Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Ik heb even het topic doorgelezen en het gaat wel alle kanten op zeg.
Tussen de regels van TS door lees ik dat er weinig met beenhulpen gereden kan worden omdat het paard anders nog heter zal worden. Begrijpelijk, maar anderzijds is het wel zo dat een paard moet reageren voor het been zelfs als deze al heet zijn. Kijk bijvoorbeeld eens of het lukt om tijdens het draven een rondje (of 2, 3) lukt om middendraf vast te houden. Lijkt eng, maar alleen op die manier is te testen of zij uiteindelijk echt voorwaarts voor het been te rijden is. Kijk ook eens of er wat gebeurd als je zijwaartse druk aanvraagt, volgt ze dit wel of iets anders? Kun je in stap bijvoorbeeld wel goed schakelen met beenhulpen?
In mijn ervaring is het zo dat bij deze paarden het ook echt zinvol is om hen dit bij te brengen: door te vermijden bevestig je alleen maar jouw negatieve gedachtenpatroon over de tempobeheersing van je paard. Ik denk dat dit wellicht iets voor je kan zijn, afgezien van een ander bit te gebruiken. Daar ligt je probleem waarschijnlijk namelijk niet, maar meer in het lichaam en tussen de oren van zowel jou als je paard.
Op de foto's lijk je ook vrij gespannen te zitten, wat terug te zien is in je schouders, armen en onderbenen. Je houding bevestigt wederom het volgende gedrag: het paard gaat verder aan de wandel en jij krijgt de bevestiging in het verliezen van de tempocontrole. De slof is in jouw geval niet slecht, maar probeer dit wel zoveel mogelijk af te bouwen om eigenlijk de momenten die vaak voor problemen zorgen toch wel iets vaker op te gaan zoeken. Wanneer je dat niet doet, zul je er ook nooit volledig aan kunnen werken.
onkeltje schreef:Het wordt hier steeds mooier...
Mijn paard 'de dupe'... waarvan??
Mijn paard is een maand lang 6 dagen gereden / gelongeerd.. en weet je wat er toen gebeurde???
Ze draaide dr kont naar me toe.. ze werd gemeen.
Het was allemaal teveel voor haar!
En ook de arts heeft dat bepaald!
Dus 4 en soms 5 dagen in de week zijn voor mijn paard meer dan voldoende!
Dan is ze mijn mooie lieve Elbrichje weer...
Ieder paard is anders.
En dat ik niks wil proberen???
Waarom open ik dan dit topic?? om advies en tips te krijgen.
Maar advies en tips kunnen ook in kleine dingen zitten... en hoeven niet meteen het einde van de wereld te kosten.
Mijn paard de dupe ervan... moet niet gekker worden.
Ik ben 7 dagen in de week bij mijn paard.. mijn paard heeft zomer eczeem en als je de foto's bekijkt heb ik dat onder controle met haar mooie manen en staart...
Maar ook dat vergt tijd en geld en onderhoud...
En ik vind het dan ook erg belangrijk dat mijn paard jeukvrij door de zomer gaat... misschien wel belangrijker als het rijden zelf!
Net of ik me paard hier loop te verwaarlozen zeg...
Oneerlijk tegenover mijn paard.... wat is oneerlijk???
Paarden die 7 dagen in de week binnen staan met de poten in de stront.. .dat is oneerlijk!!
Maar het is niet snel goed in de paardenwereld...
En als je dan met kleine dingen iets wilt proberen dan gaat dat maar ten koste van je paard??
Geef alsjeblieft nuttig en fijn advies waar ik om gevragen heb.
Kun je dat niet... ga dan naar een ander topic.
Ik vraag hier om tips en advies en daarvan kan ik misschien leren of kan ik misschien dingen gaan proberen.
That's it!!!
Citaat:Ik kan het met anderen eens zijn, een simpel bitje en verder zelf durven toe steken. Slof er af en martingaal er aan. Zo blijf je contact houden met de mond.
De slofteugel maakt haar alleen maar sterker en geeft geen ontspanning. Ik zou ook met haar terug naar de basis gaan, eerst ontspannen en dan weer opbouwen. Wat ook kan helpen voor jullie beide, is voor het rijden even tien minuutjes aan de longe, kan ze haar te veel aan energie kwijt.
Wat ik doe als mijn paardje "heet" is, is juist naar voren rijden, hup de benen er aan en door drijven. Vergeet alleen de teugels aan te nemen, wel contact, maar zeker geen steun. Als ik het dan zat ben, dan rijd ik op mijn zit terug. Werkt veel beter dan extra druk op het bit geven.
Er zijn in de regio best andere instructeurs te vinden (en waarschijnlijk ook andere stallen).
Hopelijk kan je hier iets mee.
onkeltje schreef:Citaat:Ik kan het met anderen eens zijn, een simpel bitje en verder zelf durven toe steken. Slof er af en martingaal er aan. Zo blijf je contact houden met de mond.
De slofteugel maakt haar alleen maar sterker en geeft geen ontspanning. Ik zou ook met haar terug naar de basis gaan, eerst ontspannen en dan weer opbouwen. Wat ook kan helpen voor jullie beide, is voor het rijden even tien minuutjes aan de longe, kan ze haar te veel aan energie kwijt.
Wat ik doe als mijn paardje "heet" is, is juist naar voren rijden, hup de benen er aan en door drijven. Vergeet alleen de teugels aan te nemen, wel contact, maar zeker geen steun. Als ik het dan zat ben, dan rijd ik op mijn zit terug. Werkt veel beter dan extra druk op het bit geven.
Er zijn in de regio best andere instructeurs te vinden (en waarschijnlijk ook andere stallen).
Hopelijk kan je hier iets mee.
Dank je wel!! heb er zeker wat aan.
Zijn inderdaad zat andere stallen, maar ik sta op een hele fijne goede stal. Dus ga er niet weg

Probeer oplossingen te zoeken waar je ook nog vanaf kan stappen. Afwisseling is ook erg belangrijk. VogeltjeM schreef:Giolli: ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier waarop tips gegeven worden. Als ik het persoonlijk mis heb, maar mij wordt dat duidelijk gemaakt door erg aanvallende reacties, schiet ik ook in de verdediging. Terwijl als iemand mij rustig uitleg waaróm ik het mis heb, ik er misschien wel iets van leer. Zo'n aanvallende reactie als jouw laatste gaat bijvoorbeeld echt niks goed teweeg brengen.
geerke schreef:verwar jij het fenomeen 'heet' niet met het 'onder je uitlopen' van het paard?
Evelijn schreef:Ik denk dat TS gewoon overdonderd is... ze heeft altijd te horen gekregen dat het prima is wat ze doet... en instructrice vindt het zelf een zeer lastig paard en vindt het misschien wel super knap van TS dat ze er nog steeds met plezier opstapt. Denk niet dat de TS had ingeschat dat de foto's die ze had geplaatst door vele als veel spanning en niet als nette rijfoto's werden gezien.
Breken met je eigen denkbeelden doe je niet in een paar uur of in een week. TS voelt zich nu prettig bij deze stal... en eigenlijk is het al super van haar dat ze gewoon de foto's laat staan... en nog meepraat in het topic.
Ze wil toch nog ergens naar kijken... en weet ergens wel dat het zo als nu niet verder kan... ze kan alleen nog niet alle zekerheden die ze nu heeft opgebouwd achter zich laten. Dat mogen wij als Bokkers ook niet verwachten... dat ze nu opeens in een dag alles gaat omgooien.. dat is niet eerlijk.
Evelijn schreef:Ik denk dat TS gewoon overdonderd is... ze heeft altijd te horen gekregen dat het prima is wat ze doet... en instructrice vindt het zelf een zeer lastig paard en vindt het misschien wel super knap van TS dat ze er nog steeds met plezier opstapt. Denk niet dat de TS had ingeschat dat de foto's die ze had geplaatst door vele als veel spanning en niet als nette rijfoto's werden gezien.
Breken met je eigen denkbeelden doe je niet in een paar uur of in een week. TS voelt zich nu prettig bij deze stal... en eigenlijk is het al super van haar dat ze gewoon de foto's laat staan... en nog meepraat in het topic.
Ze wil toch nog ergens naar kijken... en weet ergens wel dat het zo als nu niet verder kan... ze kan alleen nog niet alle zekerheden die ze nu heeft opgebouwd achter zich laten. Dat mogen wij als Bokkers ook niet verwachten... dat ze nu opeens in een dag alles gaat omgooien.. dat is niet eerlijk.

Citaat:Jammer om te lezen dat je niet terug naar "af" wilt. Vaak ik de weg die het langste lijkt in werkelijkheid de snelste. Het gaat mis in de basis, dus moet je terug naar die basis. Door daar iets over te willen slaan vergroot je alleen maar het probleem.
Mijn paard ging als een dolle in de galop. Reden? Te weinig balans. Galop dus achterwege gelaten en in stap en draf gewerkt aan meer balans. Balans is verbeterd, en daarmee ook de galop. Je paard wilt in draf al niet bij je blijven, dus waarom dan wel galop rijden? Omdat dat hoort? Nee hoor, je paard een goede opleiding geven, dat is wat je hoort te doen (en fijn dat je daar gezien dit topic ook mee bezig bent)
Je kunt niet NIET trainen, ook als het mis gaat, leer je je paard iets aan (iets verkeerds in dat geval). Geef het eens de kans om te werken in stap en vanuit een ontspannen stap enkele passen aan te draven. Wellicht je paard eerst de energie eruit laten lopen aan de longe, en dan pas gaan zitten? Dubbel longe of de pessoa kan daarbij zeker helpen, dan heb je 2 in 1: je paard zonder belasting aan het werk waarbij je je paard ook nog eens verder helpt in de opleiding, en de energie eruit zodat je daarna in stap onder het zadel aan de slag kunt.
Giolli schreef:Dat TS dat niet doet is niet 'super' maar heel normaal en gewoon zoals het hoort.
...
Maar feit dat ze daar niet aan toe geeft verteld wat en is erg vervelend voor bokkers die hier het beste met haar (én het paard!!) voorhebben.
VogeltjeM schreef:xMathilde schreef:Waarom negeer je de andere reacties van mensen die je willen helpen?!
Dat doet ze toch niet? Ik zie steeds in chronologische volgorde de posts van de mensen voor mij verschijnen en TS die ze bedankt voor de tips?