knollentuin schreef:altijd leuk om te lezen, maar ook goed om eens te doen. rijden zonder hoofdstel, of zonder bit. ik doe t wel,maar niet vaak . t leuke is om te merken dat je gewoon weg rijdt..gaaf!
t jammere van het bitloos is dat je er bij de knhs niet mee aan de wedstrijden komt, ja tot in t l maar dan houdt t op... jammer! want ik denk dat dat een hoop mensen de motivatie ontneemt om er uberhaupt aan te beginnen
Opvallend positief
dat je zo reargeert.
Wou het specifiek hier es ter sprake brengen om met minder staal / hefbomen te gaan "dansen" en b.v. de manier van aansingelen hoort daar naar mijn mening ook bij.
Over dat aansingelen loopt al een openminded draadje hier op bokt.
En over minder tot geen staalgebruik zijn al talloze draadjes waar al dan niet zeer heftig wordt gereargeerd vreemd genoeg.
Durf hier dit soort dingen hier wel ter sprake te brengen bij jullie, als beginner zoek je n.l. herkenning in wat je ziet en voelt bij paardentaal & of dat klopt met wat het paard zelf eigenlijk voelt in zijn lijf.
Op jullie manier van rijden vallen dingen op hun plaats.
Bij ons is er per paard wel aangepaste bit, maar bitloos heb ik nog nooit gezien bij ons. (wel met prive paarden gebruik bak)
Western b.v. wordt niet meer gegeven bij ons.
Wist niet dat je ook nog volop wedstrijden rijdt, want daar loop je inderdaad vast met bitloze optoming jammer genoeg nog.
(heb je nog wel tijd voor gezin & sociaal leven over ??
)
Zie op de hogere klasse dres / spring wedstrijden heel verschillende combi;s langskomen en kan echt genieten van de combi's die losjes met standaard bit-teugel setje erin hun "vraag-dans" doen over het parcours.
En krijg het YES
gevoel als ik iemand een barrage met winsttijd ziet rijden 100% op vraag en in harmonie met z'n paard.