Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bumblehorse

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:57

Ik zou misschien wat centjes sparen en een lesgever erbij vragen?
Kan je niet veel mis mee doen :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:35

prugelpiet schreef:
ze heeft nooit echt geluisterd en omdat we nu toch wat verder willen wouden we toch wel een tuigje want hebben jullie ooit iemand zien mennen met een halster en twee touwen? 8)7

Daar zijn jullie (en de pony) blijkbaar niet aan toe? Eerst maar eens goed de controle vinden voor je aan de gang gaat met mennen. Dit is één van de basisdingen die er toch wel in moet zitten, qua paardenomgang (vind ik).

Zoek toch begeleiding, hebben jullie veel meer aan dan de hele 'men uitleg' van Bokt te halen. :j
En dan zeg ik niet dat Bokt zo slecht is, maar je hoort hier tig verschillende tips. Iedereen doet het weer anders. Dan kun je beter een vaste instructeur of -trice nemen die het volgens één manier doet.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 06:22

dus je kan bitloos mennen met een eigenwijse shetlander?

maar omdat we in detoekomst ook graag in het bos willen mennen wouden we wel gewoon met een tuig.

het gaat hier om lange lijnen he :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:24

Bitloos mennen kan best. In het bos en over de weg zou ik echter wel kiezen voor tuig, aangezien je toch aan het verkeer deelneemt.

Ik zou fijne begeleiding gaan zoeken, veel beter :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 06:25

Laura_x_ schreef:
prugelpiet schreef:
ze heeft nooit echt geluisterd en omdat we nu toch wat verder willen wouden we toch wel een tuigje want hebben jullie ooit iemand zien mennen met een halster en twee touwen? 8)7

Daar zijn jullie (en de pony) blijkbaar niet aan toe? Eerst maar eens goed de controle vinden voor je aan de gang gaat met mennen. Dit is één van de basisdingen die er toch wel in moet zitten, qua paardenomgang (vind ik).

Zoek toch begeleiding, hebben jullie veel meer aan dan de hele 'men uitleg' van Bokt te halen. :j
En dan zeg ik niet dat Bokt zo slecht is, maar je hoort hier tig verschillende tips. Iedereen doet het weer anders. Dan kun je beter een vaste instructeur of -trice nemen die het volgens één manier doet.

daar zitten we ook aan te denken maar jij zegt dat ze niet luisterd aan de hand?
daar hebben we het nooit over gehad ze luisterd dan wel.
maar wij mennen nog niet eens maar erwerd gezegd (hoe i het begreep) dat we geen tuigje hoefden te kopen en gwn bverder konden met een halster en twee touwtjes en toen maakte ik dat grapje :o

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:27

Als ze goed luistert aan de hand en de basisdingen erin zitten, zou ze ook moeten luisteren aan de lange lijnen. Ga daar eerst eens op oefenen ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 06:27

Laura_x_ schreef:
Bitloos mennen kan best. In het bos en over de weg zou ik echter wel kiezen voor tuig, aangezien je toch aan het verkeer deelneemt.

Ik zou fijne begeleiding gaan zoeken, veel beter :)

ja en aangezien je een stukje oover de weg moet om daar in het bos te komen vinden wij het toch fijner om een bitje in de mond te hebben.
toch wat beter bestuurbaar :j
niet dat we al bij he bos zijn geweest hoor maar vriendin (bokker doxlover) wandeld daar wl eens met haar honden

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 06:29

Laura_x_ schreef:
Als ze goed luistert aan de hand en de basisdingen erin zitten, zou ze ook moeten luisteren aan de lange lijnen. Ga daar eerst eens op oefenen ;)

doen we ook!
alleen omdat we toch op de duur verder iwllen met mennen wilden we graag een tuigje :j
we moeten allebei (pony en wij) nog wat leren maar het gaat steeds beter
en we vragen ook veel advies aan de buurvrouw van doxlover
die heeft ook al haar pony`s voor de kar

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:29

Jep daar wandel ik wel eens :j

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:33

Nou Bizzybijtje dat ben ik NIET met je eens dat shetlanders geen kinderpony's zijn!!!!!!
Ik heb er hier een aantal lopen, allemaal tussen de 1.05 cm en 1.15 cm (te groot voor t stamboek maar ideaal voor de rijderij) en daar rijden kinderen vanaf 4 jaar op en ze doen geen stap verkeerd!!!!
Ik geef nl. hobbymatig les aan kleine kinderen hier uit de buurt (inmiddels meer dan 20 kinderen in de week!)

En t zijn heus niet alleen shetlandstreken dat ze vervelend doen hoor! Maar kan nergens vinden hoe groot/zwaar jullie zijn want dat kan ook wel eens een reden zijn. En blijf volhouden want ik had er ook een, een 3-jarige nou die kon er eerst ook wat van! Nu rijden er kinderen van 5 en 6 jaar op die nog geen 10 keer op een pony gereden hebben!
Heel veel succes met het beleren van je shetje en doorzetten en trek je maar niets aan van de nergens op slaande opmerkingen!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 06:50

trudydouwe schreef:
Nou Bizzybijtje dat ben ik NIET met je eens dat shetlanders geen kinderpony's zijn!!!!!!
Ik heb er hier een aantal lopen, allemaal tussen de 1.05 cm en 1.15 cm (te groot voor t stamboek maar ideaal voor de rijderij) en daar rijden kinderen vanaf 4 jaar op en ze doen geen stap verkeerd!!!!
Ik geef nl. hobbymatig les aan kleine kinderen hier uit de buurt (inmiddels meer dan 20 kinderen in de week!)

En t zijn heus niet alleen shetlandstreken dat ze vervelend doen hoor! Maar kan nergens vinden hoe groot/zwaar jullie zijn want dat kan ook wel eens een reden zijn. En blijf volhouden want ik had er ook een, een 3-jarige nou die kon er eerst ook wat van! Nu rijden er kinderen van 5 en 6 jaar op die nog geen 10 keer op een pony gereden hebben!
Heel veel succes met het beleren van je shetje en doorzetten en trek je maar niets aan van de nergens op slaande opmerkingen!

Dankjewel !!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:48

Maar het is wel een Shetlander die de meiden duidelijk boven het hoofd groeit.
En dan kan het wel een Shetlander zijn, maar ook da's 150kg tegen een jong grietje.

Snap dan ook niet dat mensen beginnen over dat bitloos mennen best kan.
Zet het hele idee van mennen uit je kop en ga eerst leren hoe je een pony opvoed.

Zolang ze dat niet kunnen, zijn ze nog niet aan mennen/rijden toe!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:39

ze is wel opgevoed loopt keurig mee en luistert wel (soms niet maar het blijft een shet)
alleen met lange lijne luistert ze niet altijd even goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:47

In de OP staat wat anders.....

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:00

Chaos schreef:
Snap dan ook niet dat mensen beginnen over dat bitloos mennen best kan.
Zet het hele idee van mennen uit je kop en ga eerst leren hoe je een pony opvoed!

Waarom zou bitloos mennen niet kunnen? Nu zit ik niet in het menwereldje, dat even vooropgesteld. En dan heb ik het niet over bitloos mennen op de weg/in het bos, sowieso zou ik buiten kiezen voor een bitje. Maar gewoon in een goed omheind stuk? Waarom zou dat niet kunnen? Men rijdt toch ook bitloos? Is dat niet hetzelfde? Of zeg ik nu wat stoms? :o

Ik ben het er ook mee eens dat er beter begeleiding, voor zowel het mennen als in omgang, gezocht kan worden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:36

Het kan wel, maar dan moet je paard gewoon mega goed zijn opgevoed en beleerd. Met mennen mis je sowieso al je zithulp en je zit veel verder van je paard af. En die zithulp is met rijden best belangrijk. De meeste bitloze hoofdstellen die ik ken werken ook met zijwaarts sturen ipv aan een leidsel trekken (side pull) of met neckreining en dat kan al niet vanaf de wagen. Dus je moet gewoon een paard hebben dat erg braaf is. Dat is sowieso wel handig met mennen, want het kan goed fout gaan als je paard niet luistert. En in dit geval is deze pony zo te lezen dus niet super goed opgevoed en opgeleid, dus dan is het vragen om problemen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:23

Chaos schreef:
In de OP staat wat anders.....

was tijdje geleden we hebben har geoefend wat vaker heen gegaan en het gaat steeds beter! :j _/-\o_

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:24

capopjekop schreef:
Het kan wel, maar dan moet je paard gewoon mega goed zijn opgevoed en beleerd. Met mennen mis je sowieso al je zithulp en je zit veel verder van je paard af. En die zithulp is met rijden best belangrijk. De meeste bitloze hoofdstellen die ik ken werken ook met zijwaarts sturen ipv aan een leidsel trekken (side pull) of met neckreining en dat kan al niet vanaf de wagen. Dus je moet gewoon een paard hebben dat erg braaf is. Dat is sowieso wel handig met mennen, want het kan goed fout gaan als je paard niet luistert. En in dit geval is deze pony zo te lezen dus niet super goed opgevoed en opgeleid, dus dan is het vragen om problemen.

tsja ze heeft wel de echte shetlander eigenwijsheid dus dat zit er denk ik niet in want de opvoeding van kleins af aan is ook niet goed gegaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:35

Shetlanders zijn eigenwijs ja, maar als ze gewoon goed zijn opgevoed dan weten ze echt wel wanneer ze zich moeten gedragen. Mijn shetten halen ook weleens een geintje uit, dat moet ook kunnen, maar als we aan het werk zijn dan weten ze dat ze zich moeten gedragen en als ze dat vergeten is een strenge uuuuhhh uh genoeg om ze weer te laten luisteren. Dus echte shetlandereigenwijsheid daar geloof ik niet in. Dus als dat bij jullie verzorgshet niet goed is gegaan in het verleden dan is het dus dubbel belangrijk om eerst te zorgen dat de pony weet wat ze wel en niet mag voordat je verder gaat met trainen. Anders kan het nooit goed gaan als de basis al niet goed is. Dus goed dat jullie inzien dat bitloos dan niet geschikt is voor jullie pony (voorlopig).

Dus nogmaals lekker bij de basis beginnen en het liefst vaker met de pony aan het werk. Bij voorkeur iemand met ervaring laten helpen, dan komt het heus wel goed. Ze leren snel als je eerlijk, duidelijk en consequent bent.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:17

we hadden een boel balkjes enzo gezocht en in een parcourtje gelegd met bochtjes enzo daar gebruikt ze aar rug goed mee is dat goed voor dr rugje?

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:54

Heb je ze erover laten springen of tussen slalommen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:51

nokie schreef:
Heb je ze erover laten springen of tussen slalommen?

slaommen maar we springen ook wel eens
vind ze erg leuk trouwens

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:02

Ik denk zelf ook dat je pony het niet naar zijn zin heeft.
Het zal vast niet alleen aan de puberteit liggen.
Doet hij voor de kar met een bitje ook zo? dan kun je een tandarts laten komen, veel paarden gaan bokken, steigeren of staken bij gebit problemen.
Doet de pony het als je er op zit, vind hij het niet fijn.
Probeer naar je paard te luisteren, dan komt het vast goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:03

DoxLover schreef:
capopjekop schreef:
En wat zegt die ervan dan?

Dat het gewoon shetlander gedrag is

|o
Shetlanders zijn gewoon grote paarden in een miniverpakking en dienen hetzelfde traject af te leggen als een groot paard. Het is geen speelgoed.
Dat betekent: niet rennen en spelen als er geen basisopvoeding in zit
(en dat blijkt zo te zijn, want als hij die wel had, hadden jullie dit probleem niet)
Voor de wagen en inrijden is dan al helemaal uit den boze

Mijn advies:
Begin met eenvoudig grondwerk. Met het alfabet, zeg maar. Begin met eenvoudige leidoefeningen in stap, halt, voorwaarts, wijken voor druk, netjes naast je lopen op verschillende plekken en onder verschillende omstandigheden, etc.
Ga pas naar een volgende stap als je paard keurig naast je loopt, op minimaal signaal stopt en voorwaarts gaat, wijkt voor druk, zelfvertrouwen heeft op andere plekken, langer stil kan staan (ook als je een pasje ervan af zet) etc.
Doe dan ook eens meteen een schrikparcoursje, waarbij je met de pony over plastic stapt, door een nauwe doorgang gaat, langs spannende dingen loopt etc.
De pony is pas klaar voor de volgende stap, als dit alles correct en met loshangend touwtje gebeurd.

Dan kun je denken aan een eenvoudig drafje aan de hand. Sta zelfs niet de kleinste bokkensprong toe, maar train op netjes naast je draven en op commando halt, stap, achterwaarts etc. Ook weer totdat dit feilloos gaat.

pas daarna kun je gaan denken aan lange teugelwerk(leeg mennen, een van jullie loopt voor bij de pony, de ander erachter) en evt longeren, mits je zelf weet wat longeren inhoudt en er goed in bent. Anders kun je het beter achterwege laten.

Als het leeg mennen goed gaat, alle commando's erin zitten (stap, draf, ho, achterwaarts, links, rechts en) op minimale hulpen kun je een volgend stapje overwegen.
Voor te rijden is hij feitelijk te jong, maar als je zelf erg klein en licht bent, zou je er eventjes op kunnen zitten om daaraan te winnen. Niet meer dan dat. Gewoon een paar keer en dan weer terug naar grondwerk.
Volgend jaar kun je stilaan aan het inrijden gaan denken, als je dat zelf kunt en als jullie niet te groot/zwaar zijn.
Inspannen niet doen zonder deskundige hulp. Daar kan veel te veel bij fout gaan

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:05

capopjekop schreef:
Het kan wel, maar dan moet je paard gewoon mega goed zijn opgevoed en beleerd. .

Dat moet toch wel voordat je gaat rijden of mennen m.i.
Bitloos mennen gaat prima, maar stelt dezelfde eisen als die je met bit zou moeten stellen; namelijk absolute gehoorzaamheid