Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:59

Ik rij met mijn vos als 7 jarige ZZL en met mijn 6 jarig Z1. Maar met mijn 5 jarige ga ik nu "pas" M1 in want die heeft wat meer tijd nodig gehad. Ik ga zoals het komt..... en hou de rem erop als ze te snel gaan. Dan haal ik ze gewoon een paar maanden thuis.

__PSM__

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:01

Hihi ik ben nooit meer geweest dan L2... Mijn 5 jarige van 1.80 krijgt ook alle tijd om sterk te worden :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:02

Moeni11 schreef:
Ik ben het met je eens hoor ZOoist. Een ruiter is de fysio op zijn paard. ALs je daar niet handig genoeg in bent, snap ik dat je grondwerk aandraagt. Maar er vanuitgaan dat dat het enige goede is, is natuurlijk klinkklare onzin.

Rechtrichten enz doe je gewoon als je erop zit. Iets wat je vanaf dag 1 al meeneemt in je training, sterker nog het is de leidraad in je training.

En sporten onder begeleiding is bij de mensenfysio ook maar een deel van de behandeling. Het is een stuk makkelijker om paard een oefening aan te leren als je er naast staat en precies kan zien hoe en welke spieren gebruikt worden. Ook voor het paard is het een stuk makkelijker om zijn lijf anders te gebruiken als er geen ruiter op zit terwijl hij probeert te doen wat je wil.
Persoonlijk merk ik dat hoe beter paard zijn oefeningen aan de hand kan uitvoeren hoe simpeler het onder het zadel wordt en ik meteen met veel lichtere hulpen kan werken. En dat is erg prettig als je lijf niet altijd goed wil meewerken.
Daarnaast is trainen voor mij alles wat je bij, om en op je paard doet, zowel uitmesten als poetsen als een "echte" oefening vragen.

[RT-P] Rechtrichten: oefeningen aan de hand. Wie helpt me...?
kijk even naar de foto's en post van justkid in dit topic. (Spieropbouw door werk aan de hand)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:02

Toen ik mijn reus had ging ik ook een tandje rustiger. Die reuzen hebben echt meer tijd nodig! Dat is alleen maar hel goed om rekening mee te houden!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:03

listiglistje schreef:
Fijne wending heeft het topic gekregen en zo te zien hebben deze ruiters allemaal het beste voor met hun jonge paard(en)!

Pas wanneer je het eens bent met de reacties is het opeens een leuk topic.... behoorlijk offtopic opmerking, beetje jammer hoor.

Wanneer je het beste voor hebt met je jonge paard snap ik juist niet waarom je perse met 3 jaar wil beginnen en niet eerst voorbereidend grondwerk gaat doen. Spieren en kracht kweken en rechtrichten, waarom zou je daar pas mee beginnen wanneer je er opstapt? Waarom je paard het moeilijker maken terwijl het makkelijker kan?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:05

tamary schreef:
Moeni11 schreef:
Ik ben het met je eens hoor ZOoist. Een ruiter is de fysio op zijn paard. ALs je daar niet handig genoeg in bent, snap ik dat je grondwerk aandraagt. Maar er vanuitgaan dat dat het enige goede is, is natuurlijk klinkklare onzin.

Rechtrichten enz doe je gewoon als je erop zit. Iets wat je vanaf dag 1 al meeneemt in je training, sterker nog het is de leidraad in je training.

En sporten onder begeleiding is bij de mensenfysio ook maar een deel van de behandeling. Het is een stuk makkelijker om paard een oefening aan te leren als je er naast staat en precies kan zien hoe en welke spieren gebruikt worden. Ook voor het paard is het een stuk makkelijker om zijn lijf anders te gebruiken als er geen ruiter op zit terwijl hij probeert te doen wat je wil.
Persoonlijk merk ik dat hoe beter paard zijn oefeningen aan de hand kan uitvoeren hoe simpeler het onder het zadel wordt en ik meteen met veel lichtere hulpen kan werken. En dat is erg prettig als je lijf niet altijd goed wil meewerken.
Daarnaast is trainen voor mij alles wat je bij, om en op je paard doet, zowel uitmesten als poetsen als een "echte" oefening vragen.

[RT-P] Rechtrichten: oefeningen aan de hand. Wie helpt me...?
kijk even naar de foto's en post van justkid in dit topic. (Spieropbouw door werk aan de hand)

Die discussie is dus eerder in dit topic besproken en dat is dus de keuze die ik niet maak. En meerderen hier. Dus hier over blijven doorgaan lijkt mij niet een interessante optie.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:06

@tamary, dat soort dingen moeten je liggen.

Ik zou er zelf geen voldoening uithalen en heb ervaring genoeg om een paard onder zadel een oefening aan te leren. De spieropbouw zie ik wel terug als ik ze aan de longe heb of in vrijheid zie bewegen.

Mijn juf heb ik voor bijstand waar ik de mist in ga.

Daarnaast hebben mijn paarden geen moeite met oefeningen aangzien de oefeningen op het juiste moment in de training aan bod komen en ik als ruiter weet hoe ik de oefening het beste aan kan leren, dus ook daarvoor lijkt het mij persoonlijk niet een reden om er naast oefeningen te leren.

Het is maar net wat ieder persoonlijk prettig vindt. TS wil het ook graag te paard doen (trainen bedoel ik dan ;) )

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:06

Zooist schreef:
@tamary, dat soort dingen moeten je liggen.

Ik zou er zelf geen voldoening uithalen en heb ervaring genoeg om een paard onder zadel een oefening aan te leren. De spieropbouw zie ik wel terug als ik ze aan de longe heb of in vrijheid zie bewegen.

Mijn juf heb ik voor bijstand waar ik de mist in ga.

Daarnaast hebben mijn paarden geen moeite met oefeningen aangzien de oefeningen op het juiste moment in de training aan bod komen en ik als ruiter weet hoe ik de oefening het beste aan kan leren, dus ook daarvoor lijkt het mij persoonlijk niet een reden om er naast oefeningen te leren.

Het is maar net wat ieder persoonlijk prettig vindt. TS wil het ook graag te paard doen (trainen bedoel ik dan ;) )

Jij weet het net weer beter te verwoorden dan ik :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:07

x_Marr schreef:
Wanneer je het beste voor hebt met je jonge paard snap ik juist niet waarom je perse met 3 jaar wil beginnen en niet eerst voorbereidend grondwerk gaat doen. Spieren en kracht kweken en rechtrichten, waarom zou je daar pas mee beginnen wanneer je er opstapt? Waarom je paard het moeilijker maken terwijl het makkelijker kan?

Dat vind jij. Ik vind alles makkelijk te doen als ik erop zit. En TS ook.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:07

Maar het is toch niet van de ene op de andere dag boem hij is 3 dus nu moet hij onder het zadel, daar gaat toch nog een hele longeerperiode en dergelijke (soms is het maar 3 weken, maar die paarden kweken ook spieren ;)) aan vooraf?

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 11:09

x_Marr schreef:
listiglistje schreef:
Fijne wending heeft het topic gekregen en zo te zien hebben deze ruiters allemaal het beste voor met hun jonge paard(en)!

Pas wanneer je het eens bent met de reacties is het opeens een leuk topic.... behoorlijk offtopic opmerking, beetje jammer hoor.

Even voor de duidelijkheid; hier gaat dit topic niet over! Wil je ophouden met dit soort opmerkingen, het gesprek komt net zo goed opgang en ervaringen worden gedeelt!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:09

Ik geloof dat mijn eigen niveau veel lager ligt dan ieder beginnend paard z'n niveau eigenlijk. :=

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 11:10

__PSM__ schreef:
Maar het is toch niet van de ene op de andere dag boem hij is 3 dus nu moet hij onder het zadel, daar gaat toch nog een hele longeerperiode en dergelijke (soms is het maar 3 weken, maar die paarden kweken ook spieren ;)) aan vooraf?

Nou inderdaad, het is niet opeens patsboem erop, er gaat een voorbereiding aan vooraf! Stapje voor stapje, op het tempo dat het werkt voor het paardje zelf, de ene is hier natuurlijk makkelijker in dan de ander.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:11

Zooist schreef:
Toen ik mijn reus had ging ik ook een tandje rustiger. Die reuzen hebben echt meer tijd nodig! Dat is alleen maar hel goed om rekening mee te houden!

Dat heb ik bij mijn reus ook gedaan 3,5 erop, maar thuisgehouden tot zijn 5 en halverwege de zomer pas L1 gestart.
Ondanks dat het erg goed gaat, houd ik hem deze winter in het L1 en rijd de hele klasse uit!

Zolang je een paard niet voor de verkoop hebt, hoef je mi geen haast te hebben....
ik zie hier zo vaak combi's op Bokt voorbijkomen die amper boven de 180-185 scoren en dan toch met net 10 wp
snel over gaan om maar in de hogere klasses te rijden. Zelf zou ik dat nooit doen...of het moet voor de handel zijn!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:12

Zooist schreef:
x_Marr schreef:

Dat vind jij. Ik vind alles makkelijk te doen als ik erop zit. En TS ook.

Heb ik het over de mens? Ik heb het over het paard. Wordt al vaak genoeg alleen naar de gemakken van de mens gekeken.

Tessabuddy: het is nogsteeds antwoord op je vraag hoor. Dat jij liever wel gaat rijden maakt mijn reactie en die van anderen niet opeens offtopic.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:12

Nemurin, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar als je een beetje nette ruiter ben kom je een heel eind hoor ;) de handigheid komt wel ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:13

x_Marr schreef:
Heb ik het over de mens? Ik heb het over het paard. Wordt al vaak genoeg alleen naar de gemakken van de mens gekeken.

Tessabuddy: het is nogsteeds antwoord op je vraag hoor. Dat jij liever wel gaat rijden maakt mijn reactie en die van anderen niet opeens offtopic.

Volgens mij is het niet eens antwoord op de vraag want er wordt gevraagd om oefeningen om een paard sterker te maken tijdens het rijden ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:15

listiglistje schreef:
Dat heb ik bij mijn reus ook gedaan 3,5 erop, maar thuisgehouden tot zijn 5 en halverwege de zomer pas L1 gestart.
Ondanks dat het erg goed gaat, houd ik hem deze winter in het L1 en rijd de hele klasse uit!

Zolang je een paard niet voor de verkoop hebt, hoef je mi geen haast te hebben....
ik zie hier zo vaak combi's op Bokt voorbijkomen die amper boven de 180-185 scoren en dan toch met net 10 wp
snel over gaan om maar in de hogere klasses te rijden. Zelf zou ik dat nooit doen...of het moet voor de handel zijn!

Tja zo zou ik het ook niet doen, maar mijn eerste paard komt toch pas over een jaar of zes en die zal ervaren genoeg zijn. :+ Maar het gaat mij erom dat ik voldoende beheersing in een klasse heb (en het paard dus ook) dat de combinatie voldoende hoog scoort. Anders kom je jezelf in hogere klasses toch weer tegen.

PSM: Haha nou ik heb wat jaartjes manege-ervaring maar onze paarden springen allemaal vooral heel moeilijk aan in de galop. := Het schijnt wel dat ik mezelf veel slechter vind dan ik ben, zelfvertrouwen heeft een deuk gehad na een val waarbij het paard natrapte.

Zooist

listiglistje schreef:

Precies, ik probeer altijd aan te voelen waar ze aan toe zijn. En inderdaad, doorstarten alleen voor de handel. Nu heb ik er ook wel die ooit verkocht moeten worden, maar wel op de tijd dat ik vind/voel/denk dat ze er klaar voor zijn. Dus die gaanin het zelfde rustige tempo mee.

Air

__PSM__ schreef:

In 3 weken train je geen spieren waarmee het paard meer kracht krijgt en de ruiter beter kan dragen, dat proces duurt echt wel langer.
Daarbij is longeren ook belastend en heel tegennatuurlijk(de reden dat er vaak problemen mee zijn, maar dus heel verklaarbaar).

Met werken aan de hand werk je aan vanalles waar je onder het zadel ook mee gaat werken, je traint er al de juiste spieren mee, je richt je paard al recht en het paard krijgt meer kracht.
Allemaal dingen die het voor het paard makkelijker maken om je te dragen, die de stap kleiner maken.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:16

Ik heb een van de reuzen vrij gegeven ieder jaar. Die ging veel te hard door de klasses en liep 2 punten per proef.
Nu weer opgepakt en voornamelijk veel in het bos gereden, nu kan ie echt aan de bak :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:17

Even een dom feitje: de spieropbouw bij een paard in training begint na 4 tot 6 weken. De afbraak in rust begint eigenlijk al bijna meteen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:17

__PSM__ schreef:
x_Marr schreef:

Volgens mij is het niet eens antwoord op de vraag want er wordt gevraagd om oefeningen om een paard sterker te maken tijdens het rijden ;)

Lees dan nogeens de openingspost door. Wort gevraagd naar oefeningen om het paard te trainen maar het paard zo min mogelijk te belasten...
Toch wil de TS die dingen niet aannemen, terwijl ze juist veel minder belastend zijn dan gaan rijden zonder oefening.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:18

x_Marr schreef:

Ik vind dat ik mijn paarden beter train wanneer ik erop zit.

Ik heb geen idee of jij het over de mens hebt. Ik vind alleen je tonatie erg denigrerend overkomen.
TS vraagt daarnaast om rijtips en niet om tips om ernaast te hollen om het op dezelfde denigrerende toon te brengen.

Jammer dat je zo overkomt. Niet echt reclame ook voor de site in je onderschrift.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:21

Dat jij dat fijner vindt neemt niet weg dat het moeilijker en belastender voor het paard is.
Ik heb toch duidelijk gezegd makkelijker voor het paard.
TS brengt duidelijker in haar opeingspost naar voren trainingen te willen die zo min mogelijk belastend zijn....

Zoals je duidelijk kan lezen in mijn profiel is die site niet van mij, ik ga jou instructise toch ook niet afkraken om jou mening?