ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:20

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:18

Leuk paard en ik moet erg lachen om het commetaar :P

Juangi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:52

Dendrofleur: Ziet er goed uit! Hij pakt het netjes op zeg! Heerlijk rustig!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:51

Hallo,

Ik ga over een tijdje beginnen met mijn pony. Ze is momenteel 3 (in juni 4) en staat sinds kort voor de kar.
Mijn merrie is dus heel leergierig en heeft alles heel snel onder de knie, dus ik ben wel een beetje bang dat
ze alles te snel wil of zich gaat vervelen.
Ik heb al vaker paarden ingereden en genoeg ervaring dus, maar nog een paar vragen.

Van een vriendin krijg ik een kapot zadel (kapotte boom, wat ik erop wil gooien tijdens het wennen aan gewicht. Dit zodat ik geen nieuw zadel koop wat na de eerste keer al kapot kan zijn (als ze gaat rollen of springen of weet ik veel wat).
Ik neem aan dat dit niet slecht is voor de rug he? En kan ik er eventueel ook nog wat gewicht opleggen zonder dat
het belastend is voor de rug (omdat het een kapot zadel is)

Ik ga ongeveer in mei beginnen met het zadel erop gooien en wennen aan het gewicht, de beugels enz. En dan in begin Juli naar een echte bak om er dan voor het eerst op te gaan zitten, Is dit te snel?

Is het aan te raden om een bontje te gebruiken de eerste keren dat ik erop zit en ga draven, zodat de bewegingen nog een beetje opgevangen worden?

Ik ken dus genoeg over het inrijden zelf maar weet minder over het materiaal (dit is de eerste eigen pony die ik inrij, de rest was allemaal op een bedrijf en de spullen werden gewoon aangegeven)

Als iemand verder nog raad heeft qua materiaal ofzo is het natuurlijk altijd welkom.

Alvast bedankt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:52

Zo zeg, wat hebben jullie veel gekletst :wow: Welkom nieuwen :D

Jojoni: Ik zou er geen bontje onder leggen als het zadel goed past. Hoe meer jij en je paard voelen hoe beter, zou ik zeggen :)

Die vos op de foto die voorbij is gekomen is wel een prachtpaard zeg :~

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:06

Ik zou zelf geen kapot zadel erop leggen. Voor hetzelfde geldt gaat hij wel rollen met de kapotte boom en dan heb je al snel rugklachten te pakken.. Best scherp, zo'n kapotte boom! Ik zou er een gewoon dekje onderleggen, geen bontje. Om hem te ontlasten kan je ook delen in verlichte zit doen. Wel is het de eerste keren belangrijk dat hij wel jouw bewegingen voelt zodat hij daar op een later moment niet van schrikt.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:16

:wave:

Denrofleur: Volgens mij vind je paard het geweldig! Lekker zijn oortjes naar voren en ziet er heel ontspannen uit, fijn hoor :)

Jojoni: Ik zou zoiezo niet meer een kapotte boom gaan rijden, dat is echt niet fijn voor het paard. Ik snap best dat je de eerste keren bang bent dat het paard gaat rollen of dergelijke, maar misschien toch beter dat je een heel zadel erop legt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:24

Ik zou het ook eerst proberen met een dekje en ik heb de mazzel dat ik hier ook wat menschoftjes heb liggen. Daarmee krijgen ze al ervaring met singeldruk en kan ik ze bijzetten. Als ze hierop rustig reageren dan kan mijn goede zadel erop. Maar dreigen ze met overeind komen oid dan een ouder zadel. Maar ik zou ook geen gebroken boom gebruiken.
Een paard kan trouwens niet rollen als je hem aan de longe hebt, lijkt me. Ik zou ze er niet mee losgooien. Een zadel op betekend aan het werk en dus moeten ze luisteren. Dat betekent niet dat ze direct alles moeten doen wat je zegt (kunnen toch gespannen zijn) maar ze moeten niet uit hun bol gaan. Ik heb zelf gelongeerd in een afgezet stuk van de bak zodat hij me niet weg kon trekken.

Pedro vind het inderdaad leuk om wat te doen. Hij was alleen lastiger met aansingelen. Wat ik al dacht bleek inderdaad zo te zijn, hij heeft een hele brede rug/schoft en mijn zadel was te krap. Nu een grotere boom in laten zetten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:32

Zo, vandaag weer bij Cas geweest. Heb hem meteen meegenomen uit wandelen. Eerst hoofstel ingedaan, longeerlijn mee en gaan met die banaan. Zijn uiteindelijk nog 2uur onder weg geweest. We zijn door wijken gelopen, langs huizen en tuintjes, door het bos, langs een snel (?) weg, weer door een woonwijk langs een vriendin. Daar stonden we in een nauw straatje, het was huis: 2m ruimte: auto. Heel weinig ruimte dus. Hebben tijdje gepraat en meneer stond netjes stil. Toen kreeg hij nog 2 appels, dus eerst bit aan 1 kant losgemaakt van het bakstuk, naast hem laten hangen zodat hij bitloos de appels kon eten. Die gingen er zeker in! En toen weer bit ingedaan en weer naar huis gegaan.

Heb nog zo gelachen, op een gegeven moment liepen we in een woonwijk langs een dierenarts. Dat gebouw had aan de voorkant alleen maar ramen, dus op een gegeven moment begon hij heel druk te doen, te hinniken en te showen... Dus ik kijk achter me, jahoor, ziet meneer zichzelf in de spiegel en hij denkt weer dat hij dé hengst is :') Heeft de hele straat bij elkaar gegild voor het 'paard' maar liep wel netjes mee. Hij is 1x geschrokken van een leeg blikje waar hij opstapte. We draafte en ineen nam hij een sprongetje naar voren en bokte heel hoog. Dus ik kijk naar achter, zie ik dat hij dus op een blikje is gestapt. Haha!

Ben echt trots op hem! Zo braaf weer! Niks is een probleem of is eng, schrikt eigenlijk nooit en liep vandaag zelfs voorop, ik liep dan naast en zelfs achter zijn schouder/buik! Nu denken jullie, hé dat is toch neit speciaal! Maar voor Cas wel, hij was in het begin wat onzeker denk ik. Hij liep het liefst zo dicht mogelijk achter mij, gingen we draven dan draafte hij zowat met zijn neus op mijn rug als we op buitenrit waren. Hij wou totaal niet dat ik naast zijn hals of schouder liep... Zelfs niet op het erf. Vandaag ging het zo goed, hij was heel erg zelfverzekerd, liep trots voorop met zijn oren erop! Zelfs toen we langs blaffende en grommende honden moesten liep hij voorop!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:37

Super zeg, dat hij het zo goed deed! En zulke dingen zijn natuurlijk wel leerzaam naar vreemde plaatsen :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:53

Hallo allemaal, leuk idee zo een said maken , (heb niet alles gelezen) :o ja ik weet eigenlijk niet wat allemaal aan ideeën zou moeten neer zetten, of wat voor vragen er zijn, heb zo veel leuke/minder leuke dingen mee gemaakt met jonge paarden, heb wel ideeën op onze said staan hoe wij met jonge paarden omgaan en beleren, mochten er vragen zijn mogen jullie altijd een pb sturen.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:33

montyjansen schreef:
Hallo allemaal, leuk idee zo een said maken , (heb niet alles gelezen) :o ja ik weet eigenlijk niet wat allemaal aan ideeën zou moeten neer zetten, of wat voor vragen er zijn, heb zo veel leuke/minder leuke dingen mee gemaakt met jonge paarden, heb wel ideeën op onze said staan hoe wij met jonge paarden omgaan en beleren, mochten er vragen zijn mogen jullie altijd een pb sturen.

Sorry maar wat is een said?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:34

Ik denk dat die site bedoeld :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:39

Oh ja nu je het zegt, ik kan me er echt geen wijs uit worden sorry!

Wij hebben weer 3, 3 jarigen gekocht 2 hengsten geloof ik en een merrie. Super los springen dus als die er vd week zijn heb ik weer wat nieuwe projecten :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:41

Gefeliciteerd met je nieuwe projecten, leuk zeg :) Snel een foto maken als ze er zijn.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:53

Ja toevallig zit ik nu op marktplaats te kijken voor een fotocamera. Ik zoek iets simpels maar alles is zo duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:57

Hey,

Mag ik me ook komen melden?

Ik heb deze winter mijn 8 jarige ingereden, en die zijn we nu een beetje verder in/door aan het rijden.

En mijn 3 jarige is gister 3 geworden, en daar wil ik deze zomer zo een 2x per week op. en dan de winter stil, en als ze 4 word weer op pakken!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:10

Leuk wat voor paard is die 3 jarige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:14

Der moeder is een tinkerx? en der vader een hafje.
van de 8 jarige is het onbekend maar zou, tinker ijslander fjord inzitten ofzo :')

Links de 3 jarige rechts de 8 jarige
Afbeelding

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:34

Zien er leuk uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:39

zijn ze ook :P hihi fietsen jullie wel is met jullie pony? of nemen julli hem wel eens mee als hand paardje?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:48

bonzwa schreef:
montyjansen schreef:

Sorry maar wat is een said?

sorry, nee ik bedoel een topik voor ervaringen,onze website http://www.stalrhijnauwen.nl/ ja sommige zijn goed in nederlands sommige kunnen goed met paarden omgaan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:10

Alou schreef:
zijn ze ook :P hihi fietsen jullie wel is met jullie pony? of nemen julli hem wel eens mee als hand paardje?

Degene die Pedro keuringsklaar maakte heeft veel met hem gefietst. Ik durf het zelf niet aan, de hond vind ik al spannend genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:12

Oke, zonde! het is echt leuk om te doen! :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:17

Ik kom me ook even melden.

Heb vorig jaar een 4 jarige gekocht deze hebben we van de zomer rustig aan zadelmak gemaakt en vanaf oktober weer stilgezet. Ben nu sinds 3 weken weer met hem aan de slag gegaan en hij wordt nu 2x in de week bereden.