Andalusier uit spanje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re: Andalusier uit spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:30

Ze schrijft toch dat hij in paniek raakt en dat ze hem straft.
Ik schrijf: hoe kan je een paard wat in paniek raakt straffen?
Ze wist dus wel degelijk dat hij in paniek was ;)

Maar ik geloof dat dit lichtelijk zinloos is en dus en voor de TS ook geen enkele oplossing biedt.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:42

miranda1967 schreef:
Ik vind trouwens de filmpjes van de spaanse rijstijl wel bijzonder om te zien die man in het laatste filmpje doet alles met 1 hand en ik zie hem heel netjes het paard berijden geen geschop of ruw gedrag,ik vind de spaanse stijl dus wel mooi maar ik erger me gruwelijk aan de afgeknipte staart ,dat is echte mishandeling !(ik zie die merrie voor in me in de wei en allemaal vliegen die er aan de achterkant in willen en het arme dier heeft geen staart enkel een stomp. :(

Deze rijstijl is zo om het Spaanse vee te hoeden. De Toro Bravo is nogal agressief en vallen dus sneller aan. Iets wat flapperd en wapperd stickerd extra, ook een staart, het is dus kort om een aanval van een rund te voorkomen. Maar ook ik heb liever dat het opgebonden wordt, zodat als ze klaar zijn met werken ze weer een lange staart hebben. overgens is het nog wel genoeg om huin achterkant te beschermen, maar ze kunnen niet verder zwiepen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:27

LoveUggs schreef:
Kelly_Taco schreef:
Ik krijg echt de rillingen over mijn rug als ik lees dat jij je paard een schop geeft of boos toespreekt na een paniekreacties.
Hoe kun je boos zijn op een paard wat uit paniek reageerd?
Dan moet je boos zijn op jezelf dat jij het paard in de situatie van paniek hebt gebracht.

Zoals bijna iedereen hier al schrijft zijn PRE's/Andalusiers een heel ander slag paarden om op te rijden.

Ze zijn super gevoelig en ze zijn in de verbinding niet zo te rijden als een ander paard.
Ik weet niet waar je woont? Kijk eens of je ergens kan kijken bij iemand die een Spaans paard heeft.

Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!

Geen enkel paard doet express vervelend. Het is onbegrip, ze vinden het moeilijk (mentaal) of het lukt ze fysiek niet. Dat kan van spieren die nog niet meewerken tot serieuze blessures zijn.
Van straffen is nog geen enkel paard beter geworden. Herhaling is zinvoller en ook "vervelend" voor het paard. De grootste beloning is om met rust te worden gelaten. Dat hoeft niet door ze in het weiland te zetten maar als het goed gaat met het rijden even helemaal niks te doen. Je gewoon mee te laten nemen. Pas weer gaan inwerken op moment dat het nodig is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:40

LoveUggs schreef:
Kelly_Taco schreef:
Ik krijg echt de rillingen over mijn rug als ik lees dat jij je paard een schop geeft of boos toespreekt na een paniekreacties.
Hoe kun je boos zijn op een paard wat uit paniek reageerd?
Dan moet je boos zijn op jezelf dat jij het paard in de situatie van paniek hebt gebracht.

Zoals bijna iedereen hier al schrijft zijn PRE's/Andalusiers een heel ander slag paarden om op te rijden.

Ze zijn super gevoelig en ze zijn in de verbinding niet zo te rijden als een ander paard.
Ik weet niet waar je woont? Kijk eens of je ergens kan kijken bij iemand die een Spaans paard heeft.

Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!

90% van de tijd komt gedrag door ruiter fouten en nietomdat het paard vervelend wil zijn, zo denkt een paard niet, en als je dat wel denkt valt er nog een hoop te leren

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:57

Refagreni schreef:
Geen enkel paard doet express vervelend. Het is onbegrip, ze vinden het moeilijk (mentaal) of het lukt ze fysiek niet. Dat kan van spieren die nog niet meewerken tot serieuze blessures zijn.
Van straffen is nog geen enkel paard beter geworden. Herhaling is zinvoller en ook "vervelend" voor het paard. De grootste beloning is om met rust te worden gelaten. Dat hoeft niet door ze in het weiland te zetten maar als het goed gaat met het rijden even helemaal niks te doen. Je gewoon mee te laten nemen. Pas weer gaan inwerken op moment dat het nodig is.

Maar ik ken wel degenlijk paarden die met opzet vervelend doen. Ik rijd verschillende paarden, van nieuwe manege paarden, tot pittige en drukke paarden. En van lieve privé paarden, tot de moeilijkere privé paarden. En op de manege waar ik ook nog lessen volg, staan toch echt pony's die met opzet vervelend zijn. Op het midden stil gaan staan en gaan staan bokken. Nou zijn dit gewoon jonge paarden, die veel te vroeg in een manege les zijn gekomen, en daar ben ik het ook absoluut NIET mee eens, maar toch is dit met opzet om onder het werk uit te komen. Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor:) :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:13

Moderatoropmerking:
Ik heb wat berichten verwijderd. TS heeft er niets aan om continue te horen dat ze het helemaal verkeerd aanpakt en aanverwante berichten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:21

Het lijkt erop dat je niet met deze paard kan omgaan en je moeder wel.

Je moeder begrijpt precies wat hij nodig heeft en jij niet, je wilt van alles en te snel en doet te ruw.

Moet je eens bij mijn paard proberen, dat wordt ook helemaal niets, andalusiers zijn heel gevoelig.

Ik had vroeger ook een andalusier gereden dat zo uit spanje kwam, ook met serreta gereden en alles, maar ik kon er zo op en ermee wegrijden, gewoon rustig aan en normaal doen, terwijl een ander er totaal niet mee overweg kon en er bang voor is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:26

Ragdollcat schreef:
Het lijkt erop dat je niet met deze paard kan omgaan en je moeder wel.

Je moeder begrijpt precies wat hij nodig heeft en jij niet, je wilt van alles en te snel en doet te ruw.

Moet je eens bij mijn paard proberen, dat wordt ook helemaal niets, andalusiers zijn heel gevoelig.

Ik had vroeger ook een andalusier gereden dat zo uit spanje kwam, ook met serreta gereden en alles, maar ik kon er zo op en ermee wegrijden, gewoon rustig aan en normaal doen, terwijl een ander er totaal niet mee overweg kon en er bang voor is.

Lees ajb eerst het topic.
Er zijn al 1000 van dat soort reactie's hier geplaatst, en dat is het vervelende aan bokt.
Als er eenmaal word begonnen met afzeiken, houd het niet meer op! En het bericht boven jou, is van 1 van de MOD's, misschien dat je dat hebt gelezen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:28

Alleen allereerste bericht gelezen van TS, de rest niet, want ik ga dat niet allemaal doorlezen.

Want dat kan ik gewoon zeggen wat ik denk en zie zoals ik het zie en denk.

Wie weet heeft ze er iets aan? gewoon zo doen zoals wat haar moeder ook doet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:34

@Ragdollcat
Maar je kunt toch niet verwachten dat de strekking van het topic na 6 pagina's nog hetzelfde is.
De MOD opmerking boven jou is niet voor niks en juist om de berichten in de strekking als die van jouw te voorkomen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:38

Ik heb tot de 4e blz gelezen dus niet boos worden als ik iets dubbel zeg hoor...

Ik heb zelf geen Aussie of een P.R.A maar een oldenburger x tuiger en dat ik ook best een sensitief en gevoelig beessie ook met druk op het bit enz. Ik heb geleerd om gewoon eerste 10min in te stappen met een lange teugel, en figuren rijden op mijn zit, als dat goed gaat telkens een beetje teugel op pakken tot je licht contact hebt, dan gewoon rijden zo als je altijd doet maar rustig, als je hem rustig laat door stappen(draven/galloperen) laten ze zelf al wel hun hoofdje zakken dan nog ietsje je teugels er aan pakken en zo dra hij gek doet teugels mee geven en hem met je STEM corrigeren! ik rij ook alleen op mijn stem al leg ik mijn been er aan (net als gisteren hebben we ruzie...(mijn fout)) je kan het zo rustig opbouwen,

Ik zou anders misschien toch een spaans bitje er weer inhangen dat hij het wat beter snapt. Of bitloos zo als genoemd is.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:42

Als het paard het lastig vindt om een gebroken bit in de mond te hebben kan je ook een ongebroken trens gebruiken, heb ik ook heel lang gedaan en nog wel eens. Mijn Spaanse man kan ook niet zo goed tegen gewiebel in zijn mond en werd heel onrustig met een gebroken trens.
Verder moet je heel veel tijd en geduld hebben, een dier straffen voor paniek werkt averechts en zal zeker niet in je voordeel werken.
Roepen dat hij heel goed weet wat hij fout doet is natuurlijk onzin, het paard legt een link. Paniek kan je niet oplossen door straf alleen maar door vertrouwen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:13

JNY024 schreef:
@ Brainless

ja we zijn ook bezig met de basis
rust en vertrouwen. In spanje rijden ze niet zo heel zacht
terwijl ik dat juist wel probeer!

In Spanje rijden ze op een stang omdat ze met minimale hulpen werken. Lichtheid waar velen nog wat van kunnen leren. Wij willen hier met zijn allen dat het paard op het bit gaat hangen. Dat noemen we aanleuning. Spanjaard snapt dat niet en raakt gespannen.
Jij snapt zijn spanning niet en gaat corrigeren. Ofwel een neerwaardse spiraal.
Mijn paard snapte er ook geen bal van. Kwam als 8 jarige als hengst uit Spanje, werd even geruind en verkocht aan een 12 jarige. Onhandelbaar naar het schijnt. Niemand die dat nu nog kan begrijpen, maar als je alle ingrediënten op een rijtje zet is het volkomen logisch.
Voor mij heeft hij in 2,5 jaar tijd 4 eigenaars gehad. Niks Spaans trauma, eerder Nederlands trauma. Bij mij was hij in het begin ook vreselijk gespannen. Rennerig, dus ik wilde de handrem aantrekken. Waardoor hij nog spanning opbouwde en renneriger werd.
Goddank kwam ik de juiste instructrice tegen die met ons helemaal terug is gegaan naar de basis. Eerst rust en ontspanning, daarna de rest. Letterlijk de druk van de teugels. Een verademing voor zowel mijn paard als mijzelf.
Pas toen hij genoeg vertrouwen in mijn handen had en ze stil genoeg vond zocht hij zelf aanleuning. Maar nog steeds met een grens, zodra er te veel onrust in mijn handen is accepteerd hij dat niet meer.
Ik heb overigens een instructrice getroffen die op klassieke wijze les geeft.

Jesser schreef:
Maar er zit een verschil tussen straffen en straffen en welk type paard. Een anda is geen tinker of een ander koudbloed paard. Dit is een ras wat gevoelig is. Dat wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen, maar als je je niet verdiept hebt in zo'n type paard, dan heb je geen idee van de sensibliliteit..

Ik kan naar de quarter van mijn instructrice een schreeuw geven, en die wordt daar niet snel warm of koud van. Doe ik dat naar mijn pre dan staat ie in een hoekje te bibberen.. Die trekt zich dat wel snel aan. En hij is geen bangerik. Ik hoef normaal ook nooit te schreeuwen, integendeel, met rust en duidelijkheid weet hij waar hij aan toe is.. de signalen die ik naar de quarter geef zijn heel anders dan naar mijn pre. Om maar eens een verschil in type en ras aan te geven. En ik ben zeker niet lomp hoor.. integendeel..

Herkenbaar. Bij mijn ruin is stem verheffen doorgaans genoeg. Op het moment ben ik bezig met grondwerk en dat is al heel heftig voor hem met zijn karakter.
Slaan is eigenlijk uit den boze. Zeker als 1e correctie. Doe je dat, dan sluit hij zich voor je af en kan je blijven slaan zonder resultaat.
Blijf je beleefd naar hem en corrigeer je hem goed getimed en correct, dan blijft hij ook beleefd in de omgang.

LoveUggs schreef:

Er zijn maar heel weinig paarden die opzettelijk iets verkeerd doen. En nog minder Andalusiërs, het is een vreselijk werkwillig paard. Maar je moet ze het vragen, niet opleggen.
Een Andalusiër voelt feilloos de spanning van de ruiter aan. Mijne voelt het zelfs beter bij mij dan ikzelf. Heel leerzaam als je daar voor open staat. Mij heeft het in ieder geval geleerd om beter met mijn eigen spanning om te gaan.

Mijn advies naar de ts: leer (veel) geduldiger te worden. Ga op zoek naar een instructeur met ervaring met deze paarden, mogelijk een klassiek onderlegde instructeur. Veel eigenaren van barokke paarden kiezen daarvoor omdat het vaak erg goed voegt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:30

Cyrina schreef:
miranda1967 schreef:
Ik vind trouwens de filmpjes van de spaanse rijstijl wel bijzonder om te zien die man in het laatste filmpje doet alles met 1 hand en ik zie hem heel netjes het paard berijden geen geschop of ruw gedrag,ik vind de spaanse stijl dus wel mooi maar ik erger me gruwelijk aan de afgeknipte staart ,dat is echte mishandeling !(ik zie die merrie voor in me in de wei en allemaal vliegen die er aan de achterkant in willen en het arme dier heeft geen staart enkel een stomp. :(

Deze rijstijl is zo om het Spaanse vee te hoeden. De Toro Bravo is nogal agressief en vallen dus sneller aan. Iets wat flapperd en wapperd stickerd extra, ook een staart, het is dus kort om een aanval van een rund te voorkomen. Maar ook ik heb liever dat het opgebonden wordt, zodat als ze klaar zijn met werken ze weer een lange staart hebben. overgens is het nog wel genoeg om huin achterkant te beschermen, maar ze kunnen niet verder zwiepen.

Inmiddels is in sommige gedeeltes van Spanje al verboden om te couperen en binden ze de staart mooi op , doe ik zelf ook als ik na regen door de blubber moet word de staart niet vies :)

Ik heb nog nooit een "levensgevaarlijke" PRE gezien en ik zie er toch redelijk wat :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:38

hoe bind je een staartdan op? ik vind het er altijd zo apart uit zien ik snap alleen nooit hoe ze het doen :o

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:04

Hier een voorbeeld...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:09

:+ ik heb het wel eens mooier gezien moet ik eerlijk zeggen, zo'n prachtig gevlochten staartje waarin de staart helemaal omhooggevlochten is :P

Edit: helaas geen foto te vinden, misschien was het gewoon toevallig een supergetalenteerde vlechter die dat paard in had gevlochten.. zag er toen heel mooi uit :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:12

Klopt maar dit even snel als voorbeeld.. Ik heb een hele handige lieve paardenvriendin die dit als ik op show ga met mijn paard zij dit ook netter doet..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 01:31

Ik mis nog een ding hier in dit topic als tips, hoe is jou zit?? Klem je je benen als het waren om je paard heen of sluit je je knieen dicht tegen je zadel?
Anda's worden eigenlijk bijna alleen op zit gereden, klemende knieen bv is stoppen!

Als nederlandse ruiter zijn we zo'n totaal onafhankelijke zit compleet niet gewent, 99% van de nederlandse ruiters klemt wel ergens in de beenhouding. Als je vervolgens ook nog eens (heel nederlands) aan de mond komt en flink gaat drijven gaat het finaal mis.(paard snapt het gewoon echt niet meer en daar kan je gewoon niet kwaad op worden! Het is jou fout dat je zijn taal niet spreekt!)

Nog een voorbeeld, rij met een op zit gereden anda de A-C lijn op en verplaats je gewicht op één zitbeenknobbel, ze wijken dan eigenlijk al automatisch de kant op waar je je gewicht naartoe hebt verplaats.

Nee ik denk dat er maar voor jou een ding opzit, eerst goedkijken naar je tuigage, anda's zijn vooral gevoelig op gebroken bitten(een ongebroken trens doet vaak al een hele hoop), ligt je zadel nog naar behoren en dan opzoek naar een instructrice die er echt verstand van heeft, dus iemand die echt weet hoe een anda denkt en doet, vooral de anda's die op die fijne(en nee dit bedoel ik echt, is dus niet cynisch bedoelt) spanse manier zijn gereden.

Heb ik recht van spreken, ik denk na 4 jaar elke week les van 2 instructeurs(een echte spanjaard die eens in de zoveel tijd van spanje hier naar toe komt en een nederlandse die al jaren bij hem lest) op de spanse manier, op veel verschillende anda's die alleen de spanse manier van rijden kennen wel ja. Ze werden ook op deze stal niet omgeschoold naar de algemene engelse manier, ze werden hier in nederland ook gewoon zo gereden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:55

Citaat:
Er zijn maar heel weinig paarden die opzettelijk iets verkeerd doen. En nog minder Andalusiërs, het is een vreselijk werkwillig paard. Maar je moet ze het vragen, niet opleggen.
Een Andalusiër voelt feilloos de spanning van de ruiter aan. Mijne voelt het zelfs beter bij mij dan ikzelf. Heel leerzaam als je daar voor open staat. Mij heeft het in ieder geval geleerd om beter met mijn eigen spanning om te gaan.

Ik snap je hoor! :) Het is ook best lastig om ervaringen met een manege, te delen met privé paarden. Ik heb zelf 2 bijrijd paarden, en rijd manege lessen. Alleen bij de manege paarden, is het zo, dat ze vaak onder het werk proberen uit te komen, en vervelend gaan doen. Snap ik eigenlijk wel, zou het zelf ook doen, elke keer een andere ruiter op je rug, elke keer dat getrek in je mond, van een beginnertje... Zou ik ook in protest komen. Dat zou je eigenlijk hiermee kunnen vergelijken toch? Bedoel ik niet mee dat TS niet kan rijden hoor! Want als ik dit topic niet tegen was gekomen, had ik nog niet geweten dat een anda zo anders is in karakter. En wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat als je het karakter van een bepaald ras niet weet, omdat het zogezegd 'anders' is, kan je dit soort gedrag opvatten, als paniek, maar óók als vervelend. Nu weet ik dat je met een anda anders om moet gaan dan met bijvoorbeeld een Fjord, maar als ik dit topic niet had gevolgd, en er zou ooit eens een anda op mijn pad komen, die dit gedrag vertoonde, zou ik ook denken dat het met opzet was, of dat het paniek is. Maar zou ik er ook zeker alles aan doen om erachter te komen, wat het probleem van het paard is. Waar hij tegen aanloopt. Wat doe ik eventueel fout? Ligt het aan mij, is er een geen klik, waar ligt mijn probleem. Als ik ten einde raad zou zijn, zou ik precies hetzelfde neerzetten als TS in dit topic heeft gedaan. Dan zou ik er ook achter komen, dat ik met een ras te maken had, dat je zacht moet behandelen. Dat je liefde moet uitstralen, maar ook vooral rust. Dat je het met respect moet behandelen. (Doe ik bij elk paard, maar als een paard me in mijn been bijt, omdat het chacherijnig is, kan hij toch echt een mep op z'n hals krijgen)

Of zit ik er helemaal naast?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:40

Over het algemeen is een andalusier werkwillig en betrouwbaar paard
Maar ik heb weer een verknipte anda ! :D Veel mensen gesproken met een andalusier
waarvan de meeste vrij relaxt zijn. BArokken wedstrijden gezien en geen verknipte zoals hem gezien.
Het gaat wel beetje bij beetje beter. Ene dag longeren met passoa , andere dag lessen 1 dag vrij :)
Ik heb nou ook voor stresserige paarden muesli en magnesium erbij scheelt wel een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:43

vind het al weinig respectvol dat je hem 'een verknipte anda'noemt.
bah..

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:44

aafje87 schreef:
Ik mis nog een ding hier in dit topic als tips, hoe is jou zit?? Klem je je benen als het waren om je paard heen of sluit je je knieen dicht tegen je zadel?
Anda's worden eigenlijk bijna alleen op zit gereden, klemende knieen bv is stoppen!

Als nederlandse ruiter zijn we zo'n totaal onafhankelijke zit compleet niet gewent, 99% van de nederlandse ruiters klemt wel ergens in de beenhouding. Als je vervolgens ook nog eens (heel nederlands) aan de mond komt en flink gaat drijven gaat het finaal mis.(paard snapt het gewoon echt niet meer en daar kan je gewoon niet kwaad op worden! Het is jou fout dat je zijn taal niet spreekt!)

Nog een voorbeeld, rij met een op zit gereden anda de A-C lijn op en verplaats je gewicht op één zitbeenknobbel, ze wijken dan eigenlijk al automatisch de kant op waar je je gewicht naartoe hebt verplaats.

Nee ik denk dat er maar voor jou een ding opzit, eerst goedkijken naar je tuigage, anda's zijn vooral gevoelig op gebroken bitten(een ongebroken trens doet vaak al een hele hoop), ligt je zadel nog naar behoren en dan opzoek naar een instructrice die er echt verstand van heeft, dus iemand die echt weet hoe een anda denkt en doet, vooral de anda's die op die fijne(en nee dit bedoel ik echt, is dus niet cynisch bedoelt) spanse manier zijn gereden.

Heb ik recht van spreken, ik denk na 4 jaar elke week les van 2 instructeurs(een echte spanjaard die eens in de zoveel tijd van spanje hier naar toe komt en een nederlandse die al jaren bij hem lest) op de spanse manier, op veel verschillende anda's die alleen de spanse manier van rijden kennen wel ja. Ze werden ook op deze stal niet omgeschoold naar de algemene engelse manier, ze werden hier in nederland ook gewoon zo gereden.

Het klopt wel wat je zegt dat ik mijn knieen er indruk
maar daardoor gaat hij niet stil staan! Ik heb een instructice
die altijd moeilijke volbloedpaarden heeft gereden.
Fijne instructice beter dan mijn vorige die altijd kwpner's les gaf.
heel anders:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:48

JNY024 schreef:
Over het algemeen is een andalusier werkwillig en betrouwbaar paard
Maar ik heb weer een verknipte anda ! :D Veel mensen gesproken met een andalusier
waarvan de meeste vrij relaxt zijn. BArokken wedstrijden gezien en geen verknipte zoals hem gezien.
Het gaat wel beetje bij beetje beter. Ene dag longeren met passoa , andere dag lessen 1 dag vrij :)
Ik heb nou ook voor stresserige paarden muesli en magnesium erbij scheelt wel een beetje

die zijn er ook hoor
niet verknipt, maar slim en grote ego.
geven duidelijk aan wat wel en wat niet
en als je als mens over die grens gaat? laten ze het je duidelijk weten.
ik denk dat het voor jou heel belangrijk is, iemand te vinden die ervaring heeft met andalusiers.
Wie zegt dat andalusier werkwillend en betrouwbaar is?
elk paard is dat, alleen is de andalusier ietsiepietsie slimmer en sneller.
daar kan je van leren als mens, of iets bravers zoeken.
Kheb heel wat andalusiers verkeerd terecht zien komen in de loop der jaren.
verkeerde stal, eenzame opsluiting, (angst voor hengsten van de mens)
niets aan verknipt
gewoon ONBEGREPEN door de mens

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:50

Anoniem schreef:
vind het al weinig respectvol dat je hem 'een verknipte anda'noemt.
bah..

Ik ook :(

Zo'n uitspraak maakt voor mij duidelijk dat we hier alles voor Jan L.. hebben opgeschreven...