Help! Mijn paard is knettergek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SylvieG

Re: Help! Mijn paard is knettergek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:58

@ iedereen die gereageerd heeft. Bedankt voor jullie reacties!

Even een kleine update:
Ik heb haar vandaag weer gereden. Ik dacht ik moet het zelf gewoon weer eens proberen, want mijn band met haar is super. Ik merkte toen ik met het zadel aankwam en haar uit de stal haalde, ze erg onrustig was. Ze was duidelijk in de stress (begon ook meteen diarree te poepen). Ik was zelf natuurlijk ook wat gespannen, maar heb haar lekker geknuffeld en gepoetst. Vervolgens rustig opgezadeld en naar de bak gestapt. Hier hebben we wat rond gestapt en toen ben ik opgestapt. In het begin was het net een tijdbom, ik heb haar lekker lang rond laten stappen en toen voorzichtig de teugels wat op maakt gepakt en contact gezocht. Ze begon fijn na te geven. Wanneer ze begon te trekken, ben ik de strijd eens een keer uit de weg gegaan en heb ik de teugels naar voren gegeven, zo viel er niks te trekken. Ze gaf dan ook vrijwel meteen op en gaf dan weer na..

Ik ga het toch maar zo rustig weer opbouwen!

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:57

SylvieG schreef:
Active schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik dat je een paard hebt gekocht die een maatje teveel voor je is. Misschien is het handig om dat te realiseren en een fijn goed doorgereden paard te kopen die wel bij je past.

Niet aanvallend bedoeld, maar ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht. Als je mijn topic goed gelezen hebt, dan zijn het 2 punten samen: 1 ik wil haar niet 'kapot' rijden en zeker weten dat ze lichamelijk niets mankeert. 2 ik ben kortgeleden het ziekenhuis in gegooid dus ik ben nog erg zoekende naar mijn vertrouwen. Daarbij komt kijken dat elke ruiter, ookal rijd je nog zo hoog, goede begeleiding nodig heeft om een paard goed op te kunnen leiden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je tijd moet nemen en niet zomaar het paard weer weg doen en een nieuwe zoeken, dat past absoluut niet bij mij. Ik hecht me veelte veel aan haar.

Ik heb het hele topic doorgelezen en daaruit komt bij mij deze conclusie. Kun je door willen gaan en maar als je al maanden loopt te modderen en je bent hardstikke bang geworden. Dan is het toch geen leuke hobby meer?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:21

Heb het topic voor een deel doorgelezen. Maar je paard is toch niet knettergek? Ik bedoel, je paard gedraagt zich toch in de omgang en met longeren juist heel braaf? Als hij echt gedragsgestoord was, zou hij wel de hele tijd zo raar doen. Ik denk dat wat je nu doet, langzaam opbouwen, niet teveel druk op de teugels en niet terug gaan trekken (want dat win je sowieso niet, een paard is altijd sterker dan jij) en niet het paard geforceerd in de krul en bij elkaar willen rijden als het daar nog niet aan toe is, een goede manier is om dit paard te trainen. En misschien eens kijken voor een instructeur die ook meer op deze wijze werkt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:14

Active schreef:
SylvieG schreef:
knip

Niet aanvallend bedoeld, maar ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht. Als je mijn topic goed gelezen hebt, dan zijn het 2 punten samen: 1 ik wil haar niet 'kapot' rijden en zeker weten dat ze lichamelijk niets mankeert. 2 ik ben kortgeleden het ziekenhuis in gegooid dus ik ben nog erg zoekende naar mijn vertrouwen. Daarbij komt kijken dat elke ruiter, ookal rijd je nog zo hoog, goede begeleiding nodig heeft om een paard goed op te kunnen leiden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je tijd moet nemen en niet zomaar het paard weer weg doen en een nieuwe zoeken, dat past absoluut niet bij mij. Ik hecht me veelte veel aan haar.

Ik heb het hele topic doorgelezen en daaruit komt bij mij deze conclusie. Kun je door willen gaan en maar als je al maanden loopt te modderen en je bent hardstikke bang geworden. Dan is het toch geen leuke hobby meer?

Bang worden kan gebeuren, maar dan gewoon maar een ander paard kopen is toch ook geen oplossing. Dan kun je ook bezig blijven en pak je het probleem niet aan. Wat is een paar maanden modderen, om ergens ´sterker´ uit te komen?
TS is blijkbaar niet zo bang als je denkt en heeft voldoende vertrouwen om wel op te stappen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:21

SylvieG schreef:
DDW1190 schreef:
heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? :)

Hier heeft toevallig mijn instructrice haar pas op gereden. In het begin reageerde ze heel heftig in haar mond (echt achteruit schieten en omhoog komen). Maar na 5 minuten was dit over en liep ze echt super! Ze ging geen strijd aan, niks. Ik heb toen navraag gedaan en blijkbaar ligt dit bit stiller in de mond, wat voor een paard prettig is?!

Ik wil hier alleen zelf niet mee rijden, omdat ik van mening ben dat je hier mee om moet kunnen gaan. Ik ben op dit moment te onzeker hiervoor en ben bang dat ik teveel druk erop zet.

Ik denk dat je dat eigenlijk veel minder kan doen dan met een enkel of dubbel gebroken bit!
Bovendien is dit een heel vriendelijk bit zonder noten kraker effect om het maar even uit te drukken!
Je mag er overigens gewoon mee starten, als het zo'n verbetering geeft, waarom niet?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:22

Verkopen zal ik ook niet doen,Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Daarbij geeft de ts zelf ook aan dat ze niet wil verkopen,dat geeft toch aan dat ze doorzettings vermogen heeft!

Ik heb de mijne nu 3 jaar,verkopen heb ik zeker aan gedacht.
Sterker nog hij heeft te koop gestaan maar juist door zijn karakter heb ik hem weer uit de verkoop gehaald.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat iemand anders met hem verongelukt,of dat hij keer op keer door verkocht wordt.
En een "moeilijk" paard is gewoon moeilijk te verkopen,iedereen wil een braaf,bomproof paard tegenwoordig.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:28

Kan je niet iemand zoeken die je paard een tijdje voor je rijd. Iemand die, als hij/zij de strijd aan gaat, er wel doorheen komt. En niet bang is. Als dat goed gaat kan jij er misschien weer op zonder problemen.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:57

probeer het anders met een rubberen bit mijn verzorg pony heeft precies het zelfde probleem gehad waarbij hij zich zo erg begon te gedragen dat hij niets meer om zijn hoofd wilde zelfs geen halster maar naar heel lang geduldig te zijn heeft ze halster geaccepteerder door het bit in lauw water met suiker te stoppen wilde hij het bit wel weer en nu (0.5 jaar later) rijden we weer wedstrijden en gaat het super.

xxx

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:52

Met mijn merrie heeft het geen zin om de strijd aan te gaan want dat ga je niet winnen, ik heb dat in het begin met haar mee gemaakt dat mijn toenmalige instructeur(ik noem geen namen maar is geen kleine jongen) die heeft haar aangepakt,conclusie paard finaal over haar zeik en niet zo'n klein beetje ook, en hij zei tegen mij "zo moet je haar iedere dag rijden".Ik ben toen gestopt bij hem omdat dit voor mij en ook heel duidelijk voor het paard niet de juiste manier was.
Wat ik wil zeggen dat je niet bij elk paard dit er uit kan rijden door hem aan te pakken ,hier komt een groot stuk gevoel bij kijken zeker als je wilt dat je paard nog eigen waarde behoudt.Ze murm rijden kan iedere cowboy.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:19

Volgens mij ben je wel op de goede weg, met geduld en consequent zijn kom je waarschijnlijk een heel eind bij zo'n sensibel typje. Fijn dat je er weer op bent gegaan!
Misschien zou je nog dingen als grondwerk/clickertraining kunnen toevoegen om jullie band nog verder te versterken.

Ik heb ook een bloederig dier, en daar hoef je inderdaad het gevecht niet mee aan te gaan. Voor elke tik die ik zou geven krijg ik er bij wijze van spreken twee terug. Met trailderladen etc. was dat in het begin erg lastig, want je moet gewoon wachten tot mevrouw van plan is er op te stappen, slaan werkt volkomen averechts, je kunt alleen rustig vragen en een beetje druk zetten (inmiddels laadt ze super trouwens).

Het rijtechnische probleem is ongetwijfeld een combinatie van factoren, maar als ze echt zo lastig is aan de voorkant zou ik toch ook nog eens met het bit gaan experimenteren. Sommige paarden kun je beter rijden met een bit dat op de lagen inwerkt, ander reageren beter op een bit dat meer op de tong inwerkt.

Mijn paard is heel braaf hoor, maar was aan de voorkant ook moeilijk eerder. Op sommige bitten (zoals een dubbelgebroken watertrens) wou ze te weinig druk aannemen, op andere bitten liep ze weer te hangen. Ik heb van alles geprobeerd; Myler, kneveltrens, bitloos, Robart, etc. maar kreeg haar niet fijn. Via een simpele ongebroken bustrens (dat was een tip van de paardentandarts) is ze nu fijn te rijden op een dubbelgebroken bustrens met rond tussenstuk.
Natuurlijk is de ruiterhand altijd nog het belangrijkste, maar daar zit het 'm bij jou niet in zo te horen. Misschien heb je wel stalgenoten die vanalles hebben hangen, dus wat uitproberen kan geen kwaad toch? (Behalve als je paard daar ook weer gestresst van wordt natuurlijk...)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:30

Heb zelf ook een "lastig product" Fries x Tinker (staat toch algemeen te "boek" als moet toch koel in kop en makkelijk zijn). Vergeet 't maar.
Ben in de eerste jaren ook gewoon BANG voor hem geweest. Ik had hem als vanaf veulen van 6 maanden, maar ik ben bang geworden tijdens de opgroei-fase, hij was vrijwel onhanteerbaar. Een ongeleid projectiel.
Ook hij heeft te koop gestaan, ik had toen zelf medische problemen, zag het niet meer zitten, maar al heel gauw toch weer uit de verkoop teruggetrokken.
Dit is JAREN terug, inmiddels is er wederzijds vertrouwen en geen enkele angst meer. BJ is nu 7 jaar.
Het duurt inderdaad soms JAREN, hetzij bij jezelf, hetzij bij je paard.
Meestal is het een wisselwerking.
Zo lang je nog onzeker, of zelfs angstig of bang bent is er gewoon geen basis, dat heeft je paard echt meteen door.
Niet iedereen heeft JAREN over om met 't paard overweg te kunnen, dan wel de eigen angst wezenlijk te overwinnen.
Toch is het mij ook gelukt (ik ben nooit van mijn paard gevallen o.i.d., daardoor kwam die angst ook niet, het was gewoon dat ik bang werd van zijn ontzaglijke dominantie en LETTERLIJKE aanvallen op mij...en dat was niet misselijk, en ook nog eens heel gericht)! Inmiddels hebben we dat allemaal achter de rug, ik heb op een gegeven moment drastisch mijn instelling veranderd en de touwtjes in handen genomen. Waarbij ik een stukje aan BJ heb gelaten... ik heb hem in z'n eigen waarde gelaten: dus niet pets knal slaan, maar wel niks meer pikken, zelf goed opletten of ik hem niet te veel ruimte liet. Ook in de wei, en geen millimeter links of rechts gaan, ZELF, ook niet als hij intimiderend op me af kwam. Integendeel, dan liep ik gewoon op HEM in. Onder het zadel is hij nooit heel erg moeilijk geweest (althans naar mijn normen), maar wel een eigenheimer. Achteraf is het mijn eigen onzekerheid en-vul-de-rest-maar in die hem de ruimte heeft gegeven om dan maar zelf de leiding te nemen.In feite heb ik het paard geen andere keuze gegeven, door zelf "er niet te zijn" als leiding gevende. Je hoeft ook niet 100% de baas te zijn, als je het maar 51% bent.
Het is soms nogal een puzzel om uit te vinden hoe dat individuele karakter van een paard in elkaar steekt.
Ben bepaald geen "paardenfluisteraar", dus ben met Bonte Jaopie met schade en schande wijs worden; ik wilde hem ook voor geen geld kwijt, eigenlijk.

Ik hoop echt dat jij ook een manier vindt om met jouw karaktermerrie om te gaan. NIKS MOET per se.
Had ik strikt volgens de boekjes en zo streng doorgegaan met mijn paard, was hij volledig doorgeslagen naar de panische kant.
Heb toch geprobeerd een beetje een middenweg te vinden, die vonmden we pas toen ik onbevangener en minder van het dwangmatig moeten met hem om begon te gaan. Hij veranderde meteen....in ZICHZELF, waar ik hem daar eerder niet de ruimte voor gaf.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:47

Ik denk dat je misschien te snel te veel wilt. Bij een opgericht paard vraagt je ook meer kracht vanuit achter, misschien heeft ze die nog niet? Het kan ook een vorm van souplesse zijn die er nog niet is of haar exterieur die het lastig maakt.
Wat als je nou gewoon nog een paar maandjes voorwaarts-neerwaarts blijft trainen, oefenen met wat wijken op de volte en schakelen etc. Meen dat ik gelezen heb dat ze dan wel braaf is? Dan is dat ook meteen een mooie gelegenheid voor jou om het vertrouwen weer terug te vinden.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:32

Nog lekker gereden afgelopen dagen?

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:22

Th0mas schreef:
Nog lekker gereden afgelopen dagen?

He Thomas,

Bedankt voor je interesse! Ik heb haar vanmorgen meegenomen met de trailer (was de eerste keer dat ik haar op de trailer zette) naar een vriendin van mij. Hier ben ik gaan trainen met haar. Nou werkelijk, ik ben zo trots op haar! Ze heeft het super gedaan! Ze liep zo de trailer op, was heel rustig op de trailer. Ze heeft zelfs nog even moeten wachten op de trailer, deed ze ook super. Vervolgens haar in het longeerkraaltje bij haar gedaan. Eerst even aan de dubbele lijnen geprobeerd, wat denk je? Ze ging super! Ze heeft geen trekje of krimpje gegeven, ik was zo blij! Vervolgens erop gegaan en ook dit ging echt heel goed. Ze was licht in mijn hand en heeft 2 keer proberen te trekken, maar ik hield mijn hand op de plaats en de druk erop en toen gaf ze ook meteen weer na.
Het leek wel alsof ik een ander paard onder me had! Ik denk dat het scheelt dat daar een hele fijne, stabiele bodem in lag (achterberg). Die van mij is momenteel niets waard, ligt net een nieuwe bodem in de bak en is heel zwaar en onregelmatig, hier wordt ze onzeker van omdat ze toch al wat moeite heeft met haar aanleuning. En het feit dat ze als het ware "opgesloten" zit in dat kraaltje. Er zijn geen hoeken of rechte stukken waar ze zich in kan trekken.

Ik ga nu mijn bak morgen even goed aan laten rijden en gelijk laten slepen en dan de bak doormidden delen en de hoeken afzetten, zodat ik ook een soort kraaltje creëer. Eens kijken of dit scheelt.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:25

Pentax schreef:
Ik denk dat je misschien te snel te veel wilt. Bij een opgericht paard vraagt je ook meer kracht vanuit achter, misschien heeft ze die nog niet? Het kan ook een vorm van souplesse zijn die er nog niet is of haar exterieur die het lastig maakt.
Wat als je nou gewoon nog een paar maandjes voorwaarts-neerwaarts blijft trainen, oefenen met wat wijken op de volte en schakelen etc. Meen dat ik gelezen heb dat ze dan wel braaf is? Dan is dat ook meteen een mooie gelegenheid voor jou om het vertrouwen weer terug te vinden.

Heb je helemaal gelijk in! Ik ga eerst maar weer eens lekker voorwaarts neerwaarts met haar rijden en vertrouwen opbouwen en dan komt de rest vanzelf wel. Ze is erg op mij gesteld en ik op haar, dus ik wil haar absoluut niet kwijt! Ik neem gewoon lekker de tijd, die wedstrijden komen wel en zo niet, dan niet.

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:19

Heb je nou haar rug en nek op de foto gezet? Ik snap niet dat je niet kijkt of er een medisch probleem is dat haar belemmert.

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:33

weet je haar verleden ook?
misschien is het daar wel een x fout gegaan

Harry19987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:39

Ik zou hem ook even na laten kijken door een da. Mocht het niets lichamelijks zijn, dan kun je dat in iedere geval uitlsuiten.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:53

Nou Sylvie fijn dat het zo goed ging met je paard en dat je lekker hebt gereden ,dat geeft de burger weer moed.
Succes met je paard

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:47

hey, ik had me in april mn eerste paard gekocht, maar ze nam ook telkens het bit vast en liep dan zo met je weg, draaide om wanneer ze het gedacht had,

ben toen bitloos gaan rijden en dit gaat al veel beter :)
Mss toch maar eens proberen? je hoeft niet meteen te investeren in zo'n hoofdstel, je kan die mss wel eens gebruiken van iemand?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:52

laura1986 schreef:
Bang worden kan gebeuren, maar dan gewoon maar een ander paard kopen is toch ook geen oplossing. Dan kun je ook bezig blijven en pak je het probleem niet aan. Wat is een paar maanden modderen, om ergens ´sterker´ uit te komen?

Dat ben ik niet met je eens. Als de (vertrouwens)band tussen paard en ruiter echt gebroken is, is het juist verstandig om er mee te stoppen en een ander paard te gaan rijden. Dan heeft het echt totaal geen zin meer. Jij stapt ontzettend angstig op, hoe denk je dat dat paard zich dan voelt? Dat eindigt alleen maar in drama.
Dan is het echt beter om op een ander paard, waar je niet bang bent, of een paard die niet reageerd op een angstige ruiter, eerst weer een beetje vertrouwen op te bouwen.
Maar dan heb ik het wel over een echt kapotte vertrouwensband.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:59

SylvieG schreef:
saskiakefie schreef:
Hoe bedoel je meer wilde rijden in haar hals?

Dat ik mijn teugels meer op maat pak, handen meer op houdt... Ze vond het erg prettig om laag en uit elkaar te lopen met haar hals..Dan gaf ze geen kick. Maar nu ik haar dus meer aan elkaar ga rijden, komt ze in protest.

oh jee, lijkt mijn paard wel.
daarbij is het ook lang en laag prima, zodra ik hem oppak wordt het een stuiter bal, aandrijven is af en toe een schop richting mijn benen en voorwaarts rijden is enorm bokken.

*Ga nu ff je hele topic doorlezen*

zo hele topic even doorgelezen, maar zie wel heel erg veel overeenkomsten.
Mijn instructrice kan hem overigens wel doorvragen op de juiste manier,maar ook hier heeft ze erg veel werk aan. Osteo heb ik er bij gehad, momenteel ligt mijn zadel weer bij de zadelmaker, want die was weer eens niet helemaal goed ( paard heeft nogal een vervelende vorm qua rug dus heb erg veel moeite om er een goed zadel op te leggen) Maar goed op buitenrit en als ik verder niks van hem vraag en alleen lang en laag is er bij mij dus ook niks aan de hand, dan heb ik echt een toppaard. Maar zodra ik dus met hem aan het echte werk wil beginnen is hij gewoon een idioot ( heb overigens een tuiger) Mijn instructrice geeft ook aan dat het een combi is van en scheef zijn en dominantie. Nou is hij ook behoorlijk dominant tegen andere paarden, tegen mij niet gelukkig. Heb ook als ik op de grond sta een ongelovelijk goede band met hem.

Ik heb er ook al over nagedacht om hem weg te brengen en goed door te rijden, helaas is mijn instructrice nu zwanger dus dat wordt hem momenteel nog niet.

Nou ik zal binnenkort alle tips die hier zijn gegeven ook nog even overwegen.
Succes met jou paardje!

_Belle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:14

Ik heb ook een keer gehoord van een paard dat zich zo gedroeg omdat hij verkeerd voer kreeg.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:03

heel herkenbaar.... mijn merrie bleek kissing spines te hebben, bevestigd door foto's. Is ook een merrie die ontzettend op mij is en een ander moeilijk toelaat. De da van de kliniek sprak over een rugoperatie, na advies gevraagd te hebben aan een zweedse arts, die dan hier ook de operatie zou doen, maar eerst nog voortraject om zeker te weten dat een operatie zin had: ik moest op de kliniek laten zien waar ik tegenaan liep, dan zou ze daarna plaatselijk verdoofd worden en als ze dan verbeterde, had een operatie zin. Maar ook twijfels, want revalideren zou een jaar-anderhalf jaar duren en ze was moeilijk te behandelen door anderen/medici, dus wel haalbaar??anders mogelijk einde verhaal.....!! Ondertussen was ik ook met moody mare begonnen, omdat ik ook sterk het vermoeden had dat ze last had van haar hormonen en soms supergevoelig reageerde op mijn been. (trappen)....Op het moment dat ik naar de kliniek moest waren we een paar wkn verder en liet ze niets meer zien! Ik blij, kliniek blij. advies: doorgaan met moody mare, rijden/longeren op advies v fysio en kijken hoe het gaat. Dat is nu in november een jaar geleden en we zijn nog steeds aan het verbeteren. Het kost echt heel veel tijd, want als ik iets te veel vroeg, werd ze erg boos, daarom doen we het nu ook zoals al eerder hier gezegd werd: doorgaan als ze "jammert", want er zit ook een koppie op, maar stoppen voor ze echt narrig wordt: ze is echt een karaktermerrie. De fysio zei al: nooit meer stoppen met de moody mare, want ze is ook veel beter te benaderen en te behandelen...tegen mij werd ook heel vaak gezegd: je moet haar verkopen..... Ben zo blij dat ik dat niet gedaan heb, we zijn er nog lang niet, zijn echt helemaal opnieuw begonnen, SAMEN, maar ze loopt beter dan ooit en samen doen we stapjes vooruit.
Heeeeel veel succes en ik hoop dat het goed komt met jullie.

xirisjuhx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:14

hoe gaat het nu met rijden ?
mijn paard deed bijna hetzelfde ... ik kon alleen helemaal niet meer rijden hij was niet te stoppen sturen etc ....
ik heb charlotte willekens laten kijken (laarakker)... beetje zweverig en heel apart maar zij vond kissing spines en nog een paar andere probleempjes ... die de veearts niet is tegen gekomen na foto's etc ...nog een x bij een andere veearts foto's laten maken en idd kissing spines...
nu met een speciale pad aan het rijden en hem op duivelsklauw gezet (natuurlijke ontstekings remmer en pijn verlichter)... eerst een maand rust gegeven en hand werk gedaan.. daarna helemaal overnieuw begonnen me rijden ... nu na een jaar gaat hij steeds beter .. ik heb eindelijk een basis... en hij komt steeds meer in de spieren te staan ... hij rent niet meer en gaat niet meer als eenblinde kip te keer ... volgende maand beginnen met een officieele wedstrijd ...

ik hoop echt dat het beter gaat ...!!! en raad je anders aan om naar laarakker te gaan het is een beetje apart maar ze kunnen er de gekste dingen vinden...
misschien kan het je helpen als het nog niet goed gaat ....
heeel veel succes