Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:27

ik weet het zijn, een vriendin heeft daar ook nog tijdje gestaan. ;)
Ik zou vooral veel cavaletti doen, dan leert hij zijn lijf beter/soepeler gaan gebruiken. Gaat natuurlijk ook niet op 1,2,3 maar het helpt zeker wel! Dan moet je wel eens gaan kijken welke afstand je de balken moet leggen voor jouw paardje. In-uitjes zou ik nog wat mee wachten en vooral in het begin eerst met begeleiding doen.

http://www.facebook.com/#!/media/set/?s ... 715&type=1 kijk hier al eens, of plaats ook een foto waar je zoekt naar een bijrijder. Wie weet kom je zo wel iemand tegen?

of hier: http://www.facebook.com/#!/groups/318270254862997/

Wat ook altijd handig kan zijn, les nemen op andere paarden. Paarden die hun "werk goed kennen" en waar jij van kan leren ivm je zit en de invloed ervan! Dat is dan vaak pure zitles aan de longe!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:27

Niet elke paardenles bij een ponyclub gooien ze stampensvol. Wij reden met zijn 3en, super leerzaam hoor!
Volgens mij is die €150 per kwartaal en dat is dus niet gek!

Misschien kun je een priveles delen met iemand op je stal waarmee je het goed kan vinden? Scheelt in kosten, maar wel hoge kwaliteit van les.

Een ervaren bijrijder zoeken die jou ook een beetje kan helpen kun je best proberen. Niet geschoten is altijd mis he! Ik kan me best voorstellen dat iemand dat best leuk vind hoor! (ik wel althans).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:32

xTitanic schreef:
capopjekop schreef:
Ik lees steeds dat je niet kunt gaan lessen vanwege het geld. Is er geen ponyclub bij jou in de buurt? Ik betaalde vroeger iets van 150 euro (dat pakket laten schieten en je bent er al bijna) en kon dan 2x per week dressuurles nemen en 1x springles (die moest je wel los bij betalen overigens). De instructeurs waren goed, ik heb er veel geleerd samen met mijn pony.

Je hebt en ponyclub. Maar dan moet het ook al mogelijk zijn vervoer te organiseren. Ik heb een van, maar mijn stiefpapa die heeft ook werk te doen. En woont een half uur weg van mij! En dan moet ik in de paardenclub, want heb een paard. En dit is niet echt iets voor mij, ben niet zo'n sociale en voorstander van ponyclubs etc ;) Daar lopen ze ook in groep en kan je instructrice eigenlijk nooit echt met jou bezig zijn. Die 150 euro dan liever aan goéde privélessen :Y)

Kun je niet lopend dan of met iemand meerijden? Als mijn pa niet kon ging ik vaak stappend naar de club. In een groep rijden is ook leerzaam hoor, je rijd gewoon voor jezelf zoals je thuis ook doet en de instructeur zorgt ervoor dat iedereen voldoende een op een tijd krijgt. Als een paard een keer wat minder loopt krijg je wat meer tijd en als het goed gaat mss wat minder. Je leert er iig goed van sturen. Voor dat geld kan ik iig maar 10 privelessen van een half uur kopen, terwijl ik op de ponyclub voor dat geld een jaar lang 2x per week kon lessen. En zo megasociaal was ik ook niet hoor, maar je leert iedereen snel kennen en het is super gezellig (onderlinge wedstrijden, buitenritten, enz). Dat het niets voor je is dat kan, maar nu breng je het net of je op een pony- of paardenclub geen goede les krijgt en dat is zeker niet waar. We reden met max 6 man in een 20x60 bak (20x20 was om warm te kunnen stappen en draven voor de les).

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:33

Bino_Pino schreef:
ik weet het zijn, een vriendin heeft daar ook nog tijdje gestaan. ;)
Ik zou vooral veel cavaletti doen, dan leert hij zijn lijf beter/soepeler gaan gebruiken. Gaat natuurlijk ook niet op 1,2,3 maar het helpt zeker wel! Dan moet je wel eens gaan kijken welke afstand je de balken moet leggen voor jouw paardje. In-uitjes zou ik nog wat mee wachten en vooral in het begin eerst met begeleiding doen.

http://www.facebook.com/#!/media/set/?s ... 715&type=1 kijk hier al eens, of plaats ook een foto waar je zoekt naar een bijrijder. Wie weet kom je zo wel iemand tegen?

of hier: http://www.facebook.com/#!/groups/318270254862997/

Wat ook altijd handig kan zijn, les nemen op andere paarden. Paarden die hun "werk goed kennen" en waar jij van kan leren ivm je zit en de invloed ervan! Dat is dan vaak pure zitles aan de longe!

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wie? Ik ga ze misschien wel kennen want ik heb daar 1 jaar geleden gestaan een jaar en een half, dan veranderd van stal en nu sta ik er weer :)
Ik zal zien wat ik kan doen met cavaletti! en bedankt voor de links.
Misschien kan jij eens op m'n paardje komen rijden? :o

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:36

Zal het in PB sturen. ;) Ik heb het druk genoeg met eigen bijrijdpaard + pony dat ik aan het opleren ben ;)
En ik ben nu ook geen topruiter die wonderen zou kunnen verrichten door eens met je paard te rijden natuurlijk!

Mag je eigenlijk andere lesgeefster meebrengen naar stal?
Laatst bijgewerkt door Bino_Pino op 26-07-12 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:37

capopjekop, leuk dat je dit voorstelt.. maar ik heb in een manege gestaan waar de ponyclub kwam rijden in de winter en heb dit verschillende keren bekeken en vind het maar een beetje manegelessen ogen en ik kan van 150 euro 7 lessen van een uur kopen. Nou ben toch echt niet zo'n voorstander er van en daar blijf ik bij, totaal niet grof bedoeld of willen lijken ofzo :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:38

Ik lees vooral heel veel "ja, maar dat ga ik echt niet zo lang doen hoor". En daarmee kom je er niet, want paardrijden is geduld hebben. Jij vindt een kwartiertje stappen al te lang en "dat ga je echt niet elke keer doen", terwijl je paard er gewoon beter van word. Man, al stap je een uur met af en toe een paar meter draf om de nageeflijkheid uit te breiden. Als je d'r geen geduld voor hebt wordt je nooit een goeie ruiter.

En wat betreft die bijrijder, das zo'n gek idee nog niet. Zorg er dan wel voor dat je een bijrijder kiest die beter rijdt dan jij, dan leert je paard er daadwerkelijk wat van. Een goeie bijrijder vinden zal vast niet makkelijk zijn, maar je kan beginnen met een advertentie op Bokt en Marktplaats.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:42

Bino_Pino schreef:
Zal het in PB sturen. ;) Ik heb het druk genoeg met eigen bijrijdpaard + pony dat ik aan het opleren ben ;)
En ik ben nu ook geen topruiter die wonderen zou kunnen verrichten door eens met je paard te rijden natuurlijk!

Mag je eigenlijk andere lesgeefster meebrengen naar stal?

Dat mag wel maar Patsy is daar een beetje moeilijk mee, zij is wel goed genoeg :) pakt zelf lessen bij iemand die er 100 euro voor vraagt en ze heeft véél ervaring :) en ok (:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:44

xTitanic schreef:
capopjekop, leuk dat je dit voorstelt.. maar ik heb in een manege gestaan waar de ponyclub kwam rijden in de winter en heb dit verschillende keren bekeken en vind het maar een beetje manegelessen ogen en ik kan van 150 euro 7 lessen van een uur kopen. Nou ben toch echt niet zo'n voorstander er van en daar blijf ik bij, totaal niet grof bedoeld of willen lijken ofzo :)

Jammer dat dat je referentiekader is. Tuurlijk heb je er ook minder goede tussen, maar ze zijn echt niet allemaal zo. Bij mij op de club werd goed les gegeven en de wedstrijdruiters reden ook vaak in de prijzen op concours. Ik heb in een jaar tijd op de pc meer geleerd dan de 8 jaar op de manege. Maar goed, als jij enkel die club in de buurt hebt dan kun je idd beter 7 privelessen nemen. Delen is ook een goede optie, dan krijg je nog genoeg aandacht en het scheelt de helft van het geld en kun je 14 lessen nemen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:44

Mavelle schreef:
Ik lees vooral heel veel "ja, maar dat ga ik echt niet zo lang doen hoor". En daarmee kom je er niet, want paardrijden is geduld hebben. Jij vindt een kwartiertje stappen al te lang en "dat ga je echt niet elke keer doen", terwijl je paard er gewoon beter van word. Man, al stap je een uur met af en toe een paar meter draf om de nageeflijkheid uit te breiden. Als je d'r geen geduld voor hebt wordt je nooit een goeie ruiter.

En wat betreft die bijrijder, das zo'n gek idee nog niet. Zorg er dan wel voor dat je een bijrijder kiest die beter rijdt dan jij, dan leert je paard er daadwerkelijk wat van. Een goeie bijrijder vinden zal vast niet makkelijk zijn, maar je kan beginnen met een advertentie op Bokt en Marktplaats.

Jaah.. weet ik wel :o maar een heel uur stappen vind ik gewoon ongelofelijk saai en je moet toch een béétje lol met je knol hebben? :P
Misschien moet ik dit bv een aantal keer in de week doen, 3 keer en er tussen gewoon rijden.

MaritB

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:45

Lol voor jezelf ten koste van je paard?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:46

capopjekop schreef:
xTitanic schreef:

Jammer dat dat je referentiekader is. Tuurlijk heb je er ook minder goede tussen, maar ze zijn echt niet allemaal zo. Bij mij op de club werd goed les gegeven en de wedstrijdruiters reden ook vaak in de prijzen op concours. Ik heb in een jaar tijd op de pc meer geleerd dan de 8 jaar op de manege. Maar goed, als jij enkel die club in de buurt hebt dan kun je idd beter 7 privelessen nemen. Delen is ook een goede optie, dan krijg je nog genoeg aandacht en het scheelt de helft van het geld en kun je 14 lessen nemen.

Het is niet mogelijk om een half uur te rijden, énkel een uur.. dan nog, voel me beter als we een uur hebben en niet zo krap met de tijd zitten!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:48

Maritje1991 schreef:

Nah.. krijgen we weer misopvattingen met 'lol met je knol'. Heb jij ooit alleen maar gestapt in het rijden?
Ik heb ook gezegd dat we dit bv 3x in de week kunnen doen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:53

Even een ander ideetje... je instructrice is dus ook de eigenaar van de stal... zou die niet nu het vakantie is een paar extra handen willen? Dingen schoonmaken, stallen mesten weet ik veel er is altijd wat te doen (iig op alle stallen die ik ken wel) en in ruil daarvoor jouw een lesje geven.
Deed ik vroeger op de manege ook... gingen we helpen met vanalles en nog wat en dan mochten we van de manege eigenaar een uurtje rijden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:55

Evelijn schreef:
Even een ander ideetje... je instructrice is dus ook de eigenaar van de stal... zou die niet nu het vakantie is een paar extra handen willen? Dingen schoonmaken, stallen mesten weet ik veel er is altijd wat te doen (iig op alle stallen die ik ken wel) en in ruil daarvoor jouw een lesje geven.
Deed ik vroeger op de manege ook... gingen we helpen met vanalles en nog wat en dan mochten we van de manege eigenaar een uurtje rijden.

Neen, dacht ik ook al aan, maar zij doet liever alles op haar eigen. Is ook een apart karakter hoor, even koppig als mij :P

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:56

Ik gaa slapen, het is ALWEER 2 uur snachts :Z :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:00

xTitanic schreef:
Maritje1991 schreef:

Nah.. krijgen we weer misopvattingen met 'lol met je knol'. Heb jij ooit alleen maar gestapt in het rijden?
Ik heb ook gezegd dat we dit bv 3x in de week kunnen doen

Sterker nog ik heb ruim 3 maanden niet gereden ;)

En nu stappen we meer dan draven hoor, galoperen is onder het zadel niet aan de orde. Ik wil dat ze goed kan dragen, dat ze recht kan lopen. Dit train ik vanaf de grond en niet erop. Want ik zit niet goed genoeg. En zit haar dus in de weg.

Lol met mijn pony doe ik wel op een andere manier :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:02

xTitanic schreef:

Dan ben je nu dus niet in Oost-Vlaanderen bij je paard?

(Zucht, ik snap niet waarom ik nog steeds reageer... ik snap de helft er niet van)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:02

xTitanic schreef:
Het is niet mogelijk om een half uur te rijden, énkel een uur.. dan nog, voel me beter als we een uur hebben en niet zo krap met de tijd zitten!

Wie heeft het over een half uur? Ik zeg een les delen, dus met zijn 2e in een les rijden. Dan rijd je gewoon een uur.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:03

Wat deed je dan met je paard in die 3 maanden?

Ik ga nu echt wel gaan..

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:05

Evelijn schreef:
xTitanic schreef:

Dan ben je nu dus niet in Oost-Vlaanderen bij je paard?

(Zucht, ik snap niet waarom ik nog steeds reageer... ik snap de helft er niet van)

Als je heel het topic mee leest wist je vast dat ik in Amerika zit tot zaterdag :j
Geen probleem voor mij.. maar wat veranderd de hele boel als ik in Amerika zit? niets toch

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:06

hoe cliche dit ook gaat klinken: "grondwerk"

Werken aan mentale kalmte, hoe beweegt mijn paard? Waarom loopt ze daar anders dan net daar? uhm, recht richten, stretchen op de cirkel, fietsen, wandelen, gewoon samen zijn en toen was de tijd snel om.
Het komt nu ook vaker voor dat ik lekker @liberty met mijn pony werk, buiging links, rechts, zijwaarts van mij af en naar mij toe, begin van de spin aan het leren...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:06

Ik lees wel... maar zo duidelijk ben je niet... je springt van de hak op de tak.
Als je in Amerika bent waarom ben je dan zo bezig met je paard... die staat nu dus gewoon in Vlaanderen op wei vakantie te vieren?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:09

Evelijn schreef:
Ik lees wel... maar zo duidelijk ben je niet... je springt van de hak op de tak.
Als je in Amerika bent waarom ben je dan zo bezig met je paard... die staat nu dus gewoon in Vlaanderen op wei vakantie te vieren?

Omdat ik tot een punt van besef kwam hier.. en ja, staat dus 3 weken stil.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:10

Maritje1991 schreef:
hoe cliche dit ook gaat klinken: "grondwerk"

Werken aan mentale kalmte, hoe beweegt mijn paard? Waarom loopt ze daar anders dan net daar? uhm, recht richten, stretchen op de cirkel, fietsen, wandelen, gewoon samen zijn en toen was de tijd snel om.
Het komt nu ook vaker voor dat ik lekker @liberty met mijn pony werk, buiging links, rechts, zijwaarts van mij af en naar mij toe, begin van de spin aan het leren...

Ik zou ook veel meer grondwerk eigenlijk willen gaan doen.. waarom zou dit cliché klinken?