Ik schrijf: hoe kan je een paard wat in paniek raakt straffen?
Ze wist dus wel degelijk dat hij in paniek was

Maar ik geloof dat dit lichtelijk zinloos is en dus en voor de TS ook geen enkele oplossing biedt.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
miranda1967 schreef:Ik vind trouwens de filmpjes van de spaanse rijstijl wel bijzonder om te zien die man in het laatste filmpje doet alles met 1 hand en ik zie hem heel netjes het paard berijden geen geschop of ruw gedrag,ik vind de spaanse stijl dus wel mooi maar ik erger me gruwelijk aan de afgeknipte staart ,dat is echte mishandeling !(ik zie die merrie voor in me in de wei en allemaal vliegen die er aan de achterkant in willen en het arme dier heeft geen staart enkel een stomp.
LoveUggs schreef:Kelly_Taco schreef:Ik krijg echt de rillingen over mijn rug als ik lees dat jij je paard een schop geeft of boos toespreekt na een paniekreacties.
Hoe kun je boos zijn op een paard wat uit paniek reageerd?
Dan moet je boos zijn op jezelf dat jij het paard in de situatie van paniek hebt gebracht.
Zoals bijna iedereen hier al schrijft zijn PRE's/Andalusiers een heel ander slag paarden om op te rijden.
Ze zijn super gevoelig en ze zijn in de verbinding niet zo te rijden als een ander paard.
Ik weet niet waar je woont? Kijk eens of je ergens kan kijken bij iemand die een Spaans paard heeft.
Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!
LoveUggs schreef:Kelly_Taco schreef:Ik krijg echt de rillingen over mijn rug als ik lees dat jij je paard een schop geeft of boos toespreekt na een paniekreacties.
Hoe kun je boos zijn op een paard wat uit paniek reageerd?
Dan moet je boos zijn op jezelf dat jij het paard in de situatie van paniek hebt gebracht.
Zoals bijna iedereen hier al schrijft zijn PRE's/Andalusiers een heel ander slag paarden om op te rijden.
Ze zijn super gevoelig en ze zijn in de verbinding niet zo te rijden als een ander paard.
Ik weet niet waar je woont? Kijk eens of je ergens kan kijken bij iemand die een Spaans paard heeft.
Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!
Refagreni schreef:Geen enkel paard doet express vervelend. Het is onbegrip, ze vinden het moeilijk (mentaal) of het lukt ze fysiek niet. Dat kan van spieren die nog niet meewerken tot serieuze blessures zijn.
Van straffen is nog geen enkel paard beter geworden. Herhaling is zinvoller en ook "vervelend" voor het paard. De grootste beloning is om met rust te worden gelaten. Dat hoeft niet door ze in het weiland te zetten maar als het goed gaat met het rijden even helemaal niks te doen. Je gewoon mee te laten nemen. Pas weer gaan inwerken op moment dat het nodig is.
Ragdollcat schreef:Het lijkt erop dat je niet met deze paard kan omgaan en je moeder wel.
Je moeder begrijpt precies wat hij nodig heeft en jij niet, je wilt van alles en te snel en doet te ruw.
Moet je eens bij mijn paard proberen, dat wordt ook helemaal niets, andalusiers zijn heel gevoelig.
Ik had vroeger ook een andalusier gereden dat zo uit spanje kwam, ook met serreta gereden en alles, maar ik kon er zo op en ermee wegrijden, gewoon rustig aan en normaal doen, terwijl een ander er totaal niet mee overweg kon en er bang voor is.
JNY024 schreef:@ Brainless
ja we zijn ook bezig met de basis
rust en vertrouwen. In spanje rijden ze niet zo heel zacht
terwijl ik dat juist wel probeer!
Jesser schreef:Maar er zit een verschil tussen straffen en straffen en welk type paard. Een anda is geen tinker of een ander koudbloed paard. Dit is een ras wat gevoelig is. Dat wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen, maar als je je niet verdiept hebt in zo'n type paard, dan heb je geen idee van de sensibliliteit..
Ik kan naar de quarter van mijn instructrice een schreeuw geven, en die wordt daar niet snel warm of koud van. Doe ik dat naar mijn pre dan staat ie in een hoekje te bibberen.. Die trekt zich dat wel snel aan. En hij is geen bangerik. Ik hoef normaal ook nooit te schreeuwen, integendeel, met rust en duidelijkheid weet hij waar hij aan toe is.. de signalen die ik naar de quarter geef zijn heel anders dan naar mijn pre. Om maar eens een verschil in type en ras aan te geven. En ik ben zeker niet lomp hoor.. integendeel..
LoveUggs schreef:Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!
Cyrina schreef:miranda1967 schreef:Ik vind trouwens de filmpjes van de spaanse rijstijl wel bijzonder om te zien die man in het laatste filmpje doet alles met 1 hand en ik zie hem heel netjes het paard berijden geen geschop of ruw gedrag,ik vind de spaanse stijl dus wel mooi maar ik erger me gruwelijk aan de afgeknipte staart ,dat is echte mishandeling !(ik zie die merrie voor in me in de wei en allemaal vliegen die er aan de achterkant in willen en het arme dier heeft geen staart enkel een stomp.
Deze rijstijl is zo om het Spaanse vee te hoeden. De Toro Bravo is nogal agressief en vallen dus sneller aan. Iets wat flapperd en wapperd stickerd extra, ook een staart, het is dus kort om een aanval van een rund te voorkomen. Maar ook ik heb liever dat het opgebonden wordt, zodat als ze klaar zijn met werken ze weer een lange staart hebben. overgens is het nog wel genoeg om huin achterkant te beschermen, maar ze kunnen niet verder zwiepen.
Citaat:Er zijn maar heel weinig paarden die opzettelijk iets verkeerd doen. En nog minder Andalusiërs, het is een vreselijk werkwillig paard. Maar je moet ze het vragen, niet opleggen.
Een Andalusiër voelt feilloos de spanning van de ruiter aan. Mijne voelt het zelfs beter bij mij dan ikzelf. Heel leerzaam als je daar voor open staat. Mij heeft het in ieder geval geleerd om beter met mijn eigen spanning om te gaan.
aafje87 schreef:Ik mis nog een ding hier in dit topic als tips, hoe is jou zit?? Klem je je benen als het waren om je paard heen of sluit je je knieen dicht tegen je zadel?
Anda's worden eigenlijk bijna alleen op zit gereden, klemende knieen bv is stoppen!
Als nederlandse ruiter zijn we zo'n totaal onafhankelijke zit compleet niet gewent, 99% van de nederlandse ruiters klemt wel ergens in de beenhouding. Als je vervolgens ook nog eens (heel nederlands) aan de mond komt en flink gaat drijven gaat het finaal mis.(paard snapt het gewoon echt niet meer en daar kan je gewoon niet kwaad op worden! Het is jou fout dat je zijn taal niet spreekt!)
Nog een voorbeeld, rij met een op zit gereden anda de A-C lijn op en verplaats je gewicht op één zitbeenknobbel, ze wijken dan eigenlijk al automatisch de kant op waar je je gewicht naartoe hebt verplaats.
Nee ik denk dat er maar voor jou een ding opzit, eerst goedkijken naar je tuigage, anda's zijn vooral gevoelig op gebroken bitten(een ongebroken trens doet vaak al een hele hoop), ligt je zadel nog naar behoren en dan opzoek naar een instructrice die er echt verstand van heeft, dus iemand die echt weet hoe een anda denkt en doet, vooral de anda's die op die fijne(en nee dit bedoel ik echt, is dus niet cynisch bedoelt) spanse manier zijn gereden.
Heb ik recht van spreken, ik denk na 4 jaar elke week les van 2 instructeurs(een echte spanjaard die eens in de zoveel tijd van spanje hier naar toe komt en een nederlandse die al jaren bij hem lest) op de spanse manier, op veel verschillende anda's die alleen de spanse manier van rijden kennen wel ja. Ze werden ook op deze stal niet omgeschoold naar de algemene engelse manier, ze werden hier in nederland ook gewoon zo gereden.
JNY024 schreef:Over het algemeen is een andalusier werkwillig en betrouwbaar paard
Maar ik heb weer een verknipte anda !Veel mensen gesproken met een andalusier
waarvan de meeste vrij relaxt zijn. BArokken wedstrijden gezien en geen verknipte zoals hem gezien.
Het gaat wel beetje bij beetje beter. Ene dag longeren met passoa , andere dag lessen 1 dag vrij![]()
Ik heb nou ook voor stresserige paarden muesli en magnesium erbij scheelt wel een beetje