Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fellor schreef:Lauren_ schreef:misschien moet je beter lezen, ik haal niets door elkaar. En wij delen echt niet dezelfde leeftijd, ik zit al 35 jaar in de paarden. Ik vind de term griondwerk, nogmaals, gemiemel. halt houden valt onder de normale omgangsvormen met je paard. Zowel op als naast het paard. Grondwerk is in, ik ben daar te oud en te ervaren voor, sorry! Respect dwing je af als je het niet krijgt. punt.
Het gaat om effectief zijn niet om afdwingen. Jij hebt het idee in je hoofd dat bij gronwerk alleen maar lief en luek wordt gedaan, maar het gaat om effectief! Daarbij is horsemanship een heeeeeeeeeeel stuk ouder dan jij, het is er al honderden jaren. Zeggen dat het een hype is is dus ook gewoon echt onwetendheid.
Met jouw instelling bereik je misschien dat je paard uit angst voor gevolgen meewerkt, maar nooit een paard dat positief initiatief biedt, expressie behoudt en lol heeft in het werk. Daarmee beriek je uiteindelijk veel meer. Ook bij grondwerk is gehoorzaamheid en repsect heel belangrijk, maar dan wel met lichtheid en positiviteit.
Ik ben het ermee eens, je hebt je er totaal neit in verdiept, dat kan je uit iedere post halen die je hebt geplaatst in dit topic en als je je te oud voelt om grondwerk te doen zou je er ook over kunnen denken om iets respectvoller en onderbouwder te posten.
Veel mensen die aan grondwerk doen bereiken dingen met hun paard waar jij in de verste verte niet bij in de buurt komt, dus als je afgaat op resultaat valt er niks op aan te merken.
Een rustige draf, er niet vandoor gaan, niet te hevig zijn etc.
Die fokt hem weer op, valt mn vriend eraf, gaat mn paard in volle draf terug naar de weide. Dit is nu al 3x gebeurt!! Hij kan niet meer stoppen zo hevig........
. +Niet omdat hij niet wilt luisteren maar omdat hij lekker maf ff wil doen. Eerst had hij een gebroken bit. En nu heeft hij een stang en luistert. Hij is net 6 geworden dus hoop dat hij het ergste gepuber gehad heeft
We hebben een hele poos niet meer gegallopeerd door de bossen.. dat vind hij het ergste....Ik denk dat de stang niet strenger is voor hem maar wel fijner in zn mond ligt. Het hoeft niet strenger het ligt ook wat je met je handen doet. Maar het kan ook zijn dat dit bit niet fijn is voor je paard. Wij hebben het zo opgelosd maar je moet je wel bedenken dat je een jong beesje hebt
. Hou daar rekening mee en alles komt goed ( ik weet het).
Fellor schreef:Voorbeeld: Wanneer het paard beter wijkt voor druk kan je hem bij iedere keer dat hij wil versnellen soepel in de achterwaarts zetten tot hij weer ontspant en vanuit daar weer verder rijden. Als je zoiets consequent zou doen krijgt hij vanzelf door dat versnellen op zijn initiatief geen zin heeft.
Fellor schreef:Met jouw instelling bereik je misschien dat je paard uit angst voor gevolgen meewerkt, maar nooit een paard dat positief initiatief biedt, expressie behoudt en lol heeft in het werk. Daarmee bereik je uiteindelijk veel meer. Ook bij grondwerk is gehoorzaamheid en respect heel belangrijk, maar dan wel met lichtheid en positiviteit.
Zo is het ook met mensen de ene is vrolijker dan de andere
. Ik denk dat een paard tot hun 5de 6de echt jong is. En nog heel veel uitproberen hun grenzen sneller zullen overschrijden. Na die leeftijd zijn ze stabieler. Proberen nog wel maar niet meer zo vaak.Fellor schreef:Het gaat om effectief zijn niet om afdwingen. Jij hebt het idee in je hoofd dat bij gronwerk alleen maar lief en luek wordt gedaan, maar het gaat om effectief! Daarbij is horsemanship een heeeeeeeeeeel stuk ouder dan jij, het is er al honderden jaren. Zeggen dat het een hype is is dus ook gewoon echt onwetendheid.
Met jouw instelling bereik je misschien dat je paard uit angst voor gevolgen meewerkt, maar nooit een paard dat positief initiatief biedt, expressie behoudt en lol heeft in het werk. Daarmee beriek je uiteindelijk veel meer. Ook bij grondwerk is gehoorzaamheid en repsect heel belangrijk, maar dan wel met lichtheid en positiviteit.
Ik ben het ermee eens, je hebt je er totaal neit in verdiept, dat kan je uit iedere post halen die je hebt geplaatst in dit topic en als je je te oud voelt om grondwerk te doen zou je er ook over kunnen denken om iets respectvoller en onderbouwder te posten.
Veel mensen die aan grondwerk doen bereiken dingen met hun paard waar jij in de verste verte niet bij in de buurt komt, dus als je afgaat op resultaat valt er niks op aan te merken.
) en stel duidelijke grenzen aan wat ik wel en niet aan gedrag accepteer.maura schreef:Fellor schreef:Voorbeeld: Wanneer het paard beter wijkt voor druk kan je hem bij iedere keer dat hij wil versnellen soepel in de achterwaarts zetten tot hij weer ontspant en vanuit daar weer verder rijden. Als je zoiets consequent zou doen krijgt hij vanzelf door dat versnellen op zijn initiatief geen zin heeft.Fellor schreef:Met jouw instelling bereik je misschien dat je paard uit angst voor gevolgen meewerkt, maar nooit een paard dat positief initiatief biedt, expressie behoudt en lol heeft in het werk. Daarmee bereik je uiteindelijk veel meer. Ook bij grondwerk is gehoorzaamheid en respect heel belangrijk, maar dan wel met lichtheid en positiviteit.
Ik kan deze twee dingen niet zo goed bij elkaar krijgen. In het eerste stukje wordt gesteld (zoals ik het lees hoor, mogelijk lees ik verkeerd) dat het paard eigen initiatief moet afleren. In het tweede stukje wordt gesteld dat het paard aangemoedigd moet worden initiatief te bieden. Ik betwijfel of een paard kan leren welke vormen van eigen initiatief wel, en welke niet gewaardeerd worden.
Anoeska schreef:Fellor schreef:Het gaat om effectief zijn niet om afdwingen. Jij hebt het idee in je hoofd dat bij gronwerk alleen maar lief en luek wordt gedaan, maar het gaat om effectief! Daarbij is horsemanship een heeeeeeeeeeel stuk ouder dan jij, het is er al honderden jaren. Zeggen dat het een hype is is dus ook gewoon echt onwetendheid.
Ik snap niet dat wanneer je grondwerk allemaal maar onzin vind, dat er hier maar meteen geconcludeerd wordt dat je je paard uit angst dingen laat doen, of dat je niet met respect met je paard omgaat.
Ik vind dat grondwerk-verhaal ook allemaal maar gemiep uit boekjes en DVD's. Ik ga gewoon eerlijk met mijn paard om. Op de grond en als ik erop zit. Ik ben consequent, kijk naar wat mijn paard aankan (en leuk vindt) en stel duidelijke grenzen aan wat ik wel en niet aan gedrag accepteer.
Daar heb ik helemaal geen dure namen als grondwerk of NH voor nodig. (En al helemaal geen dure DVD's, boeken, carrotsticks of speciale touwhalsters). Voor mij is het gewoon grotendeels logisch nadenken. Ik snap wel dat mensen die nog niet hun hele leven in de paarden zitten daar misschien wat extra begeleiding uit boekjes voor nodig hebben. En als het je dan helpt om het allemaal heel mooi grondwerk te noemen is dat prima. Maar je moet er allemaal niet te moeilijk en te hoogdravend over gaan doen. En het is zeker niet de enige weg naar een gelukkig paard.
Ezz93 schreef:ik heb een deel van het topic doorgelezen, dus misschien heeft iemand anders dit al gezegd. Wat erg helpt is om zijn hoofd omhoog te trekken als hij ervandoor gaat. Het is niet vriendelijk, maar je hebt denk ik liever dat hij even veel druk in zijn mond voelt dan dat je tegen/onder een auto o.i.d terecht komt.
Grondwerk zou kunnen helpen op de lange termijn om de relatie met je paard beter te maken, maar zolang je hem nog nooit vertelt hebt dat hij dat niet mag doen terwijl je aan het rijden bent zal hij dit blijven doen.
Succes ermee!
Qua pijn in de mond zal het ook best werken als je gewoon met je hele gewicht in de teugels gaat hangen, maar probeer het dan eerst zelf even uit als je een keer iets raars doet.