ik snap gewoon niet dat na vrij veel rustige en meewerkende reactie's TS doodleuk aangeeft dat ze deze stalling prima vind en naar mijn inzien dus niet echt behoefte heeft aan veranderen.
Geen verandering, betekend geen verbetering. Wat voor mij betekend --> Niet klagen.
Doe dat paard eerst eens naar buiten voordat je hem met een slof bij je probeert te houden onder het rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:25

Giolli schreef:
Doe dat paard eerst eens naar buiten voordat je hem met een slof bij je probeert te houden onder het rijden.

:j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:26

geerke schreef:
verwar jij het fenomeen 'heet' niet met het 'onder je uitlopen' van het paard?

Dat was ook wat ik gelijk dacht. Een 'heet' paard heeft looplust die je om kan zetten in positieve energie. Denk dat het bij jouw paard grotendeels spanning is waardoor ze ws een veel te hoog tempo loopt. Denk niet dat jouw paard 'heet' is, maar gespannen. En dat omzet in vluchtgedrag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:30

Ik denk dat TS gewoon overdonderd is... ze heeft altijd te horen gekregen dat het prima is wat ze doet... en instructrice vindt het zelf een zeer lastig paard en vindt het misschien wel super knap van TS dat ze er nog steeds met plezier opstapt. Denk niet dat de TS had ingeschat dat de foto's die ze had geplaatst door vele als veel spanning en niet als nette rijfoto's werden gezien.
Breken met je eigen denkbeelden doe je niet in een paar uur of in een week. TS voelt zich nu prettig bij deze stal... en eigenlijk is het al super van haar dat ze gewoon de foto's laat staan... en nog meepraat in het topic.
Ze wil toch nog ergens naar kijken... en weet ergens wel dat het zo als nu niet verder kan... ze kan alleen nog niet alle zekerheden die ze nu heeft opgebouwd achter zich laten. Dat mogen wij als Bokkers ook niet verwachten... dat ze nu opeens in een dag alles gaat omgooien.. dat is niet eerlijk.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:35

Evelijn schreef:
Ik denk dat TS gewoon overdonderd is... ze heeft altijd te horen gekregen dat het prima is wat ze doet... en instructrice vindt het zelf een zeer lastig paard en vindt het misschien wel super knap van TS dat ze er nog steeds met plezier opstapt. Denk niet dat de TS had ingeschat dat de foto's die ze had geplaatst door vele als veel spanning en niet als nette rijfoto's werden gezien.
Breken met je eigen denkbeelden doe je niet in een paar uur of in een week. TS voelt zich nu prettig bij deze stal... en eigenlijk is het al super van haar dat ze gewoon de foto's laat staan... en nog meepraat in het topic.
Ze wil toch nog ergens naar kijken... en weet ergens wel dat het zo als nu niet verder kan... ze kan alleen nog niet alle zekerheden die ze nu heeft opgebouwd achter zich laten. Dat mogen wij als Bokkers ook niet verwachten... dat ze nu opeens in een dag alles gaat omgooien.. dat is niet eerlijk.

Helemaal mee eens!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:35

Evelijn schreef:

?? :o? :o?
Kidding me?
Daar is niets supers aan. Dat is gewoon heel vanzelfsprekend..
Maar helaas doen veel bokkers het niet. Die verwijderen hun foto's en stoppen met reageren (ik krijg het gevoel dat TS dit nu ook zo zal gaan doen)
En dat is heel vervelend.
Dat TS dat niet doet is niet 'super' maar heel normaal en gewoon zoals het hoort. :=

Daarnaast denk ik niet dat bokt verwacht dat TS alles binnen een dag zal omgooien. Maar degene die in dit topic nuttige tips hebben gegeven, mogen toch echt wel wat anders verwachten als een hoop weerwoorden en excuses?
TS reageert alleen op de berichten wat ze graag wilt horen en wat nog in haar straatje past.
Is dat niet het geval krijgen we een lap vol excuses, of geen reactie.

Daarnaast, tuurlijk moet het even bezinken. En hopelijk weet TS ergens diep achterin haar koppie wel dat de waarheid in dit topic word gezegd. Maar feit dat ze daar niet aan toe geeft verteld wat en is erg vervelend voor bokkers die hier het beste met haar (én het paard!!) voorhebben.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 28-06-13 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:37

Dank je wel VogeltjeM......
Aan zulke informatie heb ik wat!!
Ga het op me gemak nog eens goed doorlezen want het is een heel verhaal ;)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:41

onkeltje schreef:
Dank je wel VogeltjeM......
Aan zulke informatie heb ik wat!!
Ga het op me gemak nog eens goed doorlezen want het is een heel verhaal ;)

Waarom negeer je de andere reacties van mensen die je willen helpen?!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:43

xMathilde schreef:

Dat doet ze toch niet? Ik zie steeds in chronologische volgorde de posts van de mensen voor mij verschijnen en TS die ze bedankt voor de tips?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:43

Citaat:
Jammer om te lezen dat je niet terug naar "af" wilt. Vaak ik de weg die het langste lijkt in werkelijkheid de snelste. Het gaat mis in de basis, dus moet je terug naar die basis. Door daar iets over te willen slaan vergroot je alleen maar het probleem.

Mijn paard ging als een dolle in de galop. Reden? Te weinig balans. Galop dus achterwege gelaten en in stap en draf gewerkt aan meer balans. Balans is verbeterd, en daarmee ook de galop. Je paard wilt in draf al niet bij je blijven, dus waarom dan wel galop rijden? Omdat dat hoort? Nee hoor, je paard een goede opleiding geven, dat is wat je hoort te doen (en fijn dat je daar gezien dit topic ook mee bezig bent)

Je kunt niet NIET trainen, ook als het mis gaat, leer je je paard iets aan (iets verkeerds in dat geval). Geef het eens de kans om te werken in stap en vanuit een ontspannen stap enkele passen aan te draven. Wellicht je paard eerst de energie eruit laten lopen aan de longe, en dan pas gaan zitten? Dubbel longe of de pessoa kan daarbij zeker helpen, dan heb je 2 in 1: je paard zonder belasting aan het werk waarbij je je paard ook nog eens verder helpt in de opleiding, en de energie eruit zodat je daarna in stap onder het zadel aan de slag kunt.

Dat zijn we nu ook aan het doen... eerst stap en draf... gallop heeft daarnaast geen enkel nut.
Maar terug naar af vind ik ook de oplossing niet.. maar gewoon verder op een andere betere manier.. die wel.
Daar zit ook een hoop verschil in. Wat is een pessoa precies? wat is daar het verschil met de dubbele longe? Welke van de 2 zou een beter effect heben?
Hoor het graag!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:44

Citaat:

Omdat ik op me werk zit en tussendoor snel moet antwoorden maar er zo godsgruwelijk veel reacties komen dat ik ze niet allemaal KAN beantwoorden.
Sorry als je je gepasseerd voelt zeg...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:44

Giolli schreef:
Dat TS dat niet doet is niet 'super' maar heel normaal en gewoon zoals het hoort. :=
...
Maar feit dat ze daar niet aan toe geeft verteld wat en is erg vervelend voor bokkers die hier het beste met haar (én het paard!!) voorhebben.

Nou... dan mag jij het normaal vinden... ik vind het goed dat ze het zo doet... en dingen die 'normaal' zijn mogen toch ook wel gezegd worden dat dat gewaardeerd wordt.

Het beste voor met haar en haar paard?... ja van een afstand lekker veilig in je eigen huiskamer/kantoor... aan de andere kant van een beeldscherm. Ik ken TS en paard niet... ik kan alleen zeggen wat ik ervan denk met de info die we krijgen... en wat ik denk dat ik gedaan zou hebben... maar EISEN dat ze zegt dat haar stal en instructrice waardeloos zijn terwijl je alleen maar beetje tekst en wat fotootjes hebt gezien... vind je dat niet beetje raar?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:47

VogeltjeM schreef:
xMathilde schreef:

Dat doet ze toch niet? Ik zie steeds in chronologische volgorde de posts van de mensen voor mij verschijnen en TS die ze bedankt voor de tips?

Heb al meermaals tips gegeven en vragen gesteld maar geen reactie op gehad.

TS, iig bedankt dat ik op deze vraag wel antwoord heb gekregen :+

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:48

Heb het topic door gelezen, zoals eerder werd gezegd begin aan de basis en haal de slof er af.
Ik heb zelf ook een heet paardje alleen geen fries maar een Haflinger, ze stond eerst altijd op stal dat was een drama. Elke les alle hoeken van de bak zien en steeds op de noodrem trekken.
Dit kon niet langer door gaan, besloot al na anderhalve maand, ze gaat 24/7 op de wei met andere paarden, dat heeft gewerkt. Ze is nu rustiger en beter onder het zadel.
Ben ook van instructrice veranderd ze zei dat ik met bij zet teugel moest rijden, uit eindelijk heeft die lessen meer mijn paard in paniek gebracht dan in ontspanning.
Nu krijg ik goed les, en we bouwen de basis steeds hoger op. Ze is soms nog heet in de lessen, maar als ik haar goed aan het werk zet met overgangen rijden en figuren rijden dan is ze een werklustige paardje.

Ik ben blij dat ik deze keus heb gemaakt, ben zelf veranderd en ik zie het terug in mijn paard. Van een heet paard naar een werklustig paard.
Ik raad je aan om zelf ook zo'n keus te nemen.