wat te doen bij steigerend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:47

peacehorses schreef:
ik twijfel of paarden echt steigeren om zomaar te klieren. Bij hengsten of ruinen zullen die misschien eens tegen je op steigeren, stoer doen. Maar volgens mij is het paard waar de ts op rijdt, een merrie, en die zullen van nature al minder snel steigeren. Dan moet je toch echt naar de oorzaak gaan zoeken, voordat je met zware middelen komt. Gebeurt het steigeren nog op een specifiek moment, bijvoorbeeld bij het aandraven of aangalopperen, of als je been wisselt oid?

En dit vind ik dus weer onzin. Merries zijn zeer snel op hun teentjes getrapt, en als je dan een slimme treft zoals die van mij, dan weet die echt wel dat steigeren juist de effectiefste manier is om onder werk uit te komen. Bokken kan ik makkelijk doorheen rijden, gek doen kan ik negeren, maar probeer maar eens vanuit een steiger meteen door te draven/galoperen op de juiste manier..

Maar zoals jij het noemt, begrijpt jou paardje je gewoon niet, mocht het toch voorkomen, met je been blijven drijven en rustig weer verder gaan als ze gekalmeerd is, dan JUIST NIET blijven slaan. Die sla je nog eens zo ver over het randje heen dat ze met jou achterover klapt. En als ze iets niet wil, probeer dan niet haar meteen op haar donder te geven, je moet slim worden in het rustig toerijden naar oefeningen, zodat de overgang makkelijk is en ze dus niet door heeft dat ze het niet wilde doen.

Ik heb met mijn merrie ook een periode gehad waarin ze veel steigerde tegen het werk, wanneer haar iets niet beviel en ik gaf daar been bij ging ze door mijn been en zweep heen stil staan, en achteruit of steigeren. Het enige dat helpt is gedult houden en zelf rustig blijven, paard naar voren proberen te krijgen (Wat bij mij luchtsprongen opleverde omdat ik het aan voelde komen)
Klap op het hoofd geven helpt in zo'n situatie écht niet, die zijn niet gestoord hoor..

Mijn merrie is volledig door de molen gehaald, er kon absoluut niets gevonden worden, zag er ook nog eens perfect uit, iedereen stond voor een raadsel. Het enige dat iedereen mij kon vertellen dat ze gewoon echt enorm slim is, maar ze nergens last van had.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:50

Ik heb ook een paard gehad die echt een trekje van het op de achterbenen komen had... Als er maar enige aanleiding was (enge hindernis, krappe bocht of oid) stond meneer alweer op zn achterbenen, maar echt zo steil, dat ik een paar x via zn kont eraf gleed.. Hij deed het echt puur om te klieren, dus toen meneer echt een keer achterover donderde heeft hij zóveel klappen gehad van de zweep dat hij het nooit weer in zn hoofd heeft gehaald..

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:52

kim345 schreef:
Ook geprobeerd, bij gewone dingen stopte ze toen,
en dan gaat ze ook stilstaan..
Echter kwam ze toen niet omhoog,

Nogmaals ik zou gaan zoeken naar waarom jouw paard dit doet.

Wij kunnen het vanaf een beeld scherm niet beoordelen, hoogstens vertellen op welke manier wij denken dat het het best op te lossen is.
Ik heb je een voorbeeld gegeven van hoe je het kunt oplossen bij angst, en Shanty geeft ook een goede oplossing weer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:16

Hm als die waar ik nu mee rijdt steigert dan glijden meteen mijn beugelriemen van het zadel af. (leuke veiligheidsclips). Die tip van 1 been over het paard heen slaan en in 1 beugel gaan staan ga ik maar niet doen. Bij het inrijden is ze 1x op haar achterbenen gaan staan en ik zat met beide voeten in de beugels op de grond.
Daarna op de grond moe gelongeerd tot ze zich overgaf en rustig werd. Toen er weer op gaan zitten met iemand die hem vasthield en kalmeerde. Rustig tegen het dier gepraat tot het onspande en nooit meer op de achterbenen gezien eigenlijk. Nu begint ze te ondekken dat ze kan bokken :j nou ik reageer er niet op en spoor een keer extra aan en rij gewoon door. Alles gaat weer over als je er een beetje laconiek onder blijft.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:23

xShanty schreef:
En dit vind ik dus weer onzin. Merries zijn zeer snel op hun teentjes getrapt, en als je dan een slimme treft zoals die van mij, dan weet die echt wel dat steigeren juist de effectiefste manier is om onder werk uit te komen. Bokken kan ik makkelijk doorheen rijden, gek doen kan ik negeren, maar probeer maar eens vanuit een steiger meteen door te draven/galoperen op de juiste manier..

ik zeg ook niet dat merries niet steigeren, bij ons is er eentje met ruiter en al achterovergeklapt wat resulteerde in een gebroken bekken van de ruiter. Heb zelf ook een merrie gereden die steigerde, omdat ze iets ontzettend eng vond. Ik zeg alleen dat het meer in de natuur van een hengst of ex-hengst ligt om te steigeren, dan bij een merrie.
Tuurlijk zullen er ook slimme exemplaren tussen zitten, maar ik zou wel eerst alle lichamelijke oorzaken uitsluiten, en angst, en gebrekken in rijkunst van de ruiter, voordat de schuld bij het paard gelegd wordt, want over het algemeen denken paarden niet 'goh, laat ik nu eens even gaan steigeren, misschien hoef ik dan niet te werken.'

piezze

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:29

Ja konden we maar 1x de gedachten van zo'n paard horen\weten. ik denk dat ze steigeren per toeval ontdekken en dat het de eerste keer/keren heel belangrijk is om er goed op te reageren. Zit het kunstje er eenmaal goed in dan is het lastiger af te leren en kan het altijd weer even de kop oprukken. Ik geloof ook dat mannelijke paarden eerder omhoog komen. Ik zie het al bij veulentjes. Hengsten klimmen vaker tegen hun moeder omhoog dan merries.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:32

Ik ga morgen nogmaar eens proberen,
Misschien gaat het dan beter,
ik ga eens proberen wat boven genoemd is gewoon rustig op de brug aanrijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:36

Misschien een keer achterwaarts de brug over, als ze dat kan tenminste? Soms moet je alternatieven bedenken Kim.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:15

Achterwaarts kan ik niet xd
Ik ben niet zo'n geweldige dressuurruiter (A)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:22

Kun je niet eens een andere ruiter met haar laten rijden bij die brug Kim? Want als jij aandraaft maakt ze een noodstop en draait ze om. Dus moet er even een handige(re) ruiter op die haar noodstop voor is met een keer flink inkomen met benen en desnoods zweep. Want bij die van jou denk ik inderdaad ook dat ze je gewoon voor de gek houdt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:30

Ik weet wel zeker xd
want zat net te denken, ze had laatst dat ze absoluut niet de terugweg erover heen wilde snapte er niks van, maarja eindelijk erover kwam de tweede burg, dus ik dachte ven kijken of ze terug wil, toen crosste ze in draf ovcer d eburg heen de kant op die ze nooit wil!
Ik denk dat ze dus gewoon helemaal gedesorienteerd was of zo. Want normaal weet ze precies waar huis is!

Volgende week gaat ook mijn vriendin mee, even kijken wat ze dan doet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:53

Of gewoon met de trailer en na de bruggetjes opzadelen (is grapje)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:54

haha dat gaat hem ook sowieso niet worden ;p
Ze vind de trailer heeel spannend, en die vind ze wel gewoon heel eng ;(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:59

Wat doet ze eigenlijk als je gewoon in vlotte draf op die brug afgaat of als je met zijn 2en bent en jij rijdt achteraan?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:20

Vlotte draf = Noodstop ;p
met ze 2 stapt ze erzo op,
Ligt dus denk ik wel aan mij, maarja lastig op te lossen....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:27

blijven volhouden en proberen niet af te stappen. Ik laat ze altijd goed kijken als ze ergens niet langs/over willen en blijf zachte maar wel dringende voorwaartse, (probeer niet recht er op af maar er schuin op aan te gaan), druk houden en bemoedigend toe spreken. Meestal gaan ze dan op een gegeven moment wel langs en zodra ze er voorbij gaan, versnellen ze. Dat laat ik toe en beloon als ze het doen met de stem (GOEDZO!, BRAAHAAF)
Met dat schuin er op af bedoel ik dat als ze niet voorwaarts gaan je met je teugel doet of je af gaat wenden, dan doen ze vaak wel die eerste stap en stuur je weer iets terug.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:25

peacehorses schreef:
ik twijfel of paarden echt steigeren om zomaar te klieren. Bij hengsten of ruinen zullen die misschien eens tegen je op steigeren, stoer doen. Maar volgens mij is het paard waar de ts op rijdt, een merrie, en die zullen van nature al minder snel steigeren. Dan moet je toch echt naar de oorzaak gaan zoeken, voordat je met zware middelen komt. Gebeurt het steigeren nog op een specifiek moment, bijvoorbeeld bij het aandraven of aangalopperen, of als je been wisselt oid?

Ik heb ook een merrie die het deed en die mankeerde echt niks.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:36

piezze schreef:
blijven volhouden en proberen niet af te stappen. Ik laat ze altijd goed kijken als ze ergens niet langs/over willen en blijf zachte maar wel dringende voorwaartse, (probeer niet recht er op af maar er schuin op aan te gaan), druk houden en bemoedigend toe spreken. Meestal gaan ze dan op een gegeven moment wel langs en zodra ze er voorbij gaan, versnellen ze. Dat laat ik toe en beloon als ze het doen met de stem (GOEDZO!, BRAAHAAF)Met dat schuin er op af bedoel ik dat als ze niet voorwaarts gaan je met je teugel doet of je af gaat wenden, dan doen ze vaak wel die eerste stap en stuur je weer iets terug.

Mensen denken dat paarden dingen niet kunnen 'verstaan' oké ze snappen het misschien niet maar als jouw stem aangeeft dat het niet eng is, Meestal snappen ze dan wel dat het niet eng is.
dus praten veel praten, desnoods vertel jej je levensverhaal ;)

en als het niet werkt doen wat Piezze zegt :j
Misschien een keertje boos en hard hè zeggen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:07

vandaag gereden, me vader voorop op de brug met de fiets ging super!!!
Daarna een totaal onbekende brug voor haar ging ze voorop, ging helemaal top!!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:24

goed zooo *\o/*

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:52

Erg fijn voor je!
Heb je nog steeds het idee dat ze je voor de gek hield?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:11

Ja, denk het nog steeds,
de onbekende brug stapte ze namelijk zo overheen.
de belende brug was een stuk 'enger'
Terwijl ze die toch wel zou moeten kennen...

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:39

Hm oke dat kan.
Nouja je bent er over heen geweest!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:28

MiSzNiTa schreef:
Ik heb ook een merrie die het deed en die mankeerde echt niks.

zoals ik al zei:
peacehorses schreef:
Tuurlijk zullen er ook slimme exemplaren tussen zitten, maar ik zou wel eerst alle lichamelijke oorzaken uitsluiten, en angst, en gebrekken in rijkunst van de ruiter, voordat de schuld bij het paard gelegd wordt, want over het algemeen denken paarden niet 'goh, laat ik nu eens even gaan steigeren, misschien hoef ik dan niet te werken.'

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:53

ik weet niet hoelang je dit paard al rijd, maar omdat je ook zegt dat je heel consuquent rijd, misschien is dit paard dat gewoon nog niet gewend en is ze je gewoon heel erg aan het uitproberen, dan zal je het waarschijnlijk een tijd uit moeten zitten en haar duidelijk maken dat jij de baas bent en dat er niet valt te sollen met jou. je moet proberen zoveel mogelijk voorwaarts te rijden maar dat is volgens mij al gezegd ergens.

ik hoop dat het snel opgelost is