Slofteugelleed... :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:16

Lovely schreef:
He wat jammer nou, nu is dit topic weer een welles-nietus spelletje geworden. We weten toch allang dat een slof nuttig kan zijn in sommige gevallen en dat een slof bij verkeerd gebruik funest kan zijn; dat is toch allemaal geen nieuws? Oftewel goed paardrijden kun je met en zonder slof en slecht paardrijden ook (variatie op Sjef Janssen over hoog en laag rijden).

Bokt kan blijven voortbestaan bij de gratie van de herhaling. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:18

Jaaa! Bij deze, ik zou graag als testruiter mee willen werken! Tong uitsteken

Is er al eens een zwepentest geweest?
Lijkt me ook wel wat...
Hoe hard moet je slaan voordat de zweep van merk A, B, C en D breekt,
hoeveel kracht moet je zelf uitoefenen om een optimale klap te kunnen geven.
Als hij breekt, splinterd hij dan niet zodat je je paard lek prikt?
Wat is de geluidoverlast bij de gemiddelde klap?
Hoe snel is de zweep droog nadat je je paard over de zeik hebt gereden?
Hoeveel klappen kan je met de zweep geven voordat hij ermee ophoudt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:22

Sjuimpje schreef:

Lijkt me ook wel wat...

Had je iemand in gedachten Sjuim, er lijkt wat frustratie los te komen Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:22

Overigens vond ik de Coolgeltest wel goed!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:24

Oh, ik heb nog wel zo'n lamme Fries waar ik mee testen kan hoor!

Grapje natuurlijk!
(Voordat zometeen een paar Friezen-lovuh's voor mijn deur staan *LOL* )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:45

Kimmie wil ook testruiter zijn....!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:03

sarabande"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik mag graag Bit lezen, vind het een erg leuk blad.
Maar laten we wel wezen, het is de Penny voor 18 plussers.

Ach het staat ook zo mooi naast de open haard, en er staan ook zulke mooie glossy foto's in. Je hoeft het toch niet te lezen Haha!
[/quote]

mag 16+ ook Schijnheilig

ontopic:

Waar kunnen sommige mensen zich toch druk over maken. Iedereen heeft het beste met zijn paard voor hier op welke manier ze dat ook doen. Tuurlijk ben ik het ook niet altijd eens met die manier waarop dat ene paard gereden/behandeld wordt, maar om nou met zen allen een mening te gaan roepen terwijl we allemaal het beste proberen daar wordt ik langzaam zó ziek van. Moet het dan altijd een ja/nee spelletje worden? Ik dacht dat de meeste hier die tijd toch eigenlijk al ver achter zich hadden moeten hebben... Zucht! Slapen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:05

och, ik heb al zoveel zwepen / sporen / sloffen getest...........daar kunnen er nog wel een aantal bij.

Moeten we bij een slofteugel nog wel even een verschil maken in de teugelvoering.
type A: slof in 3 vingers
type B: slof in 2 vingers
type C: slof in 1 vinger.
De typen die de slof met 4 vingers vasthouden, komen niet in aanmerking voor de test.......

Zelf hoor ik bij type C. Alleen in die gevallen waarbij het paard met met plotselinge "rukken" probeert me de vinger af te snijden verval ik in type B......

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:10

Ondergetekende valt in categorie B Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:25

Sjuimpje schreef:

Lijkt me ook wel wat...

Deze test heeft mijn zusje jaren geleden al eens uitgevoerd..
Op punt 3 kan ik daarom zeggen: Rijd dus nooit een zweep waarvan de stof opeens gaat rafelen. Bij de zweep van mijn zusje schoot het laatste stukje eraf en dit boorde zich door haar middel- en ringvinger heen, het puntje zat nog net in haar pink.

PS Kwamen we bij de dokter, waarbij de broodnuchtere assistant vraagt:
Zeg Suzanne, wat was jij van plan? Vingersate maken? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:12

Botervlieg"]
[quote="Lovely schreef:
He wat jammer nou, nu is dit topic weer een welles-nietus spelletje geworden. We weten toch allang dat een slof nuttig kan zijn in sommige gevallen en dat een slof bij verkeerd gebruik funest kan zijn; dat is toch allemaal geen nieuws? Oftewel goed paardrijden kun je met en zonder slof en slecht paardrijden ook (variatie op Sjef Janssen over hoog en laag rijden).

Bokt kan blijven voortbestaan bij de gratie van de herhaling. Haha!
[/quote]
Gedeeltelijk waar, maar bokt bestaat niet bij de gratie van alsmaar hetzelfde welles nietus verhaal.

Bit Nr. 1 staat hier in de kast, bieden mag.

Graag weer terug naar het onderwerp, tenzij de discussie ten einde is. Topics over diverse plannen voor tests kunnen misschien wel op PP??

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:54

Okkie1"]
[quote="sarabande"][quote="Sjuimpje schreef:
Ik mag graag Bit lezen, vind het een erg leuk blad.
Maar laten we wel wezen, het is de Penny voor 18 plussers.

Ach het staat ook zo mooi naast de open haard, en er staan ook zulke mooie glossy foto's in. Je hoeft het toch niet te lezen Haha!
[/quote]

mag 16+ ook Schijnheilig

ontopic:

Waar kunnen sommige mensen zich toch druk over maken. Iedereen heeft het beste met zijn paard voor hier op welke manier ze dat ook doen. Tuurlijk ben ik het ook niet altijd eens met die manier waarop dat ene paard gereden/behandeld wordt, maar om nou met zen allen een mening te gaan roepen terwijl we allemaal het beste proberen daar wordt ik langzaam zó ziek van. Moet het dan altijd een ja/nee spelletje worden? Ik dacht dat de meeste hier die tijd toch eigenlijk al ver achter zich hadden moeten hebben... Zucht! Slapen
[/quote]

Ik denk ook dat je er in grote lijnen vanuit mag gaan dat mensen het beste met hun paard voorhebben. Als er dus iets verbeterd zou kunnen worden, hoeven ze dat zichzelf niet te verwijten, omdat ze immers vanuit het idee handelden dat ze het goed deden. Onwetendheid dus. Wel, denk ik dat we juist hier op bokt veel kunnen leren van elkaar om mogelijk het rijden /trainen nog meer te verbeteren......wel moet je daarvoor open staan, en de confrontatie aandurven. Je moet de kritiek die wordt gegeven naar aanleiding van een topic dus ook als positieve kritiek zien. En als het een welles nietes spelletje blijft schiet niemand er wat mee op. Dus onderbouwen als je kritiek hebt op een visie of om je eiegen visie te verdedigen. Niemand zou zich in mijn ogen persoonlijk aangesproken moeten voelen, maar de kritiek zien om verder te kunnen komen. (Dit geldt in ieder geval voor mijzelf)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:38

Nou, ik ga ook nog wat zeggen..

Ik weet dat het allemaal veel mooier en nobeler is om het zonder op te lossen. En ik vind ook dat je wel wat zelfkennis mag hebben voor je hem eraan hangt. (en ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het voor mij beter is om hem niet te gebruiken) Ik raak mijn ruitergevoel kwijt als ik met die slof problemen met nageeflijkheid probeer op te lossen, want dat gaat dus niet.

Als ik een paard heb wat zich een uur onder het werk probeert te drukken, omdat hij simpelweg liever lui dan moe is. En dan bedoel ik onnodig schrik en wegspurtgedrag in je eigen bak, of opdrukken of iets anders. Dat zou ik best zonder kunnen doen. Voordat ik dat voor elkaar zou hebben is er al wel 3 kwartier voorbij, ik heb hem beledigt in zijn mond ( en dan bedoel ik NIET dat ik hem in zijn bek trek) maar omdat je dat beest simpelweg niet aan de haal kan laten gaan, hij is moe (wordt hij ook niet beter van als je dan pas aan je training kan beginnen) en harstikke onrustig.

En dan gaan er vast mensen zeggen dat de basis niet goed is, maar veel paarden hebben een periode waarin het minder gaat, ze puberen, proberen je uit enz. Hij moet gewoon bij de les zijn, 23 uur per dag mag hij doen waar hij zin in heeft en dat ene uur moet hij wel luisteren.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:08

Maar toch vind ik dat je een paard in een houding trekt waar hij niet uit kan ontsnappen. Ik vind het veel interessanter als je een paard zo rijdt dat het de keuze heeft om voor je te gaan of tegengas te geven en altijd zal kiezen voor het eerste. Dat is geen utopie, dat is iets wat ik in het dagelijks leven ook zie en uiteindelijk ben je een beter team als je je paard vrij laat in zijn keuzes, maar er wel voor zorgt dat ie uit eigen wil altijd voor jou kiest. Sommige mensen hebben namelijk geen relatie met hun paard maar met hun hulpteugel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:14

bubbels schreef:
Maar toch vind ik dat je een paard in een houding trekt waar hij niet uit kan ontsnappen. Ik vind het veel interessanter als je een paard zo rijdt dat het de keuze heeft om voor je te gaan of tegengas te geven en altijd zal kiezen voor het eerste. Dat is geen utopie, dat is iets wat ik in het dagelijks leven ook zie en uiteindelijk ben je een beter team als je je paard vrij laat in zijn keuzes, maar er wel voor zorgt dat ie uit eigen wil altijd voor jou kiest. Sommige mensen hebben namelijk geen relatie met hun paard maar met hun hulpteugel.

Dit vind ik erg mooi geformuleerd! Complimenten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:41

dola schreef:

Nou ik zou je eens even uit de droom helpen!
Het paard van de moeder van kinglover moest vroeger met slof hackemore en weet ik ut wat gereden worden!
NU (aug/2003) galopeert ze regelmatig met NIKS door de bak en kan ze hem buiten met losse teugel rijden/halster.

Dus als jij beweert dat ''niemand'' jouw paard kann rijden ( over arogantsie gesproken) zonder slof, nou dan heb je nog veel te leren!
Niet alleen over paard RIJDEN maar vooral over met paarden omgaan!

En Enya als je je paardje zo lief vind snap ik niet waarom je er AF EN TOE een slof omdoet!
(zou die jouw ook zo lief vinden Lips are sealed)

Verder weet Ik 1000000 % zeker dat er andere manieren zijn dan de slof!
Bij IEDER paard mijn eigen pony ,om ff als voorbeeld te nemen, was ton ze nog engels gereden werd dus met strakke teugel en dat geschop in der buik, druk fel en gemeen.
Nu kan ik er met halstertje op rijden.( en dit is echt niet om het engels rijden naar beneden te halen.)Dus dat zegt wel iets over andere manieren.

Het gaat hier niet om of een paard op andere manieren gereden kan worden, zoals met halster o.i.d. Ik snap best dat de slof in bepaalde gevallen een uitkomst kan zijn. Met mijn pony heb ik hem er ooit 1 keer omgehangen zo'n 7 jaar geleden, en belandde gelijk in de modder Knipoog
Ik heb af en toe wel eens een gevoel van: zou het niet makkelijker zijn... Maar geef daar niet aan toe.

Maar dat een paard met halster goed te rijden is wil nog niet zeggen dat hij ook zo braaf is als hij dressuur moet rijden, en iets lastig vind of gewoon dwars is en geen zin in heeft, dat hij dan ook goed te rijden zou zijn...

Wel is het gewoon moeilijk om goed te rijden, en met slof wordt dat in mijn ogen nog een tikje ingewikkelder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:42

Kawa is ook een paard geweest wat heel erg gepubert heeft.
En toch heeft hij toen geen slof omgehad.
Ten eerste wist ik zeker dat hij daar alleen maar erger tegen zou gaan vechten, want hij heeft een karakter dat zoiets niet pikt.
En om eerlijk te zijn kan ik een paard daar niet eens ongelijk ingeven.

ook de handelspaarden die ik gereden heb, allemaal zonder slof.
En allemaal zijn ze door hun moielijk periode heen gekomen.

En dat zeg ik niet om te zeggen hoe geweldig ik ben of zo, want ik heb nog veel, heel veel te leren.
Maar ik weet wel dat ik zo ook veel geleerd heb.
En kom ik bv op concours waar hij zich ineens weg gaat drukken doordat er iets eng is of waarom ook, kan ik het opdelfde manier oplossen dan als ik thuis ook zou doen.
een makkelijk idee Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:51

Aqua8horse"]
[quote="bubbels schreef:

[/quote]

Ik vraag me af wat voor beeld jullie hebben van het gebruik van een slof?

Ten eerste ligt het er maar net aan of je hem onderlangs of aan de zijkant gebruikt. De zijkant is m.i. veell zachter. Bovendien is het een voordeel als je gewend bent om met S & T of 2 teugels te gebruiken, aangezien je de slofteugel onmiddelijk zou kunnen loslaten, als het nodig zou zijn.

Een slofteugel hoeft ook niet per definitie strak te staan om inwerking te hebben. Zoals eerder vermeld kan je mbv de slof het paard BEGELEIDEN naar waar hij naartoe moet, om vervolgens te ontspannen. Dit kan dus al met minimale druk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 00:54

Tyrza"]
[quote="Aqua8horse"][quote="bubbels schreef:

[/quote]

Ik vraag me af wat voor beeld jullie hebben van het gebruik van een slof?

Ten eerste ligt het er maar net aan of je hem onderlangs of aan de zijkant gebruikt. De zijkant is m.i. veell zachter. Bovendien is het een voordeel als je gewend bent om met S & T of 2 teugels te gebruiken, aangezien je de slofteugel onmiddelijk zou kunnen loslaten, als het nodig zou zijn.

Een slofteugel hoeft ook niet per definitie strak te staan om inwerking te hebben. Zoals eerder vermeld kan je mbv de slof het paard BEGELEIDEN naar waar hij naartoe moet, om vervolgens te ontspannen. Dit kan dus al met minimale druk.
[/quote]

Je hebt gelijk, het idee wat ik er bij heb is het getrek van een paard achter de LL. Ervaring heb ik er zelf dus niet mee. Als ik om me heen kijk zie helaas alleen maar mensen die het paard met zo'n ding achter de LL trekken en vervolgens denken dat het paard aan de teugel loopt. Ik heb er dus inderdaad een slecht gevoel bij. Daarom heb ik me er ook niet in verdiept dat er een mogelijkheid zou bestaan dat er ook mensen zijn die dat ding anders gebruiken. Dat is niet erg objectief. Maar ik blijf erbij dat ook een slof maar hooguit 10 minuten gebruikt mag worden. Ook vind ik het kunstiger om het probleem rijkunstig op te lossen. Maar ik leer dus wel van deze discussie

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 01:01

Eh, wat is tien minuten gebruiken. Als ik hem gebruik bij bijvoorbeeld een uur les. Dan is de slof gedurende dat uur slechts een paar keer in werking... dat tel je meer in seconden. Loopt even tegen de werking van de slof aan en de slof is weer weg qua werking...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:38

Anya schreef:
Eh, wat is tien minuten gebruiken. Als ik hem gebruik bij bijvoorbeeld een uur les. Dan is de slof gedurende dat uur slechts een paar keer in werking... dat tel je meer in seconden. Loopt even tegen de werking van de slof aan en de slof is weer weg qua werking...

Dat is natuurlijk mooi, want waarschijnlijk heeft het paard hier geen last van. Maar zou je die paar seconden dan niet rijtechnisch kunnen oplossen? Want dat blijf ik persoonlijk mooier vinden. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat het (in theorie)niet rijkunstig zou op te lossen zijn.
Wat doet in jouw geval de slof dan precies....hiij begrenst het paard...maar waar? Daar waar hij aan de teugel zou moeten lopen of achter de LL? Bij het laatse is het rijtechnisch namelijk onmogelijk om dit op te lossen. Vandaar mijn vraag? Dit is interesse, dus geen aanval op jouw manier van rijden(gezien mijn ervaringen op bokt, svp ook als zodanig lezen!)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:45

bubbels schreef:

Ik heb toch uitgelegd waar ik hem eventueel voor zou gebruiken?
En dat is dus niet om hem met zijn kop in de krul te trekken, want nageeflijkheid kun je niet oplossen met een slof.
Ik bedoel, dan mis je totaal het doel van een slof. Je gebruikt hem wel niet, maar je hebt er dan ook een totaal verkeerd beeld van.

Ik had liever dat ik hem een paar keer kon begrenzen, en dan is het over, kun je wel verder trainen. En de volgende dag is hij misschien er weer overheen, want hij is een gewoontedier. Het is misschien de makkelijke weg, maar ik sluit een dag liever positief af.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:58

essie79"]
[quote="bubbels schreef:

Ik heb toch uitgelegd waar ik hem eventueel voor zou gebruiken?
En dat is dus niet om hem met zijn kop in de krul te trekken, want nageeflijkheid kun je niet oplossen met een slof.
Ik bedoel, dan mis je totaal het doel van een slof. Je gebruikt hem wel niet, maar je hebt er dan ook een totaal verkeerd beeld van.

Ik had liever dat ik hem een paar keer kon begrenzen, en dan is het over, kun je wel verder trainen. En de volgende dag is hij misschien er weer overheen, want hij is een gewoontedier. Het is misschien de makkelijke weg, maar ik sluit een dag liever positief af.
[/quote]

Nee, dat begrijp ik. Maar je bent in mijn ogen een van de weinige die dat ding niet gebruikt om het dier in de krul te trekken. (HELAAS)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:01

Aqua8horse"]
[quote="Anya schreef:

Dat is natuurlijk mooi, want waarschijnlijk heeft het paard hier geen last van. Maar zou je die paar seconden dan niet rijtechnisch kunnen oplossen? Want dat blijf ik persoonlijk mooier vinden. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat het (in theorie)niet rijkunstig zou op te lossen zijn.
Wat doet in jouw geval de slof dan precies....hiij begrenst het paard...maar waar? Daar waar hij aan de teugel zou moeten lopen of achter de LL? Bij het laatse is het rijtechnisch namelijk onmogelijk om dit op te lossen. Vandaar mijn vraag? Dit is interesse, dus geen aanval op jouw manier van rijden(gezien mijn ervaringen op bokt, svp ook als zodanig lezen!)
[/quote]

Aquahorse... Natuurlijk kan ik dat rijtechnisch oplossen. Als Lanna zich eruit drukt omdat ze ergens geen zin in heeft of vindt dat het te moeilijk wordt (ze is een meester in dingen half doen Haha!, ik heb een slim en lui paard) betekent dat been, been, been, been, been, been, been, been en parades (ophoudingen heet dat geloof ik in Nederland) tot ik een ons weeg. Dan komt ze wel weer terug naar meewerkende positie. Maar daarvoor heb ik dan wel eerst een kwartiertje op de plek moeten galopperen, gewoon omdat ze er vandoor probeert te tanken. De slof daarentegen treedt in werking op het moment dat ze het wegtanken ook maar overdenkt, ze kan haar hoofd net niet ver genoeg omhoog brengen om de daad bij het woord te voegen. En voila probleem opgelost voor het echt ontstaan. Ik niet bekaf, paard niet in de stress omdat ze dat tanken eigenlijk ook niet leuk vindt. Moeilijkere oefening binnen 15 minuten gedaan en dan nog effe lekker (met slof over de grond slepend zowat) in onbenullige galop door de bak raggen en sprongetje maken als beloning. Zoiets dus.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:07

Anya"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Anya schreef:

[/quote]

Aquahorse... Natuurlijk kan ik dat rijtechnisch oplossen. Als Lanna zich eruit drukt omdat ze ergens geen zin in heeft of vindt dat het te moeilijk wordt (ze is een meester in dingen half doen Haha!, ik heb een slim en lui paard) betekent dat been, been, been, been, been, been, been, been en parades (ophoudingen heet dat geloof ik in Nederland) tot ik een ons weeg. Dan komt ze wel weer terug naar meewerkende positie. Maar daarvoor heb ik dan wel eerst een kwartiertje op de plek moeten galopperen, gewoon omdat ze er vandoor probeert te tanken. De slof daarentegen treedt in werking op het moment dat ze het wegtanken ook maar overdenkt, ze kan haar hoofd net niet ver genoeg omhoog brengen om de daad bij het woord te voegen. En voila probleem opgelost voor het echt ontstaan. Ik niet bekaf, paard niet in de stress omdat ze dat tanken eigenlijk ook niet leuk vindt. Moeilijkere oefening binnen 15 minuten gedaan en dan nog effe lekker (met slof over de grond slepend zowat) in onbenullige galop door de bak raggen en sprongetje maken als beloning. Zoiets dus.
[/quote]

Bedankt voor de inzage die je mij hebt gegeven, ik begrijp het het probleem nu. Maar omdat wij ons bezig houden met de revalidatie van paarde rijst bij mij meteen weer een andere vraag. Ach, dat heb je als je knettergek bent van paarden. Dat is de uitdaging in het werk met paarden die mij blijft boeien! Fijn dat je het op een normale manier hebt uitgelegd, dat geeft mij een beetje een duidelijker beeld, dat een slof helaas maar weinig toch wel nuttig kan zijn, zonder het paard zijn eienwaarde te ontnemen!