Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:50

iid, je zag haar al helemaal afwijken van de koers. leuk dier beetje bangerd maar dat komt altijd wel goed.
het lijkt er idd op wat sabm zegt dat je dr net iets te weinig leiding geeft naar de sprong toe, je ziet dat in het uitkomen voor de sprong, ze redt zich elke x wel maar komt soms niet mooi uit. ik vind wel dat je er mooi rustig opzit!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:51

Knap zeg! Paard schrikt ook nog, voor mij zou dat al zat reden zijn om er weer naast te staan (of liggen := )
Vind het ook zo hoog uitzien! Wat is het?

Mijn zusje heeft mijn pony gereden gisteren, ook zij een sprongetje meegenomen... Mijn pony springt als een ezel }:0 (of koe), lacht u maar:
Afbeelding

Verder heb ik een redelijk actief achterbeentje gezien, alhoewel ik steeds foto's heb gemaakt van 'lelijke' momenten.
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7460.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7462.jpg

Dit doet hij in stap maar al te graag. Teugels meenemen en stofzuigeren:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7471.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7472.jpg

Ook een galopje (bewijs, hij kan het :)) ) Gaat enkel rechtsom, linksom springt hij nog verkeerd aan ohz.
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7495.jpg

Rijtechnisch lijkt het op weinig, maar niveau van pony is iets wat op ingereden lijkt, en ik ben het dus niet zelf er op. Is mijn zusje. Momenteel ben ik al heel blij als hij de bak door gaat, in de gewenste richting en op de gewenste snelheid :D Durf er zelf amper op namelijk. Pas als ik weer dúrf te rijden, kunnen we ook technisch wat aan niveau doen natuurlijk.

Heb er wel even op gezeten (nieuw zadel testen) maar zusje moest 'm vasthouden. En alleen in stap plus misschien 10 meter sukkeldraf, haha. Moet opletten te ontspannen, en vervolgens rechtop durven te gaan zitten. Iemand ideeën voor oefeningetjes die ik wel al zou kunnen doen om wat steviger te gaan zitten?
Los rijden of zelfs aan de longe durf ik nog niet op Wallie. Ook op andere paarden heb ik dat ik in het begin gespannen voorover duikel, maar dan gaat het sneller over :j

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:56

Wat een leukerd <3 mooi hoofdje heeft hij.

Enneeh...... zo springt mijn pwoon ook :') wat is er mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:59

Safiera: jij zou toch bij knollentuin lessen op Savante? Voor het beter te durven? Komt wel goed met je denk ik hoor :j pwoon is geloof ik wel een lieverd :+:

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:02

Dankje :) Leuk en lief is hij wel idd. Maar rustig en betrouwbaar... Haha, dat komt maar zelden voor in zijn woordenboek.

Wat springen betreft: Hij wordt geacht springpaard te worden :+ (volgens mijn zusje dan). Ziet toch wel even heel anders uit als de chique merrie van Rhys, die netjes twee benen gebruikt om af te zetten en geen kilometers van te voren springt. Denk niet dat hij het leert, maar ja, je kunt niet alles hebben.

edit: Ja, ik zou bij KT op bezoek gaan. Heb vandaag weer ge pb't :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:08

ja klopt ga je nog antwoorden, maar zit druk te appen met vrindinnetje en iets op te zoeken op internet [heb 4 schermen open, en nu en dan gluur ik ff hier..] moet ook gooya nog pb stueren vanwege filmpjes.... maar ga nu paardjes op stal zetten!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:15

Venna is eigenlijk heel cool, maar soms vergeet ze dat zelf even :+.
Het is juist geen bangerd anders had ik dit nooit gedurfd. Met Miga zou ik überhaupt die ring niet inkomen denk ik :').

@Safiera: dit is B-springen. Zo slecht springt die van jou toch niet? (tenminste, voor zover te zien van deze foto). Die van mij heeft het ook moeten leren hoor. Tip: leg een grondbalk onder je hindernis en help je paard met het vinden van de juiste afstand door ook een draf- of galopbalk voor de hindernis te leggen. En ga veel oefenen met balken in galop. Pas als je de afstanden op balken goed hebt, kun je het op hindernissen ook. Desnoods leg je een heel parcours uit van balken, daarvan komen ruiter en paard in het ritme. Ga veel schakelen in galop, en ga dit checken door bijv 2 balken te leggen op 18 meter. Daar ga je dan afwisselend in 4, 5 of zelfs 6 galopsprongen overheen. Ohja en misschien flauw, maar als je serieus gaat springen doe dat dan niet met dit zadel.

Soms heb ik idd zelf nog wat veel ontzag voor de hindernissen, grappig dat jullie dat opvalt. Daarnaast heb ik altijd de neiging om een beetje truttig te rijden (eens een dressuurmiep...), omdat ik dan het gevoel van controle heb. Gelukkig valt er altijd nog wat te verbeteren!
Op 4 (die blauwe waar ze aan langs gaat) was ik idd niet assertief genoeg (ik zag een mooie afstand en dacht 'dat doet ze wel', en als er één ding is dat je nooit moet denken... >;). Op 9 (de laatste) was ze nog een keer gestopt als ik niet had doorgedrukt.

@Yamcha bij die blauwe hindernis staat het juryhok, daar wil ze NIET heen, was met groeten ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:33

Ah, dat was het dus, want ze lijkt idd geen schrik te hebben van de hindernis zelf, echt voor iets erbij, dat is het dus :j
Ik vind haar reuze stoer, denk dat Veggie mooi op de trailer zou blijven staan..... die deed het niet, nooit een keer, ze is geen held :n Venna wel :j

@ Safiera: dan komt het heus goed, kt en Japeloup zijn erg goed in zulke dingen :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:35

Tja, gaat vrij lastig schakelen in galop, wanneer paardlief niet eens op beiden kanten in galop gaat.. Maar je hebt gelijk, de kracht mist nog, en de coördinatie ook. Terwijl vrijspringen wel heel goed gaat. Vindt hij ook echt leuk, hoe hoger hoe beter volgens Wallie.

Grondbalken zijn ook goed ja. Alleen lagen die al verder op, als drafbalkjes. Vond dit zo laag dat het ook wel zonder kon. Is zo'n 30 cm schat ik :D

Wat is er zo mis met dit zadel? Zo fulltime de springsport in was ik niet van plan, maar sprongen meenemen die er toch al staan doet mijn zusje regelmatig.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:39

Nou dat hoge ding aan de voorkant (pommel?) en dat je zo weinig steun hebt bij je benen. Je zit veel te lang (qua beugellengte), als het hoger wordt kom je niet meer mee in de beweging. Maar met kleine sprongetjes kan het natuurlijk prima hoor, je moet alleen niet over 1 meter willen vrees ik ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:43

ben ik weer heel even, en ik zeg t eerlijk: ik vind die boomloze zadels heel moeilijk te beoordelen;want ik heb er haast geen ervaring mee, en helemaal als je paard op 2 benen staat, maar issie niet te lang voor je pony?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:56

Wow Rhys, kreeg zelf helemaal spanning/kriebels in mijn buik van je filmpje. Heb zelf in het verleden veel gesprongen, maar met dit paard een stuk minder. Ik zie dat je vriendelijk rijdt, niet gelijk over de zeik gaat als ze er langs gaat. Gaat vaak anders in de ring, weet ook wat je bedoeld tijdens het inrijden.
Safiera, wat je schrijft klinkt alsof je pony niet goed in staat is de afstand in te schatten to de sprong, dit zal jij voor haar moeten doen. Dus rustig zitten voor de sprong, goed kijken en galopsprongen rekenen en doormiddel van been, hand en zit aangeven wanneer hij moet springen. Tevens tips van rhys werken erg goed. (Dit weet ik nog van eerder, moet het zelf ook weer in de praktijk gaan brengen..)
Yamcha: Galop ben je ook gaan doen, springen komst misschien ook wel een keer!
Ben vanochtend geschrokken van mijn meneer, hij had erg veel pijn. Stal lag overhoop en hij weigerde te lopen. Vandaag aantal maal met hem aan de hand het bos ingeweest, het ging steeds beter. Hij was erg opgewonden van alleen in het bos, maar door de pijn hield hij het bij om zich heen kijken en hinniken. Ben benieuwd wat ik morgenochtend aan tref, moet vanaf nu beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:04

Oh das rot om zo op stal te komen :(:) wel fijn dat het daarna weer beter ging :)

Jij optmist :') Yamcha en springen :') dat wordt m niet denk hoor :n

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:11

Ja, ding aan de voorkant heet pommel bij Barefoot zadels. Dat zou idd lastig kunnen zijn bij hoger springen. Steun bij benen valt erg mee, dit zadel heeft wel redelijke wrongen. Zusje zit inderdaad voor het springen te lang: het was meer een zadel-probeer rondje dan een springtraining.

Wat de lengte betreft gaat het goed. Ik heb nou eenmaal een pony, en dan ziet een Barefoot er al heel snel te lang uit. Het achterste stukje ligt wel iets op zijn lendenen. Het verschil met een boomzadel is echter dat er bij dit zadel op de achterste 10 cm geen gewicht komt. Enige wat er zou kunnen gebeuren is dat er wat haartjes schuren door beweging daar. Heb dat nog niet gezien en verwacht het ook niet bij mijn pony. Als hij goed blijft lopen blijft dit zadel dus voorlopig :)

Zelf vind ik het wel fijn zitten. Heel zacht en ik voel de rugspieren heel goed. Dat icm een mooie ruggegraatvrijheid en een goede zweetafdruk, overtuigt mij wel.
Ik heb ook de pony van mijn zusje enorm zien verbeteren onder een boomloos zadel. Bespiering achter schoft en in de hals, minder rug wegdrukken en minder onderhals er op... Bovenal: pony galoppeert weer. Inmiddels op beide handen in de bak, terwijl ze eerder buiten niet eens wilde, en ik haar tot een jaar terug nooit rechts had zien galopperen. (moet je nagaan... Arme pony moet echt pijn hebben gehad. Ik als manege-verzorg meisje wist nog veel te weinig ook!) Ook maakt ze de laatste tijd graag een sprongetje, wat ze eerder altijd weigerde. Zal ws ook training zijn, oefeningen, instructrice... Maar imo ook een passend zadel!

Ai maaikemike, dat is nog eens vervelend! Terwijl het eerst zo lekker ging (of was jij dat niet?)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:20

Yamcha, wat niet is kan nog komen! Je had ook niet verwacht zo snel weer te galopperen! Ik vind springen altijd wel een fijne manier om af te wisselen. En wat Rhys al schrijft, je gebruikt ook veel dressuur. Ik had bijvoorbeeld twee hindernisjes staan en deed mijn oefeningen en tussendoor een sprongetje. Meneer werd steeds feller naarmate het hoger ging (en makkelijker voor mijn been), dat kon ik weer gebruiken. Menno is van oorsprong (fok) een springer. Vorige week een balkje van 15 cm in het bos genomen, helaas vond hij dit wel een meter, lag er dus ook bijna naast....
Safiera, was vervelend, maar ik was gewaarschuwd door DA. Was alleen een dag te laat dat hij zo'n last kreeg. Moet nu beter gaan. Moet zsm training oppakken om spieren te activeren/motiveren en daar heb ik zin in!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:46

Rhys, heb net je filmpje bekeken en kan niet anders dan me aansluiten wat er al gezegd is. Ik ben ook geen held met springen. Met Joepje heb ik ooit een L parcours moeten springen. Dat was op school en had geen keus, nou ik kan je vertellen ik had 7 kleuren in mijn broek zitten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:18

Stoer van jou 8-) L springen is hartstikke hoog :oo

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:22

Bij mij op stal staat een eventing ruitertje... meisje doet al sinds ukke tijd springen en dressuur en cross. Deed met haar pony Z cross en M springen.... brrrr.
Nu heeft ze nieuwe merrie 5 jaar... dat beest springt makkie 1.20 bizar en zij springt ook alles met haar in de cross. Ik vind het dapper... ben er zelf ook niet zo'n fan van. Maar haar paardje is er wel super sterk van geworden in achterbeen, makkelijk wisselen in galop en goed te verruimen en te verzamelen. Dat is natuurlijk allemaal nodig voor het springen. Dus is zeker wel eens goed om te doen.

Maar ik snap het zelf niet goed, vind het wel leuk om te doen. Maar L... nee dat vind ik al weer te hoog worden :D Vind je dapper hoor Japeloup dat je dat gedaan hebt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:53

Ik ben ook geen held hoor. Had nooit gedacht dat dit me ooit nog zou lukken! Heb ook zo'n braaf paard, dat scheelt. En zonder de BB was het me ook nooit gelukt, het is echt fijn dat ze dat ingevoerd hebben. Jullie willen echt niet weten hoe vaak ik BB ben gestart voor ik B durfde. :D

@Japeloup L is 1.10, dat is idd hoog als je niks gewend bent! Je was wel netjes rond dus? Respect hoor!
Hoop het stiekem nog wel eens te proberen, wie weet dit zomerseizoen al. Het is maar 10 cm hoger dan de B 8-).

@ Maaikiemike, sterkte met je paard.
Die chaos tijdens het losrijden wordt vaak nog verergerd doordat de inspringring zo klein is. Ik snap dat nooit zo goed, de dressuurruiters hebben een heel weiland om los te rijden en voor het springen zetten ze een hoekje van 20x40 af. Ik ga dus steevast eerst losrijden tussen de dressuurruiters, ik wil nl ook rechtsom losrijden. En dat is onmogelijk in de inspringring.

@SabM je kunt ook 'dressuurmatig springen' dus veel lijntjes en in-uitjes, wordt je paard handig en sterk van, en het is ook nog leuk. Of met 4 kruisjes verdeeld over een volte 20 meter, dat vind ik ook zo'n fijne (maar moeilijke) oefening.
Die van mij springt ook super wissels (nouja vrijdag even niet door de spanning), weet niet of dat door het springen komt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:07

Ik sprong eerst ook veel met mijn pony, maar nadat we een ongelukje hebben gehad... brrr. Die filmpjes van jullie, nu gaat het toch wel weer kriebelen. <3

Yamcha, ga je wel eens buitenrijden? Boomstammetjes zijn veeeeel makkelijker dan hindernissen in de bak, en veel 'natuurlijker' voor je paard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:20

Wat is een in-uitje? *voelt zich nu echt blonT*

Ik vind mezelf al heel erg stoer als ik balkjes draaf, sorry :o _O-

En Appelmoes, buitenrijden met mijn paard op zich moet je al ontzettend stoer voor zijn, mijn paard is niet verkeersmak namelijk, en ik vrees dat ze dat nooit gaat worden ook _O- pasgeleden was ik al heel trots omdat ze fietsers niet meer eng vond, dus we hebben nog een weg te gaan zeg maar :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:25

idd rhys, ik doe dat met die kruisjes geregeld met longeren, we hebben van die vierkante veiling bakken die gebruik ik als blokken, en ik heb geregeld balken in de baan liggen. ook met les geven pak ik ze wel mee. galopbalken -probeer maar van 5 naar 6 galopsprongen te komen of andersom van 5 naar 4 ,
in-uit zijn hindernissen achtr elkaar op landing\afzet en zit dus geen galopsprong tussen en je kan er wel 6 of meer achter ekaar zetten=leuk!!!
ik heb in de orun weer veel gesprongen en moet toegeven dat ik het wel weer leuk vond om te doen. ik hobbel hier wel wat mee als de kids wat hebben neergezet :+ iedereen lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:27

KLinkt leuk, en wie weet doe ik het nog weleens. Maar voorlopig niet hoor :D Dank voor de uitleg!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:30

japeloup zet ze graag voor je neer, gewoon 3-4 kruisjes achterekaar is wel de mooiste manier om met een sprongetje te beginnen, je paard kan er niet vol op vertrekken want moet bij je blijven voor de volgende kruis- is te vergelijken met een opwaarts galopje, hobbeldebobbel :D op-neer-op-neer. lekker ritme zoeken ik vond ze altijd geweldig!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:40

knollentuin schreef:
altijd leuk om te lezen, maar ook goed om eens te doen. rijden zonder hoofdstel, of zonder bit. ik doe t wel,maar niet vaak . t leuke is om te merken dat je gewoon weg rijdt..gaaf!
t jammere van het bitloos is dat je er bij de knhs niet mee aan de wedstrijden komt, ja tot in t l maar dan houdt t op... jammer! want ik denk dat dat een hoop mensen de motivatie ontneemt om er uberhaupt aan te beginnen

Opvallend positief ;) dat je zo reargeert.
Wou het specifiek hier es ter sprake brengen om met minder staal / hefbomen te gaan "dansen" en b.v. de manier van aansingelen hoort daar naar mijn mening ook bij.

Over dat aansingelen loopt al een openminded draadje hier op bokt.
En over minder tot geen staalgebruik zijn al talloze draadjes waar al dan niet zeer heftig wordt gereargeerd vreemd genoeg.
Durf hier dit soort dingen hier wel ter sprake te brengen bij jullie, als beginner zoek je n.l. herkenning in wat je ziet en voelt bij paardentaal & of dat klopt met wat het paard zelf eigenlijk voelt in zijn lijf.
Op jullie manier van rijden vallen dingen op hun plaats.
Bij ons is er per paard wel aangepaste bit, maar bitloos heb ik nog nooit gezien bij ons. (wel met prive paarden gebruik bak)
Western b.v. wordt niet meer gegeven bij ons.

Wist niet dat je ook nog volop wedstrijden rijdt, want daar loop je inderdaad vast met bitloze optoming jammer genoeg nog.
(heb je nog wel tijd voor gezin & sociaal leven over ?? 8-) )

Zie op de hogere klasse dres / spring wedstrijden heel verschillende combi;s langskomen en kan echt genieten van de combi's die losjes met standaard bit-teugel setje erin hun "vraag-dans" doen over het parcours.
En krijg het YES +:)+ gevoel als ik iemand een barrage met winsttijd ziet rijden 100% op vraag en in harmonie met z'n paard.