Bestaan er geen lastige paarden meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:11

:+ Nou, die van mij was gisteren ook leuk bezig; hij sloeg tegen het schot en ging er bokkend vandoor.
Wat kan dat nou zijn en wie moet ik erbij halen? :Y)
zat een hondje achter die hij nog niet opgemerkt had, schrok zich een hoedje en was nogal jolig terwijl ik in Lalalalaland zat met een lang teugeltje en beugels uit

Axel_Valerie

Re: Bestaan er geen lastige paarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:14

Ik zou hem wegbrengen ik denk niet dat je er meer voor krijgt dan de slachtprijs :P

liberty22

over de titel : als je last van je paard hebt wat moet je er dan nog mee?

Biepje

Tuurlijk kan ik ze wel normaal laten doen, maar een vierjarig paard dat al eens bokt omdat het koud is :? . Het begin van een wissel waarbij er ook al eens wordt gebokt? Ze zijn voor mij niet vervelend, het zijn gewoon hete sportpaarden ;) . Gut, als ik bij elk paard moet gaan afvragen waarom er eentje wegcrosst, dan ben ik dagen bezig. En ja, ik ben een ruiter die een mep geeft als een paard bokt (omdat ik uiteraard ook weer weet dat ze medisch in orde zijn ;) ), ik sta dat gewoon niet toe.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:19

Biepje schreef:
Tuurlijk kan ik ze wel normaal laten doen, maar een vierjarig paard dat al eens bokt omdat het koud is . Het begin van een wissel waarbij er ook al eens wordt gebokt? Ze zijn voor mij niet vervelend, het zijn gewoon hete sportpaarden

Oh, dan is het goed ;)

Je hebt namelijk ook van die types die zichzelf wel heul erg stoer vinden omdat zij altijd de 'vervelendste' paarden van de manege rijden en dan continu stuurloos door de bak scheuren. Geen kwestie van heet of een incidentje, maar gewoon van een slechte opvoeding. Daar vind ik dan weer niets kundigs aan, alleen maar irritant.

liberty22 schreef:
over de titel : als je last van je paard hebt wat moet je er dan nog mee?

Opruimen. Een goede vreet net zo veel als een slechte ;)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:22

Nee, dat is inderdaad ontzettend irritant, vooral omdat ze dan de blik hebben van "zie mij!" en je voortdurend afvraagt of je nu aan de kant moet gaan. Nee hoor, ze zijn niet stuurloos, ze luisteren prima, maar het zijn heethoofden. Is dat vervelend? In principe niet, maar ik vind het wel vervelend als er bijvoorbeeld eentje een aantal keer bokt, een ander paard schrikt en die ruiter kiept er dan af. Daarom rijd ik de 'vervelende' op momenten dat niemand anders rijdt ;)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:25

Persoonlijk denk ik ook eerst verder dan lastig. Als mijn paard sterrenkijkt en heel gespannen loopt (of misschien zelfs bokt, steigert of aan de loop gaat) (terwijl ze normaal van zichzelf ontspant, nageeflijk gaat lopen en helemaal nooit bokt oid) ga ik me ook afvragen waar het aan kan liggen. Ligt het zadel niet goed, heeft ze ergens last van, of is het gewoon vervelend zijn? Als het dan de volgende keer (keren) ook zo gaat, ga ik me toch eens afvragen waar het dan wel aan ligt, want ze is nooit langer dan 2 dagen vervelend.. Dus ja, dan ga ik ook eerst kijken naar het lichamelijke, dan pas of ze lastig is of niet..

En inderdaad, paarden zijn tegenwoordig heter geworden.. Zo gefokt en zo gemaakt. Maar dat wil toch ook niet zeggen dat het gelijk een lastig paard is, omdat hij heet is? Het kan ook iets anders zijn.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:27

de paarden zijn iets pittiger maar ik heb denk ik erg veel geluk kom veel paarden tegen maar geen pislinke dieren tussen hoor , als ze maar eerlijk zijn het is en blijven dieren die niet de intentie hebben om jouw dwars te zitten of terug te pakken dat is een leuke eigenschap die alleen de mens bezit

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:28

er bestaan volgens mij nog wel wat lastige paarden, hier in maaskantje staat er bij ons in de weide in ieder geval een kwaadaardige te bewonderen. die legt haar oren in haar nek als je ook maar in het zicht bent. ze staat nu met een puberale ijslander inde weide, wat redelijk gaat.
maar als je in de weide wilt komen komt mevrouw op je afgestormt, staatvoor je neus stil, draait dan plotseling om en stampt.
ze heeft geen traumatische ervaringen (eigen fok) ze is ook mniet verkeerd behandeld of iets dergelijks, vroeger was het best een leuk paardje.
we hebben haar een x na laten kijken maar er was niets aan de hand volgens de dierenarts.

lastige paarden bestaan dus nog wel :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:31

maar dat gedrag levert dat paard ws wel wat op of heeft haar wat opgelevert , ik zeg niet dat het een lieverdje zal zijn als niet dit of dit maar dat kan een waarschijnlijkheid zijn
ik ga geen grapje over maaskantje maken

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:33

je berichtje is beetje moeilijk te lezen liberty. Weet niet of je het ook zo bedoelt, maar zeg je dat paarden niet de intenstie hebben om ons dwars te zitten? Daar ben ik het namelijk echt niet mee eens. Niet met alle paarden natuurlijk, maar er zitten gewoon echt rotzakken tussen die niet de intentie hebben om voor je aan het werk te gaan, ookal vraag je het eerlijk... Daar staan sommige nakomelingen van hengsten ook echt wel om bekend.

ik word er zelf ook beetje gek van. In een topic waar een paard iets gespannen loopt of gezegd wordt dat die weleens bokt dan wordt er 9 van de 10 keer gevraagd of paard iets mankeert. Uiteraard is het goed om de gezondheid van je paard goed in de gaten te houden, maar je kan ook doordraven.. Soms kan het paard nog de meeste last heben van diegene die erop zit :)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:34

Oh jawel hoor!

Mijn volledig gezonde paard is ook nog wel eens lastig. Zeker als ik iemand anders er op laat. Beginners vind hij geen enkel probleem en dan zal hij braaf zijn rondje doen, maar zodra er iemand op stapt die echt kan rijden laat hij wel even zien wie de baas is. (niet in de zin van bokken/steigeren) Maar hem netjes laten lopen is dan een flinke uitdaging.

Toch vind ik het meer slim dan lastig, maar dit maakt het juist erg leuk en leerzaam. Het is geen paard waar je elke dag hetzelfde trucje werkt.
Maar ik weet niet of je dit echt als 'lastig' kan bestempelen, hij heeft gewoon karakter.

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:38

liberty22 schreef:
maar dat gedrag levert dat paard ws wel wat op of heeft haar wat opgelevert , ik zeg niet dat het een lieverdje zal zijn als niet dit of dit maar dat kan een waarschijnlijkheid zijn

het gedrag levert haar niets op. dit paardje staat met een tweejarige op een weiland, waar alleen ik iedere dag water ga geven (dit gaat vanuit het hokje bij de loopstal, hiervoor hoef je niet in de weide te komen, ze heeft vroeger ook nooit dit gedrag gehad, het is de laatste drie jaar zo.
het is eigenlijk niet zo'n probleem. zo wordt onze ijslander in ieder geval goed opgevoed (het vorige paard wat erbij stond was naderhand een mak schaapje 8-) )

(alle grapjes over maaskantje zijn hier bekent :+ )

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:42

@ roos ik heb het enkel over mijn eigen ervaringen hoor , mijn jonge paard die schuwt een waarschuwing met de achterbenen niet maar dat maakt het nog niet een algehele zakkewasser je moet gewoon een beetje beter uitkijken toch? verder is het een heel leuk paard vind ik.En hoe het paard erbij komt weet ik niet hij doet het ook alleen bij de hoefsmid en de DA en door de osteo is ie nagekeken en ik heb hem zelf opgevoed volgens mij heb ik daar genoeg boerenverstand voor ( geloof ik haha)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:43

sophiesoley schreef:
liberty22 schreef:

het gedrag levert haar niets op. dit paardje staat met een tweejarige op een weiland, waar alleen ik iedere dag water ga geven (dit gaat vanuit het hokje bij de loopstal, hiervoor hoef je niet in de weide te komen, ze heeft vroeger ook nooit dit gedrag gehad, het is de laatste drie jaar zo.
het is eigenlijk niet zo'n probleem. zo wordt onze ijslander in ieder geval goed opgevoed (het vorige paard wat erbij stond was naderhand een mak schaapje 8-) )

(alle grapjes over maaskantje zijn hier bekent :+ )

hehe nu jah ik ken je paard ook niet hoor zo maar een ideetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:49

Ik heb net een artikel + boek gelezen van Krijn Van Muiswinkel (boek: van hoofd tot staart) en heeft toch wel leuk licht geworpen op sommige dingen. Krijn is jarenlang hoofd van het ziekenhuis in Emmeloord geweest.

Heb niet alle reacties gelezen, sorry als ht er al tussen staat, maar hij zei dit: Vroegr was een paard duur, en een luxeproduct. Vanuit de basis werd er toen zorgvuldig met het dier omgesprongen om er zo lang mogelijk geniet van te hebben, en ook de ruiters werden van bij het prille begin zo goed mogelijk opgeleid om zo correct mogelijk ermee om te gaan. oa talloze zitlessen aaan de longe waren een verplichte must om te leren rijden, zoniet ging het feest gewoon niet door".

Hier zit veel waarheid in. In de stallen waar ik regelmatig eens langsloop, is het woordt "zitles" gezien als lesjes tot je kan lichtrijden en je evenwicht kan houden, en zonder uit je zadel te hotsen bij het "doorrzitten". Maar werken zonder teugels? nee. Zonder stijgbeugels? Hooooow maar, da's pas voor de heel gevorderde ruiters, dat is bij een beginner uit den boze, laat die maar steun zoeken...
Jan en Alleman kan nu in principe een paard aanschaffen, dus meer paarden = meer problemen. Ook de medische wereld is er intussen sterk op vooruit gegaan, onderzoekstechnieken ook, dus duiken er nu gewoon veel meer problemen op omdat we ze nu ook kunnen opsporen, en vroeger niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet waren. Spijtig genoeg is alles wel verbeterd, maar wonderen kunnen ze nog steeds niet verrichten.

En lastige paarden, tjah, de ene heeft meer karakter dan de ander. Een dominant paard kan voor mij misshien een watje zijn, terwijl die voor een andere bokker misschien een ramp is. Ligt er gewoon aan hoe je zelf ermee omgaat, wat je zelf als lastig ervaart en wat je gewend bent. Iemand die zijn hele leven lang paarden heeft gehad die nooit een stap verkeerd zetten die gaat een paard dat eens de oren plat legt en met zijn staart zwiept en een voetje wegtrekt al als lastig ervaren.

Ik heb er ook eentje staan die steevast als lastig, gevaarlijk, onhandelbaar. Goed, maar ik weet beter, ik zoek de medische oorzaak en die bleek er ok te zijn. Bewust daarom ben ik nu vanaf 0 herstart met trainen, terug opbouwen, compleet harnachement in orde gezet en als dat goed loopt pas weer gaan rijden, MET corrigerende instructie. Ik kan het op het paard steken ja, maar ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat de problemen door mij veroorzaakt zijn, ze zijn nog op te lossen, dus ga ik ook mijn uiterste best doen om dat goed te doen. Dat ben ik aan het paard verplicht vind ik. Terwijl elk ander me al talloze malen zei "verkoop het beest, koop u iets braaf en jong, da's gewoon een rotknol".

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:56

nu ik heb vele vele zitlessen gehad hoor en nog steeds , maar dit is de eeuwige discussie die met name over onze consumptieve maatschappij gaat

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:45

cathyvans schreef:
Schangah en Boku: ben erg benieuwd hoe jullie 'correct' omgaan met zo'n dier die je te pakken neemt wanneer 'ie de kans krijgt? Smid en DA willen ook nog wel wat tips, *D
Misschien een 'join upje'? Lekker samen naar elkaar meppen en bijten :D
Nee serieus, deze rakkertjes krijgen gewoon een pets terug want anders zijn ze ons allemaal de baas met hun kerngezonde, oersterke lijfjes.

Gewoon omgaan met ze zoals dit in de kudde ook zou gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:06

stef schreef:
als ik nou kijk he... mijn eigen beest staat geblesseerd, die kan ik niet meer echt aan t werk zetten. Gisteravond was alles bezet, dus ze kon nergens los. Dus ik, zadel erop, en dan maar een beetje stappen in de binnenbak... Ik geef iets teveel been, en mevrouw begint te pingpongen... Ja, nogal logisch, t beest wordt nooit mee gereden ;)
Ik durf te wedden dat als ik nu een topic geopend had met "mn paard loopt te pingpongen" ik het hele scala weer langs zou zien komen

Als je enkel in je openingspost zou zetten "ik geef mijn paard wat been en die begint te pingpongen. Wat moet ik doen?" dan zal je idd het hele scala voorbij zien komen. Dat omdat er zo weinig informatie gegeven is dat het zuiver tasten in het duister is. Bokkers gaan dan extra informatie vragen en idd voordat ze hun beste rijtechnische tips en weetjes boven halen, zullen ze eerst vragen naar het lichamelijke. Om dat dat (zoals eerder vermeld) het gemakkelijkste te verhelpen is. Een geblokkeerde wervel losmaken is immers makkelijker dan de mentaliteit van de ruiter veranderen.
Daarom is het ook handig om zoveel mogelijk informatie zelf al in de openingspost te geven zodat je grotendeels de cliché-antwoorden vermijdt. Al geef ik toe dat er altijd wel zullen zijn die hetzelfde liedje blijven zingen. ;)

Ik snap jouw punt en jouw redenering, maar nuance hier en daar mag wel. ;)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:36

Ik denk dat 'we' ons niet genoeg afvragen of we wel vragen wat we willen vragen, of we wel zo duidelijk zijn, en of het paard niet exact doet wat we vragen!

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... nt-u-zeker

Dus of paarden nu al dan niet lastig zijn, doet er niet zoveel toe, eerst en vooral moeten we zeker zijn dat er medisch niets scheeld, dan of het paard er wel fysiek klaar voor is, dan of we wel vragen wat met willen vragen, en als het dàn nog niet lukt moeten we zoeken naar een 'positieve' oplossing, gewoon omdat we nooit sterker zullen zijn dan het paard en vechten dan ook gewoon geen zin heeft. We zijn gelukkig wel slimmer, of tenminste dat zouden we toch moeten kunnen zijn!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:48

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling hier in dit topic andere topics op Bokt te bespreken :-) Ik heb dan ook wat reacties verwijderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:30

Tonidressuur schreef:
Ik denk dat 'we' ons niet genoeg afvragen of we wel vragen wat we willen vragen, of we wel zo duidelijk zijn, en of het paard niet exact doet wat we vragen!

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... nt-u-zeker

Dus of paarden nu al dan niet lastig zijn, doet er niet zoveel toe, eerst en vooral moeten we zeker zijn dat er medisch niets scheeld, dan of het paard er wel fysiek klaar voor is, dan of we wel vragen wat met willen vragen, en als het dàn nog niet lukt moeten we zoeken naar een 'positieve' oplossing, gewoon omdat we nooit sterker zullen zijn dan het paard en vechten dan ook gewoon geen zin heeft. We zijn gelukkig wel slimmer, of tenminste dat zouden we toch moeten kunnen zijn!

of misschien vragen we wel teveel en willen alles te snel?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:48

@ Geerke, idd, daarom dat ik ook erbij heb gezet, ons afvragen of het paard er wel klaar voor is, fysiek, maar ook emotioneel (dat was ik even vergeten! ;-) ...)

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:52

Die bestaan echt wel heb ook een lastig paard, steigeren (doet ze nu niet meer) bokken echt gigantisch uitproberen elke keer weer, en geloof mij dit is niks lichaamlijks.
Heb het zadel al tig keer na laten kijken het gebit is goed ze nagekeken door een veearts en door een osteopaat dus mijn paard is wel een lastig paard, maar als ze eenmaal braaf is is het goed en loopt ze super.