Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deeva

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:42

Ik denk ook als een paard niet gereden wordt en geen aangeboren of een trauma heeft op gelopen het paard geen last heeft van een achterhand die te slap of te weinig gebruikt wordt als hij in het weiland loopt.
Dit is alleen nodig op het moment dat een ruiter op het paard gaat zitten en hier door nog meer gewicht op de voorhand brengt dan dat het paard van nature al doet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:43

Maar dan kom je nog op hetzelfde middel uit hoor, waarom niet voorkomen ipv 'genezen'?

Ik snap het eerlijk gezegd niet, wat je daadwerkelijk dan zo tegen staat? :+
Ieder paard heeft zijn probleem net zoals iedere ruiter, zou mooi wezen reden we allemaal grand prix!
Jij wilt toch ook dat je paard fijn loopt? op een zo'n vriendelijke mogelijke manier? of kun je het allemaal alleen af ?!

Ik kan er niet bij dat mensen denken dat het een dwang middel is of wat dan ook..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:50

Ga alsjeblieft eens naar een paardenkeuring en kijk eens hoeveel paarden er daar zonder enig ruitergewicht echt mooi hun achterbeen onderbrengen aan de hand?
Het valt me echt tegen dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die denken dat elk paard van nature een juist gebruik heeft van het achterbeen. En dan heb ik het nog helemaal niet over het gewicht overbrengen naar de achterhand, verzameling, kantelen van het bekken enz., maar heel simpelweg over het stuwend of dragend gebruiken van het achterbeen en met een juist gebruik van het spronggewricht en het hele achterbeen. Dat is vaak van nature al niet zo goed als je wel zou willen dus elke oefening die je kan gebruiken om dat te verbeteren zonder dwang is meegenomen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:54

Helemaal mee eens hoor!

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:01

Als ik mijn paarden zou rijden waardoor ze een lichamelijk probleem krijgen dan doe ik iets fout.
Maar de kunst van het rijden is het voorkomen en oplossen van dit soort problemen daar hoor ik niemand over alleen over o.a. dit hulpmiddel.
Waar is het rij technische gedeelte en dan heb ik het niet over revalidatie dat is een ander verhaal.
Maar voorkomen is beter dan genezen dan zou ik zeggen stop acuut met paardrijden of neem een andere instructeur.
Ik ben geen Anky maar ik heb wel vaker een fysio bij mijn paarden gehad voor controle en nog nooit een blokade of iets kunnen vinden dus zo slecht zal ik het dan toch niet doen zonder bandage.
En weer voor alle duidelijkheid ik heb het hier over het rijden met bandage niet het longeren.
Van nature loopt een paard ook niet op de achterhand dus dat zal je ook op een keuring niet tegen komen.
Het onder brengen van het achterbeen is een onderdeel van de dressuur en niet het voor brengen op een keuring hier kan je wel zien of een paard een snel achterbeen en snel kan schakelen die met het oog op de toekomst onder het zadel en deze paarden zullen ook een premie krijgen op een keuring. Ik ben er vaak genoeg geweest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:19

Ongelooflijk, alsof je in een ander topic zit.....

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:58

Hoe bedoel je ? ik ben blond
Meningen verschillen jij hebt jou mening en ik de mijne dus wat is jou probleem , omdat iemand er anders over denkt dan jij?

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:06

En kijk is goed naar de titel van deze topic daar wordt naar de mening gevraagd van andere en ik heb net als jij het recht op mijn mening.
Ik zeg niet dat jij het net als ik moet doen ik denk dat je deze discussie te persoonlijk opvat.
Ik doe het op mijn manier en jij op jou manier prima toch!
Ik heb dit hulpmiddel niet nodig en jij misschien wel omdat je het een goed systeem vind dat maakt toch niks uit.
Ik zeg niet dat een ander het verkeerd doet dat moet ieder voor zich weten maar ik vind het nog steeds en daar ben ik ook niet van af te brengen dat het voor het rijden als het goed is niet nodig is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:09

Je blijft maar doorgaan over ruiterproblemen. Daar zijn andere topics voor, hier gaat het gewoon over wat iets achter de achterhand langs doet. Het is een beetje alsof je wilt blijven discussieren maar daarbij totaal voorbij gaat aan het onderwerp omdat je daar geen ervaring mee hebt.
Mensen die er slechte ervaringen mee hebben mogen gerust een andere mening hebben en als ze die goed onderbouwen heb ik daar alle respect voor, maar mensen die er duideiljk geen ervaring mee hebben en mij toch willen overtuigen van een andere mening die niet eens over het onderwerp zelf gaat, dat is idd nogal blond.
Blijkbaar is het jouw stokpaardje dat problemen bij paarden bij de ruiter vandaan komen. Nu nog dat stokpaardje bij het juiste topic gebruiken.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:10

deeva schreef:
En kijk is goed naar de titel van deze topic daar wordt naar de mening gevraagd van andere en ik heb net als jij het recht op mijn mening.
Ik zeg niet dat jij het net als ik moet doen ik denk dat je deze discussie te persoonlijk opvat.
Ik doe het op mijn manier en jij op jou manier prima toch!
Ik heb dit hulpmiddel niet nodig en jij misschien wel omdat je het een goed systeem vind dat maakt toch niks uit.
Ik zeg niet dat een ander het verkeerd doet dat moet ieder voor zich weten maar ik vind het nog steeds en daar ben ik ook niet van af te brengen dat het voor het rijden als het goed is niet nodig is.

IK kan heel goed lezen, jij iets minder geloof ik:

TOUW OM DE ACHTERHAND, WAT VINDEN JULLIE?

Zie jij daar ergens staan: problemen bij een paard, waar komen ze vandaan? Kan een paard problemen krijgen van een ruiter?
Ze vraagt naar ervaring met iets langs de achterhand. Waar is jouw antwoord daarop?

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:20

Als je verder leest in de vraag van baily dan zie je dat ze het heeft over rijden en niet longeren!!!!!!!!!!!
En als je de rest van de verhalen leest dan zie je ook waar problemen etc. vandaan komen dat heb ik niet bedacht maar dat zijn antwoorden van anderen.
Ik heb mijn antwoord al gegeven dat ik persoonlijk daar geen voorstander van ben en dan spreek ik over mijn ervaring en niet die van jou!!!!!!!!!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:38

Problemen met je pc? Je uitroepteken blijft hangen.

Dat maakt je mening niet ineens een stuk geloofwaardiger, bij mij is een mening pas geloofwaardig als ze onderbouwd is en gebaseerd op feiten, niet op het aantal uitroeptekens dat je plaatst.

Alle fysiotherapeuten zullen je vertellen dat dit een goede methode is, mensen die ervoor gestudeerd hebben. Maar jij, iemand die het niet eens zelf geprobeerd heeft, wil ons vertellen dat je er geen voorstander van bent. Prima hoor, alleen jammer voor je paarden dat je niet verder wilt kijken wat er allemaal nog kan, naast of behalve zelf goed rijden. Zoals je zelf al zei: je bent geen Anky, dus dan zou ik denken dat alles wat je kan helpen meegenomen is. Maarja, dat is gedacht vanuit mijn perspectief, en ik ga altijd voor het allerbeste, allerhoogste en wil het maximale overal uithalen. En als dat dan ook nog op een fijne zachte manier kan die geen enkele kwaad kan, dan vind ik dat alleen maar mooi.
Blijkbaar denkt niet iedereen zo.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:03

Ik hoef mijn mening niet geloofwaardig te maken doe lekker wat wilt doen dat doe ik ook.
Maar je snapt het nog steeds niet blijkbaar mag je hier niet je mening geven over iets zoals ik al eerder zei prima dat jij het wel wilt gebruiken maar respecteer ook de ideeen van anderen.
En al is het het beste op de hele wereld als ik het niet wil gebruiken omdat ik een andere mening heb dan vind ik dat je daar wel wat meer respect voor mag hebben ik zeg ook niet dat wat jij doet verkeerd is want ik ken je niet eens dus waar hebben we het over.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:52

Bedankt voor deze zeer duidelijke uitleg waarop jouw mening gebaseerd is. Natuurlijk respecteer ik jouw mening ontzettend, vooral als die zo goed onderbouwd is als deze. _/-\o_

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:56

Ik hier niet meer op reageren dit vind ik te kinderachtig.succes

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:59

Krijg je respect, is het weer niet goed. Het zal aan mij liggen.

Maar jij ook héél veel succes! +:)+

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:26

sjo....kom terug van de wei en zie ineens de hele, zelfde discussie alwéér hahaha...

Afijn, horseyfries, goed onderbouwd hoor. Soms kom je gewoon een muur tegen :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:05

Misschien een beetje een muur, maar de manier waarop er mee omgegaan wordt vind ik niet terecht. Mensen hoeven niet per se van mening te veranderen. Helaas spelen jullie het allebei enigszins op de man.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:08

ik snpa het ook niet helemaal
ze gebruiken het niet om de achterhand eronder te brengen maar om het paard te laten weten dat ze een achterhand HEBBEN. Dus ik snap niet waarom het hier over problemen enzz gaat :o?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:12

horseyfries even oftopic :o
maar wat heb jij een prachtige paarden! heb vol bewondering alle filmpje 2x gekeken! wow <3

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:32

Nou ja, een paard er aan herinneren dat ze een achterhand hebben is natuurlijk wel bedoeld om te zorgen dat ze hem daarna ook beter gaan gebruiken. Die link leggen is dus niet zo gek. Als je een paard er op attendeert dat hij een achterhand heeft, en hij concludeert vervolgens 'nou en, boeien?' dan heb je volgens mij vrij weinig aan je bandages :D .

Ik heb de filmpjes eens bekeken en vind het er allemaal erg vriendelijk en vrijblijvend uit zien. Dus zelfs als het niet helpt met het achterhand beter onderbrengen, dan is het in ieder geval nog paardvriendelijke schriktraining :)) . Ik ga het dus denk ik eens proberen, ik kan er namelijk nog geen echt nadeel van vinden. Tuurlijk heeft deeva gelijk dat je het ook rijtechnisch uiteindelijk wil kunnen oplossen, maar dat kan ik nu nog niet. Aangezien het volgens mij geen kwaad kan, ga ik het gewoon eens doen. Baat het niet, dan schaadt het niet toch?

Edit: ik zie dit dus niet als een vervanging van het rijtechnisch op kunnen lossen. Ik ben alleen heel reeel in de zin dat ik weet dat ik dat nu nog niet kan. Ik les wel, dus daar wordt aan gewerkt, maar ja, voor die tijd wil ik het paard ook al een beetje helpen.
Laatst bijgewerkt door Sofy op 12-08-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:32

Sofy schreef:
Misschien een beetje een muur, maar de manier waarop er mee omgegaan wordt vind ik niet terecht. Mensen hoeven niet per se van mening te veranderen. Helaas spelen jullie het allebei enigszins op de man.

Ik ben het met je eens hoor, het spijt me ook dat ik er zo door mee gesleept werd.
Maar nogmaals: het is niet dat ik er niet tegen kan dat iemand een andere mening heeft, maar ik verwacht dan wel dat iemand die mening ook kan onderbouwen. Gewoon roepen "ik vind dat nu eenmaal", dat werkt bij mij als een rode lap op een stier. :D

Baily12, dank je.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:37

Tsja, nu ga ik voor anderen praten, maar ik denk dat deeva bedoeld te zeggen:

Het kan best wel helpen, maar het mag geen vervanging zijn van rijtechnisch de achterhand er onder krijgen.

Zij is waarschijnlijk bang dat mensen de bandage zien als een excuus om niet meer goed de achterhand er zelf onder te rijden, 'want dat doet de bandage al'. Om dat risico niet te lopen, gebruikt ze die bandages dan dus liever helemaal niet. Dat zou het hameren op de invloed van de ruiter iig wel verklaren.

Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor, ik kan niet in iemand anders z'n hoofd kijken ;) .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:43

Nee, dat is soms ook erg moeilijk ;)

Ik rijd nu Intermediaire 2 en weet één ding: je kan een paard zijn achterhand er niet even onder rijden als je paard daar niet de kracht, spieren of handigheid voor heeft. De enige manier waarop je dus verder komt dan gemiddeld is door je paard te ontwikkelen op alle mogelijke manieren. Als een bandage daarbij kan helpen, ook al is het omdat je het zelf nog niet kan, dan zie ik daar nog altijd het probleem niet van. Het paard kan er alleen maar beter van worden, en jijzelf als ruiter ook. En hoe minder je als ruiter moet doen om de achterhand eronder te krijgen omdat je paard dat al meer uit zichzelf doet, hoe beter het is lijkt me.....

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:45

Nou ja, dat ben ik dus idd met je eens, maar ik vind dus ook dat het niet een 'vervanging van' mag worden. Alleen ik zie inderdaad ook geen reden waarom je het jezelf (en je paard) moeilijker zou maken dan nodig.