Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Liever een trauma dan dood. En dat meen ik serieus. Als er ruimte is mag hij natuurlijk rennen, wanneer hij wegrent omdat hij ergens bang voor is geef ik hem de ruimte die hij nodig heeft. Alleen sinds die keer dat hij volledig out of control met z'n borst tegen een spoorboom knalde ben ik maatregelen gaan nemen. Als er net een intercity komt aangedenderd, zoals toen dus het geval is, is het nog zo jammer dat het paard bang is. We zijn allebei heel gebleven dankzij die boom maar ik moet er echt niet aan denken dat daar een drukke weg had gelegen ipv een spoorwegovergang
Pinda_Dipje schreef:Al mijn paarden beheersen buiten het commando: "Hoooooo stop!" zelfs als ze aan de kletter gaan, luisteren ze hier genadeloos naar. En met genadeloos bedoel ik vooral; Ze nemen het heel letterlijk, vol in de ankers zonder het bit ook maar een seconde aan te raken.![]()
Bij jonge paarden stuur ik ze op een inie-minie volte als ze er vandoor gaan (trek ze dus als het ware om) en verbind daar vervolgens weer een commando aan.
Hulpmiddelen zoals scherpere bitten of hulpteugels zijn een ver van mijn bed show. Als ik ze dressuurmatig niet netjes terug kan rijden op mijn zit, gaan we gewoon nog niet naar buiten toe. Simpel zat!
ik weet het het klinkt maar als hij aan de kletter gaat, negen van de tien keer heeft dit niet met angst te maken, maar met zijn humor..... is bij mij hard gaan lachen de remedie. dan komt hij gewoon terug. als het die ene keer is dat hij echt is geschrokken en hij gaat aan de kletter dan is alleen maar: Ho BEER! en hij doet een imitatie van een zoutpilaar; hij kan dan ook zo omkijken van "Oh ben jij er ook nog? Sorry!"
jamiroquai schreef:winchester?
Fja zo'n fjord had ik ook, maar die heb ik toch echt verkocht na een jaar. Was gewoon te sterk buiten, ik vond het gevaarlijk....
dandir schreef:Pinda_Dipje schreef:Al mijn paarden beheersen buiten het commando: "Hoooooo stop!" zelfs als ze aan de kletter gaan, luisteren ze hier genadeloos naar. En met genadeloos bedoel ik vooral; Ze nemen het heel letterlijk, vol in de ankers zonder het bit ook maar een seconde aan te raken.![]()
Bij jonge paarden stuur ik ze op een inie-minie volte als ze er vandoor gaan (trek ze dus als het ware om) en verbind daar vervolgens weer een commando aan.
Hulpmiddelen zoals scherpere bitten of hulpteugels zijn een ver van mijn bed show. Als ik ze dressuurmatig niet netjes terug kan rijden op mijn zit, gaan we gewoon nog niet naar buiten toe. Simpel zat!
Ienie mienie volte ok, maar als je op een smal bospad zit, dat eindigt op een drukke baan, dan kan je ook geen voltekes meer gaan trekken !
Pinda_Dipje schreef:Persoonlijk ben ik overigens ook geen ruiter die 'aan een lang teugeltje' de bossen doorstapt. Ookal zijn mijn teugels wat langer, ik houd mijn paard (en mezelf) voortdurend - dressuurmatig - bezig en alert. Hierdoor blijft zijn focus op mij, en niet op al die mooie boskabouters. Voor mij is buitenrijden gewoon dressuren in een mooiere omgeving.
Fred_Kroket schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens! Ook in het bos netjes aan het been en met mij bezig zijn en niet de omgeving. Wat ik hierboven schreef heb ik nog nooit eerder of daarna meegemaakt, hij was gewoon zo bang dat niets meer hielp. Hij was altijd al op zijn hoede met shetlanders (hij had een keer flink ruzie gehad met een andere ruin toen er een hengstige shet merrie bijkwam. Ik denk dat dit de aanleiding was) Dus met zo'n extreme reactie was mijn extreme "redmiddel" nodig.
Toen de auto's voorbij waren en mensen waren uitgestapt om die shet te vangen en ik ook was afgestapt was hij weer rustig.
Pinda_Dipje schreef:Fred_Kroket schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens! Ook in het bos netjes aan het been en met mij bezig zijn en niet de omgeving. Wat ik hierboven schreef heb ik nog nooit eerder of daarna meegemaakt, hij was gewoon zo bang dat niets meer hielp. Hij was altijd al op zijn hoede met shetlanders (hij had een keer flink ruzie gehad met een andere ruin toen er een hengstige shet merrie bijkwam. Ik denk dat dit de aanleiding was) Dus met zo'n extreme reactie was mijn extreme "redmiddel" nodig.
Toen de auto's voorbij waren en mensen waren uitgestapt om die shet te vangen en ik ook was afgestapt was hij weer rustig.
Zulke momenten heb ik zelf gelukkig nooit beleefd, wel met de paarden van anderen waarmee ik samen reed.. Altijd schrikken. Onlangs reed ik bijvoorbeeld buiten en kwam op de heenweg al een pony tegen met een klein meisje erop (9) moeder fietste op een afstandje mee. Gekscherende weg zei ik nog: Dat is best heel gewaagd met zo'n klein ding erop, tsja. Je hoort wat gemompel en ze vervolgde hun weg.
Op de terugweg hoorde ik vanaf een afstand ineens een hoop gegil; Pony was geschrokken van een fazant en ging er in volle galop vandoor - echt héél hard. Mijn pony keek wel verschrikt op, maar een 'Hoooo rustig maatje' is voldoende om hem bij me te houden, gelukkig. Mijn pony het desbetreffende ruiterpad opgestuurd, langszij gaan staan, meisje instructies gegeven (Diep ademen, pak zijn manen beet etc.) en de teugels gegrepen en mijn eigen pony op een drafje even vaart mee laten maken, ervoor gedraait en het koppel gestopt.
Dat vergt heel veel handigheid op zo'n moment (heb mijn pony ook nog niet zo lang) maar dan voelt het als zo'n zegen dat ik de mijne (steeds beter) op alleen mijn zit kan terugrijden, en vertrouwt kan houden dmv stemcommando's.
Overigens ben ik na dit incident gelijk weer hard gaan oefenen aan onze dressuurmatige scholing. Ik raakte zelf ook bijna uit balans, en dat is echt funest met acties zoals deze. Eigenlijk vind ik het gewoon zó onverantwoord hoe sommige mensen buiten rijden... Je brengt niet alleen anderen maar ook jezelf en je paard in gevaar. "Lekker stappen aan een lang teugeltje" doe je maar in de bak ofzo.
Chaos schreef:Ja, maar dan is het toch geen noodrem, hahaha. Dan is het een oplossing alvoor je je noodrem nodig hebt.
En als jouw paard jou compleet vergeet, dan moet je gaan oefenen. Al mijn paarden kennen de noodstop, die leer ik ze al aan als ze maar een beetje bevestigd zijn onder het zadel. Icm een stemcommando, zithulp en teugelhulp staan ze zelfs in dolle paniek direct stil.
Volgens mij is het de kunst leider te zijn, je paard vóor zijn, anticiperen, doe je als het goed is altijd.
Overigens had ik hem toen net een paar weken, in de weken erna kwam ik er gaandeweg achter dat ik hem gewoon moet dubbelvouwen naar rechts en ook nog eens dat hij het eerst op een schijten zet als hij zich zorgen maakt om iets. Dus genoeg tijd om te anticiperen en in te grijpen, hij werd steeds handzamer onderweg