[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:38

geerke schreef:
leuk marcel!
Dat je hier wat tijd voor vrij maakt!

Zoals je weet heb ik niets met springen....mijn vriendin wel.

Zij beweert dat je niet teveel voor een paard moet rekenen,wat betreft de afstand voor een sprong inschatten.
Als je dat te vaak doet kan het paard dat zelf niet meer en kan dan weleens voor grote problemen komen te staan omdat het niet uitkomt,als de ruiter een inschattingsfout maakt.

Dus haar woorden zijn....paard zelf laten uitrekenen.

Is dit zo?
Het zijn dus niet mijn woorden maar die van haar.
(en ik ben het op dessuurgebied al helemaal niet met haar eens,maar hier heb ik niet zoveel verstand van...)

Dat heeft ze helemaal fout, die vriendin van jou. Als er nou net een ding is dat je niet aan paarden over kunt laten, dan is het wel het passend bij de sprong komen. Zou helemaal fraai zijn als de ruiter dat ook al nier meer hoefde te doen, haha. Dan waren we dus eigenlijk niet meer nodig. Bovendien is het voor de manier van springen ook niet goed als een paard telkens op een andere manier bij de sprong komt. Dan kijn hij nooit een vaste manier van springen aanleren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:41

Jow schreef:
geweldig topic! hier ook een "af en toe springende dressuurruiter"
met mn vorige paard, in 5 maanden het L in... helaas ingeslapen wegens koliek, en met andere paarden heb ik het vertrouwen niet..

nu een nieuw paard, ostheo al 2x bijgeweest, paard kon amper galopperen, dus opnieuw basistraining. Heel de rug van het paard zat vast.
na opbouw misschien verstandig om lage in uitjes te springen om rug soepel te houden?

voorheen zag k mn afstandne niet en stuurde t paard erop af en hij redde zich altijd (was ZZ geweest) nu ga k mn afstanden zien.. maar ik zie het te laat, mn vriend is springruiter en ziet t vanuit zn wending al, ik pas als ik er bijna bij hindernis ben.
is het dan ook wijs om meerdere balken voor sprong te leggen?

Ja, dat is een hele goeie training. Vooral omdat je op die manier vertrouwen opbouwt bij je paard. En ook bij jezelf. In uitjes is ook heel goed, maar dat in uitjes verhaal is een onderwerp dat ik morgen behandelen ga, omdat ik er dan ook foto's bij ga plaatsen. Foto's die ik morgen eerst nog moet maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:44

newmom schreef:
schiet me trouwens nog iets te binnen!!
Een aantal jaren geleden heb ik bij kyra gewerkt..
daar heb ik pappie (hors la loi) een aantal keer gereden,
(dressuur matig) ontzettend leuk paard met een mega karakter(!!)
Nu hoor ik helemaal niets meer van t dier.. wat is dr mee gebeurd?? weet jij dat toevallig (ik dacht aangezien jij meer in de springsport zit)

Welke Kyra? Kyra Swelheim?
Wat er met dat paard gebeurd is weet ik niet, kan er wel eens naar vragen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:45

Lante schreef:
Echt waar?! :=
Maar ik wil naar bed en eigenlijk het antwoord ook nog wel, haha! Ik kijk morgen anders wel weer even!
Edit: er zijn al vragen van pagina 6 beantwoord en de mijne staat op 5 en net op het randje naar 6, dus vandaar even de herhaling. ;)

Ik doe echt mijn best, maar vlugger gaat het niet. Had ik jouw vraag al beantwoord?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:46

Wat doe je met een merrie die veel vermogen en veel durf/enthousiasme heeft maar niet het minste aan techniek/verstand? (ze gaat er veel te hoog over, zet te vroeg af, red dat wel maar in parcourse niet zo handig. Bovendien maakt ze haar rug ontzettend bol waardoor je gelanceerd wordt...) Wat het ook moeilijk maakt om in uitjes enz te springen gezien ze zichzelf daar in haar enthousiasme half over verongelukt... :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-02-10 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:47

MarcelDufour schreef:
newmom schreef:
Nu hoor ik helemaal niets meer van t dier.. wat is dr mee gebeurd?? weet jij dat toevallig (ik dacht aangezien jij meer in de springsport zit)

Wat er met dat paard gebeurd is weet ik niet, kan er wel eens naar vragen.

ja die, toen was t nog kyra aaldering
als je er eens de tijd voor hebt.. graag,.. ben erg benieuwd!!
ken je t paard?? heb er nog nooit zo één meegemaakt.
werkelijk een van de interessantste paarden die ik ken.. van hem heb ik echt heel erg veel geleerd..
vooral respect geven voordat je t terug krijgt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:48

Anne_GTI schreef:
Machtig interessant topic dit. :)

Op welk moment introduceer je een sloot bij de opleiding van een springpaard en hoe pak je dat het verstandigste aan is een vraag waar ik mee worstel.

Ik heb een potentieel Blauwfobie paard ;) :+

In dat opzicht misschien toch echt een kind van zijn vader die water alleen aantrekkelijk vond om te drinken maar er ook absoluut niet over wilde.

Als ze een jaar of 5 zijn dan kan je rustig over een smal zeiltje springen, en iedere week, of twee weken maak je dat iets breder, en dan ga je naar een sloot. Ik ben geen voorstander van gelijk maar een sloot van 3 meter, of breder, springen. Laat ze er maar rustig inkomen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:49

Ik gooi er ook maar meteen wat vragen uit, aangezien ik net weer een oefenrondje heb gesprongen :+

1. Mijn pony "duikt" met zijn hoofd naar beneden als ik een ophouding geef in het parcours. Hij wilt zelf nogal hard, en ik wil hem dan tussen de hindernissen door terug rijden.
Maar als ik dan een ophouding geef gaat hij duiken en krijg ik dat probleem dus iedere keer weer terug voor de hindernis.
Hoe zorg ik dat hij met zijn neusje er wat uit blijft lopen?

2. Wat voor soort oefeningen zijn handig als je nog wat onzeker ben op de sprong? Is het dan verstandig gewoon laag te blijven en daar het vertrouwen uit te krijgen? Of is het ook mogelijk hier en daar eens een wat hogere hindernis mee te nemen dan je normaal springt? In-uitjes gaan trouwens super, hoe hoog ze ook staan. Cavaletti's ook super. Heb meer de onzekerheid op een stijlsprong altijd als die "los" staat. Oxers gaan al beter. Het is dus puur op de stijl sprong.
Alvast bedankt :D

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:49

sjee een leuk topic, ik ga zo slapen kan ik mooi even vragen bedenken :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:50

MarcelDufour schreef:
Lante schreef:
Echt waar?! :=
Maar ik wil naar bed en eigenlijk het antwoord ook nog wel, haha! Ik kijk morgen anders wel weer even!
Edit: er zijn al vragen van pagina 6 beantwoord en de mijne staat op 5 en net op het randje naar 6, dus vandaar even de herhaling. ;)

Ik doe echt mijn best, maar vlugger gaat het niet. Had ik jouw vraag al beantwoord?

Ja hoor! Naar volle tevredenheid. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:52

Ayasha schreef:
Wat doe je met een merrie die veel vermogen en veel durf/enthousiasme heeft maar niet het minste aan techniek/verstand? (ze gaat er veel te hoog over, zet te vroeg af, red dat wel maar in parcourse niet zo handig. Bovendien maakt ze haar rug ontzettend bol waardoor je gelanceerd wordt...) Wat het ook moeilijk maakt om in uitjes enz te springen gezien ze zichzelf daar in haar enthousiasme half over verongelukt... :=

Het paard gaat niet te vroeg af, maar de ruiter plaatst dat paard op een afstand dat ze te vroeg af moet gaan.
Wat jij aanduidt als niet veel verstand/techniek, klinkt mij juist als een goed paard. Rug rond, hoog er over, allemaal eigenschappen die je graag ziet in een springpaard. Er zijn soms paarden die inderdaad niet geschikt zijn voor in- uitjes...hoe oud is je paard?

Ayasha
Blogger

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:56

Ze wordt dit jaar 13, ik weet niet veel van haar verleden, weet dat ze oorspronkelijk bedoelt was als springpaard maar ze is te klein gebleven voor springpaard en te groot als springpony, vandaar dat ze verkocht is... Maar ik weet niet hoeveel ze haar hebben kunnen bijbrengen ivm springen... De eigenaren voor mij waren springruiters maar ook die lijken er niet veel ingestoken te hebben... Een enkele hindernis gaat nog wel goed, maar zet je er 2 of drie op dan gaat het mis.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:57

Sunrise19 schreef:
Ik gooi er ook maar meteen wat vragen uit, aangezien ik net weer een oefenrondje heb gesprongen :+

1. Mijn pony "duikt" met zijn hoofd naar beneden als ik een ophouding geef in het parcours. Hij wilt zelf nogal hard, en ik wil hem dan tussen de hindernissen door terug rijden.
Maar als ik dan een ophouding geef gaat hij duiken en krijg ik dat probleem dus iedere keer weer terug voor de hindernis.
Hoe zorg ik dat hij met zijn neusje er wat uit blijft lopen?

2. Wat voor soort oefeningen zijn handig als je nog wat onzeker ben op de sprong? Is het dan verstandig gewoon laag te blijven en daar het vertrouwen uit te krijgen? Of is het ook mogelijk hier en daar eens een wat hogere hindernis mee te nemen dan je normaal springt? In-uitjes gaan trouwens super, hoe hoog ze ook staan. Cavaletti's ook super. Heb meer de onzekerheid op een stijlsprong altijd als die "los" staat. Oxers gaan al beter. Het is dus puur op de stijl sprong.
Alvast bedankt :D

Bedoel je met duiken dat ze de teugels als het ware uit je handen trekt en dan haar kop omlaag doet?
Als je onzeker bent dan is er maar een remedie, net zolang de hoogte springen waar je je goed op voelt, tot je zoveel overtuiging hebt dat het wel wat hoger kan, en dan ga je bijvoorbeeld 5 of 10 cm omhoog, en dan is dat weer de hoogte waar je hetzelfde doet. Weer net zolang tot ook dat als een peuleschilletje voelt, enz..enz..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:59

newmom schreef:

Wat er met dat paard gebeurd is weet ik niet, kan er wel eens naar vragen.[/quote]

ja die, toen was t nog kyra aaldering
als je er eens de tijd voor hebt.. graag,.. ben erg benieuwd!!
ken je t paard?? heb er nog nooit zo één meegemaakt.
werkelijk een van de interessantste paarden die ik ken.. van hem heb ik echt heel erg veel geleerd..
vooral respect geven voordat je t terug krijgt.[/quote]
Als ik het goed heb is dat paard verkocht, staat me iets vaag van bij. Kyra had/heeft vaak goeie paarden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:01

Ayasha schreef:
Ze wordt dit jaar 13, ik weet niet veel van haar verleden, weet dat ze oorspronkelijk bedoelt was als springpaard maar ze is te klein gebleven voor springpaard en te groot als springpony, vandaar dat ze verkocht is... Maar ik weet niet hoeveel ze haar hebben kunnen bijbrengen ivm springen... De eigenaren voor mij waren springruiters maar ook die lijken er niet veel ingestoken te hebben... Een enkele hindernis gaat nog wel goed, maar zet je er 2 of drie op dan gaat het mis.

Bedoel je met 2 of 3 een dubbel of driesprong of gewoon 3 losse hindernissen?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:02

Oke dan ben ik met het laatste iig goed op weg :D

Ik rijd hem dressuurmatig lekker lang laag over de rug.
Hij was een jaar uit de sport geweest, en daarom wat week in de rug. Als ik dan zeg maar een ophouding maak, komt hij gelijk over de rug naar beneden. Heb het met 1 hand geprobeerd, en met 2 handen een halve ophouding. Maar hij blijft maar zijn hoofd weer naar dressuurstand gooien :+
Had hem net even wat opgeprikt, en dan zit er wel wat verbetering in. Ik spring hem overigens met een langere teugel, als ik mijn teugels te kort doe word hij echt heel erg kwaad.

edit: Hij wilt gewoon graag zelf de dingen regelen, en hij pikt het niet als ik hem wat vertel omdat ik die ervaring nog mis. Schakelen gaat dressuurmatig gewoon erg goed, en tussen de hindernissen door mag het beter. Maar blijf er maar mee zitten dat hij dan zn koppie naar beneden doet.
Ik doe mijn teugels korter, en dan zegt hij: "Jij weet het beter, zoek het dan maar lekker uit ik ga m'n benen niet stoten omdat jij het beter weet" althans, zo heb ik het maar bekeken.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 11-02-10 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:03

Met een zeil beginnen zonder water neem ik aan?
Wanneer ga je dat zeiltje nat maken?
Opzich heb ik er een mooi zeil voor liggen; goeie anderhalf meter breed als ie volledig uitgevouwen is. Het zeil is ook het probleem niet, het water wel....

Gewoon rijden in een bak waar plassen in komen is al een uitdaging.... Nou ben ik wel zo'n bikkel geweest om bewust afgelopen herfst in bar slecht weer te gaan rijden en terwijl de plassen zich vormden dom door te sturen. Dit lukt dan uiteindelijk wel al vinden paard en ik het geen pretje in de regen.
Maar als het de volgende dag droog is en de plassen er nog in staan krijg ik hem al moeilijk in de buurt van het water. Er door is echt al een uitdaging.
In de wei vertoont het paard hetzelfde gedrag.

In dit opzicht vertoont hij dus echt hetzelfde gedrag als zijn vader Royal Bravour.

Maar ik ga over een tijdje het zeil maar voor de dag halen en introduceren in de training. Overigens verwacht ik met een droog zeil eigenlijk niet veel problemen.

Ik wil dus echt die slotenfobie proberen te voorkomen, vandaar ook deze aanvullende vraag wanneer het water te introduceren.

Ik wil je trouwens een groot compliment maken voor de zorgvuldigheid van antwoorden en de tijd die je erin stopt. Helemaal SUPER!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:08

Had / heeft ze idd.. tis alweer jaren geleden zoals ik zei.
weet wel dat het paard idd verkocht en zelfs geruint is omdat het (naar wat ik hoorde) onhandelbaar was...
zo jammer, zehadden m nooit bij kyra weg moeten halen.
persoonlijk kon ik niet goed met dr opschieten en ook dr methode vond ik niet altijd geweldig maar ze kon wel met m werken..
maar goed, hij is dus geruint (eeuwig zonde) en waar ie nu is???
daar ben ik benieuwd naar.

(ook t verhaal deed toendertijd de ronde dat ie iemand op t hoofd had geslagen oid? had ie toen ook al bij een ruiter bij kyra op stal gedaan, hij is wel heel erg duidelijk in hoe hij behandeld wil worden.. ik moest er wel om lachen maar blijkbaar kon ie ook gevaarlijk zijn.. op zulke momenten begin ik vaak te twijfelen aan mijn paarden kennis.. wat als ik t was, hoe zou t met mn kinderen etc gaan.. ?)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:08

Sunrise19 schreef:
Oke dan ben ik met het laatste iig goed op weg :D

Ik rijd hem dressuurmatig lekker lang laag over de rug.
Hij was een jaar uit de sport geweest, en daarom wat week in de rug. Als ik dan zeg maar een ophouding maak, komt hij gelijk over de rug naar beneden. Heb het met 1 hand geprobeerd, en met 2 handen een halve ophouding. Maar hij blijft maar zijn hoofd weer naar dressuurstand gooien :+
Had hem net even wat opgeprikt, en dan zit er wel wat verbetering in. Ik spring hem overigens met een langere teugel, als ik mijn teugels te kort doe word hij echt heel erg kwaad.

edit: Hij wilt gewoon graag zelf de dingen regelen, en hij pikt het niet als ik hem wat vertel omdat ik die ervaring nog mis. Schakelen gaat dressuurmatig gewoon erg goed, en tussen de hindernissen door mag het beter. Maar blijf er maar mee zitten dat hij dan zn koppie naar beneden doet.
Ik doe mijn teugels korter, en dan zegt hij: "Jij weet het beter, zoek het dan maar lekker uit ik ga m'n benen niet stoten omdat jij het beter weet" althans, zo heb ik het maar bekeken.

Dit is typisch zo'n geval dat ik met eigen ogen moet zien. Als je een filmpje hebt daarvan, plaats dat dan, dan kan ik vast meer zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:09

MarcelDufour schreef:
Ayasha schreef:

Bedoel je met 2 of 3 een dubbel of driesprong of gewoon 3 losse hindernissen?

3 losse... De eerste kan je haar nog enigszins regelen maar de 2e wordt het al de vraag of je er mee over gaat... Zij geraakt aan de andere kant, da's geen punt, maar of je er nog op zit.... := Is dat een stukje karakter? (ze is altijd nogal ehm... Enthousiast...)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:12

Anne_GTI schreef:
Met een zeil beginnen zonder water neem ik aan?
Wanneer ga je dat zeiltje nat maken?
Opzich heb ik er een mooi zeil voor liggen; goeie anderhalf meter breed als ie volledig uitgevouwen is. Het zeil is ook het probleem niet, het water wel....

Gewoon rijden in een bak waar plassen in komen is al een uitdaging.... Nou ben ik wel zo'n bikkel geweest om bewust afgelopen herfst in bar slecht weer te gaan rijden en terwijl de plassen zich vormden dom door te sturen. Dit lukt dan uiteindelijk wel al vinden paard en ik het geen pretje in de regen.
Maar als het de volgende dag droog is en de plassen er nog in staan krijg ik hem al moeilijk in de buurt van het water. Er door is echt al een uitdaging.
In de wei vertoont het paard hetzelfde gedrag.

In dit opzicht vertoont hij dus echt hetzelfde gedrag als zijn vader Royal Bravour.

Maar ik ga over een tijdje het zeil maar voor de dag halen en introduceren in de training. Overigens verwacht ik met een droog zeil eigenlijk niet veel problemen.

Ik wil dus echt die slotenfobie proberen te voorkomen, vandaar ook deze aanvullende vraag wanneer het water te introduceren.

Ik wil je trouwens een groot compliment maken voor de zorgvuldigheid van antwoorden en de tijd die je erin stopt. Helemaal SUPER!

Oooh...zijn vader is die schimmel die Peter Geerink reed? Tja...die had hetzelfde probleem......het kan inderdaad zo zijn dat ie het nooit leert, maar voorlopig maar blauw zeiltje, en dan steeds breder en dan op den duur wat water er op, dan weer iets meer, enz. Is een lang verhaal, maar uiteindelijk werpt het op den duur vruchten af. Maar, garanties heb je nooit, en zijn vader geeft weinig hoop wat dat betreft.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:13

Zal eens even kijken of ik zondag met mijn wedstrijd iemand kan regelen om het even op film vast te leggen :P
Hij heeft echt een koppie erop hoor haha, hij vergeeft het me gelukkig wel makkelijk als ik een fout maak.
Hij is trouwens 1.51m en ik wil er uiteindelijk mee tussen de paarden gaan springen. Momenteel spring ik 80cm, voor het vertrouwen en hem te leren begrijpen.

De punten waaraan ik moet werken, misschien dat dat helpt:
- zorgen dat ik hem niet teveel terug rijd voor de sprong.
- een goed basistempo houden
- niet scheef gaan boven de sprong.

Hij is overigens heel leuk hoor *D Maar hij laat je wel weten dat hij het graag zelf wilt doen, zijn tempo bepalen, zijn moment van afzet. Dit is hem ook eigenlijk een beetje geleerd, en ik heb zelf graag de controle. En daar gaat het dan zo nu en dan mis. :+

Heel erg bedankt voor je reactie iig :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:14

Ayasha schreef:

Bedoel je met 2 of 3 een dubbel of driesprong of gewoon 3 losse hindernissen?[/quote]
3 losse... De eerste kan je haar nog enigszins regelen maar de 2e wordt het al de vraag of je er mee over gaat... Zij geraakt aan de andere kant, da's geen punt, maar of je er nog op zit.... := Is dat een stukje karakter? (ze is altijd nogal ehm... Enthousiast...)[/quote]
Dat zou goed kunen...13 is ook al een leeftijd dat er weinig tot niets meer gaat veranderen aan haar karakter en of techniek.

Ayasha
Blogger

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:14

Tot zover mijn goede hoop dat die dame ooit nog een keer normaal ging doen.... :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:16

:D :D Ik denk niet dat het een cross paard wordt inderdaad....

Ik ga ermee aan het werk met je advies als bagage in mijn broekzak.