Knijpen, zagen met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:38

Ellen91 schreef:
Zagen is niet goed, maar knijpen is prima. Een paard komt inderdaad naar beneden als hij ontspannen is, maar hij moet ook naar beneden komen als hij niet ontspannen is, stel je hebt een wedstrijd en je paard is gespannen, dat mag, maar hij moet wel aan de teugel lopen. Dus je mag best vragen om hem naar beneden te krijgen. En ja ook als hij al naar beneden is, bezig blijven met je handen mag als je paard anders te snel weer omhoog komt, maar probeer wel te kijken hoe het gaat als je je handen naar voren doet op het moment dat hij naar beneden loopt, komt hij weer omhoog dan geef je weer knijpjes en zo blijf je bezig.

OP die manier vind ik knijpen gewoon zagen. Jij moet op wedstrijd je paard ook goed kunnen rijden, en ook op de goede manier naar beneden kunnen rijden, en als dat niet lukt, ben je imo gewoon niet toe aan wedstrijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:27

superwoman schreef:
vind dat plaatje nou net een minder voorbeeld ivm de valse knik.

absoluut niet. Is alleen een 3-jarig jong paard met veel natuurlijke balans (al is het hier natuurlijk nog niet geheel in balans, maar dat kan gewoon niet gezien de leeftijd en graad van africhting). Er wordt niet geknepen of getrokken. Paard biedt dit zelf aan.
Bij paarden met minder natuurlijke aanleg zul je meer moeite moeten doen om de juiste balans te vinden.
Heb de foto's geplaatst als illustratie van wat een juiste hals doet met het front en de balans t.o.v. een mindere hals. En dat is nu denk ik wel duidelijk.

Maar terug ontopic: wanneer spreek je van knijpen en wanneer van zagen en wanneer van trekken? Wat meer gewicht in je handen is af en toe nodig. Het is op dat moment even nodig om het juiste tempo, impuls e.d. weer te hervinden. Elke ruiter heeft zulke momenten. Er is in Duitsland in de Cavallo een keer een onderzoek geweest met de 'Zack'. Dat is een lichtelijk onnozele constructie die je tussen bit en teugels bevestigd en dat breekt als je te veel kracht zet. Het zou bedoelt zijn om inzicht te geven in de juiste teugelvoering. Het idee is leuk, ik kan vaak m'n paard beslist rondsturen met de lichtste hulpen. Maar ja, af en toe zal ik toch duidelijk moeten maken dat er net even meer achterhand bij moet zonder dat de voorkant uit elkaar valt. Ik kom er ook eerlijk voor uit. Er is dan geen sprake van zagen of trekken, maar een wat duidelijkere ophouding/kneepje.
En het ene paard is nu eenmaal lichter in de mond dan het andere en daar ligt soms de rijkunst aan ten grondslag, maar soms ook gewoon de bouw en natuurlijke aanleg van het paard.
Maar het zou best een keer leuk zijn om mensen dressuurproeven op diverse niveaus te laten rijden met de 'Zack'. Kijken wanneer deze breekt. Je hebt blokjes van 2, 3, 5 en 10 kg zo uit m'n hoofd. Laten we beginnen met de 10 kg en kijken bij wie er dan wat breekt. En dan ook van paarden ruilen. Zijn er ruiters bij wie altijd dat ding breekt? Of zijn er paarden waarbij dat ding altijd breekt?

Overigens, continu knijpen is ook niet goed. Sommige mensen doen dat ook, continu links rechts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:43

germie schreef:
Er wordt niet geknepen of getrokken. Paard biedt dit zelf aan..

Klopt (zie ik) , maar het feit blijft dat het paard een valse knik geeft en dat is niet gewenst.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:55

superwoman schreef:
germie schreef:
Er wordt niet geknepen of getrokken. Paard biedt dit zelf aan..

Klopt (zie ik) , maar het feit blijft dat het paard een valse knik geeft en dat is niet gewenst.

Ik kom hier ook even binnenvallen. Het blijft altijd een leuk onderwerp!
Wat ik altijd erg moeilijk vind is het beoordelen en omschrijven van de "juiste en de valse knik". Ik constateer vaak wel 'iets' , maar kan het niet omschrijven. Kun je aan de hand van de betreffende foto beschrijven wat je ziet en waarom het een 'valse knik' is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:02

Liango schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Het blijft altijd een leuk onderwerp!
Wat ik altijd erg moeilijk vind is het beoordelen en omschrijven van de "juiste en de valse knik". Ik constateer vaak wel 'iets' , maar kan het niet omschrijven. Kun je aan de hand van de betreffende foto beschrijven wat je ziet en waarom het een 'valse knik' is?

De hals is niet mooi rond, maar er zit een knik in. Hij buigt dus (vooral) bij 1 wervel ipv gelijkmatig de gehele hals.
Let er wel op dat je naar de hals kijkt en niet de manen, want soms lijkt het een valse knik als de manen wat omhoog komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:11

De hals is voor een onervaren dier juist erg mooi rond.
Er is absoluut geen sprake van een valse knik, want de achterhand komt ook gewoon mee, in dit stadium van africhting ruim voldoende in ieder geval. Maar goed, van 1 foto kan men altijd het gehele rijden beoordelen. Een jong paard (deze dus ook) loopt soms te diep, soms te hoog, is nog continu zoekende wat ook niet erg is.
Dit is in ieder geval een erg lekker dier met een prachtige van nature opwaartse beweging, zeker in galop.
En daar kun je je voordeel mee doen met rijden.
Wie het durft mag er wel eens op plaatsnemen. En er mag niet getrokken of gezaagd worden :P
http://img862.imageshack.us/img862/6314/dscf8414.jpg

Maar weer even ontopic, en nog even een nieuwe stelling:
Je kunt de aanleuning verbeteren door minimale links-rechtsstelling te vragen. Het paard moet vanuit de kaak dus minimaal naar links of rechts buigen, zeg maar 1-2 cm. Dan rij je bijvoorbeeld 10-40 meter ietsjes naar links, dan weer zo'n zelfde afstand met buiging naar rechts. Later kun je 5 m links, 5 meter rechts pakken zeg maar.
Goed of fout? En met argumenten graag.

superwoman

Re: Knijpen, zagen met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:33

Valse knik is een benaming van de ronding van de hals, of eigenlijk het knikje bij de 3 nekwervel ipv een gelijkmatige buiging van de hals.
Heeft niks met de achterhand te maken.
Hoe het tot stand komt kán wel te maken hebben met de achterhand en/of handgebruik van de ruiter, máár hoeft niet het geval te zijn. Gaf ook aan dat ik dat niet zag op de foto.
Sommige paarden , zeker jonge vinden het soms gewoon makkelijk om daar te buigen, maar dat is niet correct en moeten we corrigeren (proberen om de hand te laten volgen en de hals langer te maken).

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:59

Maak my niet wys dat een paard die 'zonder knijpen' naar beneden gereden word noooit op wedstryd omhoog komt met zn hoofd? Wat doen jullie dan? Niks ? Wachten tot ie vanzelf weer naar beneden gaat? Tegen die tyd is de proef alweer voorbij, niet vordelijk voor je punten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:47

NicoleHorses schreef:
Maak my niet wys dat een paard die 'zonder knijpen' naar beneden gereden word noooit op wedstryd omhoog komt met zn hoofd? Wat doen jullie dan? Niks ? Wachten tot ie vanzelf weer naar beneden gaat? Tegen die tyd is de proef alweer voorbij, niet vordelijk voor je punten.

Iets meer weerstand bieden (niet trekken). Als het paard goed actief is van achter is er niks mis met een weerstandbiedende hand én blijf je ondanks die weerstandbiedende hand wel mee gaan met de beweging van de mond. Zeker wanneer je de spanning van het paard ruim op tijd aan voelt grijp je direct in en is je hulp het kleinst en zeer kort.

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:33

Vind dit topic heel duidelijk.
met uitleg, echter zie je idd veel mensen die trekken plukken enzo.
Ik vind dat paard van zelf naar beneden moet gaan als die actief is komt die van zelf met een Weerstandbiedende hand. echter denken mensen dat ook snel door hun hand vast te zetten.

Paardrijden is durven los laten om juisten momenten.... ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:07

Soms hou ik van bokt :P
Vooral van wonderwoman hahah, overal heeft zij echt goeie duidelijke en eerlijke uitleg, dat is echt handig!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:52

nee, dat is het helemaal niet.

Ik heb geleerd om je handen laag te houden en dan te kneden met je binnenteugel. Ik maak ook altijd de volte groot, en dan klein, en eigenlijk gaat mijn pony dan vanzelf wel zakken en dan is de teugel ook al wat losser :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:58

Asmara schreef:
nee, dat is het helemaal niet.

Ik heb geleerd om je handen laag te houden en dan te kneden met je binnenteugel. Ik maak ook altijd de volte groot, en dan klein, en eigenlijk gaat mijn pony dan vanzelf wel zakken en dan is de teugel ook al wat losser :)

Dat is dus niet goed :n
Als je er over na gaat denken is kneden toch harstikke onvriendelijk :)*
Paard heeft genoeg aan 1 hulp en als deze niet luistert, dan klopt de hulp niet.
Handen laag is nogal onduidelijk, want wat is laag? Bij té laag worden ze vast gezet én trek je je paard meer op de voorhand . Je moet ze dus iig dragen en goed mee blijven gaan met de beweging.