Probleem one rein stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:31

Ik heb de ORS vaak genoeg gezien vanuit een volle galop, maar ik had toen net geen camera bij de hand. Ik heb ook geen zin om daar nu opnames van te gaan maken, maar geloof me, ze gaan echt niet onderuit.
Als de ORS geen bewezen noodrem zou zijn, zou hij niet op een dergelijk grote schaal aangeleerd worden en door zoveel mensen worden gepropageerd.

Dat jij daar nou net geen genoegen mee neemt...tja....

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:11

Ze heeft een punt dat ors op de foute manier als gevolg kan hebben dat je paard onderuit gaat. Maar die personen trekken hun paard om en vinden dat ors en dat is het gewoon niet. Dat is gewoon wat het is. Het paard omtrekken. De personen die onderuit gaan hebben de ors ook niet eerst vanaf de grond geleerd. Sterker nog, die mensen hebben de ors helemaal niet geleerd. Ze weten zelfs niet wat ors is, en toch beweren ze het te doen. Dat je daar tegen bent begrijp ik volledig. Maar een echte ors heeft die gevolgen niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:14

En zoals ik al eerder zei, als je paard vanuit stilstand er van tussen gaat, moet bij jouw het reflex ook erin zitten om meteen de ORS toe te passen en niet te gaan wachten tot hij wel op volle snelheid is. Als je een half uur moet wachten voordat je zelf er achter bent wat je moet gaan doen, ben je doorgaans te laat. Dan is je paard al voor een auto gelopen, het kanaal ingerend of voor de trein gesprongen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:18

Ik geef toe dat ik dat niet doe, en nu ik alles nog eens door mijn gedachten heb gehaald heb je daar volgens mij gelijk in. Dat is dus ook iets dat ik zal aanpassen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:21

Cassidy schreef:
Als de ORS geen bewezen noodrem zou zijn, zou hij niet op een dergelijk grote schaal aangeleerd worden en door zoveel mensen worden gepropageerd.

Dat jij daar nou net geen genoegen mee neemt...tja....

Net niet nee en daarmee hoef je mij niet als 'raar' weg te zetten.
Een slofteugel wordt ook op grote schaal gebruikt en aangeprezen, je paard in een hok van 3x3 zetten is ook algemeen geaccepteerd enz.
Dat wil echt niet zeggen dat ik tegen slofteugels en boxen ben maar dat iedereen het gebruikt is geen reden om er niet meer kritisch naar te kijken en indien mogelijk verbeteringen te maken.
Er waren 20 jaar geleden ook dingen die heel algemeen geaccepteerd waren en door iedereen aangeprezen werden (zie de post van mick75), dingen die je nu niet eens meer kunt noemen zonder vol afgrijzen aangekeken te worden (geef hem eens een klap voor z'n donder).

In de eerste sprong die je paard maakt zijn er legio manieren die je toe kunt passen om de paniek te voorkomen en ben nog steeds niet overtuigd dat ors (een van) de effectiefste en diervriendelijkste methode's is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:24

Zie het filmpje van Clinton Anderson over spooky horses, ik geef je daar helemaal gelijk in.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

De ORS is een NOODREM, die je toe kunt passen als HE-LE-MAAL niets anders meer helpt. Niet het tovermiddel om te voorkomen dat een paard schrikt, geen excuus om rijkunstige tekortkomingen weg te poetsen.
En als zodanig, dus als NOODREM, de moeite waard om mee te nemen bij de opleiding van je paard. In de hoop dat je hem nooit nodig gaat hebben.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:06

Ik denk dat iedereen hoopt het nooit NODIG te hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:14

als het iets is wat je moet blijven oefenen en in je training moet blijven meenemen is het dus nooit een reflex geworden
simpeler kan ik het niet zeggen

een reflex is iets wat je paard nog moet doen al heeft hij het 5 jaar nooit meer gedaan
het moet er zo ingebakken zitten dat hij zonder na te denken op de juiste manier reageert
blijkbaar lukt dat niet met de ors

wat ik ook het meeste tussen de regels door lees is dat de ruiters die een ors kunnen toepassen dus genoeg ruiterschap hebben geleerd om hun paard dat te laten uitvoeren
het zou volgens mij geen barst uitmaken of je die ruiters nu ors of een ander hoogstaand dressuurkunstje leert, tegen de tijd dat ze vaardig genoeg zijn en snel genoeg adekwaat kunnen reageren op het gedrag van hun paard, redden ze het altijd wel
het zijn de ruiters die geschoold worden , het paard wordt alleen maar soepel gehouden

want wees eerlijk, het inbuigen van een paard wordt bij zoveel trainingen meegenomen
dat deed vroeger mijn instructeur van de rijvereniging al, pakumbeet 25 jaar geleden en ook ik krijg deze oefening weer mee bij mijn western oefeningen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:25

Spattter, als de ORS er eenmaal inzit bij een paard hoef je hem niet steeds weer mee te nemen.
De ORS kan echter wel heel erg lijken op andere oefeningen die je doet om je paard soepel en lenig te houden.
Vraag eens na bij je instuctie of de oefening die je nu mee moet nemen echt de ORS is of een afgeleidde daarvan. Als je je paard lenig wilt hebben, wordt de flexing meegenomen. Flexing is echter niet altijd ORS.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:31

nee, dat snap ik, ik flex, hoef geen ors in mijn vakken pakket te hebben, ik red me wel zonder

eerlijk gezegd heb ik er ook pas sinds kort van gehoord, verder nooit iemand horen praten over de ors en ik rij toch inmiddels 41 jaar
ook nooit gehoord dat iemand deze toepast in noodsituatie

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:54

Er zit hier en daar toch wel enige tegenstrijdigheid in de posts van de ORS-fans

Cassidy schreef:
De ORS wordt geleerd en bevestigd door oefenen. Veel oefenen. Eeuwig en constant die ORS meenemen.
Cassidy schreef:
als de ORS er eenmaal inzit bij een paard hoef je hem niet steeds weer mee te nemen.

Cassidy schreef:
De ORS is een NOODREM, die je toe kunt passen als HE-LE-MAAL niets anders meer helpt.

jensvl schreef:
In blinde paniek helpt niets meer. Maar ors is er om te voorkomen dat het zo ver komt.

Een noodrem die niet werkt in blinde paniek? Dan is het toch geen noodrem maar gewoon een andere manier om te stoppen? Ik denk dat de manier van stoppen waar de ORS op gebaseerd is, handiger is dan trekken aan twee teugels. En ik denk ook dat die manier niet zo anders is als mensen graag willen geloven. Ik denk wel dat het héél erg goed is voor het zelfvertrouwen van een onzekere ruiter als hij/zij dènkt dat z'n paard een ORS-noodrem heeft. Net zoals veel ruiters er buiten toch even een slof aan hangen of een scherper bit in doen. Geen echte rem, wel een zekerder ruiter en dus een beter te hanteren paard.

Dat een ORS beter werkt dan aan twee teugels trekken komt simpelweg doordat het voor een paard moeilijker is om af te remmen als de achterhand recht achter de voorhand aandendert. Al eerder is aangegeven dat de bedoeling van de ORS is dat de achterhand 'ontkoppelt'. Klinkt mij logisch in de oren. Wat ik alleen niet logisch vind is om dat een paard aan te leren door z'n neus te sturen, of je nu wel of niet aan die neus trekt. Een paard loopt immers niet altijd achter z'n neus aan. En dus kunnen paarden met een enigszins soepele hals, of in elk geval een hals die soepeler is dan de middenhand, prima doordenderen met de neus op de singel (tot ze ergens tegenaan lopen en botsingen met rennende paarden zijn niet leuk). En daarom werd Mick75 geleerd om aan één teugel te trekken en tegelijkertijd aan dezelfde kant een beenhulp te geven. Ontkoppeling van voor- en achterhand zit onder je, niet voor je. Buiging in het lijf komt van gewicht en binnenbeenhulp, niet van binnenteugel. Leer je eigen lijf voldoende onder controle te krijgen om te rijden op zit en benen, zodat je je eigen balans gericht kunt inzetten om je paard te helpen in balans te blijven. Dan krijg je een paard dat aan de hulpen staat. Tien tegen één dat die er helemaal niet vandoor gaat, maar als dat toch gebeurt dan is zo'n paard gewoon te stoppen op ophouding met binnenbeen eraan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:58

Beste Maura, omwille van deze discussie, zou je even alle filmpjes in dit topic even willen bekijken? Dan weten we allemaal dat jij weet waar wij het over hebben. Dank je.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:21

Hm, ik héb de filmpjes al bekeken (sommige stukjes meerdere keren en sommige filmpjes wegens nekharen niet helemaal uitgekeken). Alleen is discussiëren over wat je waar op welk moment wel of niet ziet gebeuren nogal onhandig als je niet tegelijk samen naar hetzelfde kijkt en alles wat je wilt zeggen moet typen.
Daarom leek het me handig om het over het concept te hebben. De theorie dus, niet wie wat waar wel of niet exact goed uitvoert, laat staan hoe dat getraind is (want dat kun je aan een filmpje helaas niet zien, al valt er soms een hoop te raden). En die theorie is niet zo ingewikkeld, al blijken er op details, zoals te lezen valt in de citaten, toch wat puntjes niet helemaal duidelijk. Die citaten slaan, zoals ik dit topic lees, niet op specifieke filmpjes maar zeggen in het algemeen iets over ORS en die details die niet duidelijk zijn, zijn naar mijn idee de reden dat er in dit topic hier en daar een tikje langs elkaar wordt heen gedicussieerd, tegenstellingen worden uitvergroot en overeenkomsten niet worden gezien.

Mocht je daar niet op in willen gaan, geen punt hoor, al kun je dat dan ook gewoon zeggen in plaats van aannames te doen die niet kloppen ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:32

Ik hoef geen aannames te doen die niet kloppen, want onderstaande verteld mij dat jij niet helemaal snapt waar het bij de ORS om gaat.
maura schreef:
Dat een ORS beter werkt dan aan twee teugels trekken komt simpelweg doordat het voor een paard moeilijker is om af te remmen als de achterhand recht achter de voorhand aandendert. Al eerder is aangegeven dat de bedoeling van de ORS is dat de achterhand 'ontkoppelt'. Klinkt mij logisch in de oren. Wat ik alleen niet logisch vind is om dat een paard aan te leren door z'n neus te sturen, of je nu wel of niet aan die neus trekt. Een paard loopt immers niet altijd achter z'n neus aan. En dus kunnen paarden met een enigszins soepele hals, of in elk geval een hals die soepeler is dan de middenhand, prima doordenderen met de neus op de singel (tot ze ergens tegenaan lopen en botsingen met rennende paarden zijn niet leuk). En daarom werd Mick75 geleerd om aan één teugel te trekken en tegelijkertijd aan dezelfde kant een beenhulp te geven. Ontkoppeling van voor- en achterhand zit onder je, niet voor je. Buiging in het lijf komt van gewicht en binnenbeenhulp, niet van binnenteugel. Leer je eigen lijf voldoende onder controle te krijgen om te rijden op zit en benen, zodat je je eigen balans gericht kunt inzetten om je paard te helpen in balans te blijven. Dan krijg je een paard dat aan de hulpen staat. Tien tegen één dat die er helemaal niet vandoor gaat, maar als dat toch gebeurt dan is zo'n paard gewoon te stoppen op ophouding met binnenbeen eraan.

Ik zou je nogmaals met klem aan willen raden om de filmpjes van de ORS nogmaals en helemaal af te kijken. Want het is bij de ORS niet simpelweg de neus naar de stijgbeugel brengen maar ook daar ligt het geheim in de ontkoppeling van de achterhand dmv een beenhulp, net zoals Mick75 dat formuleerde. Voor het naar de stijgbeugel brengen heb je geen kracht nodig, en je stuurt het paard daar dan ook niet mee. Het probleem dat door sommigen wordt gezien is het aanleren van de reflex, waar wat tijd overheen gaat. Die zien liever die eenmalige scherpe pijnprikkel en een omtrekken in geval van nood.

Mocht je het echt niet aankunnen om sommige filmpjes te bekijken, dan wil ik je deze aanraden. Je hoeft niet bang te zijn, er wordt alleen over de theorie gesproken. En je ziet de reflex bij een paard vanaf de grond.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:04

Cassidy schreef:
Ik hoef geen aannames te doen die niet kloppen, want onderstaande verteld mij dat jij niet helemaal snapt waar het bij de ORS om gaat.

Dat zeg je al de hele tijd terwijl de voorstanders hier continu zichzelf tegenspreken.
Er wordt gezegd dat het belangrijkste van de ors is het bewegen van de hand over de teugel vóór de daadwerkelijke ors, in het filmpjes doet geen van de ruiters dat.
Nu begin je ineens over een beenhulp waar hiervoor met geen woord over gerept is.
Ik heb al vaker over een ors gehoord maar nog niemand heeft daarbij genoemd dat er een beenhulp bij hoort.
Wat ook niet logisch is want hoe moet je het dan oefenen vanaf de grond?

Maar goed, het enige wat jij wilt is er heilig in geloven dat dit het goede middel is.
Je veegt elk argument gewoon van tafel zonder er al teveel op in te gaan.
Prima voor jou als het zekerheid geeft, ik hoop voor je paard dat het niet zover komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:18

Hoe wil je de achterhand wegzetten vanuit het zadel zonder beenhulp?

Maar ik moet mijn verontschuldigingen aanbieden omdat ik de ORS niet vaak genoeg voor iedereen begrijpelijk en tot in de details heb uitgelegd.
Ik had gedacht dat je eea uit de filmpjes had gehaald, vooral die van Jedi Horsemanship, maar zo te zien heb je dat filmpje niet bekeken. Of je Engels is niet goed genoeg, en heb je het niet begrepen, kan natuurlijk ook.

Het aanleren van de ORS: je begint vanaf de grond, vervolgens in het zadel, vervolgens in verschillende snelheden, van stap tot draf tot de door jou zo gemiste galop. Neusje naar de stijgbeugel toe, achterhand wegzetten. Beide kanten op.

Misschien wordt het door onderstaand filmpje duidelijker.

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU

Bovenstaand filmpje verdient geen schoonheidsprijs. In mijn ogen is dit eerder omtrekken en geen reflex van het paardenhoofd, maar het toont de door jullie in eerder filmpjes zo gemiste beenhulp wat duidelijker.

En wat betreft mijn paarden: ik hoop idd dat ik het nooit nodig ga hebben. Aangeleerd worden gaat hij sowieso.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:56

Cassidy schreef:
De ORS wordt geleerd en bevestigd door oefenen. Veel oefenen. Eeuwig en constant die ORS meenemen.

Ik denk dat ze hier bedoelt tot het een reflex is bij je paard.
Gevolg:
Cassidy schreef:
als de ORS er eenmaal inzit bij een paard hoef je hem niet steeds weer mee te nemen.

Cassidy schreef:
De ORS is een NOODREM, die je toe kunt passen als HE-LE-MAAL niets anders meer helpt.

jensvl schreef:
In blinde paniek helpt niets meer. Maar ors is er om te voorkomen dat het zo ver komt.

ORS helpt veel beter dan trekken aan 2 teugels of iets anders. Vandaar wat cassidy zegt. Ik voeg er echter het volgende aan toe, omdat een paard dat echt in blinde paniek is normaal op niets reageert. Het is niet onmogelijk dat hij stopt met ors maar wel onwaarschijnlijk. Hiermee laat ik zien dat ors niet altijd zal werken, maar nog altijd wel iets dat je toepast als helemaal niets anders meer helpt. Het feit wil dat als het paard in blinde paniek gaat, je dan meestal te laat hebt gereageerd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:04

Maar mensen, is een normale been/ teugelhulp dan geen reflexreactie? Of zou het dat niet moeten zijn in elk geval? Als een normale been/ teugelhulp een reflexreactie geeft, dan heb je in theorie toch niet meer dan dat nodig om je paard te kunnen stoppen, ook als het eens moeilijk wordt? Waarom dan allerlei trucs bedenken en die een mooi naampje geven terwijl je in mijn ogen, en zo heb ik het ook altijd geleerd, vooral niet moet stoppen met RIJDEN. En volgens mij gaat het daar al vaak fout (doe ik zelf ook hoor, mijn schrikreactie is tegenwoordig een stuk heftiger dan die van een gemiddeld heethoofdig paard. Ik vermoed iets met ouder worden en valangst. Daarom rij ik niet meer op heethoofden, te gevaarlijk voor beiden). Blijven rijden, no matter what, voorkomt een bult problemen. En als doorrijden bij JOU niet een reflex is, dan GEEF je je paard ook de ruimte om spoken, beren en kabouters te gaan zien, waar je dan vervolgens weer een oplossing voor moet bedenken.

Wij hebben vroeger de gekste dingen gedaan, om te leren dat je vooral moest blijven RIJDEN als er iets fout ging. En dat betekent dus gewoon doorgaan met waar je mee bezig was. Je geeft een hulp en je wil er reactie op. Reageert het paard niet, dan versterk je die hulp, net zolang tot je reactie hebt. Simpel toch? En hey, dat wil je normaal gesproken toch ook? En dat is precies wat je ook doet als je bij een paard dat ECHT op hol slaat, dus niet eventjes snel weghobbelt in een drafje of handgalopje maar blind wegscheurt en in 1 rechte lijn zo snel mogelijk zo ver mogelijk weg wil komen en daarbij dwars door draden, hekken en tuinen gaat en ook de snelweg nog even oversteekt, weer onder de mensen/ bij z'n positieven wil krijgen. Paard moet dan uit die staat van trance komen en dat lukt je echt niet als je niet stevig inkomt en het paard in die paniek nog eens laat schrikken. En geloof me, wij hebben back in the days heel veel uitgeprobeerd in de praktijk en we hebben situaties meegemaakt waarbij er 30 paarden ECHT aan de kletter gingen in een woonwijk en nergens meer op reageerden (gelukkig kregen we geen schadeclaims door een paar door paardenhoeven vertrapte tuintjes). Ook dingen als wat jullie one-rein-stop noemen en tadaaa: ZE WERKEN NIET!!!! Niet als het paard er ECHT in blinde paniek vandoor knalt. En als ie gewoon even wegrent reageert ie ook nog wel op normale hulpen, als je maar blijft RIJDEN.

Gelukkig zullen verreweg de meeste ruiters nooit een paard meemaken dat ECHT op hol slaat terwijl ze erop zitten, want zo vaak gebeurt dat niet, en er gaat een heel proces aan vooraf. Verreweg de meeste ruiters hebben wel een dusdanige vertrouwensband met hun paard, en kennen hun paard goed genoeg om het niet zover te laten komen en je hebt best nog wel wat tijd om in te grijpen tussen het moment van de schrik en de toeslaande blinde paniek. En heb je die onzin in de praktijk dus domweg niet nodig, behalve misschien voor je eigen gemoedsrust.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:45

Cassidy schreef:
Hoe wil je de achterhand wegzetten vanuit het zadel zonder beenhulp?

My point exactly! (en niet alleen mijn punt, maar iets dat ik ook lees in de posts van Annelies en Mick). Strikt genomen kan het trouwens wel, mits je paard zodanig aan de hulpen staat dat het nauwkeurig reageert op gewichtshulpen. Alleen vergt dat dusdanig veel lichaamscontrole en balans van de ruiter dat ik niet het idee heb dat de gemiddelde help-mijn-paard-gaat-er-in-het-bos-vandoor ruiter genoeg heeft aan gewichtshulpen.

Ik kan in zoverre met het reflex-verhaal meegaan dat ik denk dat veel rijhulpen inderdaad zijn gebaseerd op natuurlijke reflexen. Zo zal een (onbeleerd) paard met een vervelende vlieg rond de singelplaats normaal gesproken z'n neus in die richting zwaaien en daarbij neemt het vanzelf ook lengtebuiging aan. Het vergt voor een paard dan ook niet echt denkwerk om op druk van het binnenbeen vergelijkbaar te reageren.

Maar de ORS-reflex als zou een paard enkel op het optillen van de teugel reageren gaat er bij mij niet in. Dat de ORS soms wel 'werkt' kan volgens mij overigens prima verklaard worden. Namelijk doordat de ruiter in kwestie wel degelijk tegelijk (of zelfs iets eerder dan de teugel) óók een gewichts- en beenhulp geeft en daarmee lengtebuiging creëert, waardoor het paard als het ware wordt klaargezet om te ontkoppelen. En ik denk dat ook de gevallen waarbij paard en ruiter vallen te verklaren zijn. Ik denk dat in die situaties de ruiter aan de verkeerde kant de hulpen geeft. Omdat een paard met een bepaalde lengtebuiging (en omdat alle paarden scheef zijn zullen ze als ze aan de kletter gaan allemaal gebogen zijn naar hun voorkeurskant) niet zomaar naar de andere kant kán buigen zonder over z'n eigen poten te struikelen. Omstellen in galop is best mogelijk maar je hoeft geen GP-ruiter te zijn om te bedenken dat een serie wissels springen niet gaat lukken als de hulpen voor de wissel op het verkeerde moment worden gegeven. En je moet wel heel veel geluk hebben om in een ongecontroleerde rengalop precies op het juiste moment je gewicht te verplaatsen waarop het paard van buiging wisselt en waarna je aansluitend je hand over de teugel laat glijden waarop het paard zonder weerstand inbuigt en stopt.

Ik denk dat het altijd een goed idee is om paarden zoveel mogelijk te leren. Net zoals het altijd een goed idee is om ruiters zeker van zichzelf te maken. Alleen heb ik persoonlijk heel veel meer vertrouwen in hulpen en technieken waarvan precies verteld kan worden hoe het werkt en waarom het werkt. 'Je installeert een reflex' is voor mij evenveel verklaring als 'paarden zijn vluchtdieren'. Klinkt leuk, klinkt zelfs niet geheel onlogisch, maar ga je doorvragen dan kom je in een grijze waas van onduidelijkheid terecht. Vandaar ook de voortdurend terugkerende discussies over hetzelfde onderwerp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:50

maura schreef:
Maar de ORS-reflex als zou een paard enkel op het optillen van de teugel reageren gaat er bij mij niet in. Dat de ORS soms wel 'werkt' kan volgens mij overigens prima verklaard worden. Namelijk doordat de ruiter in kwestie wel degelijk tegelijk (of zelfs iets eerder dan de teugel) óók een gewichts- en beenhulp geeft en daarmee lengtebuiging creëert, waardoor het paard als het ware wordt klaargezet om te ontkoppelen. En ik denk dat ook de gevallen waarbij paard en ruiter vallen te verklaren zijn. Ik denk dat in die situaties de ruiter aan de verkeerde kant de hulpen geeft. Omdat een paard met een bepaalde lengtebuiging (en omdat alle paarden scheef zijn zullen ze als ze aan de kletter gaan allemaal gebogen zijn naar hun voorkeurskant) niet zomaar naar de andere kant kán buigen zonder over z'n eigen poten te struikelen. Omstellen in galop is best mogelijk maar je hoeft geen GP-ruiter te zijn om te bedenken dat een serie wissels springen niet gaat lukken als de hulpen voor de wissel op het verkeerde moment worden gegeven. En je moet wel heel veel geluk hebben om in een ongecontroleerde rengalop precies op het juiste moment je gewicht te verplaatsen waarop het paard van buiging wisselt en waarna je aansluitend je hand over de teugel laat glijden waarop het paard zonder weerstand inbuigt en stopt. .

Wie heeft het hier over gecontroleerde changementen, gewichtshulpen en scheve paarden? Een paard klaarzetten om te ontkoppelen? Daar is tijd voor nodig, en die heb je doorgaans niet. En misschien dat je een gewichtsverplaatsing creert als je de hand waar je de buiging mee veroorzaakt naar je heup brengt en tegelijktijd je binnenbeen gebruikt om de achterhand weg te zetten. Ik daag je zelfs uit om in een panieksituatie recht op je paard te zitten en beide zitbeenknobbels tegelijk te belasten. Maar ik denk toch echt dat eerder het naar de singel brengen van het hoofd, en het wegzetten van de achterhand een reactie uitlokt, dan menig subtiele gewichtshulp.

Wat betreft de natuurlijke scheefheid en een voorkeursgalop als ze wel de benen zouden nemen. Ja, paarden zijn van nature scheef en ja, de ene kant buigt makkelijker in dan de ander. En daarom moet je het gaan oefenen, en beide kanten meenemen, paard lenig maken, beide kanten uit, want een paard dat zo stijf is als een plank zal zijn hoofd niet daarheen kunnen buigen waar jij dat hebben wilt, laat staan de achterhand wegzetten. Dus zonder voorbereidend werk er van uit gaan dat je er een noodrem op hebt zitten is het meest verkeerde dat je kunt doen. En ook een paard dat contra zit kun je de andere kant op flexen. Als ze niet op volle snelheid zitten gaan ze echt niet onderuit, hoeven echt niet gecontroleerd te changeren om die kant op te gaan, en ze zullen echt niet over hun eigen benen struikeln.

En als je niet geloofd in de reflex, dan by all means, gebruik kracht voor het naar binnen brengen van het hoofd. Als je daar vrede mee hebt, waarom niet. Maar het hele topic staat bol van de tegenstanders omdat deze noodrem niet paardvriendelijk zou zijn, en er niet zo mooi uitziet. de vraag is dan: wat wil je: sierlijk samen met paard voor een auto springen of het zijn en jouw vege lijf redden mocht hij wel aan de kletter gaan?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:09

Eén van de dingen die een forum als Bokt voor mij fascinerend maken, is de insteek van mensen om aan het forum of een specifiek topic mee te doen. Te vergelijken met mensen kijken op het terras. Eindeloos interessant om te zien hoe verschillend mensen zijn en hoe verschillend mensen kijken.

Ik zie dan ook geen topic dat bol staat van tegenstanders, ik zie een discussie waarin mensen de indruk krijgen dat er grote verschillen in opvatting bestaan omdat ze op verschillende punten beginnen met redeneren. Om voor mezelf te spreken: ik weet dat de techniek die wordt aangeduid als ORS kán werken. Ik weet ook dat die techniek niet altijd werkt. En ik vind het te gemakkelijk om te roepen dat de reden daarvoor is dat de techniek niet goed wordt uitgevoerd, om niet te zeggen dat ik dergelijke uitspraken ongelooflijk arrogante nonsens vind :r .

Van de techniek zelf ben ik voor- noch tegenstander, ik ben uitsluitend geïnteresseerd in de vraag waarom hij in sommige gevallen wel werkt en in andere gevallen niet. Als op die vraag een sluitend antwoord gegeven kan worden dan wordt het immers voor iedereen gemakkelijker om de techniek (ongeacht hoe die wordt genoemd) toe te passen. En als duidelijk is hóe het precies werkt (en het een aangeleerd reflex noemen verklaart dus niet hoe het werkt, een reflex is eenvoudig te meten en is niet iets waar je in moet geloven om het te laten werken) kunnen mensen begrijpen wat ze waarom aanleren en wanneer en op welke manier ze dat kunnen gebruiken. En dan is het dus afgelopen met het op domme kracht omtrekken van paardenhoofden met soms fatale gevolgen. Het is te absurd voor woorden dat ik dit erbij moet zeggen, maar van het met geweld omtrekken van paarden ben ik dus wél tegenstander _-:( .

Omdat ik het niet kan laten }> nog even dit over je uitdaging aan mij. Ik denk (hoop) dat je dat hebt opgeschreven in een opwelling van irritatie en dat het niet iets is dat je rustig hebt overdacht voordat je het schreef. Discussies worden over het algemeen niet leuker of leerzamer wanneer mensen zich laten leiden door negatieve opwellingen. En mensen die zich laten leiden door opwellingen worden over het algemeen niet bepaald serieus genomen. Misschien worden verdere of volgende discussies voor jezelf én je discussiegenoten waardevoller als je daar voortaan rekening mee houdt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:29

Wat betreft je verwijt aan mij dat ik lichtelijk geirriteerd was toen ik voorgaande reacties heb geschreven: daar heb je helemaal gelijk in. Helemaal als mij wordt verweten dat ik met halve informatie kom die een voorganger niet heeft gelezen (achterhand wegzetten bij de ORS kwam in mijn eerste reactie op pagina 4 in dit topic aan bod, vervolgens verwijt dat ik er pas op pagina 6 van deze discussie mee kom aanzetten). En dan twee pagina's discussie dat "het" elkaar zoveel niet ontloopt. "Het"?
En niet serieus genomen worden omdat je je door je emoties laat leiden. Valt in mijn geval geloof ik nog wel mee. En zegt mee over de persoon die mij niet serieus neemt dan over mij :D

De ORS als techniek op een paard loslaten waar hij eventueel niet op zou werken (paarden zijn allemaal verschillend, zou best kunnen) is dat een argument om hem helemaal maar niet mee te nemen? Of een ORS uiteindelijk gaat werken ga je van tevoren nooit voorspellen. Een panieksituatie waarin je paard ongecontroleerd aan de kletter gaan valt niet te voorspellen. Als je ander manieren hebt om te voorkomen dat het helemaal escaleert, prachtig, pas ze vooral toe.

Wat betreft de ORS en dat het niet altijd werkt: als het paard de ORS in zijn opleiding aangeleerd heeft gekregen, en je zet er vervolgens een ruiter op die daar niet mee om weet te gaan of net niet snel genoeg is, is dat een probleem van het paard, van de techniek of van de ruiter? En als je daar kritisch naar gaat kijken, is dat arrogante nonsens? :n

De insteek op aan een forum mee te doen? Voor mij is dat niet observeren en kijken hoe een ander reageert, beweegt, daar psychologische analyses op toepassen. Ik weet dat psychoanalytici op forums als deze lopen te smullen, boeit me eerlijk gezegt weinig. Ik zit hier op een forum omdat ik van paarden hou en dat beetje wat ik weet met anderen probeer te delen. Mijn grootste frustratie is als anderen die er niet altijd open voor staan, bij voorbaat de kont tegen de krib gaan gooien, dingen veroordelen omdat het "western", "rodeo", "jippiekajee" zou zijn. Als mensen het wiel voor de zoveelste keer proberen uit te vinden. Als paarden de dupe worden van eigenwijs gedrag van de persoon/eigenaar/ruiter omdat ze het allemaal opnieuw moeten uitvinden of serieus fouten gaan maken.

Ik weet dat ik er teveel energie in stop, moet ik uiteindelijk niet doen. Dus ik ga mezelf beschermen. Mijn laatste reactie in dit topic. Succes ermee. En doe de groeten aan je paard van mij.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:08

Laatste reactie of niet, ik gok dat je nog wel even gaat spieken of er nog een reactie op die reactie komt. Er kan van alles over gezegd worden, maar dat valt inhoudelijk al lang terug te vinden in het topic. Omdat het zo herkenbaar is wil ik hier graag nog even op ingaan:
Cassidy schreef:
Mijn grootste frustratie is als anderen die er niet altijd open voor staan, bij voorbaat de kont tegen de krib gaan gooien, dingen veroordelen omdat het "western", "rodeo", "jippiekajee" zou zijn. Als mensen het wiel voor de zoveelste keer proberen uit te vinden. Als paarden de dupe worden van eigenwijs gedrag van de persoon/eigenaar/ruiter omdat ze het allemaal opnieuw moeten uitvinden of serieus fouten gaan maken.

De frustratie die je beschrijft kennen heel veel mensen. In dit topic heb ik precies die frustratie over het niet open staan van jouzelf voor háár argumenten bijvoorbeeld gezien bij Anneliesdj. Als nu de ene persoon zich opvreet over het niet open staan voor haar waarheid door de ander, en tegelijk die ander de indruk heeft tegen een muur te praten, is er dan niet iets heel erg vreemds aan de hand? Al helemáál als het onderwerp van discussie voor beiden een grote, zo niet de allergrootste passie in hun leven is?

Als je stopt met discussiëren vanuit frustratie en begint met discussiëren vanuit interesse in de ander en de veronderstelling dat die ander ook niet helemaal debiel is en de kans zelfs bestaat dat die ander méér ervaring met of verstand van paarden heeft dan jij zelf, dan kost de discussie geen energie maar levert die energie op. Voor jou, maar óók voor je degene met wie je discussieert. Want ik snap heel goed dat dit jou energie kost en dat je het gevoel hebt dat je er teveel energie in stopt. Als die energie er aan de andere kant weer uit zou komen, een ander extra energie op zou leveren dan zou je het nog voor die ander kunnen doen. Maar nu stop jij er heel veel energie in en kost het de ander ook nog eens energie, want met jou discussiëren is echt wel een klein beetje vermoeiend. En da's eeuwig zonde, omdat iedereen die langer dan een paar uurtjes op Bokt heeft rondgehangen echt wel weet dat jij een hoop kennis en ervaring te delen hebt.