Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:23

Een barebackpad is ook een mooie tussenstap

Leuk om te horen japeloup dat jij ook zo'n soort weg hebt afgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:25

@Japeloup: Topgevoel is dat he!
Ik heb min of meer dezelfde weg afgelegd als jij. Zusje en ik deelden een pony en hadden hetzelfde probleem. Te hard werken, geen gevoel, L2 lukte nog en wij stokten in de M1. Volgens de instructie de max van onze (ook niet bepaald ideaal gebouwde) pony. Bij een andere instructrice zijn heb ik zoveel meer geleerd. Ik ben in de M2 (bij de paarden) gestopt omdat ik zelf ziek werd, en zusje heeft uiteindelijk Z2 gestart.
Puur door de manier van rijden veranderen lukte het ineens, leren voelen is zo belangrijk! Daar heb ik nu met mijn jonge pony dubbel plezier van, al moet ik nog wennen aan zo weinig 'doen' :j Of tenminste, wennen, meer volhouden, geen oud werk er terug in laten sluipen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:30

@Japeloup: het gekke is dat ik wel op het paard van mijn vriendin zonder zadel durf te zitten omdat ik weet dat zij dat vaker met hem doet. Dat paard is bomproof (mijn paard nog niet). Op de één of andere manier vertrouw ik mijn eigen paard niet als ik zonder zadel ga zitten, ik voorzie explosies (die misschien helemaal niet zullen komen, maar toch...die gedachte zit wel vreselijk in de weg). Misschien idd eens met een voltigesingel proberen als iemand haar longeert... Ach, en anders maar niet hoor... heb ook erg veel plezier met zadel.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:43

@Justkid: barebackpad, is ook een idee ja!

Goed te lezen dat er zoveel mensen zijn die met dezelfde soort angst te kampen hebben. Mensen bij mij op stal die deze angst niet kennen zeggen zo snel: oh, maar dat moet je gewoon doen, er gebeurt niets... Dat is nog niet zo makkelijk als mijn hart me in de keel zit op een buitenrit bij elke beweging van haar oor.
Naar aanleiding van dit topic heb ik eens heel bewust gelet op mijn eigen uitwerking op mijn paard. Ik heb dat vandaag in het bos zo goed gevoeld! Wat was er een spanning bij mijn paard: heel bewust op ademhaling gelet en vooral ook DOOR blijven ademen. Heb lange onzinverhalen opgehangen aan mijn vriendin, maar het effect was dat ik mijn ademhaling op orde kreeg en ik paard diep voelde zuchten en daar was de ontspanning, joehoe!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:50

Ben blij voor je Pollux, vast houden dat gevoel!

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:37

ben zo blij met dit topic! ook wat ik las wat Japeloup schreef geeft me goede hoop.....ik heb nl zelf ook een merrie die overbouwd is, waardoor het allemaal wat moeilijker gaat. Ze heeft ook kissing spines,vorig jaar bevestigd door foto's. eigenlijk rugoperatie nodig, maar eerst zou de kliniek haar nog beoordelen met rijden, zonodig verdoven, en als ze dan verbeterde had een operatie inderdaad zin, maar na het starten van "moody-mare" is ze erg veranderd: gaf geen reactie meer tijdens het rijden, is weer vrolijk en we zijn stapje voor stapje weer helemaal opnieuw begonnen en het gaat steeds beter, moet er wel rekening mee houden dat ze het in haar hoofd ook kan volgen, vnl nog stap en als het goed gaat ook draven, als ze ontspannen blijft tenminste......ik blijf volhouden! en met jullie meelezen. thanx....

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:40

@japeloup: helemaal vergeten te reageren op jouw eigen verhaal. Het is inderdaad mooi om te weten, dat jij de problemen kent en herkent. Dat stelt jou in staat om je beter in te leven in je klant nu je zelf iets vergelijkbaars meegemaakt hebt. Bedankt dat je jouw verhaal met ons wilde delen.
Mijn instructrice is ook door hetzelfde traject gegaan waar ze mij nu doorheen loodst. Misschien klikt het daardoor wel zo goed tussen ons, behalve dat we elkaar gewoon goed liggen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:47

@Elan, ja dat scheelt een hoop, wel fijn dat je een instructeur hebt die je goed kan begeleiden.
Helaas weet ik zelf ook heel goed wat angst is, dus de combinatie maakt het dat ik het heel leuk vind om mensen te begeleiden die angst hebben en of vanuit een andere gedachte paard willen rijden.

Wat ik leuk en prettig vind aan deze topic is de leuke positieve manier waarop iedereen reageerd.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:07

Ja, dit is inderdaad een heel positief topic, maar dat komt waarschijnlijk omdat iedereen die reageert zichzelf in het probleem herkent. De mensen die dan wat "verder" zijn, zijn dan weer in staat om anderen te helpen, super dus.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:08

Wat een geweldig topic en ooh wat herkenbaar.

Ik ben ook een angstige ruiter en een giga controlfreak. Het rijden was voor mij alleen controle houden..teugels kort..terug rijden met mijn handen.. kortom een grote brok spanning bij mij en bij mijn paard. Hoe harder ik werkte, hoe harder mijn paard onder me vandaan liep, ging hangen in mijn hand en hoe harder ik ging werken..

Samen met mijn instructice besloten dat deze cirkel doorbroken moest worden en wel rigoreus.
Ik heb twee weken lang met waslijnteugels door de bak gereden en alleen maar op mijn zit overgangen terug gereden. Leren dat mijn paard terug komt op mijn zit en dat ik dus controle heb zonder aan mijn teugels te komen. Ik voelde me een volstrekte idioot en heb me echt meermaals afgevraagd of dit ooit nog goed ging komen. Maar mijn houding.. met sprongen vooruit! Mijn beugels zitten ineens drie gaten langer..ik zit in balans en veel meer onafhankelijk. En (jaja Yamcha) met zachte billen en ontspannen..
Paard loopt relaxt, maakt zijn passen af en ik heb vertrouwen!!

Het is hard werken en het heeft me bloed, zweet en tranen gekost..maar sinds lange tijd heb ik weer plezier in het rijden. Ipv 20 minuutjes stap, draf en galop afraffelen omdat het toch niet gaat.. kijk ik nu na een uur op mijn horloge en schrik ik hoe de tijd vliegt!!

Yamcha en alle anderen: ga zo door! _/-\o_

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:34

Echt een fijn topic ja. krijg gewoon een brok in mijn keel van alle verhalen, zo herkenbaar!.....geduld is ook een schone zaak, dat is echt zo. Beginnen bij de basis en vandaar uit stapje voor stapje weer verder. en niet de moed laten zakken als het een keertje niet goed gaat. kop op!! (zeg ik ook tegen mezelf hoor)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:21

Ik had vandaag een probleempje en dat is nu weer even opgelost.
Kid heeft de laatste dagen een spookhoek in de buitenbak ontdekt :roll:
Nou heeft ze dat wel vaker, eigenlijk is de hele bosrand verdacht >;)
Maar het was weer even heel eng.
Zodra ik de bak binnenkomt voel ik haar al spannen, de oortjes gaan erop en bij de hoek aangekomen springt ze weg.
Eigenlijk kan ze de hoek niet in want ze leunt/ hangt echt in mijn been.

Vandaag heb ik het zo opgelost;
teugels los- check (westernpaard, echt los)
kaak los- check
zachte billen- check
adem rustig en diep- check
Eerst focussen op sturen; zodra haar aandacht iets verslapt, ze leunt tegen mijn been of de oren gaan op alert; sturen met haakse bochten, maakt niet uit waarheen.
Eigenlijk net zo lang tot ze de aandacht gewoon bij mij houdt.
DE hoek heb ik genegeerd.
Daarna verzameloefeningen gedaan en zodra ze in "frame" loopt loslaten.
wat spin en stopoefeningen gedaan. (daarbij hoort ook altijd achterwaarts)
Uiteindelijk op de grote volte gegaloppeerd (aan de andere kant van de enge hoek)
Flink tempo gemaakt en juist heel langzaam en verzameld afgewisseld.
De volte steeds meer veranderd in een vierkant en groter gemaakt en daarna zonder een centje pijn langs DE hoek gegaloppeerd.
*trots*
Later ook gewoon aan een losse teugel.
Ik ben met wat spanning opgestapt want ze heeft die hoek al een paar dagen en ben heel bewust en relaxt gaan rijden en ben helemaal trots afgestapt.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:38

Wat bij mij ook helpt bij enge dingen is om er vooral niet te bewust naar te kijken! (zoals jij eigenlijk ook gedaan hebt, Justkid :j)

Ik ga me heel snel focussen op iets engs (bijv. met een buitenrit) waardoor het paard de spanning overneemt..Mijn instructrice heeft mij geleerd om met "zachte ogen" te kijken, wat inhoudt dat ik verder kijk dan het enge object, maar dat ik tegelijkertijd zachte ogen hou voor mijn omgeving dichterbij, zodat ik wel goed kan anticiperen op een evt. schrikreactie :) Dit werkt goed bij mij, merk dat mijn paard echt meer ontspant, waardoor ik ook weer rustiger wordt en er eigenlijk een positieve vicieuze cirkel ontstaat i.p.v. een negatieve :)

Justkid: goed gedaan zeg! Wat kan dat heerlijk voelen he, als je merkt dat het werkt :) Echt een overwinning!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:34

Justkid, goed van je.
Hele mooie tips staan hier.

Wat ik mij tegenwoordig aanleer (tja ik moet zelf wel iets verzinnen bij gebrek aan instrukteur:)) is glimlachen als er iets 'spannends' is in de ogen van het paard.
Er de humor van inzien dat het paard bang kan zijn van een scheve spriet gras of idd een enge bosrand (die hebben wij hier ook)
Door mijzelf tot een glimlach te dwingen, ontspan ik eigenlijk vanzelf en dat heeft weerslag op het paard, wat dan ook weer ontspant.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:02

vind ik een hele mooie, ga ik zeker onthouden

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:44

Ik ga eens uit proberen of dat voor mij ook werkt, want ik ben bang dat ik echt een nep-glimlach krijg en dat het qua ontspanning niet zoveel uithaalt..Maar ga het uitproberen als ik een keer iets engs tegenkom!
Altijd goed om nieuwe dingen te proberen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:05

Het is bewezen dat je 'state of mind' verandert als je je tot een lach dwingt. Dat heeft te maken met de invloed van de betreffende spierwerking en kan vergeleken worden met de oefening 'hoofd laag' die vooral bij clickers nogal eens wordt gebruikt en waarbij het paard door het aannemen van die houding (uiteraard niet gedwongen) kalmeert.

Probeer het maar eens. Gewoon gaan glimlachen. Mag nep zijn, maar wel de juiste spieren gebruiken en eventjes volhouden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:20

Okee, ga ik doen :j En zal verslag uitbrengen ;)

Vandaag in de les heb ik gemerkt dat het bij mij heel veel uitmaakt of je mij een oefening rechtstreeks geeft of dat je er via een omweggetje komt..Beetje vaag uitgelegd, maar vandaag kreeg ik de opdracht "doorzitten" en het ging voor geen meter :n Laat je mij een overgang naar stap maken, dan zit ik zonder moeite enkele passen door 8)7 Zelfde heb ik ervaren met het andere paard dat ik rij, met aangaloperen..Aangaloperen gaat minder goed dan gewoon denken "we gaan een tandje harder in draf" en dan de galop hulp geven :P Blijkbaar brengen bepaalde oefeningen toch onbewust spanning met zich mee, waardoor ik bijv. mijn benen aanspan en mezelf uit het zadel druk, met alle gevolgen van dien :+

Zijn er mensen die dit herkennen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:03

Ja Corelli, ik herken het. Niet alleen bij klanten maar ook bij mij zelf.
Ik zeg dan altijd niet denken gewoon doen. Gaan voelen naar het moment waarop je de hulp kan geven. Veel mensen spannen al bij de gedachte om een bepaald iets (bv het aangaloperen) te gaan doen.
Wat kan helpen is hard op zeggen wat je de hele week gegeten hebt, zo moet je denken aan iets anders en dus op gevoel hulpen gaan geven.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:08

Heel herkenbaar Corelli. Als je je focust op iets wat je moeilijk vindt, span je aan, je ademhaling gaat omhoog, dus het is allemaal heel goed te verklaren. Doorzitten is voor mij nog heel moeilijk, aangalopperen vind ik ook heel moeilijk zonder me aan te spannen, maar het komt allemaal vanzelf, daar moeten we vertrouwen in hebben.
@japeloup: dat vind ik een leuke :D

Edit: waar is yamcha eigenlijk ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:02

:wave: Hallo!!!

Ik ben er wel hoor.
Kan alleen nu niet meer vial de telefoon even korte berichtjes posten, dus ik moet wel via de comp :j

Ik vind dit echt een leuk topic geworden, Bokt zo Bokt bedoeld is! :D
Vandaag een leuke dag gehad met paardlief. Heb toch flinke haken ontdekt, dus ik ga er maar even geen bit inhangen, ze laat me ook niet voelen, wat imo al genoeg zegt. Vandaag dus even gewandeld, gelongeerd (met halster). Dat wordt voorlopig óf niet rijden, of bitloos, want nadat de TA is geweest moet er ook nog een paar dagen geen bit in........

Hoe dan ook, zij is een blij paard. Wilde graag haar zadel op, en ze vond het echt stom dat ik niet op haar rug ging (whahaha, er is in ieder geval één die het rijden leuk vindt :D ). Heb haar na een halfuurtje of zo weer terug gebracht naar de weide, waar ze maf ging doen, sprintje trekken, rollen, in de stromende regen, vindt ze heerlijk, en daarna kwam ze weer terug..... ze wilde terug mee. Morgen, schat.......

Vrijdag een fotoshoot met haar en Raphael :)

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:06

ik ben ook sinds een half jaar weer bezig. hoefde niet aan de longe, maar wel veel voltes enz. leer nu momenteel de stelling vragen aan het paard(vinden we beiden erg moeilijk, maar het gaat best netjes).Scheelt ook dat we individueel les hebben, dus meer aandacht voor de ruiter.
heb me zelfs opgegeven voor de recreantenwedstrijd bij ons op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:08

Ik wil niets anders meer als privéles :) Vind ik echt veel fijner dan groepslessen :)

En mijn instructrice weet precies wat het is :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:13

Mooi omschreven.... ik herken mezelf hierin.
Juist het leren geduld te hebben, bereid zijn soms een stapje terug te doen... de overwinning van 1 kleine volte die ze op eigen benen nageeflijk loopt... en waar ze weer uitvalt om ik ergens weer iets zit aan te spannen! hahaha!
Tja... dit alles maakt dat het ook gewoon veiliger wordt met je paard.
Je blijft immers niet alleen binnen jouw eigen, maar ook hun comfort zone... overstressed raken, of ontzettende spierpijn hebben van het overvragen krijgen dan geen kans... en ze gaan het echt leuk vinden! En dus zijn ze meer gericht op jou... en krijgen 'enge dingen' minder kans....

Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:18

Hey Ninx :wave:

Wat leuk dat jij ook hier reageert. Ik heb jou op Bokt leren kennen als iemand die altijd heel bewust bezig is met deze dingen (en sowieso met dingen).
Hoe paradoxaal: buiten je comfortzone stappen, dat is echt wat ik nu doe, om in je comfortzone te blijven.......