Slofteugel, waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:01

Ja, Lov keurig verwoord, zijn geen andere woorden voor!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:05

Wij uit lelydorp zeggen: dit is echt Kansloos

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:31

Nee, dat geloof ik niet..........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:30

ik dacht dat het allemaal wel meeviel met al die slofteugels enzo, bij ons op stal rijd volgens mij niemand met die dingen.
Maar nu ging ik gisteren naar het strand, en minstens de helft van de mensen die ik tegenkwam had er een slofteugel aan hangen, ik heb zelfs een stootteugel gezien. hele groepen met allemaal een slofteugel om kwamen er voorbij. Ik vond het toch wel heel raar, is het een nieuwe trend ofzo???
misschien had ik hier even een ander topic over moeten openen, maar om nu weer een slofteugeltopic te openen.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:04

pearl_tje schreef:
Wij uit lelydorp zeggen: dit is echt Kansloos

Zit daar een aardstraal ofzo???

Als je niks in te brengen hebt, kun je je ook maar beter buiten de discussie houden.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:34

Ook al met Aqua8horse over deze uitsprrak gehad..

En wat wij ermee bedoelen, mensen luisteren niet naar deze dingen en blijven toch altijd doen wat ze zelf het beste vinden.

En bij heel veel is dat het op een verkeerde manier met slof rijden Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:01

en dan is een discussie als deze wel handig zodat mensen weten hoe wel en wanneer te rijden met een hulpteugel.

zaza86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:23

ja ik denk dat het soms nodig kan zijn en misschien ook wel fijner voor een paard anders krijg je eerst een getrek in die mond als tie niet 'luistert' dan lijkt me het voor zo'n paard fijner als je met slof rijdt maar persoonlijk rij ik liever niet met zo'n hulpteugel

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:56

Trekken in de mond is natuurlijk nooit goed. Je moet je dan ook goed beseffen wat je zelf aan het doen bent en wat je wil bereiken. Want op die manier een paard aan de teugel krijgen werkt niet.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:02

Dan is het niet eens aan de teugel rijden, meer in de krul trekken
Maar weer ontopic, terug naar de slof???

aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:05

ik vind slof ook onzin hoor/

lennythebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:07

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj
ik vinnet dikke bulshit ik vin het slap als je een slofteugel of andere hulpteugel gebruikt als je zelf niet sterk genoeg bent moet je maar opflikkeren Boos! ik zouwut oiok niej fijn vinden.
.

als ik een paard was zou ik zelf nog meer in opstand komen Verward

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:26

mijn visie is.....waar de kunde ophoud beginnen de hulpteugels!!

wat mij opvalt is dat er argumenten zijn zoals, mijn paard maakt zich sterk, dus daarom rijd ik met slof, mijn paard doet dit of dat dus...rijd ik met slof...dus houd dit in dat je het zelf rijtechnichs niet op kunt lossen en worden de paarden maar aan van alles en nog wat vast gezet.
daarbij komt ook nog eens dat het gros van de mensen niet weten hoe ze met hulpteugels moeten omgaan, en uiteindelijk zo in de knel komen te zitten dat het hulpmiddel het hoofdmiddel word en dat deze paarden geen normale pas meer kunnen zetten als de hele kermis eraf gehaald word.

zelf rijd ik mijn paard nooit met hulpteugels omdat ik van meening bent dat je problemen ook op kunt lossen op een "normale" manier soms duurt dat wat langer maar je hebt het wel zonder hulpmiddelen voor elkaar gekregen.

een aantal jaren geleden kwam ik op een pensionstal om een groepsles te geven van 5 personen, ik kwam daar dus aan en ieder paard had wel iets om, of een slof of een bijzet of tiedermann, ik heb toen ook gelijk gezegt dat alles eraf moest waarbij natuurlijk de bekende maars naar boven kwamen, ik heb toen ook gelijk duidelijk gemaakt dat als de paarden niet los werden gemaakt ik gelijk een rechtsomkeert zou maken naar huis en ze dus maar een andere instructrice moeten gaan zoeken! alle paarden zijn losgemaakt en er is ook nooit mee wat omgekomen.

Ook zie ik wel regelmatig het verschil in de ring tijdens het jureren tussen paarden die niet of wel met een slof gereden worden, de paarden die regelmatig met slof worden gereden lopen ten eerste te diep, hangen vaak in de hand, lopen zonder ruggebruik en hebben een traag achterbeen, en lopen over het algemeen op de voorhand!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:49

judithh schreef:

een aantal jaren geleden kwam ik op een pensionstal om een groepsles te geven van 5 personen, ik kwam daar dus aan en ieder paard had wel iets om, of een slof of een bijzet of tiedermann, ik heb toen ook gelijk gezegt dat alles eraf moest waarbij natuurlijk de bekende maars naar boven kwamen, ik heb toen ook gelijk duidelijk gemaakt dat als de paarden niet los werden gemaakt ik gelijk een rechtsomkeert zou maken naar huis en ze dus maar een andere instructrice moeten gaan zoeken! alle paarden zijn losgemaakt en er is ook nooit mee wat omgekomen.

Ik geef je gelijk vwb je visie.

Maar met die groepsles niet.
Een oudinstructuer van mij liet je dan de les rijden met die teugel, maar wel op de correcte manier en na een preek over het gebruik, waarom wel en waarom niet etc. Hij was van mening dat wanneer het in de les niet mag, het thuis toch gedaan werd, en dan liever een hulpteugel eraan met begeleiding en er mee leren rijden, dan thuis lopen prutsen en paard verknoeien.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:59

Alane"]
[quote="judithh schreef:

Ik geef je gelijk vwb je visie.

Maar met die groepsles niet.
Een oudinstructuer van mij liet je dan de les rijden met die teugel, maar wel op de correcte manier en na een preek over het gebruik, waarom wel en waarom niet etc. Hij was van mening dat wanneer het in de les niet mag, het thuis toch gedaan werd, en dan liever een hulpteugel eraan met begeleiding en er mee leren rijden, dan thuis lopen prutsen en paard verknoeien.
[/quote]

ik vind dat je de problemen beter kan zien en daar aan kan gaan werken als er geen poespas aan een paard hangt en ik heb daarbij ook duidelijke afspraken gemaakt met die meiden dat ze er door de weeks als ik er niet was ook niets er aan moesten hangen en daarbij krijgen ze "huiswerk" om het probleem rijtechnisch op te lossen

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:59

Jullie hebben het steeds over `Dit toppic is er al zoooooo vaak geweest, doe de zoekfunctie even` maar heel veel dingen zijn al besproken, dus je zou hier nix meer kunnen vragen ... Toch

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:30

Kennelijk is er toch behoefte aan een dergelijk topic, anders zou er niet zo gerageerd worden. Ik denk ook dat het goed is, want het wordt tijd dat mensen niet alleen het gemak van de slofteugel zien maar ook de werking eens onder ogen durven gaan zien. Die slof hype, want daar lijkt het op moet maar eens doorbroken worden. Want het resultaat is helemaal niet resultaat van het rijden met een slof is niet geweldig, sterker nog het is slecht en haalt het doel waarvoor je hem gebuikt in de verste verte niet. Al lijkt het voor veel mensen een oplossing. Het is een vorm van symptoom bestrijding waarbij je dus helemaal niet werkt aan de oorzaak van het probleem. "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achter haalt hem wel" is hier goed van toepassing. Dus ik hoop dat mensen die met slof rijden gewoon eens willen gaan nadenken over wat het nu werkelijk doet, en hoe vervelend en pijnlijk het is voor een paard. Neem gewoon de moeite eens en denk er gewoon eens over na!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:51

de rijkunst van een ruiter zorgt voor het vinden van een oplossing van het probleem, schiet de ruiter te kort wordt er gezocht naar hulpmiddelen om die tekortkoming te compenseren...

Waarom telkens weer een topic over hetzelfde...
Omdat en Bokt verannderd (andere mensen andere ideeen) en niet elk nieuw lid kent de zoekfunctie, en als ze de zoekfunctie wel kennen vinden ze in de eerdere topics niet het antwoord wat ze zoeken.
In dit geval: slofteugel, waarom?
De antwoorden die gegeven worden zijn voorals nog meerdendeel een antwoord op de vraag: slofteugel, waarom niet?

Dus: waarom/wanneer een slofteugel?
Tenminste zo lees ik het..... kan het uiteraard mis hebben.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:27

Alane schreef:
de rijkunst van een ruiter zorgt voor het vinden van een oplossing van het probleem, schiet de ruiter te kort wordt er gezocht naar hulpmiddelen om die tekortkoming te compenseren...

Waarom telkens weer een topic over hetzelfde...
Omdat en Bokt verannderd (andere mensen andere ideeen) en niet elk nieuw lid kent de zoekfunctie, en als ze de zoekfunctie wel kennen vinden ze in de eerdere topics niet het antwoord wat ze zoeken.
In dit geval: slofteugel, waarom?
De antwoorden die gegeven worden zijn voorals nog meerdendeel een antwoord op de vraag: slofteugel, waarom niet?

Dus: waarom/wanneer een slofteugel?
Tenminste zo lees ik het..... kan het uiteraard mis hebben.

"Tekort koming compenseren" dat is inderdaad wat je doet, maar los je daar het eigenlijke probleem wel mee op?
Ik heb het al eerder gezegd de slof is een hype, en dat is actueel. Dat kan je ook zien er reageren nog genoeg mensen. Als je hier op bokt bent, ga je toch niet naar oude items zoeken? Dat geldt in ieder geval voor mezelf.
"Waarom/ wanneer een slofteugel" zou een nieuw item kunnen zijn. Maar in mijn ogen blijft het draaien om hetzelfde.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:29

Er is helemaal geen behoefte aan een leuk discussieertopic over de slof, er is behoefte aan het halen van gelijk...

Ik heb nu duidelijk mijn mening gegeven, en met mij nog veel andere slofgebruikers maar haak nu gewoon af omdat het een vicieus cirkeltje is (inderdaad aqua, draaien om hetzelfde).
Het kan mij ook echt totaal niets schelen dat er een aantal mensen zijn die het rijden met slof zo veroordelen, zolang ik weet dat ik het goed doe (en dit bevestigd krijg van een zeer bekwame instructrice) lach ik er om.
*HAHAHA* Schijnheilig

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:45

Sjuimpje schreef:
Er is helemaal geen behoefte aan een leuk discussieertopic over de slof, er is behoefte aan het halen van gelijk...

Ik heb nu duidelijk mijn mening gegeven, en met mij nog veel andere slofgebruikers maar haak nu gewoon af omdat het een vicieus cirkeltje is (inderdaad aqua, draaien om hetzelfde).
Het kan mij ook echt totaal niets schelen dat er een aantal mensen zijn die het rijden met slof zo veroordelen, zolang ik weet dat ik het goed doe (en dit bevestigd krijg van een zeer bekwame instructrice) lach ik er om.
*HAHAHA* Schijnheilig

Goed Sjuim, als jij dat inderdaad denkt is het toch goed?
Het gaat helemaal niet om gelijk halen, deze opmerking van jou geeft al duidelijk iets aan. Het gaat erom dat aantoonbaar en aanwijsbaar is dat het rijden met slof gewoon slecht is. Dat zou ik je ook heel simpel kunnen uitleggen. Als je het namelijk begrijpt is het ook heel simpel. Ik ga niets over de bewkaamheid van je instructrice zeggen of van iemand anders. Ik heb ook al duidelijk gezegd dat het gebruik van een slof vrijwel altijd met de beste bedoelingen wordt gedaan. Dus onbewust goed bezig willen zijn, er is dus pertinent geen schuldige in mijn ogen. Als jouw instructrice de theorie erachter niet kent of niet inzichtelijk is gemaakt voor haar, zal ze niets hebben dan lof bij het gebruik van een slof. Maar de werkelijkheid ligt helaas anders! En heel anders dan de meeste mensen die een slof gebruiken durven te verwachten. Ik ga hier binnenkort een lezing over geven samen met een dierenarts. Kom daar dan gewoon vrijblijvend, met vooroordelen(omdat jullie de slof goed vinden) eens kijken. Je kan dan eventueel bij je eigen standpunt blijven, of je kan je standpunt bijstellen. Niet omdat je niet goed en deskundig bent maar gewoon omdat je die theorie nog niet kende. Gewoon horizon verbreden, en zoeken naar informatie. Zo moet je eigenlijk die lezing zien. Bespreek het eerst maar eens met je instructrice. Maar als jullie zo overtuigd zijn dat het zo goed is, heb je toch niets te vrezen op zo'n lezing? Dan kan je misschien ons wel overtuigen met goede argumenten. Voorwaarde is wel dat iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten en dat we elkaar met respect blijven behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:12

Aqua8horse schreef:
Voorwaarde is wel dat iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten en dat we elkaar met respect blijven behandelen.

Toch wel bijzonder dat juist jij dat hier durft te stellen Schijnheilig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:13

Aqua8horse"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Er Het kan mij ook echt totaal niets schelen dat er een aantal mensen zijn die het rijden met slof zo veroordelen, zolang ik weet dat ik het goed doe (en dit bevestigd krijg van een zeer bekwame instructrice) lach ik er om.

[/quote]
Zoals ik al zei WEET ik dat ik hem goed gebruik.
Ik ga ook niet nòg eens al die argumenten aandragen.

Verder is er nog nooit iemand die bewezen heeft dat met een slof rijden slecht is, dat is gewoon pure onzin, als dat zo was kwam je niet continue met dat geneuzel “ik los het liever rijtechnisch op” maar dan kwamen er feiten op tafel. Die blijven nu totaal achterwege.
Dat jij een aantal paarden hebt gezien/gereden/opgelapt die met een slof in elkaar waren getrokken zegt niets, ik ken nog veel meer paarden die er ook zo aan toe zijn maar nog nooit een slof hebben omgehad. Kijk maar eens op de eerste de beste landelijke wedstrijd.
Verder stap ik niet meer in de auto voor de eerste de beste lezing, ik wil feiten zien en horen van gerenommeerde paardenmensen. Mijn instructrice begeeft zich onder de crème de la crème van Neerlands meeste gerespecteerde ruiters/dierenartsen/trainers dus ik neem liever een extra lesje van haar.

Dat jij pertinent tegen de slof bent is niet erg en dat mag je best verkondigen, maar niet door het afkraken van anderen zonder dat er bewijzen of voor zichzelf sprekende prestaties aan ten grondslag liggen.

Je maakt je in mijn ogen steeds ongeloofwaardiger….

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:36

Sjuimpje"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Sjuimpje schreef:
Er Het kan mij ook echt totaal niets schelen dat er een aantal mensen zijn die het rijden met slof zo veroordelen, zolang ik weet dat ik het goed doe (en dit bevestigd krijg van een zeer bekwame instructrice) lach ik er om.

[/quote]
Zoals ik al zei WEET ik dat ik hem goed gebruik.
Ik ga ook niet nòg eens al die argumenten aandragen.

Verder is er nog nooit iemand die bewezen heeft dat met een slof rijden slecht is, dat is gewoon pure onzin, als dat zo was kwam je niet continue met dat geneuzel “ik los het liever rijtechnisch op” maar dan kwamen er feiten op tafel. Die blijven nu totaal achterwege.
Dat jij een aantal paarden hebt gezien/gereden/opgelapt die met een slof in elkaar waren getrokken zegt niets, ik ken nog veel meer paarden die er ook zo aan toe zijn maar nog nooit een slof hebben omgehad. Kijk maar eens op de eerste de beste landelijke wedstrijd.
Verder stap ik niet meer in de auto voor de eerste de beste lezing, ik wil feiten zien en horen van gerenommeerde paardenmensen. Mijn instructrice begeeft zich onder de crème de la crème van Neerlands meeste gerespecteerde ruiters/dierenartsen/trainers dus ik neem liever een extra lesje van haar.

Dat jij pertinent tegen de slof bent is niet erg en dat mag je best verkondigen, maar niet door het afkraken van anderen zonder dat er bewijzen of voor zichzelf sprekende prestaties aan ten grondslag liggen.

Je maakt je in mijn ogen steeds ongeloofwaardiger….
[/quote]

Als je nou werkelijk zo overtuigd bent van jezelf dan snap ik je reactie niet?
En als je het over veroordelen hebt, wie drukt nou wie in een hoekje dan?
Moet je zelf eens kijken wat je schrijft.......
En wat is er mis met iets rijtechnisch op te lossen?
En dat rijden met een slof niet goed is, is geen onzin. Uitgerekend jij zou daar dan toch meer over willen weten dan het zomaar te verwerpen?
Daar dwing je op z'n minst respect mee af...
Niet alle paarden waar ik mee werk of gewerkt heb, hebben allemaal een probleem wat door een slof komt. Ik begrijp niet hoe je daar bij komt.
De theorie waar wij het over hebben, bestaan uit pure feiten!
Gerenommeerde paardemensen.........kan jij dat onderscheidt zomaar maken?
Dit wil ik zeker even rechtzetten: ik kraak helemaal niemand af!
Het is een heel ander probleem denk ik. Mensen die met een slof onbewust hun best doen, voelen zich enorm aangesproken kennelijk. Dat zie je aan je eigen reactie. Maar als je nou zo overtuigd bent, hoef je je toch helemaal niet te gaan verdedigen? En zeker niet op een manier waarbij je iemand veroordeelt, in een hoekje drukt en min of meer ten koste van je zelf bespottelijk maakt. Dat lijkt mij niet erg sterk. En volgens mij geeft dat precies heel duidelijk aan waar de schoen wringt.
Ik vind het helemaal niet erg hoor dat jij met slof traint, maar je komt er vanzelf nog wel een keer achter. Het valt me persoonlijk wel van je tegen dat je een groot oordeel hebt en niet eens de moeite durft te nemen om eens vrijblijvend te luisteren naar een andere visie, die uiteindelijk jouw en je paarden ten goede zullen komen. Het is weer hetzelfde als toen met de meeting. met alle respect: maar de grootste schr*wers schitterden door zich op het laatst afwezig te melden.
Een beetje jammer...

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:38

Aqua8horse schreef:
Het gaat helemaal niet om gelijk halen, deze opmerking van jou geeft al duidelijk iets aan. Het gaat erom dat aantoonbaar en aanwijsbaar is dat het rijden met slof gewoon slecht is. Dat zou ik je ook heel simpel kunnen uitleggen. Als je het namelijk begrijpt is het ook heel simpel.

Sorry Aqua, maar eerst ontken je dat het om gelijk halen gaat, vervolgens ontzenuw je die opmerking door weer de lezer te overtuigen van jouw eigen gelijk.

JIJ vindt, met vele anderen dat slofgebruik slecht is, anderen denken daar anders over.

Probeer de discussie zuiver te houden.