Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:00

knollentuin :')

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:08

Deel 2 alweer, ik heb me bijna door deel 1 geworsteld :D
In het 1e deel heb ik me voorgesteld en heb ik een les van Knollentuin gevolg, super aansluiting van het gevoel dat ikzelf ook heb :))
Ben helaas vrij snel daarna uit de roulatie geweest wegens leverfalen van mijn merrie, gelukkig ben ik een overbezorgde eigenaar en heb ik dus ook direct bloed laten prikken en zijn we er zoals het er nu naar uit ziet, op tijd bij geweest, uit het bloedonderzoek bleek dat ze leverbot had ( vandaar het falen van de lever en nieren) waardoor ze tegen spierbevangenheid aanzat, zij is nu behandeld tegen de leverbot en nu 3 weken stapwerk verder mag ik haar heel rustig aan weer op gaan pakken aan de longe! Volgende week word er weer bloed af genomen en hoop ik dat de waardes duidelijk zijn afgenomen :)

Dus ik hoop over een paar weekjes weer te kunnen rijden en lessen en tot die tijd blijf ik hier stilletjes mee lezen 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:09

Hoeft niet stilletjes hoor :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:16

Ik gooi er ook af en toe een kreet uit, DiamondHorse! Heb het momenteel te druk met alles om actief mee te doen. Ben meer bezig met: het opnieuw leren omgaan met honden :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:18

Welkom DiamondHorse :D

Zadelmaker komt volgende week woensdag +:)+
En stiekem ben ik aan het rondkijken voor een ander zadel.
Als mijn zadel aangepast kan worden is dat voor langere termijn. Kan dat niet, dan is het voor kortere termijn :+
Wat voor zadels hebben jullie? Van een aantal weet ik het al, maar verder?
En waarom hebben jullie voor dat zadel gekozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:24

Ik heb voor de Kieffer gekozen, omdat hij aan te passen is, super ligt en ik er goed op kan zitten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:28

Yamcha schreef:
Welkom Garny! :wave:
Wat welke manier van rijden betreft ook, wees kritisch, wees gruwelijk kritisch. Als iets geforceerd lijkt, ís het dat imo ook. Als iets onlogisch lijkt, vraag dan door, tot je een uitleg hebt, die je begrijpt, die je kunt plaatsen. En als een instructeur geen antwoord geeft of ontwijkend wordt, rap op zoek naar een ander...... Ik bedoel hier niet mee dat je bij Marijke weg moet gaan, echt niet, maar laat je neit voor de gek houden met mooie verhalen. Blijf bij jezelf, rijd en neem les op een manier die logisch is, vraag wat je niet snapt, en zorg dat je uitleg krijgt. Een goede instructeur moet kunnen uitleggen waarom en hoe hij/zij dingen op een bepaalde manier doet.

Meeten lijkt mij ook leuk :D

ik ben ook kritisch, na 10 jaar kom je terug in de paarden en dan is er 'gelukkig' zoveel meer dan toen ik eruit ging, zo heb ik me eerste verdiept in NH, freestlyle, Klaus Ferdinand Hempling en toen in het rechtrichten en daarna wilde ik meer weten van de AR. Wat ik het meest geweldige vind van nu is dat er nu zoveel te kiezen valt en al ik dan terugkijk naar Garny die ik 23 jaar gehad heb, een paar jaar geleden is overleden, maar dat arme paard heeft het toch te verduren gehad met mij en alles wat ik nog niet wist. Ik was lid van de plaatselijke rijvereniging, van achter naar voren rijden, strijd met rijden, verkeerd zadel, ik was geen goede leider voor hem, nou kan nog wel even doorgaan. Wat ik wel wist is dat hij veel beter werd van de travers en de sb, dus toen ik meer wist van het rr was dat voor mij een warm bad gevoel. En ben ik in de herkans gegaan met een nieuw paard, Garny was al met een dikke pensioen. Wetteke ( kwpn ) plukt daar weer de vruchten van en inmiddels heb ik ook Laparra erbij en dat is een gangenpaard. Ik heb enorm veel geleerd en leer nog heel veel van Marijke en de methode rr en ik loop zelf wel tegen zaken aan, dus liggen er nu ook dingen kritisch onder het vergrootglas en ik kijk hoe ik daar mijn weg weer in kan vinden met de juiste mensen om me heen. Ik leer hier ook weer ;)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:33

Voor mijn vorige lancet merrie had ik een Exselle met een super mooie brede kamer, zei was erg rondgeribt dus voor haar ideaal!
Voor mijn vosmerrie heb ik op het moment een BR dressuur zadel, zit voor mijzelf erg lekker, maar ben bang dat ik met de tijd voor haar toch bredere boom moet hebben! :\

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:53

Jee Diamondhorse, wat erg die leverbot, schrikken en heftig, succes met het herstel.

Ik heb een Wow en dat was omdat mijn man het wel prima vind om in een zadel te investeren maar niet meer dan een, dus hij moest verstelbaar zijn en inmiddels is er al een paar keer wat aangepast en ik vind het ook een fijn zadel, nu heeft die van mij ook geen makkelijke rug er paste ook niet veel verder eigenlijk niks

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:58

En waarom zit jij er lekker op (diepe zit, wrongen, zweetbladen)? En waarom ligt het goed (kussens, tussenkanaal, vorm boom)?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:20

Even terug te komen op verschillende methodes, ik heb kijkend naar mijn eigen paarden verleden, heel veel verschillende manieren en instructie geprobeerd en ik vind dat je uit alle methodes wel wat kan halen, wat jou zelf op dat moment past! Ik ben nooit blind voor 1 methode gegaan, ook omdat ik vind dat wat bij het ene paard wel werkt, bij het andere duidelijk niet! Als stelregel voor mijzelf heb ik altijd wel gehouden dat je met respect met een paard om moet gaan!
Ook merk ik dat hoe meer je leest en je eigen verdiept in allerlei paarden zaken, hoe meer je met je neus op de feiten gedrukt word dat je eigenlijk nog maar zo weinig weet!

Werk vanaf de grond past mij persoonlijk ook niet zo, wel ben ik een groot voorstander van longeren met dubbele lijnen, dat doe ik met mijn eigen paarden zeker 2 x per week, lekker onbelast, maar toch fijn aan het werk!

Ben zelf ook niet van het boom en bitloos, ik blijf erbij dat de ruiterhand het bit wel of niet scherp maakt! En ook ik ben er door schade en schande achtergekomen, dat een slechte aanleuning niet veroorzaakt word door het bit, maar dat dat ten alle tijden uit het lijf komt!

Maar het leukste van dit topic is dus dat iedereen inderdaad elkaar in hun waarde laten, of je nou de methode nastreeft van ADB of MdeJ of klassiek, Academisch of wat dan ook....Dat maak je hier op bokt dus niet vaak mee, er zijn zat van die topics van ...vs... Oid, wat uitdraaien op hele reltopics met PB bedreigingen en al, en uiteindelijk zeggen ze kort door de bocht bijna allemaal hetzelfde ( oeps..laat ze het maar niet horen := )

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:25

knollentuin schreef:
SabM schreef:
"randstadters" kunnen dan mss carpoolen samen. Wel zo makkelijk en gezellig :)

ik wil alleen routes langs burger king en mac...

*\o/* *\o/* *\o/* MMMMMMMMMMMMMMMMMMM

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:32

ff offtopic
DiamondHorse .... in het teken van ik ben :o? Wat is leverbot?
Ik hoorde van Knollentuin dat jij woont vlak bij mijn paardje. Mijn Suus staat in Rijpwetering op de van der Poel boederij.

weer ontopic.
Ik heb KN Tango met diepe zit, redelijk hoge keilkussen, wol gevuld en best aardige wrongen.
suus is heeeeeeel lastig met zadels :roll:
Deze ligt goed (soms minder) maar een WOW daar liep suus super goed onder, maar vind ik te duur en vind de voorkant zo breed. (denk terug aan de beurse voorkant m*ts na lesje op KT haar zadel)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:38

SabM schreef:
knollentuin schreef:

ik wil alleen routes langs burger king en mac...

*\o/* *\o/* *\o/* MMMMMMMMMMMMMMMMMMM

Ik hoor net dat ik met knollentuin mee rijd :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:40

Sab :')
Dat moet wel pijn gedaan hebben :=
Wow staat ook zeker op mijn lijstje. Die hebben ook een versie met een hele vlakke zit en een breed tussenkanaal :j
En hopelijk 2dehands ook wel goed te vinden :j

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:43

Amanda schreef:
En waarom zit jij er lekker op (diepe zit, wrongen, zweetbladen)? En waarom ligt het goed (kussens, tussenkanaal, vorm boom)?

Mijn BR heeft een diepe zit (niet echt gedwongen) weinig wrong, wolgevulde kussens, roale kamer, medium boom! :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:47

De WOW vind Suus echt fijn. 2e hands goed te vinden maar je moet goed weten wat je zoekt.
Gelukkig paste KT haar zadels (alle 2) prima op Suus dat maakt mijn zoektocht naar een 2ehands makkelijker. (Al doe ik heeeeeeeel rustig aan met zoeken hoor :+ )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:49

Ja, kreeg in het ZH-topic al de tip om eerst een fitter te laten komen voor ik ga zoeken.
Dus dat gaat zeker gebeuren :j
En ik doe ook rustig aan.
Ik hoop eigenlijk dat ik in ieder geval nog een half jaar/jaar met mijn huidige zadel kan doen en dan op het gemak naar een ander kan kijken.
Maar ik moet er wel rekening mee houden dat het zomaar kan dat volgende week blijkt dat het niet meer past...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:54

Merkte meteen verschil aan Suus toen WOW erop ging.
Ze liep ruimer in schouders en ging veeel makkerlijker zakken in hals en liep beter over de rug.
Mijn zadel nu is zonder geldpad (had ik om voorkant iets op te hogen want zakt teveel over schouders) maar met bontje. Nu deze er onderligt is ze niet meer zo kribbig met rijden. De gelpad deed haar pijn want ze had gewoon geirriteerde plek op haar rug ervan.
Ik heb tot nu toe nog nooit een zadel gehad die langer dan 2 jaar goed bleef bij suus. Ze verandert zo en is zo gevoelig op de rug en moeilijk in de rug (badkuip model)

Vond trouwens met de WOW dat je eerder voelde wat er gebeurde onder je.
Dat is voor mij goed geweest om te voelen. Ben zo net Suus voor als die wat anders wil dan ik vraag. Met mijn eigen zadel ben ik soms gewoon te laat. Ontspande zelf makkelijker op het zadel en dat is natuurlijk met rijden veel fijner.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:08

Dat effect had de Passier op Jim ook.
Los in de schouders en bovenlijn, benen er makkelijker onder kunnen zetten.
Maar vooral die losheid.
Terwijl hij met mijn huidige zadel al zoveel losser voelde dan 2 maanden geleden. Dit verschil was zo ontzettend merkbaar.
Jim is vooral lastig vanwege zijn ronde model. De Massimo heb ik nu 3 jaar, wat best lang is voor een jong paard. Dus op zich mag hij er ook wel een keer uitgegroeid zijn :j

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:28

SabM schreef:
ff offtopic
DiamondHorse .... in het teken van ik ben :o? Wat is leverbot?
Ik hoorde van Knollentuin dat jij woont vlak bij mijn paardje. Mijn Suus staat in Rijpwetering op de van der Poel boederij.

Ik heb de uitleg even over de PB gedaan anders gaan we wel heel erg off topic :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:54

Amanda schreef:

ik mag wel meteen met mijn billen bloot hier ;) , ik heb gekocht diepe zit en stevige wrongen, ik dacht dan zit ik stevig mocht er wat gaan gebeuren :o ( even over het opnieuw leren rijden ;) ) maargoed, ik denk dat ik nu wel voor iets minder stevig had gekozen denk ik maar dat weet ik eigenlijk ook niet zeker want het ligt nu goed en ik rij fijn. Het grootste voordeel vind ik dat je hem kan aanpassen en mijn paard loopt er fijn onder. We hadden de insteek dat hij moest goed passen en ik zou me aanpassen, ik was allang blij met een passend zadel, maar van vorm boom etc. weet ik helaas niets.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:57

even een aanvulling op de leverbot, door de verstoorde leverwerking schijnen de hoeven een enorme optater te krijgen diamond, iemand anders die ik ken die dr paard heeft echt problemen met de voeten nu..ik weet niet of jouw dierenarts het al vertelde dat dat risico erin zit?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:58

Sorry garny :D
Het is niet zozeer met de billen bloot, maar ben benieuwd waarom je voor een bepaald type zadel kiest.
Zo heb ik zelf dus het liefst een vlakke zit en weinig wrong. Mijn haf een breed tussenkanaal en niet te lang.

Een diepe zit dwingt mij teveel, waardoor ik last van mijn rug krijg (dikke billen die ik niet zo goed kwijt kan :+ ). Maar als jij er goed in zit dan is dat toch prima? :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:06

Ik heb een Ainsley Lincoln, alleen geen paard. Ga nu maar een paard bij het zadel zoeken, gehehe.

Yamcha ik snap je kritische noot. Ik kan dat niet zo goed uitleggen. Ik vond het werken aan de hand wel erg fijn, het rijden volgens de AR niet. Daar had ik ook vraagtekens bij. Hetzelfde geldt voor AdB. Dus wat dan. Op de manier waarop ik het nu doe, voelt het beste en past ook het beste bij ons.