ArieI schreef:Het ligt zeer zeker ook aan het paard, maar het belangrijkste is dat de ruiter het systeem kan rijden. Dus ik zal altijd eerst aan de ruiter denken.
Klinkt misschien raar, maar als een ruiter zich niet een bepaald systeem kan vinden, wordt het moeilijk.
Zou dat niet vooral te maken hebben met het vasthouden aan je oude vertrouwde methodes en principes?
Ik had nooit echt leren rijden volgens een methode dus was er voor mij ook weinig om op terug te vallen. Het LDR rijden is theoretisch eenvoudig en goed te begrijpen en volgens mij veel eenvoudiger dan welk systeem dan ook. Ik denk dat iedere ruiter [met een gewoon gevoel voor paardrijden] het kan leren en al zeker kan leren begrijpen. Maar dan moet je wel afscheid willen nemen van je oude methodes en principes.
Nog eventjes over het diep en rond rijden dat slecht zou zijn, zoals de wetenschapper uit het stukje in de Bit die hier aangehaald wordt. Ik les zelf al weer een dikke 3 en half jaar bij Nicole [Arie1]
. Ik heb hier al vaak genoeg geschreven dat ik nooit had kunnen denken dat ik zo veel plezier aan het rijden en aan mijn paard zou kunnen beleven als dat ik nu doe. Dat alles is te danken aan Nicole die de paarden met een enorm respect behandeld en de paarden in hun waarde weet te laten
Die benadering naar de paarden toe vind ik ook helemaal terug in haar manier van trainen. Als ik iets van mijn paard vraag gaat dat zonder gevecht, getrek of geschop omdat hij het leuk vind om voor me te werken. Wanneer er sprake zou zijn van 'mechanische trekkrachten' zoals de wetenschapper in de Bit schrijft, dan zou mijn paard nooit zo blij en levendig zijn. Mijn paard te intelligent om zich te laten kechten
, als ik zou proberen het op kracht van hem te gaan winnen kan ik het wel schudden.
Edward is absoluut het schoolvoorbeeld van een ruiter die volgens deze methode kan rijden. Mensen die Edward aan het werk hebben gezien bijv. bij het losrijden op concours, hebben kunnen zien dat er weinig fysieke kracht te pas komt bij het diep en rond rijden.
Ik hoop dat mensen nu eens inzien dat dat krulletje het gevolg is van het goed aan de hulpen hebben staan van je paard, waarbij het paard onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk dient te zijn. Dat krulletje zal bij het goed uitvoeren van het diep en rond rijden nooit het gevolg zijn van mechanische trekkracht. Een paard dat obv kracht, diep en rond loopt heet gewoon In de krul getrokken.
En dat is waar deze wetenschapper zijn onderzoek op heeft gebaseerd, op paarden die in de krul zijn getrokken.