Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Re: Paard steigerd en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:14

wel dom van die verkoper ook zon lange proeftijd
wat staat erin over de voorwaarden wanneer het paard teruggebracht mag worden?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:18

en wat zegt het kwpn?

Ja zal het zo cru zijn? Niet betaald dus nog in proeftijd ik denk als jij niet betaald je ook in gebreke blijft krijg je straks nog meer problemen

als je bij een handelaar koopt heb je toch ook teurggave recht tot 6 maanden hoe zit dit eigenlijk bij partikulieren

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:25

En om deze redenen laat ik dus elk paard keuren!! In een kliniek.
Zelfs onze laatste aankoop....een koudbloed! Ze keken wel wat vreemd ;)
En....standaard in een keuring in deze kliniek dan, een bloedafname. Wordt verder niks mee gedaan, 6 maanden bewaard.
In dit geval zou je dus onderzoek kunnen laten doen op het bloed. Kijken of er iets toegediend kan zijn. Vond het erg fijn dat ze het deden.

Ik zou idd de rechtsbijstand erachter zetten, kijken wat hun kunnen. Zelf dacht ik dat je tot 6 maanden terug kunt brengen, maar precies weet ik het niet.

Maar houden.....ikke niet! Veels te gevaarlijk!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:27

lotte002 schreef:
in het contract staat dat ik het paard als rijpaard heb gekocht. zonder gebreken met een afbetaling van 3 maanden wat tevens de proeftijd is.

Tja maar de overeenkomst is dus negatief voor jouw e. Want op datum van overkomst was het paard gezond (keuring was + advies), je kon erop rijden en je kreeg 3 maanden de tijd om te betalen.
De proeftijd is zegt niets over terugbrengen dus eigenlijk niet afdoende.

Dus is hier geen spraken van verborgen gebrek nog dwaling door verkoper (intentie van 3 maanden afbetaling toestaan en sluiten overeenkomst)

Dat het paard vervolgens enkele weken na datum de staak in gaat met steigeren als gevolg is dus moeilijk te verhalen op de verkoper. en zou ik als verkoper ook niet zomaar aanvaarden.

We hebben zelf ooit een pony verkocht was Z springen, superbraaf, gezond en iedereen bij ons kon er mee lezen en schrijven als het ware. Ok wij eruit gegroeid dus de pony moest weg, ook gewoon nog eens laten keuren, geen bemerkingen. verschillende keren proefgereden ook geen probleem. Dus pony wordt verkocht, overeenkomst opgesteld en daar ging hij.
Een maand later krijgen we telefoon dat deze pony stout was, bokten, steigerden en op de stop stond. En dat ze een rechtzaak wilde aanspannen omdat wij hen iets verkocht hadden wat niet voldeed. Wij stonden recht in onze schoenen dus zonder advocaat gewoon onze zaak verdedigd en gewonnen.

Wij hadden als verkoper alles gedaan, wat moest. Gezonde pony afgeleverd tegen een bepaalde afgesproken prijs op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek. De koper had onderzoeksplicht gedaan, met een + advies.

Het gedrag dat de pony plots vertoonde was niet toe te schrijven aan ons als vorige eigenaars. We konden dit ook staven, adhv van 4 kinderen die met die pony succesvol de sport in gereden waren, beeldmateriaal etc. Hoewel dit zelf niet nodig was.
Laatst bijgewerkt door bulck op 30-11-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:29

tenzij er in het contract staat vermeld dat indien het paard niet bevalt/niet aan haar wensen voldoet hij terug gebracht kan worden

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:31

Normaal gezien reageer ik niet in zulke topics, maar dit vind ik wel een beetje overdreven.

Mij lijkt het heel raar als de eigenaar weet had van het steigeren en achterovervallen van de merrie.

Als de eigenaar dit wist, zou ze eerder het paard verkopen zonder proeftijd en met directe betaling. Dan is alles geregeld en minder kans op rompslomp. Daarnaast zou het ook best kunnen dat deze merrie dit gedrag nooit eerder heeft vertoont.

Volgens paardenfokken heeft deze merrie een veulen gehad in 2002 en nog eentje in 2006. Het zou dus goed kunnen dat de eigenaar zo tevreden was over het eerste veulen dat ze daarom het paard is gaan gebruiken als fokmerrie vanaf 2006. Het veulen van 2006 was een merrie, dus dat zou tevens ook de reden van verkoop kunnen zijn. De verkopers hadden een mooi merrieveulen om aan te houden en besloten om de merrie te verkopen voor ze te oud was om nog goed verkoopbaar te zijn.

Het paard vertoont dit gedrag niet als het zonder hulpmiddelen wordt gelongeerd en als het gewoon wordt gereden. Zou het misschien niet beter zijn om dit paard voorzichtig terug in het werk te zetten. Eerst longeren en haar de kans geven om terug in conditie te komen. Je kan van een paard dat 3 jaar heeft stil gestaan niet verwachten dat het na 3 maand terug mooi aan de teugel kan lopen. Aan de teugel lopen, is een gevolg van de oprichting van het paard en het gebruik van de spieren. Een paard dat niet veel spieren heeft, kan last hebben wanneer ze in een bepaalde houding wordt geforceerd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:33

liefhelietje schreef:
@ bulck dus als ik je goed begrijp (niet om vervelend te zijn! Gewoon even om alles goed op een rijtje te krijgen)

- is dus alles wat je net vertelde over dwaling (die lange post) van toepassing op het moment dat de proefperiode verlopen is.
- en is de proeftijd niet onnodig (wat ik eerder dacht) maar meer voor zaken als:.... je zegt specifiek gericht, heb je een voorbeeld? (daar ga ik de mist in..)

(vraag dit echt niet om vervelend te zijn hoor! maar ben gewoon benieuwd naar het denkbeeld van anderen rond deze zaak)

Maar een proefperiode is geen rechtsgeldig gegeven over de gezondheid van je paard, die heb je aanvaard bij de keuring en de overeenkomst. Het is een gunst verleend door de verkoper. Maar als koper ben jij verantwoordelijk vanaf het moment dat je het paard oplaadt. Al wat erna volgt ben jij voor verantwoordelijk, dus heel cru kan de verkoper nu zelfs stellen dat ts als koper nu eerst dat paard het steigeren moet afleren, want in die toestand is het paard niet afgeleverd door de verkoper.

Een proefperiode is een gunst dat een verkoper kan geven aan een koper. Maar hier is de overeenkomst al gesloten. Ander was geweest als Ts het paard nog niet betaald had en er specifiek een overeenkomst was op uitproberen vooralleer over te gaan op aankoop. Maar wederom is dat gevaarlijk want immers als er dan iets misgaat ben jij als 'kandidaat' koper dan wel aansprakelijk voor alle gevolgen (aan derden maar ook aan het paard)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:34

heb je het kwpn al gebeld / gemaild?
dan heb je daar tenminste al duidelijkheid over. is daar geen discussie meer over mogelijk.
als dit paard daadwerkelijk z heeft gelopen, sta jij al zwakker. dit betekend namelijk dat dit paard
in het verleden wel gewoon normaal te rijden is geweest, anders heeft hij geen z gelopen.

volgens mij heeft een proeftijd niks met verborgen gebreken/ koopvernietigende zaken te maken.
dat geld namelijk ook zonder proeftijd. een proeftijd is in mijn ogen om te kijken of het klikt.

ik zou een paard persoonlijk ook nooit met proeftijd verkopen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:40

TS heb je de KNHS al gebelt voor de stand van dit paard?(2 uur geleden zei je dat je dit zo ging doen.)
Ik denk niet dat de vorige eigenaar ervan af wist want waarom mocht het paard dan mee op afbetaling en zon lange proefperiode (normaliter is de proefperiode 2 wkn of een maand)
en als jij weet dat je paard omhoog komt ben je blij dat hij weg is en doe je niet aan proefperiodes lijkt mij.
Aangezien je nog in je proefperiode zit, mag je het paard wel terug brengen maar ik zou daar niet zo lang mee wachten, d.w.z. vandaag nog de deur uit....
Succes ermee ben benieuwd of het allemaal goed afloopt!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 12:44

ik heb KNHS gebelt maar mijn vraag kon pas beantwoord worden tussen 1 uur en half 5, dus ga zo even terug bellen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:44

oke ben benieuwd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:45

loulou schreef:
heb je het kwpn al gebeld / gemaild?
dan heb je daar tenminste al duidelijkheid over. is daar geen discussie meer over mogelijk.
als dit paard daadwerkelijk z heeft gelopen, sta jij al zwakker. dit betekend namelijk dat dit paard
in het verleden wel gewoon normaal te rijden is geweest, anders heeft hij geen z gelopen.

volgens mij heeft een proeftijd niks met verborgen gebreken/ koopvernietigende zaken te maken.
dat geld namelijk ook zonder proeftijd. een proeftijd is in mijn ogen om te kijken of het klikt.

ik zou een paard persoonlijk ook nooit met proeftijd verkopen.

Dit dacht ik idd ook!
Wil dit juist daarom wel even volgen.

Misschien kan ze mensen vinden die weten dat dit paard dit gedrag al eerder deed of zelfs dat de eigenaresse met dit paard achterover is geslagen..

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:53

bulck schreef:
liefhelietje schreef:
@ bulck dus als ik je goed begrijp (niet om vervelend te zijn! Gewoon even om alles goed op een rijtje te krijgen)

- is dus alles wat je net vertelde over dwaling (die lange post) van toepassing op het moment dat de proefperiode verlopen is.
- en is de proeftijd niet onnodig (wat ik eerder dacht) maar meer voor zaken als:.... je zegt specifiek gericht, heb je een voorbeeld? (daar ga ik de mist in..)

(vraag dit echt niet om vervelend te zijn hoor! maar ben gewoon benieuwd naar het denkbeeld van anderen rond deze zaak)

Maar een proefperiode is geen rechtsgeldig gegeven over de gezondheid van je paard, die heb je aanvaard bij de keuring en de overeenkomst. Het is een gunst verleend door de verkoper. Maar als koper ben jij verantwoordelijk vanaf het moment dat je het paard oplaadt. Al wat erna volgt ben jij voor verantwoordelijk, dus heel cru kan de verkoper nu zelfs stellen dat ts als koper nu eerst dat paard het steigeren moet afleren, want in die toestand is het paard niet afgeleverd door de verkoper.

Een proefperiode is een gunst dat een verkoper kan geven aan een koper. Maar hier is de overeenkomst al gesloten. Ander was geweest als Ts het paard nog niet betaald had en er specifiek een overeenkomst was op uitproberen vooralleer over te gaan op aankoop. Maar wederom is dat gevaarlijk want immers als er dan iets misgaat ben jij als 'kandidaat' koper dan wel aansprakelijk voor alle gevolgen (aan derden maar ook aan het paard)

Ok, dus in principe heeft de proefperiode wel nut op het moment dat je nog niet hebt betaald, en er specifiek in de overeenkomst was opgenomen dat het paard eerst zou worden uitgetest voordat er tot verkoop overgegaan wordt?
En heeft het in geval van TS geen toegevoegde waarde? Omdat zij al een aankoopbedrag betaald heeft?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:00

Idd Liefhelietje. Eigenlijk heeft ze dat paard al gekocht immers is op een bepaalde dag, een gezond verklaard dier gekocht voor een overeengekomen bedrag dat verspreid werd over 3 maanden. Paard is na de overeenkomst van het erf van de verkoper gegaan en dus stopte daar de verplichting van deze verkoper (zeker bij particulier) al wat erna volgt valt onder de verantwoording van TS. Dat steigeren is zeker geen leuk gedrag, maar als het niet vertoond werd bij testrijden is het dus moeilijk hard te maken als dwaling, laat staan koopvernietigend.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:02

bulck schreef:
Idd Liefhelietje. Eigenlijk heeft ze dat paard al gekocht immers is op een bepaalde dag, een gezond verklaard dier gekocht voor een overeengekomen bedrag dat verspreid werd over 3 maanden. Paard is na de overeenkomst van het erf van de verkoper gegaan en dus stopte daar de verplichting van deze verkoper (zeker bij particulier) al wat erna volgt valt onder de verantwoording van TS. Dat steigeren is zeker geen leuk gedrag, maar als het niet vertoond werd bij testrijden is het dus moeilijk hard te maken als dwaling, laat staan koopvernietigend.

nee dat is niet waar want er is een proefperiode in het contract opgenomen en als daar specifiek instaat dat het paard als die niet bevalt niet aan de eisen voldoet teruggebracht kan worden dan kan zij hem zo terugbrengen of de koper dat nou wil of niet

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:13

orienta schreef:
bulck schreef:

nee dat is niet waar want er is een proefperiode in het contract opgenomen en als daar specifiek instaat dat het paard als die niet bevalt niet aan de eisen voldoet teruggebracht kan worden dan kan zij hem zo terugbrengen of de koper dat nou wil of niet

Maar op gronden waarvan? wil je dat dan terugbrengen? Moest ze nu plots door dezelfde keuring ,als gedaan bij de verkoop,(ik vermoed enkel klinisch) niet doorkomt dan heb je een punt en dan nog spreken we in een ander tijdskader dan de overeenkomst en in andere omstandigheden. Maar als er bij aankoop geen foto's gemaakt zijn, moet je daar nu ook niet meer mee komen aandraven, want zo ben je niet overeengekomen. Het paard was bij aankoop te rijden, dus ook daar kan je nu niet afkomen die steigert neem maar terug, want Ts kan de veroorzaker zijn van dat gedrag (wederom niet persoonlijk opvatten TS) maar juridisch kan je dat niet sterk maken zonder bewijs van tegendeel. Ik bedoel het kan zijn dat dat paard een keer van een toestand de lucht is ingegaan en nu weet dat deze truk helpt om onder het werk te komen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:17

bulck schreef:
Maar op gronden waarvan? wil je dat dan terugbrengen? Moest ze nu plots door dezelfde keuring ,als gedaan bij de verkoop,(ik vermoed enkel klinisch) niet doorkomt dan heb je een punt en dan nog spreken we in een ander tijdskader dan de overeenkomst en in andere omstandigheden. Maar als er bij aankoop geen foto's gemaakt zijn, moet je daar nu ook niet meer mee komen aandraven, want zo ben je niet overeengekomen. Het paard was bij aankoop te rijden, dus ook daar kan je nu niet afkomen die steigert neem maar terug, want Ts kan de veroorzaker zijn van dat gedrag (wederom niet persoonlijk opvatten TS) maar juridisch kan je dat niet sterk maken zonder bewijs van tegendeel. Ik bedoel het kan zijn dat dat paard een keer van een toestand de lucht is ingegaan en nu weet dat deze truk helpt om onder het werk te komen.

zoals ik zeg omdat het paard niet aan haar verwachtingen voldoet maakt niet uit dat ie eerst wel te rijden was en nu niet als dat specifiek in het contract staat moet de verkoper het paard terugnemen,dat staat dan op papier vastgelegd en kan de verkoper niks tegen in brengen

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:19

Ik zag dit topic op de home pagina staan en moest gelijk aan jou denken. Hoop dat het gewoon wat opstandig is, alhoewel ik 't niet geloof. Je treft 't wel hé.. :(:)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:27

orienta schreef:
bulck schreef:

zoals ik zeg omdat het paard niet aan haar verwachtingen voldoet maakt niet uit dat ie eerst wel te rijden was en nu niet als dat specifiek in het contract staat moet de verkoper het paard terugnemen,dat staat dan op papier vastgelegd en kan de verkoper niks tegen in brengen

En daar gaat het dan verkeerd, omdat een proefperiode geen verkoopsovereenkomst is en zeker in dit geval meer gekoppeld kan worden aan de betalingstermijn dan de aanvaarding van het paard.
En idd voldoet het paard niet aan haar verwachtingen, maar op het moment van en kort na aankoop wel, dus is dit gedrag niet zomaar toe te schrijven aan een gebrek of dwaling veroorzaakt door de de verkoper, immers heeft Ts daar de papieren tegen (+advies van keuring op gezondheid, en een overeenkomst waarin je dus akkoord gaat op een bepaalde dag, tegen een bepaald bedrag de aankoop te aanvaarden van dit dier.

Dat het dier nu vervolgensen dit gedrag vertoont is spijtig, maar niet te wijten aan de verkoper. De verkoper kan nu zelf eisen het paard volledig in de toestand terug te brengen zoals het was bij de aankoop en dat was ondertekend door beide partijen een gezond te berijden paard, en geen steigeraar. Ik bedoel alles heeft twee kanten e

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:28

bulck schreef:
En daar gaat het dan verkeerd, omdat een proefperiode geen verkoopsovereenkomst is en zeker in dit geval meer gekoppeld kan worden aan de betalingstermijn dan de aanvaarding van het paard.
En idd voldoet het paard niet aan haar verwachtingen, maar op het moment van en kort na aankoop wel, dus is dit gedrag niet zomaar toe te schrijven aan een gebrek of dwaling veroorzaakt door de de verkoper, immers heeft Ts daar de papieren tegen (+advies van keuring op gezondheid, en een overeenkomst waarin je dus akkoord gaat op een bepaalde dag, tegen een bepaald bedrag de aankoop te aanvaarden van dit dier.

Dat het dier nu vervolgensen dit gedrag vertoont is spijtig, maar niet te wijten aan de verkoper. De verkoper kan nu zelf eisen het paard volledig in de toestand terug te brengen zoals het was bij de aankoop en dat was ondertekend door beide partijen een gezond te berijden paard, en geen steigeraar. Ik bedoel alles heeft twee kanten e

nee want een proefperiode is juist in het leven geroepen om te kijken of het paard aan de verwachtingen voldoet,is dit niet het geval na de proefperiode mag je het paard altijd terug sturen als dit correct contractueel is vastgesteld

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:34

Is het misschien zo dat de proefperiode als het ware ook een overeenkomst is? En dat als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt in deze overeenkomst misschien het haviltex-arrest van toepassing is?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:35

orienta schreef:
bulck schreef:

nee want een proefperiode is juist in het leven geroepen om te kijken of het paard aan de verwachtingen voldoet,is dit niet het geval na de proefperiode mag je het paard altijd terug sturen als dit correct contractueel is vastgesteld

Nou ik ga er niet blijven over discussiëren, we hebben een soortgelijk verhaal meegemaakt en ts zal al heel sterk uit de hoek moeten komen om dat steigeren als koopvernietigend en dus contractontbindend middel aan te grijpen met zwart op wit een gezond medisch attest bij aankoop, en een overeenkomst bij ogenblik van overdracht waarbij eht paard dus wel voldeed aan de verwachtingen. Vanaf het dier dat erf verliet was ts verantwoordelijk en moet ze dus kunnen aantonen dat het dier niet eventueel bij haar dit gedrag ontwikkeld heeft en dat wordt inmens moeilijk om hard te maken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:37

bulck schreef:
Nou ik ga er niet blijven over discussiëren, we hebben een soortgelijk verhaal meegemaakt en ts zal al heel sterk uit de hoek moeten komen om dat steigeren als koopvernietigend en dus contractontbindend middel aan te grijpen met zwart op wit een gezond medisch attest bij aankoop, en een overeenkomst bij ogenblik van overdracht waarbij eht paard dus wel voldeed aan de verwachtingen. Vanaf het dier dat erf verliet was ts verantwoordelijk en moet ze dus kunnen aantonen dat het dier niet eventueel bij haar dit gedrag ontwikkeld heeft en dat wordt inmens moeilijk om hard te maken.

en het verhaal van vagolientje dan ik qoute:
vagolijntje schreef:
wat een vervelende situatie, ik herken dit heel erg een kennis van me had haar ZZ merrie naar het buitenland verkocht paard was gevoelig maar wel heel braaf naar 1 week kreeg ze een telefoontje de merrie ging met iedereen achter over. Ze had 2 week proeftijd aangegeven en moets de merrie terug nemen onder dwang van advocaten.

Zei had hun zelfs verteld dat de merrie onder te veel stress wel eens wou vluchten hun hielden haar blijkbaar tegen en daarom ging ze olmhoog.

Als jij de merrie niet wil houden zou ik alle gegevens eerst controleren klopt alles? Je hebt als koper onderzoeks plicht en daar heb je aan voldaan door haar te keuren maar hier valt ook onder dat je vraagd naar eventueel gedrag problemen zoals dus het steigeren.

Ik ben heel benieuwd wat het kwpn zegt

denk dat dit toch meer van toepassing is op dit verhaal

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:46

Ja maar hier had de vorige eigenaar kennis van onwenselijk gedrag en zelf besproken, en dan heb je idd een stok om mee te slaan. zeker als je dan specifiek vraagt achter een braaf doorgereden paard

Maar bij ts was het paard braaf, zogenaamd Z geweest voor haar dienst in de fokkerij en dat was bevestigd (testrijden en achteraf). dat vervolgens dat paard plots ander gedrag vertoond is dus niet aan de verkoper toe te schrijven en dus moeilijk hard te maken of te veronderstellen dat dit eerder een probleem was. immers moeten sommigen maar 1 keer de kans gehad hebben om te steigeren om dit gedrag te blijven vertonen.

Maar verder stop ik, ik hoop dat TS en de verkopers een onderling akkoord bereiken.

Maar gouden tip weeral is, bespaar nooit op keuringen hoe duur of goedkoop een paard is.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:50

ik heb net de KNHS gebelt.
en ze heefd wel degelijk z1 gelopen (laaste datum 23 okt 2006)