Paard met artrose/hoefkatrol naar de top rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:26

OK dan! OK dan!
Dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:27

Komt er een andere discussie aan te pas. Paarden die naar de klote zijn gereden, zijn dus medisch niet afgeschreven en verdienen zeker een kans. Dit heet klinische hko

Paarden die kreupel lopen en straalbeentjes hebben die er als gatekaas uit ziet, vind ik juist veel humaner om deze uit hun lijden te lossen, dan er op te klimmen omdat jij nou zo nodig moet.

Ik zeg nergens dat je paarden met klinische hko niet moet helpen. Of laat ik het anders zeggen, ik zeg nergens dat je paarden die klinische hko hebben verkregen door hun ruiter, niet moet helpen.

Verder aq8, zoals abby ook al aangaf, en zijn diverse leermethodes, en er zijn vele wegen die naar rome lijden. Voor degene die ronduit toegeeft dat hij zijn paard klinische hko heeft ingereden heb ik meer dan respect, en wil ik graag helpen.

ER lopen er alleen vrij veel rond die dat dus niet doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:30

Pipo, er lopen paarden internationaal die 3tjes hebben! En die zijn niet kreupel. Maar volgens een keuringsrapport zijn ze afgekeurd.

Een paard met een 3 heeft net zo min of juist net zo goed per definitie HKO als een paard dat klinisch HKO heeft.

Ook veel paarden met 3tje en/of 4tje is goed te rijden op de juiste manier. ZE hebben echt niet meer of minder last dan een paard met klinisch HKO. Ik vind het dus ook absurd om ze lukraak af te keuren om te rijden alleen op basis van een cijfertje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:35

Desiree, ik heb het over paarden die kreupel zijn en 4 tjes hebben. Paarden die er niet kreupel aan zijn, hebben dus nergens last zijn. Die zijn overigens ook niet afgekeurd, maar hebben een negatief verkooprapport. Dat is iets heel anders.

Klinische hko is als er op de foto niets te zien is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:39

Ik heb al eerder gezegd Desiree,
als een paard met 3tjes goed loopt is dat fijn.
Als een paard met 3tjes kreupel loopt en uit onderzoek is gekomen dat dat duidelijk bij de straalbenen vandaan komt is dat een totaal ander verhaal!

Dat paard heeft dan al duidelijk aangegeven wel degelijk last van zijn straalbenen te hebben.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:41

Pipo schreef:
Komt er een andere discussie aan te pas. Paarden die naar de stinkmodder zijn gereden, zijn dus medisch niet afgeschreven en verdienen zeker een kans. Dit heet klinische hko

Paarden die kreupel lopen en straalbeentjes hebben die er als gatekaas uit ziet, vind ik juist veel humaner om deze uit hun lijden te lossen, dan er op te klimmen omdat jij nou zo nodig moet.

Ik zeg nergens dat je paarden met klinische hko niet moet helpen. Of laat ik het anders zeggen, ik zeg nergens dat je paarden die klinische hko hebben verkregen door hun ruiter, niet moet helpen.

Verder aq8, zoals abby ook al aangaf, en zijn diverse leermethodes, en er zijn vele wegen die naar rome lijden. Voor degene die ronduit toegeeft dat hij zijn paard klinische hko heeft ingereden heb ik meer dan respect, en wil ik graag helpen.

ER lopen er alleen vrij veel rond die dat dus niet doen.

Mijn paard heeft HKO in graad 4, nu loopt hij fijn en soepel en heeft nu juist geen pijn door mijn rijmethode, moet ik hem dan ook maar uit zijn lijden verlossen?? Verward Hij heeft meer plezier, zowel in de wei als op stal als onder zadel. Ik vind niet fair dat ik hem uit zijn lijden moet verlossen. Mijn paard is nog nooit zo vrolijk geweest als nu. Tevens heb jij niet gezegd dat we expres ons paarden naar mallemoer zouden rijden, maar dan wil ik ook niet vergeleken worden met brandhout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:41

Het gaat hier toch over kreupele paarden?? En waarom wordt er nou altijd geschermd met de paarden die rontgenologisch niet helemaal goed zijn, maar wel nog goed lopen?? Eerst waren het gewoon DE paarden met slechte cijfers en toen liepen ze Z en nu ineens lopen ze internationaal. Hoe weet men trouwens of dat wel waar is?? Want welke paarden zijn dat dan en hoe oud zijn die?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:43

het gaat hier over paarden die kreupel gemaakt zijn als gevolg van rijden en die nu weer goed gemaakt worden als gevolg van rijden. Ik snap echt niet wat daar nou tegen is! Ik snap ook niet dat mensen er heilig in geloven dat paarden met 3tjes of 4 tjes lang niet altijd per definitie kreupel zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:44

Jij vind dat bets, ik niet. Een paard die straalbeentjes heeft die eruit ziet als gatenkaas, daar vind ik het UNFAIR van om daar mee door te rijden. Dat doe je namelijk voor je eigen lol, en niet voor de lol van dat dier.

Heb jij wel eens gezien hoe de pees van een paard eruit ziet die doorgelopen is met hko?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:45

als een paard geen pijn heeft, heeft het geen pijn. Heel simpel. Niet ieder paard met gatenkaas heeft pijn. Raar maar waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:47

Desiree schreef:
het gaat hier over paarden die kreupel gemaakt zijn als gevolg van rijden en die nu weer goed gemaakt worden als gevolg van rijden. Ik snap echt niet wat daar nou tegen is! Ik snap ook niet dat mensen er heilig in geloven dat paarden met 3tjes of 4 tjes lang niet altijd per definitie kreupel zijn!

Ik ken paarden die 4tjes hebben, ocd, spat en weet ik veel wat meer, die nog nooit een pas kreupel hebben gezet. Nu lopen die ook niet hoog maar goed. DUs ik geloof best dat er paarden zijn met die graad die niet kreupel zijn.

Maar bij een kreupelheidsonderzoek, word er vaak eerst verdoofd om te zien waar de kreupelheid vandaan komt. EN als het dan blijkt dat het uit de ondervoet komt, en ze hebben verrotte straalbenen...................lekker humaan om dan voor je eigen lol er mee door te rijden.

Vaak is het ook zo dat dit soort paarden krabbelend bewegen, en ze blijven licht onregelmatig maar adb zegt dat ze goed zijn en dus gelooft de klant dat, want dat is PRECIES wat ie wil horen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:48

Desiree schreef:

Kalm aan he Desiree.

Er zijn paarden met slechte cijfers die niet kreupel zijn, maar er zijn veel meer paarden met slechte cijfers die wel kreupel zijn.

Er zijn paarden met goede cijfers die kreupel zijn, maar er zijn veel meer paarden met goede cijfers die niet kreupel zijn.

Paarden met slechte cijfers die goed lopen, zijn een uitzondering.
Paarden met goede cijfers die slecht lopen, zijn een uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:48

Desiree schreef:
als een paard geen pijn heeft, heeft het geen pijn. Heel simpel. Niet ieder paard met gatenkaas heeft pijn. Raar maar waar.

En waar zeg ik dat ik dat niet geloof dan. Want je leest subjectief nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:49

Pipo"]
[quote="Desiree schreef:

[/quote]
Subjectief en een poging om het gestelde te manipuleren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:55

Lovely"]
Subjectief en een poging om het gestelde te manipuleren.
[/quote]
Beetje dimmen he dame! Want ik geloof dat jij hier grootmeesteres bent in subjectief lezen! Niet gaan beschuldigen, gewoon blijven argumenteren! dat is op een EERLIJKE manier discusieren! Boos!

[quote="Pipo"]
[quote="Desiree"]als een paard geen pijn heeft, heeft het geen pijn. Heel simpel. Niet ieder paard met gatenkaas heeft pijn. Raar maar waar.
[/quote]

[/quote]
Ik zeg niet dat jij dat gelooft. Ik wil er mee aangeven dat niet alle paarden met zo'n straalbeen kreupel lopen of pijn hebben.

[quote="Lovely schreef:
[
Paarden met slechte cijfers die goed lopen, zijn een uitzondering.
Paarden met goede cijfers die slecht lopen, zijn een uitzondering.
[/quote]

Als dat nu eens waar was he! Maar er zijn te veel uitzonderingen om nog van uitzondering te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:02

Heb je cijfers Desiree? Want je spreekt nu wel tegen wat een iets beter onderbouwde bron mij uitgelegd heeft.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:28

laten we het ffe gezellig houden zeg........
iedereen heeft zijn eigen mening hierover blijkt wel weer.
Wie, die hier zo aan het discusseren zijn heeft eigenlijk een paard met hoefkatrol/atrose (gehad)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:50

Ik ben nog steeds van mening dat een paard met een 3 of 4, die niet kreupel loopt, geen hoefkatrol heeft, wat de foto's ook zeggen.
Loopt hij wel kreupel dan vind ik pas dat je dat kunt zeggen.
En een kreupel paard kun je proberen te verbeteren, maar die tijd moet niet te lang duren, snel resultaat anders vind ik het niet meer eerlijk tegenover het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:37

runningkawa schreef:
En een kreupel paard kun je proberen te verbeteren, maar die tijd moet niet te lang duren, snel resultaat anders vind ik het niet meer eerlijk tegenover het paard.

Dat vind ik dus ook.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:35

ik ook, vandaar dat ik blij ben dat die van mij snel verbeterde Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:17

runningkawa schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat een paard met een 3 of 4, die niet kreupel loopt, geen hoefkatrol heeft, wat de foto's ook zeggen.
Loopt hij wel kreupel dan vind ik pas dat je dat kunt zeggen.

Dat is dus ook precies wat ik zeg. Deze discussie is wat aan het escaleren. Laten we nou gewoon eens naar het paard zelf kijken, daar kan je toch genoeg aan aflezen?
Het paard wat ik heb getraind was 5 jaar. Veel te dwangmatig gereden. Het paard had hierdoor een hele verkeerde balans en kon zijn kracht dus niet optimaal benutten. Het dier kon haast niet lopen en viel ook om. De DA heeft hem op hoefkatrol(4 en 3) en ataxie afgekeurd. Bovendien had hij koliek aanvallen. Dat paard had zeker pijn. Nu loopt het dier alweer 9 maanden goed, heeft geen pijn meer, is in de kracht van zijn leven en heeft er plezier in. Je kan dus zien dat je met therapeutisch rijden zo'n paard weer goed krijgt. Dat neemt niet weg dat het paard kwetsbaar is, ik bedoel hiermee als hij weer op een verkeerde manier gereden zal worden(dus gewicht niet naar achteren gebracht) zal het sneller weer misgaan als bij een ander paard. Met zo'n paard kan je dus nog jaren plezier hebben. Deze zou overigens ook in de sport kunnen. Je moet dus meer afgaan op het paard en niet direct op foto's om de revalidatie te gaan starten. Paarden die door toedoen van het verkeerd rijden van de mens, verdienen een kans op revalidatie. Deze paarden brandhout noemen vind ik bij de knorhonden af. In mijn ogen zegt dat meer over de mensen die dit zeggen. En dat heeft weer te maken met het onder ogen durven zien van je eigen falende rijtechniek. Dat veroordeel ik niet, want met paarden ben je nooit uitgeleerd. Het is dus ook zeker geen schande om toe te geven dat je het toch niet helemaal goed gedaan hebt. Ik ga er dan altijd nog vanuit dat bij 99,99% dit onbewust gebeurd omdat ze niet beter weten of het niet anders hebben geleerd. Mijn conclusie: zowel ruiter als paard treffen geen blaam, alleen de ruiter moet onder ogen durven zien dat het nog beter kan als hij of zij gedacht had. Dat verdiend een paard in mijn ogen!

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:27

precies goed onder woorden gebracht in mijn ogen..............

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:34

Pipo schreef:
Jij vind dat bets, ik niet. Een paard die straalbeentjes heeft die eruit ziet als gatenkaas, daar vind ik het UNFAIR van om daar mee door te rijden. Dat doe je namelijk voor je eigen lol, en niet voor de lol van dat dier.

Heb jij wel eens gezien hoe de pees van een paard eruit ziet die doorgelopen is met hko?

Ja, dat heb ik gezien, welliswaar op foto.
Daar word je naar van en krijg je haast zelf pijn in je voeten!
Maar dat is wel het gevolg van het overbelasten van de voorhand/ voorbenen. De oorzaak is het geforceerd rijden, dus de bwegingen niet van het paard laten. Het achter de LL lopen is hier een prachtig voorbeeld van. Maar dat is toch de trend? Veel mensen denken dat hun paard aan de teugel loopt....maar niets is minder waar. Een paard loopt aan de teugel als er een goede balans is en die is er niet met het achter LL rijden. En dat is jammer voor de ruiter maar nog meer voor het paard. Als combinatie kan je zo nooit het uiterste eruit halen, en daar gaan we uiteindelijk bijna allemaal voor! Door deze manier van rijden zijn de oefeningen niet echt af. Je mist dan net dat stukje balans wat de kracht aanzet om te bewegen met schwung en tact. Je zou dus meer uit je paard kunnen halen(algemeen bedoeld(!)), meer plezier beleven omdat het allemaal wat makkelijker blijkt te gaan en je voorkomt een hoop blessures en ellende! Dit is dus ook het principe om oa. hoefkatrol paarden weer op de been te krijgen. De logica is simpel, de uitvoering moelijk en het overbrengen van instructie een kunst. Daarom blijft het werken met paarden en mensen voor mij altijd een uitdaging. Als laatste opmerking wil ik nog kwijt dat het revalideren met respect gebeurd, dus als je geen verbetering ziet op korte termiijn....moet je in mijn ogen je paard uit zijn lijden helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:37

Aqua8horse schreef:
[Als laatste opmerking wil ik nog kwijt dat het revalideren met respect gebeurd, dus als je geen verbetering ziet op korte termiijn....moet je in mijn ogen je paard uit zijn lijden helpen.
[/quote]

Kan ik mij wel erg goed in vinden.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:50

lijkt me niet meer dan logisch........zijn we het toch nog op 1 punt eens