als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:51

Misschien, maar daar hebben de meeste posters niet zoveel aan. Je probeert dan oplossingen te bedenken voor problemen waarvan je maar aan moet nemen dat dat ook echt de problemen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:53

Romkabouter schreef:
Misschien, maar daar hebben de meeste posters niet zoveel aan. Je probeert dan oplossingen te bedenken voor problemen waarvan je maar aan moet nemen dat dat ook echt de problemen zijn.

Zoals de topic start al zegt, de goede manier is de juiste manier.
Maarrr..... zie post Kitty, je hebt juist, juist en behalve juist ook nog de juiste manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:54

Zullen we heel rt dan maar opdoeken rom?
want welke manier het nu ook is, hier worden voortdurend tips gegeven.
Of ze van toepassing zijn en helpen, kan alleen de ruiter beoordelen.
Maar toch zijn er genoeg mensen die er iets van opsteken, maar dan moet er wel wat uitgelegd worden.
Word dat niet duidelijk gedaan, kan er ook niet van opgestoken worden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:56

runningkawa schreef:

He nee, laten we dat niet doen Huilen .

Het blijft altijd theorie over iets dat veel verder gaat dat theorie. Het probleem wordt zelden volledig omschreven en hetzelfde gaat op voor de oplossingen. De tips zijn aanreikingen denk ik en dat kan al heel verhelderend zijn soms voor de betrokken ruiter. Soms niet, maar ergens houdt de verantwoordelijkheid van dit forum wel op toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:58

Met je eens
Maar soms kan het een verheldering zijn zeg je.
Dat is toch geweldig ! daar type je toch al die berichten voor?!
Maar word er niets gezegt, kun je rt wel opdoeken, want dan word er nooit iemand iets wijzer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:04

Voordoen in combinatie met theorie, een clinic dus, zou inderdaad het meest verhelderend werken.
Maar ik kan me voorstellen dat weinig mensen zin hebben om naar een clinic over een 'revolutionaire' rijtechnische methodiek af te reizen als degene die deze methodiek ontwikkeld heeft zelf niet eens bereid of in staat is om de basisprincipes van deze methodiek op een heldere, korte en bondige wijze te omschrijven.
Zeker als de betreffende persoon wel de moeite neemt om steeds op Bokt te kijken wat er nu weer over haar gezegd is en daar vervolgens op een uitermate afwerende manier op te reageren. Daar word je niet echt geloofwaardiger van!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:13

Askja schreef:
Maar ik kan me voorstellen dat weinig mensen zin hebben om naar een clinic over een 'revolutionaire' rijtechnische methodiek af te reizen als degene die deze methodiek ontwikkeld heeft zelf niet eens bereid of in staat is om de
basisprincipes
van deze methodiek op een heldere, korte en bondige wijze te omschrijven.

zoals hier al eerder is gezegd, hebben er zeker al wel dingen hier op bokt gestaan over de methode, dus de manier van trainen. Misschien niet zo ontzettend uitgebreid als jullie allemaal zouden willen, maar in verschillende topics hebben zeker weten al dingen gestaan.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:14

Askja schreef:
Voordoen in combinatie met theorie, een clinic dus, zou inderdaad het meest verhelderend werken.
Maar ik kan me voorstellen dat weinig mensen zin hebben om naar een clinic over een 'revolutionaire' rijtechnische methodiek af te reizen als degene die deze methodiek ontwikkeld heeft zelf niet eens bereid of in staat is om de basisprincipes van deze methodiek op een heldere, korte en bondige wijze te omschrijven.
Zeker als de betreffende persoon wel de moeite neemt om steeds op Bokt te kijken wat er nu weer over haar gezegd is en daar vervolgens op een uitermate afwerende manier op te reageren. Daar word je niet echt geloofwaardiger van!

Als je mij niet geloofwaardig vindt, vind ik dat prima.
En ik denk dat je het niet omschrijven in een heldere manier verkeerd interpreteerd. Ik heb dat wel degelijk gedaan, ik doe dat alleen voor werkelijk ginteresseerden in PB. Dat geeft dus helemaal niet weer dat ik dat niet kan of wil, al moet ik bekennnen dat ik het moeilijk vind. Jullie willen dat in het forum en ik heb mijn redenen om dat niet te doen...is het dan wel geloofwaardig om wel te oordelen zonder dat je de informatie hebt gelezen die je in PB kan krijgen?
En over dat reizen is al meer gezegd....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:17

inmiddels heb ik een grote pb ontvangen van aqua8horse, en die ga ik eens op mijn gemak helemaal lezen. Als ik het dan begrijp zal ik het ook proberen uit te leggen. Staat dus los van of ik het zelf ga doen of niet. Dat kan ik altijd een keer proberen. Baat het niet dan schaad het niet. En dat is imo ook de enige manier om erachter te komen hoe mijn oordeel hierover moet zijn. Eerst zelf doen dan oordelen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:17

Mag ik dan zo vrij zijn om te vragen waarom het wel per pb kan, maar niet in het forum zelf?
Misschien dat ik het dan allemaal beter snap waarom er openbaar vrij weinig duidelijks word verteld.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:18

Wat mij betreft zou RT ook zo weg kunnen ja. In de meeste gevallen is het enige juiste antwoord op een vraag of probleem: "Neem les"
Maar niet iedereen kan dat betalen, en juist voor die mensen is RT handig. Die kunnen er tips uithalen voor dingen waarvan ze denken: "he, dat doet mijn paard volgens mij ook"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:19

Het kan ook een aanvulling zijn.
Kijken of er hier hetzelfde aangedragen word als in je les.
Of het er eens met je instructeur (M/V) over hebben of dat ook te proberen is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:20

runningkawa schreef:
Mag ik dan zo vrij zijn om te vragen waarom het wel per pb kan, maar niet in het forum zelf?

Kan wel misschien, maar wil ze niet. Dat is haar goed recht imo.

Gewoon een vraag: Heb jij al om een pb gevraagd kawa?

En je hebt helemaal gelijk dat het ook een aanvulling is voor je les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:26

En ik vraag waarom ze dat niet wil, als ze daarop geen antwoord wil geven kan dat, maar misschien voor veel bokkers wel meer begrip waarom alles per pb moet.

En of ik al met haar gepbt heb, moet ik ze gaan tellen ? Haha!
heb je een uurtje ? Lachen

Het enige wat mij duidelijk is geworden dat er niets nieuws is.
Ze is op een paardvriendelijke manier met haar paarden bezig.
Toppie OK dan! maar..
het is niet revolutionair, dus niks vernieuwends.
En vraag me dus af waarom ze denkt dat het wel zo is?
Niet iedereen rijd op de Sjef manier. Dat was de vernieuwende manier, niet andersom.

Oke sommige mensen vonden AdB ook vernieuwend, maar ook hij is dat niet.
Hij laat mensen hun paard recht richten, maar elke fatsoenlijk instructeur krijg je dat altijd al, dus ook niets vernieuwend.

Dus ik wil graag weten wat er dan wel vernieuwend is, is dat zo raar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:34

runningkawa schreef:
En ik vraag waarom ze dat niet wil, als ze daarop geen antwoord wil geven kan dat, maar misschien voor veel bokkers wel meer begrip waarom alles per pb moet.

En of ik al met haar gepbt heb, moet ik ze gaan tellen ? Haha!
heb je een uurtje ? Lachen

Het enige wat mij duidelijk is geworden dat er niets nieuws is.
Ze is op een paardvriendelijke manier met haar paarden bezig.
Toppie OK dan! maar..
het is niet revolutionair, dus niks vernieuwends.
En vraag me dus af waarom ze denkt dat het wel zo is?
Niet iedereen rijd op de Sjef manier. Dat was de vernieuwende manier, niet andersom.

Oke sommige mensen vonden AdB ook vernieuwend, maar ook hij is dat niet.
Hij laat mensen hun paard recht richten, maar elke fatsoenlijk instructeur krijg je dat altijd al, dus ook niets vernieuwend.

idem,

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:38

runningkawa schreef:

Nee, dat is niet raar. Maar de vraag zoals je die nu stelt heb ik tot nog toe gemist. Waarschijnlijk over het hoofd gezien? Mijn fout dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:44

In alle andere topics en pb's misschien?
Nee hier idd niet meer. Dat klopt.
idd, ik ging hier te ver, dat weet ik zelf ook goed. Bloos!
Maar soms is er een grens berijkt en bij mij was dat gister.
weer een topic zonder duidelijke uitleg werd me ff te veel, sorry.
Want in al haar berichten en pb's ben ik niet verder gekomen dan wat ik al jaren doe.
Consequent en eerlijk paardrijden.
En daar ben ik ook niet revolutionair in, want zo heb ik het geelrd van veel mensen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:25

runningkawa schreef:
zou je kunnen doen als er alleen maar adviezen gegeven worden. RT advies kan je, vind ik, bijna alleen in het echt geven. maar er wordt ook theoretisch gediscusieerd en gepost (zoals dat stukje van lovely laatst). dat zijn eigenlijk de enige dingen die ik hier interessant vind. daarom zijn de adviezen van aqua voor mij niet nuttig, omdat ze het niet theoretisch kan verwoorden. daar wil ik niet mee zeggen dat ze verkeerd bezig is met haar paarden natuurlijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:26

Citaat:
daarom zijn de adviezen van aqua voor mij niet nuttig, omdat ze het niet theoretisch kan verwoorden. daar wil ik niet mee zeggen dat ze verkeerd bezig is met haar paarden natuurlijk.

Dat bedoel ik nu; als je pretendeert een revolutionaire rijmethode ontwikkeld te hebben, dan moet je deze ook theoretisch kunnen verwoorden. Zeker als je er, zoals Aqua8horses, een boek over wilt schrijven. Wil je een methode over kunnen brengen, dan zul je toch ook het hoe en waarom aan je leerlingen uit moeten kunnen leggen. Dit staat los van A8h's eventuele capaciteiten als ruiter/trainer/instructeur op zich, het gaat om de theorie achter haar methode.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:53

Askja schreef:
Citaat:
daarom zijn de adviezen van aqua voor mij niet nuttig, omdat ze het niet theoretisch kan verwoorden. daar wil ik niet mee zeggen dat ze verkeerd bezig is met haar paarden natuurlijk.

Dat bedoel ik nu; als je pretendeert een revolutionaire rijmethode ontwikkeld te hebben, dan moet je deze ook theoretisch kunnen verwoorden. Zeker als je er, zoals Aqua8horses, een boek over wilt schrijven. Wil je een methode over kunnen brengen, dan zul je toch ook het hoe en waarom aan je leerlingen uit moeten kunnen leggen. Dit staat los van A8h's eventuele capaciteiten als ruiter/trainer/instructeur op zich, het gaat om de theorie achter haar methode.

Ik kan die ook wel theoretisch verwoorden. En ik ga heus geen boek schrijven als ik niets te schrijven heb. Van mijn (volwassen) leerlingen krijg ik geen commentaar dat ik niet duidelijk ben, dus volgens mij gaat dat dan aardig goed.

8horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 21:12

Als jullie het niet willen geloven hoe wij rijden of die methode dan lees je het toch niet.
Ik weet ik ben nog maar 14, maar ik heb een eigen pony en die liep altijd eerst met de hoofd in de lucht maar door die methode gaat het nu een stuk beter en daar ben ik gewoon trots op.
en jullie hoe ons(dat meisje van 12 en ik van 14) niet aante vallen want we willen het graag alleen uitten hoe trots we zijn op ons en de pony en alles wat er bij hoort en als je het allemaal maar onzin vind dan LEES JE HET TOCH NIET.
ik ben gewoon blij dat het zo goed gaat en dat het zonder te trekken kan of kneepjes ofzo.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:33

ik heb zonet een erg duidelijke pb gekregen van aqua8horse en ben er van overtuigd dat dit voor sommige mensen WEL een heel nieuwe methode is... wat me opvalt is dat er lesgegeven wordt op een heel persoonlijke manier. en dat er per paard en per persoon gekeken wordt hoe de training het beste aangepakt kan worden.
en op veel manege's is dit absoluut echt niet het geval.

en voor de rest vind ik als jullie er zoveel commentaar op geven zonder het eerst gezien te hebben moet je niet zo hard roepen en veroordelen en gewoon maar eens gaan kijken en je open stellen voor andere dingen zonder vast te houden aan je eigen zo "fantastische" manier.

heel veel geluk ermee aqua8horse.

groetjes joyce

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:35

joycje schreef:
ik heb zonet een erg duidelijke pb gekregen van aqua8horse en ben er van overtuigd dat dit voor sommige mensen WEL een heel nieuwe methode is... wat me opvalt is dat er lesgegeven wordt op een heel persoonlijke manier. en dat er per paard en per persoon gekeken wordt hoe de training het beste aangepakt kan worden.
en op veel manege's is dit absoluut echt niet het geval.

en voor de rest vind ik als jullie er zoveel commentaar op geven zonder het eerst gezien te hebben moet je niet zo hard roepen en veroordelen en gewoon maar eens gaan kijken en je open stellen voor andere dingen zonder vast te houden aan je eigen zo "fantastische" manier.

heel veel geluk ermee aqua8horse.

groetjes joyce

Dank je voor het compliment, dat is toch iedere keer weer leuk!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:38

hm ik kan hetzelfde zeggen, maar mensen zulllen het toch weer kunnen bekritiseren. ik kan alleen zeggen dat ik het volledig eens ben met de gedachtengang, en dat de methode voor iedereen werkt. er zijn ook andere. maar deze is zeker zeer goed.
ieder z'n meug, maar met deze meug kan je geen kwaad. hier heb je een paard, dat niet denkt dat ie werkt. ik bedoel, hij werkt omdat hij loopt. omdat hij regelmatig en idd met schwung loopt, op eigen benen. hij werkt dus vanzelf en heeft idd de hulpteugels niet eens nodig.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:44

Dat heb je ook weer mooi verwoord in mijn ogen. En kritiek mag iedereen geven het is aan degene die de kritiek mag ontvangen of deze daar waarde aan wil hechten.