Bokken tot je eraf ligt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:36

Kijk jij wel eens op wedstrijden, hoe scheeft sommige paarden lopen?

Rechtrichten doe je niet in 2 maand

Ayasha schreef:
Een Z ruiter met een Z paard zou zijn paard rechtgericht moeten hebben. Dat is nl basis en zolang dat niet gebeurt is heb je bij hogere oefeningen niks te zoeken. En ik noem dat niet zo'n "kleine" fout. Maar goed. Je spreekt jezelf steeds weer tegen dus laat maar zitten. Succes met het paard, ik hoop voor het dier dat het goed komt.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:38

Kan nou niemand geloven dat er paarden zijn die door hebben dat als je bokt je ruiter eraf valt.
Er zitten heus wel slimme paarden bij die dit zo doorhebben, zeker als je al zegt dat ie bij de vorige eigenaar zijn zin kreeg.
Tuurlijk moet je bepaalde dingen wel uitzoeken, zadel bijvoorbeeld. maar TS geeft aan dat ie eerst al is nagekeken en nu al voor een 2e keer, wanneer is het genoeg? Moet elke prof in NL eerst geconstateerd hebben dat er echt niks lichamelijks mis is met het paard.
Vergeet het koppie niet he, hij moet denk ik opnieuw opgevoed worden. Dit kan door op zoek te gaan naar een stro pop of rodeoruiter die hem wel uit kan zitten, en hem dus leert dat het geen zin heeft om zo te bokken. En anders kan je nog overwegen om m gewoon een poos rust te geven en daarna opnieuw in te rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:39

Dat zeg ik ook nergens. Ja ik zie hoe scheef ze lopen, maakt dat het goed? :+

Talishe: oh dat geloof ik wel, ik geloof echter niet dat ie dan wacht tot de galop alstie zo slim is.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:53

BonaFide schreef:
Aangezien we een controle hebben laten doen door de dierenarts
hij begrijpt wat er gevraagd wordt, hij is nu 5 maanden ingereden
ik beleer meerdere paarden en rij ZZ.
Mijn instructeur is niet dom, die rijdt ZZ springen Z2 dressuur..
M'n tuig past.

Tsja, je vraagt het op bokt. :P
Dramgedrag of vervelende paarden bestaan niet in de optiek van de gemiddelde bokker. :+
Maar goed: Dat zijn dan vaak mensen die zelf op hele rustige, brave paarden rijden en vaak heel mooi kunnen praten in theorie, maar in de praktijk er geen kaas van gegeten hebben.
Dan ligt het voor de hand dat het iets medisch MOET zijn of je hebt geen goede instructie of je bent een slechte ruiter... :?
Dat is nl een erg mooi excuus... :+
En intussen heb je nog geen bruikbare tips...

Wat ik er eventueel over kan zeggen, afgaande op je verhaal: toch door blijven zetten en er bedacht op zijn op het moment dat hij wil gaan bokken.
Hoofd omhoog, desnoods trekken en vooruit rijden.
Dan kan hij niet meer bokken.
Want het klinkt mij in de oren dat hij idd verkeerd gedrag heeft aangeleerd en dit nu dus weer moet afleren.
Want er zijn wel degelijk paarden met karakter en pit die het er om doen of verkeerd gedrag hebben aangeleerd zonder gelijk pijn te hebben oid.

Wil wel nadrukkelijk zeggen dat ik af ga op je verhaal via internet.
Dat is dus lastig beoordelen.
Doe het in overleg met je instructie in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Trennie op 05-01-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Re: Bokken tot je eraf ligt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:54

Is het misschien mogelijk om er een filmpje van te paatsen?
Dan kunnen we zien wat jij doet op zo'n moment en wat hij doet?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:04

Ik heb er ook zo 1 gehad, was al super moeilijk in te rijden, doe er normaal zo'n maand over, bij deze durfde ik er pas met 5 maanden echt op de rijden, en dan voelde ie nog niet safe. Kon vanuit het niets, heel slapjes, enorm exploderen. Dit is gegaan van kwaad tot erger tot ik er idd helemaal mee gestopt ben na zo'n anderhalf jaar aanmodderen. Dit paard was een maatje te groot voor mij. Was bij dat beest een combi van stout en angst, en mijn angst (door de vele valpartijen en het gevoel dat ie gaf) versterkte de boel.
Hij is 2 maanden op training geweest, daar konden ze er niet eens op gaan zitten zonder verdoving en 3 man sterk, daarna nog twee weken bij iemand anders geweest die het met rust wilde proberen, die kon uiteindelijk weer hangen, maar toen ze er weer echt op ging zitten is ze er ook afgevallen.
Nu staat ie weer terug op stal bij ons.
Het is zo'n enorm gaaf paard, denk wel de beste die we hebben, maar heeft wel een beetje een kronkel. Super lief in de omgang, heel vriendelijk, niet dominant, maar om te rijden een verschrikking.
Wij gaan het idd weer proberen met een stropop (heul goed vastbinden) en dan maar kijken wat ie doet, ik weet iig wèl dat ik er NIET meer op ga. Dan verongelukken we denk ik, en ben toch echt niet de onhandigste.

Heel veel succes met de jouwe, maar wees wel zuining op jezelf. Geen paard is het waard om een doodsklapper voor te maken!

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:07

ik denk ook dat het wat makkelijker te beoordelen is met een filmpje.
nu kan je niet een heel duidelijk beeld krijgen van t probleem, als je t paard niet kent

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:21

Voor als TS nog zin heeft, toch nog wat vragen. Ik ben namelijk heel benieuwd of je weet wat er bij de vorige eigenaresse gebeurde als paardlief begon te bokken? Aangezien je zei (als ik me goed herinner) dat die er een paar keer af is gevallen en bang geworden was. En daarbij de vraag wat er bij jou gebeurde als je er af viel? Gaat hij dan rustig staan kijken hoe jij overeind krabbelt, gaat hij op z'n gemakje zelf de bak verkennen of stuitert hij nog een stukje door voordat hij doorheeft dat hij onderweg iets verloren is? Is hij gemakkelijk te pakken als je valt of gaat hij er meteen als een idioot vandoor?

Ik krijg uit het verhaal tot zover niet de indruk dat je het idee hebt dat het paard uit angst/paniek begint te bokken in galop. Even los van de vraag of hij dan wel dominant, vals, gewoon lastig of wat dan ook is, denk ik wel te weten dat de meeste dieren en dus ook paarden een goed geheugen hebben voor succesvol gedrag. En als paardlief een of meerdere keren meteen na een bokpartij klaar was met het werk dan kan hij dus per ongeluk zijn gaan onthouden dat bokken succesvol gedrag is in galop onder het zadel. Ook als hij in eerste instantie inderdaad begon met bokken vanwege pijn, een balansprobleem of een andere fysieke oorzaak. Eénmaal in het geheugen geprent is dan steeds minder 'beloning' nodig om het gedrag in stand te houden, waardoor opnieuw opstappen en verder rijden mogelijk onvoldoende correctie is om het patroon te doorbreken. Misschien heeft hij dit bij de vorige eigenaresse al ontdekt en is hij het nu bij jou opnieuw gaan doen, omdat hij inmiddels gewend is, wat zekerder van zichzelf wordt en alvast een nieuwe uitdaging zoekt.

Als het bokken enkel een aangeleerd gedragsprobleem is, moet je een manier vinden om het af te leren. Een rodeoruiter kan, alleen zijn die vaak wat ruwer en kan dat uiteindelijk het probleem erger maken of kan een nieuw probleem ontstaan. Dan lijkt de onafbokbare overall vol stro me een beter plan. Het idee bij gedragtraining is, voor zover ik daar als leek iets van begrepen heb, dat gewenst gedrag gemakkelijker moet zijn dan ongewenst gedrag. Eerder is als tip al gegeven om de hulp voor aangalopperen te wijzigen, bijvoorbeeld door alleen een stemhulp te gebruiken. Je hebt kans dat de trigger voor het bokken niet gekoppeld is aan een stemhulp en dat hij het dan dus ook niet doet. Als het niet lukt om de trigger te vermijden, dan moet het ongewenste gedrag minder aantrekkelijk worden. Ofwel, ongewenst gedrag moet meer moeite kosten / minder prettig aanvoelen dan gewenst gedrag. Eén goede galopsprong zonder bokken is in eerste instantie voldoende voor meteen klaar met rijden, gejuich, beloningen, paard is geweldig. Een bokpartij betekent minstens vijf volle minuten door aan de longe. De vraag was galop, dus paard gaat galopperen (niet als straf trouwens, wel als consequente actie na een redelijk vraag. Dus gewoon, normaal, ontspannen aan de longe op een mooie grote cirkel). Daarna weer rijden, en het rijden is dan klaar als paard mooi ontspannen meedoet. Dat kan betekenen dat je een wat langere sessie krijgt dan de 20 minuten waar paardlief aan gewend is. En daar kan hij wat spierpijn van krijgen. Daarom zou ik hem, als een sessie wat uitloopt, de volgende dag licht longeren, de dag daarop niet laten werken en pas de dag daarop weer er op gaan. Ik zou niet gaan "straffen", slaan/dwingen of iets dergelijks. Niet omdat dat zielig zou zijn, wel omdat ik denk dat een paard daar niets van leert. Een kind dat overstuur is (of dat nou uit angst of uit woede is) is al niet in staat om te luisteren, laat staan leren. Als je een kind iets wilt leren, moet dat op z'n gemak zijn en ontspannen, maar wel alert. Voor een paard geldt volgens mij hetzelfde.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:23

Ik zou zometeen even op de rest reageren.. maar ik heb geen filmpje va-n zijn acties..

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:24

JoviBan schreef:
BonaFide schreef:
Is het paard al netjes recht aan het worden? Heeft hij voldoende balans? hij heeft genoeg balans, opgebouwd tijdens het longeren... tijdens het rijden zijn we al 5 maand bezig (naja z'n vorige eigenaar)

Even terzijde hoor, maar een paard wordt niet rechtgericht in z'n lichaam en bouwt geen balans op door longeren.
Sterker nog, door longeren versterk je de scheefheid en disbalans alleen maar meer.

Als dat zo is, waarom longeren we dan?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:27

Aan de dubbele longe wel degelijk hoor. Enkel idd niet.
Rechtrichten en balans zijn perfect aan te leren aan de dubbele, evenals lossigheid in het lichaam en lb.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:27

Misschien moet je door een profesioneel iemand even het zadel, de singel (staartriem?) laten controleren,
Longeren moet je denk ik mee doorpakken gewoon even een zweep erachter.

Of laat er een keer iemand op rijden die goed blijft zitten en het niet erg vindt om er misschien af te vallen. Het kan pijn zijn, ook een trauma of gewoon eigenwijsheid zijn. Laat hem misschien even door de dierenarts ofzo controleren, of longeer heb met een pop ofzo op z'n rug. (welk vastknopen dan he?)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:33

anneiskool schreef:
Misschien moet je door een profesioneel iemand even het zadel, de singel (staartriem?) laten controleren,
Laat hem misschien even door de dierenarts ofzo controleren, of longeer heb met een pop ofzo op z'n rug. (welk vastknopen dan he?)

Misschien even topic doorlezen?!?

@ Maura:
ben het grotendeels met je post eens.
Wil er nog aan toevoegen dat bij negatief gedrag eerst begrenst moet worden alvorens er verder mee aan de slag te gaan.
Dus het bokken in dit geval zal eerst begrenst moeten worden en bij positieve gedragsverandering uiteraard nadrukkelijk belonen.
Tis vooral een kwestie van conditioneren.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:45

Als er medisch niets mankeert aan het paard en het zadel past zoals zou moeten, dan zou ik zeggen, beginnen gewoon opnieuw. Opnieuw zadelmak maken om het zo te zeggen, eventueel met zo'n stropop. Neem voor alles je tijd, laat in het begin de galop gewoon zo als je erop zit. Train de galop aan de longe zodat je wel de juiste spieren traint.
Daarnaast is het misschien een optie om eens naar een renbaan of zoiets te gaan zodat je langere rechte stukken hebt om te galoperen? Dan moet je niet meteen het bos in :)

edit:
als het paard dat natuurlijk heeft 'aangeleerd' bij de vorige eigenaar, dan kan het inderdaad wel eens zijn dat je dat toch op de een of andere manier gaat moeten aanpakken. Stropop lijkt mij ideaal, die kan er niet afvallen :)
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 05-01-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Miepie1980 schreef:
Moet stiekem wel een beetje lachen om dit topic.
TS heeft een vraag over een paard wat je er echt af werkt in de galop, reacties van Bokt:
* zadel past niet (past wel)
* paard heeft pijn (is nagekeken)

Uiteindelijk besluit de TS na zoveel hardnekkig volhouden om het paard op te laden en naar de kliniek te brengen voor 3! dagen onderzoek. Conclusie: paard mankeerd niets. Wat doet Bokt:
* ruiter te zwaar
* paard er niet aan toe om te galopperen (beest is 4.5!)
* ruiter kan niet goed zitten en zit het paard in de weg.

Sorry dat ik het zeg maar je kan ook echt van elke mug een olifant maken.

TS: ik heb zo'n idee dat dit gewoon onder de noemer: 'lastig paard' valt helaas. De volhouder wint.
Toch even terug naar de momenten dat het goed gaat en de galop even onder het zadel laten voor wat het is. Als je er een stuur en rem op hebt zitten zou ik het dan rustig buiten proberen, begint hij te bokken, gelijk terug nemen.

Kan zijn dat het bochtenwerk nog erg lastig is. Buiten hebben ze toch wat meer rechtuit (ja en wat meer ruimte...).

Inderdaad!

En vervolgens zou ook de dierenarts, de instructeur én de zadelmaker niet kundig zijn :+

Ik kan je geen bruikbare tips geven helaas. Ik ben niet zo'n cowboy en aan paarden van dit type, hoe goed ze ook kunnen sjouwen, begin ik niet.
Maar ik wil je wel even meegeven dat ik denk dat je al het mogelijke uit de kast haalt om het paard goed te krijgen en dat is zeer zeker bewonderenswaardig!

M__

hm ik heb de indruk dat men in de kliniek niets gaan vinden (kan natuurlijk wel)
Nadat de ts netjes in de OP de leeftijd van het paard en alle dergelijke details heeft vertelt zijn er nog altijd mensen boos omdat ze bepaalde vragen niet beantwoord? LEER LEZEN mensen!
Ik vrees idd voor de TS dat de schuld niet aan pijn kan worden gegeven maar gewoon aan een paard dat een keer heeft gebokt en gemerkt dat iemand erafviel en heeft besloten dat dat leuker is om te doen dan galopperen! Hij zal inderdaad nog niet veel balans hebben maar sorry een paard met weinig balans kan een keer struikelen of in draf vallen of een bokje geven maar blijven bokken tot je eraf ligt heeft hij zogezegt wel balans voor? Komop mensen dit paard heeft waarschijnlijk een trukje gevonden om niet moe te worden en moet vrees ik eens aangepakt worden als de uitslagen negatief zijn.
Veel succes iig

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:28

Misschien voorlopig alleen rechte stukken gaan galopperen en kijken hoe dat evolueert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:42

Citroen22 schreef:
Als dat zo is, waarom longeren we dan?

Dat vraag ik me ook af.
Ik longeer mijn paarden in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:43

robeer schreef:
Aan de dubbele longe wel degelijk hoor. Enkel idd niet.
Rechtrichten en balans zijn perfect aan te leren aan de dubbele, evenals lossigheid in het lichaam en lb.

Met dubbele longe longeren is één van de laatste stappen bij het rechtrichten.
En aangezien ts zich niet heeft beziggehouden met het rechtrichten van dit paard, zijn de beginselen dus ook niet gedaan met dit paard en zal het longeren de scheefheid en de disbalans van dit paard alleen maar versterkt hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:51

BonaFide schreef:
Heey,
Ik heb een 4jarig paard zadelmak overgekocht van een vrouwtje.. Dit vrouwtje was er zelf ook een paar x afgevallen en durfde niet meer te rijden..
Alleen nu probeert hij mij uit.. Hij bokt net zolang (echt heel gemeen ) totdat je eraf ligt.. Ik ben geen rodeo ruiter, en begin het onderhand een beetje gevaarlijk te worden.
Ik heb ervaring met het opleiden van jonge paarden, maar zo'n gummybal heb ik nog nooit meegemaakt.
Als je naar de galop gaat, bokt die KEIHARD, en gaat netzolang door totdat je eraf ligt.. Longeren heeft geen zin, want dan doet hij dit niet.. Het is overigens ook geen protest van pijn.

Tips, ervaringen? HULP?

Hoogst waarschijnlijk is dit advies al gegeven, maar om nu 6 pagina's door te spitten.......
Als hij het met longeren niet doet , dan voorlopig aan de longe ( ik neem aan dat dan een ruiter op zijn rug zit?)
Dan langzaam aan moet de longeerder mee gaan lopen in de baan als de ruiter door de hoefslag loopt/draaft.
Als dat goed gaat klik je hem een keer los, maar blijft de longeerder er nog wel naast lopen.
Gaat dat goed neemt de longeerder steeds meer afstand van de combinatie.
Natuurlijk gaan daar wel een aantal dagen overheen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:49

JoviBan schreef:
BonaFide schreef:
Is het paard al netjes recht aan het worden? Heeft hij voldoende balans? hij heeft genoeg balans, opgebouwd tijdens het longeren... tijdens het rijden zijn we al 5 maand bezig (naja z'n vorige eigenaar)

Even terzijde hoor, maar een paard wordt niet rechtgericht in z'n lichaam en bouwt geen balans op door longeren.
Sterker nog, door longeren versterk je de scheefheid en disbalans alleen maar meer.

Als dat zo is, waarom longeren we dan?[/quote]

een paard logeren is juist heel goed voor zijn balans...zo leert hij op een circel zichzelf iedergeval al in balans te houden...daarna nog met ruiter.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:26

Klittenband aan je rijbroek en je zadel :p misschien is
het handig om een halster touw om zn nek te hangen?
Die zijn makkelijker vast te houden dan alleen je teugels..

Als ik op zon boktor zit blijf ik ze voorwaarts op een korte
Volte zetten zodat hij geen kans heeft om zich uit te rekken
en hoog te bokken. Meestal krijg ik daarmee mn zin wel..

Niet teveel rukken en plukken en je handen laag houden,
en als ze niet bokken gewoon lekker voorwaarts laten gaan.

Je rijd ZZ zeg je? Zit je niet te zwaar? Ik zeg niet dat je te zwaar
bent maar als je ZZ rijd weet je vast net zo goed als ik dat je
je snel zwaar op je zit maakt omdat je met verzamelen je
vaak zwaar maakt.

Ik wordt moe van sommige mensen die met elkaar gaan
lopen strijden. Als het paard echt zon pijn heeft van het
zadel doet hij ook al zo beroerd als hij draaft.

Druk is druk, punt uit?

TS: trek ajb niet zn kop omhoog... ik begrijp de reactie en
het zal vast werken maar voor de paardenhals is het niet
erg goed, ken een meisje die haar paard een gescheurde
halsspier heeft getrokken.

Lappenpop lijkt me dan nog een beter idee,
De aanhouder wint!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-01-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:28

BonaFide schreef:
Jolliegirl schreef:
die vragenlijst is gisteren al 3x neergezet..... :)
Dus dit heeft niet met 1 uurtje te maken.

dit heeft met zeiken te maken, of ik per direct antwoord wil geven
Ik heb geen plicht om iedereen te beantwoorden, komop hé beetje normaal doen hoor.

Paard mankeert niks aan z'n RUG . Geconstateert vandaag in de kliniek, foto's gemaakt, en een DA heeft wel degelijk verstand van wervels.

De rest wordt nog gecontroleerd.
Alleen serieuze reacties reageer ik nog op.

naar mijn idee kan je spijtig genoeg geen antwoord geven op de voorgaande vragen geen atwoord geve, dit omdat je de vraag stelling niet begrijpt, of simpel weg niet weet hoe je die hulpen moet geven, is geen schande maar zeg dat dan gewoon.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:35

BonaFide schreef:
Rechtrichten is een lang proces, niet een proces van 2 maanden. Z- Ruiters hebben vaak hun paard nognieteens goed rechtgericht. Bovendien antwoordde ik die vraag met het antwoord op de BALANS.

recht richten ben je nooit klaar mee, dat begint van af het moment dat je het dier aanrijd tot het moment dat het zijn laatse adem uitblaast.
een dier van 4,5 jaar heeft ook zijn verticale nog zijn horizontale balans niet dit is ook een proses van jaren, en kan alleen gecontroleerd worden als de piaffe op de A/C lijn recht is en zonder druk in de hand gereden worden, en aangezien een paard van 4,5 jaar nog geen piaffe doet op de A/C lijn is het alleen maar natte vinger werk, plus dat je het stuwende achterbeen onmogelijk in zo'n korte tijd als dragend achterbeen heb getraint

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:41

Zou je anders wanneer hij terug is een filmpje willen maken ? :)