Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:23

Peetstap :') _O- _O- _O- _O- !

Dat meisje viel me ook als eerste op :o :')

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:07

Ha ha, mij ook!

Maar volgens mij zit je inderdaad wat ver achterin je zadel en ik zie ook iets aan je armen-handen?

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:33

Peetstap schreef:
DB_CARTAGO schreef:
tips.... je zit op je eigen paard ? op gympies ... zonder cap ?

Je mag nog wat meer rechtopzitten, je hoofdlijn kan mooier aansluiten op je rug, straal "trots" uit door je houding ahw.
Er zit nu een kromming bovenin in je rug of : touwtje aan je hoofd die je omhoog houdt ;)
Het lijkt of je achterop je zadel zit ipv diep, dat zou ook je rugkromming bovenin kunnen verklaren.
voorbeeld: http://www.bitloospaardrijden.info/anna3.jpg
Maar je zit wel veel beter als het meisje achter je op foto2 8-)
Veel he... en doe het zelf geen haar beter :j behalve dan wel goed schoeisel en het cappie

Uhm tis mijn eigen paard niet, :D maar een halve stal van mijn vriendin en aangezien ze bij haar nogal druk en lastig deed dacht ik, zal ik er even opgaan ik wilde het capje lenen van mijn vriendin maar veel te klein :) en dacht ik nu zo gaat het ook wel en met de gympjes tja ik was helemaal niet van plan om te rijden aar het paardje was zo lastig dus ging ik er eventjes op om haar wat te kalmeren en bij te stellen(wa heel goed lukte) :P Maar mijn vriendin ging er even later terug op en je daar ging de pony weer!!! Dus het wasvoor niets!! maar bedankt voor de tips het is al wel vele beter dan vroeger hoor kijk maar!!
enkele maanden geleden:
http://imageshack.us/photo/my-images/86 ... jwtna.jpg/
Nu: http://imageshack.us/photo/my-images/339/dscf0374w.jpg/

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:49

:D Maar is ze dan zo slecht?? Ik hoop van niet he??
Er wordt nog dagelijks aan de houding gesleuteld en elke keer zegt de lesgever wat anders ik snap er niks meer van soms denk ik dat ik mezelf nog is in de knoop moet leggen

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:50

Hier ook een probleem, ik zat op mijn paard altijd naar voren. Maar dan serieus, alsof ik in galop in de verlichte zit zat ongeveer. Het was er in de laatste jaren ingeslopen, heel vervelend! Ik merk ook dat het niet gemakkelijk is dit te corrigeren. Heeft iemand goede tips voor mij om dit te corrigeren?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:59

Ik krijg nu les van een andere instructeur, en die zegt het volgende:

Je moet op 3 punten zitten, nl 2 zitbeenknobbels en je schaambeen. Als je rijdt, moet je je bekken de hele tijd kantelen om mee te bewegen, maar niet zoals veel mensen doen (ik ook) naar voor kantelen (zodat je rug bol wordt)
maar juist naar achter kantelen, zodat je rug holler wordt.

Je buik moet het verste punt zijn, dus heel trots gaan zitten, schouders naar achter, en inbuigen in je lendenen.

Knieën NIET tegen het zadel, er juist van, zodat je Obenen vormt. Voeten tegen de buik van je paard, goed naar binnen. Niet je hakken uitdrukken, maar je tenen optrekken.

Ongelooflijk lastig :') maar als je het enkele passen kan volhouden, ziet het er wel heel mooi en elegant uit :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:01

Ik ben de laatste dagen ook actief bezig met rechtzitten (voor mijn gevoel dus achterover zitten), handen even hoog houden en recht in mijn zadel zitten ipv scheef.

Heb morgen les (ga zometeen nog even hard oefenen) en ik ben benieuwd of ze verschil gaat zien. :')

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:18

DB_CARTAGO schreef:
Er wordt nog dagelijks aan de houding gesleuteld en elke keer zegt de lesgever wat anders ik snap er niks meer van soms denk ik dat ik mezelf nog is in de knoop moet leggen
niet doen, want in ene knoop kun je geen hulpen meer geven :D
Whalla, ik krijg ook vaak opmerkingen over m'n houdig (wie niet?) , en daar zit wel logica achter want ieder keer denk je "oh ja" effe weer scherp.
Ik ben er alleen niet dagelijks mee bezig, die luxe heb ik niet.
Misschien es zitlessen proberen ? daar hoop ik zelf veel van te kunnen leren.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:04

Ik zenk dat ik ook eens voor een zitles ga, ik ben niet bepaald elegant op een paard..... stoelzit, handen verkeerd, bolle rug....

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:07

denk dat ik blijkbaar ook maar eens een zitles moet gaan volgen. Net zitcompititie gehad, en sommige punten waren lichtelijk demotiverend :P

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:39

Ik krijg tijdens les vaak de opmerking dat ik in galop teveel beweeg met mijn bovenlichaam... ik probeer écht stil te zitten, maar toch schommel ik teveel naar voor en naar achter. Heeft iemand misschien een tip die hierbij kan helpen? Of misschien oefeningen waardoor je meer ontspannen in galop kan zitten? Ik heb zelf het idee dat ik er nog te gespannen op zit, en ook met mijn benen nog te veel wil 'klemmen'.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:56

Misschien moet je wt meer focussen wat je in je bekken doet, ik bedoel je kan je bovenlichaam niet afzonderlijk bewegen (toch)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:02

Zonder beugels rijden, dan moet je wel ontspannen anders ga je stuiteren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:06

xSimonee schreef:

ligt eraan, sommige gaan juist heel gespannen zitten, om dat stuiteren tegen te gaan

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:09

Romana01 schreef:
xSimonee schreef:

ligt eraan, sommige gaan juist heel gespannen zitten, om dat stuiteren tegen te gaan

Klopt, maar op het moment dat jij heel erg gaat klemmen met je benen ga je een beetje schuiven en een klein beetje stuiteren, omdat je krampachtig zit. Als jij je bovenbenen en alles kunt ontspannen, kun je veel beter blijven zitten en stuiter je niet. Maar als je je benen ontspant moet je daarbij ook je bekken kantelen en vanuit je bekken meebewegen met de beweging van je pony.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:13

Ik praat even mee :)
Ik hoor altijd iedereen zeggen bekken kantelen, wat word daar nou precies meebedoeld?

En ik ging vandaag voor het eerst me beugels 2 gaatjes langer zetten, want zit eigenlijk altijd te kort. Maar doordat het langer zit rijd ik wel lekkerder maar wel moeilijker raak mn beugels steeds kwijt als ik been geef.
Wat kan ik daaraan doen?
Lichtrijden gaat wel veel fijner omdat ik niet zover uit het zadel meer kom.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:14

je been lang houden, als jij been geeft en je verliest je beugel, trek je dus je hak op

Je moet eens op een stoel gaan zitten met een spiegel naast je en kijk dan wat er gebeurt als je hol gaat zitten en wat er gebeurt als je bol gaat zitten en wat er gebeurt als je recht zit (en dan naar je bekken kijken)

xSimonee schreef:
Romana01 schreef:

Klopt, maar op het moment dat jij heel erg gaat klemmen met je benen ga je een beetje schuiven en een klein beetje stuiteren, omdat je krampachtig zit. Als jij je bovenbenen en alles kunt ontspannen, kun je veel beter blijven zitten en stuiter je niet. Maar als je je benen ontspant moet je daarbij ook je bekken kantelen en vanuit je bekken meebewegen met de beweging van je pony.

Klopt, maar het deel van zonder beugels rijden --> is ontspannen zitten, vind ik niet per definitie kloppen.
Laatst bijgewerkt door Gianti op 26-03-12 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:18

Ja dat klopt, ik weet ook dat ik met mn kuit been moet geven daar ben ik nu ook echt aan het opletten.
Heb er wel gelijk spierpijn van gekregen omdat ik nu meer "breed zit"zit nu echt in het zadel, normaal een beetje op het zadel zeg maar...
Hoort dat erbij en moet ik gewoon veel oefenen?

liez_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:19

JamieShanin schreef:
iemand voor mij nog tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding(hier gaf ik we mijn handen mee naar voren dus een beetje vertekend beeld)

het ziet er eigenlijk wel mooi uit :j alleen op de 2e foto wel rechtop blijven zitten!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:21

Sammy_xxs schreef:
Ja dat klopt, ik weet ook dat ik met mn kuit been moet geven daar ben ik nu ook echt aan het opletten.
Heb er wel gelijk spierpijn van gekregen omdat ik nu meer "breed zit"zit nu echt in het zadel, normaal een beetje op het zadel zeg maar...
Hoort dat erbij en moet ik gewoon veel oefenen?

Ligt eraan, je moet het niet gaan overdrijven, kan idd zijn omdat je spieren het niet gewent zijn.
Ik heb zelf ook last gehad van die pijn, alleen dat werd erger en erger en kon op een gegeven moment niet meer rijden, kwam door het zadel, dus let er wel een beetje op

@elizexatlas: liever geen foto's quote anders gaat het topic straks dicht :P

@JamieShanin: op de 2 de foto mag je meer op je kont blijven zitten en bij de derde foto mag je een knik in je elleboog houden :D en volgens mij zie ik op de 2de foto's pianohandjes :P

trouwens ik kom hoop ik niet betweterig over toch :o

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:26

Nee hoor :D Juist fijn voor de tips!
Ik zal er in ieder geval op letten dat ik het niet ga overdrijven.
Ik ga zowiezo vanaf volgende week eindelijk les krijgen *\o/* Dus dan zal het wel vooruit gaan.
Ik zat toevallig vandaag zelf eraan te denken, en kom ik nu dit topic tegen dus dacht vraag t gelijk ff :D

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:28

Bedankt voor de reacties!
Misschien dat ik zonder beugels rijden wel een keer kan proberen, om te zien of ik dan misschien wat dieper ga zitten en meer de beweging kan volgen met mijn bekken. Ik denk wel dat daar het probleem zit, maar ik vind het erg lastig om die ontspanning te vinden.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:41

Toen een vriendin van mij en in door waren met de zitcompetitie kregen we met de rest ook zitlessen Op de manege, en moesten we natuurlijk wat je geleerd had onthouden. Mijn moeder heeft toen een liedje verzonnen( je moet het zingen als hoofd, schouders, knie en teen)

Oor, schouder, heup en hiel, heup en hiel.

Vriendelijk lachen, recht op je paard.

--
We hadden er echt veel aan, niet alleen om de tekst maar door het te zingen ga je wat meer ontspannen. Dus een super tip voor iedereen! Zing dit liedje :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:01

Sammy_xxs schreef:
Nee hoor :D Juist fijn voor de tips!
Ik zal er in ieder geval op letten dat ik het niet ga overdrijven.
Ik ga zowiezo vanaf volgende week eindelijk les krijgen *\o/* Dus dan zal het wel vooruit gaan.
Ik zat toevallig vandaag zelf eraan te denken, en kom ik nu dit topic tegen dus dacht vraag t gelijk ff :D

OOh gelukkig :D

Laat je wel even weten hoe het ging??

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:25

Ja zeker, als ik les heb gehad zal ik ff laten weten hoe het is gegaan! Kan zelf niet wachten! :D