niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:30

Lusitana schreef:
Daarom is het nog nooit gedaan. Bij zoiets moet je een jaar of wat honderden paarden in alle landen bekijken wil je een eerlijk beeld hebben.

Ik denk dat de lijst van "snel" opgeleide GP paarden enorm lang is die 20 jaar of ouder is en blessure vrij. Denk dat jij een andere lijst bedoelt :+

whoopipeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:32

aan de teugel lopen is pas goed voor het paard als hij dat ontspannen doet!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:34

"mick" basis rijden vind ik echt wel net iets meer dan wat jij daar beschrijft hoor.
Voor mij is dat ook achterwaarts, zijgangen, voorhand verzetten, achterhand verzetten, de juiste gallop bepalen en zelfs ook contergalop, en dit alles op een nagevend paard, een goede recreatieruiter hoeft echt niet onder te doen voor de sportruiter, we zouden zelfs niet eens een slecht figuur slaan op een wedstrijd hoor, zeker weten.
Onderschat de recreatieve ruiter niet hoor, wij dalen soms hellingen af in de Ardennen waar je als voetganger zou gaan twijfelen of het wel veilig is, wij gaan over hindernissen, grachtjes soms met water gevuld, brede greppels, een zigzag parcours tussen bomen, door water stappen, ..... korte tochtjes, maar ook net iets langere dagtochtjes 40 à 50 km , en dan uiteraard ook de meerdaagse tochten.
Rij eens mee zou ik zeggen, en oordeel dan of het niveau is wat jij denkt dat het is.
Ik weet wel dat er bij velen aan moet gewerkt worden , en ik ijver zelf ook om daar dus ook de nadruk op te leggen.
Een recreatie ruiter die 1jaar les volgt in een manége die kan echt niet met onze tochtjes mee hoor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:34

bastiano680 schreef:
Lusitana schreef:
Daarom is het nog nooit gedaan. Bij zoiets moet je een jaar of wat honderden paarden in alle landen bekijken wil je een eerlijk beeld hebben.

Ik denk dat de lijst van "snel" opgeleide GP paarden enorm lang is die 20 jaar of ouder is en blessure vrij. Denk dat jij een andere lijst bedoelt :+

niet om het 1 of ander maar hoeveel 20 jarige paarden lopen er mee in de GP?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:36

whoopipeter schreef:
aan de teugel lopen is pas goed voor het paard als hij dat ontspannen doet!!

De juiste hoofd/hals houding is nodig voor ontspanning en juise lichamelijk gebruik.
en nu gaat het wel bekende kip of ei verhaal beginnen

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:36

Moll schreef:
[

niet om het 1 of ander maar hoeveel 20 jarige paarden lopen er mee in de GP?[/quote]

Oh ik dacht dat ze paarden bedoelde die GP gelopen hadden. En nu met pensioen in de wei liepen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:47

bastiano680 schreef:
Lusitana schreef:

Er zijn waarschijnlijk genoeg paarden die 20 zijn en blessure vrij.
Maar echt niet minder paarden die dat dus niet zijn, en worden verkocht als recreatiepaard of bij de slager komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:47

bastiano680 schreef:
Lusitana schreef:

Ik bedoel van beide. Ik ga nl nergens vanuit, ik zeg alleen dat een vergelijking een beter beeld zou geven. Om het even welke kant dat op zou gaan.
De vergelijkende paarden vinden is wat lastiger daar die gewoonlijk niet aan wedstrijden mee doen ;) , maar op de Hoge Scholen staan er wel diverse.

Het probleem is juist dat bij onderzoeken vaak al een standpunt wordt ingenomen precies zoals jij dat lijkt te doen, en dat men daar dan gericht naar zoekt of juist niet wil vinden. Dat maakt het per definitie al niet betrouwbaar. Gedegen onderzoek doen is echt heel zwaar.
Jij gaat als van nou ik zorg wel voor een lange lijst met snel op geleidde paarden die nog deugen. Maar wie zegt niet dat de andere lijst niet 5 of 10 keer langer is? Dat weten we niet. Ik denk dat langzaam opgeleidde paarden tegenwoordig op zich al in de minderheid zijn...en zeker in de wedstrijdsport.

geerke

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:57

arabesk...een paard gewoon laten lopen zoals het op de natuurlijke manier loopt.
Dat is prima....maar ken jij het gevoel van een paard wat lekker door zijn rug loopt en los is?
Als je dat gevoel kent wil je niet meer anders.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:13

Ik wil daarbij van mijn paard enige gehoorzaamheid en soepelheid omdat ik veilig wil rijden en comfortabel zitten. Dat betekent dat ik per definitie met scholing en gymnastiek bezig ben. Dus wat je dressuur noemt. Niet om het dressuren, niet om een bepaalde houding, maar om een voor mij goed functionerend paard te krijgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:16

@lusitana, wat je beschrijft daar draait de basis scholing/africhting toch om!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:19

Daar gaat het toch allemaal helemaal niet om?
De TS vraagt simpelweg of het slecht is voor de rug van haar paard als ze hem niet aan de teugel rijd en lichamelijk traint.

Nee, dat is niet slecht voor je paard. Als jij alleen wat rustige ritjes maakt met je paard, drafje, galopje, geen moeilijke dingen, dan heeft je paard geen extra training daarvoor nodig.
Het is wel fijn voor je paard als hij lekker ontspannen is. Het zou een goed idee zijn om hulp te zoeken met hoe je je paard wat meer ontspannen kan krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:24

sanne83 schreef:
De TS vraagt simpelweg of het slecht is voor de rug van haar paard als ze hem niet aan de teugel rijd en lichamelijk traint.

Nee, dat is niet slecht voor je paard. Als jij alleen wat rustige ritjes maakt met je paard, drafje, galopje, geen moeilijke dingen, dan heeft je paard geen extra training daarvoor nodig.
Het is wel fijn voor je paard als hij lekker ontspannen is. Het zou een goed idee zijn om hulp te zoeken met hoe je je paard wat meer ontspannen kan krijgen.

En dat ontspannen krijgen gaat via dressuur, hoe je dat verder ook noemen wilt, vandaar dat die discussie op een gegeven moment is ontstaan.

Moll schreef:
@lusitana, wat je beschrijft daar draait de basis scholing/africhting toch om!

Ja precies. Dat bedoel ik ook. Mensen krijgen soms een verkeerd beeld als ze het woord dressuur zien staan.
Maar het is niks byzonders/aparts.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:29

Het dressuurmatig trainen en scholen van het paard, is het behoud van lichaam en geest van het dier, dat er door de huidige maatschpij een wedstrijd element aantoe is gevoegt is spijtig, want hierdoor worden er door veel ruiters misbruik gemaakt van iets wat nooit de intentie heeft gehad om voor persoonlijk gewin te dienen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:32

Lusitana schreef:
sanne83 schreef:

En dat ontspannen krijgen gaat via dressuur, hoe je dat verder ook noemen wilt, vandaar dat die discussie op een gegeven moment is ontstaan.

Als je dressuur heel breed neemt (als in dresseren), dan valt het er inderdaad onder.
Over het algemeen wordt met dressuur toch meer de fysieke ontwikkeling van het paard bedoeld.
Voor een paar simpele buitenritjes op een redelijk gezond paard heb je geen extra fysieke training nodig. Daarvoor heb je een paard nodig die een gas, rem en stuur heeft en mentaal/emotioneel ontspannen is.
Voor mij valt dat niet onder dressuur.
Dressuur is voor mij een paard vanuit die basis soepeler, sterker, atletischer en meer in balans brengen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:45

Hm, ik heb een bijna 13 jarige hengst in de herscholing die "gewoon" gereden is van doe maar wat ho, ga, links, rechts.
Ik zal je de lijst van klachten die hij daardoor heeft gekregen onthouden, maar die is dus wel degelijk verreden en ik ben nu een jaar verder en heb hem net een beetje normaal van bespiering zodat hij gewoon kan functioneren. En ik wil niet eens wat speciaals met hem.
Hij kon nl niet eens normaal lopen.
Dat is maar een voorbeeld, ik weet zeker dat er genoeg aangedragen kunnen worden. (ik kan er nog wel een noemen die pas na een jaar normáál was). Een paard verkeerd rijden, en een paard maar laten lopen, kán dus echt wel schadelijk zijn.
Daarbij hebben we het in dit specifieke topic over een koetspaard dat nu rijpaard is. Dan zijn er wat dingen aan de hand in de aangeleerde/getrainde houding die niet zo gunstig zijn voor een rijpaard en enige aanpassing is dus wel gewenst.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:54

Er zijn allerlei redenen waarom een paard last kan krijgen van zijn lijf. Dat is absoluut niet zwart-wit in te delen. Sommige paarden worden perfect getraind en hebben nog steeds (ondanks dat) overal last van. Sommige paarden worden verschrikkelijk getraind, zien er qua bespiering niet uit en worden 35 jaar oud, zonder ooit een pas kreupel te hebben gelopen.
T'is net als met mensen ;)

Een paard fysiek verbeteren is niet zo makkelijk. Ik heb meer slechte effecten gezien van mensen die geen idee hadden waar ze mee bezig waren en het toch probeerden, dan van mensen die geen idee hadden en gewoon lekker met een los teugeltje een rondje door het bos gingen.
Probleem wordt het pas als je allerlei prestaties van je paard gaat vragen zonder dat je je paard daarvoor fysiek voorbereid.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:56

90% van alle lichamelijke gebreken zijn rijtechnish oplosbaar

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:58

Ik rij ook recreatief, het bos grenst aan de stal en onze stal heeft alleen maar recreatieruiters. Vanwege de ligging.
Maar ik heb wel 1x in de week les. Daar heb ik ook in het bos veel profijt van. In heb bos doe ik ook elke keer oefeningen die ik tijdens de les leer. Ik kan bijvoorbeeld over een bospad wijken. Sommige stukken laat ik haar lekker met een lange nek lopen, en sommige stukken probeer ik 'dressuurmatig' te rijden. Anders hebben de lessen ook geen zin als ik wat ik tijdens de les leer, verder de hele week niks mee doe. Dan zou mijn paard nooit verbeteren.
Ik wil geen stijf, stug paard hebben dus daarom vind ik het wel belangrijk dat ik de lessen blijf volhouden en er ook wat mee doe.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:04

Moll schreef:

Sorry, maar dit soort uitspraken zijn nergens op gebaseerd en echt onzin.

Op hoeveel paarden baseer je dit? Om welke aandoeningen gaat het? echt totaal uit het niets gegrepen dit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:06

sanne83 schreef:
Moll schreef:

Sorry, maar dit soort uitspraken zijn nergens op gebaseerd en echt onzin.

Op hoeveel paarden baseer je dit? Om welke aandoeningen gaat het? echt totaal uit het niets gegrepen dit.

nergens op gebaseerd zegt u, en vanwaar komt die uitspraak?, weet u wel dat 90% van alle lichamelijk beperkingen er in gereden zijn, en dus de fout zijn onbekwamde ruiters.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:09

Met basis rijden bedoel ik dus echt die dingen waar je altijd weer op kan terugvallen. Als het met wijken niet lukt ga je weer op de volte. Willen de verzamelde gangen, of juist de gestrektere gangen niet goed ga je altijd weer terug naar de arbeidsgangen. En met de dingen die ik basis noem kan je je hier in de polders zeer goed redden. Achterwaards hoort hier trouwens wel bij, die was ik inderdaad vergeten.

Alles daarboven is niet echt basis- rijden meer. Daarvoor moet je toch die eerste basis, de arbeidsgangen, halthouden en sturen, beheersen. Je gaat toch niet eerst beginnen met wijken en daarna pas de arbeidsgangen oefenen? Laat staan moeilijker oefeningen? Wat je ook doet, alles begint, staat en valt met de beheersing van de arbeidsgangen en daarom zijn die dus de basis van het rijden. Sla je die over, of oefen je ze niet genoeg kom je vroeg of laat in de problemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:12

Moll schreef:
nergens op gebaseerd zegt u, en vanwaar komt die uitspraak?, weet u wel dat 90% van alle lichamelijk beperkingen er in gereden zijn, en dus de fout zijn onbekwamde ruiters.

Licht even toe?

Op hoeveel paarden zijn deze cijfers gebaseerd? Om wat voor aandoeningen gaat het?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:14

Ik had er even voor de duidelijkheid ook bij moeten zeggen dat een en ander ook sterk afhankelijk is van in hoeverre de ruiter het paard in de weg zit.

Verder maakt het ook veel uit hoe je paard van nature loopt of het makkelijk een ruiter kan dragen en dus niet zo snel rugkwalen krijgt:
Als dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding
de natuurlijk houding van je paard is, heeft dat een ander langere termijn effect onder de ruiter dan als dit de natuurlijk houding is:
Afbeelding

De laatste moet echt wel enigszins "bijgesteld" om soepel en ontspannen onder een ruiter te gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:14

sanne83 schreef:
Moll schreef:

Licht even toe?

Op hoeveel paarden zijn deze cijfers gebaseerd? Om wat voor aandoeningen gaat het?

Van kreupelheid tot scheefheid tot beperkingin de schouder, en zelfs paarden die met Kissingspines werden afgekeurt, en toch weer op hoog nivo presteren door de juiste manier van rijden.