BonaFide schreef:Heey,
Ik heb een 4jarig paard zadelmak overgekocht van een vrouwtje.. Dit vrouwtje was er zelf ook een paar x afgevallen en durfde niet meer te rijden..
Alleen nu probeert hij mij uit.. Hij bokt net zolang (echt heel gemeen ) totdat je eraf ligt.. Ik ben geen rodeo ruiter, en begin het onderhand een beetje gevaarlijk te worden.
Ik heb ervaring met het opleiden van jonge paarden, maar zo'n gummybal heb ik nog nooit meegemaakt.
Als je naar de galop gaat, bokt die KEIHARD, en gaat netzolang door totdat je eraf ligt.. Longeren heeft geen zin, want dan doet hij dit niet.. Het is overigens ook geen protest van pijn.
Tips, ervaringen? HULP?
Hoogst waarschijnlijk is dit advies al gegeven, maar om nu 6 pagina's door te spitten.......
Als hij het met longeren niet doet , dan voorlopig aan de longe ( ik neem aan dat dan een ruiter op zijn rug zit?)
Dan langzaam aan moet de longeerder mee gaan lopen in de baan als de ruiter door de hoefslag loopt/draaft.
Als dat goed gaat klik je hem een keer los, maar blijft de longeerder er nog wel naast lopen.
Gaat dat goed neemt de longeerder steeds meer afstand van de combinatie.
Natuurlijk gaan daar wel een aantal dagen overheen.