Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:38

Vind het leuk om te lezen hoe je met dit paard bezig bent en ook nieuwe dingen, zoals dat bitloos rijden, probeert :j

Heb je al aan meer klassieke dresuurdingen zoals lange teugelen (of met korte teugels) gedacht? Kan je hem rechter, sterker en soepeler meemaken.

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:38

In jouw verhaal hier is het deel waar je zegt, "ik zie wel waar het schip strand" er te veel aan.
tegelijkertijd wil je er ook wel een dressuur paard van maken.
Je moet tot een doel komen, en dat doel moet realistisch zijn , en niet afhangen van wat goed geluk hebben.
Je wil er ook niet in investeren, maar een probleempaard opleiden kost altijd , ook al doe je het uiteindelijk allemaal zelf, toch zal het een flinke hap in de rekening gaan worden uiteindelijk, en als het resultaat er dan niet komt, is het de vraag of je die centen dan wel goed gespendeerd hebt.

Bionda86 schreef:
En als reactie op hoeveel tijd ik het wil geven aangezien ik iets wil oplossen wat niemand heef kunnen oplossen kan ik alleen maar zeggen.....

Er is altijd geprobeerd een dressuur paard van dit paard te maken, dat is uit eindelijk ook wel mijn ideaal beeld....... maar als ik uiteindelijk gewoon een paard krijg dat plezier heeft in een ritje in het bos of op de straat ben ik ook blij.

Vandaag heb ik een dik uur met het beest gewandeld (gewoon aan de hand/ hem uitgelaten) gewoon over straat door het park, overal, hij was helemaal vrolijk! Dan ben ik dat ook..... wat dat betreft ben ik ook wel weer heel makkelijk.
Ik heb ook een hond waar ik heel blij mee ben dus waarom zou een paard om mee te wandelen dan te min zijn. Ik zie wel waar het schip strand!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:57

aeolusnr1

Ik wil best nog een keer op al je punten in gaan maar volgens mij is het citaat wat in jou tekst staat heel duidelijk.
Mijn doel is er weer een vrolijk levenslustig paard van te maken, eigenlijk zijn alle andere dingen die ik zou kunnen bereiken bijzaak. Ik vind het gewoon een leuk lief beest en ik wil graag dat die weer gewoon paard kan zijn zonder daad werkelijk iets te moeten presteren en zonder daarover gestrest te moeten zijn....
Ik zou het geweldig vinden als ik er over een tijdje fijne ontspannen buitenritten op kan maken, en ik moet toegeven ik ben een dressuurk*t dus als ik uiteindelijk weer gewoon met een bit de dressuur ring door kan zou dat ideaal zijn. Maar dat is zeker niet iets wat ik binnen een jaar wil bereiken, dat moet echt iets zijn van het paard met de tijd "zelf aanbied". En daarmee bedoel ik dat het paard dan wel dusdanig vertrouwd moet zijn geraakt met het werk onder het zadel en er ook daadwerkelijk weer plezier in heeft.
Of die dag er uiteindelijk ooit zal komen weet ik niet en dat geeft ook niet. Maar dat zou voor mij de ideale afloop zijn, maar dat is zeker geen eis.
Want ik heb gewoon me dressuur paardje en net me startkaart aan gevraagd dus ik kan alles wat ik wil gewoon gaan doen. Onder tussen houd hij mijn merrie gezelschap en dat is 1 van zijn belangrijkste taken op dit moment en dat doet hij prima.

Ik wil nu dus gewoon rustig aan beginnen om vooral veel leuke dingen met hem te doen en als ik het gevoel heb dat ik een stap je verder kan dan probeer ik dat, maar ik zal nu eerst nog een hele tijd lekker rustig aan doen gewoon zorgen dat hij geen stress meer heeft en dat ie langzaam aan weer een beetje van het werk kan gaan genieten of dit nou in de wei staan, wandelen, longeren, hobbelen in de bak of buitenrijden is.
Mijn enige doel voor de komende tijd is de stress er uit krijgen, gewoon alles zonder druk of stress doen.... ik denk dat dat doel wel haalbaar is maar de tijd die het in beslag gaat nemen is vooraf lastig te zeggen.

Overigen vraag ik me af waar jij denkt te hebben gelezen dat ik niet bereid ben te investeren, want volgens mij investeer ik erg veel en niet alleen financieel maar ook kwa tijd en energie.
En aangezien ik geen vast gesteld einddoel heb zal het paard uit eindelijk nooit tekort kunnen schieten.
En hoef ik nooit spijt te hebben van mijn investering.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:32

aeolusnr1 schreef:
In jouw verhaal hier is het deel waar je zegt, "ik zie wel waar het schip strand" er te veel aan.
tegelijkertijd wil je er ook wel een dressuur paard van maken.
Je moet tot een doel komen, en dat doel moet realistisch zijn , en niet afhangen van wat goed geluk hebben.
Je wil er ook niet in investeren, maar een probleempaard opleiden kost altijd , ook al doe je het uiteindelijk allemaal zelf, toch zal het een flinke hap in de rekening gaan worden uiteindelijk, en als het resultaat er dan niet komt, is het de vraag of je die centen dan wel goed gespendeerd hebt.

Aeolusnr1: ik snap echt niet waarom jij dit hele topic al zo 'hufterig' tegen de TS doet. Volgens mij is zij met de beste wil van de wereld met een haar paard aan de slag. En alle mogelijkheden aan het bekijken. Als het een fijn buitenrij paard wordt is het prima, als er weer gedressuurt kan worden, helemaal fijn. Ik krijg helemaal niet het idee dat ze niet wil investeren of haast heeft. Paard gaat naar de kliniek, TS probeert nieuwe dingen (bitloos).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:34

't is goed hoor , je moet je niet opwinden.
Het heeft geen zin om er een soort oorlog van te maken tussen ons beiden, dat was zeker niet mijn doel.
groetjes en succes verder.
Je bent goed bezig.

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:55

Het kan zijn dat je paard een stofwisselingsprobleem heeft. Dit kan lang geleden ontstaan zijn. Wanneer dit onopgemerkt blijft kan dit op de duur "grote" gevolgen hebben tot aan kreupelheid toe. Ik heb een paard gekend dat linksvoor ernstig kreupel was. De eigenaar kreeg van de dierenartsen de melding: "niets meer aan te doen". Ik heb hem aangeraden het paard nog eens te laten bekijken door Dhr. Jan Jonas uit Den Haag alvorens het dier aan de verzekering over te dragen. Dhr. Jonas stelde bij het paard een stofwisselingsprobleem vast en schreef hem een kuur voor. tot ieders verbazing bleek het paard na de kuur (kosten 90 euro) weer volkomen gezond en is dit nu vijf jaar later nog steeds. Om met Dhr. Jonas in kontact te komen kan je googelen op Jonas of Nastrop. Wat betreft het trainen van het paard kan ik je het HSH-systeem van Fritz Stahlecker aanbevelen. Ikzelf heb al twaalf jaar ervaring met dit systeem en heb het van Dhr. Stahlecker zelf geleerd. Het is bedoeld voor wedstrijdpaarden. Door een totaal andere benadering is het zeer geschikt voor probleempaarden. Het is bovendien een uiterst paardvriendelijke methode. Googelen op de naam en je vindt zijn website. Heel veel succes !

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 02:32

Een jaar op het land gooien met andere soortgenoten. Klinkt raar, maar vaak werkt dat verschrikkelijk goed met paarden die wat voor problemen dan ook hebben. Gewoon niets doen en alleen maar buiten laten lopen. En dan volgend jaar weer rustig oppakken.

lailapri

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 04:03

Een goede tandarts in de buurt blijft voor mij Daan staller.

wat leuk dat je zo'n paard op je pad hebt. Ik zou lekker methodes gaan shoppen en leren, dit paard kan jou veel leren en ervoor zorgen dat je eens wat anders probeert. Het zal je vertellen wat oke is en wat niet. Luister naar het paard en vergeet af en toe eens wat je weet en doe het gewoon eens anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:34

chikohaa schreef:
Een jaar op het land gooien met andere soortgenoten. Klinkt raar, maar vaak werkt dat verschrikkelijk goed met paarden die wat voor problemen dan ook hebben. Gewoon niets doen en alleen maar buiten laten lopen. En dan volgend jaar weer rustig oppakken.

paard heeft al een aantal jaar op het land gestaan ...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:05

Het moet niet gekker worden ik ben nu zelfs bezig met grondwerk natural horsemanship de Clint Anderson methode.

Hier heb ik voor mijn werk in amerika al een aantal keer les in gehad en de hele dvd reeks van mee naar huis gekregen, maar aangezien ik liever op het paard zit dan er naast sta heb ik het altijd in de kast laten liggen. Nu lijkt het toch nog van pas te komen. Al ben ik pas begonnen met dvd 2 (van de 15) heb ik al heel veel super intressante dingen gehoord. Er wordt veel aandacht besteed aan het "sensitize vs desensitize" (=het gevoelig maken en ongevoelig maken) en dat is misschien wel net waar dit paard veel behoefte aan heeft zo is hij soms overgevoelig voor bepaalde bewegingen, gebeurtenissen en hulpen en reageert hij totaal niet op andere gebeurtenissen en hulpen.
Ik ben benieuwd waar deze methode me gaat brengen.

Een van de dingen die me het meest bij is gebleven van de eerste DVD is het feit dat paarden 2 hersenhelfde hebben die niet met elkaar in verbinding staan, de ene helft is aan gesloten op het ene oog en de andere helft is aan gesloten op het andere oog. Alles wat het linker oog ziet is dus totaal nieuw wanneer het rechter oog het ziet omdat de hersenhelfde niet met elkaar in verbinding staan. Je heb dus eigenlijk 2 verschillende paarden het linker paard en het rechter paard. En waar het linkerpaard aangewend is in 10 minuten kan bij het rechter paard zo maar een half uur duren of juist veel korter.
Dit heb ik voorheen nooit geweten of gehoord maar het verklaard een hoop.

lailapri heeft dus volkomen gelijk dat ik door en met dit paard een hoop zal gaan leren.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:06

Overigen heb ik voor 15 april een afspraak met paardentandarts Daan staller!

Dus zullen er nog meer dingen worden na gekeken en uitgesloten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:59

Oh wat leuk! Welkom in de wereld van de paardenpsychologie :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:44

Bionda86 schreef:

Dat doe je goed, is een kundige tandarts :j

Ben benieuwd waar deze "reis" je nog meer gaat brengen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:12

TS, ik vind dat je heel leuk bezig bent met je paard. Je staat open voor wat je paard aanbiedt, laat hem nakijken en ook om je manier van rijden aan passen en dan bedoel ik bijvoorbeeld de omschakeling naar bitloos, om te kijken waar je paard zich lekker bij voelt.
Dat komt vast goed zo. +:)+

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:57

@Bionda86;
Wauw!!!!! Diepe buiging! :o

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:02

Bionda86 schreef:

Goed zo altijd verstandig om een gecertificeerde dieren-en paardentandarts naar het gebit te laten kijken!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:10

:= Dat van die twee hersenhelften dacht ik toch dat iedereen dat wel wist....

Verdiep je dan ook nog even in het gezichtsveld van een paard en waar hij scherpe ziet en waar alleen beweging....

Millz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:36

Ik denk dat hij geestelijk niet helemaal in orde is. Misschien gewoon eerst n hele tijd veel grondwerk doen en spelenderwijs rijden, dus niet standaard oefeningen in de bak. Voor de veiligheid zal ik zeker wel in de bak blijven, maar toch wat anders zoeken.. Aan een lossere langere teugel balkjes draven. Of m een keer meenemen naar een gallopeerbaan. Hoeft ie enkel vooruit te lopen in plaats van rondjes door de bak, en wel lekker tempo te wisselen. Ik zou, als ik een paard was, er ook geen zin meer in hebben als ik jarenlang ben afgedankt, en men continu van mij verwacht dat ik netjes in de krul mijn rondjes en figuren loop.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:15

Weer een update:

Het grond werk gaat al erg goed hij pakt het erg goed op al zijn we nog maar echt met de beginselen bezig.
In de clinton anderson methode wordt iedere vorm van ontspanning beloont en iedere vorm van spanning genegeerd (dan ga je gewoon door met wat je aan het doen bent) dit heeft hij al heel aardig door.

Hij heeft onderhand al door dat het bij mij in het midden van de longeercircel een stuk prettiger is dan aan de buiten kant, waar hij moet werken, met als gevolg dat hij graag op het midden bij me is en me daar ook netjes volgt waar ik ook heen ga. Dit heeft er onderhand al voor gezorgd dat ik nu zonder moeite zijn halster om kan doen, en dat ik zijn beenbeschermers om kan doen zonder dat hij op de vlucht slaat.

Onderhand zijn leadrope, touwhalster en contactstok besteld zodat we kunnen beginnen met de echte training, met daar in verschillende oefeningen voor het soepel maken en gymnastiseren van je paard. Met als belangrijkste doel dat het paard je gaat respecteren en je als leider ziet, en daarbij is de training gericht op het gevoelig maken op je hulpen en het ongevoelig maken voor invloeden van buiten af (het paard laten denk in plaats van stom weg instinctief reageren).

En op deze manier langzaam aan weer naar het zadel toe werken, eerst gewoon grondwerk met zadel op tot ik uiteindelijk uiterlijk (indien mogelijk) ergens in juni weer het zadel in kan (bitloos) want eind juni ga ik met de paardjes een weekje naar de Veluwe, en ik denk dat daar lekkere lange buitenritten een goed begin is van zijn nieuwe rijpaard carriëre.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:30

klinkt super!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:39

Dat klinkt erg goed! Heb je er zelf ook een beetje lol in?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:40

ik weet niet of iemand je deze tip al gegeven heeft, maar mbt tot rechtrichten probeer je eens te focussen waar het buitenoor heen gaat. Rijdt dat oor waar je het heen wil hebben en verder nergens naar kijken. Niet naar onderen willen rijden, alleen contact en lekker lopen en alleen op het buitenoor rijden. Mijn merrie is daardoor al veel rechter geworden dan een jaar geleden. Het vergt wel een enorme discipline van je om niet stiekem toch het binnenoor te "sturen". Bespreek het eens met je instructrice. Het is een hulpmiddeltje voor de ruiter.

Lisepigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:47

Ik heb niet het hele topic door gespit maar wel al je berichten gelezen :o . Fijn dat je met bitloos een automatische reactie op een oude negatieve prikkel hebt kunnen doorbreken. Het klinkt alsof hij echt geen vertrouwen meer heeft in de ruiterhand.

Heb je weleens geprobeerd om tijdens het buiten rijden dressuur matig aan de gang te gaan? Ik heb geen goede bak tot mijn beschikking dus doe alles buiten. Voordeel is dat ze buiten veel makkelijker voorwaarts te houden zijn. Vooral brede zandpaden zijn geschikt om stabiel op 2 teugels voorwaarts te lopen, veel links/rechts om te stellen en SB/Wijken mee te nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:55

Zo leuk om te lezen dat je resultaten boekt met methode Anderson. Heb je daar begeleiding bij?

Mocht je die niet hebben (en je kunt er echt niet omheen om je te laten controleren) is het meest voor de hand liggende alternatief Parelli....beter zelfs nog, want daar vind je wat meer over de horsenalities waar Anderson wat minder op ingaat.