valse knik bij dressuurpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:30

Dat is niet waar,
ik zie vrijwel altijd alle foto's waarop er echt dressuurmatig gewerkt wordt. Bij de foto's waar commentaar op gegeven wordt gaat het vrijwel altijd om paarden welke van het achterbeen af lopen, alleen buigen in de hals en verder geen enkele lengtebuiging hebben of ook weer die valse knik hebben.

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:15

Misschien niet echt on-topic, maar rijdt Anky van Grunsven diep en rond? Heb net foto's bekeken, maar ik zie nu echt geen verschil meer tussen diep en opgericht... Help Verward
(dacht ik dat ik het eindelijk wist...)
Cool

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:27

may schreef:
Misschien niet echt on-topic, maar rijdt Anky van Grunsven diep en rond? Heb net foto's bekeken, maar ik zie nu echt geen verschil meer tussen diep en opgericht... Help Verward
(dacht ik dat ik het eindelijk wist...)
Cool

anky doet beiden, met de trainingh LRD en in de ring zal wel moeten in oprichting, op haar site staat het ergens

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:18

slijtage komt by zoveel delen van het paard makkelijk voor bij bv tuigpaarden die veel draven (sommige zelfs galoperen)over straat is er op hun 15 al stijtage van de pezen als zo'n paard op hun 3e al voor de koets loopt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:30

LRD:
Afbeelding

Opgericht:(uit me eigen collectie)

Afbeelding

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:14

Bij diep lopen ze dus met hun hoofd achter de loodlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 19:27

ArieI schreef:
Het ligt zeer zeker ook aan het paard, maar het belangrijkste is dat de ruiter het systeem kan rijden. Dus ik zal altijd eerst aan de ruiter denken.
Klinkt misschien raar, maar als een ruiter zich niet een bepaald systeem kan vinden, wordt het moeilijk.

Zou dat niet vooral te maken hebben met het vasthouden aan je oude vertrouwde methodes en principes?
Ik had nooit echt leren rijden volgens een methode dus was er voor mij ook weinig om op terug te vallen. Het LDR rijden is theoretisch eenvoudig en goed te begrijpen en volgens mij veel eenvoudiger dan welk systeem dan ook. Ik denk dat iedere ruiter [met een gewoon gevoel voor paardrijden] het kan leren en al zeker kan leren begrijpen. Maar dan moet je wel afscheid willen nemen van je oude methodes en principes.

Nog eventjes over het diep en rond rijden dat slecht zou zijn, zoals de wetenschapper uit het stukje in de Bit die hier aangehaald wordt. Ik les zelf al weer een dikke 3 en half jaar bij Nicole [Arie1] . Ik heb hier al vaak genoeg geschreven dat ik nooit had kunnen denken dat ik zo veel plezier aan het rijden en aan mijn paard zou kunnen beleven als dat ik nu doe. Dat alles is te danken aan Nicole die de paarden met een enorm respect behandeld en de paarden in hun waarde weet te laten

Die benadering naar de paarden toe vind ik ook helemaal terug in haar manier van trainen. Als ik iets van mijn paard vraag gaat dat zonder gevecht, getrek of geschop omdat hij het leuk vind om voor me te werken. Wanneer er sprake zou zijn van 'mechanische trekkrachten' zoals de wetenschapper in de Bit schrijft, dan zou mijn paard nooit zo blij en levendig zijn. Mijn paard te intelligent om zich te laten kechten Extreme duivel , als ik zou proberen het op kracht van hem te gaan winnen kan ik het wel schudden.

Edward is absoluut het schoolvoorbeeld van een ruiter die volgens deze methode kan rijden. Mensen die Edward aan het werk hebben gezien bijv. bij het losrijden op concours, hebben kunnen zien dat er weinig fysieke kracht te pas komt bij het diep en rond rijden.

Ik hoop dat mensen nu eens inzien dat dat krulletje het gevolg is van het goed aan de hulpen hebben staan van je paard, waarbij het paard onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk dient te zijn. Dat krulletje zal bij het goed uitvoeren van het diep en rond rijden nooit het gevolg zijn van mechanische trekkracht. Een paard dat obv kracht, diep en rond loopt heet gewoon In de krul getrokken.

En dat is waar deze wetenschapper zijn onderzoek op heeft gebaseerd, op paarden die in de krul zijn getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:53

Eigenlijk niets meer toe te voegen aan het bovenstaande verhaal. Toch, en dat heb ik al vaker gezegd, is voor mij de "werkhouding" nooit het belangrijkste, al rijd ik mijn paard(en) wel in meerdere of mindere mate diep. Ik vind de signaalhulpen en het daarmee samenhangende haarscherp aan de hulpen krijgen van mijn paard, waardoor ik er zelf ook mooier op kan zitten omdat ik niet duidelijk meer hoef te werken, veel belangrijker. En dat is iets dat zeker voor iedereen toepasbaar is.

Bij Sven denk ik af en toe dat het niet werkt. Sven is absoluut geen "bloedbeest", ik heb eerlijk gezegd nog nooit een paard gehad dat zo cool is als hij. Ik ben gewend om heel veel "hooo-braaf" te moeten gebruiken in mijn rijden Haha! maar daar heb ik met deze dus totaaaal geen last van, integendeel Haha! Ik ben een beetje zoekende naar manieren om hem op zijn best voor te kunnen stellen. En toch mis ik de scherpte als ik van mijn eigen "go en ho" methode afstap. Want vooral ook bij een paard als Sven komt het vreselijk nauw met de tempocontrole. Ik moet dus een modus vivendi voor hem zien te vinden waar ik het optimale uit alle verschillende aanpakken die ik kan bedenken en die mij aangereikt worden.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:45

PriscaZ schreef:
Mijn vraag is eigenlijk gebasseerd op het artikel in de bit van deze maand. Daarin zeggen ze dat dit wel degelijk slijtage veroorzaakt in de hals, waardoor je paard met pijn gaat lopen, of in iedergeval het lastiger heeft aan de teugel te blijven.

Kun je aangeven in welke BIT dit artikel gestaan heeft ?
Dus jaargang, nummer, maand, titel artikel ?
Is het te scannen en op te sturen ?
Bedankt
W--

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:47

das een oud topic!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:35

Valse knik is als de nek niet het hoogste punt is maar in de meeste gevallen de derde nekwervel. We zien dit vaak bij de door slofteugelrijders inde krul getrokken paarden. Het is niet goed en geeft aan dat het paard niet eerlijk van achter naar voren is gereden maar van voor naar achter in de krul getrokken is.

Het achter de llodlijn lopen zie je idd heel erg vaak, die paarden lopen dan vaak ook nog op de voorhand. Wat ik wel eens gelezen heb is dat die paarden sneller slijten, vooral ook omdat het paard van nature al op de voorhand loopt en als we er dan nog eens zelf op gaan zitten we nog meer gewicht op de voorhand nemen. We moeten dus het paard op de achterhand rijden willen we minder slijtage veroorzaken.
Het achter de loodlijn rijden deels trekken van het paard heeft als voordeel dat het paard niet zo goed om zich heen kan kijken en daardoor neit echt ziet registreert wat er gebeurt en dan ook minder snel schrikt.

Er zijn juryleden die daar niet voor bestraffen, maar goed ik denk dat je niet zo zeer van het juryoordeel uit moet gaan maar meer van je eigen gevoel.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:43

Spieren die te zwaar worden gespannen en uitgerekt gaan kapot. Botstructuren die te zwaar belast worden verkalken en verharden. Dat kan pijn en hinder veroorzaken. Zowel een paard dat met de neus ver voor de loodlijn als achter de loodlijn gaat, zou hier last van kunnen krijgen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:45

Een valse knik is dat het hoogste punt van de nekwervels door de derde/vierde halswervel wordt gevormd. Als je naar de projectie van de spieren op die plek van de hals kijkt, kunnen halve ophoudingen niet op de juiste manier via de hals verwerkt worden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:43

extreem oud topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:15

uit '03 en we leven onder tussen in '05

Ik zou willen dat er na een bepaalde tijd gewoon niet meer gereageerd zou kunnen worden.
Want die super grote rode letters, daar kijkt iedereen overheen denk ik zo.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:38

Deze discussie is wellicht te oud om op een goede manier voortgezet te worden na 2 jaar. Vandaar dat er een slotje op gaat.