Van superpony naar rotpony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkebo

Re: Van superpony naar rotpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:30

Pin jezelf niet zo vast op het verdedigen. De titel was nou niet helemaal wat je wilde je kreeg wat commentaar. Maar tegelijkertijd zijn er in ieder geval 3 mensen die ruim de tijd hebben genomen tips uit te leggen. Vele meer de moeite waard niet?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:21

Tjonge jonge wat word er weer moeilijk gedaan omdat de TS het woordje rotpony gebruikt :+ .
Ik noem mijn paard ook wel eens k*tknol als er wat niet lukt. Niet dat ik het meen. Dat is mijn frustraties uiten zonder dat paardlief er last van heeft.

Voor de TS:

Ik las in het topic dat alle manege paarden een goedpassend zadel hebben en dat dit gratis geregeld word?
Dan moet het in ieder geval geen probleem zijn om het zadel een keer na te laten kijken :).

Verder.. de pony is 4 jaar. Kan zijn dat ze aan het wisselen is. Of dat ze een paar haakjes op haar kiezen heeft. Mischien komen er wolfskiezen door. Mischien kan je met je instructrice overleggen om dat een keer na te laten kijken?

De pony heeft een veulen gehad. Met de bevalling kan het bekken scheef komen te staan. Een ostheopaat erbij zou dus ook niet verkeerd zijn.
Ik begrijp dat jij hier niet over kan beslissen maar je kan het in ieder geval voorstellen toch?

Verder zal de pony niet begrijpen dat ze voorwaarts moet als je een tik op haar kont geeft. Aandrijven doe je toch ook niet bij haar kont?
Je kan beter een tik achter je kuit geven. Dus waar je been ook ligt. Spoortjes eraf. Die zijn niet voor het voorwaarts rijden.

Probeer duidelijk te rijden. 1 x been is reactie. Ze hoort meteen te reageren. Niet afwachten. Meteen als ze niet reageerd nog een keer been. Nog geen reactie? Been + tik achter je kuit.

Probeer verder niet te veel van haar te verwachten. Ze is nog jong. Je hebt alle tijd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:39

Wat goed dat je hulp zoekt. Je probeert tenminste iets!
Zadel na laten kijken is nooit verkeerd. Lichamelijk was ze goed, maar hebben ze ook het gebit nagekeken?

Ik denk dat een uur wat te lang is en dat er daarom problemen ontstaan. Heb je de mogelijkheid om een half uur te rijden? Ik weet niet in hoeverre de manege wil meewerken.

Een pony heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen, spieren op te bouwen. En als ze te lang en te zwaar moeten werken worden ze vervelend omdat ze last van hun spieren krijgen.

Ik hoop dat het snel beter gaat!

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:06

Het is eigenlijk het meest lastige om te doen, een jong paardje (in)doorrijden voor een manege. Het moet vaak snel gebeuren, want elke dag dat het beestje niet mee loopt in de lessen kost het geld, de reden dat er naar mijn idee steeds jongere paardjes op een manege belanden is omdat ze goedkoper zijn dan de oudere paarden en met het idee dat ze langer mee gaan. (ik wil niet alle maneges over 1 kam scheren, want ik ken ook zeker maneges die het heel anders doen)

4 jaar is gewoon heel jong, er is al vaker over gesproken in dit topic dat de pony zich nog wat meer moet gaan ontwikkelen, en daar hebben ze nou eenmaal gelijk in. Aangezien ik ook weet hoe sommige maneges hun pony's inrijden zou het heel goed kunnen dat je pony indd last heeft van z'n rug of ingewanden (na drachtig zijn).

De beste oplossing zou zijn(naar mijn mening), neem het weer een paar stapjes terug wat betreft de trainingsopbouw. Niet meer mee lopen in de lessen etc etc.(er kan nog zo'n goede ruiter opzitten, wanneer men dingen gaat overhaasten bij een jong dier resulteerd dit vaak in problemen)
En heel veel geduld en afwisseling in werk. Helaas ben ik bang dat je daarvoor de kans niet zal krijgen.
Verder is een spoor een verfijning van je been en geen afstraf middel voor wanneer je pony/paard niet meer wil, daar voor kan je je stokje gebruiken.

Overigens wanneer een jonge manege pony niet direct zo reageerd tijdens het inrijden/doorrijden is de kans dat zij/hij later in zijn/haar levensfase gaat staken erg groot, wanneer dit overhaast en niet correct is gedaan.

Ik wens je heel veel succes en mocht het echt niet meer lukken met de pony dan hoop ik dat ze een goede vervolg eigenaar krijgt. ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:48

Silkebo schreef:
Pin jezelf niet zo vast op het verdedigen. De titel was nou niet helemaal wat je wilde je kreeg wat commentaar. Maar tegelijkertijd zijn er in ieder geval 3 mensen die ruim de tijd hebben genomen tips uit te leggen. Vele meer de moeite waard niet?

Dit laat me allemaal niet over mij zeggen hoor, net of ik mishandel paarden... Ik ben die mensen heel dankbaar voor die tips! 8-)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:50

joeysgirl schreef:
Het is eigenlijk het meest lastige om te doen, een jong paardje (in)doorrijden voor een manege. Het moet vaak snel gebeuren, want elke dag dat het beestje niet mee loopt in de lessen kost het geld, de reden dat er naar mijn idee steeds jongere paardjes op een manege belanden is omdat ze goedkoper zijn dan de oudere paarden en met het idee dat ze langer mee gaan. (ik wil niet alle maneges over 1 kam scheren, want ik ken ook zeker maneges die het heel anders doen)

4 jaar is gewoon heel jong, er is al vaker over gesproken in dit topic dat de pony zich nog wat meer moet gaan ontwikkelen, en daar hebben ze nou eenmaal gelijk in. Aangezien ik ook weet hoe sommige maneges hun pony's inrijden zou het heel goed kunnen dat je pony indd last heeft van z'n rug of ingewanden (na drachtig zijn).

De beste oplossing zou zijn(naar mijn mening), neem het weer een paar stapjes terug wat betreft de trainingsopbouw. Niet meer mee lopen in de lessen etc etc.(er kan nog zo'n goede ruiter opzitten, wanneer men dingen gaat overhaasten bij een jong dier resulteerd dit vaak in problemen)
En heel veel geduld en afwisseling in werk. Helaas ben ik bang dat je daarvoor de kans niet zal krijgen.
Verder is een spoor een verfijning van je been en geen afstraf middel voor wanneer je pony/paard niet meer wil, daar voor kan je je stokje gebruiken.

Overigens wanneer een jonge manege pony niet direct zo reageerd tijdens het inrijden/doorrijden is de kans dat zij/hij later in zijn/haar levensfase gaat staken erg groot, wanneer dit overhaast en niet correct is gedaan.

Ik wens je heel veel succes en mocht het echt niet meer lukken met de pony dan hoop ik dat ze een goede vervolg eigenaar krijgt. ;)

Ze krijgt nu eventjes rust, en ik heb aangeboden haar weg te doen naar iemand met veel tijd, maar ze weten het nog niet.

(sporen waren trouwens niet om af te straffen, maar om voorwaartse hulpen te verfijnen)

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:22

jumpiewumpie schreef:
Silkebo schreef:

Dit laat me allemaal niet over mij zeggen hoor, net of ik mishandel paarden... Ik ben die mensen heel dankbaar voor die tips! 8-)

Dit snap ik echt even niet, Ik probeer duidelijk te maken dat tips lezen misschien meer nut heeft dan je verdedigen over die titel (die mij persoonlijk echt niets boeit) Wat heeft dat met paarden mishandelen te maken? Zeg ik ergens: 'Je mishandeld dat beest?' Volgens mij niet..
Volgens mij zeg ik alleen; 'misschien is het de moeite waard de tips te lezen die zijn gegeven?'

En hoewel ik er op tegen ben sporen te gebruiken bij een pony die nog lang niet aan verfijning toe is, ik heb 0 commentaar nog gegeven en ook al daarbij in de verdediging.. Wat heb je eraan?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:25

Neenee, ik heb het niet over jou maar (enkele) anderen maar laten we daar nu maar over zwijgen (; Sorry! Ik had het wat beter moeten verwoorden. (:

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:30

Oh oke, ja sorry ik had even een wtf momentje hier: P
Maar moeilijk hoor met een manege paardje, Ik was zelf bij rijdster voor een paardje waar de eigenaar niet kwam op dagen. (daardoor was het net rodeo, ik wist eerst namelijk nog niet dat ze een week niet gereden was, het begon pas na een tijdje te dagen) Je hebt dan geen zeggenschap en toch wil je het goed doen. Misschien bijrijdster woorden, helpen met beleren je er echt in mengen?
Mag ik trouwens vragen hoe lang je rijervaring hebt, dat je al voor een manege moet inrijden?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:50

Silkebo schreef:
Oh oke, ja sorry ik had even een wtf momentje hier: P
Maar moeilijk hoor met een manege paardje, Ik was zelf bij rijdster voor een paardje waar de eigenaar niet kwam op dagen. (daardoor was het net rodeo, ik wist eerst namelijk nog niet dat ze een week niet gereden was, het begon pas na een tijdje te dagen) Je hebt dan geen zeggenschap en toch wil je het goed doen. Misschien bijrijdster woorden, helpen met beleren je er echt in mengen?
Mag ik trouwens vragen hoe lang je rijervaring hebt, dat je al voor een manege moet inrijden?

Inderdaad heel irritant als je niet zo veel te zeggen hebt! (ik rij trouwens +/- 9 jaar)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:49

dat rotpony maakt niks uit toch?
Denk dat elk paard dat wel eens naar ze hoofd geslingerd krijgt ;p
Haha mijn pony word ook zo vaak lelijke ginger, lelijke rooie, stomme knol, rotpaard en verwende griet genoemd :D Haha maar dat is meer voor de grap ;p

Idd proberen je er meer in te mengen? En anders ga lekker afwisselen? Eens een klein sprongetje proberen stukje wandelen buiten rijden? Misschien dat ze er dan wat meer plezier in krijgt?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:12

jumpiewumpie schreef:
Als mevrouw echt niet luisterde (dus traag zijn dan) gaf ik eens een tik op d'r kont.
Na een stuk of 10 keer stoppen ging mijn instructrice even streng zijn en ze heeft haar een paar goeie tikken op haar achterwerk gegeven.
Toen zei m'n instructrice dat ik even met goeie sporen met haar mocht rijden voor een keer omdat ze weer van die stops aan het doen was.
Mijn instructrice zei dat ik haar direct streng in de hand moest hebben omdat ze wist dat ze anders ging profiteren.
Gewoon een heel irritante pony die geen zin heeft om te lopen dus. Heeft iemand tips?

Nouja het is niet alleen de titel waar ik me aan stoor, die kun je nog wel goed praten......
Arm jonkie, ik kan me niet voorstellen dat een dier zo ooit plezier kan krijgen in werken met mensen :n .
Tip! Pony direct vakantie geven en op zoek gaan naar een nieuw plekkie. Manegewerk is hard werken voor paarden (psychisch en lichamelijk), niet elk paard is daarvoor geschikt en persoonlijk vind ik dat jonge dieren dat nooit zijn.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:48

Paperboy schreef:
jumpiewumpie schreef:
Als mevrouw echt niet luisterde (dus traag zijn dan) gaf ik eens een tik op d'r kont.
Na een stuk of 10 keer stoppen ging mijn instructrice even streng zijn en ze heeft haar een paar goeie tikken op haar achterwerk gegeven.
Toen zei m'n instructrice dat ik even met goeie sporen met haar mocht rijden voor een keer omdat ze weer van die stops aan het doen was.
Mijn instructrice zei dat ik haar direct streng in de hand moest hebben omdat ze wist dat ze anders ging profiteren.
Gewoon een heel irritante pony die geen zin heeft om te lopen dus. Heeft iemand tips?

Nouja het is niet alleen de titel waar ik me aan stoor, die kun je nog wel goed praten......
Arm jonkie, ik kan me niet voorstellen dat een dier zo ooit plezier kan krijgen in werken met mensen :n .
Tip! Pony direct vakantie geven en op zoek gaan naar een nieuw plekkie. Manegewerk is hard werken voor paarden (psychisch en lichamelijk), niet elk paard is daarvoor geschikt en persoonlijk vind ik dat jonge dieren dat nooit zijn.

daar ben ik het volledig mee eens!
jonge paarden moeten nog zooo veel leren. in de manege waar ik ooit nog gereden heb gebruikten ze ervaren paarden, paarden die iets kunnen en die zo ook de ruiters iets konden bijleren. maar als ze merkten dat een paard niet geschikt was verkochten ze die.
zelf heb je toch ook liever een job waar je je goed bij voelt? wil jij de rest van je leven een job doen die je haat?
het is zowiezo belangrijk voor jonge paarden om op een motiverende, bijna speelse, manier dingen te leren.
niet gaan dwingen met zwepen en sporen ed maar motiveren dmv beloningen en apreciatie.
zowiezo, het gedrag van die pony toont duidelijk dat er iets mis is of dat ie pijn heeft.

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:22

Ik heb alles hier is netjes doorgelezen.

Wij kunnen inderdaad niet oordelen of jij wel of niet goed kunt rijden.
Maar eigenlijk, maakt dat op zich niet zoveel uit. het feit dat de eigenaars van de pony jou die laten inrijden zegt genoeg dat je het zeker kan.

Maar je moet begrijpen dat, ondanks ze lichamelijk goedgekeurd is, ze mentaal nog helemaal niet klaar is met groeien.
Een mentaal volgroeid paard kan ook meer dingen aan, zoals een straf. (Straffen heeft trouwens niets van doen bij paarden vind ik. Gewoon negeren en belonen als ze het wel doen, nja.)
Een paard van vier begint net aan de pubertijd, nog niet zelfs, dat wil zeggen dat ze nu werken en mensen leuk moet beginnen vinden, want een paard van vijf dat puberig is en dus wat zal rebelleren zal zich tegen het werk keren als het dat niet leuk vindt. het si dus absoluut niet zo dat een paard van vier evenveel moet kunnen en evengoed moet luisteren als een paard van 10, want eentje van vier is alles nog aan het ontdekken. Dat moet je ze ook laten doen.

En als ze dan zomaar opeens stopt en lastig doet, is er meestal een grondige reden voor.
Misschien is ze bang van iets in de piste of van iets wat jij doet.
Misschien is er niets mis met haar, 'uitwendig' zal ik zomaar zeggen, maar misschien wordt er wel iets gevonden als je een fysiotherapeut of iemand met grondige kennis van de alternatieve geneeskunde ernaar laat kijken.
Dat is soms nog veel erger.

Daarbij moet je het absoluut niet veralgemenen.
Het is niet omdat er al zoveel paarden opgeleerd zijn op die manier, dat deze het trekt.
Elk paard is anders net als mensen.
Dat wil dus zeggen dat ze ook anders reageren.
Het kan zijn dat zij nog niet klaar is om opgeleerd te worden, of er al vroeger klaar voor was.
Als je misschien eens iets anders zou gaan doen met haar (okeej, ze is niet van jou, misschien kan je het voorstellen aan de eigenares) , zoals longeren, wat grondwerk, freestyle training en zo zorgt dat ze weer lol krijgt in het werken met mensen en in het lopen, dan kan je weer beginnen met het hele opleergedoe. Je moet het heel rustigaan doen met haar.
Want nu is het zowel voor jou, als voor haar niet leuk.

En ja, we geven enkel opbouwende kritiek op jou en je instructrice, omdat het bijna nooit aan het paard ligt. Wat moeten we dan doen? Zeggen dat het inderdaad een rotpaard is en dat je er is goed met de zweep op moet zitten totdat ze het niet meer doet van de schrik, want dat het allemaal aan haar ligt en ze met valse bedoelingen stopt? Kom zeg. Het ligt echt niet aan het paardje.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:04

puber :D haha. aanpakken en anders lekker een andere pony pakken ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:07

lovebinache schreef:
En ja, we geven enkel opbouwende kritiek op jou en je instructrice, omdat het bijna nooit aan het paard ligt. Wat moeten we dan doen? Zeggen dat het inderdaad een rotpaard is en dat je er is goed met de zweep op moet zitten totdat ze het niet meer doet van de schrik, want dat het allemaal aan haar ligt en ze met valse bedoelingen stopt? Kom zeg. Het ligt echt niet aan het paardje.

De pony krijgt nu even rust en we gaan later langzaam aan terug oppakken.

Sommige reacties kunnen opbouwend zijn maar er zijn er ook die op 'Wat een slechte instructrice' neerkomen, dat is niet zo heel opbouwend vind ik :Y) Maar opbouwend is OK, kan je wel verwachten als je een topic zet he (:

Ik denk trouwens niet dat ze schrik heeft want meestal is ze ontspannen tijdens het rijden, maar daar ben ik niet zeker van. Misschien dat ze 't niet toont ofzo iets, heb ik geen ervaring mee gehad tot nu toe }:0

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:17

De eigenaar van de manege is trouwens niet de lesgeefster zelf, zeg het maar even (;

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:29

Ik ben hier zo maar komen invallen, ik heb niet alle kleine irritaties over de titel doorgenomen. Ik snap alleen niet zo goed wat er nou precies de bedoeling is. Jij en een ander meisje van de manege mogen als enige dit paardje in/doorrijden?!? En jij gaat een keer per week en dat andere meisje ook? En de andere dagen longeert iemand het paard? Dat komt op mij over als een hele eenzijdige manier van trainen. Ga er eens lekker een eind mee wandelen, gewoon de paden op de lanen in met een halster en een touwtje.... En lekker laten wennen aan het verkeer en aan jou als leider die nergens bang voor is en gewoon lekker doorloopt. En ga nog meer andere dingen met haar doen. De oplossing ligt niet altijd in het duidelijker geven van de hulpen als een paard van het ene op het andere moment een ander gedrag laat zien.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:13

erikwildeman schreef:
Ik ben hier zo maar komen invallen, ik heb niet alle kleine irritaties over de titel doorgenomen. Ik snap alleen niet zo goed wat er nou precies de bedoeling is. Jij en een ander meisje van de manege mogen als enige dit paardje in/doorrijden?!? En jij gaat een keer per week en dat andere meisje ook? En de andere dagen longeert iemand het paard? Dat komt op mij over als een hele eenzijdige manier van trainen. Ga er eens lekker een eind mee wandelen, gewoon de paden op de lanen in met een halster en een touwtje.... En lekker laten wennen aan het verkeer en aan jou als leider die nergens bang voor is en gewoon lekker doorloopt. En ga nog meer andere dingen met haar doen. De oplossing ligt niet altijd in het duidelijker geven van de hulpen als een paard van het ene op het andere moment een ander gedrag laat zien.

Dat is allemaal niet zo handig als een paard niet van jezelf is en wanneer je zelf niet echt kan beslissen wat je wilt doen. Momenteel word er wel niets meer met haar gedaan, ze staat dus vrij vaak op stal (maar daar kan ik niets aan doen), maar ze mag wel elke dag een tijdje in de piste lopen. Van zodra het niet meer vriest gaan de paarden terug 24/7 op de wei.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:40

Moeilijk hoor, want tja je hebt niets te zeggen en je kan er zelf waarschijnlijk weinig aan veranderen, als ik jouw was zou ik gewoon tegen je instructrice zeggen dat je stopt met de pony.
Denk zelf ook dat het dier gewoon te jong is voor een manegepony, weet natuurlijk niet hoe het er allemaal aan toe gaat maar ik zou me handen er van af halen dat de manege dan maar inversteert in een ander paard of iemand anders er maar mee verder moet gaan.
Op de manier hoe ze met het dier om gegaan zijn dat de instructrice zelf aankomt lopen om hem een paar meppen op z'n kont te geven(en nog wat andere dingen) nee dan was ik afgestapt en het dier terug op stal zetten een beetje respect voor zo'n jong die wat waarschijnlijk al zoveel te verwerken heeft.
Het is goed dat de pony nu vakantie heeft wat je er mee doet moet je zelf weten voor de rest maar van mij mochten ze het uitzoeken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:40

ik snap eerlijk gezegt niet dat ik hier zoveel reacties lees op 50 minuten rijden voor een 4-jarige. Dat vind ik zelf namelijk echt niet veel! Moet je eens zien hoeveel paarden er op die leeftijd al op een wedstrijdterrein rondsjouwen, denk je dat die 2x per week een half uurtje rijden? En gisteren zat ik springen op eurosport te kijken, en daar waren zoveel paarden van 8 jaar... Die zijn op hun 3e zelfs al met springen begonnen. Als je die 50 minuten gewoon goed indeelt en in de gaten houdt of het paard het geestelijk aankan en er lol in heeft vind ik het prima kunnen. Lichamelijk moeten ze het gewoon aankunnen, tenzij de ruiter het paard ernstig belemmerd of in onbalans zit.

Ik bedoel dit allemaal niet aanvallend noch verdedigend, maar ik vind een klein uurtje rijden voor een 4 jarige niet echt teveel gevraagd en ik snap de reacties hier niet zo.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:44

(omdat mijn vorige bericht nogal off-topic probleem was)...

Ik zou zelf teruggaan naar het longeren, als het mijn paard was. Gewoon stemhulpen, geen reactie? Zwiepgeluid met zweep maken+stem herhalen. Nog geen reactie? Flinke tik. Wedden dat hij binnen 3x doorheeft wat er van hem verwacht wordt... Als dat soepel verloopt in stap en draf er op gaan aan de longe en hetzelfde herhalen, ook met stemhulpen. Gaat dat ook goed, dan weer los rijden in stap en draf, veel overgangen enzovoorts... Als dat een maandje goed gaat en dus bevestigd is kun je met de galop aan de gang, maar ik zou dat in dit stadium nog wel even uitstellen. (En sporen zou ik zéker achter wege laten).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:09

ik ben blij dat de laatste reacties iets aardiger zijn, hiervoor vond ik ze allemaal wel heel erg cru.
als er lichamelijk helemaal niks mankeert aan de pony (en er kan een hoop mis zijn), dan zit het in haar hoofd. Het beste wat je dan kan doen (vooral omdat ze nog zo jong is), haar lekker veel in het weiland/piste laten staan en heel veel met haar doen, veel poetsen, longeren met duidelijk stemhulpen en als ze dan ook weer wat rustiger is weer rustig beginnen met rijden, gewoon 20/30 minuutjes rijden en stoppen als ze het goed doet. Het is haar waarschijnlijk nu gewoon allemaal iets te veel, en het is ook niet jouw schuld, of die van de intructrice, maar vooral die van de eigenaar die haar niet genoeg kansen geeft gewoon pony te zijn en rustig in haar bol te worden. misschien moet je aan hem vragen of je haar een beetje als een verzorgpony mag gebruiken zodat je veel tijd aan haar kan besteden? sporen lossen bij dit probleem niets op, ze is toch veel sterker en aan je verhaal te horen word ze daar alleen maar vervelender van.