Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:49

hoi, mag ik me ook melden?

Ik ben zo erg dat ik niet alles gelezen heb maar misschien heeft iemand een tip voor mij??? :o

In januari een leuke Quarter gekocht, super braaf diertje, sloom in de bak en uiterst gehoorzaam.
Lekker buitenritjes mee gemaakt en begonnen met stap ritjes daarna draf.
Nu zijn we aan de galop toe maar.........blijkt dat ik te bang ben voor een rengalop en dus inhoud.
( mijn vorige merrie is buiten eens op hol geslagen met mij er op en richting verkeer gegaan, ze was in letterlijk blinde paniek)
Goed......ik maak de overgang galop,Quarter word er blij van en versnelt bij iedere pas.
Alles boven een handgalop vind ik al eng dus houd ik hem in.
Hij word boos en bokt mij er af omdat hij wil GAAN.
Daarbij komt dat ik nog erg moet wennen aan de nieuwe manier van rijden en mijn plek in het zadel nog niet echt gevonden heb.
Nu ga ik de aankomende lessen wel met de juf naar buiten om die galop goed te gaan krijgen maar.......hoe kom ik in vredesnaam van die stomme angst af?
Als ik aan het bokken en de val terug denk kan ik er om lachen maar als ik weer in galop moet buien knijp ik `m toch best wel.

iemand een goede tip???

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:56

Ik wil me ook melden!

Iets meer dan een jaar geleden kocht ik een haflinger die braaf leek,
maar omdat mijn zadel er niet goed op paste, en ze 2 maaden stil had gestaan had ze ook geen
zin meer met rijden dus ging ze alleen nog maar in volle galop.

Het begon met een paar meter maar endigde al snel in heel veel ronden door de bak.
Volledig stuurloos in volle galop.

hierdoor ben ik zo bang geworde dat ik gewoon eigenlijk helemaal niet meer durde te rijden.
Nog een tijdje op een manege gereden maar dat beviel me niks na altijd eigen paarde te hebben gehad.

Nu heb ik al 3 kwart jaar niet meer op een paard gezeten maar wil wel weer heel graag.
Maar nog steeds ben ik bang dat het paard op hol gaat en ik eraf lig.

Zo balen, ik baal echt van mezelf zo was ik eerst nooit en ging ik echt overal op.

Airborn

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:03

Jockey, begin met stappen terwijl iemand het paard aan de hand heeft, Dan kan het paard bijna niet op hol slaan, en kun jij rustig weer wennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:16

Hmm, ik hier ook met m'n grote mond dat ik die galop weer durf.. :( Ik was blijkbaar toch iets te enthousiast. Vandaag weer een behoorlijke stap terug moeten doen. Paard had er geen zin in, maar ik moest en ik zou de galop doen. Paard ging in de verkeerde galop en ik in de stres.. Dus ik haal hem terug, paard struikelt en ik lag voor dat ik het wist op de grond. Ik weer terug opgestapt, en vervolgens nog een keer geprobeerd. Hij zat weer verkeerd. Dus heb ik maar heletijd gedraaft...
Maar ik heb morgen weer les, ben benieuwd hoe het dan gaat.. Ik zie nual een beetje op tegen die galop, hoewel ik weet dat ik het morgen zonder longeerlijn moet gaan doen.. :(

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:18

fresley schreef:
Hmm, ik hier ook met m'n grote mond dat ik die galop weer durf.. :( Ik was blijkbaar toch iets te enthousiast. Vandaag weer een behoorlijke stap terug moeten doen. Paard had er geen zin in, maar ik moest en ik zou de galop doen. Paard ging in de verkeerde galop en ik in de stres.. Dus ik haal hem terug, paard struikelt en ik lag voor dat ik het wist op de grond. Ik weer terug opgestapt, en vervolgens nog een keer geprobeerd. Hij zat weer verkeerd. Dus heb ik maar heletijd gedraaft...
Maar ik heb morgen weer les, ben benieuwd hoe het dan gaat.. Ik zie nual een beetje op tegen die galop, hoewel ik weet dat ik het morgen zonder longeerlijn moet gaan doen.. :(

Wat balen voor je. Maar morgen is er instructeur bij, dat scheelt. Die zegt dan precies wat je moet doen. Je zult zien dat het dan wél lukt! En ook zeggen tegen je instructeur wat er vandaag fout ging :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:03

@fresley
dan toch even geen galop, t komt vanzelf dat je die stoute schoen weer wilt aantrekken

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:21

Hoi!

Neem les van een goede instructeur, die je uitlegt wat er gebeurt en wat jou invloed hierop is, in combinatie met grondwerk werkt dit erg goed voor je vertrouwen.
vraag ook iemand die je paard mee wil rijden en laat diegene voordoen waar jij angstig voor bent, als je het vaak genoeg ziet dat het goed gaat en iemand hebt die rustig op je in praat om je erdoor heen te praten komt het wel goed.
Ik heb best veel ruiters met angst lesgegeven en die zijn ook over hun angst punt heengekomen en rijden lekker onbezorgd met hun paard.
Wel is het moeilijk om dit in je eentje op te lossen,
succes!

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:49

Ook ik meld me hier. Heb al wat pagina's gelezen. Vind het fijn dat ik hierin dus niet de enige ben! Rot voor jullie! :(:)

Ik heb 3 jaar gereden op een manege, een paar keer erafgevallen en merkte dat ik steeds banger werd. Ben toen ik nog goed durfde een keer op vakantie buiten wezen rijden. Ging goed totdat ik wou gaan galopperen. Toen is het paard ervandoor gevlogen in rengalop, door de bossen heen richting de grote weg. Ik ben toen zo vreselijk bang geworden dat ik meteen gestopt ben. Nu 6 jaar later ben ik samen met een vriendin die me haar paard aanbood om te helpen er weer op gegaan. Meteen op buitenrit en op een veldje aan de longeerlijn gestapt, gedraafd en zelfs gegalloppeerd. Nu rij ik elke week een keer. Zit er soms nog heel gespannen op maar het gaat wel beter. En het belangrijkste ik vind het weer leuk! Heb nog een lange weg te gaan maar het moet lukken.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:50

We zijn al met een boel 'lotgenoten' zeg :) Laten we hier vooral ook onze overwinningen neerzetten, dan kunnen we elkaar daar moed mee inspreken!!

Ik ga vanmiddag weer naar paard, ben benieuwd hoe het gaat :)

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:01

Succes TS...
You go girl.... *\o/*

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:28

Ja het zijn er echt al aardig wat.

Nou ik heb ook een grote overwinning hoor. Ben samen met een vriendin en haar paarden 2 uur op buitenrit geweest. Heb echt genoten en paardje was superbraaf. Paar keer schrikken maar dat heb ik ook weer overleefd. :D

Succes SuperLiesje!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:37

Ik ben ook een tijdje heel bang geweest om op te stappen.

Ik ben begonnen door gewoon op 1 en hetzelfde paard met slof in de binnenbak te gaan stappen. Hij was heel braaf, maar met die slof had ik wat meer zelfvertrouwen. Die hing er dan gewoon los bij, maar als het nodig was.
Toen ik daarin helemaal geen angst meer had ben ik erbij gaan draven en ook dat uitgebouwd tot ik helemaal geen angst meer had. Toen heb ik de slof eraf gehaald en ben ik weer gaan stappen.
Na een tijdje ben ik weer gaan draven zonder slof en uiteindelijk heb ik voor de galop toch nog maar even de slof uit de kast gehaald.
Nu rijd ik weer bijna helemaal angst vrij. Alleen in het bos vind ik het soms nog wel spannend allemaal.

Belangrijkste in dit was de rust bewaren en een heel braaf paard tot je beschikking hebben!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:36

Nou, hier is de held op sokken weer hoor :P

Het ging allemaal niet helemaal volgens mijn planning :P Uit t land halen ging redelijk goed, poetsen ging dit keer zonder de hele tijd heen en weer lopen (totdat ik de deur naar buiten weer opendeed) en in het begin ging longeren ook nog wel redelijk... Behalve dat mevrouw HO niet begrijpt.. of gewoon stronteigenwijs is eigenlijk.. want ze gaat wel heel langzaam draven, maar niet over naar stap..

Nouja, in ieder geval, het ging best redelijk.. totdat het zadel begon te schuiven.. Heel dom, eigen schuld.. ik had na een paar rondjes nog een keer na moeten singelen. Nou, mevrouw helemaal in paniek (logisch uiteraard), vloog er met longeerlijn en al vandoor. Heb haar gelukkig uiteindelijk wel weer te pakken gekregen en snel het zadel losgemaakt maar mijn ademhaling zat alweer tussen mijn wenkbrauwen.

Wel het zadel weer opgedaan, extra goed aangesingeld dit keer en toen zou ik haar weer meenemen, maarja, beest was nog over de zeik en ik was ook niet echt rustig dus dat ging niet zo goed, dus eigenaar haar meegenomen.. die haar even op de plek gezet tot ze weer normaal rondjes liep en toen ben ik haar zelf nog weer gaan longeren. Dat ging uiteindelijk eigenlijk heel prima :)

Het nare is alleen, dat ookal heb ik het toch redelijk goed afgesloten, toch overheerst de "angst". Ik ben nu uiteraard weer heel stoer nu ik thuis ben :P Maar daar heb ik natuurlijk weinig aan als ik straks weer bij paard ben. Toch ben ik vastbesloten om door te zetten! Ga vragen of ik morgen kan komen kijken als de kleindochter van de eigenaren lesheeft, want ik kan met dit paard van dezelfde instructrice les krijgen. Dan kan ik de bak eens bekijken, instructrice leren kennen.. wie weet helpt dat :P

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:42

Dat lijkt me een prima plan SuperLiesje! Vervelend dat het even mis ging! Hopelijk krijg je de angst (en ademhaling) weer onder controle :)

Hier een boost voor mijn zelfvertrouwen gehad vandaag :D ik mocht longeren! Dat is op zich niet zo raar, alleen ik heb het alleen do en vrij gedaan door het touw vast te houden (ben nog in de leer) en vandaag mocht ik 2 jonge merries longeren met zadel en hoofdstel! (worden beleerd)
Ik was met een ander meisje, maar ik moest de lijn vasthouden en ze moesten reageren op mijn stem, haha. Ging heel erg goed!
Alleen bij de 2de schoot de lijn uit mijn handen...ik had hem al op het uiteinde vast en de merrie schrok of verstapte zich en voor ik het wist was ik de lijn kwijt. Gelukkig reageerde ze goed op mij en stond ze al snel stil :P ik de lijn weer gepakt en toen nog prima afgesloten :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:01

Dat is mooi Kiannah!! Elke overwinning is er 1 :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:09

Zo is dat!

Ik ben "op de grond" niet heel bang, ik heb geleerd dat ik veel voor elkaar krijg met lichaamstaal. Er op is een iets ander verhaal, maar hoe meer vertrouwen ik nu krijg, hoe meer vertrouwen ik ook weer heb als ik er op zit :)

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:12

Het leek wel of ik mijn eigen verhaal las.
Op vreemde paarden ben ik gewoon zoo nerveus.
Terwijl ik voor mijn werk heb paardgereden (en dat waren niet de meest rustige)
en dan ging het goed.

Zit tussen me oren helaas... :=

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:14

Vreemde paarden is ook niet mijn hobby hoor :P
Maar ja, ik werk nu 4 dagen op een grote stal en ik "moet" nog even 40 paarden gaan leren kennen, haha! Dus vreemd is het nog wel even :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:15

Het stomme bij mij is, dat ik me van een welsh die net zo dramt als het paard wat ik rij, niks aantrek :P Maar als het paard dan ineens 1.68 groot is dan wordt ik bang :P En dat ook nog, terwijl ze behalve drammen nog niks raars gedaan heeft zonder reden. Ze is er 1 keer met longeerlijn en al vandoor gevlogen omdat het weer plotseling omsloeg (onweer) en 1 keer vandaag dus, omdat het zadel ging schuiven. Allemaal dingen die je tot een duidelijke oorzaak kunt terugredeneren en waar ik niet heel veel aan kan doen,, maar toch :P Het aan de hand drammen is wel op mezelf terug te halen.. want doordat ik onzeker ben, maakt zij daar gebruik van :P

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:22

:o Ook ik meld mij even aan als bange poepert :o

Gelukkig heb ik een hele lieve dochter die ook helemaal in to paardrijden is en die voor 98% de dingen met ons paardje doet.
Als ik ineens een dag heb dat ik denk KOM OP dan wil ik nog wel eens opstappen en in ieder geval uitstappen maar soms pak ik haar dan ook wel even op. De eerste 5 minuten ben ik dan echt aan het hyperen, maar vervolgens wordt ik iets rustiger en kan ik er zelfs van genieten. Hoewel ik denk dat ik nooit meer zal durven galopperen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:25

Precies SuperLiesje!
Hier ook, een drammende Fjord vind ik minder eng dan een drammende KWPN'er van 1,68 haha. Terwijl een Fjord toch super sterk is, maar het is een wat "handzamer" formaat :)

Welkom Hawai! Zeg nooit nooit hè, misschien lukt het nog eens een keer! :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:34

Welkom Hawai! Inderdaad, zeg nooit nooit! Wij als piepmiepen steunen elkaar hier :)

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:37

:o bange poeperd de zoveelste meld zich! :o
Pfoe, ik dacht dat ik de enige was met dit probleem! (Gelukkig) niet dus! Ik heb ook net een bijrijdpaardje, maar hij is rustiger dan ik(je kunt er een bom naast laten afgaan :z ) maar ik ben weer bang;;; := Gewoon diep adem halen en opstappen denk ik dan... maarja dat helpt niet. Ik lees even mee! ;)

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:44

Ik lees ook even mee! Ik herken mezelf in heel veel van deze verhalen :=
Thuis denken van ah wat maakt het nou uit als mijn paard er vandoor gaat oid. En als je er op zit en er gebeurd iets (of eigenlijk bijna helemaal niets :=) verkramp je helemaal en word je angstig..

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:45

Yup, thuis lijkt alles makkelijker :P